Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:33

journee schreef:
IMANDRA schreef:

Waarschijnlijk mij ook. En ik ben het met je eens.

De situatie Palestina/Israel is gewoon ingewikkelder dus hoewel ik het er niet per definitie mee eens ben, kan ik er wel begrip voor opbrengen. En de hoeveelheid vluchtelingen destijds was wel echt buiten proporties, weet niet hoe ik daarover zou denken als hier ineens 10 miljoen vluchtelingen heen zouden komen.

Buitenproportie is natuurlijk subjectief.
Het land oppervlakte in Nederland is afgerond 34 km2, Palestina had totaal 27 km2.
In Palestina woonde in 1948 1,3 miljoen arabieren en 650.000 duizend Joden, waarvan een deel, zo'n 60.000 duizend Joden al in Palestina woonden voordat de Britten er in 1918 het bestuur in handen kregen.

Dat betekent dat over 30 jaar, er per jaar gemiddeld 20 duizend joodse migranten bij kwamen. Ter vergelijking, in Nederland komen er nu gemiddeld elk jaar 100 duizend migranten bij, dat is 5x zoveel.

Over 11 jaar kwamen er ~800.000 joden bij, op een bevolking van 1 miljoen Arabieren en 450.000 joden.

In Nederland wonen 18 miljoen mensen. Relatief aan het aantal bestaande bewoners was die migratie inderdaad flink buiten proportie. Dat zou betekenen dat, wil je het gelijk trekken, hier zo’n 10 miljoen migranten zouden komen wonen over 11 jaar. Dus bijna een miljoen per jaar. 10x zoveel als nu. En dan laat je nog buiten beschouwing dat de samenstelling van de bevolking flink veranderde daardoor.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:42

Buitenbeschouwing ook de interne aanwas, mensen die hier al wonen en kinderen krijgen/hebben gekregen.

Dan zal dit hele kleine stukje aarde snel te klein zijn, hoe gaan we dat managen!
Dat zou nu voor de politieke partijen een goed punt - kunnen - zijn, regeren is vooruitzien.

Het spreekwoord "Regeren is vooruitzien" is een vertaling van het Franse "Gouverner, c'est prévoir", dat wordt toegeschreven aan de Franse politicus Émile de Girardin.
Het idee erachter is dat een goede bestuurder niet alleen naar de korte termijn kijkt, maar ook naar de effecten van zijn of haar beslissingen op de langere termijn, voor de samenleving als geheel en voor toekomstige generaties.
Laatst bijgewerkt door mce op Vandaag, 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:49

juval schreef:
mysa schreef:
Nou ja, gepikt? Gewoon tot dezelfde conclusie gekomen?

ja, zo kan je het ook interpreteren. In 2023 werd het voorstel nog weggehoond door d66.

Maar goed, het zal niet meevallen om een thema voor de komende verkiezingen te bedenken. Moet het over defensie gaan? of de immigratie (weer) of binnenlandse problemen als woningbouw, zorgkosten, onderwijs, armoede ... .wat denken jullie wordt het speerpunt van de verkiezingen?

Dat komt omdat het toen vanuit Europa niet mogelijk was. Nu komt er nieuwe wetgeving vanuit Europa volgend jaar, waardoor het Europees georganiseerd gaat worden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:42

IMANDRA schreef:
journee schreef:

Het land oppervlakte in Nederland is afgerond 34 km2, Palestina had totaal 27 km2.
In Palestina woonde in 1948 1,3 miljoen arabieren en 650.000 duizend Joden, waarvan een deel, zo'n 60.000 duizend Joden al in Palestina woonden voordat de Britten er in 1918 het bestuur in handen kregen.

Dat betekent dat over 30 jaar, er per jaar gemiddeld 20 duizend joodse migranten bij kwamen. Ter vergelijking, in Nederland komen er nu gemiddeld elk jaar 100 duizend migranten bij, dat is 5x zoveel.

Over 11 jaar kwamen er ~800.000 joden bij, op een bevolking van 1 miljoen Arabieren en 450.000 joden.

In Nederland wonen 18 miljoen mensen. Relatief aan het aantal bestaande bewoners was die migratie inderdaad flink buiten proportie. Dat zou betekenen dat, wil je het gelijk trekken, hier zo’n 10 miljoen migranten zouden komen wonen over 11 jaar. Dus bijna een miljoen per jaar. 10x zoveel als nu. En dan laat je nog buiten beschouwing dat de samenstelling van de bevolking flink veranderde daardoor.

Tot 1948 waren er maar 650 duizend Joden in Palestina. Ik vraag me af waar jij 800 duizend Joden vandaan tovert op een totaal van 650 duizend Joden na 30 jaar? :')

Als er 20 duizend mensen bijkomen per jaar op afgerond 1 miljoen Arabieren, dan is dat toch 2% van de bevolking? In Nederland kwamen de afgelopen jaren tussen de 300 en 400 duizend immigranten naar Nederland, dat is ook zo'n 2% op 18 miljoen mensen. Het grote verschil is alleen dat we ook veel emigratie hebben vanuit Nederland, waardoor het bevolkings aantal minder hard groeit, maar zo'n 2% van de Nederlandse bevolking is dus ook elk jaar 'nieuw'.

En als er dan problemen zijn omdat je met een kleine 2 miljoen mensen 27km2 moet delen en dit vergelijkt met de 34km2 met 18 miljoen mensen in Nederland, dan is buitenproportioneel in mijn optiek echt subjectief.

Dat na 1948 het aantal joden in Israël flink is gegroeid is logisch, 75% is er geboren, maar dat had niets te maken met de problemen rond de migratie van vóór 1948.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:53

journee schreef:

Volgens mij heb je een factor 1000 weg bezuinigd bij het landoppervlak >;)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:11

Roodvos schreef:
journee schreef:

Volgens mij heb je een factor 1000 weg bezuinigd bij het landoppervlak >;)

Oeps!? :D

Daar had inderdaad duizend achter moeten staan. :o

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:40

journee schreef:
Tot 1948 waren er maar 650 duizend Joden in Palestina. Ik vraag me af waar jij 800 duizend Joden vandaan tovert op een totaal van 650 duizend Joden na 30 jaar? :')

Als er 20 duizend mensen bijkomen per jaar op afgerond 1 miljoen Arabieren, dan is dat toch 2% van de bevolking? In Nederland kwamen de afgelopen jaren tussen de 300 en 400 duizend immigranten naar Nederland, dat is ook zo'n 2% op 18 miljoen mensen. Het grote verschil is alleen dat we ook veel emigratie hebben vanuit Nederland, waardoor het bevolkings aantal minder hard groeit, maar zo'n 2% van de Nederlandse bevolking is dus ook elk jaar 'nieuw'.

En als er dan problemen zijn omdat je met een kleine 2 miljoen mensen 27km2 moet delen en dit vergelijkt met de 34km2 met 18 miljoen mensen in Nederland, dan is buitenproportioneel in mijn optiek echt subjectief.

Dat na 1948 het aantal joden in Israël flink is gegroeid is logisch, 75% is er geboren, maar dat had niets te maken met de problemen rond de migratie van vóór 1948.

~ 75.000 legale migratie tussen 1940-1944
~ 110.000 geschatte illegale migratie in diezelfde periode
~ 700.000 migranten tussen 1948-1951

https://www.jewishvirtuallibrary.org/al ... -1939-1948
https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_in ... _Palestine
https://www.gov.il/en/pages/aliyah

We kunnen wel over specifieke cijfers kibbelen en misschien heb ik die 800k fout berekend, maar als de joodse populatie van ~400.000 naar ~1.500.000 stijgt over 11 a 12 jaar, en de arabieren van 1,2 miljoen omstreeks 1940 naar 1milj (palestina) + ~150.000 (israel), binnen hetzelfde geografische gebied. Dat is toch een buitenproportionele groei, hoe je er ook naar kijkt?

20.000 migranten per jaar daar tov 100.000 in Nederland kan je ook niet vergelijken, omdat de populatie van het gebied van Palestina/Israel meer dan een factor tien kleiner is. Dan zou het eerder 200k tov 100k zijn als je het relativeert naar Nederland (en eigenlijk liggen die verhoudingen zelfs verder uit elkaar maar even voor het gemak), dan zie je dat ook met jouw eigen cijfers het echt ontzettend veel is.

Maar eigenlijk maken die cijfers helemaal niks uit: ik wil alleen zeggen dat ik echt wel snap waarom die conflicten er ontstonden. Zou hier in Nederland net zo goed gebeuren, en dat heeft dan weinig te maken met een ander volk geen onderdak willen bieden.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:48

Maar goed, het zal niet meevallen om een thema voor de komende verkiezingen te bedenken. Moet het over defensie gaan? of de immigratie (weer) of binnenlandse problemen als woningbouw, zorgkosten, onderwijs, armoede ... .wat denken jullie wordt het speerpunt van de verkiezingen?[/quote]

Thema of speerpunten voor mij zijn Klimaat/ stikstof. En, gezien de 5% Navo norm voor defensie, hoe Nederland dat gaat betalen. Gaan de belastingen omhoog of zoals vvd wilt, wordt er bezuinigd of de sociale zekerheden

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:50

IMANDRA schreef:
journee schreef:

~ 75.000 legale migratie tussen 1940-1944
~ 110.000 geschatte illegale migratie in diezelfde periode
~ 700.000 migranten tussen 1948-1951

https://www.jewishvirtuallibrary.org/al ... -1939-1948
https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_in ... _Palestine
https://www.gov.il/en/pages/aliyah

We kunnen wel over specifieke cijfers kibbelen en misschien heb ik die 800k fout berekend, maar als de joodse populatie van ~400.000 naar ~1.500.000 stijgt over 11 a 12 jaar, en de arabieren van 1,2 miljoen omstreeks 1940 naar 1milj (palestina) + ~150.000 (israel), binnen hetzelfde geografische gebied. Dat is toch een buitenproportionele groei, hoe je er ook naar kijkt?

20.000 migranten per jaar daar tov 100.000 in Nederland kan je ook niet vergelijken, omdat de populatie van het gebied van Palestina/Israel meer dan een factor tien kleiner is. Dan zou het eerder 200k tov 100k zijn als je het relativeert naar Nederland (en eigenlijk liggen die verhoudingen zelfs verder uit elkaar maar even voor het gemak), dan zie je dat ook met jouw eigen cijfers het echt ontzettend veel is.

Na 1948 was er de staat Israël, dat er toen veel joden naar een eigen staat wilde verhuizen lijkt me logisch en staat dus helemaal los van migratie in Palestina waar het uiteindelijk om ging. Maar misschien was je even kwijt dat Palestina in 1948 opgedeeld is?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:58

Libra76 schreef:
Maar goed, het zal niet meevallen om een thema voor de komende verkiezingen te bedenken. Moet het over defensie gaan? of de immigratie (weer) of binnenlandse problemen als woningbouw, zorgkosten, onderwijs, armoede ... .wat denken jullie wordt het speerpunt van de verkiezingen?

Thema of speerpunten voor mij zijn Klimaat/ stikstof. En, gezien de 5% Navo norm voor defensie, hoe Nederland dat gaat betalen. Gaan de belastingen omhoog of zoals vvd wilt, wordt er bezuinigd of de sociale zekerheden[/quote]

Ik hoop dat het over de andere zaken die jij benoemt gaat. Zoals woningbouw, zorgkosten, onderwijs en armoede. Geopolitiek is zeker belangrijk. Maar Nederland staat daarin zeker niet vooraan. En we hebben hier genoeg eigen problemen op te lossen die al jaren zijn blijven liggen.

Ook mbt met die Motie van Piri. Dat wordt nu zo breed uitgemeten. En rechtse partijen gebruiken het als een frame om PVDA/GL weg te zetten als extremistisch. En alle nieuws gaat daarover. Maar uiteindelijk. Als die motie was aangenomen. Dan vraag ik me af wat het werkelijke effect was. Ik kan me niet voordtellen dat er echt onderdelen zijjn waarvoor Israel echt afhankelijk is van Nederland. Ik weet niet precies hoe het zit. Maar die onderdelen zijn vast wel elders te veerkrijgen.

Misschien was die motie wel gewoon een verkiezingsstunt. Ik zit af te wachten wat ze daarover in de podccast de spindocters gaan zeggen. En ook of dit nu campagne technish een slimme of een domme zet was.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:39

journee schreef:
Na 1948 was er de staat Israël, dat er toen veel joden naar een eigen staat wilde verhuizen lijkt me logisch en staat dus helemaal los van migratie in Palestina waar het uiteindelijk om ging. Maar misschien was je even kwijt dat Palestina in 1948 opgedeeld is?

Nee dat was ik niet. Maar misschien denk jij er niet aan dat zoiets een regio flink kan opschudden, en dan komt er ook nog massa-migratie naar een stuk land wat ooit van 'jou' was bij? Waardoor je in dezelfde geografische regio ineens een minderheid bent? Het gaat me namelijk om de verhoudingen in die regio, hoe dat conflicten in de hand kan werken. En hoe "ja de palestijnen lieten de arme joden niet binnen' echt veel te kort door de bocht is.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:38

Loretta schreef:
Libra76 schreef:

Thema of speerpunten voor mij zijn Klimaat/ stikstof. En, gezien de 5% Navo norm voor defensie, hoe Nederland dat gaat betalen. Gaan de belastingen omhoog of zoals vvd wilt, wordt er bezuinigd of de sociale zekerheden

Ik hoop dat het over de andere zaken die jij benoemt gaat. Zoals woningbouw, zorgkosten, onderwijs en armoede. Geopolitiek is zeker belangrijk. Maar Nederland staat daarin zeker niet vooraan. En we hebben hier genoeg eigen problemen op te lossen die al jaren zijn blijven liggen.

Ook mbt met die Motie van Piri. Dat wordt nu zo breed uitgemeten. En rechtse partijen gebruiken het als een frame om PVDA/GL weg te zetten als extremistisch. En alle nieuws gaat daarover. Maar uiteindelijk. Als die motie was aangenomen. Dan vraag ik me af wat het werkelijke effect was. Ik kan me niet voordtellen dat er echt onderdelen zijjn waarvoor Israel echt afhankelijk is van Nederland. Ik weet niet precies hoe het zit. Maar die onderdelen zijn vast wel elders te veerkrijgen.

Misschien was die motie wel gewoon een verkiezingsstunt. Ik zit af te wachten wat ze daarover in de podccast de spindocters gaan zeggen. En ook of dit nu campagne technish een slimme of een domme zet was.[/quote]

In mijn opinie is de stikstofcrisis onlosmakend verbonden aan woningbouw. Zolang er geen besluiten worden genomen in het stikstof dossier, kan er niet gebouwd worden. Staat Nederland op slot.

Deze demissionaire kabinet heeft besloten dat Nederland moet voldoen aan de 5% Navo norm. Hoe dat betaald gaat worden mag het volgende kabinet beslissen.
Dit is serieus veel geld. Politieke partijen moeten gaan beslissen waar zij dat geld vandaan halen. Gaat Nederland meer lenen, gaan de belastingen omhoog of halen ze dat geld weg bij de zorg, armoede bestrijding, de sociale voorzieningen.
Vandaar dat ik hier heel benieuwd naar ben. Krijgen we weer politieke partijen die lösen beloften maken of krijgen we plannen te horen. Van zowel de linker en rechter flank, zodat wij kunnen kiezen.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:41

Het vervelende is, dat de partijen van alles kunnen beloven, maar door coalitievorming er altijd water bij de wijn moet worden gedaan.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:45

Electra63 schreef:
Het vervelende is, dat de partijen van alles kunnen beloven, maar door coalitievorming er altijd water bij de wijn moet worden gedaan.

Uiteraard moet dat. Zo is onze democratie.
Maar ondanks dat een partij compromissen moet sluiten, kan je als burger wel een richting kiezen, toch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:46

Dat klopt, maar ik hoop op een sociale coalitie, vvd bbb pvv horen daar niet bij imo

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:52

Electra63 schreef:

En daarnaast breken diverse partijen ook gewoon beloftes zonder dat er een aanleiding voor is - maar ook zonder dat er consequenties aan zitten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:53

Het zal lastig worden een coalitie te vormen denk ik. Aangezien vvd niet met GL/Pvda wil, en niemand met pvv. Zal wel weer een hele puzzel worden.

Citaat:
22-6

JA21 STIJGT NAAR 8 ZETELS, NSC VERDWIJNT UIT KAMER
In de nieuwste peiling van Maurice de Hond blijven de PVV (30) en GroenLinks/PvdA (29) stabiel. De VVD (22) blijft dalen en wordt op de voet gevolgd door het CDA: 21 zetels.
JA21 beleeft een spectaculaire opmars. De partij staat op 8 zetels. Dat kan niet los worden gezien van het nieuws dat voormalig staatssecretaris Ingrid Coenradie zich aansluit bij de partij.
Het Eddy van Hijum-effect ontbreekt vooralsnog bij NSC. De partij zou volledig uit de Kamer verdwijnen na de verkiezingen op 29 oktober.

Partij (zetels) Ipsos I&O (18 juni) EenVandaag (10 juni) Peil.nl (21 juni)
PVV (37) 30 33 30
GroenLinks-PvdA (25)29 25 29
VVD (24) 24 26 22
NSC (20) 2 1 0
D66 (9) 11 10 8
BBB (7) 4 3 3
CDA (5) 21 20 21
SP (5) 5 6 7
DENK (3) 3 4 4
PvdD (3) 6 5 4
FVD (3) 3 3 4
SGP (3) 3 3 4
CU (3) 3 5 3
Volt (2) 3 4 3
JA21 (1) 3 2 8

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:00

IMANDRA schreef:
journee schreef:

Nee dat was ik niet. Maar misschien denk jij er niet aan dat zoiets een regio flink kan opschudden, en dan komt er ook nog massa-migratie naar een stuk land wat ooit van 'jou' was bij? Waardoor je in dezelfde geografische regio ineens een minderheid bent? Het gaat me namelijk om de verhoudingen in die regio, hoe dat conflicten in de hand kan werken. En hoe "ja de palestijnen lieten de arme joden niet binnen' echt veel te kort door de bocht is.

Naar mijn idee heb je toch een beetje verkeerd beeld van de situatie. Als je het regionaal bekijkt zijn Arabieren nooit een minderheid tegenover de joden geweest, ook niet tijdens het Brits mandaat. Wel groeide de Joodse bevolking tussen 1917 en 1948 iets sneller dan de Arabische bevolking. Namelijk 500 duizend arabieren om zeshonderd duizend Joden. En ook onder Arabische bevolking in Palestina waren er veel migranten uit de landen rondom Palestina, dus wat is 'jouw' land? Uit dna onderzoek blijkt dat zowel de palestijnen als de Joodse bevolking afstammen van de de oorspronkelijke bevolking van het gebied.

Naar mijn idee was het aantal mensen dat naar Palestina emigreerden ook geen enkel probleem, maar het feit dat deze mensen Joods waren in plaats van islamitisch.

Maar de Joden brachten ook veel kennis en welvaart naar Palestina, waar het Arabische deel van de bevolking ook van profiteerde. De welvaart onder Arabieren in Palestina was groter en steeg sneller dan in omringende landen, hoewel lang niet zo snel als bij de Joodse bevolking. Uit migratie cijfers binnen Palestina bleek ook dat het niet zo was dat de Joden de Arabieren van hun land verdreven. Verhuizing van en naar bepaalde gebieden gebeurde door beide groepen in gelijke mate.

Wat wel opvalt is dat de groepen grotendeels naast elkaar leefden in plaats van echt met elkaar. Het niet spreken van elkaars taal en ook het verschil van cultuur zal daar aan hebben bijgedragen, wat natuurlijk erg jammer is. Hierbij nog een linkje met uitleg, en daar houd ik het verder bij. :)

https://publ.nidi.nl/demos/2009/demos-25-05-vandalen.pdf

Betreft de plannen van de overheid, hoop ik dat ze nu eens proberen vooruit te kijken. Als je een kans op oorlog verwacht, weet je dat je niet alleen moet investeren in defensie, maar ook in de opvang van vluchtelingen die op elk conflict volgen. Dat strengste asielbeleid ooit kan dan wel de prullenbak in.

Goed voorbereid zijn, scheelt ook altijd veel geld en ellende. De 1,5 procent flexibel te besteden van de navo kunnen ze misschien gebruiken om extra kazernes te bouwen die eventueel ook gebruikt kunnen worden voor de opvang van vluchtelingen. :j

Maar ja, die stikstof, dat zal toch echt prioriteit nummer één moeten zijn om in Nederland überhaupt verder te kunnen.

Dat Ja21 Coenradi bij de partij heeft, is waarschijnlijk wel een goede zet geweest. Met een bekend gezicht erbij hebben ze de partij gelijk weer op de kaart gezet. Ik ben heel benieuwd hoe dit de verdeling van stemmen gaat beïnvloeden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:10

Verkeerd beeld? Met 1,2milj arabieren en 1,5 milj joden zijn de arabieren toch echt in de minderheid (al dan geen grote minderheid) in dezelfde geografische regio als waar ze ~10 jaar eerder in de meerderheid waren. Nieuwe grenzen of niet. Daar kan je van alles bijhalen, zoals kennis, precieze aantal emigranten, etc etc. Maar nogmaals: punt is dat de verhoudingen door migratie gewoon flink veranderden in die regio. Dat heeft invloed.

Een ander heeft destijds bepaald dat daar ineens een heel nieuw volk mocht gaan wonen en dat -later- het stuk land gesplitst moest worden. De joden hebben helemaal niet méér recht op het claimen van dat stuk land dan andere volkeren die daar inderdaad hebben gewoond. En nu behoorde het nu eenmaal tot een ander volk toe, niet de joden, dus hoe het destijds is gelopen is gewoonweg niet fair. Naar niemand toe.

@Juval: ik vraag me af of VVD nog zo voet bij stuk houdt hoor, als de enige opties een coalitie met GL-PvdA is versus een coalitie met >5 kleinere partijtjes. Of ze gaan nogmaals met PVV in zee. Maar dan moeten ze kiezen tussen 'hoho echt niet met radicaal links' versus een partij waar gewoonweg niet mee te regeren valt, zoals we meermaals hebben gezien nu.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:24

journee schreef:
Maar de Joden brachten ook veel kennis en welvaart naar Palestina, waar het Arabische deel van de bevolking ook van profiteerde. De welvaart onder Arabieren in Palestina was groter en steeg sneller dan in omringende landen, hoewel lang niet zo snel als bij de Joodse bevolking.

Dat zou bijna positief klinken - als het niet samenging met de structurele keuze om palestijnen geen burgerrechten en geen eigen staat te geven, en ze dus als tweederangs mensen in een land te laten leven waar de wetten voor de ene groep anders zijn dan voor de andere.

Welvaart is niet alles, en zeker niet als je die welvaart daarna bewust platbombardeert.

Citaat:
Wat wel opvalt is dat de groepen grotendeels naast elkaar leefden in plaats van echt met elkaar. Het niet spreken van elkaars taal en ook het verschil van cultuur zal daar aan hebben bijgedragen, wat natuurlijk erg jammer is.

En bewuste segregatie op staatsniveau. Dat droeg er ook aan bij. Soms zijn de verklaringen niet zo ingewikkeld.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:35

journee schreef:
Naar mijn idee heb je toch een beetje verkeerd beeld van de situatie. Als je het regionaal bekijkt zijn Arabieren nooit een minderheid tegenover de joden geweest, ook niet tijdens het Brits mandaat. Wel groeide de Joodse bevolking tussen 1917 en 1948 iets sneller dan de Arabische bevolking. Namelijk 500 duizend arabieren om zeshonderd duizend Joden. En ook onder Arabische bevolking in Palestina waren er veel migranten uit de landen rondom Palestina, dus wat is 'jouw' land? Uit dna onderzoek blijkt dat zowel de palestijnen als de Joodse bevolking afstammen van de de oorspronkelijke bevolking van het gebied.

Naar mijn idee was het aantal mensen dat naar Palestina emigreerden ook geen enkel probleem, maar het feit dat deze mensen Joods waren in plaats van islamitisch.

Maar de Joden brachten ook veel kennis en welvaart naar Palestina, waar het Arabische deel van de bevolking ook van profiteerde. De welvaart onder Arabieren in Palestina was groter en steeg sneller dan in omringende landen, hoewel lang niet zo snel als bij de Joodse bevolking. Uit migratie cijfers binnen Palestina bleek ook dat het niet zo was dat de Joden de Arabieren van hun land verdreven. Verhuizing van en naar bepaalde gebieden gebeurde door beide groepen in gelijke mate.

Wat wel opvalt is dat de groepen grotendeels naast elkaar leefden in plaats van echt met elkaar. Het niet spreken van elkaars taal en ook het verschil van cultuur zal daar aan hebben bijgedragen, wat natuurlijk erg jammer is. Hierbij nog een linkje met uitleg, en daar houd ik het verder bij. :)

Betreft de plannen van de overheid, hoop ik dat ze nu eens proberen vooruit te kijken. Als je een kans op oorlog verwacht, weet je dat je niet alleen moet investeren in defensie, maar ook in de opvang van vluchtelingen die op elk conflict volgen. Dat strengste asielbeleid ooit kan dan wel de prullenbak in.

Goed voorbereid zijn, scheelt ook altijd veel geld en ellende. De 1,5 procent flexibel te besteden van de navo kunnen ze misschien gebruiken om extra kazernes te bouwen die eventueel ook gebruikt kunnen worden voor de opvang van vluchtelingen. :j

Maar ja, die stikstof, dat zal toch echt prioriteit nummer één moeten zijn om in Nederland überhaupt verder te kunnen.

Dat Ja21 Coenradi bij de partij heeft, is waarschijnlijk wel een goede zet geweest. Met een bekend gezicht erbij hebben ze de partij gelijk weer op de kaart gezet. Ik ben heel benieuwd hoe dit de verdeling van stemmen gaat beïnvloeden.

Leuk linkje! Zal zo eens lezen
Maar juist omdat ze naast elkaar altijd hebben geleefd in de gehele regio, is het zo'n lastig argument dat de joden uit dat gebied komen. Die "groepen" hebben dikwijls ook met elkaar gemengd over de eeuwen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:15

Raineri schreef:
journee schreef:

Leuk linkje! Zal zo eens lezen
Maar juist omdat ze naast elkaar altijd hebben geleefd in de gehele regio, is het zo'n lastig argument dat de joden uit dat gebied komen. Die "groepen" hebben dikwijls ook met elkaar gemengd over de eeuwen.

Dat naast elkaar leven in de regio klopt tot op zekere hoogte. Wat Israël nu doet bij de palestijnen is helaas niet nieuw in de regio, alleen waren eerder de Joden het slachtoffer. Hoeveel Joden denk je dat er op dit moment nog in Jordanië, Egypte, Syrië, Saoedi-Arabië en Irak leven?

https://jonet.nl/vergeten-vluchtelingen-column-paul-damen/

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:19

Ik vind het echt slechte excuses voor wat de Israëlische regering aanricht op Gaza en de uitbreiding van de (illegale) nederzettingen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:21

Ik zeg het niet heel duidelijk. Maar ik bedoel meer op nette manier te zeggen dat huwelijken onderling voorkwamen en elke stamboom van weerszijden wel een jood of moslim voorkomt.

Wel meer groepen zijn helaas de pineut. Zo is keizer Nero niet geliefd bij de christenen en komen heidense geloven niet meer voor. Helaas, zon polytheistisch geloof is vaak hartstikke tolerant. De gemene deler is dat mensen simpelweg hiertoe instaat zijn. Neemt niet weg dat we ons hard kunnen maken tegen wat nu speelt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 56 min geleden

Electra63 schreef:
Ik vind het echt slechte excuses voor wat de Israëlische regering aanricht op Gaza en de uitbreiding van de (illegale) nederzettingen.

Er zijn sowieso geen excuses voor wat nu de palestijnen wordt aangedaan, noch wat eerder de joden is aangedaan, als je ziet hoeveel Joden er nu nog in landen om Israël leven. Maar voordat nationalisme in de regio een rol ging spelen hebben de verschillende groepen wel in relatieve vrede naast elkaar bestaan. En persoonlijk vind ik het wel prettig om te weten wat er allemaal gebeurt is, dat helpt beter te begrijpen wat de oorzaak is van een bepaalde mentaliteit en waarom dingen op een bepaalde manier gebeuren.