Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:00

Raineri schreef:
Ik zeg het niet heel duidelijk. Maar ik bedoel meer op nette manier te zeggen dat huwelijken onderling voorkwamen en elke stamboom van weerszijden wel een jood of moslim voorkomt.

Sterker nog, er zijn maar heel weinig mensen over die direct afstammen van joden zonder genen van andere volken. 100% joods schijnt nauwelijks meer te bestaan. Wel logisch ook. Ik heb het artikel destijds niet bewaard maar het was een wetenschappelijke benadering, niet politiek geladen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 23:11

IMANDRA schreef:
@Juval: ik vraag me af of VVD nog zo voet bij stuk houdt hoor, als de enige opties een coalitie met GL-PvdA is versus een coalitie met >5 kleinere partijtjes. Of ze gaan nogmaals met PVV in zee. Maar dan moeten ze kiezen tussen 'hoho echt niet met radicaal links' versus een partij waar gewoonweg niet mee te regeren valt, zoals we meermaals hebben gezien nu.

Eens, ik denk dat het weer domme spierballentaal is. Van wel weer regeren met de PVV zijn ze ook al teruggekomen. Als er geen andere optie is verwacht ik dat ze pragmatisch zijn.

JA21, is dat niet een FvD afsplitsing? Wordt Coenradie nu de nieuwe verlosser?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 23:20

nps schreef:
IMANDRA schreef:
@Juval: ik vraag me af of VVD nog zo voet bij stuk houdt hoor, als de enige opties een coalitie met GL-PvdA is versus een coalitie met >5 kleinere partijtjes. Of ze gaan nogmaals met PVV in zee. Maar dan moeten ze kiezen tussen 'hoho echt niet met radicaal links' versus een partij waar gewoonweg niet mee te regeren valt, zoals we meermaals hebben gezien nu.

Eens, ik denk dat het weer domme spierballentaal is. Van wel weer regeren met de PVV zijn ze ook al teruggekomen. Als er geen andere optie is verwacht ik dat ze pragmatisch zijn.

JA21, is dat niet een FvD afsplitsing? Wordt Coenradie nu de nieuwe verlosser?

Ja21, volgens de partij zelf: Als VVD te links is, PVV te rechts is en FvD te idioot. :+

https://npokennis.nl/longread/8126/wat-is-ja-21

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:22

mysa schreef:
Raineri schreef:
Ik zeg het niet heel duidelijk. Maar ik bedoel meer op nette manier te zeggen dat huwelijken onderling voorkwamen en elke stamboom van weerszijden wel een jood of moslim voorkomt.

Sterker nog, er zijn maar heel weinig mensen over die direct afstammen van joden zonder genen van andere volken. 100% joods schijnt nauwelijks meer te bestaan. Wel logisch ook. Ik heb het artikel destijds niet bewaard maar het was een wetenschappelijke benadering, niet politiek geladen.

Er is een verschil tussen Joods als ras en Joods als geloof. Er zijn heel veel Joden die die stamboom hebben maar helemaal niets aan het Joodse geloof doen of zich tot een ander geloof hebben bekeerd. Die werden door de Nazi's ook vermoord.Een voorbeeld is Edith Stein die alhoewel ze Joods was zich tot het Katholicisme bekeerde en zelfs intrad in een klooster waar de nazi's haar uitsleurden. Verder heb je mensen die niet in het Joodse volk zijn geboren maar zich bekeerd hebben tot het Joodse geloof. Dat is trouwens best moeilijk. In veel gevallen is dat omdat ze met een (gelovige) Jood willen trouwen en anders geen Joods huwelijk kunnen sluiten. Elizabeth Taylor is Joods geworden maar de reden daarvan weet ik alleen speculaties over.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:50

anjali schreef:
mysa schreef:

Er is een verschil tussen Joods als ras en Joods als geloof. Er zijn heel veel Joden die die stamboom hebben maar helemaal niets aan het Joodse geloof doen of zich tot een ander geloof hebben bekeerd. Die werden door de Nazi's ook vermoord.Een voorbeeld is Edith Stein die alhoewel ze Joods was zich tot het Katholicisme bekeerde en zelfs intrad in een klooster waar de nazi's haar uitsleurden. Verder heb je mensen die niet in het Joodse volk zijn geboren maar zich bekeerd hebben tot het Joodse geloof. Dat is trouwens best moeilijk. In veel gevallen is dat omdat ze met een (gelovige) Jood willen trouwen en anders geen Joods huwelijk kunnen sluiten. Elizabeth Taylor is Joods geworden maar de reden daarvan weet ik alleen speculaties over.

Bekering tot het jodendom is nog steeds eerder een uitzondering dan een regel. Volgens verschillende onderzoeken hebben joden daarom nog vrijwel hetzelfde dna als hun voorouders.

https://scientias.nl/religie-maakt-joden-genetisch-anders/

https://www.uu.nl/nieuws/middeleeuwse-en-hedendaagse-asjkenazische-joden-verschillen-genetisch-nagenoeg-niet-en-dat-is

Als je denkt dat je alles voorbij hebt zien komen, in Brazilië politiek debat vanwege babypoppen:

https://www.nporadio1.nl/nieuws/buitenland/2442d1cd-ca8e-4fca-a1a5-94f9d5108bcd/babypoppengekte-in-brazilie-zorgt-voor-onrust-en-politiek-debat

anjali

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 16:35

@Journee: Interessant.Natuurlijk krijg je wel meer kans op erfelijke aandoeningen als je alleen binnen de eigen gemeenschap trouwt. Wat mij wel fascineert is, wat ik zie bij de geheel vrije wilde vogels in mijn tuin, die relaties zouden kunnen kiezen met wie ze maar willen, dat ze toch allemaal alleen maar met soortgenoten gaan samenzitten en ook alleen maar stelletjes vormen met soortgenoten. Je ziet nooit dat ze het zelfs maar proberen met een vogel van een andere soort. Ik vermoed dus dat het iets biologisch bepaalds is om bij de eigen groep te blijven? Bij mijn tweede religie het Jainisme is het bijna onmogelijk om te trouwen met iemand van een niet-verwante religie vanwege de religieuze regels. Behalve strict vegetarisme is het ook verboden om na zonsondergang te eten, oorspronkelijk omdat er dan kans is dat insecten in het eten vallen en die mogen ook niet gedood worden. Zodoende zou een Jain bijv. nooit aan de Ramadan kunnen meedoen want die eten dan juist alleen na zonsondergang. Zo houd je de groepen dus gescheiden. Maar, ik bedoelde, wilde vrije dieren hebben geen geschreven regels en toch blijven zij vanuit hun instinct gescheiden van andere groepen ook al lijken die op elkaar vanuit menselijk oogpunt gezien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:45

Door inteelt is 1 op de 30 joden drager van de ziekte van Tay-Sachs, een dodelijke spierziekte. De meest voorkomende ,,joodse'' ziekte is die van Gaucher, waarbij de lever en de milt uitzetten en er botproblemen ontstaan.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 19:07

anjali schreef:
@Journee: Interessant.Natuurlijk krijg je wel meer kans op erfelijke aandoeningen als je alleen binnen de eigen gemeenschap trouwt. Wat mij wel fascineert is, wat ik zie bij de geheel vrije wilde vogels in mijn tuin, die relaties zouden kunnen kiezen met wie ze maar willen, dat ze toch allemaal alleen maar met soortgenoten gaan samenzitten en ook alleen maar stelletjes vormen met soortgenoten. Je ziet nooit dat ze het zelfs maar proberen met een vogel van een andere soort. Ik vermoed dus dat het iets biologisch bepaalds is om bij de eigen groep te blijven? Bij mijn tweede religie het Jainisme is het bijna onmogelijk om te trouwen met iemand van een niet-verwante religie vanwege de religieuze regels. Behalve strict vegetarisme is het ook verboden om na zonsondergang te eten, oorspronkelijk omdat er dan kans is dat insecten in het eten vallen en die mogen ook niet gedood worden. Zodoende zou een Jain bijv. nooit aan de Ramadan kunnen meedoen want die eten dan juist alleen na zonsondergang. Zo houd je de groepen dus gescheiden. Maar, ik bedoelde, wilde vrije dieren hebben geen geschreven regels en toch blijven zij vanuit hun instinct gescheiden van andere groepen ook al lijken die op elkaar vanuit menselijk oogpunt gezien.

Elke vogel zingt zijn eigen lied en wordt begrepen door soortgenoten, maar een andere vogelsoort kan daar waarschijnlijk geen chocola van maken. Wij mensen trekken bij voorkeur ook naar anderen die 'dezelfde taal' spreken, dat is namelijk begrijpelijk en vertrouwd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 19:09

BigOne schreef:
Door inteelt is 1 op de 30 joden drager van de ziekte van Tay-Sachs, een dodelijke spierziekte. De meest voorkomende ,,joodse'' ziekte is die van Gaucher, waarbij de lever en de milt uitzetten en er botproblemen ontstaan.

Ik hoorde dat tegenwoordig vaak op zulke ziektes getest wordt voor men gaat trouwen om te voorkomen dat, als beiden drager zijn of zoiets , of door de combinatie van de 2 personen, de kinderen ziek zouden worden. Hoe het precies zit snapte ik niet, ik ben geen geneticus. Maar er wordt wel op gelet nu dus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 20:02

Even wat biologische warboel ontknopen (sorry off-topic).
Puur omdat een vogel een vogel is maakt het nog niet automatisch mogenlijk dat ze kunnen kruisen.
Sociale en demografische variatie binnen een soort is heel wat anders dan verschil van soort. Een koe en een paard zijn allebij zoogdieren, maar daar komen echt geen babies van al proberen ze nog zo hard.

Van de verschillende soorten vogels die wél kunnen kruisen worden er dan ook gewoon hybriden gevonden zoals je ook zou verwachten van de natuur:
Naar schatting heeft minstens 16 procent van alle vogelsoorten wel eens gekruist met een andere soort (Ottenburghs et al. 2015).

Dat zowel mens als dier daarmaast een voorkeur hebben voor „eigen“ en discrimeren is inderdaad ook een biologisch principe (wat de boer niet kent). Gelukkig valt dat te leren dat mensen die anders zijn dan jezelf ook gewoon mensen zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 21:27

anjali schreef:
BigOne schreef:

Ik hoorde dat tegenwoordig vaak op zulke ziektes getest wordt voor men gaat trouwen om te voorkomen dat, als beiden drager zijn of zoiets , of door de combinatie van de 2 personen, de kinderen ziek zouden worden. Hoe het precies zit snapte ik niet, ik ben geen geneticus. Maar er wordt wel op gelet nu dus.

Nou leuk dan, straks is er een genetische databank van joden in huwbare leeftijd, soort tinder maar dan met dna profiel .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 22:43

Dat wordt al heel lang (als in >30 jaar) ook voor andere ziektes gedaan (Hemofili bijvoorbeeld). Juist fijn dat het mogenlijk is.
Je kan dan bewuster kiezen voor wel/geen kinderen of embryo selectie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 10:46

Orthodoxe Joden worden nog vaak uitgehuwelijkt of liever gezegd gekoppeld door familie of huwelijksbemiddelaars. Ook wel omdat men de stam en het geloof wil behouden want bij huwelijken buiten de eigen groep gaat het geloof vaak verloren. Bij veel meer andere geloven wordt dit in de strenge richtingen ook gedaan en in het verleden bij de Europese koningshuizen ook. Zelf kiezen van huwelijkspartners was daar niet aan de orde.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 11:33

De sjadchen was de oorspronkelijke huwelijksbemiddelaar. Kwam vooral voor in Oost-Europa. Ook omdat de kleine leefgemeenschappen - sjtetls - daar ver uit elkaar lagen, denk ik.

De orthodoxen zijn volgens mij ook vooral afstammelingen van de Oost-Europese joden, de Asjkenazim.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 11:50

mysa schreef:
De sjadchen was de oorspronkelijke huwelijksbemiddelaar. Kwam vooral voor in Oost-Europa. Ook omdat de kleine leefgemeenschappen - sjtetls - daar ver uit elkaar lagen, denk ik.

De orthodoxen zijn volgens mij ook vooral afstammelingen van de Oost-Europese joden, de Asjkenazim.

Wat interessant @Mysa, jij weet er echt veel vanaf!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 14:54

Ik vond de laatste aflevering van De Ongelofelijke Podcast heel boeiend. Deze gaat in op wie is Netanyahu nu eigenlijk (opvoeding, verleden, hoe is hij geworden wie hij is) en hoe steken deze oorlogen in elkaar. Oorspong maar ook hoe wij bijv. pogen onderscheid te maken tussen religieuze en niet-religieuze argumenten/redenen en dat dat in die landen niet kan. En zelf ook bijna niet meer in een aantal westerse Christelijke landen.

https://open.spotify.com/episode/1a0MpL ... 6v9iyBB5SQ

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 16:33

Oef, nu wordt Wilders uitgemaakt voor oppositieleider door Trump. _O- (tijdens de persconferentie)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 17:06

Haha, ik las het net ja. Mooi toch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 17:52

Wilders die persoonlijk naar usa ging om voor trump te praten en Trump heeft geen idee wie het is. Wat een afgang.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 18:27

Ik lees het ook net :D. Dat zal het ego van Wilders geen goed doen denk ik zo :))

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 18:42

BigOne schreef:
Wilders die persoonlijk naar usa ging om voor trump te praten en Trump heeft geen idee wie het is. Wat een afgang.

Dit is te grappig :+

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 19:14

Lughnassadh schreef:
Ik vond de laatste aflevering van De Ongelofelijke Podcast heel boeiend. Deze gaat in op wie is Netanyahu nu eigenlijk (opvoeding, verleden, hoe is hij geworden wie hij is) en hoe steken deze oorlogen in elkaar. Oorspong maar ook hoe wij bijv. pogen onderscheid te maken tussen religieuze en niet-religieuze argumenten/redenen en dat dat in die landen niet kan. En zelf ook bijna niet meer in een aantal westerse Christelijke landen.

https://open.spotify.com/episode/1a0MpL ... 6v9iyBB5SQ

Dank, ga ik luistereb! Vind de hele podcast reeks een dikke aanrader trouwens

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 19:15

BigOne schreef:

En ze delen nog wel een kapper. Denk ik.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 23:14

nps schreef:
BigOne schreef:

En ze delen nog wel een kapper. Denk ik.

*\o/* *\o/*

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 10:03

:')