anjali schreef:@Journee: Interessant.Natuurlijk krijg je wel meer kans op erfelijke aandoeningen als je alleen binnen de eigen gemeenschap trouwt. Wat mij wel fascineert is, wat ik zie bij de geheel vrije wilde vogels in mijn tuin, die relaties zouden kunnen kiezen met wie ze maar willen, dat ze toch allemaal alleen maar met soortgenoten gaan samenzitten en ook alleen maar stelletjes vormen met soortgenoten. Je ziet nooit dat ze het zelfs maar proberen met een vogel van een andere soort. Ik vermoed dus dat het iets biologisch bepaalds is om bij de eigen groep te blijven? Bij mijn tweede religie het Jainisme is het bijna onmogelijk om te trouwen met iemand van een niet-verwante religie vanwege de religieuze regels. Behalve strict vegetarisme is het ook verboden om na zonsondergang te eten, oorspronkelijk omdat er dan kans is dat insecten in het eten vallen en die mogen ook niet gedood worden. Zodoende zou een Jain bijv. nooit aan de Ramadan kunnen meedoen want die eten dan juist alleen na zonsondergang. Zo houd je de groepen dus gescheiden. Maar, ik bedoelde, wilde vrije dieren hebben geen geschreven regels en toch blijven zij vanuit hun instinct gescheiden van andere groepen ook al lijken die op elkaar vanuit menselijk oogpunt gezien.
Elke vogel zingt zijn eigen lied en wordt begrepen door soortgenoten, maar een andere vogelsoort kan daar waarschijnlijk geen chocola van maken. Wij mensen trekken bij voorkeur ook naar anderen die 'dezelfde taal' spreken, dat is namelijk begrijpelijk en vertrouwd.