Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Exitium

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 12:57

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:04

Ach ach.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:55

Nog niet bewezen dat de daders Russen zijn maar wel beangstigend voor de vluchtelingen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:58

irmaz schreef:
Babootje schreef:
Op twitter circuleert een mail blijkbaar afkomstig van het Russische verzet met foto's van gespike-tje locaties. Met het bericht dat dit soort cadeautjes in heel Rusland zijn achtergelaten. En dat deze tot ontploffing worden gebracht als morgen voor 10:00 uur niet voldaan is aan de volgende eisen:
- Vrijlating van Navalny en andere politieke gevangenen
- terugtrekking van Tjetsjeense strijdkrachten inclusief Ramzan Kadyrov.
- Verbod op het uitroepen van een algehele mobilisatie van Russische burgers om de speciale operatie in Ukraine voort te zetten.

Waarom nu alleen de Tjetjeense strijdkrachten worden genoemd is nog de vraag. Maar er rommelt e.e.a. en het is goed denkbaar dat naast Poetin het Russische verzet van zich zal laten horen op 9 mei.

Er stonden nog meer eisen in, er moest zich ook een bepaalde legereenheid terugtrekken, net zo wazig dus als de Tjetsjeense strijdkrachten.
Ze hadden specifieke treintrajecten opgegeven waar zgn. op afstand bestuurde explosieven zjn aangebracht en de Russen krijgen 4 dagen! de tijd om die te vinden blijkbaar.

Mij lijkt het een hoax.

Volgens mij verloopt het ultimatum morgen 9 mei om 10:00. Zou goed een hoax kunnen zijn hoor.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:10

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 19:31

Twitterbericht, goed nieuws:

Alle vrouwen, kinderen en ouderen zijn geëvacueerd uit de staalfabriek Azovstal in Mariupol. Aldus Iryna Vereshchuk, vice-premier van Oekraïne

Helaas zitten de militairen, inclusief de gewonde, nog steeds onder de fabriek. Rusland wil deze groep niet laten gaan.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 19:54

Vreselijk. Het lijkt mij heel aannemelijk dat een groot deel van die militairen ook familie zijn van de burgers die nu konden vluchten. Hun zonen, hun vaders, hun echtgenoten, en tot februari dit jaar net zo goed zelf ook onschuldige burgers.
Maar dat is wat ik denk, dat kan ik verder ook niet onderbouwen.

Zo veel leed, bah wat erg

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 20:14

Telpeva schreef:
Vreselijk. Het lijkt mij heel aannemelijk dat een groot deel van die militairen ook familie zijn van de burgers die nu konden vluchten. Hun zonen, hun vaders, hun echtgenoten, en tot februari dit jaar net zo goed zelf ook onschuldige burgers.
Maar dat is wat ik denk, dat kan ik verder ook niet onderbouwen.

Zo veel leed, bah wat erg

Klopt. Eigenlijk zijn er geen woorden voor.

Die mensen leven al een dikke 2 maanden onder de grond terwijl ze enorm gebombardeerd worden.
Ze vechten zo hard en hun lot als de Russen het lukt om het in te nemen zal niet mals zijn.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 20:24

irmaz schreef:

Alle vrouwen, kinderen en ouderen zijn geëvacueerd uit de staalfabriek Azovstal in Mariupol. Aldus Iryna Vereshchuk, vice-premier van Oekraïne

Helaas zitten de militairen, inclusief de gewonde, nog steeds onder de fabriek. Rusland wil deze groep niet laten gaan.

Dan zal net wel een aanval met chemische wapens gaan worden ofzo? Zal vannacht en morgen wel getracht worden om de genadeslag toe te brengen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 20:51

Exitium schreef:
Het nieuws over de beschadigde auto's van Oekraïners staat nu wel op nu.nl

https://www.nu.nl/binnenland/6199385/me ... erdam.html

Fijn dat mijn bron het dan nog steeds iedere keer juist heeft. Bizar dat het nieuws eerder in Oekraïne is dan hier in de media

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 21:11

Pareltjes schreef:
irmaz schreef:

Dan zal net wel een aanval met chemische wapens gaan worden ofzo? Zal vannacht en morgen wel getracht worden om de genadeslag toe te brengen.

Ben er wel bang voor, nu moesten ineens de mensen daar weg. Tijdens de evacuatie ook nog drie azovsoldaten doodgeschoten door snipers en zes gewond geraakt. Terwijl ze mensen hielpen te evacueren.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 21:16

Ik vrees ook dat hun laatste uren geslagen zijn.
Als 'officieel' alle burgers weg zijn, zal Rusland alle registers open trekken om er een eind aan te maken.
En ik denk ook dat die azovsoldaten nog liever sterven dan in Russissche handen te komen.
Dit gaat lelijk worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 21:39

Het is al lelijk.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 21:39

Thioro schreef:
Als 'officieel' alle burgers weg zijn, zal Rusland alle registers open trekken om er een eind aan te maken.
En ik denk ook dat die azovsoldaten nog liever sterven dan in Russissche handen te komen.
Dit gaat lelijk worden.

Hacksaw Ridge……

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:14

In 2014 garandeerde Putin ingesloten Ukraine’s soldaten medische hulp en vrije doorgang net als hij in april deed bij Azov.
In 2014 werden ze afgeknald toen ze zich allemaal overgaven, honderden doden. Dus overgeven heeft geen zin, ook soldaten die zich hebben overgegeven worden nu gedood. Voorbeelden genoeg te vinden.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:23

Je maag draait toch om van die Poetin, wat staat de Oekraine nog meer te wachten...
Een ding weten we zeker, geen enkel woord uit die man zn mond schuurt ook maar een beetje aan waarheid.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 07-05-22 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:24

bigone schreef:
In 2014 garandeerde Putin ingesloten Ukraine’s soldaten medische hulp en vrije doorgang net als hij in april deed bij Azov.
In 2014 werden ze afgeknald toen ze zich allemaal overgaven, honderden doden. Dus overgeven heeft geen zin, ook soldaten die zich hebben overgegeven worden nu gedood. Voorbeelden genoeg te vinden.

De arme klootzakken die Azovstal nu moeten innemen hebben mijn medelijden. De arme RUSSISCHE klootzakken. De Oekraïners hebben 6+ weken de tijd gehad om van die gebouwen de grootste boobytrap ter wereld te maken. Voorspelling: 3-6 dode Russen voor elke dode Oekraïner.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:25

Cowboy55 schreef:
bigone schreef:

De arme klootzakken die Azovstal nu moeten innemen hebben mijn medelijden. De arme RUSSISCHE klootzakken. De Oekraïners hebben 6+ weken de tijd gehad om van die gebouwen de grootste boobytrap ter wereld te maken. Voorspelling: 3-6 dode Russen voor elke dode Oekraïner.

Dat is ook het totale zinloze van dit alles, als we gaan nemen we er nog een paar extra mee... En Poetin maar lachen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:27

Cowboy55 schreef:
Thioro schreef:
Dit gaat lelijk worden.

Hacksaw Ridge……

Wat is de link met Azovstal?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:29

Cowboy55 schreef:
bigone schreef:

Er loopt een actie om te kijken of het mogelijk is dat de Ukraïnse militairen zich aan een derde partij (bv Turkije) overgeven en dan zolang de oorlog (of de speciale operatie) duurt dat land niet te verlaten. Geen idee of dat technisch mogelijk is en of de Russen daar voor te porren zijn.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:31

Thioro schreef:
Wat is de link met Azovstal?

Dezelfde verdedigingsfilosofie. Opgeven is geen optie. Voor de Japanners in Hacksaw Ridge omdat het niet eervol is. Voor de Oekraïners in Azovstal omdat ze al dood zijn. Overgave is geen optie. Verschillende insteek, zelfde consequentie.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:32

Ga er maar niet vanuit dat Poetin daarmee akkoord gaat

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:35

Volgens Nexta (naar eigen zeggen de grootste Oost-Europese media):
Citaat:
Vladimir Poetin beval de overdracht van troepen van #Syrië naar #Oekraïne om de bezetting van #Donbass te versnellen, volgens een bron in The #Moscow Times. In totaal zijn er meer dan 60.000 #Russische militairen in Syrië, bijna de helft van hen zijn officieren.

Ik ben benieuwd naar de consequenties hiervan in Syrië. Israel en Turkije waren al aan het inspelen en ook IS is al uit de winterslaap.... :\

Edit: die 60.000 man is vermoedelijk een Russische telling gebaseerd op het getal 63.000. Er zijn volgens dit artikel https://www.bbc.com/news/world-middle-east-45284121 sinds 2015 63.000 man in Syrië geweest. Hoeveel er op dit moment nog zitten lijkt me dan een stuk minder....
Laatst bijgewerkt door irmaz op 07-05-22 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:40

irmaz schreef:
Volgens Nexta (naar eigen zeggen de grootste Oost-Europese media):
Citaat:
Vladimir Poetin beval de overdracht van troepen van #Syrië naar #Oekraïne om de bezetting van #Donbass te versnellen, volgens een bron in The #Moscow Times. In totaal zijn er meer dan 60.000 #Russische militairen in Syrië, bijna de helft van hen zijn officieren.

Ik ben benieuwd naar de consequenties hiervan in Syrië. Israel en Turkije waren al aan het inspelen en ook IS is al uit de winterslaap.... :

Zo lang als Assad niet serieus bedreigd wordt interesseert dat Rusland gene ene platte pepernoot……en dan zijn we zomaar weer minstens 3-6 maanden verder.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:37

De nachtupdate

Citaat:
⚡️Nieuwsoverzicht voor de nacht:

▪️Oekraïense vliegtuigen sloegen neer op Russische posities op Zmiiniy. De vijand lijdt aanzienlijke verliezen, zowel in de "eilandstrijdkrachten" als in marineschepen. "Bayraktars" vernietigden twee Russische boten en nog één beschadigd.

▪️De strijdkrachten in het zuiden van Oekraïne schakelden 80 bezetters uit en troffen 120 vijandelijke doelen. Tegelijkertijd werden 46 Russen alleen geëlimineerd op het eiland Zmiiniy, - OC "Zuid".

▪️De bemanning van het Amerikaanse bedrijf "SpaceX" is van plan de blauwgele vlag mee te nemen en in de ruimte af te leveren. Op deze manier willen de astronauten de dappere Oekraïners steunen, evenals al diegenen die de vrijheid in de wereld verdedigen.

▪️In de richtingen Donetsk en Luhansk hebben Oekraïense troepen volgens het hoofdkwartier van de milieubescherming 9 vijandelijke aanvallen afgeslagen. Overdag verloren de indringers 19 tanks, 20 eenheden gepantserde gevechtsvoertuigen, 4 speciale gepantserde voertuigen en 6 voertuigen. Oekraïense luchtverdedigingseenheden schoten boven Donbass een "Mi-28H"-aanvalshelikopter en zes "Orlan-10"-drones neer.

▪️Het Verenigd Koninkrijk zal Oekraïne nog eens 1,6 miljard dollar aan militaire hulp verstrekken. Dit is het hoogste niveau van militaire betalingen sinds de conflicten in Irak en Afghanistan.

▪️De Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland, Italië en Groot-Brittannië zijn overeengekomen de sancties tegen Rusland te versterken.

▪️Er is een radioactieve kolf gevonden in Bucha, die de indringers tijdens de bezetting uit de kerncentrale van Tsjernobyl hebben gehaald.

▪️De internationale organisatie "Save the Children" zal 72 miljoen UAH toewijzen om Mariupol-families te ondersteunen via de I-Mariupol-centra. Het geld zal worden gebruikt om voedsel- en hygiënekits aan te schaffen, evenals organisatorische ondersteuning.

▪️Rusland is gehuld in bosbranden. Ze zijn geregistreerd in 77 van de 85 Russische regio's, er zijn menselijke slachtoffers.

Citaat:
⚡️Operatieve informatie van de Generale Staf van de strijdkrachten:

▪️De dreiging van raket- en luchtaanvallen op het grondgebied van Oekraïne vanuit het grondgebied van Wit-Rusland blijft.

▪️In de richting van Slobozhanskiy richtte de vijand zijn belangrijkste inspanningen op het voorkomen van de verdere opmars van onze troepen naar de staatsgrens van Oekraïne, ten noorden en noordoosten van de stad Charkov.

▪️De vijand voerde artilleriebeschietingen uit in de gebieden Prudyanka, Slatyno en Tsyrkoeniv.

▪️De vijand bereidt zich voor om op te rukken in de richtingen Izyum — Barvinkove en Izyum — Slovyansk.

▪️In de richting van Donetsk zet de groep bezettende troepen de gevechtsoperaties voort in de richtingen Lyman, Popasnyansky, Sieverodonetsk en Avdiivka.

▪️In de richting van Kurachiv probeert de vijand met artilleriesteun de gevechtsoperaties in de richting van het dorp Novomykhaylivka te hervatten.

▪️In de richting van Lyman veroverde de vijand als gevolg van de aanval de noordelijke buitenwijken van Shandrygolov.

▪️In de richting van Mariupol blijft de vijand onze eenheden in de buurt van de fabriek "Azovstal" blokkeren. Met de steun van artillerie- en tankvuur voert de vijand aanvalsoperaties uit.

▪️In de gebieden South Buh en Tavriya slaan de bezetters, met steun van de luchtvaart, militaire en civiele doelen aan, hergroeperen en versterken ze eenheden, vergroten ze het systeem van brandschade en logistiek.

▪️In de richting van Kryvyi Rih gebruikte de vijand de "Orlan-10" UAV om de posities van de eenheden van de strijdkrachten van Oekraïne te identificeren.

▪️De situatie in de richting van Bessarabië blijft gespannen. Gewapende formaties in de regio Transnistrië van de Republiek Moldavië en eenheden van de operationele groep van Russische troepen zijn in volledige gevechtsgereedheid.

▪️Schepen van de Russische Zwarte Zeevloot in de Zwarte Zee en de Azov-zee blijven taken uitvoeren om het gebied van aanvallen, verkenning en vuursteun in kustrichting te isoleren.

▪️De vorige dag werden een "Mi-28H" helikopter, zeven "Orlan" UAV's, twee "Outpost" UAV's en twee kruisraketten geraakt door luchtafweerraketeenheden van de luchtmacht. Bovendien werden twee UAV's van het "Orlan-type" vernietigd door luchtafweerraketeenheden van de landstrijdkrachten van Oekraïne.