God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:29

ergens denk ik, waarom zouden we alles willen verklaren en uitdokteren? ik zie liever wat er is (de aarde, de natuur) verwonder me, geniet en ben dankbaar. te weten hoe alles is gemaakt, zal het niet mooier maken.. misschien juist integendeel. zoals kinderen de wereld kunnen zien, zich over alles verwonderend, zoveel makkelijker aanvaardend dat dingen zijn zoals ze zijn.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:42

Ik ben er zelf zo eentje die graag alles, nou ja, bijna alles, wil weten. En toch kan ik me nog steeds verbazen over de meest simpele dingen. Zoiets als voortplanting; twee celletjes die bij elkaar komen en een heel iets in elkaar zetten. Ik snap hoe het werkt, maar ik blijf het bijzonder vinden...

Wat hemel en hel betreft, mijn visie is dat je dat voor een heel groot deel zelf ook creeerd. Gewoon door de manier waarop je leeft en met je omgeving omgaat. Voor mij is 'hemel' bv die zeldzame momenten van echt samenzijn, met mensen of met dieren. 'Hel' is als je weet dat je iemand heel erg gekwetst hebt en je hebt geen manier om het goed te maken. Wat me echt 'hel' lijkt is als je als bv Hitler tot de ontdekking komt wat je allemaal gedaan hebt....

Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij wat suze_ zei:
suze_ schreef:
het lijkt mij goed om open te staan voor elkaar, mensen niet meteen 'voor gek' te verklaren. erover discussieren en meningen uitwisselen vind ik juist interessant. ik ben nieuwsgierig hoe en waar anderen hun vragen en antwoorden zoeken en vinden. soms zie je overeenkomsten, soms niet. dat houdt het ook juist leuk Ja

Als iedereen in de wereld zo zou denken zou het nog eens een hele mooie plaats kunnen worden...

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:56

Spettic, dat is geen antwoord op mijn vraag waar de mensen zijn gebleven die voor het christendom zijn geboren...
....
[/quote]

Ik neem aan dat je dit bedoeld[/quote]
Toch grappig dat een heleboel 'heidense' gebruiken nu als zijnde Christelijk gevierd worden enzo. Knipoog Kerst bijvoorbeeld! Knipoog
Alleen maar om die heidenen indertijd achter het Christelijke geloof (en dus in de kerk) te krijgen! Om meer macht te krijgen dus![/quote]
We hebben juist heel erg veel aan de Christenen te danken, ook jullie.
Als je echt helemaal niets met het Christendom te maken wil hebben moet je ook met kerst, pasen, pinksteren, hemelvaarstdag gewoon gaan werken ( en dan bedoel ik niet je dat je toevallig dienst hebt in de zorg of bij de NS) Haha! Haha!

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:59

sflj schreef:
Moniek schreef:
er bestaat geen god die mensen laat lijden ,zoals ik al zei lees het topic of verdiep je in het geloof voor dat je dit zegt.

Niet? O? Wie 'zorgt er dan voor' alle ellende in de wereld? Dacht dat God dat deed, met een bepaalde reden ofzo...
Niet dan?
In dat geval.... kan Hij er niets aan doen dan?
Ik verdiep me misschien wel meer in religie(s) dan jij denkt. Dus leg t me maar eens uit dan?

Tuurlijk kan God er wat aan doen.
Maar het zijn nog altijd de mensen die elkaar allerlei verschrikkelijke dingen aandoen die tegen de wil van God zijn.
Mensen hebben hun eigen wil.

Maar je kan niet tegen God zeggen: Heej God, hier moet U even iets aan doen en daar is het zo'n armoe en daar word een kind geslagen en daar is net iemand vermoord( U was te laat met ingrijpen)
Zou het zo werken denk je??
Een God op bestelling??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:09

spettic schreef:
Spettic, dat is geen antwoord op mijn vraag waar de mensen zijn gebleven die voor het christendom zijn geboren...
....

Ik neem aan dat je dit bedoeld[/quote]
Toch grappig dat een heleboel 'heidense' gebruiken nu als zijnde Christelijk gevierd worden enzo. Knipoog Kerst bijvoorbeeld! Knipoog
Alleen maar om die heidenen indertijd achter het Christelijke geloof (en dus in de kerk) te krijgen! Om meer macht te krijgen dus![/quote]
We hebben juist heel erg veel aan de Christenen te danken, ook jullie.
Als je echt helemaal niets met het Christendom te maken wil hebben moet je ook met kerst, pasen, pinksteren, hemelvaarstdag gewoon gaan werken ( en dan bedoel ik niet je dat je toevallig dienst hebt in de zorg of bij de NS) Haha! Haha![/quote]

Yule (kerst), Ostara (pasen) vier ik gewoon door. Maar ik zou best mijn 'eigen' feestdagen vrij willen hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:12

spettic schreef:
Maar het zijn nog altijd de mensen die elkaar allerlei verschrikkelijke dingen aandoen die tegen de wil van God zijn.

Maar je kan niet tegen God zeggen: Heej God, hier moet U even iets aan doen en daar is het zo'n armoe en daar word een kind geslagen en daar is net iemand vermoord( U was te laat met ingrijpen)
Een God op bestelling??

Mee eens Ja

Al zie ik het dan vanuit de gedachtegang dat mensen zelf verantwoordelijkheid moeten nemen ...

Zonder slecht bestaat geen goed, zonder donker geen licht.
En er gebeuren veel nare dingen waarvan je denkt.. waarom??
Maar dat is leven.. en uiteindelijk gaat het er om hoe je met dingen omgaat en hoe je kunt blijven beseffen dat er altijd ook mooie dingen zullen zijn naast de minder mooie.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:34

suze_ schreef:
spettic schreef:

Een God op bestelling??

Mee eens Ja

Al zie ik het dan vanuit de gedachtegang dat mensen zelf verantwoordelijkheid moeten nemen ...

Zonder slecht bestaat geen goed, zonder donker geen licht.
En er gebeuren veel nare dingen waarvan je denkt.. waarom??
Maar dat is leven.. en uiteindelijk gaat het er om hoe je met dingen omgaat en hoe je kunt blijven beseffen dat er altijd ook mooie dingen zullen zijn naast de minder mooie.

helemaal mee eens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:35

OK dan! Haha! Knipoog

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:38

niemand boven ons kan ons leven of ons lot bepalen dat doen we allemaal zelf.
het is alleen jammer dat wij mensen zo geweldadig moeten zijn,maar we zijn een jong ras (de mens) misschien leren we wel beter gaande weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:39

Ja steeds meer mensen gaan wel die andere weg op denk ik, dus dat is al een goede stap. Lachen

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:40

suze_ schreef:
Ja steeds meer mensen gaan wel die andere weg op denk ik, dus dat is al een goede stap. Lachen

ik bid ervoor Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:41

Moniek schreef:
het is alleen jammer dat wij mensen zo geweldadig moeten zijn,maar we zijn een jong ras (de mens) misschien leren we wel beter gaande weg!

Waar hebben we dan een God voor nodig?? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:42

sflj schreef:
Moniek schreef:

put jij nergens kracht uit?
heb jij niet iets wat jou als het rot is je dat extra steuntje in de rug geeft?

voor een groep mensen is dat God, niks mis mee toch?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-07 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:43

Moniek schreef:

Ik ben van mening dat ons leven wel degelijk bestuurd word maar dat je zelf verantwoordelijk bent voor je daden

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:43

sflj schreef:
Moniek schreef:

sorry maar dan ga ik niet meer op in.
ik heb mezelf al duidelijk gemaakt en mijn gevoel cq geloof is nu eenmaal heel anders dat het jouwe.
god maakt mij een beter mens daar blijf ik bij.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:44

sflj schreef:
Moniek schreef:

put jij nergens kracht uit?
heb jij niet iets wat jou als het rot is je dat extra steuntje in de rug geeft?

voor een groep mensen is dat God, niks mis mee toch?[/quote]

dat is wat ik in hem vind. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:46

er zijn veel verschillen tussen geloven en overtuigingen en levenswijzen, maar ook veel overeenkomsten Lachen
en ieder heeft weer zijn eigen namen daarvoor.

Lachen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:51

Zeker niks mis mee en ik vind t voor jou en alle anderen mooi dat ze daar steun in vinden enz.
Maar als mij gevraagd wordt naar wat ik geloof of als men mij probeert te overtuigen mag ik toch zeggen wat ik 'geloof?'

Ík heb geen God, kerk, gebed, meditatie, geboden enz nodig om fatsoenlijk te leven of om me te steunen in moeilijke tijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:56

Tuurlijk, absoluut.

Ik vind zelf Moniek niet overkomen als willen overtuigen. Ze legt uit hoe het voor haar voelt.

Ik ben geen christen Knipoog
Mijn 'geloof' is het geloof wat jarenlang door het Christendom niet zo.. positief is benaderd om het netjes te zeggen Haha!

Mijn kerk is de natuur, het goddelijke zit voor mij in alles en iedereen. Mijn 'gebod' is altijd respect hebben voor alles wat leeft, een ander te behandelen zoals jijzelf behandeld wilt worden.. Do what ye will, but harm none..

en daar zitten weer mooie overeenkomsten uiteindelijk alleen heet het anders.

Ik brand ook kaarsen, ik heb rituelen, maar dat heeft de 'kerk' ook op zijn eigen manier..

Maar jij hebt vast ook iets waar je steun uit haalt als je het moeilijk hebt.

Liefde? Van familie, vrienden..

Ook een overeenkomst Lachen
Alleen zijn er dus ook mensen die God, Boedha of whatever als extra liefde hebben om steun bij te vinden.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:58

sflj schreef:
Zeker niks mis mee en ik vind t voor jou en alle anderen mooi dat ze daar steun in vinden enz.
Maar als mij gevraagd wordt naar wat ik geloof of als men mij probeert te overtuigen mag ik toch zeggen wat ik 'geloof?'

Ík heb geen God, kerk, gebed, meditatie, geboden enz nodig om fatsoenlijk te leven of om me te steunen in moeilijke tijden.

Fijn dat je zo zeker bent van jezelf.
Maar waarschijnlijk heb je dan nooit tijden meegemaakt dat je je als door iedereen verlaten voelde?
Ik ben getrouwd met een ontzettend lieve, leuke vent.
We hebben 4 kids.
Je zou zeggen dat ik me dan vast nooit eenzaam voel als je het bovenstaande leest.
Maar dat is niet helemaal waar.
Ik ben ook wel eens heel verdrietig als ik ruzie heb met manlief.
Dan voel ik me, net zoals jij dat zou hebben, eenzaam.
Als ik dan tot God bid en ik vraag of Hij me kracht wil geven en inzicht geeft om de ruzie op te lossen dan KRIJG ik ook kracht en rust.

Ik denk dat dat een heel groot verschil maakt tussen jou en mij.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:08

spettic schreef:
sflj schreef:

Maar waarschijnlijk heb je dan nooit tijden meegemaakt dat je je als door iedereen verlaten voelde?
We hebben 4 kids.
Je zou zeggen dat ik me dan vast nooit eenzaam voel als je het bovenstaande leest.
Als ik dan tot God bid en ik vraag of Hij me kracht wil geven en inzicht geeft om de ruzie op te lossen dan KRIJG ik ook kracht en rust.

Ik denk dat dat een heel groot verschil maakt tussen jou en mij.

Jij put je kracht uit God..Ik put die kracht uit mijn eigen bronnen.. (mezelf dus)
Geloof me.. ik heb genoeg meegemaakt en ik ben zo depressief geweest dat ik op het randje van zelfmoord zat. Ook heb ik op mijn 16e al een burn-out gehad. Maar ik ben daar geheel bovenop gekomen, zonder echte hulp van iemand anders. Maar gewoon tegen mezelf te zeggen: Het verleden is het verleden, mijn vader is gewoon een eikel en zal dat altijd blijven en de rest van mijn familie.. Tsja ze zijn niet perfect, maar ik zal maar naar hun goede kanten proberen te kijken.
En de grootste gedachte: Ik ga mezelf gewoon vanaf nu gelukkig maken!
Dat heb ik gedaan. Ik heb dingen aan mezelf en mijn leven veranderd (voor zover mogelijk) en natuurlijk zit het niet altijd even mee. Maar over het algemeen kan ik zeggen dat ik gelukkig ben en tevreden ben met mijn leven. Daar is geen God aan te pas gekomen.
Dus niet iedereen heeft een God nodig. Voor de mensen die hem als steun nodig hebben: Geweldig! Zoek je steun bij hem. Maar veroordeel mij er niet om dat ik het niet doe en ik de kracht in mezelf zoek om er weer bovenop te komen.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:10

[

[/quote]
We hebben 4 kids.

Ik denk dat dat een heel groot verschil maakt tussen jou en mij.[/quote]

Maar veroordeel mij er niet om dat ik het niet doe en ik de kracht in mezelf zoek om er weer bovenop te komen.[/quote]
Ik denk dat je me niet begrijpt want ik veroordeel je niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:11

spoekie ik vind het echt super voor je dat jij dat lichtje/goddelijke/energietje/kracht in jezelf hebt gevonden. Lachen OK dan!

Ja

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:12

en spoekie, ik had het ook niet tegen jou

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:14

Er is snel de neiging om je eigen overtuiging te verdedigen..

maar zoals ik zo de laatste pagina's lees, is iedereen heel respectvol. zo voel ik het, dat is voor mij het beste. voel jij het anders? ook top.

Lachen