Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 22:47

Janneke2 schreef:
Hmmmm.....

Franciscus I heeft een aantal mensen boos gemaakt door te pleiten voor onderhandelingen.
Niet voor overgave.

En met pro Putin propaganda heeft het al helemaal niets te maken.
Putin heeft zijn oorlog nodig,
de paus vindt oorlog schadelijk en waanzin.

Weet niet wat jij leest maar volgens mij is dit aardig bezijden de waarheid, Putin heeft de paus nodig?? Echt niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 23:21

Babootje schreef:
Volgens mij is dat inmiddels ook gedraaid. Net als de rest van de EU. )

Ik hoop het.
De huidige overheid heeft denk ik echt wel het beste voor en spreekt zich steeds uit in het voordeel van Oekraine. Echter is de groep die daar tegen is ook behoorlijk sterk en is niet ineens weg. Dat zag je immers ook goed bij de verkiezing van Poetin.
Ik hoop dat de huidige koers zich voortzet en niet in de eerst volgende verkiezing weer de verkeerde kant op gaat.

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 08:07

Grote vijanden van de Russen aan het front zijn inmiddels Cholera en Typhus als gevolg van een gebrek aan water.
https://x.com/NFX360/status/1807034816472252864
Volgens Julian Roepke, analist van de Duitse editie van Bild, die zich baseert op Russische bronnen, verspreiden cholera en tyfus zich snel in de gelederen van het criminele leger van de Russische Federatie in Oekraïne.
De verspreiding van cholera en tyfus in het Russische leger in Oekraïne veroorzaakt sterfgevallen onder de bezetters als gevolg van vervuild waterverbruik.
Het gebrek aan toegang tot schoon water dwingt Russische soldaten om te drinken uit onveilige bronnen zoals rivieren en bronnen, wat leidt tot een snelle toename van ziekten zoals tyfus en cholera.
Russische propaganda probeert de uitbraak van cholera en tyfus in zijn leger te verdoezelen, terwijl hij nepnieuws verspreidt over een vermeende uitbraak in door Oekraïne gecontroleerde gebieden.
Het plaatselijke ziekenhuis voor infectieziekten weerlegde de beweringen over een cholera-uitbraak in Oekraïne en benadrukte de afwezigheid van de ziekte in de afgelopen twintig jaar.
---
De gewoonte van Rusland om hun gesneuvelde soldaten niet op te halen van het slagveld zal niet meehelpen bij de verspreiding van ziektes.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 10:06

BigOne schreef:
Janneke2 schreef:
Hmmmm.....

Franciscus I heeft een aantal mensen boos gemaakt door te pleiten voor onderhandelingen.
Niet voor overgave.

En met pro Putin propaganda heeft het al helemaal niets te maken.
Putin heeft zijn oorlog nodig,
de paus vindt oorlog schadelijk en waanzin.

Weet niet wat jij leest maar volgens mij is dit aardig bezijden de waarheid, Putin heeft de paus nodig?? Echt niet.

?

Poetin heeft als sterke leider een oorlog nodig om populair te blijven.
Of nu ja: een overwinning op het slagveld.
Dat is de pointe van de analyses die ik onder ogen krijg.

Ik ben erg blij dat het niet zo goed gaat op het slagveld.

Ik vind als pacifist dat het goed is om Oekraïne wapens te leveren en ik hoop dat ze winnen.

Maar die overwinning mag van mij best aan de onderhandelingstafel zijn.
Ik ben tegen concessies aan Rusland.

Maar verder kan ik goed uit de voeten met wat Franciscus zegt.
Hij had het niet over consessies, maar wel over de gigantische trauma's die een oorlog nu eenmaal veroorzaakt.

Als geboren Rotterdamse gezegd
"De oorlog is zoet voor wie hem niet kennen" (Erasmus van Rotterdam).
Oorlog heeft zo zijn eigen dynamiek en ik vind het niet goed om daarin mee te gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 11:21

De paus gaat wel vaker de mist in mbt Ukraine.
Hij had Putin kunnen oproepen om uit Ukraine te gaan! Was de oorlog over.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 11:31

Janneke2 schreef:

Regel 2 sluit regel 1 uit :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 23:21

irmaz schreef:
Janneke2 schreef:

Ben ik roerend met je eens.
Poetin "wil niet om de tafel" tenzij hij met praten zou kunnen krijgen wat hij hebben wil.
En nee, de Krim en de Donbas zijn van Oekraïne.

Maar dat is Poetin, hè.

Een vreselijke man, en vreselijk machtig - daar allemaal niet van.

Maar Poetin gaat niet bepalen 'wat mij een goed idee lijkt'.

En Poetin zal niet wakker liggen van mijn ideeën, maar als meneer Xi iets vergelijkbaars vindt, zou hij er wel slapeloze nachten van kunnen krijgen....

En dan zijn er ook nog halve schijn manoeuvres.
Stel: via via 'gaat er gepraat worden' - hoe groot de steun in Rusland precies is, is onzeker, maar aangezien Poetin naar mij lijkt "kanonnenvlees gaat kopen" in Noord Korea, denk ik dat 'de schijn bedriegt'. (Officieel is iedereen enthousiast - in real life wil niemand naar het front.)
... wat gebeurt er dan in Rusland...?
Dan zit tsaar Vlad toch mooi tussen twee vuren, nog voor er ook maar een woord gewisseld is.

Zo dom vind ik het dus niet, ik vind het diplomatieke druk over een andere boeg. Ofwel de vijand in verwarring brengen.
(En uiteraard kan 'we gaan praten' ook gewoon terwijl het vechten doorgaat - denk maar aan de graandeal.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 07:15

Ik zou je gelijk geven als die uitspraak van de paus niet op het allerdomste moment ooit gekomen was.
Namelijk 1-2 weken nadat Putin gezegt heeft dat hij open staat voor onderhandelingen mits hij alle veroverde gebieden mag houden. Tevens bood hij toen Servie aan om bondgenoot te worden om de boel te „verdelen“.
En dan komt de paus met zijn „slow twitter“ reactie.
(Twitter: ik drop een scheet zonder eerst nagedacht te hebben, om dan terug te krabbelen).

Maar uiteraard is mijn mening ook maar een mening waar verder niemand van wakker ligt en is mijn mening gekleurd omdat ik het vatikaan sowieso maar een hypocriete criminele organisatie vind.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 12:40

Janneke2 schreef:
irmaz schreef:

Ben ik roerend met je eens.
Poetin "wil niet om de tafel" tenzij hij met praten zou kunnen krijgen wat hij hebben wil.

Putin wil best "om tafel", hij wil alleen geen concessies doen :)

Overigens heeft Zelensky gezegd dat hij best wil onderhandelen met Rusland maar niet zolang Putin President is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 13:20

Noord Korea heeft weer een raketlancering gedaan... :D
Het is een premium artikel in De Telegraaf dus kan m helaas niet helemaal delen.

Raketlancering Noord-Korea mogelijk mislukt: ’Neergekomen in de buurt van hoofdstad Pyongyang’
In een poging fel te reageren op gezamenlijke militaire oefeningen door de Verenigde Staten, Japan en Zuid-Korea heeft Noord-Korea maandag twee ballistische raketten afgevuurd. Naar alle waarschijnlijkheid is de tweede lancering mislukt en is de raket mogelijk bij Pyongyang neergekomen.
De lanceringen van Noord-Korea vonden plaats nadat Pyongyang had beloofd om „aanvallend en overweldigend” te reageren op militaire trainingen van de Verenigde Staten, Japan en Zuid-Korea. Een van de twee raketten heeft mogelijk een ’abnormale’ vluchtbaan gehad en de kans is groot dat deze op Noord-Koreaans grondgebied is neergekomen, aldus het Zuid-Koreaanse leger.
Zuid-Korea analyseert de lancering nog steeds en heeft nog niet bevestigd of er slachtoffers zijn gevallen of dat er schade is toegebracht aan Noord-Koreaanse eigendommen, vertelde woordvoerder Lee Sung-joon van de Joint Chiefs of Staff tijdens een briefing. De baan van de tweede raket zou kunnen betekenen dat deze in een gebied vlak bij de noordelijke hoofdstad Pyongyang is neergekomen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 15:47

Babootje schreef:
Noord Korea heeft weer een raketlancering gedaan... :D
Het is een premium artikel in De Telegraaf dus kan m helaas niet helemaal delen.

Raketlancering Noord-Korea mogelijk mislukt: ’Neergekomen in de buurt van hoofdstad Pyongyang’
In een poging fel te reageren op gezamenlijke militaire oefeningen door de Verenigde Staten, Japan en Zuid-Korea heeft Noord-Korea maandag twee ballistische raketten afgevuurd. Naar alle waarschijnlijkheid is de tweede lancering mislukt en is de raket mogelijk bij Pyongyang neergekomen.
De lanceringen van Noord-Korea vonden plaats nadat Pyongyang had beloofd om „aanvallend en overweldigend” te reageren op militaire trainingen van de Verenigde Staten, Japan en Zuid-Korea. Een van de twee raketten heeft mogelijk een ’abnormale’ vluchtbaan gehad en de kans is groot dat deze op Noord-Koreaans grondgebied is neergekomen, aldus het Zuid-Koreaanse leger.
Zuid-Korea analyseert de lancering nog steeds en heeft nog niet bevestigd of er slachtoffers zijn gevallen of dat er schade is toegebracht aan Noord-Koreaanse eigendommen, vertelde woordvoerder Lee Sung-joon van de Joint Chiefs of Staff tijdens een briefing. De baan van de tweede raket zou kunnen betekenen dat deze in een gebied vlak bij de noordelijke hoofdstad Pyongyang is neergekomen.

Kortom: Noord-Korea is effectiever in het aanvallen van vijanden met zakjes poep en afval dan met het succesvol lanceren van raketten. En in alle eerlijkheid: de geur van een zak poep kan overweldigend zijn.....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 15:58

Hahahahahaha cowboy, die laatste zin. Heerlijke humor....

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:37

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:50

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:56

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-24 14:06

Schot in eigen doel :P

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:58

Een reactie op X:

"All's shell that ends shell".

:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:59

De vertragingen m.b.t. wapenleveranties blijven de grote handicap in deze oorlog. Er wordt vanalles toegezegd, maar het toegezegde druppelt maar mondjesmaat binnen. Dit zorgt ervoor dat Oekraine zich op plaatsen waar erg veel druk wordt uitgeoefend strategisch moet terugtrekken. Ook de voortdurende discussies over waar Oekraine de Westerse wapens mag inzetten: het schiet niet op.

https://x.com/KyivIndependent/status/18 ... 8158342425
Oekraïne is de westerse partners dankbaar voor hun steun, maar de toegezegde hulp komt te langzaam, wat de situatie aan de frontlinie compliceert, zei president Volodymyr Zelenski in een interview met Bloomberg dat op 4 juli werd gepubliceerd.
“We hebben veertien brigades die niet over de noodzakelijke wapens beschikken en die al zijn goedgekeurd en besproken”, zei Zelenski.
Washington, de belangrijkste militaire donor van Kiev, keurde in april na maanden van vertraging een langverwacht hulppakket van 61 miljard dollar goed.
Desondanks is Rusland druk blijven uitoefenen op Oekraïne langs het front, door een nieuw offensief te lanceren in de oblast Charkov en gestaag door te dringen tot een belangrijke stad Chasiv Yar in de oblast Donetsk.

-----

https://x.com/aborealis940/status/1808815316304040437
Italie heeft zes containers onderschept op weg van #China naar #Lybie (waarmee ook Rusland nauwe banden onderhoudt)

In de containers werden Chinese drones aangetroffen, die waren aangegeven als onderdeel voor windturbines. Ze hebben er zelfs het opschrift "Energie - redt de wereld" op geplak
Italie heeft de lading in beslag genomen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 15:40

De gisteren gemelde strategische terugtrekking van Oekrainse troepen (naar de andere kant van het kanaal) is niet zonder resultaat geweest. De Russen wilden Chasiv Yar aanvallen vanuit het noorden (het dorp Kalynivka) waar ze makkelijk het kanaal kunnen oversteken. Om de Oekrainers daar weg te krijgen hebben ze het dorp met zware bommen volledig met de grond gelijkt gemaakt. Er waren geen schuilmogelijkheden meer en Oekraine moest zich strategisch terugtrekken naar de andere kant van het kanaal.
Maar hiermee heeft Rusland zichzelf ook in de voet geschoten. Want de Russische troepen waren nu gedwongen de open gebieden over te stekken zonder enige dekking waardoor het prijs schieten was voor de Oekrainse drone operators.
Als gevolg van de enorme verliezen aan Russische kant zonder noemenswaardige terreinwinst is het moraal onder de Russische troepen erg laag. Dit leidde ertoe dat het Russische commando (weer) barrier troepen heeft ingezet om deserteurs te doden of gevangen te nemen en gewond of niet weer naar het front te sturen.
Als gevolg van een tekort aan (gemotiveerde) troepen en de geleden verliezen van troepen en materieel gedurende de grotere aanvallen zet het Russische commando nu kleine infanterie aanvalseenheden in.
Rusland heeft inmiddels tussen de 40% en 70% van hun materieel verloren. Terwijl Oekrainse troepen zo'n 50 drones per dag gebruiken om zo'n 25 doelen (per dag) te raken, voornamelijk bestaande uit gewapende aanvalseenheden en materieel dat probeert te naderen. Rusland heeft zijn belangrijkste winst behaald door frontale aanvallen, zonder de flanken te versterken, waardoor een significant verlies is geleden van militaire voertuigen, tanks, trucks etc. In het gebied van Chasiv Yar, Siversk en Kurakhove is het aantal beschikbare g tanks gedaald naar 650 tanks en het aantal militaire voertuigen naar 1850.
Voor de context: aan het begin van de oorlog heeft Rusland ca 15600 militaire voertuigen en 8132 tanks verloren en verliest ca 12 van elk op dagelijkse basis.
Dit betekent dat de huidige aanvalsmacht met dit tempo over een paar maanden uitgeput zal zijn en zich zal moeten terugtrekken.
Sommige Russische bronnen melden dat ten westen van Bakhmut aanvalseenheden niet meer volledig zijn uitgerust, ondanks zware drone aanvallen van de kant van Oekraine. Sommige infanterie troepen hebben maar 1,5 week training gehad voordat ze naar het front in Bakhmut worden gestuurd. Dit draagt bij aan de significante verliezen aan Russische kant.
Als gevolg van deze massale aanvalsstrategie met eveneens massale verliezen lijkt Rusland de aanvalsmacht in dit gebied te hebben uitgeput. De elite eenheid van de 98e airborn divisie heeft eveneens zijn gevechtscapaciteit verloren in Kalynivka waardoor ze moesten terugtrekken om aangevuld te worden.
Dit zorgde voor een kans voor Oekraine om te counteren om de Russen terug te drukken naar hun uitgangsposities.
Dit betekent dat vooralsnog de aanval op Chasiv Yar is mislukt en dat het er voor de Russen daar niet goed uit ziet.
https://www.youtube.com/watch?v=GWDNVPzjpVs

Ook in Vovchansk ziet het er niet goed uit. De Russen zijn daar vrijwel verdreven. Oekraine heeft de aanval ingezet op de fabriek waar nog een 30-tal Russen al enige tijd waren omsingeld.
Verder helpt de natuur een handje mee. Als gevolg van de enorm hoge temperaturen (ca 40C) zijn aan beide kanten van de rivier de Dnipro natuurbranden uitgebroken. Aan de kant van Oekraine gaat dit om voornamelijk weidegebieden, maar aan de kant van de Russische bezetting hebben bosbranden de Russen uit hun posities verdreven. Met achterlating van wapens, materieel en ja ook troepen. Hotspots van natuurbranden zitten vooral aan de kant van de Russische bezetting.
Verder heeft het Russische leger ook moeite met de buitenlandse gemobiliseerde soldaten die niet Russisch spreken met misverstanden als gevolg.
Bovenstaand en nog meer nieuws in de video van Denys Danilov
https://www.youtube.com/watch?v=Q5N7wUnPKmw

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 16:14

Dit is een hoopgevend bericht Babootje. Bedankt. Ik vind het ook een belangrijk bericht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 16:43

pien_2010 schreef:
Dit is een hoopgevend bericht Babootje. Bedankt. Ik vind het ook een belangrijk bericht.

Ja ik denk ook wel de reden waarom Poetin zo ongeveer overal laat vallen dat hij over een wapenstilstand wil praten....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 16:55

https://x.com/Gerashchenko_en/status/18 ... 0771884418
Een van de modernste raketschepen van de Russische marine werd van binnenuit in brand gestoken en er werden geheime documenten gestolen: een Russische militaire officier liep vrijwillig over naar de Oekraïense kant.
Een Russisch staatsburger met de roepnaam "Goga" diende in de Russische Baltische Vloot en wilde naar verluidt stoppen vanwege de Russische agressieoorlog tegen Oekraïne. In 2023 wendde hij zich tot het
I Want to Live-project van de GUR. Sindsdien hielp hij de Oekraïense inlichtingendiensten en organiseerde hij een sabotage op het Serpoechov-schip. Samen met de geheime documenten werd “Goga” door de Oekraïense inlichtingendiensten uit het grondgebied van de Russische Federatie gehaald, aldus de GUR.
-------
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1235593 ... pen-gerold
Zijn actie deed koppen rollen in Moskou, maar zorgde er ook wel voor dat hij nu op een ’Most Wanted’-lijst staat in Rusland. Deze aanval was een onderdeel van een reeks geheime aanvallen die vielen onder ’operatie Fisherman’.
n de loop van 2023 sloot hij zich stiekem aan bij de verzetskrachten van het „Legioen Vrijheid van Rusland” en kon hij het vertrouwen winnen van de Oekraïense inlichtingendiensten. Hij overhandigde hen ook een schat aan geheime documenten over strategieën en over de Russische marine.
Tijdens ’operatie Rybalka’ (Fisherman), opgezet op basis van zijn info, werd de Serpukhov uitgeschakeld met een drone. Het was het eerste Russische oorlogsschip dat op Russische bodem werd aangevallen door Oekraïne. De Serpukhov, die onder meer in 2016 werd ingezet in Syrië, was een van de modernste raketboten van de Russische marine.
Goga” is intussen overgelopen naar Oekraïne en staat in Rusland op een ’Most Wanted’-lijst. Want met zijn informatie werd intussen al zware schade aangebracht aan Russische infrastructuur en aan marineschepen. En werden al meerdere Russische aanvallen gestopt omdat Oekraïne perfect op de hoogte was van de plannen.
De legertop in Rusland reageerde woest bij het vernemen wie erachter zat. „Er zijn koppen gerold”, zegt de woordvoerder van het Oekraïense leger Andriy Yusov. Onder meer bij de FSB, de federale veiligheidsdienst van de Russische Federatie. Die had de opdracht gekregen om „Goga” extra in de gaten te houden nadat hij had aangegeven dat hij tegen de oorlog was en ontslag wilde nemen. Dat hij erin slaagde om het oorlogsschip van waarop kruisraketten konden worden afgevuurd in brand te steken, daar worden zij nu verantwoordelijk voor gesteld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 17:12

Filmpje over de strategische acties van Oekraine om de logistieke infrastructuur over het spoor lam te leggen.
Het lukt Oekraine vrij goed inmiddels om met drones over grote afstanden het treinverkeer lam te leggen en vrachttreinen met munitie op diverse spoorverbindingen op te blazen. Ook sabotage acties van diverse partizanengroepen zijn gericht op het spoor.
https://www.youtube.com/watch?v=fIFVlTvJf2g

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 23:12

Pien is dit waar? >;)
Citaat:
Marine Le Pen zei dat zodra een vertegenwoordiger van haar politieke macht de regering leidt, zij Oekraïne zal verbieden Franse langeafstandswapens te gebruiken voor aanvallen op Russisch grondgebied.
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/18 ... 3683186060

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 23:51