Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:51

Die poster bedoelde ik, als het echt alleen om die poster gaat, heeft hij het gewoon niet begrepen. Want voor zover ik weet is dat geen agressief clubje dat in verband kan worden gebracht met de Israëlische regering.

Maar dat het zo geïnterpreteerd wordt, komt dan omdat het woord zionisme tegenwoordig zo'n nare lading heeft. Oorspronkelijk betekende het gewoon dat de joden weer een eigen land wilden vanwege eeuwenlange vervolging.

En dan is het ook nog de liberale gemeente, dus niks orthodox aan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:51

Marc Numann schreef er onderstaande tekst over, die ik graag met jullie deel:

Ik ben zionist.
Zionisme lijkt verworden tot scheldwoord, een enkelvoudige ideologie die het exclusieve domein vormt van de extremisten die het nu in Israël voor het zeggen hebben.
Nee. Mijn zionisme is de overtuiging dat het Joodse volk recht heeft op een eigen thuisland. Niets meer, niets minder. Binnen dat zionisme vind je alles: van fel links tot ultrarechts, van vredesactivisten tot kolonisten. Maar de basisgedachte blijft hetzelfde: het bestaansrecht van Israël als Joodse staat.
Ik zie heel goed dat deze Joodse vervulling van een eeuwenoude noodzaak ook schaduwzijden heeft en dat een ander volk daar het slachtoffer van is geworden. Ik zie hoe een getraumatiseerd volk veiligheid tot hoogste goed heeft verheven, met alle gevolgen van dien. En toch ben ik zionist en wil ik van Israël tegen de klippen op een beter land maken.
Gisteren gebeurde er iets groots, dat waarschijnlijk niet door iedereen herkend is. Door weg te lopen bij een Joods evenement vanwege een banner met daarop "joodse en zionistische jeugdvereniging" wees Douwe Bob ‘zionisme’ als geheel af. Daarmee keurde hij dus niet alleen een regering of een beleid af, hij zette een streep door een identiteit die voor de meeste Joden vanzelfsprekend is.
Wat er gisteren gebeurde, is geen onschuldig incident. Het is een uiting van iets veel groters en gevaarlijkers: het idee dat Joden alleen nog mee mogen doen als ze hun band met Israël bij het oud papier zetten. Wie ‘zionisme’ in één klap afkeurt, zet 90% van de Joden buiten de orde. Dat is geen protest meer, dat is een gevaarlijk pad.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:52

Echwel schreef:
[ Afbeelding ]

https://www.netzer.nl/

Een jeugdorganisatie die zich voor ook oa Palestijnen inzet
Zionisten zijn niet altijd tegen alles he, het betekend gewoon je eigen plekje..

En DB heeft geen cent terug betaald, ex vriendin veroordeeld hem ook
Zeker zijn gezegde dat hij een Amsterdamse jood is, zum kotsen..

Maar he geen jews, geen news

Als het klopt wat Douwe Bob zei, is de houding van de artiestenwereld ten opzichte van Joden ronduit stuitend

https://www.destentor.nl/show/als-het-k ... ~a54f8e7f/

Het ging om een stand van de organisatie 'Stand with us'.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 13:55

mysa schreef:
Die poster bedoelde ik, als het echt alleen om die poster gaat, heeft hij het gewoon niet begrepen. Want voor zover ik weet is dat geen agressief clubje dat in verband kan worden gebracht met de Israëlische regering.

Maar dat het zo geïnterpreteerd wordt, komt dan omdat het woord zionisme tegenwoordig zo'n nare lading heeft. Oorspronkelijk betekende het gewoon dat de joden weer een eigen land wilden vanwege eeuwenlange vervolging.

En dan is het ook nog de liberale gemeente, dus niks orthodox aan.

Douwe Bob heeft ook helemaal niet beweerd dat het om agressie zou gaan, maar vooral de aanwezigheid van politieke statements op dat terrein.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:00

Precies. En de afspraak was geen politieke statements.

En het ging om de organisatie Stand with us.
Laatst bijgewerkt door Swah op 30-06-25 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:02

Douwe Bob moet zijn honorarium teruggeven want hij heeft niet het afgesproken optreden gegeven. Het affiche wat ik hierboven zie afgebeeld is absoluut niet agressief of polariserend. Wie een hond wil slaan vindt altijd wel een stok.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:04

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... he-posters

Zionistische jongerenvereniging
Ook was er een banner van Netzer Nederland aanwezig op het kindervoetbaltoernooi. Deze organisatie noemt zichzelf 'dé Liberaal-Joodse & Zionistische jongerenvereniging voor jongeren van 12 tot 18 jaar'. Vermoedelijk was dit de uiting die Douwe Bob ertoe bracht zijn optreden te annuleren. "Ik ben tegen zionisme, en dat is wat daar wordt verkocht", zei hij.

De term zionisme verwijst naar het streven naar een onafhankelijke Joodse staat, maar wordt vaak op verschillende manieren geïnterpreteerd. De ene groep steunt een tweestatenoplossing met de Palestijnen, de andere verzet zich daar juist tegen. Religieus zionisme wordt vaak in verband gebracht met illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Tegenstanders gebruiken de term zionisme ook in de context van bezetting, apartheid of racisme.

kop in de telegraaf:
https://www.telegraaf.nl/binnenland/woe ... 52041.html

er is veel verwarring, is er duidelijheid te verschaffen?? Wereld wijd!

want hoe gevaarlijk is het pad zoals Marc Numann schrijft: Dat is geen protest meer, dat is een gevaarlijk pad.
Laatst bijgewerkt door mce op 30-06-25 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:09

Dit is een.liberale organisatie
Stand with us is alleen tegen antisemitisme

Ach ja als je een hond wil slaan ligt er vast een stok

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:12

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:15

anjali schreef:
Douwe Bob moet zijn honorarium teruggeven want hij heeft niet het afgesproken optreden gegeven. Het affiche wat ik hierboven zie afgebeeld is absoluut niet agressief of polariserend. Wie een hond wil slaan vindt altijd wel een stok.

Het ging ook niet om agressie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:21

Echwel schreef:
[ Afbeelding ]

Zionisten zijn niet altijd tegen alles he, het betekend gewoon je eigen plekje..

Als het klopt wat Douwe Bob zei, is de houding van de artiestenwereld ten opzichte van Joden ronduit stuitend

Helaas kan ik deze link niet lezen want achter betaalmuur. Joodse artiesten? Ik ben veel ouder dan de meeste Bokkers en ben zeer fanatieke fan van een aantal inmiddels helaas overleden Joodse artiesten, in de eerste plaats Lou Reed ( <3 <3 <3 <3 ) en verder Leonard Cohen , Amy Winehouse, ook wel Bob Dylan. Allemaal zeer getalenteerde musici zoals ik ze tegenwoordig niet meer aantref.Ik wil niemand beledigen, maar tegenwoordig vind ik het voornamelijk "veel geschreeuw en weinig wol!" :+ (Een enkele uitzondering daargelaten ).

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:24

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:03

anjali schreef:

Inderdaad en jij gebruikt die stok dus ook. :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:09

Echwel schreef:
[ Afbeelding ]

Ja prima toevoeging. Er zijn inderdaad hele neutrale vormen van Zionisme.
We hebben het ook constant over hypothetische situatie tussen db en deze organisatie waarbij beide partijen weleens gelijk zouden hebben. We hebben echr geen idee wat voor uiting er stond of wat er is afgesproken. Misschien was het terecht wat db deed, misschien sloeg het echt nergens op. We kunnen hier eeuwig over discussiëren. Als ik bladeren op m'n hoofd had deed ik aan fotosynthese.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:14

Wat ik uit het artikel haal (snel gelezen) is inderdaad dat het niet uitgemaakt had wat hij had gedaan, beiden was niet goed geweest.

Ik snap overigens niet dat er in het artikel generaliserend over de artiestenwereld geschreven wordt.. hij vertegenwoordigt ze toch niet :? En “de artiesten” waar hij het over heeft, hoeveel zijn dat er?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:15

Ook hier geldt weer, beoordeel een boek niet naar de kaft. Voor wie geïnteresseerd is wat de jongerenbeweging nu eigenlijk doet:

En persoonlijk zie ik hier dus geen politiek statement in, maar een vereniging die joodse jongeren wereldwijd wil verbinden met elkaar en het jodendom.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:21

Cer schreef:
Wat ik uit het artikel haal (snel gelezen) is inderdaad dat het niet uitgemaakt had wat hij had gedaan, beiden was niet goed geweest.

Ik snap overigens niet dat er in het artikel generaliserend over de artiestenwereld geschreven wordt.. hij vertegenwoordigt ze toch niet :? En “de artiesten” waar hij het over heeft, hoeveel zijn dat er?

Wat ik vooral uit het stuk haal, is dat mensen zich, zonder zich te verdiepen in een onderwerp, zich een duidelijke mening vormen en hierdoor conclusies trekken die niet kloppen, maar waar mensen wel om veroordeeld worden. En dat is natuurlijk zonde en onnodig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:29

Echwel schreef:

Ik kan nergens vinden dat ze zich ook voor Palestijnen inzetten. Heb je daar meer informatie over?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:40

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:46

Echwel schreef:
Alle liberale joden strevennaar verbintenis en vrede

https://verbond.eu/interreligieuze-dialoog/

Veel overleg en begrip proberen te hebben

Het ging niet om de netzer of standwithus , die laatste heeft wel degelijk antipalestijnse uitingen
Afbeelding

Het ging erom dat er afspraken waren , geen politieke uitingen!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:48

Echwel schreef:
Alle liberale joden strevennaar verbintenis en vrede

Dat soort woorden zijn goedkoop. Je ziet ze op elke verkiezingsposter. Belangrijker is wat je doet, wat je steunt, wat je openlijk afkeurt... Laat maar zien waar je voor staat. Niet in abstracte zin, maar heel concreet.

BigOne: het ging wel om Netzer toch?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:52

Shadow ga eens naar een LJG synagoge en praat daar met de rabijn en iedereeen
Er mogen daar zelfs vrouwen rabijn zijn.

Ipv schrijven ga eens mensen ontmoeten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:55

Echwel schreef:
Shadow ga eens naar een LJG synagoge en praat daar met de rabijn en iedereeen

Jij doet een claim! Onderbouw die zelf maar. Als jij stelt dat Netzer dingen doet voor Palestijnen wil ik graag weten wat ze dan doen, en of we daar iets over kunnen lezen. Zeg maar de basis om betrouwbaarheid van informatie op het internet te toetsen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:56

Maar ik zie met wat ik nu weet nog steeds het probleem niet? Die poster van die jongerenvereniging? Die vereniging is toch niet opgericht vanwege de aanval op de Palestijnen? Het stikt van oudsher van de jongerenbewegingen in Europa. Denk dat je bij een christelijk voetbalevenement ook best de Jonge SGP'ers (noem maar wat) kunt tegenkomen met een stand? Dat is toch geen politiek statement? Gewoon een al lang bestaande club die leden zoekt?

Of snap ik er echt niets van?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 15:59

BigOne schreef:
Het ging erom dat er afspraken waren , geen politieke uitingen!!

Exact dit, Douwe Bob wilde alleen optreden als er geen politieke uitingen waren, ook niet als die vrij waren van agressie en ook geen zionisme-light bij wijze van spreken, gewoon geen.

Misschien is het nu wel genoeg met het spammen van de organisaties waar het om zou gaan?