Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:56

irmaz schreef:
Babootje schreef:
*gaatvastjodiumtablettenkopen*

Schijnt bij mensen boven de 40 meer kwaad dan goed te doen ;)

heeft geen enkel nut

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 09:59

Jodiumtabletten zijn leuk voor het beschermen van je schildklier (vooral onder de 40 inderdaad zeggen ze) maarja dat is niet je enige zorg als er dergelijke rotzooi vrij komt. Hier liggen ze in de la, auto, tas en portemonnee maarja je kan beter in de auto stappen en wegrijden van de wolk...
Laatst bijgewerkt door pmarena op 05-05-22 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:00

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:11

pmarena schreef:
Jodiumtabletten zijn leuk voor het beschermen van je schildklier (vooral onder de 40 inderdaad zeggen ze) maarja dat is niet je enige zorg als er dergelijke rotzooi vrij komt. Hier liggen ze in de la, auto, tas en portemonnee maarja je kan beter in de auto stappen en wegrijden van de wolk...

Ik heb een thuiswonende dochter van 24. {:} Tja wegrijden is een mooie oplossing, maar waarheen met 3 paarden en 3 honden.
Ik lig er (nog) niet wakker van overigens. Maar een 3e wereldoorlog lijkt wel een steeds reeeler scenario te worden.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:20

De nachtupdate

Citaat:
⚡️Nieuwsoverzicht voor de nacht:

▪️Russen willen Facebook en Instagram in de tijdelijk bezette regio Cherson verbieden en noemen deze sociale netwerken extremistische organisaties die de situatie in de regio willen destabiliseren.

▪️De vijand richt zich op Transkarpaten met raketten met explosieve fragmenten. Het is ontworpen om niet alleen objecten, maar vooral mensen te vernietigen.

▪️Oekraïne en het Verenigd Koninkrijk hebben de afschaffing van invoerrechten en tariefcontingenten wettelijk vastgelegd in een bilaterale handel. Hierdoor zullen Oekraïense bedrijven in de toekomst de export van goederen met een hoge toegevoegde waarde kunnen vergroten.

▪️Het Verenigd Koninkrijk heeft sancties opgelegd aan 63 Russische burgers en bedrijven die betrokken zijn bij propaganda. Hun tegoeden worden bevroren, evenals de mogelijkheid om naar het Verenigd Koninkrijk te reizen. Aan 31 personen werden persoonlijke beperkingen opgelegd. Ook is de grootste desinformatie van de Russische Federatie al uit de nationale lucht van Groot-Brittannië verwijderd - RT- en Spoetnik-tv-kanalen, de toegang tot hun sites en pagina's op alle sociale netwerken is geblokkeerd.

▪️De recente Russische raketaanvallen op kritieke infrastructuur hebben geen invloed gehad op het vermogen om militaire steun te verlenen aan Oekraïne, en volgens het Pentagon blijft er hulp komen.

▪️Canadese ambassadeur in Oekraïne Larisa Galadza zal binnenkort terugkeren naar Oekraïne.

▪️De regering is van plan 70.000 ton benzine en ongeveer 40.000 ton diesel op de markt te brengen.

▪️In de regio Donetsk zijn de afgelopen 24 uur twee mensen gedood en vier gewond geraakt. Er is informatie over het gebruik van fosfaatmunitie - volgens de voorzitter van de Donetsk RSA, Kyrylenko.

▪️Russische strijdkrachten hebben een raket geraakt op een infrastructuurfaciliteit buiten het regionale centrum van de regio Kirovohrad.

▪De Rashisten verboden de directeuren van de Zaporizja NPP om de stad te verlaten, zelfs voor zaken.

▪️De vijand vuurde woensdagavond 40 keer mortieren op de gemeenschap van de regio Sumy.

▪️Russische Sberbank verzamelt gegevens over degenen die geld overmaken naar de strijdkrachten van Oekraïne.

Citaat:
⚡️ Generale Staf van de strijdkrachten van Oekraïne: de vijand verloor de controle over verschillende nederzettingen op de grens van de regio's Mykolayiv en Cherson

▪️De vijand veroorzaakt spanningen in de regio Transnistrië van de Republiek Moldavië. Voert hergroepering van troepen uit in bepaalde gebieden, neemt maatregelen om reserves aan te vullen. Proberen om de tactische positie van de eenheden te verbeteren.

▪De Russische strijdkrachten gaan door met het beschieten van Kharkiv en het verkennen van de posities van eenheden van de strijdkrachten. Artillerie- en mortierbeschietingen gaan door ten noorden van Izyum.

▪️De vijandelijke eenheden proberen gevechtsoperaties uit te voeren in de gebieden Lyman, Sieverodonetsk en Popasnyansk, maar zijn niet succesvol.

▪In de richtingen Avdiiv en Kurachiv gaat de vijand door met het beschieten van de posities van de verdedigers van Oekraïne.

▪️In het Mariupol-gebied concentreren de Russische indringers hun inspanningen op het blokkeren en proberen te vernietigen van onze eenheden in het "Azovstal"-gebied. Met de steun van vliegtuigen hervatte de vijand de aanval om de controle over de fabriek over te nemen.

▪️Een deel van de Russische militairen van de 38e afzonderlijke gemotoriseerde geweerbrigade van het 35e all-militaire leger van het oostelijke militaire district, nadat ze zich hadden teruggetrokken in het herstelgebied vanwege aanzienlijke verliezen aan personeel, weigerde verder deel te nemen aan gevechtsoperaties in Oekraïne . Deze militairen bevinden zich in de buurt van de Oekraïens-Russische grens en wachten om naar Rusland te worden overgebracht.

▪️Eenheden van militanten van het 2e legerkorps van het 8e all-militaire leger van het zuidelijke militaire district, gelegen in het dorp Svativskiy in de regio Loehansk, bemand door de lokale bevolking uit nabijgelegen nederzettingen hebben een lage morele en psychologische toestand, aanzienlijke problemen met wapens en beschermingsmiddelen om taken uit te voeren.

▪️In de richting Zuid-Buh voerde de vijand geen actieve gevechtsoperaties uit. Vuurde raketten en bommen af ​​op de posities van onze troepen en beschoten de infrastructuur van de regio.

▪️De luchtmacht en landstrijdkrachten van Oekraïne hebben 9 luchtdoelen geraakt: 4 UAV's (2 van hen luchtafweerraketeenheden van de landmacht) en 3 vijandelijke kruisraketten. Er werden ook 2 vliegtuigen geraakt. Volgens de voorlopige gegevens — Su-30-jagers. De informatie wordt verduidelijkt.

▪️In de afgelopen 24 uur werden 11 vijandelijke aanvallen afgeslagen; 5 tanks, 7 eenheden gepantserde gevechtsvoertuigen en 5 eenheden vijandelijke voertuigen werden vernietigd in de regio's Donetsk en Luhansk.

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:54

Dank je Daks

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 10:54

Babootje schreef:
pmarena schreef:

Ik heb een thuiswonende dochter van 24. {:} Tja wegrijden is een mooie oplossing, maar waarheen met 3 paarden en 3 honden.
Ik lig er (nog) niet wakker van overigens. Maar een 3e wereldoorlog lijkt wel een steeds reeeler scenario te worden.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zal doen. Hangt ook af of ie dichtbij middelver of ver valt. Het ene moment denk ik ik pak en vertrek, laat de katten en kippen los. Maar de paarden.....pffff de ene dag denk ik laat gaan de andere dag nee natuurlijk niet. Ik ben er maar niet over uit. Dus ik zal de beslissing op het moment met de kennis van dan moeten maken.

Jodium begin ik niet meer aan, te oud heeft totaal geen nut. Ik ben al dood en begraven eer die schildklierkanker zich heeft ontwikkeld.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:15

Ik weet óók niet wat ik zal doen.

Europa is niet zo héél groot en de plekken die op "veilige" afstand van mogelijke doelwitten zijn er niet veel.

Misschien binnenland Frankrijk of ergens de wildernis in in Noorwegen/ Zweden.

Het vliegtuig pakken met hond is gewoon lastig.

Ik zorg ervoor dat de hond zo veel mogelijk alle entingen heeft gehad en dat de paspoorten (hond én eigen) voor het grijpen liggen, zodat ik niet eerst een uur hoef te zoeken waar ik die dingen nou weer gelaten had :+ dat gebeurt hier namelijk nog wel eens met dingen... die worden "op een veilige plek" opgeruimd, om vervolgens niet meer gevonden te worden als je ze nodig hebt...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:21

Volgens mij hebben sommigen een redelijk rooskleurig idee over een aanval met kernwapens. Wanneer dat gebeurt ga je nergens meer heen. Dus je kunt er over nadenken maar dat heeft 0,0 zin.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:27

bigone schreef:
Volgens mij hebben sommigen een redelijk rooskleurig idee over een aanval met kernwapens. Wanneer dat gebeurt ga je nergens meer heen. Dus je kunt er over nadenken maar dat heeft 0,0 zin.

Ja idd, dan heb je zulke grote gebieden vol ellende dat het voor niemand meer normaal leefbaar zal zijn in the end. Als je niet direct wordt geraakt dan wel indirect.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:27

bigone schreef:

Dit dus.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:28

Gewoon doorgaan met leven en jezelf niet gek laten maken en zeker niet bang laten maken. Ik begrijp dat dit voor de oudere bokkers gemakkelijker is als de jongere. Maar ik/ wij blijf/ bijven in principe zitten waar ik zit/ zitten.
Gisteren op 4 mei, is voor mij weer eens heel helder geworden hoeveel overeenkomsten er zijn tussen het begin en de tijd voor WO II en NU. Zoals hier al eerder is gezegd, hoop ik ook dat de regeringsleider er wijzer van zijn geworden. Toen hebben we heel erg afwachtend gereageerd en dat bracht ons een WO II met een destructie van mensen (sorry hoor maar iets anders kan ik het niet noemen) waar veel mensen nog van over de mik zijn, zeker diegene die dit persoonlijk in hun familie hebben meegemaakt. Zoals gisteren ook al werd benoemd : "dat nooit weer".
Angst, lafheid etc zal daarbij niet helpen. Dus goed de boycot nu ook op olie en verder volg ik het NAVO beleid zelfs als dit opgeschroefd gaat worden. Niemand kan in de toekomst kijken, en ik hoop dat we ons vergissen en Poetin niet op WO III uit is, maar als ik lees dat Zweden ook al neo-nazis heeft→ dan is een herhaling van zetten van wat we kennen van Oekraïne. Ik denk dat er veel meer aan de hand is als wij weten en wij leven gewoon ons gezellige leven en we volgen het goed en wachten af.
Maar ook wij willen "DAT nooit weer" en of het nu de Oekraïners zijn of een ander volk, vernietiging in 2022 omdat een of andere despoot allerlei ouderwetse theorieën heeft over hoe de wereld er uit hoort te zien daar zijn wij op tegen en als het moet willen ook wij gewoon meedoen om dat te voorkomen en op te komen voor de waarde en normen van democratie en vrede. Bang in een hoekje gaan zitten hoort daar niet bij.
Voor WO II hebben genoeg landen gedacht waaronder Nederland dat ze de dans konden ontspringen door maar neutraal te blijven en later goed mee te werken met de nazi's. Het resultaat was een ongekend efficiënt systeem van vernietiging ondersteund door een precieze administratie wie waar woonde en Jood was met als gevolg enorm veel mensen die er niet meer zijn en onder erbarmelijke omstandigheden gewoon gedood zijn. Dus ik hoop echt dat we daarvan geleerd hebben en nu wel als één westen op durven te staan tegen dit wapengekletter en oorlogsgeweld.

Klopt, nucleair wapengekletter daar hoeft niet over na gedacht worden want dan is Rusland ook van de kaart geveegd. Dat gaat zo snel. Dus adem in en uit en leef gewoon verder.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:41

[quote="pien_2010"]
Voor WO II hebben genoeg landen gedacht waaronder Nederland dat ze de dans konden ontspringen door maar neutraal te blijven en later goed mee te werken met de nazi's. /quote]

Nu is geen enkel land die het aan gaat nog neutraal. De van oudsher neutrale landen zoals Zweden en Finland sluiten zich bij de Navo aan. Verder wordt de Oekraine door alle landen van wapens voorzien. Toch wel een groot verschil met destijds.
Toen Hitler polen binnen viel was Polen snel gevallen. Maar gaat het bij Poetin toch wel alles behalve makkelijk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:58

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:
Voor WO II hebben genoeg landen gedacht waaronder Nederland dat ze de dans konden ontspringen door maar neutraal te blijven en later goed mee te werken met de nazi's. /quote]

Nu is geen enkel land die het aan gaat nog neutraal. De van oudsher neutrale landen zoals Zweden en Finland sluiten zich bij de Navo aan. Verder wordt de Oekraine door alle landen van wapens voorzien. Toch wel een groot verschil met destijds.
Toen Hitler polen binnen viel was Polen snel gevallen. Maar gaat het bij Poetin toch wel alles behalve makkelijk.

Dat klopt gelukkig.
Er is wel 1 ding dat nu anders is dan in 1939. De meest recente aanval op Ukraïne is niet het begin van een oorlog maar slechts een onderdeel van een oorlog die al vele jaren woedt. De oorlog speelt zich niet af op het Europese deel (de horizontale as) maar op de vertikale as. Zie alle inmengingen van Rusland over de vertikale as, startende in Tsjestjenië, Georgië, Armenië/Azerbedjan, Syrië, Mali en tal van andere Afrikaanse landen. Europa is niet interessant voor Rusland; geen tot nauwelijks bodemschatten en veel vervelend volk. Dit is een koloniale oorlog. Rusland doet het op zijn manier en met hedendaagse technologie en is helemaal niet geïnteresseerd om leider van veel landen te worden, liever niet zelfs. Vandaar ook de acties om de steden volledig plat te gooien en de bewoners te vermoorden of te verdrijven. Wel de lusten maar niet de lasten.

De Nazi-Duitsers wilden vooral landen en mensen bezitten om zichzelf superieur te kunnen voelen.

Bovenstaande is een theorie van mijn kant na een hoop wereldwijde berichten gelezen te hebben. Er spelen nog meer belangen daar ben ik van overtuigd.
Laatst bijgewerkt door irmaz op 05-05-22 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:04

irmaz schreef:
Ik ben wel benieuwd waar al die troepen vandaan komen, inmiddels worden ook de grenzen van Polen, de Baltische staten en Finland zwaarder bemand door Rusland. Ergens moeten er toch gaten gaan vallen zou je denken.
O ja en natuurlijk moet er 9 mei nog een verzameling militair gekletter door Moskou trekken. Bedoeld generaal Housen die misschien? Die verzamelen zich nu voor parade oefeningen.

Nee, die parade-boys bedoelde hij niet.
Legertroepen die zich organiseren en verzamelen voor een grote ' zomerinvasie'.
Ik vraag het mij ook af waar ze al dat volk blijven halen. Lijkt wel of ze trekken elke dag een paar blikken soldaatjes open :7

Ik zag ook stukjes van de afleveringen over Hitler. Was ook een tijdje geleden op Canvas. Ik blijf er mij over verbazen hoeveel grote ' bolwerken ' er overal onder de grond gebouwd zijn. Daar zijn ook heel veel manschappen voor nodig geweest.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:11

Pareltjes schreef:
Jodium begin ik niet meer aan, te oud heeft totaal geen nut. Ik ben al dood en begraven eer die schildklierkanker zich heeft ontwikkeld.

Ja dat zeggen ze ook over vaccins voor ouderen. Ik wilde dat mijn moeder een pneumokokkenprik kreeg om een dubbelinfectie van longontsteking te voorkomen, wat een hoger risico vormt op overlijden als gevolg van Corona) Toen was er nog geen coronavaccin. Ik kon hoog en laag springen maar de arts ouderenzorg vond het niet nodig, het was geen RIVM richtlijn en vaccineren bij 70+ was sowieso zinloos want die hebben nog amper een immuunrespons. Terwijl in Duitland alle oudjes een pneumokokkenvaccin kregen....
Toen kwam het coronavaccin en waar gingen we het eerste vaccineren? Juist...
En mijn moeder is overleden aan longontsteking door Corona.

Dus ik heb een redelijk wantrouwen in wachten tot de Overheid iets doet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:20

Cowboy55 schreef:
bigone schreef:

Dit dus.

Dat ligt natuurlijk maar helemaal aan de exacte omstandigheden. Of het bij 1 raket met kernkop blijft die ver genoeg van je locatie tot ontploffing komt, of dat iedereen wereldwijd massaal op knoppen gaat hengsten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:29

pmarena schreef:
Cowboy55 schreef:

Dit dus.

Dat ligt natuurlijk maar helemaal aan de exacte omstandigheden. Of het bij 1 raket met kernkop blijft die ver genoeg van je locatie tot ontploffing komt, of dat iedereen wereldwijd massaal op knoppen gaat hengsten.

Stel, partij A lanceert 1 kernkop.
Stel, partij B reageert niet.
Wat denk je dat A dan doet?
1. A gaat naar de buurtbingo die avond;
2. A lanceert nog 1 kernkop om te zien wat gebeurt.

De onvermijdbaarheid van “1 BOEM is ALLES BOEM” is de fundering van de nucleaire wapenwedloop. Het idee van wegkomen met 1 los bommetje bestaat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:40

Cowboy55 schreef:
De onvermijdbaarheid van “1 BOEM is ALLES BOEM” is de fundering van de nucleaire wapenwedloop. Het idee van wegkomen met 1 los bommetje bestaat niet.

Behalve als de tegenstander geen nukes heeft, zoals Oekraine. Is Europa bereid de wereld te vernietigen bij gebruik van Rusland van een tactical nuke? Je kan hoogstens een theorie hebben en hopelijk nooit een sluitend antwoord.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:44

Citaat:
mijn vriendin is hier conseiller, ik denk dat dit in Nederland een gemeente raadslid is. Zij, de gemeentes, bereiden zich voor en kopen voor de mensen (kinderen en jongeren) die het nodig hebben jodium pillen in.
Dat ,zo vertelde ze, gebeurt in Frankrijk in alle stilte want paniek zaaien is onnodig en als ze niets doen zijn ze misschien te laat.
Ik neem aan dat dit in Nederland, Belgium en andere EU landen ook gewoon gebeurt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:47

Cowboy55 schreef:

Dat weet het westen en dat weet Poetin ook. En daarom neemt het westen Poetin vooralsnog niet serieus.
Maar niemand kan zien wat er in het hoofd van die man precies gebeurt. Je hoopt dan maar dat iemand ingrijpt voordat ie echt op die knop drukt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:49

enzino schreef:
Cowboy55 schreef:

Behalve als de tegenstander geen nukes heeft, zoals Oekraine. Is Europa bereid de wereld te vernietigen bij gebruik van Rusland van een tactical nuke? Je kan hoogstens een theorie hebben en hopelijk nooit een sluitend antwoord.

Dat is de grote vraag die niemand beantwoord wil zien. Of misschien iemand toch wel.

Kun je de gok wagen om kernwapens in te zetten tegen een land dat zelf niet nucleair kan terugslaan? Of lok je daarmee toch een nucleaire tegenaanval uit vanuit landen die dat wel kunnen?

Als Rusland verwacht dat de NAVO nucleair reageert, dan zullen ze het niet bij één bom op Oekraïne laten, maar gaat gelijk alles wat ze hebben de lucht in. Gokken ze op het uitblijven van een reactie, dan is de vraag of dat klopt, en wat zij en de rest van de wereld daarna zullen doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:50

pien_2010 schreef:
Citaat:
mijn vriendin is hier conseiller, ik denk dat dit in Nederland een gemeente raadslid is. Zij, de gemeentes, bereiden zich voor en kopen voor de mensen (kinderen en jongeren) die het nodig hebben jodium pillen in.
Dat ,zo vertelde ze, gebeurt in Frankrijk in alle stilte want paniek zaaien is onnodig en als ze niets doen zijn ze misschien te laat.
Ik neem aan dat dit in Nederland, Belgium en andere EU landen ook gewoon gebeurt.

Nederland was in de coronacrisis niet echt scherp op het tijdig inkopen van de dingen die nodig waren. En toen ze het eindelijk hadden was de distributie ook nog een hele toestand. Dus je kunt maar beter toch iets in huis hebben. Het lijkt me dat als die bom valt je beter gelijk met slikken kunt beginnen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:06

Hier (BE) zijn er jodiumpillen in overvloed bij de apothekers. Enkel in het begin van de oorlog gingen de voorraden nogal snel de deur uit, maar dat is ondertussen ook weer opgelost.
Dus ik vermoed dat, wie ze wil, er al lang een stock van in huis heeft :D

We hebben onlangs een mogelijk schuilkelder ontdekt in ons durpke zelfs :wow:
Al zal dat voor nucleaire aangelegenheden geen zak uitmaken natuurlijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:06

Babootje schreef:
Pareltjes schreef:

Ja dat zeggen ze ook over vaccins voor ouderen. Ik wilde dat mijn moeder een pneumokokkenprik kreeg om een dubbelinfectie van longontsteking te voorkomen, wat een hoger risico vormt op overlijden als gevolg van Corona) Toen was er nog geen coronavaccin. Ik kon hoog en laag springen maar de arts ouderenzorg vond het niet nodig, het was geen RIVM richtlijn en vaccineren bij 70+ was sowieso zinloos want die hebben nog amper een immuunrespons. Terwijl in Duitland alle oudjes een pneumokokkenvaccin kregen....
Toen kwam het coronavaccin en waar gingen we het eerste vaccineren? Juist...
En mijn moeder is overleden aan longontsteking door Corona.

Ik heb voorjaar 2020 dus wél die pneumovax geregeld voor mijn moeder en mijzelf. Wel op eigen kosten maar bij de huisarts laten zetten. Was geen probleem.
Maar van de overheid moeten we het hier idd niet hebben.