Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 21:45

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 21:53

DubbelFun schreef:
Ik vind 58% eerlijk gezegd geen significante meerderheid. Had het graag wat hoger gezien.
Overigens uit hoeveel procent bestaat Nederland uit paardenmensen ??

Ik heb het artikel gelezen. Het is onderverdeeld in zorgen en ernstige zorgen. Het percentage dat zich geen zorgen maakt is minder dan 10%

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 01:20

DuoPenotti schreef:
Denk dat sanet dat niet bedoeld?

Net geboren geeft idd die zachte beschermde hoefjes.

Maar te vroeg geboren hoe weet men dat?

Ik denk dat men met "te vroeg" geboren een verworpen veulen bedoeld. Dus of verworpen of pasgeboren. Kan beide zijn met dat soort hoefjes.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 01:23

SusanH schreef:
Kwam gisteren toevallig de Facebook pagina van Wolfskracht tegen. Daar staan vooral heel veel filmpjes van Frank Theunissen op. Ik had wel verwacht dat er een tegenbeweging zou komen tav de wens om de beschermingsstatus te verlagen.

Wbt het debat wat van der Plas heeft aangevraagd, ik zie in reacties dat veel mensen het onzin vinden omdat er grotere problemen zijn. Dat vind ik zo'n dooddoener. Als je er middenin zit is dat het enige waar je mee bezig bent. Maar als je niet in wolvengebied woont kun je je er geen voorstelling van maken. Dan zijn andere problemen uiteraard veel groter.

Och die persoon reageert ook overal op wolvenberichten, ben even haar screen naam kwijt, ze had ooit ijslandse paarden, misschien dat ze hier ook wel zit, ze organiseert ook fotoreizen, geloof ik. Enorm pro wolf en staat niet open voor tegengeluid iig.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 10:43

Aanval Hierden Gld, 2 pony’s gedood
Citaat:
Hierden Gelderland.
21-02-2025

Vandaag bij wolven aanval twee pony' s gedood.
Voor de eigenaar is het plezier van dieren houden helemaal weg. Na jaren goed voor zijn dieren gezorgd te hebben stopt hij ermee.

Is dit dan wat we willen?

Sterkte voor de eigenaar.

Zekerheid hoog.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/184Ro1 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 10:49

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:53

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 12:29

Aanval Stroe Gld, 5 schapen gedood
Citaat:
Stroe/ Kootwijkerbroek
21-02-2025

Aanval op schapen, 5 schapen gedood

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15kVtB ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 12:31

Zichtmelding Nijbroek Gld
Citaat:
Nijbroek Gelderland
21-02-2025
07.25 uur

Wolf gezien thv de vaassenseweg

Betrouwbaarheid hoog

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18y4cm ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 12:58

Ietwat grotere honden zijn ook geen probleem voor de wolven.
Zie het voorbeeld in Italië. En bedenk dat de wolven daar meestal iets kleiner van stuk zijn.

Wolf loopt met middenslag hond in de bek over provinciale weg nabij dorp.

“21 februari 2025/ Italië
Vandaag gespot wolf met hond in de bek onderweg van Oriolo richting Cervesina wat is er in godsnaam aan de hand.... ..”

Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1A8SoM ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:59

Ik klik hem niet aan... Gaat mij echt te ver...
Ongelooflijk stom idioot Europa.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 13:03

Zorg voor goede ontwormen bij al je dieren, zeker in wolven regio’s.

Bij mij in de buurt is hond ziek geworden van de ontlasting van achteraf bleek, wolvin Naya.
De hond vrat de rare ontlasting op die in de tuin lag. Baas had het te laat in de gaten dat er iets raars lag.
Op dat moment had nog niemand in de gaten dat we een wolf hadden zien lopen. We dachten allemaal aan een herdershond.
Later is er een kaartje gepubliceerd met de route en die bleek inderdaad bij ons langs getrokken te zijn.

Hond heeft het overigens wel gered.

Citaat:
Oud bericht maar gelet op “al die verdwenen wolven” van toepassing

https://dwhc.nl/2021/06/aangereden-wolv ... st-veluwe/

Aangereden wolvin Veluwe had longontsteking, maar was verder in goede voedingstoestand
7 juni 2021

Zes maart jl. werd op de Zuidwest-Veluwe een vrouwelijke wolf doodgereden. Het dier bleek drachtig van acht embryo’s. Ze had een flinke longontsteking, maar verder was ze in goede conditie. De wolf is onderzocht door het Dutch Wildlife Health Centre van de Universiteit Utrecht (DWHC) en Wageningen Environmental Research (WENR). Onderzoekers van WENR hebben gekeken naar de leeftijd van het dier, het geslacht, de voortplantingsstatus, maaginhoud en identiteit, terwijl onderzoekers van DWHC zich richtten op ziekten en afwijkingen.

Drachtige wolvin

Wolf op de snijtafel.
De wolvin woog ruim 35 kg. Haar spieren en onderhuids vet lieten zien dat zij in goede voedingstoestand was. Op basis van gebitsslijtage is haar leeftijd geschat op circa 2 jaar oud. Het dier was beginnend drachtig van 8 embryo’s. De maaginhoud woog ruim 500 gram en bevatte met name haar en huid resten. Hierin vonden de onderzoekers enkele poten die bleken van een volwassen en een jonge haas. De rest van de maaginhoud wordt op een later moment onderzocht vanuit een dieetstudie van wolven.
Genetisch onderzoek wees uit dat het dier GW1729f blijkt te zijn, de dochter van het roedel op de Noord-Veluwe. Dit dier had zich sinds 20 juni 2020 op de Zuidwest-Veluwe gevestigd. De embryo’s waren nog te klein om DNA van voldoende kwaliteit op te leveren en zodoende ook de vader vast te stellen.

Longontsteking
De wolf had over het hele lichaam trauma veroorzaakt door de aanrijding met een auto. Er zijn uitgebreid monsters genomen om verschillende (dier) ziekten uit te sluiten, waaronder hondenziekte en Covid-19. Deze bleken allen negatief. De wolvin had wel een uitgebreide longontsteking veroorzaakt door een infectie met de zogenoemde Franse hartworm (Angiostrongylus vasorum). Een wolf kan besmet worden door het eten van besmette tussengastheren, zoals slakken. Hondachtigen, zoals vossen, wolven en honden, zijn natuurlijke gastheren voor deze wormsoort. Deze worm kan bij honden en vossen een ernstige longontsteking veroorzaken. In 2017 waren drie van de tien door DWHC onderzochte vossen positief voor deze worm, en in twee van de drie gevallen heeft de worm bijgedragen aan de dood. De aanwezigheid van deze wormen in het leefgebied van wolven kan mogelijk gezondheidsprobleem voor de dieren vormen. Het is niet zeker of de longontsteking heeft bijgedragen aan het gedrag van het dier en daarmee resulteerde in een verhoogd risico op een verkeersongeluk. Het onderzoek is uitgevoerd conform het Interprovinciaal Wolvenplan.

Bron geen wolf zoekt leden
https://www.facebook.com/share/p/1BHMA7 ... tid=wwXIfr

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 13:24

Let op!! Diverse ontworming middelen werken niet tegen hartworm! Milbemax in elk geval wel. Idd zeer regelmatig ontwormen als er sprake is van hartworm is absoluut noodzakelijk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 14:02

Citaat:
De embryo’s waren nog te klein om DNA van voldoende kwaliteit op te leveren en zodoende ook de vader vast te stellen.

Dan vraag ik me af... als bij mensen het DNA bekend is zodra er een bevruchte eicel is, waarom zou dat bij wolven anders zijn ??

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 14:25

DubbelFun schreef:
Citaat:
De embryo’s waren nog te klein om DNA van voldoende kwaliteit op te leveren en zodoende ook de vader vast te stellen.

Dan vraag ik me af... als bij mensen het DNA bekend is zodra er een bevruchte eicel is, waarom zou dat bij wolven anders zijn ??

Dit zegt onze alwetende AI er over :D

Citaat:
kan een embryo te klein zijn om met dna vaderschap vast te stellen

Nee, een embryo is nooit te klein om vaderschap via DNA vast te stellen. Zelfs bij een zeer vroeg embryo kunnen cellen worden verkregen, bijvoorbeeld via een vlokkentest (chorionvillusbio­psie) vanaf week 10 of een vruchtwaterpunctie vanaf week 15. Deze cellen bevatten voldoende DNA om een vaderschapstest uit te voeren.

Daarnaast is er ook een niet-invasieve prenatale vaderschapstest (NIPPT), waarbij het DNA van de baby via het bloed van de moeder wordt geanalyseerd. Dit kan al vanaf ongeveer week 7-9 van de zwangerschap.

Dus zelfs bij een zeer jong embryo is er altijd voldoende DNA aanwezig om een vaderschapstest uit te voeren.

Je zei:
en bij honden? Die minder lang dragen

ChatGPT zei:
Bij honden is het ook mogelijk om vaderschap vast te stellen, zelfs bij een vroeg embryo. Hoewel honden gemiddeld 63 dagen drachtig zijn, kan DNA-onderzoek in principe op elk moment worden gedaan zodra er foetaal weefsel beschikbaar is.

Er zijn twee belangrijke methoden:

Prenataal DNA-onderzoek (voor de geboorte)

Dit is minder gebruikelijk bij honden omdat het verkrijgen van foetaal DNA invasief is.
Een dierenarts kan met een vruchtwaterpunctie of een biopsie van de placenta DNA verzamelen, maar dit brengt risico’s met zich mee voor de pups en de moeder.

Ik heb honden gebruikt ipv wolf omdat ik anders bang was dat hij het niet wist

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 14:43

Ik begrijp dat het dus bij honden (en waarschijnlijk dus ook wolven) al vroeg mogelijk is zéker als het non-invasief uit een dode moeder is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 16:30

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 16:34

DubbelFun schreef:
Ik begrijp dat het dus bij honden (en waarschijnlijk dus ook wolven) al vroeg mogelijk is zéker als het non-invasief uit een dode moeder is.

dat begrijp ik dus ook.

Dus zal wel weer lekker gevalletje zijn, wij burgers mogen het niet weten

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 16:45

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 16:50

Ik vind vooral de manier waarop de staart tussen de achterpoten zit erg vreemd.
Dat doen honden (wolven) vaak uit angst, terwijl dit toch echt een aanval lijkt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 17:01

Binnen is een persoon te zien.
Maar die staart inderdaad, heel raar... lijkt op angst agressie
Maar waarom gaat hij dat aan, hij kan weg

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 17:04

Of beest reageert op zijn eigen weerspiegeling.

Draaihalzen, vogels zijn zeer territoriaal en vele komen op deze manier aan hun eind.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 17:08

Ja maar telkens als word gezegd hij hapt naar zijn eigen weerspiegeling is er wel een persoon aan de andere kant van het glas.

Onze honden en ook paarden zien mij altijd, staan me soms recht aan te kijken. En nee niet zichzelf.
Dus ja kan weerspiegeling zijn, maar heb mijn twijfels in beide gevallen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 17:17

Zoals je tekeer gaat tegen het raam, ik zou mezelf opsluiten in de badkamer en 112 bellen.
Je moet er niet aan denken als het raam zou breken.

Bijzonder hoe het gedrag van de wolf overal in Europa a-typisch lijkt te zijn.
Je kunt daardoor eigenlijk wel uitsluiten dat het gedrag dat in bepaalde roedels of verwante dieren voorkomt.

Ik denk dat het komt doordat de wolf weet dat ie niets te vrezen heeft en dat heel veel wolven geboren zijn in en rond militaire domeinen.
Daardoor gewend zijn aan menselijke activiteiten en geuren.
En als er dan ook nog eens valwild wordt neergelegd is de associatie toch helemaal compleet.
En doordat er een jachtverbod op de wolf is, hebben ze toch geen angst voor de mens.
Inmiddels zijn ze ook gewend aan de mensen die gewapend met een camera het veld in trekken en de aandacht van de wolf proberen te krijgen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 17:26

Ik heb familie en kennissen in Canada en die vinden onze wolven hybride want wolven zijn schuw.
Zo tam als hier dat kunnen ze zich gewoon compleet niet voorstellen. De filmpjes van het benaderen in de bossen en zo.

Dat het hybride zijn kan waar zijn, maar denk dat het ook te kort door de bocht kan zijn.
En dan kom je uit wat jij schrijft, ze hebben niet geleerd bang te zijn. En overal ruikt het naar mens.
En ze krijgen zelf bewust of onbewust voedsel van de mens.

Als daar een wolf te dicht bij weides, schuren en laat staan huizen komen worden ze geschoten.
Want dat klopt niet volgens hen.

En ja zo hou je ook de schuwe exemplaren over, die ook hun jonge leren, bij mensen moet je niet in de buurt komen.

Echt hier in Nederland, maar ook Europa is knettergek.
Dit zijn, op een paar na, probleemwolven.
Al dan niet gecreëerd door overbevolking hier.