Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:26

pien_2010 schreef:
De CU vind ik ook totaal anders en die mevrouw Bikker deed het goed.

Veronica2 ik ben me heel goed bewust van.......alleen dit is een ander niveau daar het nu ook vanuit de overheid komt. En dan wordt het pas echt gevaarlijk!
De overheid die een bevolking groep totaal ontmenselijkt en vindt dat die groep bij aankomst de geschiedenis moet leren van de holocaus bv.
Dat zal alleen maar averechts gaan werken volgens Arno Grunberg en ik deel die mening dat dit buitengewoon onverstandig is.
Tevens is het gevaarlijk als vanuit de overheid haat en negativiteit wordt gepredikt over een bepaalde groep mensen. Daar hebben we met die holocaust een goed voorbeeld van.
Het is ongekend en ongepast dat er in het altijd zo tolerante Nederland een bevolking groep zo weggezet wordt. Gisteren ten koste van de andere groep. Heel zorgwekkend vind ik dat en naar om naar te kijken.

Dit raakt echt kant nog wal, je hebt misschien mijn post niet goed begrepen. De kwestie rondom Israël en Palestina wordt ook in Nederland uitgevochten. Je ziet en hoort niet alles in talkshows en in de krant, er is ook nog de realiteit van alle dag waarbij mensen zich niet veilig voelen. Het is al heel erg lang aan de gang en het wordt helaas niet minder ondanks positieve verbindende initiatieven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:28

irmaz schreef:
996981 schreef:

Nee dus. PVV is niet antidemocratisch. Grappig overigens, dat jij er blijkbaar meer verstand van hebt dan een politicoloog van de universiteit van Amsterdam :)

Natuurlijk was ik vergeten, Wilders is door de PVV leden gekozen tot leider van de partij }:0

Het helpt wel dat de PVV maar 1 lid heeft, die toevallig genoeg Geert Wilders heet _O-

Dat is niet wat antidemocratisch betekent.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:28

Dank je wel Irma.
Zelfs het Bataafse dagblad uit de 19e eeuw stond er in...!

Maar het wordt een beetje 'een raar zij-draadje', ik meldde dat ik heb meegemaakt dat onder invloed van een teevee serie opeens het taalgebruik veranderde.

'Brandoffer' is als vrije vertaling van het woord volstrekt correct.
Zo wordt het ruim 2000 jaar geleden in de vertaling van de Hebreeuwse Bijbel ingezet.

...ik denk dat Spielberg refereerde aan de letterlijke betekenis van het woord: totaal (holos) verbranden (caust). Dat zit veel dichter op de betekenis van het Hebreeuwse woord Shoa: vernietiging.
Beiden |( dragen de betekenis dat het de bedoeling |( van bepaalde types was dat niets behouden zou blijven, maar |( alles en iedereen verloren zou gaan.
Y;(

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:30

BigOne schreef:
996981 schreef:

Nee dus. PVV is niet antidemocratisch. Grappig overigens, dat jij er blijkbaar meer verstand van hebt dan een politicoloog van de universiteit van Amsterdam :)

Dat heb ik gelezen, technisch heeft ze gelijk, het niet respecteren van de basisregels van de democratie;
het preken/vergoelijken/verheerlijken van geweld is iets wat Geert niet doet.
Maar het parlement een nep parlement noemen, haat opwekken tegen een bevolkingsgroep , de pers tuig van de richel noemen.
Dan ben je radicaal rechts. En democratie gebruiken om aan de macht te komen om deze af te breken, moah weet niet welke naam jij erop zou plakken maar ik vind hem extremistisch.

Dat mag jij vinden :) er zijn heel veel mensen die dat vinden. Die discussie is hier ook al vaker gevoerd.

Ik ben wel benieuwd waaruit jij opmaakt dat hij de democratie wil afbreken?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:33

Janneke2 schreef:
Oh ja, twee belangrijke zaken die wat mij betreft iedereen mag weten.
1) 'Holocaust' is Grieks, we gebruiken deze term sinds een televisieserie van Stephen Spielberg.
De Hebreeuwse term luidt Shoa.

.

Foutje
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Holocau ... visieserie)

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:46

over het woord holocaust... vinden jullie dit dan ook slaan op hoe op dit moment Israël met de Palestijnen omgaat?

Of is het woord voorbehouden aan de WO2.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:47

Janneke2 schreef:
Oh ja, twee belangrijke zaken die wat mij betreft iedereen mag weten.
1) 'Holocaust' is Grieks, we gebruiken deze term sinds een televisieserie van Stephen Spielberg.
De Hebreeuwse term luidt Shoa.

2) En uit geen enkel bezet land is zo'n hoog percentage Joden "afgevoerd" als uit Nederland. Niet alleen in Amsterdam was de politie 'fout'.
En de mensen die terugkwamen uit de kampen of de onderduik moesten vechten om hun eigen bezit terug te krijgen en vaak 'kwam het daar niet van'. (En dat waren dan de goede Nederlanders.)

Vergelijk deze twee opmerkingen met een eerdere post van mij.
Iemand 1 vond dat nieuwkomers iets moesten leren over hoe wij in Nederland omgaan met sexualiteit.
Iemand 2 riep "Ja, want ze zitten aan onze vrouwen!"
....mijn reactie: "dat sexueel geweld helaas een onderdeel is van de Nederlandse cultuur."
En dat vrouwen anno nu het volste recht hebben zelf te bepalen 'wie er aan ze zit' en dat ik door een willekeurige Bokker (m) niet aangeduid wens te worden als 'van hem'.

Over de rug van "die stomme immigranten" maar snoeven hoe geweldig je zelf zogenaamd bent - nee.

Ik ben wel benieuwd hoe je dit bedoeld. Want in de Nederlandse cultuur is het inderdaad niet ongewoon om eens nagefloten of na geroepen te worden. Maar uit mijn ervaring dan vooral op complimenteuze/ humoristische wijze.
Dus eerder of je een beschuitje met iemand wil eten dan grove sexuele of intimideren uitlatingen. Die laatste zijn in Nederland ook echt niet als 'normaal' geaccepteerd. En persoonlijk vind ik daar ook een groot verschil tussen zitten.

Ook een vrouw klem zetten, achtervolgen of stalken omdat ze als een ding/ bezit wordt gezien zijn geen onderdeel van de Nederlandse cultuur. Hoewel er in elke samenleving rotte appels te vinden zijn, is de gemiddelde Nederlandse man toch echt wel met meer respect voor vrouwen opgevoed. Ook eerwraak is geen deel van de Nederlandse cultuur. Persoonlijk vind ik het wel heel heftig dat het in Nederland voorkomt onder groepen die dit wel binnen hun cultuur accepteren. En dat die mannen duidelijk niet willen begrijpen dat in Nederland andere regels gelden. Dus als mannen uit andere culturen die naar Nederland komen in die context wordt uitgelegd dat dit soort dingen ècht niet acceptabel zijn, dan is dat naar mijn mening echt niet zo verkeerd. Misschien red je er zelfs nog levens mee, want naar mijn mening komt eerwraak ook in Nederland nog veel te vaak voor.
Laatst bijgewerkt door journee op 23-05-24 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:22

juval schreef:
over het woord holocaust... vinden jullie dit dan ook slaan op hoe op dit moment Israël met de Palestijnen omgaat?

Of is het woord voorbehouden aan de WO2.

Oeps
Nogal een beladen vraag.

Genocide vind ik momenteel van toepassing. Als in de definitie van de Conventie van Genève: daden die de intentie hebben om een deel van de plaatselijke bevolking (non combattanten) te doden.
|( |( |(
En dat is dan Israël, die dat doet.
Verschrikkelijk.

Een totaal van de aarde willen laten verdwijnen van de Palestijnse cultuur, taal, etc zoals de letterlijke vertaling van Holocaust impliceert - zo erg is het niet.
Het is verschrikkelijk erg, wat het afgelopen half jaar gebeurd is.
Laat dit duidelijk zijn.
Maar nog een stapje er bovenop doen, doe maar niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:55

Over de pulsvisserij. An sich is dat positief!

Citaat:
Wetenschappers en vissers zochten naar duurzamere manieren om platvis en garnalen te vangen en experimenteerden daarbij met pulsvissen. Bij die methode zijn de wekkerkettingen vervangen door elektroden die stroomstootjes afgeven: de pulskor. Wageningen University & Research onderzocht de voor- en nadelen van de pulskor voor mariene ecosystemen en de economie. Er is door het Europees Parlement in 2019 gestemd voor een verbod op pulsvisserij, ondanks dat wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het een duurzaam alternatief is voor de visserij op tong. Het algehele pulsverbod is per 1 juli 2021 van kracht.

Het probleem was, iets dat graag door Nederland totaal onder de tafel is geschoven en dat zelfs door Carola Schouten tussen neus en lippen indertijd is toegegeven, dat de vissers "vals" gespeeld hebben. Er waren namelijk hoeveelheden (de zgn quotums) afgesproken die de Nederlanders , de FRansen, etc mochten vangen.
De Nederlanders hebben veel meer gevangen als dat afgesproken was met de pulsboten, met oogje dichtknijpen , lees met mede weten van, het ministerie.

DAAR waren de Fransen woedend over. Dus, Frankrijk is niet een high tech land als Nederland, boeren/ vissers zijn wat conservatief. De Fransen moet je nooit kwaad maken want dan gaat het niet goed. Is een totaal ander volk als Nederlanders. Ze zijn zeer actie bereid en zullen gemakkelijker als Nederlanders tot het gaatje gaan zelfs als ze daarmee de economie kapot maken. Zie de stakingen in dit land. Die stakingbereidheid, die actie bereidheid kennen wij niet. Nederland kent een polder cultuur. EN Nederland kent een koopman cultuur. Dat zie je overal terug.

Dus "die conservatieve vissers" (Frankrijk is een groot en machtig land!) die waren razend!!!! dat hun Nederlandse collega's zover over hun quotums heen gingen en die voelden zich bedreigd. De Nederlanders hadden toestemming om deze manier van vissen te onderzoeken.

De Nederlandse vissers hadden enorme investeringen gedaan, dus met hun grote boten (echt vele male groter als de Spanjaarden en Fransen) en met deze puls methodiek visten zij in de ogen van hun collega's de zeeën leeg. Die voelden zich enorm bedreigd. Want de vissers waren met veel meer boten als toegestaan en visten ook nog veel meer als was afgesproken.

Dat was niet chique, niet correct, en de visserij in Nederland met hulp van het ministerie heeft dat met succes (zie posts hierboven) onder de mat weten te vegen. Als je FRansen tegen je hebt dan heb je een probleem.

Dus die hele pulsvisserij staat in de ijskast, met dank aan het over overbevissen en het niet nakomen van de afspraken door de Nederlandse vissers. Alleen dat laatste vergeten we liever en dus geeft Nederland de schuld aan die conservatieve Fransen (en dat zijn ze ook hoor, maar er was veel meer aan de hand).

Ik heb dit toendertijd enorm goed gevolgd, zowel in de Nederlandse als de Franse pers, en zoals ik het schrijf is het verhaal volgens mij .

DAT vind ik dus negatief aan dat hele puls visserij verhaal. Het echte verhaal is onder de mat geveegd en dat is niet eerlijk ten opzichte van Frankrijk vind ik. De vissers mogen veel meer "hand in eigen boezem" steken ipv het Nederlandse ministerie en de FRansen de schuld geven. ZIJ zijn diegene die deze keuze massaal gemaakt hebben.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 23-05-24 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:02

Over de holocaust Juval als antwoord op je vraag: NEEN.

Tijdens de holocaust zijn 6 miljoen Joden vermoord! Is enorm. In Gaza staat bijna geen gebouw meer overeind, zijn meer als 40.000 mensen in een korte tijd omgekomen, wordt afsluiten van water , voeding belemmering ingezet als oorlogswapen en dat zijn oorlogsmisdaden.
DAt is dus wezenlijk iets anders als de holocaust waar met een enorme nare efficiëntie miljoenen mensen elke dag weer afgevoerd werden naar de destructie kampen en dat jaren lang om daar vermoord te worden in destructie fabrieken die daarvoor gemaakt waren |( .

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:05

Ben met iemand van de Franse nationaliteit en kan bovenstaande bevestigen :')

Het verzoek aan Brussel over het toestaan van pulsvisserij is wel een beetje lachwekkend. Dit zullen ze nooit toestaan natuurlijk. Net zoals de andere punten waar Nederland wel even gaat vertellen aan Brussel wat er veranderd moet worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:09

Eens Pien, de holocaust kwam voort uit een ideologie waarbij 'untermenschen' die op geen enkele wijze geweldadig waren, op industriële wijze werden vernietigd.

Israël nu pleegt oorlogsmisdaden. Maar sec gezien deden de geallieerden dat in WOII ook met hun bombardementen op Duitse steden. Denk alleen al aan het bombardement op Dresden: 25.000 doden in een enkele nacht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:10

Pien je hebt gelijk met pulsvisserij , Nederland gaat nogal makkelijk met de afspraken om ( gemaakt om te overschrijden toch ?) niet alleen in visserij maar in de hele maatschappij. Maar waar anderen worden gestraft heeft het ministerie van landbouw en visserij ze op een stiekeme manier altijd de hand boven het hoofd gehouden en vaak geprobeerd de boel nog iets verder op te rekken.
En nu denkt Lientje dat ze dit nog wel even zal rechtbreien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:16

De BBB gaat dit echt niet meer rechtbreien op kort termijn. MAAR het is wel heel erg zonde want een ecologischer manier van vissen wordt daarmee in de plee gegooid en de vissers hebben enorme investeringen gedaan.
Dit heeft tijd nodig want vertrouwen is geschaad . Dat terugverdienen vraagt veel meer tijd. Mevrouw van der Plas kent wellicht niet het werkelijke verhaal, of wil het niet kennen, en Nederland zal eerst heel erg diep door het stof moeten denk ik zo bij de Fransen (op regeringsniveau). Zolang dat niet gebeurt , blijft het ruzie en kunnen we het schudden. Dan wordt dat ook niet opgelost in de EU. Want als Frankrijk NON zegt, dan blijft het NON. Als de Franse regering de excuses accepteert, dan wordt het misschien weer een voorzichtig Oui voor enkele onderzoeksboten als op vissers niveau beterschap wordt beloofd. Want dat was het . Een experiment dat ten onder is gegaan vanwege het vals spelen van de Nederlandse vissers. Zo zonde

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:18

Raineri schreef:
Ben met iemand van de Franse nationaliteit en kan bovenstaande bevestigen :')

Het verzoek aan Brussel over het toestaan van pulsvisserij is wel een beetje lachwekkend. Dit zullen ze nooit toestaan natuurlijk. Net zoals de andere punten waar Nederland wel even gaat vertellen aan Brussel wat er veranderd moet worden.

Even los van Nederland die quota negeert (dat is sowieso bizar, en mag best een straf op staan), waarom zou het inbrengen van een efficiënte milieuvriendelijkere manier van vissen lachwekkend zijn?

Je kunt niet eisen, maar als wetenschappelijk aangetoond is dat pulsvisserij vriendelijker is, waarom zou je dat afschieten enkel omdat Nederland zich niet aan de quota houdt? Dan moet je Nederland straffen, niet de methode weggooien, toch?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:24

San de FRansen hebben dat aangegrepen en zijn zo tekeer gegaan dat niemand meer openstond voor deze manier van vissen. Hebben de Fransen slim gedaan maar het is wel erg zonde. Zij hebben de koppeling gemaakt tussen pulsvisserij is de zee leeg vissen. Als iedereen zich aan de afspraken houdt dan hoeft dit niet en is het zelfs beter. MAAR dat laatste was net het probleem.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:27

Ah dus omdat de Franzosen op hun pikkies getrapt zijn (in dit geval terecht, trouwens), zijn ze feiten gaan verdraaien en gaat milieuvriendelijkheid de deur uit +:)+.

Ook niet echt eerlijk spelen, me dunkt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:28

BigOne schreef:
Pien je hebt gelijk met pulsvisserij , Nederland gaat nogal makkelijk met de afspraken om ( gemaakt om te overschrijden toch ?) niet alleen in visserij maar in de hele maatschappij. Maar waar anderen worden gestraft heeft het ministerie van landbouw en visserij ze op een stiekeme manier altijd de hand boven het hoofd gehouden en vaak geprobeerd de boel nog iets verder op te rekken.

Groot artikel in Trouw vandaag: de mest overproductie is veertig jaar oud.
(Excuses: ik heb jaren geschreven 'dat het vanaf 1987 was', het correcte jaartal luidt 1984.)
(Al klinkt het een beetje naar Orwell.)

Ik wed honder tegen één dat de BBB minister "bot" gaat vangen in Brussel (als ik mij zo mag uitdrukken).

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:36

BigOne schreef:

Wat ik dan weer heel interessant vind is dat er een aantal zaken zijn waar de nieuwe coalitie nieuwe regels voor Nederland wil bedingen maar dat ze tevens de EU willen vertellen dat Nederland 1,6 miljard minder aan de EU wil gaan bijdragen. Dus meer eisen en minder gaan betalen? :list:

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:37

maar als we mestoverproductie hebben, waarom worden we dan nu gedwongen om extra veel kunstmest te gebruiken. }:0

Het pulsvisserij verhaal kent veel verliezers, het milieu als belangrijkste. Het is een heel mooie manier van vissen en heeft veel voordelen. Heel jammer dat NL dat niet goed heeft aangepakt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:40

juval schreef:
maar als we mestoverproductie hebben, waarom worden we dan nu gedwongen om extra veel kunstmest te gebruiken. }:0

Het pulsvisserij verhaal kent veel verliezers, het milieu als belangrijkste. Het is een heel mooie manier van vissen en heeft veel voordelen. Heel jammer dat NL dat niet goed heeft aangepakt.

Huh, hoe staat meer gebruik van kunstmest in verhouding met het terugdringen van stikstof :?

(Oprechte vraag, voor zover ik weet bevat kunstmest veel stikstof en dat willen we toch juist niet?)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:43

juval schreef:

Omdat midden in de krankjoreme situatie
om één of andere reden,
andere regels gelden voor kunstmest.

Zo meldde Veerman (minister van landbouw 2002-07) dat hij de derogatie voor elkaar had weten te boksen als onderdeel van een deal.
Welke kan hij niet zeggen.
... misschien was dat wel een gunst aan de chemische industrie, "geen beperking op kunstmest".
...wie zal het zeggen.

Oud minister Winsemius stelt dat er een dappere minister van Landbouw nodig is, Veerman hamert op 'het gesprek binnen de sector' - maar het is een probleem dat dus 40 jaar vooruit geschoven is...

(Wat logischerwijs betekent dat het toen relatief makkelijk had gekund en dat het inmiddels hondsmoeilijk is.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 23-05-24 12:48, in het totaal 2 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:46

Janneke2 schreef:
(Excuses: ik heb jaren geschreven 'dat het vanaf 1987 was', het correcte jaartal luidt 1984.)

Ik wed honder tegen één dat de BBB minister "bot" gaat vangen in Brussel (als ik mij zo mag uitdrukken).

Wat ook al heel oud in Nederland is is de overproductie van dierlijke producten voor de export. Al in de jaren 30 van de vorige eeuw moesten de burgers extra accijnsen op boter en vlees gaan betalen omdat andere landen hun dierlijke producten alleen nog uit eigen land wilden gebruiken of alleen voor heel weinig vanuit Nederland wilden kopen. In Nederland zelf werd de boter toen heel duur en ontstond er een levendige botersmokkel vanuit oa België. Ook toen al moesten de burgers boeren redden van een faillisement.

Hier is het eea te vinden over de crisis zuivelwet van 1932:
https://www.yumpu.com/nl/document/read/ ... derland/86

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:48

Ook wel bekend als de Boterberg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:49

irmaz schreef:
Janneke2 schreef:

Wat ook al heel oud in Nederland is is de overproductie van dierlijke producten voor de export. Al in de jaren 30 van de vorige eeuw moesten de burgers extra accijnsen op boter en vlees gaan betalen omdat andere landen hun dierlijke producten alleen nog uit eigen land wilden gebruiken of alleen voor heel weinig vanuit Nederland wilden kopen. In Nederland zelf werd de boter toen heel duur en ontstond er een levendige botersmokkel vanuit oa België. Ook toen al moesten de burgers boeren redden van een faillisement.

Hier is het eea te vinden over de crisis zuivelwet van 1932:
https://www.yumpu.com/nl/document/read/ ... derland/86

Was er jaren later niet ook zoiets met melk? Dat ging allemaal in poedervorm naar Afrika, of zo.