Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:57

'Er is geen sexisme in Nederland' gevolgd door 'Vrouwen zijn juist haaien voor andere vrouwen'. Juist :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:58

Foaly schreef:
'Er is geen sexisme in Nederland' gevolgd door 'Vrouwen zijn juist haaien voor andere vrouwen'. Juist :+

Ja ik geef het op... |o

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:08

Wat moet ik dan zeggen? Dat vrouwen allemaal leuk zijn tegen elkaar? Zo heb ik het nooit meegemaakt hoor. Eerlijk gezegd kan ik veel beter met mannen opschieten omdat die eerlijk en recht voor zijn raap zijn.In het algemeen gesproken dan he! Ik weet graag wat ik aan iemand heb. Natuurlijk heb ik ook wel meegemaakt dat mannen sexistische taal uitsloegen maar daar zeg ik meteen op krachtige wijze wat van.Dan weten ze ook gelijk wat ze aan mij hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:10

Domme vraag: maar als vrouwen lelijk doen naar vrouwen (jaloers roddelen etc) is dat dan ook sexisme? (als het binnen hetzelfde geslacht is?) #dtv
(lijkt me echt superingewikkeld als je als vrouw vrouwen haat :') )

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:12

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:16

@ Cer: Hmmmm.... goede vraag.

Ik vind in principe: sexisme is sexisme, onafhankelijk van het geslacht van degene die discrimineert.

En er was een tijd dat ik veel las over 'geïnternaliseerde haat' -
hoe vaker je de klos bent qua discriminatie,
hoe hoger de kans dat dit ontstaat/ hoog oploopt en dat je als vrouw JUIST vrouwen 'moet hebben'.

Ook wel bekend als 'de kreeftenmand'.
(Het schijnt dat daar geen deksel op hoeft, want zodra er één omhoog gaat, trekken de anderen het dier weer naar beneden.)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:19

anjali schreef:
Wat moet ik dan zeggen? Dat vrouwen allemaal leuk zijn tegen elkaar? Zo heb ik het nooit meegemaakt hoor. Eerlijk gezegd kan ik veel beter met mannen opschieten omdat die eerlijk en recht voor zijn raap zijn.In het algemeen gesproken dan he! Ik weet graag wat ik aan iemand heb. Natuurlijk heb ik ook wel meegemaakt dat mannen sexistische taal uitsloegen maar daar zeg ik meteen op krachtige wijze wat van.Dan weten ze ook gelijk wat ze aan mij hebben.

Het zou de respons op je berichten al enorm helpen als je niet steeds van het ene uiterste naar het andere uiterste schiet. Sommige vrouwen kunnen met sommige vrouwen opschieten, sommige vrouwen kunnen met sommige mannen opschieten, sommige mannen kunnen met sommige mannen opschieten. Er zit een zee van grijs tussen 'vrouwen zijn haaien naar elkaar' en 'vrouwen zijn allemaal leuk naar elkaar'.

(Sommige!) mensen reageren niet afwijzend op je berichten omdat ze je niet moeten. (Sommige!) mensen reageren afwijzend omdat het van het ene naar het andere extreme gaat.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:18

Cer schreef:
Domme vraag: maar als vrouwen lelijk doen naar vrouwen (jaloers roddelen etc) is dat dan ook sexisme? (als het binnen hetzelfde geslacht is?) #dtv

Vrouwen kunnen zeker seksistisch zijn naar andere vrouwen, en ook naar zichzelf. Zoek idd maar eens op geïnternaliseerde misogynie :j

Weet nog dat ik bij een bruiloft was van een vrouw die ik toch als zeer sterk beschouwde, die desondanks in haar gelofte zei dat de man haar maar moest leiden als hoofd van het gezin -O- En dat was iemand die rechten had gestudeerd en voorzitter was geweest van de studentenvereniging, dus iemand waarvan je wel zou zeggen dat ze wel wist wat ze waard was. Maar conservatieve/geïnternaliseerde opvattingen doen rare dingen met mensen :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:22

Weet je wat de reden was van haar, om dat te zeggen?

Want ik vind zelf dat de kwalificaties die je schrijft, niet perse in hoeven houden dat iemand zich niet wil laten leiden,en het ligt er maar helemaal aan hoe het bedoelt wordt, denk ik?
Devalueert iemand zichzelf dan ook?

#Edit: dit is het politieke topic.. excuus :D

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:26

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:32

Foaly schreef:
Cer schreef:

Vrouwen kunnen zeker seksistisch zijn naar andere vrouwen, en ook naar zichzelf. Zoek idd maar eens op geïnternaliseerde misogynie :j

Weet nog dat ik bij een bruiloft was van een vrouw die ik toch als zeer sterk beschouwde, die desondanks in haar gelofte zei dat de man haar maar moest leiden als hoofd van het gezin -O- En dat was iemand die rechten had gestudeerd en voorzitter was geweest van de studentenvereniging, dus iemand waarvan je wel zou zeggen dat ze wel wist wat ze waard was. Maar conservatieve/geïnternaliseerde opvattingen doen rare dingen met mensen :=

zijn dat rare dingen, of gewoon een heel oud instint wat veel mensen prettig vinden

ik ben heel zelfstandig, verdien m'n eigen boterham en toch vind ik het prettig als een man de deur voor me openhoud, devalueer ik me zelf dan!!
Beleefdheid is voor mij normaal, ik hou ook een deur open voor iemand als het nodig is, ongeacht oud jong man vrouw en je laten leiden kan heel veel opleveren in je voordeel dus ik begrijp die dame in kwestie wel.
Laatst bijgewerkt door mce op 14-07-23 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:32

Jessix schreef:
Volgens mij heb je al eens eerder een soort gelijke post geschreven, anjali. Ik zou zelf ook zeker niet perse op een vrouw stemmen enkel omdat het een vrouw is. Ik ga voor degene die ik de beste kandidaat vind.

Maar ik erken zeker wel dat vrouwen echt niet voor vol aan worden gezien. Zowel in het bedrijfsleven en in de politiek. Opmerkingen krijgen mannen ook, maar deze zijn niet seksistisch. Dat je alleen al neer wordt gezet als kakelend... Bbbrrr!! Het is 2023 nota bene. Je zou toch verwachten dat we wat ruimdenkender zijn dan dat.

Kakkelend dat moet nog kunnen.
Rutte werd in het begin weg gezet als Kermit. Dus mannen krijgen wel degelijk opmerkingen maar over het algemeen kunnen zij dat beter/makkelijker naast zich neer leggen en zien ze het minder snel als een persoonlijk ding.

In de politiek moet je sterk in je schoenen staan en dus ook tegen kritiek kunnen en gewoon laten zien wat je waard bent of je nou man bent of vrouw.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:44

Carola Schouten (CU) vertrekt ook uit landelijke politiek

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... 23e8e&ei=6

https://www.ditjesendatjes.nl/rutte-hoo ... n-beperken

DEN HAAG (ANP) – De val van het kabinet brengt schade aan, erkent demissionair premier Mark Rutte, vooral vanwege de lopende dossiers die vertraging oplopen. Maar die schade “kunnen we met elkaar beperken”, aldus Rutte voorafgaand aan de eerste ministerraad sinds hij het ontslag van zijn kabinet heeft aangeboden.

Dan moet je met zijn allen verstandig werken, dat je de belangrijke dingen laat doorgaan.” Rutte noemt daarbij steevast afhandeling van het toeslagenschandaal, Groningen, Oekraïne en MH17, “maar bijvoorbeeld ook de begroting”.

het lukte voor de val al niet, waarom dan nu wel??

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:52

Cer schreef:

Want ik vind zelf dat de kwalificaties die je schrijft, niet perse in hoeven houden dat iemand zich niet wil laten leiden,en het ligt er maar helemaal aan hoe het bedoelt wordt, denk ik?

Het werd gezegd vanuit de Bijbel, vanuit een conservatieve instelling dus. Wat me echt van die persoon verbaasde, het was bepaald geen mak schaap zeg maar :+

@Mce, ik snap je punt, maar er zit wel een verschil in een deur openhouden voor iemand en in het algemeen beleefd zijn, en iemand de controle geven over de belangrijke beslissingen in het huishouden. Want daar kwam het wel op neer.

En nu zal ik ook weer netjes ontopic meepraten, excuus :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:55

nou heel eerlijk.. soms zou ik wel willen dat iemand anders belangrijke beslissingen neemt hier... belastingaangifte fixt, gaat behangen, een andere auto uitzoekt... :')
..maar ja..
:P
(ik snap wat je bedoelt Foaly, ik hoop dan altijd maar dat het iemands eigen keuze is..)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:56

BeFunny schreef:

Kritiek hoort erbij.
Bijnamen: prima.

Maar hoezo "moet 'kakelen' kunnen"?
... dat is gewoon een diskwalificatie.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:57

Foaly schreef:
Cer schreef:

Het werd gezegd vanuit de Bijbel, vanuit een conservatieve instelling dus. Wat me echt van die persoon verbaasde, het was bepaald geen mak schaap zeg maar :+

@Mce, ik snap je punt, maar er zit wel een verschil in een deur openhouden voor iemand en in het algemeen beleefd zijn, en iemand de controle geven over de belangrijke beslissingen in het huishouden. Want daar kwam het wel op neer.

En nu zal ik ook weer netjes ontopic meepraten, excuus :+

nog even off topic: als je dat vanuit je achtergrond doet heeft het zijn waarden zonder devaluatie, is mijn ervaring, relativeren b.v.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:59

Wat er conservatief is aan de Bijbel is mij niet geheel duidelijk.

(De on bijbelse gedachte van de man als hoofd van het gezin kan ik wel plaatsen als conservatief.)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:02

Janneke2 schreef:

(De on bijbelse gedachte van de man als hoofd van het gezin kan ik wel plaatsen als conservatief.)

Ik durf niet te zeggen of het direct uit de bijbel komt maar - voorzover ik weet is de bijbel / zijn de meest strikte geloofsvormen nou niet progressief op gebied van partnerkeuze anders dan man/vrouw, lhbtetc. acceptatie, abortus en euthanasie.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:15

nps schreef:
Janneke2 schreef:

Ik durf niet te zeggen of het direct uit de bijbel komt maar - voorzover ik weet is de bijbel / zijn de meest strikte geloofsvormen nou niet progressief op gebied van partnerkeuze anders dan man/vrouw, lhbtetc. acceptatie, abortus en euthanasie.

er is ook niets mis mee om bij je eigen niveau te blijven dan alsmaar op je tenen te moeten lopen,
kijk hoeveel mensen - veel jongeren ook - met een brunout zitten thuis of in de stress zitten of overspannen zijn

op je eigen niveau werken is een compliment waard, dat zou eens meer gezegd moeten worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:19

Janneke2 schreef:
BeFunny schreef:

Kritiek hoort erbij.

Ik had hetzelfde willen antwoorden. :) kakelen is op zich geen lelijk woord maar wordt gebruikt wanneer vrouwen praten. Alsof we een stel kakelende kippen zijn waar onmogelijk wat zinnigs uit kan komen. Een kakelende kip kun je maar het beste negeren.

Kaag was volgens sommige mannen aan het kakelen en nu zie ik het terugkomen bij Yesilgöz.

Je moet er maar tegen kunnen als politicus. Daar ben ik het mee eens aan de ene kant (moet sowieso voor je eigen belang anders heb je geen leven meer). Maar aan de andere kant vind ik het gewoon niet oké om zo weggezet te worden. Hoe normaal moeten we alles maar blijven vinden? En hoe lang nog?

(Hetzelfde geldt uiteraard voor hatelijke opmerkingen richting mannen)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:21

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:26

maar, als iemand dan zegt "wauwelen" of 'brabbelen".. (of weet ik veel wat ze tegen mannen zeggen 'uit je nek kletsen') zou dat dan wel oke zijn?
(of nou ja, oke is dan een beetje vreemd hierin)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:43

Janneke2 schreef:
BeFunny schreef:

Kritiek hoort erbij.

Hoezo moet Kermit Kunnen of zakkenwasser of Eikeltjespyama?

Over mannen wordt ook vanalles geroepen waarom is dat ok en bij vrouwen is het meteen sexistisch?

Als we dat niet meer willen gaat dat wel beiden kanten op. Ik denk dat dat ook niet werkt. Iemand in de politiek moet daar gewoon tegen kunnen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 14:17

grappig vrouwen vinden over vrouwen - als ze niet 100% presteren - praten niet kunnen terwijl er over mannen - als ze niet 100% presteren - behoorlijk wat gezegd mag worden.

als je je eigenwaarde kent hoef je niet bang te zijn en kun je alles pareren

maar in de politiek zitten veel mensen niet op de juiste plek en dat frustreert, niet omdat ze vrouw zijn