Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 13:00

Eh, volgens mij wordt GW als ambtloos burger ook nog beveiligd.

En opstappen na bijvoorbeeld tien jaar in de Tweede Kamer is uiterst normaal.
(En GW zelf is ook niet vies van een woord als 'plucheplakker'.)

En om hem daar maar te laten zitten is nou ook weer niet echt een toonbeeld om trots op te zijn: 'we zetten bedreigde mensen maar neer in ons Parlement'...

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 13:02

juval schreef:
maar dat is toch bij iedereen die opstapt.. Rutte, Kaag, Schouten.. dat de haters winnen?

Stappen die op vanwege bedreigingen dan? Vind dat wel een verschil.

Vind het ook wel apart dat ze nu zo massaal opstappen.
Het kabinet was niks, maar ik vrees voor wat/wie er straks naar voren geschoven gaat/gaan worden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 13:02

Niemand "laat hem zitten", dat is zijn eigen keus. Maar hij zal niet snel werk vinden als hij opstapt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 07:59

veneri schreef:
Het kabinet was niks, maar ik vrees voor wat/wie er straks naar voren geschoven gaat/gaan worden.

Het kan de beloofde frisse wind zijn. Of we zitten over 2 jaar te zeggen dat die oude garde zo slecht nog niet was.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 08:07

Winged schreef:
veneri schreef:

Het kan de beloofde frisse wind zijn. Of we zitten over 2 jaar te zeggen dat die oude garde zo slecht nog niet was.

Wie heeft dat beloofd?

Rutte had gewoon geen zin meer om nog een keer voor malle pietje te spelen. Want er gaan weer keuzes gemaakt moeten worden waar sowieso het niet "goed" gedaan kan worden. En de rest die zijn opgestapt die hebben daar ook geen trek in.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 08:08

BeFunny schreef:
Wie heeft dat beloofd?

Rutte had gewoon geen zin meer om nog een keer voor malle pietje te spelen. Want er gaan weer keuzes gemaakt moeten worden waar sowieso het niet gedaan kan worden. En de rest die zijn opgestapt die hebben daar ook geen trek in.

D66 met termen als 'nieuw leiderschap' vorige verkiezingen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 08:21

Winged schreef:
BeFunny schreef:
Wie heeft dat beloofd?

Rutte had gewoon geen zin meer om nog een keer voor malle pietje te spelen. Want er gaan weer keuzes gemaakt moeten worden waar sowieso het niet gedaan kan worden. En de rest die zijn opgestapt die hebben daar ook geen trek in.

D66 met termen als 'nieuw leiderschap' vorige verkiezingen.

en wie komt daar ervoor terug.. Rob Jetten. Niet bepaald een nieuw gezicht :)
Maar hij krijgt het voordeel van de twijfel, ze hadden slechtere kandidaten om naar voren te schuiven.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 08:23

juval schreef:
en wie komt daar ervoor terug.. Rob Jetten. Niet bepaald een nieuw gezicht :)
Maar hij krijgt het voordeel van de twijfel, ze hadden slechtere kandidaten om naar voren te schuiven.

Jetten loopt inderdaad al heel lang mee, maar een beetje ervaring heb je wel nodig. Niet dat ik D66 ga stemmen.

mce

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:18

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:20

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:36

Dat is nog maar de vraag. Ze staan nu samen op 17 zetels en de verwachting is dat dat gaat groeien naar 20+. In de laatste peiling van Maurice de Hond staan VVD, BBB en GL/PvdA zelfs allemaal gelijk op 25 zetels.

Vraag gaat worden wie er naar voren geschoven wordt als lijsttrekker, ik verwacht dat dat wel de nodige invloed zal hebben op de uiteindelijke verkiezingsuitslag. Er zijn redelijk wat opties die genoemd worden, o.a. Klaver, Aboutaleb en Timmermans, maar niet iedereen zal de kiezers evenveel aanspreken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:55

Oh dat is interessant :j. Dus wellicht toch een grote groene partij in November?
Hoop echt dat het ze lukt, zou fijn zin als tegenhanger voor BBB/VVD!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:18

purny schreef:
mce schreef:

Ze zullen nog heel wat zetels moeten verdienen willen ze in de coalitie komen...

Hmmm, vraag maar aan de Christen Unie: met vijf zetels kun je in het kabinet komen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:10

Exitium schreef:
Dat is nog maar de vraag. Ze staan nu samen op 17 zetels en de verwachting is dat dat gaat groeien naar 20+. In de laatste peiling van Maurice de Hond staan VVD, BBB en GL/PvdA zelfs allemaal gelijk op 25 zetels.

Vraag gaat worden wie er naar voren geschoven wordt als lijsttrekker, ik verwacht dat dat wel de nodige invloed zal hebben op de uiteindelijke verkiezingsuitslag. Er zijn redelijk wat opties die genoemd worden, o.a. Klaver, Aboutaleb en Timmermans, maar niet iedereen zal de kiezers evenveel aanspreken.

Ik zou het leuk vinden als ze Moorman als lijsttrekker neer zouden zetten. Sympathieke vrouw die sterk is voor de onderste lagen van de samenleving staat, én al enigszins bekend is bij het publiek buiten Amsterdam dankzij het programma 'klassen' op de NPO.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:28

@Janneke: die 5 zetels waren waarschijnlijk net genoeg om een meerderheid te vormen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:34

Exitium schreef:

:D nou 3x 25, dan zijn we er toch? misschien nog 1 erbij van Pieter Omtzigt, dan kunnen ze aan de slag. :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:42

Exitium schreef:

Wanneer de combinatie PVDA Groenlinks de grootste dreigt te worden dan acht ik de kans groot dat een groot deel van de rechtse stemmers als het ware richting de VVD vlucht. Nederland is en blijft een kneiterrechts land.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 14:57

Prima, dan hebben we alsnog een realistische partij met veel regeerervaring samen met een gezonde, wat linksige partij gezamenlijk in de coalitie toch?

Fijn dat ze eruit zijn gekomen en dat er inderdaad een grote, groene, linksige partij die een serieuze kans heeft om mee te regeren is om op te stemmen.

Loretta schreef:
Nederland is en blijft een kneiterrechts land.

Zegt wie, is dat zo? De laatste twee verkiezingen was de verdeling van zetels overtuigend meer rechts (87 rechts vs 62 links 2021 - 64 links, 86 rechts 2017), maar om nou te roepen dat we "kneiterrechts" zijn als heel land? Gekke uitspraak.

https://www.parlement.com/id/vh8lnhrp8w ... _en_rechts

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:11

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:14

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:15

Nee, die lijkt me ook niet veel kans maken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:15

Kneiterrechts vind ik overdreven. Ik ben zeker niet links, maar om mezelf nu kneiterrechts te noemen. Eerder midden/rechts.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:16

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:24

Jessix schreef:
Kneiterrechts vind ik overdreven. Ik ben zeker niet links, maar om mezelf nu kneiterrechts te noemen. Eerder midden/rechts.

Rechts heeft Nederland toch de afgelopen deccenia geregeerd. Het lukt links maar niet om een buist te maken. daarbij heeft Links de binding met hun historische achterban de onderkant van de samenleving volledig verloren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:27

Loretta schreef:
Jessix schreef:

Rechts heeft Nederland toch de afgelopen deccenia geregeerd. Het lukt links maar niet om een buist te maken.

VVD, D66, CDA en CU zijn in mijn beleving niet kneiterrechts. Het is links tot nu toe inderdaad nog niet gelukt, maar wie weet deze keer wel. GL en PVDA kunnen samen net zo groot worden als BBB of VVD.