Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 10:20

nps schreef:
Lughnassadh schreef:
Ik vond de laatste aflevering van De Ongelofelijke Podcast heel boeiend. Deze gaat in op wie is Netanyahu nu eigenlijk (opvoeding, verleden, hoe is hij geworden wie hij is) en hoe steken deze oorlogen in elkaar. Oorspong maar ook hoe wij bijv. pogen onderscheid te maken tussen religieuze en niet-religieuze argumenten/redenen en dat dat in die landen niet kan. En zelf ook bijna niet meer in een aantal westerse Christelijke landen.

https://open.spotify.com/episode/1a0MpL ... 6v9iyBB5SQ

Dank, ga ik luistereb! Vind de hele podcast reeks een dikke aanrader trouwens

Graag gedaan! Ik ook!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:51

Dinsdag de stemming van de asielwetten van Faber. Het lijkt erop dat CDA tegen gaat stemmen. Wat mij betreft terecht.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 16:00

Een stukje gekopieerd van NOS.nl over wat Wilders nu weer heeft geflikt.
Ik vind dit ronduit schokkend:

PVV-leider Geert Wilders twitterde deze week dat hij de Hongaarse premier Orbán had laten weten dat hij "er geen traan om zou laten als de extreemlinkse burgemeester Halsema in Hongarije zou blijven". Daar reageerde de Utrechtse burgemeester Dijksma (PvdA) op. Zij noemde het bericht een "kwaadaardig nieuw dieptepunt" van Wilders. Want, zo schrijft ze: "Dat je Orbán dan persoonlijk oproept om een burgemeester niet terug te laten keren naar ons land is ronduit intimiderend".

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 16:06

mysa schreef:
Een stukje gekopieerd van NOS.nl over wat Wilders nu weer heeft geflikt.
Ik vind dit ronduit schokkend:

PVV-leider Geert Wilders twitterde deze week dat hij de Hongaarse premier Orbán had laten weten dat hij "er geen traan om zou laten als de extreemlinkse burgemeester Halsema in Hongarije zou blijven". Daar reageerde de Utrechtse burgemeester Dijksma (PvdA) op. Zij noemde het bericht een "kwaadaardig nieuw dieptepunt" van Wilders. Want, zo schrijft ze: "Dat je Orbán dan persoonlijk oproept om een burgemeester niet terug te laten keren naar ons land is ronduit intimiderend".

Dit kan echt niet. Die man die spuit zoveel agressie over dat X.

Helaas zijn er groepen mensen die het geweldig vinden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 16:11

Marcouch van Arnhem reageert wel op Wilders, dat die mensen geen boete horen te krijgen maar een lintje.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 17:58

Wilders krijgt veel te veel aandacht op al die onzinnige tweets, als iedereen daar op reageert heeft hij zijn doel bereikt, aandacht.

Ik snap ook niet wat Halsema daar doet, maar dat terzijde.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 18:09

juval schreef:

Op uitnodiging van de burgemeester van Budapest. Om te demonstreren tegen mensenrechten van de lhbtqia+ gemeenschap. O.a. Eric van der Burg is er ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 18:11

juval schreef:
Wilders krijgt veel te veel aandacht op al die onzinnige tweets, als iedereen daar op reageert heeft hij zijn doel bereikt, aandacht.

Nee, het gaat echt aanzienlijk verder dan dat. We zijn echt ver voorbij het punt dat je nazi's kunt stoppen door ze minder aandacht te geven.

Citaat:

Vrijheid verdedigen.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 19:12

Was er ook niet een stemming in de tweede kamer dat er een afvaardiging naar Boedapest zou gaan? Om de burgemeester te steunen. Ik zag dat er meerdere afgevaardigden uit Europese landen er waren.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 19:17

Libra76 schreef:
Was er ook niet een stemming in de tweede kamer dat er een afvaardiging naar Boedapest zou gaan? Om de burgemeester te steunen. Ik zag dat er meerdere afgevaardigden uit Europese landen er waren.

Volgens mij wel. Er zijn 7 mensen vanuit Nl. Ook de NL ambassade

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 20:11

Burgemeesters worden wel vaker uitgenodigd toch door collega-burgemeesters? Meestal om ervaringen en kennis uit te wisselen. Zo bijzonder is dat dus niet.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 22:25

Shadow0 schreef:
juval schreef:

Nee, het gaat echt aanzienlijk verder dan dat. We zijn echt ver voorbij het punt dat je nazi's kunt stoppen door ze minder aandacht te geven.

Citaat:

Vrijheid verdedigen.

Exact. Dit kan écht niet. Dit zijn echt schokkende uitspraken. Dit is echt weer een triest dieptepunt.

Marcouch post echt wijze woorden

Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 07:10

Ik vind het zo bizar dat dat soort dingen mogen, ik ken de regels niet precies qua de lijn tussen bedreiging en vrijheid van meningsuiting maar ik zou denken dat politici toch, een soort van, aan een andere standaard gehouden worden..

Dit is geen letterlijke dreiging.. maar toch, zoiets als fatsoen ofzo? Net zoals je dat op de meeste werkplekken hebt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 10:04

Fatsoen en Wilders ? Die twee bijten elkaar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 10:06

Het ergste is, dat er waarschijnlijk geen weg terug is naar fatsoen.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 10:58

Nee, en dat is echt heel erg. ;(

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 13:11

Benzz schreef:
Dinsdag de stemming van de asielwetten van Faber. Het lijkt erop dat CDA tegen gaat stemmen. Wat mij betreft terecht.

Soms is die C in de naam betreft normen en waarden nog niet zo verkeerd. :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 13:11

journee schreef:
Benzz schreef:

Soms is die C in de naam betreft normen en waarden nog niet zo verkeerd. :)

Dat zei ik van de week tegen het raadslid van het CDA hier in het dorp ook al :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 13:28

mysa schreef:
Het ergste is, dat er waarschijnlijk geen weg terug is naar fatsoen.

Nou ja, ergens moet iemand ermee beginnen toch? En de rest er niet meer aan meedoen…

Dat lukt hier op een forum met heel veel verschillende mensen, niet heel goed, maar bij politici kan het misschien in de vacature erbij :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 18:06

Dus hier is geen fatsoen? Of te weinig mensen met fatsoen? Hoezo ?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 19:49

BigOne schreef:
Dus hier is geen fatsoen? Of te weinig mensen met fatsoen? Hoezo ?

Cer bewijst haar eigen punt. :+

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 21:09

Want?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 22:23

Cer schreef:
Ik vind het zo bizar dat dat soort dingen mogen, ik ken de regels niet precies qua de lijn tussen bedreiging en vrijheid van meningsuiting maar ik zou denken dat politici toch, een soort van, aan een andere standaard gehouden worden..

Dit is geen letterlijke dreiging.. maar toch, zoiets als fatsoen ofzo? Net zoals je dat op de meeste werkplekken hebt?

In artikel 71 van de grondwet staat dat een lid van de kamer niet vervolgd kan worden voor uitspraken die tijdens de werkzaamheden worden gedaan. Aan de ene kant is dit goed, omdat iedereen zo de kans heeft om vrijuit zijn of haar mening te ventileren, aan de andere hoeft men zich van 'fatsoen' al helemaal niets aan te trekken. Maar dat is dus de algemene 'standaard' voor politici.

En sommige politici zijn inmiddels wel heel erg gewend aan hun 'parlementaire onschendbaarheid', die hebben standaard helaas geen boodschap meer aan fatsoen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 22:37

Nps: ik heb geen idee, ik vind dat soort raadsels als van Cowboy55 niet veel toevoegen ook.

BigOne, in best wat topics (met een variatie aan onderwerpen) ontstaat geruzie en gaat men lelijk doen, beledigen etc (de mods hebben het er ook vast druk mee), dat is jammer maar (een soort van) begrijpelijk want heel veel verschillende soorten gebruikers. Van politici zou je op de socials wat fatsoen verwachten, ze zijn ook een soort vertegenwoordiger. Maar na de post van Journee snap ik dat ze ermee wegkomen. Jammer dat een aantal dat uit zichzelf niet hebben.
En de fatsoenlijke met een goede boodschap sneeuwt dan onder denk? Of die blijven te stil? Worden zulke berichten door een meerderheid gelijk geparreerd eigenlijk?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 23:02

Goed ruzie maken is niet simpel , komt ook bij dat ern geschreven iets door bvb twee mensen totaal anders wordt opgevat.
Waar ik me soms wel aan erger zijn echt smerige steken onder de gordel . Zal ik misschien ook zelf wel eens aan bezondigd hebben maar dan is er vaak al redelijk wat aan vooraf gegaan.

En er zijn en blijven mensen die echt niet tegen kritiek kunnen.