Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:16

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:28

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:29

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:21

Babootje schreef:
irmaz schreef:
ahhhhhh, navo-baas serieus geroerd door president Frankrijk
https://x.com/alexanderbakker/status/18 ... 9945361727
(overigens niet sarcastisch bedoeld, ik vond het echt schattig om te zien :j )

Was al bekend inderdaad dat ze het goed met elkaar konden vinden.

Ik vind het ook leuk en moet ook wel lachen om die Franse Macron die volledig volgens de traditie van zijn land knuffelt en zoenen geeft en Mark R die hem terug zoent. Macron moest eens weten dat dit zo on Nederlands is... Hahahaha you make my day... Tu as fait mon jour.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 15:53

Dat is te merken aan de reacties op Twitter , scheldwoorden van wat hersenloze pvv en FvD ers zijn niet van de lucht.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 16:39

BigOne schreef:
Dat is te merken aan de reacties op Twitter , scheldwoorden van wat hersenloze pvv en FvD ers zijn niet van de lucht.

Een tautologie is een combinatie van woorden die hetzelfde betekenen. Vaak gaat het om synoniemen die elkaar kunnen vervangen, waardoor je iets dubbelop zegt. Een tautologie kan een stijlfiguur of stijlfout zijn, afhankelijk van de inburgering of verstening van de gebruikte combinatie.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 17:01

Cowboy55 schreef:
BigOne schreef:

Een tautologie is een combinatie van woorden die hetzelfde betekenen. Vaak gaat het om synoniemen die elkaar kunnen vervangen, waardoor je iets dubbelop zegt. Een tautologie kan een stijlfiguur of stijlfout zijn, afhankelijk van de inburgering of verstening van de gebruikte combinatie.

:') gaan we de wijsneus uithangen? :D
En wanneer was het dan ook weer een pleonasme :?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 20:20

Pleonasme. Ik herken ze meteen, zei de taalpurist. :D :D (meestal in de vorm van bijvoeglijk naamwoord en naamwoord). Het herhalen van de betekenis in meer woorden: Ronde cirkel, groen gras of iets minder herkenbaar omlaag vallen, aanwezige bezoekers, wereldwijde pandemie.
Tautologie is wat Cowboy55 zegt: een combinatie van woorden die hetzelfde betekenen, al is zijn vertaling ervan redelijk persoonlijk :+ :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:25

Cowboy :D ;) maar niet alle kiezers zijn zo, voor ze over mij heen duiken. Alhoewel ze in dit topic gelukkig niet echt aanwezig zijn gezien het feit dat FvD pro Putin is en nogal wat pvv ers ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 16:02

https://x.com/UkrReview/status/1806986714591715797
Slowakije zal Tsjechië helpen met munitie voor Oekraïne", - Slowaakse president Peter Pellegrini

❗️ "We zullen met onze productiecapaciteit een belangrijke bijdrage leveren aan het succes van de Tsjechische munitiehandel. Slowakije heeft de productie in zijn fabrieken verhoogd, waar munitie van de vereiste kalibers wordt geproduceerd of hersteld"

Armenië heeft een uitnodiging ontvangen om deel te nemen aan het partnerschapsformat van de NAVO-top in Washington en heeft zijn deelname bevestigd, — MFB van Armenië

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 17:30

pien_2010 schreef:
Babootje schreef:

Was al bekend inderdaad dat ze het goed met elkaar konden vinden.

Ik vind het ook leuk en moet ook wel lachen om die Franse Macron die volledig volgens de traditie van zijn land knuffelt en zoenen geeft en Mark R die hem terug zoent. Macron moest eens weten dat dit zo on Nederlands is... Hahahaha you make my day... Tu as fait mon jour.

Ik moest er ook een beetje om grinniken. Smak :P ze gaan elkaar echt missen denk ik proffesioneel. :knuffel:

Ik ben wel benieuwd of de wisseling iets gaat betekenen voor de situatie met Rusland

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 11:27

Als rechts aan de macht komt, dan gaat het zonder twijfel iets betekenen mbt de houding tov Rusland.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 12:05

Ik verwacht het niet om eerlijk te zijn. Alle topbanen zijn ingevuld door centrum/linkse partijen en rechts lijkt in de EU niet zo extreem rechts meer te zijn na de ervaringen met Brexit. Door het uitbreken van de oorlog in Oekraine ziet men ook wel dat een verenigd Europa belangrijk is. En dat Poetin niet te vertrouwen is.

Wat in Frankrijk gaat gebeuren vind ik nog wel een spannende.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 12:14

Laatst bijgewerkt door Babootje op 30-06-24 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 12:29

Vanavond na acht uur komen de eerste uitslagen binnen uit Frankrijk. Ik vind het ook spannend want Macron legt snerg geïsoleerd dus die gaat imo zeker het afleggen tegen Front National.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 13:13

Ik maak me wel een beetje zorgen over de toename van rechts.
In zowel Duitsland en Oostenrijk is me dat al te veel. Komt Frankrijk daar ook nog bij, dan krijgen die behoorlijk wat te zeggen in de EU.
Italie is al pro Putin.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:32

Sizzle schreef:
Ik maak me wel een beetje zorgen over de toename van rechts.
In zowel Duitsland en Oostenrijk is me dat al te veel. Komt Frankrijk daar ook nog bij, dan krijgen die behoorlijk wat te zeggen in de EU.
Italie is al pro Putin.

Het is zeer zorgelijk hetgeen in Europa gebeurt want de "zachte revolutie" middels het stembiljet gaat wel zorgen voor uitholling van de rechtstaat en onze democratische waarden en normen.

Kijk het rechtse denken en afzetten tegen bevolkingsgroepen mag er dan altijd wel zijn geweest, alleen lukte het vroeger niet dat extreem rechtse partijen hier kiezers op aan trokken, nu lukt dat wel.

Gisteren een programma gezien in de UK waar mensen geïnterviewd werden over de Brexit. Alle pro brexit stemmers gaven aan dat ze spijt hebben als garen op hun hoofd. Hun situatie is zo enorm verslechterd daar alle buitenlanders niet meer op de velden mogen werken, er voor de laagste inkomens pro werkgever regelingen worden afgesloten zoals bij ontslag geen uitkering meer krijgen zoals vroeger.
Het had zelfs al een woord de wens om terug te willen in de EU. De mensen voelden zich bedrogen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:42

Italië mag dan pro Putin zijn, de regering is voor alle EU maatregelen mbt Putin .

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 13:50

BigOne schreef:
Italië mag dan pro Putin zijn, de regering is voor alle EU maatregelen mbt Putin .

Ik geloof niet dat Italië pro-Putin is, bijna het eerste dat Meloni deed toen ze aantrad was heel duidelijk maken dat Rusland volledig fout was.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 14:17

Meloni is erg pro Oekraine.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 14:25

BigOne schreef:

Dat klopt niet.
Altans, officieel misschien wel.
Maar ze zijn heel tolerant voor mazen als het gaat om luxe producten uit Italie en ook de import van bepaalde metalen zijn nogal dubieus.

Logisch ook, als je naar de verkiezingsuitslag kijkt. Er zit daargewoon veel pro Putin.

Edit: Selenski heeft eerder dit jaar Italie er ook direct op aangesproken (bekritiseerd) dat ze nauwelijks ondersteuning bieden aan Oekraine.

„Präsident Selenskyj erhöht nun den Druck auf Rom und verlangt, gegen die „zahlreicher Putin-Freunde“ im Land vorzugehen. Das bringt Meloni in Schwierigkeiten.“ (Bron: Welt)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-24 15:12

Parlementaire vraag van eerder dit jaar over hoe voorkomen kan worden dat EU geld gebruikt wordt voor pro-putin propaganda (in Italie).
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... 55_DE.html

Putin heeft laatst ook uitgesproken dat het de banden met Italie spoedig zal hetstellen zodra de situatie in Oekraine stabiel is. Daarom is het ook geen verrassing dat Italie zich steeds uitspreekt voor onderhandelingen en expliciet verbied dat EU wapens voor Russische doelen ingezet mogen worden. (de paus doet daar leuk in mee)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 22:34

Volgens mij is dat inmiddels ook gedraaid. Net als de rest van de EU. (Behalve de Paus)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 22:36

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 22:45

Hmmmm.....

Franciscus I heeft een aantal mensen boos gemaakt door te pleiten voor onderhandelingen.
Niet voor overgave.

En met pro Putin propaganda heeft het al helemaal niets te maken.
Putin heeft zijn oorlog nodig,
de paus vindt oorlog schadelijk en waanzin.