Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 23:00

Het is evengoed te simplistisch gedacht dat wij oorzaak zijn van álle problemen waardoor vluchtelingen hierheen komen. Tevens is het ook te simplistisch gedacht dat wij iedereen kunnen helpen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 23:08

996981 schreef:
Raineri schreef:
Heb je de rest ook gelezen want ik noem nog een voorbeeld. Je neemt 1 zin en reageert niet echt op de rest

Ja hoor heb ik gelezen. Ik heb al eerder (zelfs op deze pagina) al aangeven dat ik geloof dat afspraken herzien kunnen worden. Ook wetten zijn niet in beton gegoten. De enige manier om zeker te weten dat er niks verandert is blijven doen wat je deed. Zelfs als de PVV nu concreet niks kan veranderen is het zinvol wensen en problemen wél aan te (blijven) kaarten in Brussel.

De kiezer gaat op korte termijn wellicht niet exact krijgen waarvoor ze gestemd hebben, maar het feit dat PVV überhaupt iets in de richting gaat proberen stemt mensen al hoopvol en dat snap ik.

De problemen zijn zelf gecreëerd. Spreidingswet is afgewezen en zodra er ook maar minder vluchtelingen kwamen zijn er direct AZCs gesloten.
Die wet kan niet zomaar herzien worden, daarnaast zijn wij onderdeel van het vluchtelingenverdrag. Juridisch kan dit echt niet zomaar. Brussel zal ook zeggen: ja doe je zelf NL. En terecht, want de vluchtelingen crisis wordt (doelbewust) in stand gehouden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 23:10

996981 schreef:
Het is evengoed te simplistisch gedacht dat wij oorzaak zijn van álle problemen waardoor vluchtelingen hierheen komen. Tevens is het ook te simplistisch gedacht dat wij iedereen kunnen helpen.

En dat is exact waarom je pro EU moet stemmen als je wat tegen het vluchtelingenprobleem wilt doen. Wij kunnen niet iedereen helpen dus goede samenwerking is nodig.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 06:33

996981 schreef:

Je hebt een aantal pagina's geleden een heel stuk geschreven over Kenia. Mensen leven daar in armoede, de levensstandaard daalt, de boeren hebben te kleine stukken land gekregen om van te kunnen leven, de enigen die daar wel geld verdienen zijn de grote westerse agrarische bedrijven en dat met doel om ons van goedkoop voedsel te voorzien. Dat is dus precies een voorbeeld waarom het westen wel de oorzaak is. Wij zijn één van de belangrijkste redenen waarom zij daar geen menswaardig bestaan op kunnen bouwen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 06:45

Karl66 schreef:
juval schreef:
Ik denk dat de coalitiepartijen erop rekenen dat na 6 juni de situatie in Brussel ook anders zal zijn en het wellicht makkelijker gaat worden voor Nederland om zaken mbt klimaat en milieu voor elkaar te krijgen.

Ik denk dat dit heel erg tegen gaat vallen. Dit heeft namelijk niet zoveel met politieke kleur te maken. Dit gaat erom dat een land, Nederland, uitzonderingen en daarmee voordelen t.o.v. andere landen krijgt. Terwijl we ons juist altijd als het land hebben gedragen die heel calvinistisch vonden dat andere landen geen recht op uitzonderingen hadden. Dan hadden we ook nog eens een paar uitzonderingsposities en die zijn we kwijtgeraakt, omdat wij ons nooit aan de verplichtingen wilden houden, die bij die uitzonderingsposities hoorden. Dit is echt een totaal kansloze missie.

Dan heeft Wilders vervolgens wel een argument om tegen Europa te gebruiken.
En op die manier wordt de EU langzaam maar zeker van binnen uitgehold zoals extreem rechts van plan is. Tevens worden de doelen steeds onhaalbaarder zo niet volledig onhaalbaar. En zo komt er steeds meer en meer weerstand tegen de EU.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 07:12

Karl66 schreef:
996981 schreef:

Je hebt een aantal pagina's geleden een heel stuk geschreven over Kenia. Mensen leven daar in armoede, de levensstandaard daalt, de boeren hebben te kleine stukken land gekregen om van te kunnen leven, de enigen die daar wel geld verdienen zijn de grote westerse agrarische bedrijven en dat met doel om ons van goedkoop voedsel te voorzien. Dat is dus precies een voorbeeld waarom het westen wel de oorzaak is. Wij zijn één van de belangrijkste redenen waarom zij daar geen menswaardig bestaan op kunnen bouwen.

We hebben alleen Keniaanse vluchtelingen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 07:48

Er is simpelweg ook gewoon een menselijk component. De reden waarom het internationale vluchtelingenverdrag is opgezet en waarom de universele rechten van de mens bestaat. Iedereen heeft rechten en is gelijkwaardig en zou een zelfde beschikking tot primaire zaken moeten hebben. Vanuit deze overtuiging help je een ander. En dan kom ik weer terug op samenwerking, voor goede hulp aan vluchtelingen. Het niet helpen van een ander op geen enkele manier omtrek je je aan deze basis waarde van de universele rechten van de mens. Dit is overigens geratificeerd in alle EU landen.

Het is niet enkel feitelijkheden, maar ook de overtuiging dat elk mens bepaalde rechten en dezelfde waarde heeft. Het meest elementaire.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:02

996981 schreef:
Karl66 schreef:

We hebben alleen Keniaanse vluchtelingen?

Dat jij eerst een rommel van jouw huis maakt wil niet zeggen dat iedereen dat doet. Wie zegt dat het voorbeeld van Karl66 alleen geldt voor Kenianen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:04

irmaz schreef:
Dat jij eerst een rommel van jouw huis maakt wil niet zeggen dat iedereen dat doet. Wie zegt dat het voorbeeld van Karl66 alleen geldt voor Kenianen?

Ach kom. Wij Europeanen zijn niet debet aan alle ellende in de wereld. We gaan het ook niet allemaal kunnen oplossen. Dáár gaat het om.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:06

Raineri schreef:
Er is simpelweg ook gewoon een menselijk component. De reden waarom het internationale vluchtelingenverdrag is opgezet en waarom de universele rechten van de mens bestaat. Iedereen heeft rechten en is gelijkwaardig en zou een zelfde beschikking tot primaire zaken moeten hebben. Vanuit deze overtuiging help je een ander. En dan kom ik weer terug op samenwerking, voor goede hulp aan vluchtelingen. Het niet helpen van een ander op geen enkele manier omtrek je je aan deze basis waarde van de universele rechten van de mens. Dit is overigens geratificeerd in alle EU landen.

Het is niet enkel feitelijkheden, maar ook de overtuiging dat elk mens bepaalde rechten en dezelfde waarde heeft. Het meest elementaire.

Helemaal eens hoor! Iedereen heeft recht op een veilige leefomgeving en voldoende voedsel. Dat ga je echt niet bereiken door iedereen op te vangen die dat momenteel niet heeft op te vangen op een zeer beperkt aantal M2

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:44

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~bccb0fe2/

Citaat:
Coalitiepartners BBB en PVV stemden toen tegen, want ze waren van mening dat de salderingsregeling moest blijven – inmiddels hebben ze dus alsnog hun handtekening gezet onder afschaffing.

Hier weer het zoveelste bewijs dat iedereen gewoon liegt in de politiek. De PVV valt me ook smerig tegen met al hun plannen door samen te werken met die 3 andere partijen. Niets van wat ik belangrijk vind wordt waargemaakt. En als je dan ook nog ambtenaar bent, dan ben je meteen het bokje. Iedereen zeker loonsverhogingen van 10%, maar ambtenaren op de nullijn. Dat kun je gewoon niet maken in mijn ogen. Je hebt die ambtenaren wel nodig om het land draaiende te houden.
Die 22% er uit staat nu voor alleen de top, en alles wat uitvoerend is blijft. Dat moet ik ook nog zien. ICT hou je niet draaiende als je er ineens 22% uitgooit terwijl er overal nog openstaande vacatures zijn omdat je al een tekort hebt.

Maar waarom kan Denemarken wel de instroom beperken door te stellen dat je alleen asiel mag aanvragen als je de aanvraag al in het land van herkomst gedaan hebt? Zoiets is hier ook wel mogelijk en gaat enorm veel schelen. In mijn ogen wordt er bij dit vraagstuk ook vooral in onmogelijkheden gedacht. Je zou ook naar bevolkingsdichtheid kunnen kijken als je het eerlijk over Europa wilt verdelen. Dan zou Nederland heel wat minder op hoeven vangen. Vergeet niet dat met die 18 miljoen mensen er ineens hier voor milieu en natuur gezorgd moet worden, maar dat er eigenlijk weinig aan de hand is als je 8 miljoen minder mensen zou hebben op hetzelfde stukje aarde. Je kunt niet en en en doen. Dus als de bevolkingsdichtheid hoog is, dan hoef je minder te doen aan natuur en milieu. Dan verdeel je de lasten eerlijker. En dat kun je ook met opvang doen dus.
En zo kun je ook nog steeds echt helpen wanneer dat nodig is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:01

Die 8miljoen mensen minder Germie zullen dan Nederlanders moeten zijn die gaan emigreren. Hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Die 8miljoen los je niet op via de vluchtelingen.

Je redenatie in je laatste allinea mbt milieu vind ik een rare. China een van de grootste vervuilers doet aan de andere kant ook veel voor het milieu.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:24

996981 schreef:

Klopt.
Beide stellingen neem ik niet voor mijn rekening.

Maar klimaatverandering, koloniaal verleden en het huidige neo-kolonialisme hebben een boel kwaad gedaan.
(Voorbeeld Kenia op deze pagina, maar het is helaas veel groter dan "alleen maar" Kenia.)
Dus dat onze voormalige wingewesten onleefbaar worden, en mensen 'een goed heenkomen' zoeken, dat snap ik en ik vind het billijk.

...en de oude Grieken hadden al verhalen over mensen die er een rommeltje van maakten en dat de problemen hen boven het hoofd groeiden.
En dat geldt niet alleen voor onze voormalige wingewesten, maar ook voor de deplorabele toestand van de agrarische sector.

(... en ik heb ook wel eens geschreven 'dat ik jaloers ben op mensen die geloven dat klimaatverandering een hoax is'. Het lijkt mij heerlijk rustig.)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:32

Nederland met China vergelijken is denk ik ook niet te doen. Vangt China veel vluchtelingen op eigenlijk? heb ik geen idee van eerlijk gezegd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:35

klimaatverandering is geen hoax, maar dat we er (veel) invloed op hebben dat denk ik niet. En dan bedoel ik om het tij te keren. Dat we 'schuldig' zijn als mensheid aan de gigantische uitstoot (ik zeg mensheid, niet boeren), dat klopt wel, maar als je ziet wat alle maatregelen die nu bedacht worden netto zullen opleveren.. daar heb ik mijn bedenkingen bij .

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:56

juval schreef:
klimaatverandering is geen hoax, maar dat we er (veel) invloed op hebben dat denk ik niet. En dan bedoel ik om het tij te keren. Dat we 'schuldig' zijn als mensheid aan de gigantische uitstoot (ik zeg mensheid, niet boeren), dat klopt wel, maar als je ziet wat alle maatregelen die nu bedacht worden netto zullen opleveren.. daar heb ik mijn bedenkingen bij .

In zekere mate wordt er nog veel onderzoek gedaan naar oorzaak en gevolg van klimaatverandering maar een aantal dingen kunnen we al wel met zekerheid stellen. Het CO2 uitgestoten door menselijk activiteit is een ander isotoop dan natuurlijk CO2. Hierdoor is de herkomst van het CO2 “tamelijk eenvoudig” terug te traceren naar menselijk activiteiten. Er is wetenschappelijk consensus over antropogene klimaatverandering (=klimaatverandering door toedoen mens). Het is geen kwestie van “geloven”.

CO2 is een voorbeeld uit de vele broeikasgassen overigens. Maar dit is het meest eenvoudige voorbeeld. Anders moet ik kantjes volschrijven.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:01

germie schreef:
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~bccb0fe2/

Citaat:
Coalitiepartners BBB en PVV stemden toen tegen, want ze waren van mening dat de salderingsregeling moest blijven – inmiddels hebben ze dus alsnog hun handtekening gezet onder afschaffing.

Hier weer het zoveelste bewijs dat iedereen gewoon liegt in de politiek. De PVV valt me ook smerig tegen met al hun plannen door samen te werken met die 3 andere partijen. Niets van wat ik belangrijk vind wordt waargemaakt. En als je dan ook nog ambtenaar bent, dan ben je meteen het bokje. Iedereen zeker loonsverhogingen van 10%, maar ambtenaren op de nullijn. Dat kun je gewoon niet maken in mijn ogen. Je hebt die ambtenaren wel nodig om het land draaiende te houden.
Die 22% er uit staat nu voor alleen de top, en alles wat uitvoerend is blijft. Dat moet ik ook nog zien. ICT hou je niet draaiende als je er ineens 22% uitgooit terwijl er overal nog openstaande vacatures zijn omdat je al een tekort hebt.

Maar waarom kan Denemarken wel de instroom beperken door te stellen dat je alleen asiel mag aanvragen als je de aanvraag al in het land van herkomst gedaan hebt? Zoiets is hier ook wel mogelijk en gaat enorm veel schelen. In mijn ogen wordt er bij dit vraagstuk ook vooral in onmogelijkheden gedacht. Je zou ook naar bevolkingsdichtheid kunnen kijken als je het eerlijk over Europa wilt verdelen. Dan zou Nederland heel wat minder op hoeven vangen. Vergeet niet dat met die 18 miljoen mensen er ineens hier voor milieu en natuur gezorgd moet worden, maar dat er eigenlijk weinig aan de hand is als je 8 miljoen minder mensen zou hebben op hetzelfde stukje aarde. Je kunt niet en en en doen. Dus als de bevolkingsdichtheid hoog is, dan hoef je minder te doen aan natuur en milieu. Dan verdeel je de lasten eerlijker. En dat kun je ook met opvang doen dus.
En zo kun je ook nog steeds echt helpen wanneer dat nodig is.

Neen, impact wordt door de bank genomen bepaald door onder andere druk van aantal mensen maar ook door technologische ontwikkeling en consumenten behoeften. Volume wordt vaak gebruikt als argument om verder gedrag aan te passen. Er zijn best wat kaarten online die dit bevestigen. Zo zijn er landen die net zo dichtbevolkt zijn maar met een minder grote ecologische footprint per inwoner dan Nederland.

In Nederland zijn wij verplicht om aan natuurbehoud, beheer en eventueel herstel te doen. Op al deze vlakken presteert Nederland ondermaats. Simpelweg minder mensen verandert niet dat wij nog steeds de basis op orde dienen te houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:28

germie schreef:

Persoonlijk vind ik niet dat iedereen liegt in de politiek,
maar wie pvv heeft gestemd krijgt nu wellicht 'de koude waarheids douche', dat de pvv dol is op onrealistische beloften. En niet vies is van beloften just for fun bij het grofvuil zetten.
(Momenteel is het de ijskast, maar het grofvuil is gebeurd bij de pvv.)

Citaat:
Maar waarom kan Denemarken wel de instroom beperken door te stellen dat je alleen asiel mag aanvragen als je de aanvraag al in het land van herkomst gedaan hebt? Zoiets is hier ook wel mogelijk en gaat enorm veel schelen.

Please, get real. "Oorlog en hongersnood stoppen opeens als Nederland net zo'n regeling als Denemarken krijgt." -
Echt, ik zou willen dat het waar was.
(Net zoals ik graag zou geloven dat klimaatverandering een hoax is.)

Citaat:
Je zou ook naar bevolkingsdichtheid kunnen kijken als je het eerlijk over Europa wilt verdelen. Dan zou Nederland heel wat minder op hoeven vangen.

Echt, hè.
We zitten met bijna 8 miljard mensen op het ruimteschip aarde.
Er zijn landen met dertig procent vluchtelingen binnen de grenzen. (Ik zit daar niet op te wachten, daar gaat het niet om.)

...ik zou best een paar lieverkoekjes lusten, maar die worden niet gebakken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:36

ruitje schreef:
pmarena schreef:

Deze vind ik niet fair, de SGP is echt véél extremer dan de CU. Als je je eens echt goed verdiept in hun standpunten zijn ze best een hele leuke partij, met heel veel verdraagzaamheid en èchte wil om een ieder de ruimte te geven en samen voor elkaar te zorgen.

Natuurlijk wel vanuit hun Christelijke grondslag, maar wel heel modern / medemenselijk met ruimte voor andersdenkenden. Ik heb niks met geloof en kerken maar vind deze partij echt een voorbeeld voor veel andere partijen in hun fatsoen en stabiliteit zeg maar vanuit hun kernwaardes.

Ik vind de abortusregelingen zoals ze nu zijn af willen schaffen omdat God dat niet zo bedoeld heeft 'rare ideeen'.

Ze zijn fatsoenlijk in hun politiek( dat bedoel ik met degelijkheid en daar ben ik het dus echt met je eens)

Maar mijn lijf mijn keuzes hoor...Ik vind dat niet een voorbeeld van elkaar de ruimte geven.

Wel eens dat zij fijner zijn naar andere culturen, lhbti+ etc...

Maar ik ben wel extreem liberaal, ik vind gewoon dat de politiek niets over mijn lijf te zeggen heeft :o

Mwoah, abortusregelingen zoals ze nu zijn af willen schaffen.... ik vind het wel meevallen eigenlijk hoe ze er in staan, helemaal niet per-sé tegen abortus. Ze lijken wel realistisch in dat dat soms gewoon de betere optie is voor mensen en vrouwen de keuze moeten kunnen hebben. Denk dat ze wel een paar hele goede punten hebben: https://www.christenunie.nl/nl/standpunt/abortus

Ik vind dat wel klinken alsof hun standpunten daadwerkelijk voort komen uit liefde voor het leven.
En niet alleen dat van het ongeboren leven, maar ook dat van de zwangere vrouw en de verdere omgeving. Vind het wel een mooi compleet standpunt eigenlijk en dat valt me bij andere onderwerpen bij hen ook op :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 24-05-24 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:38

Een groep moslims heeft aangifte gedaan tegen Mona Keijzer vanwege haar negatieve uitspraken over moslims waarbij volgens Mona Jodenhaat een onderdeel zou zijn van hun cultuur. Ze stellen dat daarmee twee groepen tegenover elkaar worden opgezet (zoals Arno Grunberg ook boos aangaf) en dat dit ontoelaatbaar is in de Nederland.

Daarbij is de holocaust niet veroorzaakt door moslims, die hadden daar zelfs niets mee te maken stellen ze, dus vreemd dat moslims daar les in zouden moeten krijgen.

https://www.ad.nl/politiek/aangifte-teg ... ~aea523c5/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:00

Tja, de sgp is ook niet mijn partij, geen enkele streng christelijke partij. Las deze week op X een bericht uit een schrijven van een sgp er ( geen politicus):

Wanneer u uw dochters toestaat om bedrijfskunde te studeren bedenk dan dat ze in de toekomst aan het hoofd van een bedrijf kan komen te staan !!

Dus het voor het zeggen hebben op een plek waar mannen werken is not done !! Middeleeuwse praktijken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:11

BigOne schreef:
Tja, de sgp is ook niet mijn partij, geen enkele streng christelijke partij. Las deze week op X een bericht uit een schrijven van een sgp er ( geen politicus):

Wanneer u uw dochters toestaat om bedrijfskunde te studeren bedenk
dan dat ze in de toekomst aan het hoofd van een bedrijf kan komen te staan !!

Dus het voor het zeggen hebben op een plek waar mannen werken is not done !! Middeleeuwse praktijken.

Blij dat ik geen x heb :') vind het ergens zo triest dat het wel grappig is.

Let op!! Wanneer u uw kinderen toestaat geneeskunde te studeren, bedenk dan dat ze in de toekomst arts kunnen worden!!

Nee bedankt voor deze Post. Ben wel genezen van m’n genuanceerdheid jegens sgp

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:19

Ik zal waarschijnlijk nooit SGP stemmen, maar ze zijn in ieder geval wel duidelijk wat ze willen en doen er niet schijnheilig over. Dat kan ik dan wel weer waarderen :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:25

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:37

Het zit de PVV niet mee en nee ik heb geen leedvermaak!