Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:08

pien_2010 schreef:
Citaat:
Dus ik heb een redelijk wantrouwen in wachten tot de Overheid iets doet.
mijn vriendin is hier conseiller, ik denk dat dit in Nederland een gemeente raadslid is. Zij, de gemeentes, bereiden zich voor en kopen voor de mensen (kinderen en jongeren) die het nodig hebben jodium pillen in.
Dat ,zo vertelde ze, gebeurt in Frankrijk in alle stilte want paniek zaaien is onnodig en als ze niets doen zijn ze misschien te laat.
Ik neem aan dat dit in Nederland, Belgium en andere EU landen ook gewoon gebeurt.

Jodium is alleen geschikt voor jongeren, bij 40+ doet het niks. Wij konden ze ooit krijgen vanwege in de buurt van Doel wonen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:10

Nu gaat het er wel op dat Putin ziek is. Volgens NY Post moet hij onder het mes. Hij draagt voor korte tijd het bevel over op Nikolai Patrushev, een andere hardliner binnen de regering Poetin. Eerder waren er berichten dat Poetin schildklierkanker zou hebben. Nog niet geverifieerd dus.

https://nypost.com/2022/05/02/vladimir- ... %20buttons
Russian President Vladimir Putin is set to undergo cancer surgery and temporarily hand over power to a hardline former federal police chief, according to a new report.

Putin will transfer control of Russia’s government to Nikolai Patrushev, head of the Russian federal police’s Security Council, while he is incapacitated during and after the procedure, according to a video from the mysterious Telegram channel “General SVR” on Saturday.

The channel — which is purportedly run by a former Russian Foreign Intelligence Service lieutenant general known by the pseudonym “Viktor Mikhailovich” — reported that Putin has been told by doctors that he must undergo an operation.

The anticipated surgery and recovery are expected to incapacitate Putin for “a short time,” according to the unconfirmed report.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:11

Ha Doel ! Dat wordt ook weer wat hoorde ik van de week.
Ze gaan het dorp terug ' opbouwen '.
Al die ellende voor die mensen en jaaaren spookdorp. Hoe gek wil je het hebben :x
sorry offtopic. Geen link met Oekraïne :')

Zou die Patrushev iets beter bij zijn verstand zijn ? ' t is te hopen van wel :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:16

Mocht Poetin dus niet "terug komen" dan weten we in ieder geval dat ie een opvolger klaar heeft staan.
Erg bemoedigend ziet het er dan ook niet uit.
"Patrushev is an outright villain. He is no better than Vladimir Putin. Moreover, he is a more cunning, and I would say, more insidious person than Vladimir Putin. If he comes to power, Russians’ problems will only multiply."

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:18

Patrushev moet net zo , zo niet nog erger zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 14:21

enzino schreef:
Cowboy55 schreef:
De onvermijdbaarheid van “1 BOEM is ALLES BOEM” is de fundering van de nucleaire wapenwedloop. Het idee van wegkomen met 1 los bommetje bestaat niet.

Behalve als de tegenstander geen nukes heeft, zoals Oekraine. Is Europa bereid de wereld te vernietigen bij gebruik van Rusland van een tactical nuke? Je kan hoogstens een theorie hebben en hopelijk nooit een sluitend antwoord.

Dit is het scenario waar ik me zorgen over maak.
Eé nucleaire aanval op een oekrainse stad, bijvoorbeeld Kiev om analoog aan Hiroshima/Nagasaki, Oekraine tot overgave te dwingen.
Wat doet de westerse wereld dan? Rusland heeft dan wat hij wil, geen reden tot escalatie.
Is de Nato bereid een full scale muceaire oorlog te onketenen mocht dit gebeuren? Ik betwijfel het ten zeerste.
Waar ik bang voor ben is dat Putin bereid is daar op te gokken als hij vind dat hij niets meer te verliezen heeft....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 14:24

Zou zo maar kunnen Kuggur. Alles is mogelijk! Die is hier ook al langs gekomen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 14:25

Het topic gaat hard, en het is inderdaad niet zo´n origineel idee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 14:32

Als ze iets willen kunnen met het grondgebied, is een kernbom op grondniveau laten ontploffen onhandig. Kiev zou ivm hart van Rusland propaganda ronduit lastig te verkopen zijn, Op Mariopol niet practisch als je daar je vaste landverbinding naar de Krim wil hebben. Qua overgave afdwingen zou je dan eerder naar bv Lviv kijken, maar dat is te dicht bij Polen. Andere optie, mits ze zo precies iets kunnen laten ontploffen is op hoogte, dan sloop je alle electronica zonder straling, etc. en vertrekken velen mogelijk van zelf. In een ander land zou de overheid dan veel te druk zijn met eigen problemen om zich met jouw bezig te houden. Gelazer blijft dat de andere partij het ook kan en dan win je er ook weer niks mee.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 14:38

Kuggur schreef:
Eé nucleaire aanval op een oekrainse stad, bijvoorbeeld Kiev om analoog aan Hiroshima/Nagasaki, Oekraine tot overgave te dwingen.
Wat doet de westerse wereld dan? Rusland heeft dan wat hij wil, geen reden tot escalatie.
Is de Nato bereid een full scale muceaire oorlog te onketenen mocht dit gebeuren? Ik betwijfel het ten zeerste.
Waar ik bang voor ben is dat Putin bereid is daar op te gokken als hij vind dat hij niets meer te verliezen heeft....

Waarschijnlijk kiezen ze dan wel een andere stad dan Kiev. Die stad betekent voor Rusland en de Orthodoxe kerk historisch te veel om hem zomaar te laten verdwijnen.
Dan zullen ze eerder een stad als Lviv opblazen, die lekker ver van Rusland ligt (wel zo fijn met alle fall-out). Bovendien hadden ze die eerder al aan Polen beloofd, dus die hoeven ze niet zo nodig zelf te hebben.
Ze hebben in 2008 vast nooit gezegd hoeveel decennia de resten van de stad nog lichtgeven bij oplevering aan Polen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 14:51

Babootje schreef:
Pareltjes schreef:
Jodium begin ik niet meer aan, te oud heeft totaal geen nut. Ik ben al dood en begraven eer die schildklierkanker zich heeft ontwikkeld.

Ja dat zeggen ze ook over vaccins voor ouderen. Ik wilde dat mijn moeder een pneumokokkenprik kreeg om een dubbelinfectie van longontsteking te voorkomen, wat een hoger risico vormt op overlijden als gevolg van Corona) Toen was er nog geen coronavaccin. Ik kon hoog en laag springen maar de arts ouderenzorg vond het niet nodig, het was geen RIVM richtlijn en vaccineren bij 70+ was sowieso zinloos want die hebben nog amper een immuunrespons. Terwijl in Duitland alle oudjes een pneumokokkenvaccin kregen....
Toen kwam het coronavaccin en waar gingen we het eerste vaccineren? Juist...
En mijn moeder is overleden aan longontsteking door Corona.

Dus ik heb een redelijk wantrouwen in wachten tot de Overheid iets doet.

Ik begrijp je wantrouwen en NL heeft behoorlijk geblunderd tijdens Covid maar ik denk niet dat je 1 op 1 kunt doortrekken naar jodiumtabletten. Dit is al heel lang bekend in tegenstelling tot Covid

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 15:15

Kuggur schreef:
Het topic gaat hard, en het is inderdaad niet zo´n origineel idee.

Wellicht niet origineel maar wel realistisch.
Het is gewoon dat we het niet weten. Maar iedereen of veel denken er over na.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 15:25

Kuggur schreef:
enzino schreef:

Behalve als de tegenstander geen nukes heeft, zoals Oekraine. Is Europa bereid de wereld te vernietigen bij gebruik van Rusland van een tactical nuke? Je kan hoogstens een theorie hebben en hopelijk nooit een sluitend antwoord.

Ik gok dat de Nato niets doet....niet zolang zij niet worden aangevallen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 15:33

Pareltjes schreef:

Dat betekent dan weer dat er wereldwijd talloze landen zijn die hij met gebruik van tactical nukes vrijelijk mag annexeren, omdat er best wel veel landen zijn die én geen kernwapens hebben én geen lid zijn van de NAVO.
Vervolgscenario is dan dat er nog een aantal kernmachten zijn die op die manier onderling de wereld mogen opdelen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:23

Waarom zou Putin dat überhaupt willen doen. Wanneer hij had willen veroveren, dan had hij dat echt niet zo gedaan. Oekraïne behoorde vroeger tot het Russische rijk, dat zou echt onlogisch zijn.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:31

Dinopino schreef:
Waarom zou Putin dat überhaupt willen doen. Wanneer hij had willen veroveren, dan had hij dat echt niet zo gedaan. Oekraïne behoorde vroeger tot het Russische rijk, dat zou echt onlogisch zijn.

Had je mijn vorige vraag al beantwoord? In Hongarije schijnen jullie 190.000ft, omgerekend ongeveer €500 per maand te verdienen. Is dat in Nederland vergelijkbaar of ligt het hier dichter in de buurt van ons minimumloon?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:42

Dinopino schreef:
Vertrek wel weer.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 16:54

Cowboy55 schreef:
bigone schreef:
Volgens mij hebben sommigen een redelijk rooskleurig idee over een aanval met kernwapens. Wanneer dat gebeurt ga je nergens meer heen. Dus je kunt er over nadenken maar dat heeft 0,0 zin.

Dit dus.

Het zal van heel veel factoren afhangen. Wordt één gegooid of gaat alles binnen het uur gelijk helemaal los. Nadenken heeft altijd zin. Jullie zijn op voorhand al verslagen. Dat mag is jullie keuze. Ik heb graag een aantal scenario’s klaar. Kijk de twee beste opties zijn of die bom valt bovenop mn kop óf redelijk ver weg. En daar tussenin zit nog van alles hoe verder ervan ver hoe groter je kansen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:08

oomens schreef:
Pareltjes schreef:

Dat betekent dan weer dat er wereldwijd talloze landen zijn die hij met gebruik van tactical nukes vrijelijk mag annexeren, omdat er best wel veel landen zijn die én geen kernwapens hebben én geen lid zijn van de NAVO.
Vervolgscenario is dan dat er nog een aantal kernmachten zijn die op die manier onderling de wereld mogen opdelen.

Tja.....China annexeert eens wat, Rusland, zolang het ons niet teveel in de weg zit laten we toch gewoon toe?
Wat dat betreft verandert er weinig. Argentinie probeerde het in 82. Dat is gelijk de kop ingedrukt, ja door Tatcher. Wij hebben het in het westen laten sudderen, ver van ons bed show. En dan nu op de strepen gaan staan?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben van mening dat tijdens de Krimm er al had moeten worden opgetreden. We hebben het monster laten groeien terwijl het zich tegoed deed. Zie het nu maar weer terug in een te kleine kooi te krijgen. Het zou mij verbazen als Rusland een tactisch wapen inzet op een niet member de Nato er ook gaat gebruiken. Ik hoop nogmaals dat ze hebben ingezet op te slim af zijn. En anders is het zo, its out off our hands.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:16

Pareltjes schreef:

Heeft de VS niet toegezegd dat ze dan zouden interveniëren? Ze hadden toch een paar situaties benoemd waarbij zij zich genoodzaakt voelden om in te grijpen, zoals oa het gebruik van chemische wapens?

Rusland kan ook niet zomaar een kernraket afvuren, zij hebben daar vaste regels voor.

Dat Putin zich laat opereren een paar dagen voor 9 mei lijkt mij trouwens hoogst onwaarschijnlijk.

De kans dat Patrushev hem in zo'n geval zou waarnemen wordt ook zeer in twijfel getrokken, dit is gezien de Russische staatsinrichting niet mogelijk. De premier (ben even de naam kwijt maar een vrij kleurloze persoon) is dan waarnemend en niet de baas van een veiligheidsdienst. Daarnaast schijnt Patrushev geen vrienden in hoge plaatsen te hebben die hem naar voren zouden kunnen duwen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 18:07

Het enige wat ik duidelijk wil maken is dat je je geen zorgen hoeft te maken dat Rusland Oekraïne gaat platbombarderen. Dat een groot deel gewoon ook familie hebben in Rusland. Daarvoor hoef je enkel naar oude kaarten van de wereld te kijken.

Oomens een trol zou paniek willen zaaien. Daar hebben jullie mij niet voor nodig dat doen jullie zelf. Ik ontkracht het juist.

En ik vertrek weer.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 18:10

Dinopino schreef:
En ik vertrek weer.
:evaw:
En nu niet jokken hè.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 18:14

Dinopino schreef:
Het enige wat ik duidelijk wil maken is dat je je geen zorgen hoeft te maken dat Rusland Oekraïne gaat platbombarderen. Dat een groot deel gewoon ook familie hebben in Rusland. Daarvoor hoef je enkel naar oude kaarten van de wereld te kijken.

Oomens een trol zou paniek willen zaaien. Daar hebben jullie mij niet voor nodig dat doen jullie zelf. Ik ontkracht het juist.

En ik vertrek weer.

Ehmmmmmm en wat doet Rusland dan op dit moment? Dartpijltjes gooien? Goede reis weer....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 18:20

Dinopino schreef:
Het enige wat ik duidelijk wil maken is dat je je geen zorgen hoeft te maken dat Rusland Oekraïne gaat platbombarderen.

Klopt. Niet plat. Er staan nog een boel rokende ruines min of meer overeind, amateurs.
https://images.app.goo.gl/54fVK2AQ7K2dPj5R8

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 18:38

De 9 mei parades in Donetsk en Luhansk worden dit jaar voor het eerst sinds 2014 gecanceld. Aldus het Russische persbureau RIA Novosti.
Zooooo jammer <<)