steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:38

pien_2010 schreef:
Hooibalen aansteken op de snelweg?
Trekkers op de snelweg parkeren en de boel blokkeren?
Distributiecentrum blokkeren zodat er geen goed in of uit kan?
Het malieveld naar de klote rijden?
Natuurgebied met mest bemesten?
Anders?

Laat je je nu toch een beetje leiden door sensatiekoppen?

Ik weet het niet heel zeker maar die hooibalen stonden naast de snelweg (evengoed gevaarlijke situaties)
Maliveld (zonder de E, het ligt hier op loopafstand), ligt er dankzij de boeren prima bij, zij hebben dat veld PRIMA opgeknapt zodat erna weer de ene beurs na de andere mensenmassa (met bergen afvalzooi) op het maliveld kan vertoeven, niks aan de hand
Dat natuurgebied met mest bemesten, ik heb daar achtergrond berichten van gezien, waardoor ik twijfel of het gebied wel zo natuur was als ze doen geloven (en niet een opslagplaats voor t'een of t'ander).

Edit:
Je schrijft dit:
Citaat:
Bij de meeste filmpjes denk ik, wellicht dat het zo was, wellicht niet. Actievoerders kun je net zo min over één kam scheren als 'de" politie.

Dus van video (waar je zelf nog iets kunt zien) denk je 'wellicht wel, wellicht niet' en bij geschreven tekst waarbij je zelf heel niks kunt checken denk je 'ja, dat is waar!'... of hoe zit dat?
Laatst bijgewerkt door Cer op 06-07-22 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:40

pien_2010 schreef:
Loretta schreef:
Ze hebben het niet lang vol gehouden. Voor het echte werk moet je toch bij de boeren zijn.

Dan ben ik toch wel benieuwd wat het echte werk is?

Hooibalen aansteken op de snelweg?
Trekkers op de snelweg parkeren en de boel blokkeren?
Distributiecentrum blokkeren zodat er geen goed in of uit kan?
Het malieveld naar de klote rijden?
Natuurgebied met mest bemesten?
Anders?

Vertel het maar, wat is het echte werk voor jou.

Ik had vooral sympathie voor die gast die door omroep Brabant werd gefilmd en daar in zijn eentje zeer listig en effectief aan het demonstreren was. Kleine actie met groot bereik. DAT valt voor mij onder het echte werk. Dat soort acties die ook nog eens ludiek zijn, die probeerde ik ook altijd te doen.
Ben benieuwd wat dat voor jou is.

Ik hoop oprecht trouwens dat het manneke van 16 jaar weer snel bij zijn moeder is

Extinction Rebellion heeft een poging ondernomen om hetzelfde te doen. Namelijk blokkeren. Maar hun actie was nogal knudde. Ze zaten in no time in het arrestantenbusje.

Cer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:41

Nou ja, ze hadden zichzelf vastgemaakt aan auto's, die op de snelweg geparkeerd stonden. De politie moest ze los slijptollen... dat is toch wel een soort van werk hoor..
laten we daar niet te min over doen :j

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:45

Cer schreef:
Nou ja, ze hadden zichzelf vastgemaakt aan auto's, die op de snelweg geparkeerd stonden. De politie moest ze los slijptollen... dat is toch wel een soort van werk hoor..
laten we daar niet te min over doen :j

Nou gelukkig dan maar. Er zitten er dus toch nog een paar tussen die van wanten weten.
Inniedergeval een heel stuk beter dan deze.

https://mobile.twitter.com/L_Gerritsen/ ... 1338156032

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:47

https://www.gld.nl/nieuws/7726385/boere ... tuurgebied

Hoewel ik eerst woest was over het stukje natuurgebied en mensen tegenhouden. Hierboven met fotos wat uitleg over het hoe en wat. Het was opslag van snippers van sbb. Zoiets is hier in de buurt ook. Een vruchteloos stukje opslag hier waar niks wil groeien.

Dat is in stroe nu bemest en ingezaaid met een bloemenmengsel. Hoewel niet ok om te doen bij een ander zal het er wel mooier en diverser door worden

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:50

Kabayo , los van alles wat je gehoord hebt, wanneer politie je een stopteken geeft en sommeert uit te stappen of af te stappen uit je auto/tractor, van je fiets/brommer dan stop je en stap je uit, dan ga je er niet via de berm vandoor, hoe je ook smacht naar een Big Mac.
En het schieten zal onderzocht worden.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 06-07-22 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:50

Ik vind het knap dat Extinction Rebellion ergens een trekker vandaan heeft gehaald.

Ik geef toe dat de ervaring leert dat je dan wel mag blijven staan, ipv direct gearresteerd te worden.

En je zou het als steun aan de boeren kunnen zien: dat koekblik is geen 'heilige koe' / heilig huisje waar iedereen maar van af moet blijven.
Ook die uitstoot omlaag svp en wel per direct.

En jezelf vastketenen is een goede oude vorm van geweldloos verzet.
Waarbij het kan gebeuren dat jijzelf gevaar loopt.
Een drastisch middel, maar je laat wel zien dat het je ernst is.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-07-22 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:53

Extinion rebellion wil meeliften op de boeren door te janken dat zij wel meteen gearresteerd werden, nogal logisch want bij het vorige protest drongen ze ergens binnen waar ze niet welkom waren, dat had niets met protesteren te maken maar met huisvredebreuk.
Gewoon op openbaar terrein blijven en er gebeurt niets.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:55

De A12 lijkt mij openbaar terrein.

En de uitstoot van het verkeer is gigantisch.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:56

bigone schreef:
Kabayo , los van alles wat je gehoord hebt, wanneer politie je een stopteken geeft en sommeert uit te stappen of af te stappen uit je auto/tractor, van je fiets/brommer dan stop je en stap je uit, dan ga je er niet via de berm vandoor, hoe je ook smacht naar een Big Mac.
En het schieten zal onderzocht worden.

De jongens die aangehouden zijn, het stopteken kregen én waar op geschoten zijn stonden stil voor de rotonde
Er was 1 boer die weg reed waar op geschoten is. En wel meer trekkers gingen door de berm. Maar niet waar daadwerkelijk een stop teken voor gegeven is

Had overigens niks met een BigMac te maken :?

Het was ook zeer tegenstrijdig. Ze moesten weg, gingen weg, krijgen stopteken en wordt op ze geschoten. Wat wil je dan nog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:01

Oh de Utrechtse baan is weer vrij zie ik. Is maanden dicht geweest voor renovatie, eindelijk open, gaat Extinction rebellion er zitten .. Waarom gaan die niet naar het Malieveld (sorry Cer, die E hoort er echt in, vroeger werd daar het maliespel gespeeld :D ).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:05

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:13

Ach dat aso volk zie je hier ook, en dan zonder dat er een of meerdere boeren rijden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:14

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:16

Het is wat off topic, maar past toch wel: vlak voor renbaan Duindigt lag al meer dan 30 jaar een klein maar goedlopend tuincentrum, een echt familiebedrijf. Toen werd aan de overkant de Amerikaanse ambassade gebouwd, en die wilden een plek waar eventuele demonstranten konden staan. Procedures gestart, en na 5 jaar vechten gaven de eigenaren van het tuincentrum het op.

Vorig jaar oktober zijn ze er uit gegaan met de moed der wanhoop. En wat denk je? Alles staat er nog! Die mensen hadden nu nog plantjes kunnen verkopen daar. Ik kom er dagelijks langs en heb nog nooit 1 demonstrant gezien. Maar gewoon het Amerikaanse geld en de gemeente Wassenaar die de kleine ondernemer niet belangrijk vindt. Zo'n gevoel van onrechtvaardigheid zullen veel boeren ook herkennen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:17

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:18

prompter schreef:
Oh de Utrechtse baan is weer vrij zie ik. Is maanden dicht geweest voor renovatie, eindelijk open, gaat Extinction rebellion er zitten .. Waarom gaan die niet naar het Malieveld.

Voor hen die vinden dat het koekblik noodzakelijk is :
- afdeling mededogen: het zat weer eens tegen
- afdeling 'wat is er nodig in de klimaatcrisis': de auto laten staan is een prima keuze.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:25

Zodra ik stop met werken kan het "koekblik" weg Janneke, nu moet ik er nog mee naar plekken waar openbaar vervoer iets uit een ander universum is.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:28

Cer schreef:
Ik weet het niet heel zeker maar die hooibalen stonden naast de snelweg (evengoed gevaarlijke situaties)

Ook op de snelweg.
Exitium schreef:
Collega stond er vanmorgen in op de A12. Kiepwagen gaat langzamer rijden, gaat omhoog en dumpt een hooibaal vlak voor het verkeer er achter (die auto moest vól op de rem), tractor komt en duwt de baal wat aan de kant, auto komt waar een paar man uit komen die de hooibaal in de fik steken en weg zijn ze.

Malieveld is overigens wel degelijk met een e.

Janneke2 schreef:
prompter schreef:
Oh de Utrechtse baan is weer vrij zie ik. Is maanden dicht geweest voor renovatie, eindelijk open, gaat Extinction rebellion er zitten .. Waarom gaan die niet naar het Malieveld.

- afdeling 'wat is er nodig in de klimaatcrisis': de auto laten staan is een prima keuze.

Auto laten staan is voor veel mensen niet echt een optie. Ofwel is het alternatief een stuk trager, ofwel is er überhaupt geen alternatief.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:34

Exitium schreef:
Citaat:

Auto laten staan is voor veel mensen niet echt een optie. Ofwel is het alternatief een stuk trager, ofwel is er überhaupt geen alternatief.

Als ervaringsdeskundige : onzin.

Ik geef toe dat je het moet leren, je efficiënt verplaatsen per OV etc. - maar het kan heus.
(Zeker in de Randstad!)

En behalve het eigen gemak hebben we te maken met een crisissituatie, dus vind ik de veiligheid voorop staan. (Geen auto's op fossiele brandstoffen meer.)
En ik meen de woorden crisis en veiligheid - al weet ik dat het lastig is
- voor het menselijk voorstellingsvermogen
- en voor de jeugd van tegenwoordig die gewoon niet weet hoe het Nederlandse klimaat was.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:41

Onzin :D ? Ik moet volgende week om 09:00 u bij een waterzuivering in het midden van het land zijn. Even gekeken met de OV planner: 8 uur en 35 minuten, dus de avond ervoor weg :)). Auto: 1 uur 36 minuten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:49

... mijn ervaring is dat OV planners rampen planners zijn.

Ik gebruik ze niet. (Dwz: die 8 uur geloof ik best, dat het gekke ding dat zegt.)

Ik neem de dienstregeling,
plus mijn kennis van het OV net,
en ik ben een fan van de OV fiets.

Zeker op langere afstanden is vaak de reistijd tov de auto ongeveer gelijk.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:52

Janneke2 schreef:
Exitium schreef:

Als ervaringsdeskundige : onzin.

Ik geef toe dat je het moet leren, je efficiënt verplaatsen per OV etc. - maar het kan heus.
(Zeker in de Randstad!)

En behalve het eigen gemak hebben we te maken met een crisissituatie, dus vind ik de veiligheid voorop staan. (Geen auto's op fossiele brandstoffen meer.)
En ik meen de woorden crisis en veiligheid - al weet ik dat het lastig is
- voor het menselijk voorstellingsvermogen
- en voor de jeugd van tegenwoordig die gewoon niet weet hoe het Nederlandse klimaat was.

Leuk dat dat jouw ervaring is, maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen overal zo is. Bij reizen in of tussen de grote steden kan het, maar bij reizen naar dorpjes kan het wel degelijk issues opleveren.

Ik werk in Utrecht en als ik met het OV ga, zou ik er op z'n vroegst net na achten kunnen zijn. Ik begin echter al om 7:30. Ik moet dan om 6:30 thuis weg om er rond 8:00 te zijn, en zou dan moeten werken tot 16:30. De terugreis zou dan van 17:19 tot 18:46 duren, dus ik ben in dat geval ruim twaalf uur onderweg inclusief werken. Met de auto is dat ruim twee uur minder.

Zou ik naar m'n moeder of vader gaan, dan is dat met de auto 25-35 minuten afhankelijk van of ik de pont mee heb of niet. Met het OV ben ik ongeveer anderhalf uur met drie verschillende bussen onderweg.

's Avonds rijdt er na ± 20:30 simpelweg geen OV meer hier, dus ook dan is het geen optie. Een vriendin met wie ik afgelopen weekend bij een concert was had daar ook mee te maken, die had halverwege het concert weg gemoeten om de laatste bus naar huis (± 25 km onder Nijmegen) nog te kunnen halen. Ik ben uiteindelijk maar over Nijmegen terug naar huis gereden (scheelde mij nog geen 20 km) zodat ze gewoon tot het eind kon blijven.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:54

Janneke2 schreef:

Ik gebruik ze niet. (Dwz: die 8 uur geloof ik best, dat het gekke ding dat zegt.)

Mwah, moet morgen vanuit Drenthe naar Eindhoven. OV is 3,5 uur naar plaats van bestemming, auto 2,5.

Weest niet bang. Ik pak de trein.
Want vliegen :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:57

Janneke2 schreef:

Ov is een drama, onze kids moesten noodgedwongen op kamers om te studeren. Met de auto een uur, met ov na 1800 niet meer thuis te komen of ze moesten een fiets bij het laatste station zetten en nog een dik uur naar huis fietsen. Bussen stopten gewoon om 18.00.