Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 20:27

dierenfan schreef:
Betreffende geeuthanaseerde wolf had bij de sectie tenen/delen van zijn eigen achterpoten in zijn maag heb ik gelezen. Afgezien dat opereren en revalideren al geen optie is hoe moest hij verder leven op stompjes??

Als er mensen in die kwestie dierenbeulen genoemd kunnen worden dan zijn dat alle mensen die betreffende wolf in leven wilden laten!!

Oh, was dat díe wolf? Dat zei toch ook al genoeg over hoe gruwelijk die wolf heeft geleden, dat die van ellende zijn eigen tenen/achterpoten afbeet en notabene opat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 20:32

Cinnepin schreef:
SusanH schreef:
Ik krijg net via een buurtapp waar ik in zit (woon daar niet, wandel daar wel in de buurt) door dat er een wolf gezien is vlakbij Residence Rhenen, in het bos. Op maar 25 meter vanaf de Residence zelf.

Wanneer? Hij is daar wel vaker gezien.

Vandaag. Tijd is niet genoemd bij de melding.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 21:21

tamary schreef:
Wintu schreef:

Ik denk dat ook voor de prooibasis een roedel of twee geen kwaad kan.

Als prooibasis moet je grote grazer rekenen, niet ree en wild zwijn zegt te goed nee tegen maaltijd zijn.
Optie is eland (niet meer in NL sinds 1025) of misschien edelhert (populatie versnipperd na aantal jaar fors overbejaagd en alle kalveren dood door 7+ veluwe roedels van 6-8+ wolven).
Ree is 2-3 buikjes vulling en de roedels hier zijn 2-3x dat, niet voor niets het muizen jagen en zoveel schade aan schapen en vee.

Zolang ze jaarlijks op de Veluwe nog een groot aantal edelherten schieten, lijkt me daar prima ruimte voor een roedel, misschien geen twee. In de rest van het land zie ik die ruimte helemaal niet.

Ree staat in heel europa op het menu van wolven evenals het wilde zwijn, dus om te zeggen dat je die niet mee moet rekenen. Vee is gemakkelijker, maar heeft mi niet enkel met gebrek aan wild te maken. Ze eten de damherten hier erderop ook amper.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 21:23

dierenfan schreef:
Betreffende geeuthanaseerde wolf had bij de sectie tenen/delen van zijn eigen achterpoten in zijn maag heb ik gelezen. Afgezien dat opereren en revalideren al geen optie is hoe moest hij verder leven op stompjes??

Als er mensen in die kwestie dierenbeulen genoemd kunnen worden dan zijn dat alle mensen die betreffende wolf in leven wilden laten!!

Ik heb dat ook ergens gelezen, maar was het wel de wolf van Tynaarlo? Ik weet wel dat het bij een andere wolf in Drenthe is gevonden. Maar ik kan het sectie rapport van de wolf in Tynaarlo ook niet meer terug vinden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 21:37

tienus63 schreef:
Noodzaak van snel afschot na een aanrijding blijkt m.i. wel uit dit rapport.
Citaat:
Dit is een sectierapport van het Dutch Wildlife Health Centre in Utrecht van een volwassen vrouwelijke wolf die op 27 december 2024 ernstig gewond raakte door een aanrijding in Pesse in Drenthe. De wolf werd ter plaatse geëuthanaseerd.

Bij de sectie bleek de maag van de wolf licht gevuld met een grijzige, pasteiachtige substantie, vermengd met veel haren en twee volledige eerste teenkootjes, inclusief voetzooltjes en nagels.

Deze kootjes behoorden toe aan de rechterachterpoot van de wolf zelf. Door het ernstige trauma van de aanrijding en de ondraaglijke pijn in de uren daarna, had het dier in een toestand van extreme stress en lijden delen van haar eigen zwaar beschadigde poot afgebeten en doorgeslikt.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1Boa3e ... tid=wwXIfr

Van de afgebeten poot is deze

Captain

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 22:45

Zo een met stompjes doe je toch gewoon zo'n rolstoeltje om? Met mountainbike-wieltjes zodat hij nog steeds lekker in het bos kan rennen. :j

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 08:39

Zichtmelding Cothen U
Citaat:
Cothen Utrecht
22-12-2025
17.17 uur

Zichtmelding.

Wolf gezien achter boomgaard rotonde aan de Beukenlaan. Liep richting de fietstunnel.

meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1AYG8hgg ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 09:52

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 09:56

Citaat:
23 december 2025/DvhN-Floor Visser
Impact van de wolf is groot: schapenhouders vrezen oprukkende en niet-schuwe wolf.

‘Onhoudbare situatie’
Steeds meer aanvallen op vee, wolven die op straat lopen en dichtbij huizen worden gespot. Het is schering en inslag met wolvenoverlast, volgens schapenhouders en inwoners bij onder meer Oranje en Hijken. Ze vrezen een onhoudbare situatie.

‘Let op: Wolvenleefgebied’. Die waarschuwing staat sinds vorige week bij meerdere ingangen van het Dwingelderveld. Blijf alert en ga er niet met een hond wandelen, luidt het advies.

Een oudere man stapt van zijn elektrische fiets en leest het bord. Hij haalt zijn schouders op. „Ach, er lopen hier ook genoeg gevaarlijke honden en mensen.” Rustig zoeft hij weer verder. Even later komt een man op een speed pedelec aan sjezen. Als hij het bordje leest, zegt hij: „Ik heb nog nooit een wolf gezien, hoor. En ik fiets hier dag en nacht.”

Toch is het hier sinds kort een stuk rustiger, merkt schapenhouder Jan de Groote. Zijn boerderij ligt pal naast de A28, van waaruit hij uitkijkt op de noordkant van het Dwingelderveld. „Mijn moeder van 80 durft hier het bos niet meer alleen in”, zegt hij, terwijl hij hondje Trix in de hand neemt voor een foto.

Die nieuwe waarschuwing bij het pad is niet voor niets, vertelt hij. Vorige week zag hij de wolf met eigen ogen, op 10 meter van zijn huis. „Hij was die avond al gespot hier vlakbij, midden op straat, dus ik was al op mijn hoede. Toch schrok ik dat hij zo dicht bij de boerderij kwam. Hij trok zich nergens wat van aan.”

De Groote heeft vaker aanvallen gehad. Van zijn dertig schapen zijn nog maar veertien over. Vooral de afgelopen tijd is het schering en inslag met de overlast, vertelt hij. „Het is gewoon zielig voor de wolf. Die heeft honger, dus komt-ie de bossen uit om onze schapen, die ik zie als huisdieren, op te eten.”

In Drenthe leven inmiddels vier roedels met opgeteld zo’n 30 tot 35 wolven. Zeker in deze tijd van het jaar zwerven jonge wolven uit, op zoek naar een eigen territorium. De afgelopen tijd worden inwoners van dorpen rondom het Dwingelderveld en Drents-Friese Wold plotseling geconfronteerd met bepaald niet schuwe wolven.
‘Gesprek van de dag'

Ook een andere schapenboer uit Hijken ziet de wolf steeds meer richting de bewoonde wereld trekken. Hij wil vanwege het gepolariseerde thema liever anoniem blijven. „Het is het gesprek van de dag. Het houd je constant bezig”, zegt hij. In buurtapps komen om de haverklap meldingen binnen: weer iemand die een wolf van dichtbij heeft gespot. Vaak op een akker, soms op klaarlichte dag.

Hij vreest dat het alleen maar erger wordt en er binnenkort iets misgaat. „Eerst was het hier nog relatief rustig. Nou, dat is nu wel klaar. De wolf lijkt niet meer bang voor de mens.”

Een week geleden werden zijn schapen aangevallen. Twee trof hij dood aan, zes flink gehavend, waarna de helft werd ingeslapen. In de dagen erna was het verderop in de buurt twee keer raak.
‘Veel impact op mijn gezin'

Ook bij Egbertjan Boer uit Hijken. Een wolf pakte vorige week op 10 meter van zijn huis een van zijn schapen. „Het is hartverscheurend om te zien. Die aanval heeft impact. Op de buurt, op mij en op mijn gezin”, zegt hij.

Het houdt zijn jonge kinderen, van 4, 7 en 11, bezig. „Het gaat er thuis veel over. Waar ze normaal onbezorgd buitenspelen, vragen ze nu of dat nog wel kan. Mijn jongste zoon durft in het donker niet eens naar de wc. Mijn oudste dochter ging weleens met mij mee naar de schuur. Dat durft ze sinds die aanval niet meer.”

Van andere ouders die in de buurt wonen hoort hij dat ze hun kinderen niet meer naar school laten fietsen, maar ze met de auto brengen. Die verhalen hoort ook veearts Bernd Hietberg van de dierenartspraktijk het Drentse Hart. Hij spreekt mensen die de wolf steeds vaker zien. „Dat is niet per se gevaarlijk en gelukkig is er nog geen mens aangevallen. Maar het heeft wel veel impact als het dier in je woonomgeving komt.”
'Ik hoop dat snel wordt ingegrepen'

Alle drie de schapenhouders hebben hun schapen naar binnen gehaald of wolfwerende rasters geplaatst. Maar dat zien ze niet als oplossing voor de lange termijn. Ook Hietberg ziet steeds meer dieren opgehokt of binnen rasters staan. „Daarover maak ik me zorgen”, zegt hij. „Het staat haaks op wat we ook belangrijk vinden: dat dieren veel ruimte krijgen. Bovendien is het plaatsen van rasters lastig, duur en kost het veel tijd.”

De agrariërs vragen zich af wat er gebeurt als het vee door beschermingsmaatregelen niet meer voorhanden is. „Je moet er niet aan denken dat de wolf misschien, als hij honger heeft, dicht bij je kinderen komt”, zegt Boer. „Hoe meer wolven er komen, hoe meer je beperkt wordt in je bewegingsvrijheid. Ik hoop dat snel wordt ingegrepen, niet alleen bij een probleemwolf. Het wordt op deze manier een onhoudbare situatie.”

https://dvhn.nl/drenthe/midden-drenthe/ ... 92747dd607

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/17h4Zj ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 09:58

Citaat:
23 december 2025/Oswin Schneeweisz

2025 was het jaar van de Nederwolf – en 2026 gaat nog veel erger worden
In 2025 kwamen opnieuw veel voorspellingen van deskundigen omtrent het gedrag van de wolf niet uit. Wolfwerende hekken bleken geen probleem voor het dier, dat zich op talrijke plekken in het Noorden en Oosten van ons land vergreep aan vee- en hobbydieren. Terwijl veel mensen daar de wanhoop nabij zijn, wentelen anderen zich in de mythe dat deze toppredator niets in de weg gelegd moet worden.

2025 was het jaar van de wolf. Niet alleen omdat bij Uitgeverij Blauwburgwal ons boek Nederwolf uitkwam, maar ook omdat op de drempel naar het nieuwe jaar de eerste (officiële) wolf werd geschoten. 2025 was ook het jaar dat de wolf menselijke slachtoffers maakte: een 6-jarig jongetje en een hardloper werden gebeten, nadat vorig jaar als een meisje was aangevallen. Tevens deden wolf Bram (op de Utrechtse Heuvelrug) en wolf Hubertus (op de Hoge Veluwe) van zich spreken.

Tot oktober hebben wolven al bijna evenveel schapen en ander vee aangevallen als in heel 2024. In de eerste negen maanden zijn er 741 aanvallen op dieren geregistreerd, tegenover 770 in heel vorig jaar. Veruit de meeste wolvenaanvallen vonden plaats in de provincie Gelderland. Het dier sloeg daar dit jaar al 346 keer toe, waarvan 103 keer in de gemeente Barneveld. Daarna volgen de provincies Drenthe en Friesland, met beide ongeveer 120 aanvallen. In Groningen hebben wolven dit jaar 26 keer vee aangevallen, tegenover slechts twee keer in heel 2024.
Afschotvergunning

In 2025 kwam er dan eindelijk een afschotvergunning voor de ‘probleemwolven’ Bram en Hubertus, al blijkt afschot in de praktijk best lastig. Drie maanden duurde het voordat Bram werd geschoten. Hubertus loopt (voor zover bekend) nog gewoon rond. ‘Het afschieten van probleemwolven is nagenoeg onuitvoerbaar’, zei de directeur van de Jagersvereniging Laurens Hoedemaker tegen RTL Nieuws. Volgens hem komt dat omdat de jagers te maken hebben met te veel beperkende regels. Zo moeten ze volledig buiten het zicht van het publiek blijven en mogen de wolven alleen binnen een afgebakend gebied worden bejaagd. Als de jagers hem elders zien, mogen ze niets doen. Bovendien mocht Bram alleen bij daglicht worden afgeschoten, zodat hij goed kon worden geïdentificeerd.

Er ligt nu een wetsvoorstel om de Nederlandse wetgeving aan te passen aan de Europese regelgeving waarbij de beschermde status van de wolf verlaagd is. Volgens Hoedemaker is dat dringend nodig:

‘Ik verwacht dat we binnen nu en vijf jaar de populatie wolven in Nederland in zijn geheel zullen moeten gaan beheren. Net zoals we dat doen met andere wilde dieren. De afgelopen maanden heb ik in de politiek van links tot rechts steeds meer steun zien ontstaan voor het beheren van wolven. En dat is heel verstandig, want we zijn nu al het land met de hoogste concentratie wolven per vierkante kilometer, in elk geval in Europa en waarschijnlijk wereldwijd. De Duitsers zijn al een stuk verder met hun wetgeving en als daar wel populatie-breed beheerd gaat worden loop je het risico op een waterbed-effect.’
Als we met elkaar vinden dat de wolf hier een plek moet hebben waar een bepaald aantal wolven kan leven zonder schade te doen aan allerlei andere belangen, zullen we met elkaar moeten afspreken dat er buiten die plekken geen plaats is voor wolven, vindt Hoedemaker.

‘Als we iets geleerd hebben van de Oostvaardersplassen en de Amsterdamse Waterleidingduinen is het dat als je een groepje dieren van dezelfde soort en verschillende geslachten bij elkaar zet, er altijd nakomelingen zullen komen. Het worden er altijd meer. Ook hoeven we in Nederland geen eigenstandige populatie wolven te handhaven, als je er maar voor zorgt dat de wolven die hier leven onderdeel blijven van de Noordwest-Europese populatie. Dan zul je dus om de zoveel jaar voor genetische uitwisseling moeten zorgen. Wat ik hoop voor 2026? Dat de wetgeving zo snel mogelijk aangepast wordt en dat we in samenspraak met provincies handen en voeten geven aan een nationaal wolvenbeheerplan. 2026 wordt een heel interessant jaar. Welke kant het nieuwe kabinet precies opgaat is nog onduidelijk. Maar ik zie wel dat steeds meer mensen begrijpen dat je niet zonder verantwoord jacht en wildbeheer kunt in een cultuurlandschap als het onze.’
Valerius Geist

In 2025 werd het wolvenplan definitief vastgesteld met ‘ruimere’ mogelijkheden tot afschot. Nou ja, ruimer: een wolf dient zich nog steeds meerdere malen binnen dertig meter van een persoon te bevinden voordat er stevigere maatregelen genomen kunnen worden. Je kunt je afvragen of dat niet juist de manier is om wolven aan mensen te laten wennen. De escalatieladder van de Canadese bioloog en wolvenkenner Valerius Geist is in dit verband relevant.

Geist onderscheidt zeven verschillende stadia in de gedragsontwikkeling van wolven. De eerste tekenen komen van herten en andere prooidieren. Wanneer deze hun aanwezigheid in dorpen of steden uitbreiden, doen zij dat omdat zij op de vlucht zijn voor de wolf.

In de tweede fase naderen wolven menselijke woningen, vooral ’s nachts. Dit is onder meer te herkennen aan rusteloos blaffende honden of huilende wolven. Ze observeren mensen en leren snel hoe ver ze kunnen gaan.

Fase drie begint wanneer de wolven zich ook overdag laten zien. Ze observeren mensen bij hun dagelijkse karweitjes en leren bijvoorbeeld hoe ze tuinpoorten moeten openen door dat simpelweg af te kijken.

In fase vier kunnen de wolven niet langer over het hoofd worden gezien. Zij vallen honden en boerderijdieren aan, zelfs overdag en ook als die zich in de onmiddellijke nabijheid van huizen bevinden. Ze komen op terrassen en in tuinen.
In stadium vijf nemen de aanvallen op vee toe. In deze fase worden bijvoorbeeld ruiters omcirkeld en achtervolgd of worden grotere landbouwhuisdieren zoals runderen verwond. Ze worden gevonden met afgerukte oren, in tweeën gesneden staarten of verminkte geslachtsdelen.

Stadium zes is bereikt wanneer wolven tam lijken te zijn in de onmiddellijke nabijheid van mensen. Ze porren met hun neus aan wandelaars, trekken aan hun kleren of knijpen zelfs in hun armen. Ze kunnen worden verjaagd door te schreeuwen en te zwaaien, maar ze vluchten niet ver. Alles lijkt speels. In werkelijkheid beginnen zij de mens als prooi te ontdekken en beginnen ze te testen hoe hij zich gedraagt als hij wordt aangevallen.

Op niveau zeven is volgens Geist het toppunt van escalatie bereikt. Nu hebben de wolven hun schuwheid tegenover mensen verloren. Hoewel zij nog enigszins onhandig zijn, kan een mens zich misschien nog verdedigen tegen een enkele wolf, maar tegen een hele roedel maakt zelfs een gewapende man geen schijn van kans.

Dat we ons inmiddels in fase zes of misschien wel zeven bevinden, is niet vreemd. De ontwikkelingen gaan snel, omdat we nu eenmaal in een klein en volgebouwd landje leven waar wolven altijd in aanraking zullen komen met mensen. Alleen de geur van mensen is voor hen al genoeg voor wat we habituatienoemen: de wolven merken dat ze geen gevaar lopen en leren snel dat ze steeds meer ruimte in kunnen nemen.
Rupsje-nooit-genoeg

Des te opmerkelijker is het dat de provincie Zuid Holland wolven wil toestaan in het duingebied. Onlangs namen de Provinciale Staten ook in grote meerderheid (41 vóór, negen tegen) een motie aan van de Partij voor de Dieren, waarin het college wordt verzocht om de natuurinclusieve paardenhouderij te stimuleren. Men wil dus én paarden in de natuur én wolven. En dan zijn er in Zuid-Holland ook nog zo’n drie miljoen toeristen per jaar. Het is een typisch voorbeeld van alles wat er steeds weer fout gaat in de wolvendiscussie: we willen alles, we zijn rupsje-nooit-genoeg en we durven geen keuzes te maken.

Is dat enkel de schuld van politici en bestuurders? Grotendeels wel, zij moeten immers beslissingen nemen. Maar er is ook een dieperliggende oorzaak. Uit een onderzoek, recent gepubliceerd in het vakblad Nature, blijkt dat het merendeel van de Europeanen de terugkeer van wolven, beren en lynxen steunt, maar niet wil dat hun aantallen blijven groeien en ook niet wil dat ze worden bejaagd. Het onderzoeksteam ondervroeg 10.000 mensen in EU-lidstaten waar grote carnivoren leven en deze tegenstelling komt in bijna elk land terug.
Er is dus een fundamentele spanning tussen wat de burgers willen en de ecologische middelen die nodig zijn om populaties stabiel en gezond te houden in door mensen gedomineerde landschappen. Zie hier de hypocrisie van onze moderne samenleving. In ons land worden reeën, herten en zwijnen structureel bejaagd. Dat is noodzakelijk om populaties in stand te houden en de belangen te dienen van zowel mens als dier. Met de wolf zou het niet anders moeten zijn. Juist omdat de veiligheid van mens en dier in het geding is.

Steeds meer wolfwerende hekken verschijnen in wat er nog rest van onze natuur. Het lijkt een diervriendelijke maatregel. Alles beter dan afschot, zeggen de voorstanders. Maar dat reeën, herten, hazen en wat er verder nog in het wild rondstruint, zich vastloopt in die hekken en een pijnlijke dood sterft, en dat de hekken complete territoria van wilde dieren doorsnijden, lijkt niemand zich te realiseren. Onze diervriendelijkheid is dus nogal selectief. Dat bijzondere gezelschap wolvenknuffelaars dat recent bloemen legde en tranen met tuiten huilde voor wolf Bram staat immers niet te rouwen bij de reeën die zich op pijnlijke wijze naar de dood spartelen in zo’n ‘diervriendelijk’ hekwerk.
Steeds meer verzet

Eén ding is in 2025 pijnlijk duidelijk geworden: de wolf houdt zich in geen enkel opzicht aan de voorspellingen die het handjevol zelfverklaarde wolvendeskundigen in het verleden deden. Hij zou zich hier niet vestigen, hij zou ongevaarlijk en mensenschuw zijn, hij zou geen honden aanvallen en mensen al helemaal niet. Ze zouden niet paren met broertjes of zusjes en ga zo nog maar even door. Het is allemaal gebeurd. De immer groeiende stapel wetenschappelijke onderzoeken maakt het er allemaal niet veel duidelijker op. Of je nou voor of tegen bent: er is altijd wel een onderzoek vinden dat de eigen mening bevestigt.

Een fraai voorbeeld daarvan vinden we op de site van de aan Wageningen University & Research (WUR) gelieerde Rewilding Academy. Daar wordt gerefereerd aan een ‘groudbreaking study’ die plaatsvond in een nationaal park in Polen. Wolven in dat uitgestrekte wetland bleken voornamelijk ree, zwijn en andere wilde dieren op het menu te hebben. Vee, waaronder runderen, en honden maakten slechts 3,4 procent uit van de verbruikte biomassa.

‘Deze wolven laten zien dat rewilding en agrarische activiteiten prima samen kunnen gaan, zelfs in dichtbevolkte landschappen’, juichen de onderzoekers in hun conclusie. Ga dat de Nederlandse boeren vertellen: in 2025, zo blijkt uit de cijfers van BIJ12, hebben wolven in ons land 2.595 schapen en ander vee gedood. Geen wonder dat het verzet steeds groter wordt. Ook de provincie Drenthe wil nu een probleemwolf afschieten na aanvallen op schapen binnen een wolfwerend raster.
In de veelgeplaagde gemeente Barneveld is men de wanhoop nabij. Vrijwel dagelijks zijn er berichten over hoe wolven zich hebben vergrepen aan vee en hobbydieren. Voorzitter Wim Brouwer van LTO Gelderse Vallei startte, daartoe aangemoedigd door de gemeente, het initiatief voor een petitie waarin de overheid wordt opgeroepen grenzen te stellen aan de wolf.

‘Concreet betekent dit dat de overheid moet kunnen ingrijpen bij probleemsituaties rond de probleemwolf en ze de populatie wolven in Nederland moet kunnen beheren’, zegt Brouwer. ‘Vijf jaar lang hebben we lijdzaam toegekeken hoe dit roofdier boerderij- en hobbydieren te grazen neemt. Ons geluid werd niet gehoord, ondanks pogingen daartoe vanuit gemeenten en provincie. Telkens weer liepen we aan tegen bureaucratie dan wel de sussende woorden dat de wolf zich zou beperken tot prooien diep in de natuur. De wolf laat zich niet remmen door wolfwerende rasters en door mensen’.

De petitie is inmiddels bijna 15.000 keer ondertekend. Steun komt van basisscholen en ook van dierenartsen, die geschokt zijn over het grote aantal dieren dat zij moeten euthanaseren als gevolg van verwondingen aangebracht door de wolf.
Gemiste kans

‘De belangrijkste verandering is dat ik de beeldvorming rond de wolf heb zien kantelen’, zegt Annet Muller-Ter Veen van Stichting Wijs met Wolven in een terugblik op het wolvenjaar 2025:

‘Ik ben zelf al sinds 2020 actief in het wolvendossier en lange tijd werd kritiek afgedaan als onzin. De wolf zou geen honden en geen schapen aanvallen. De wolf zou schuw zijn voor mensen. 2025 is het jaar waarin steeds meer mensen gingen beseffen wat het betekent als er echt wolven in een dichtbevolkte omgeving rondlopen. Dat ze habitueren en gevaarlijk kunnen worden. Door de aanvallen van Bram en Hubertus komt het opeens heel dichtbij en beginnen mensen zich af te vragen of al die zogenaamde wolvendeskundigen van de Zoogdiervereniging en andere clubs het wel bij het rechte eind hadden. Ze beginnen te beseffen dat de voorlichting die ze kregen gekleurd was. De mensen die draagvlak voor de wolf wilden creëren, beginnen hun keutel in te trekken. Die roepen nu bij elk incident dat ze dat niet voorzien hadden, dat ze dat niet hadden kunnen weten. Dat vind ik opmerkelijk, aangezien zoveel mensen hebben gewaarschuwd. Zij voorzagen het wel, maar de zogenaamde deskundigen niet.’

‘Hoe ik naar 2026 kijk? Komend voorjaar zullen er weer veel welpen bijkomen en het probleem zal dus alleen maar groter worden en zal zich verspreiden over het land. Daarom vind ik het een gemiste kans dat dit onderwerp niet op het prioriteitenlijstje van informateur Sybrand Buma stond. Met D66 aan de macht is het maar afwachten hoe doortastend het wolvenbeleid straks zal zijn.’

https://www.wyniasweek.nl/2025-was-het- ... er-worden/

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/1C7uHs ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 10:01

Citaat:
22 december 2025
ingezonden
Schaapjes liggen klaar om morgen door de Rendac opgehaald te worden, de overige schapen vanmiddag verkocht en op laten halen, einde schapen hobby.
Nu na twee keer in anderhalf jaar de wolf op visite gehad geen zin meer om met de schapen te fokken die vervolgens voor voer van de wolven verdwijnen.
Echt triest dat dit dier beschermd is.

https://www.facebook.com/share/p/1DTDRHiW5y/

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

https://www.facebook.com/share/p/1ABx4T ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 10:02

Citaat:
22 december 2025/Drenthe
Schapenhouder Beilen eist ruimhartiger wolvenschadebeleid Drenthe

Wolvenschade moet volgens een schapenhouder uit Beilen ruimer worden vergoed. Daarom stapte hij naar de hoogste bestuursrechter om de provincie te dwingen tot een ruimhartigere schadevergoeding.
"Afgelopen zondag telden we de 52e aanval van wolven sinds 2019. Het gaat maar door. De schapenhouderij van mijn zoon komt in de problemen, omdat die schadeprocedures zo lang duren en er allesbehalve ruimhartig mee om wordt gegaan", aldus de man.

Shropshire-schapen

De procedure van vandaag ging om de gevolgen van een aanval op de schapen van zijn zoon in 2022, Shropshire-schapen. Volgens de man een bijzonder ras uit Engeland, wat duurder is in aanschaf.
"Shropshires is de enige schapensoort die stam en boombast niet aanvreet. Mijn zoon had afspraken met een grote kerstboomkwekerij. Maar, omdat het onmogelijk is om 60 hectare kerstboomkweekland met zes draden af te rasteren, kon hij de schapen daar niet meer inzetten. Dat leverde een flinke schadepost op."

Vergoeding

Ook is vindt de man dat er voor de doodgebeten schapen niet genoeg is vergoed. "De Shropshires-ooien en lammeren zijn veel meer waard dan waar de provincie van uitgaat. En bovendien werden 36 ooien niet meer drachtig door de stress. Dat wil de provincie ook niet vergoeden."
Volgens de woordvoerster van BIJ12, een samenwerkingsverband van provincies, en Drenthe is wel degelijk rekening met de extra waarde van de Shropshires gehouden. En het beleid is juist wel ruimhartig, zei de woordvoerder van de provincie en BIJ12 in Den Haag.

Niet meer drachtig

BIJ12 heeft na een aanval van wolven in 2019 vervolgschade, zoals het door stress niet-drachtig wordende schapen, vergoed. Volgens de woordvoerster van BIJ12 heeft de schapenhouder na de aanval van 2019 met scans en andere bewijzen de vervolgsschade wel goed aangetoond en heeft de provincie om die reden extra schadegeld uitgekeerd.
Dat geldt zeker niet voor de vervolgschade na de aanval van 2022, meent de woordvoerster.
Hoe dan ook gaat de Raad van State er nog eens goed naar kijken en doet over enkele weken uitspraak.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/180642 ... id-drenthe

https://www.facebook.com/share/p/17Ycp1 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 10:04

Citaat:
22 december 2025
Zoon van Noëlla en dier uit Duitsland: DNA bevestigt identiteit doodgereden wolven in Geel en Hechtel

De wolf die begin november werd doodgereden in Hechtel-Eksel was een zoon van wolvin Noëlla, en de wolf die in Geel verongelukte was een volwassen wolvin uit Duitsland. Dat blijkt uit een DNA-analyse van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO). "De Duitse wolvin kwam waarschijnlijk in Geel terecht nadat ze uit Noord-Limburg werd verjaagd", zegt expert Joachim Mergaey.
Eind november gebeurde er een uitgebreide autopsie op de beide doodgereden wolven. Toen kon men al heel wat achterhalen. Zo bleek dat 1 van de 2 doodgereden wolven recent nog kalkoen en fruit had gegeten.

Intussen zijn ook de DNA-resultaten binnen. "We kennen nu de identiteit van beide doodgereden dieren", zegt Joachim Mergaey van het INBO.
Verjaagd uit Noord-Limburg

Het dier dat in Geel overleed, was een wolvin uit Duitsland. "We hadden al een vermoeden dat we haar al hadden opgemerkt in de buurt van Nationaal Park Bosland. We konden haar ook 1 keer bemonsteren in Maasmechelen", vertelt Mergaey.

"Vermoedelijk wilde deze wolf zich vestigen in de omgeving van het Nationaal Park Bosland, maar dat is een deel van het territorium van de roedel van Noord-Limburg", legt Mergaey uit. "Ze is waarschijnlijk verjaagd."

Zo kwam het dier in Geel terecht. "Daar is ze vervolgens aangereden en overleden. Omwille van de donkere vacht dachten we eerst dat het een Zuid-Europees dier was, maar ze kwam uit Duitsland."
Zoon van Noëlla

De wolf die werd aangereden in Hechtel-Eksel was een van de zonen van Noëlla. "We wisten al dat het een klein mannetje was. Bovendien werd het dier aangereden in het midden van het territorium van de roedel uit Noord-Limburg. Dit is dus geen verrassing", aldus Mergaey.

"Voor zover we weten, heeft die roedel nog 6 andere jongen plus mama Noëlla. Ze trekken dus nog met zevenen rond in Noord-Limburg", zegt Mergaey.

Het INBO gaat ervan uit dat Maurice, het volwassen mannetje uit de Limburgse roedel, in augustus is overleden.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/12/22 ... 7JOfP7Ll4w

https://www.facebook.com/share/p/17Y4F2 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 10:08

Zichtmelding Hoogersmilde Dr, 2 wolven
Citaat:
23-12-2025, 8:50 uur

2 wolven voor de auto van de bestuurder voor me!

Afbeelding
Via app meldingen in Westerveld

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 10:11

Citaat:
22 december 2025/Gelderland
Provincie wil in beroep gaan tegen verbod afschieten ‘probleemwolf’ Hoge Veluwe

ARNHEM/OTTERLO Het provinciebestuur van Gelderland vindt het ,,teleurstellend en onverantwoord” dat het geen toestemming meer heeft om een ‘probleemwolf’ te doden die in april een hardloopster beet in nationaal park De Hoge Veluwe. De provincie wilde de vergunning met een half jaar verlengen, maar volgens de rechter is niet duidelijk genoeg of de mannetjeswolf met codenaam GW4655m nog steeds een bedreiging vormt voor mensen.

De provincie is van plan in beroep te gaan tegen de uitspraak. Volgens de rechter was de onderbouwing door deskundigen die de provincie aandroeg gedateerd en onvoldoende onderbouwd. Gedeputeerde Harold Zoet (BBB) zegt zich af te vragen welke onderbouwing precies nodig is, omdat de provincie een wolvenexpert zou hebben opgevoerd die vrij recente praktijkervaringen gebruikte. Animal Rights en de Faunabescherming hadden de voorzieningenrechter gevraagd de toestemming voor afschot van de wolf te schorsen.

Zoet vreest dat het ,,eerst goed mis moet gaan” voordat kan worden ingegrepen rond de wolf. Hij pleit voor strengere regelgeving en roept de Tweede Kamer op dat zo snel mogelijk in te voeren. ,,We maken ons als Gelderland echt zorgen over onze inwoners in wolvengebied.”
De rechtbank stelt in de uitspraak dat er sinds het bijtincident in april geen incidenten meer zijn geweest en dat deze ‘probleemwolf’ geen mensen meer heeft benaderd. Volgens Zoet laat Italiaans onderzoek zien dat wolven die probleemgedrag richting mensen vertonen dat blijven doen. ,,We mogen van geluk spreken”, zegt de gedeputeerde over het uitblijven van nieuwe incidenten. ,,Nu schort je dit maanden op en neem je in mijn beleving meer risico.

https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... n-probleem

https://www.facebook.com/share/p/1CetdH ... tid=wwXIfr

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 10:17

Captain schreef:
Zo een met stompjes doe je toch gewoon zo'n rolstoeltje om? Met mountainbike-wieltjes zodat hij nog steeds lekker in het bos kan rennen. :j

:')
Inderdaad: is dat dan het idee?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 11:56

Hadden jullie gezien dat in Zeeland een ieder met wapen vergunning Vossen mogen schieten vanwege overschot/ overlast!?
Zijn niet beschermd dus dan mag het. Vind het best treurig. Het is niet zo zij nu hele schaapkuddes te lijf gaan! Kippen word ook lastig met die ophokplicht.

C_PMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 12:32

Inmiddels is het morgen 16 weken geleden sinds de verdwijning van Daisy. Tot op heden hebben we, na hele intensieve weken van zoeken, geen enkel spoor. We zijn intens verdrietig..
Daisy is niet uit onze gedachten weg te denken. Als aandenken staat ze op mijn lichaam, zo is ze er altijd bij..

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 12:33

Wat mooi....

En wat intens verdrietig. |(

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 12:34

C_PMB schreef:
Inmiddels is het morgen 16 weken geleden sinds de verdwijning van Daisy. Tot op heden hebben we, na hele intensieve weken van zoeken, geen enkel spoor. We zijn intens verdrietig..
Daisy is niet uit onze gedachten weg te denken. Als aandenken staat ze op mijn lichaam, zo is ze er altijd bij..

[ Afbeelding ]

Het is zo erg... vermist en dan niks kunnen vinden is toch verschrikkelijk... mooie aandenken :(:)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:09

Heel erg mooi maar zo verdrietig. Dat ze zo aan haar einde is moeten komen is gewoon verschrikkelijk!

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:33

Popstra schreef:
Hadden jullie gezien dat in Zeeland een ieder met wapen vergunning Vossen mogen schieten vanwege overschot/ overlast!?
Zijn niet beschermd dus dan mag het. Vind het best treurig. Het is niet zo zij nu hele schaapkuddes te lijf gaan! Kippen word ook lastig met die ophokplicht.

Weet je dat zeker? Wat ik had begrepen is dat het om een jachtakte gaat, maar ik zal het nog eens navragen.
Nu is er hier inderdaad een enorm vossenoverschot die het naast een incidentele kip vooral op het (beschermde) weidevogelbestand voorzien heeft

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:34

Rij net langs een bergje dode schapen die klaar liggen langs de weg om opgehaald te worden hier in Woudenberg ( tussen Woudenberg en Scherpenzeel). Is er een melding van een aanval hier geweest dat iemand weet?
Die vorige is al even geleden. Neem aan die er niet nu pas worden weg gehaald!?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:35

Loe_Loe schreef:
Popstra schreef:

Weet je dat zeker? Wat ik had begrepen is dat het om een jachtakte gaat, maar ik zal het nog eens navragen.
Nu is er hier inderdaad een enorm vossenoverschot die het naast een incidentele kip vooral op het (beschermde) weidevogelbestand voorzien heeft

Was gister op het nieuws. Werd zo geformuleerd

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:36

Wat een goed stuk weer van Oswin Schneeweisz.