Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 17:46

Trouwens net dat filmpje met geluid gekeken omdat ik las hij ziet honden.
En inderdaad, die hoor je

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 17:56

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 17:58

DuoPenotti schreef:

Hoor je honden joelen of zijn dat andere wolven?
Het geblaf hoor ik inderdaad ook.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:17

tienus63 schreef:
DuoPenotti schreef:

Hoor je honden joelen of zijn dat andere wolven?
Het geblaf hoor ik inderdaad ook.

Op Facebook stond dat er iemand binnen staat met honden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:22

DuoPenotti schreef:
Ik heb familie en kennissen in Canada en die vinden onze wolven hybride want wolven zijn schuw.
Zo tam als hier dat kunnen ze zich gewoon compleet niet voorstellen. De filmpjes van het benaderen in de bossen en zo.

Dat het hybride zijn kan waar zijn, maar denk dat het ook te kort door de bocht kan zijn.
En dan kom je uit wat jij schrijft, ze hebben niet geleerd bang te zijn. En overal ruikt het naar mens.
En ze krijgen zelf bewust of onbewust voedsel van de mens.

Als daar een wolf te dicht bij weides, schuren en laat staan huizen komen worden ze geschoten.
Want dat klopt niet volgens hen.

En ja zo hou je ook de schuwe exemplaren over, die ook hun jonge leren, bij mensen moet je niet in de buurt komen.

Echt hier in Nederland, maar ook Europa is knettergek.
Dit zijn, op een paar na, probleemwolven.
Al dan niet gecreëerd door overbevolking hier.

Hybride als in kruising hoeft inderdaad niet, maar selectie op gedrag met genetische veranderingen tot gevolg kan zeker. Er is recent een domesticatie experiment geweest met zilvervossen (pelsdieren) in Rusland.
Citaat:
In Rusland is vanaf 1959 tot omstreeks 2012 geëxperimenteerd met domesticatie van zilvervossen. Het doel was binnen enkele tientallen jaren tot tamme dieren te komen en het normale duizenden jaren durende domesticatieproces terug te brengen tot enkele decennia. Volgens een verslag van dit experiment, geschreven door de Russische geneticus Lyudmila Trut in de American Scientist (1999), lukte het om het agressieve gedrag geheel te laten verdwijnen. Dit experiment maakte gebruik van de denkbeelden van de Russische geneticus Dmitri Beljajev, die meende dat nogal wat typische kenmerken van huisdieren – korte snuit, vachtpatroon en dwergvorming – bijproducten zijn van selectie op tamheid. De experimenten werden gestart met zilvervossen die voornamelijk afkomstig waren van Estlandse commerciële pelsdierfokkerijen. In het experiment werden telkens uit elke generatie de tamste dieren geselecteerd voor het vervolg van het fokprogramma. In de zesde generatie bleken vossen voor te komen die contact met mensen zochten, jankten om aandacht en mensen likten. In de dertigste generatie bestond ongeveer 75% van de vossen uit dit tamme type. In 1999 was een populatie van honderd volledig gedomesticeerde, behaagzieke en gehoorzame zilvervossen ontstaan. Ook zag een deel van de dieren er anders uit: hun vacht was bonter, ze hielden langer slappe oren en hadden kortere staarten en poten. Daarnaast bleken ze eerder geslachtsrijp en wierpen ze een pup meer.

Bron : https://nl.wikipedia.org/wiki/Zilvervos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:23

Maar als het honden zijn verwacht ik met die getoonde woede/aanval niet die weggestopte staart; híj wordt niet aangevallen en zou dus geen angst/overgave horen te tonen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 18:58

Citaat:
21 februari 2025/Leeuwarden Courant
Dierenartsen Oosterwolde zijn het zat om wolvenslachtoffers te euthanaseren: ‘Een drama. We willen dat het stopt’

De veeartsen van Dierenartsencentrum Oosterwolde zien vreselijke drama’s als ze moeten uitrukken na een wolvenaanval. Dieren liggen soms urenlang te creperen voordat zij ze uit hun lijden komen verlossen. „We zijn het zat. Het is een rotklus die niemand wil doen.”
Afgelopen week was het weer heftig raak. Dierenartsencentrum Oosterwolde kreeg een belletje van een veehouder: of er met spoed iemand kon komen want een wolf had zijn kudde schapen aangevallen en een bloedbad aangericht. Een van de veeartsen spoedde zich naar het betreffende weiland en moest 24 zwaar toegetakelde schapen uit hun lijden verlossen. „Twee trailers vol dode dieren”, zegt dierenarts Folkert Mulder uit Makkinga. „En zo hebben we elke week wel een geval.”
Hij en zijn veertien collega’s slaken een noodkreet. Ze zijn klaar met de wolvenslachtoffers. En zijn het zat om elke keer zwaar toegetakelde schapen te moeten euthanaseren na een wolvenaanval. „We willen dat het stopt”, zegt Mulder. „Er zijn collega’s die willen niet meer naar deze visites bij veehouders.”

‘Onderhuids richten ze een ravage aan’

Bij een aanval maakt een wolf zijn prooi dood, maar veel vaker raken zijn slachtoffers zwaar gewond. De dierenartsen treffen afschuwelijke taferelen aan.

„Ze pakken ze in de hals”, zegt Mulder. „Sommige hebben bijtwonden, dan denk je dat valt mee. Maar onderhuids geven die een ravage en is de schade groot. Dan is er veel meer kapot dan dat je ziet.” Deze dieren zijn niet meer te redden en moeten worden geëuthanaseerd.

Veelal blijft het niet bij hapwonden. „We hebben ook dat de dieren nog leven maar met de darmen half eruit rondlopen. Of de slokdarm kapotgebeten. Een drama.” Aan de veeartsen de ondankbare taak ze uit hun lijden te verlossen.

‘Ze lopen urenlang rond in doodsstrijd’
In de praktijk is euthanasie dagelijks aan de orde, de veeartsen geven regelmatig dieren een spuitje. Maar de actie die van hen wordt gevraagd na een wolvenaanval is van een andere orde, zegt Mulder. „Het is een rotklus. Je ziet het drama. Die schapen zijn achtervolgd, hebben stress, lopen urenlang gewond rond en voeren een doodsstrijd. Dat is heel anders dan dat je een dier dat een goed leven heeft gehad een spuitje geeft.”
Al ruim drie jaar moeten de dierenartsen van het centrum in Oosterwolde elke week wel een keer in actie komen om het werk van de wolf af te maken. Nee zeggen is geen optie. „We hebben een zorgplicht. Als wij zeggen: ‘We doen het niet’, dan gaat een andere dierenarts.”
‘Hoelang gaat dit door?’

Dierenwelzijn is wat de veedokters steekt in de hele wolvendiscussie. „Veehouders worden enorm afgerekend op dierenwelzijn. En dat moet ook en is terecht. Er wordt van alles gedaan om dat te verbeteren”, zegt Mulder. „Maar aan de andere kant speelt dít. Dat is moeilijk te rijmen. En hoelang gaat dit door?”, vragen Mulder en zijn collega’s zich af.

Wat de oplossing is, weet hij niet. Want veehouders hebben zorgplicht en kunnen hun vee beschermen met rasters. „Maar als alles in de rasters moet hier in deze buurt... Hoe werkzaam is dat? Iedereen wil graag koeien in de wei zien, maar dat is hier straks niet meer mogelijk. Ook koeien zijn al slachtoffer.”

De dierenartsen nemen geen stelling in de discussie, maar doen de noodkreet om duidelijk te maken wat het voor hun beroepsgroep betekent. „Mensen denken, ach een paar schapen en klaar. Maar als het vaker gebeurt, voelt dat vreselijk.”

https://lc.nl/friesland/ooststellingwer ... MHqeF0qpGg

Bron geen wolf in cultuurlandschap
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

https://www.facebook.com/share/p/1Ks4Bh ... tid=wwXIfr

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:06

DubbelFun schreef:
Maar als het honden zijn verwacht ik met die getoonde woede/aanval niet die weggestopte staart; híj wordt niet aangevallen en zou dus geen angst/overgave horen te tonen.

Mijn hond zou ook zo aanvallen. Hij doet dat gedreven door angst maar wel net zo gedreven en schadelijk als uit een andere emotie. Hij krijgt dus nooit de kans uiteraard maar herkenbare houding voor mij. Hij zou uit angst helaas ook niet omdraaien en weg gaan maar altijd kiezen voor aanvallen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:12

OK, dus het zou idd gewoon zo kunnen zijn. Ik heb dit gedrag zelf nooit bij een hond gezien.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:58

Hangt van de emotie af… en om het nog ingewikkelder te maken. Ook van de leerervaringen van de hond. En welke vorm van agressie ingezet wordt.
Per individu verschillend

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 20:14

Kan het zijn dat die wolf rabiës heeft? Dan zijn de reacties toch ook anders dan bij niet ziek zijn?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 20:23

Citaat:
21 februari 2025
Flinke wolvenaanval in Doornspijk: ‘Laat Den Haag nu toch eens de regie pakken’

Locoburgemeester Henk Wessel van de gemeente Elburg heeft kennis genomen van een recente aanval van de wolf. Schapenhouders vader en zoon Van Staveren uit Doornspijk zijn voor de vierde keer in een jaar tijd het slachtoffer van een wolvenaanval.
De laatste aanval kostte elf schapen het leven. Bij de laatste twee keer verbleven de schapen in een weide, omringd met een wolfwerend raster. In de gemeente Elburg zijn tot nu rond de 200 schapen door een wolf gedood. Henk Wessel roept op tot handelen. “Als gemeente ondersteunen we onze dierenhouders, door invloed uit te oefenen op de landelijke en provinciale bestuurders. Laat Den Haag nu toch eens de regie pakken! We kunnen de probleemwolven toch niet eindeloos hun gang laten gaan? Hier snapt toch niemand meer wat van? Staatssecretaris Rummenie, kom nu eindelijk met een plan waarmee we het wolvenprobleem kunnen beheren. Het is de hoogste tijd om tot handelen over te gaan!” Naast de oproep aan de staatssecretaris volgt binnenkort een videoboodschap. Daarin vraagt locoburgemeester Henk Wessel aan de Tweede Kamer vragen om snel maatregelen te nemen.V

Vanaf maart 2025 verandert de beschermde status van de wolf van ‘strikt beschermd’ naar ‘beschermd’. Deze aanpassing biedt lidstaten meer flexibiliteit bij het beheer van lokale wolvenpopulaties. Hoewel de wolf nog steeds een beschermde diersoort blijft, kunnen lidstaten nu gemakkelijker maatregelen treffen. Een voorbeeld hiervan betreft de gecontroleerde afschot. In Nederland heeft deze wijziging nog geen directe gevolgen. De aanpassing van de Habitatrichtlijn, die de status van de wolf op Europees niveau regelt, moet nog plaatsvinden. Pas na deze wijziging kunnende nationale wetgevingen worden aangepast. Tot die tijd blijft de wolf in Nederland strikt beschermd.

“De aanpassing van de regelgeving duurt gewoon te lang”, aldus locoburgemeester Henk Wessel. De verandering maakt de weg vrij voor nieuwe maatregelen om de wolvenpopulatie te beheren. Eerder wekte de provincie Gelderland de indruk dat probleemwolven, die meerdere keren slachtoffers maakten achter een wolfwerend hekwerk, afgeschoten konden worden. Op de Veluwe vragen gemeenten zich af wanneer dit nu eindelijk op een gecontroleerde manier mogelijk wordt gemaakt.
https://www.huisaanhuiselburg.nl/lokaal ... i_svbTrn0g

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1CMYWv ... tid=wwXIfr

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 20:48

Ja dat is mogelijk. Pijn of andere medische issues zorgen vaak voor een andere reactie

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 06:04

Dank je Maaaarije, ik zal ook nog even kijken naar de Hikvision camera's.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:05

anca schreef:
Kan het zijn dat die wolf rabiës heeft? Dan zijn de reacties toch ook anders dan bij niet ziek zijn?

Daar heb ik ook aan gedacht, maar ik heb nog niet gehoord van Rabiës bij wolven (al sluit ik het zeker niet uit).

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:33

DubbelFun schreef:
anca schreef:

Daar heb ik ook aan gedacht, maar ik heb nog niet gehoord van Rabiës bij wolven (al sluit ik het zeker niet uit).

Ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren, want dan breekt echt de pleuris uit vrees ik..
Zouden ze dan alles en iedereen binnen opsluiten om de wolfjes vrijuit te laten gaan dan..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:40

tienus63 schreef:
Zorg voor goede ontwormen bij al je dieren, zeker in wolven regio’s.

Bij mij in de buurt is hond ziek geworden van de ontlasting van achteraf bleek, wolvin Naya.
De hond vrat de rare ontlasting op die in de tuin lag. Baas had het te laat in de gaten dat er iets raars lag.
Op dat moment had nog niemand in de gaten dat we een wolf hadden zien lopen. We dachten allemaal aan een herdershond.
Later is er een kaartje gepubliceerd met de route en die bleek inderdaad bij ons langs getrokken te zijn.

Hond heeft het overigens wel gered.

Citaat:
Oud bericht maar gelet op “al die verdwenen wolven” van toepassing

https://dwhc.nl/2021/06/aangereden-wolv ... st-veluwe/

Aangereden wolvin Veluwe had longontsteking, maar was verder in goede voedingstoestand
7 juni 2021

Zes maart jl. werd op de Zuidwest-Veluwe een vrouwelijke wolf doodgereden. Het dier bleek drachtig van acht embryo’s. Ze had een flinke longontsteking, maar verder was ze in goede conditie. De wolf is onderzocht door het Dutch Wildlife Health Centre van de Universiteit Utrecht (DWHC) en Wageningen Environmental Research (WENR). Onderzoekers van WENR hebben gekeken naar de leeftijd van het dier, het geslacht, de voortplantingsstatus, maaginhoud en identiteit, terwijl onderzoekers van DWHC zich richtten op ziekten en afwijkingen.

Drachtige wolvin

Wolf op de snijtafel.
De wolvin woog ruim 35 kg. Haar spieren en onderhuids vet lieten zien dat zij in goede voedingstoestand was. Op basis van gebitsslijtage is haar leeftijd geschat op circa 2 jaar oud. Het dier was beginnend drachtig van 8 embryo’s. De maaginhoud woog ruim 500 gram en bevatte met name haar en huid resten. Hierin vonden de onderzoekers enkele poten die bleken van een volwassen en een jonge haas. De rest van de maaginhoud wordt op een later moment onderzocht vanuit een dieetstudie van wolven.
Genetisch onderzoek wees uit dat het dier GW1729f blijkt te zijn, de dochter van het roedel op de Noord-Veluwe. Dit dier had zich sinds 20 juni 2020 op de Zuidwest-Veluwe gevestigd. De embryo’s waren nog te klein om DNA van voldoende kwaliteit op te leveren en zodoende ook de vader vast te stellen.

Longontsteking
De wolf had over het hele lichaam trauma veroorzaakt door de aanrijding met een auto. Er zijn uitgebreid monsters genomen om verschillende (dier) ziekten uit te sluiten, waaronder hondenziekte en Covid-19. Deze bleken allen negatief. De wolvin had wel een uitgebreide longontsteking veroorzaakt door een infectie met de zogenoemde Franse hartworm (Angiostrongylus vasorum). Een wolf kan besmet worden door het eten van besmette tussengastheren, zoals slakken. Hondachtigen, zoals vossen, wolven en honden, zijn natuurlijke gastheren voor deze wormsoort. Deze worm kan bij honden en vossen een ernstige longontsteking veroorzaken. In 2017 waren drie van de tien door DWHC onderzochte vossen positief voor deze worm, en in twee van de drie gevallen heeft de worm bijgedragen aan de dood. De aanwezigheid van deze wormen in het leefgebied van wolven kan mogelijk gezondheidsprobleem voor de dieren vormen. Het is niet zeker of de longontsteking heeft bijgedragen aan het gedrag van het dier en daarmee resulteerde in een verhoogd risico op een verkeersongeluk. Het onderzoek is uitgevoerd conform het Interprovinciaal Wolvenplan.

Bron geen wolf zoekt leden
https://www.facebook.com/share/p/1BHMA7 ... tid=wwXIfr

Goh als ik dit dan weer lees van vraag ik me echt af of alle zogenaamde natuurliefhebbers ook wel echt dierenliefhebbers zijn. Dat ze een vreselijke dood sterven omdat ze nooit ontwormd worden dat is dan weer niet erg..want "zo is de natuur".

Anyway, goede waarschuwing want dit wist ik niet een mijn ouders hebben ook honden die regelmatig uitgelaten worden in wolvengebied.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 11:04

gillian schreef:
Rabiës: Ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren, want dan breekt echt de pleuris uit vrees ik..
Zouden ze dan alles en iedereen binnen opsluiten om de wolfjes vrijuit te laten gaan dan..
Het zet hopelijk nog meer druk op de ketel, maar ze blijven voorlopig nog steeds beschermd.
Vleermuizen zijn ook beschermd en dragen ook Rabiës tenslotte.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 11:33

DubbelFun schreef:
gillian schreef:
Rabiës: Ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren, want dan breekt echt de pleuris uit vrees ik..
Het zet hopelijk nog meer druk op de ketel, maar ze blijven voorlopig nog steeds beschermd.
Vleermuizen zijn ook beschermd en dragen ook Rabiës tenslotte.

Dragen vleermuizen niet een verwant virus dat ook behandeld kan worden met rabies vaccin/medicijn?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 11:48

Niet in Nederland.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 11:55

Vleermuizen dragen idd een bepaalde variant, maar ook de 'gewone' variant is nog in Europa aanwezig.

RIVM schreef:
Is hondsdolheid te behandelen?
Na een verwonding kan behandeling voorkomen dat het virus in het zenuwstelsel terecht komt.
Deze preventieve behandeling kan alleen gegeven worden voordat er ziekteverschijnselen zijn. Een onbehandelde rabiësinfectie is altijd dodelijk. Vaccinatie kan verstrekt worden aan risicogroepen zoals mensen die veelvuldig werken met vleermuizen of specifieke groepen reizigers naar gebieden waar rabiës veel voorkomt.
https://www.rivm.nl/rabies

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 11:56

Popstra schreef:
Niet in Nederland.
Nóg niet.
Het is in Nederland weggeweest, maar kan door de wolf zéker wel teruggebracht zijn/worden!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:18

Vleermuizen dragen inderdaad een ander virus dan de ‘gewone’ hondsdolheid (wel in dezelfde virus familie).

In west Europa is rabies vrijwel uitgeroeid, maar in het oosten van Europa komt het nog wel voor. Met name Roemenië heeft best een aanzienlijk aantal hondsdolheid gevallen. Andere landen waar hondsdolheid sporadisch nog gevonden is in de afgelopen jaren zijn Moldavië, Polen(!), Oekraïne en Hongarije. Ook zijn er door de oorlog in Oekraïne zorgen over een uitbraak van hondsdolheid in die regio aangezien Oekraïne vaccinatie programma’s had voor vossen die nu natuurlijk gestopt zijn .

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 12:26

Popstra schreef:
Niet in Nederland.

Onlangs was er wel een geval in Nederland.
Een kat had een besmette vleermuis gevangen.
Kat is afgemaakt.
De paarden moesten in strikte quarantaine en ik meen de honden ook.
Was in omgeving zuidoost Drenthe.

Bron gevonden.

https://www.rtvdrenthe.nl/amp/nieuws/16 ... -vleermuis
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 22-02-25 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:39

Tienus, in het artikel staat zuid oost Drenthe.