Teken de petitie, zeg NEE tegen het rookverbod in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: Teken de petitie, zeg NEE tegen het rookverbod in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 18:58

Chiqa schreef:
IKbenEllen schreef:
Jij loopt heel het restaurant / cafe af of iemand er bewaar tegen heeft? Sorry, geloof er geen bal van.

Jammer dat je het niet geloofd, zegt meer over jou dan over mij maar ik vraag het dus wel vriendelijk, verassend he? Knipoog
Maar zoals ik al zei als ze spastisch gaan lopen doen zal ik er geen peuk minder om roken nu het nog mag.
Als de horeca rookvrij wordt verwacht ik een complete leegloop.
Wie wil er nu rookloos bij een stelletje zuurpruimen staan. Knipoog .

Heb van m'n leven nog niemand meegemaakt die in een restaurant alle tafeltjes afgaat of ze bezwaar hebben tegen zijn of haar rook, dus nee, sorry, geloof je niet. Ik heb het niet over mijn tafelgenoten alleen he.

De horeca in de landen waar een rookverbod is , is er na het eerste (slechtere) jaar alleen maar op vooruit gegaan. Zit VOL met zuurpruimen. Clown

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:05

Het is overigens wel zo dat rokers vaak gezellig zijn , daar ben ik het wel mee eens. Ze hebben ook genoeg training natuurlijk , je gaat toch wat tegen elkaar aan leuteren als je daar in een groepje met die stinkstok staat Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:35

waarom kijkt iedereen trouwens meteen naar rokers als iemand longkanker heeft? is het bewezen dat je alleen longkanker kan krijgen door de rook? volgens mij niet? mijn staleigenaar heeft 40 jaar gerookt, en zijn longen waren nog als iemand van 20 die nooit gerookt heeft..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:40

dees_daan schreef:
waarom kijkt iedereen trouwens meteen naar rokers als iemand longkanker heeft? is het bewezen dat je alleen longkanker kan krijgen door de rook? volgens mij niet? mijn staleigenaar heeft 40 jaar gerookt, en zijn longen waren nog als iemand van 20 die nooit gerookt heeft..

Longkanker komt ook heel veel voor als uitzaaiing van borstkanker. Als zo iemand dan toevallig heeft gerookt wordt gelijk het verband daarmee gelegd, terwijl het een uitzaaiing betreft die ook was voorgekomen als diegene niet had gerookt.

Je krijgt niet alleen longkanker van roken, ook van fijnstof en vroeger bijvoorbeeld van materialen die in de verfindustrie en grafische industrie werden gebruikt. Verder moet je blijkbaar ook een erfelijke aanleg hebben want er zijn inderdaad mensen 99 geworden terwijl ze de ene sigaret met de andere aanstaken (de broer van mijn opa bijvoorbeeld Knipoog )

Neemt niet weg dat je de kans op longkanker natuurlijk wel verhoogd als je rookt, zeker als je er erfelijke aanleg voor hebt.

Overigens kunnen de doktoren niet op foto's zien of je longen zwart zijn zoals hier wordt beweerd. Haha!
Ze kunnen er niet eens aan zien of je wel of niet rookt.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 29-09-07 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:41

toch vind ik t er smerig uitzien die rokerslongen,jakkie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:44

ThePast03 schreef:
dees_daan schreef:

Longkanker komt ook heel veel voor als uitzaaiing van borstkanker. Als zo iemand dan toevallig heeft gerookt wordt gelijk het verband daarmee gelegd, terwijl het een uitzaaiing betreft die ook was voorgekomen als diegene niet had gerookt.

Je krijgt niet alleen longkanker van roken, ook van fijnstof en vroeger bijvoorbeeld van materialen die in de verfindustrie en grafische industrie werden gebruikt. Verder moet je blijkbaar ook een erfelijke aanleg hebben want er zijn inderdaad mensen 99 geworden terwijl ze de ene sigaret met de andere aanstaken (de broer van mijn opa bijvoorbeeld Knipoog )

Neemt niet weg dat je de kans op longkanker natuurlijk wel verhoogd als je rookt, zeker als je er erfelijk aanleg voor hebt.

Overigens kunnen de doktoren niet op foto's zien of je longen zwart zijn zoals hier wordt beweerd. Haha!
Ze kunnen er niet eens aan zien of je wel of niet rookt.

dat bedoel ik dus.. er word altijd meteen met het vingertje naar de rokers gekeken.. en daar stoor ik me wel aan, ik hoor het zo vaak, terwijl het niet eens bewezen is.. zelf een collega op mijn vorige werk, die beweerde dat hij longkanker kreeg omdat wij rookten, (in het rookhok! glazen hok, dus rook kan er niet uit) omdat de deur openging als er iemand uitkwam..
hmm, hij zei tegen mij dat zijn longen er zo uitzagen, toch maar eens vragen hoe hij dat weet dan!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:51

dees_daan schreef:
dat bedoel ik dus.. er word altijd meteen met het vingertje naar de rokers gekeken.. en daar stoor ik me wel aan, ik hoor het zo vaak, terwijl het niet eens bewezen is.. zelf een collega op mijn vorige werk, die beweerde dat hij longkanker kreeg omdat wij rookten, (in het rookhok! glazen hok, dus rook kan er niet uit) omdat de deur openging als er iemand uitkwam..
hmm, hij zei tegen mij dat zijn longen er zo uitzagen, toch maar eens vragen hoe hij dat weet dan!

Om het echt keihard te bewijzen zul je een hoop mensen in een afgeschermde ruimtes moeten houden en ze alleen blootstellen aan sigarettenrook zodat alle andere invloeden buitengesloten worden.

Natuurlijk is roken vreselijk ongezond, daar hoeven we niet over te twijfelen en dat het de kans op longkanker verhoogd geloof ik ook meteen.
Zelf heb ik het geluk dat ik geen last heb van bijwerkingen, ik hoef 's morgens niet te hoesten als ik opsta en heb er verder ook (nog) geen klachten van.

Op jouw collega is waarschijnlijk sectie verricht als hij weet dat zijn longen zwart zijn Haha!
Hoogstwaarschijnlijk een ex-roker. Ik ken ook zulke mensen: Die hebben toen ik nog klein was altijd in mijn nabijheid gerookt, zelfs in de auto. Nu ze gestopt zijn beginnen ze al moord en brand te schreeuwen als ik op 20 meter afstand een sigaret opsteek want dan bezorg ik hun longkanker. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:56

hij heeft nooit gerookt , vreselijk irritant figuur, die het elke keer weer aanhaalde, roken is idd ongezond, en ook ik heb er geen bijwerkingen van! maar goed, er zijn wel meerder dingen ongezond..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:57

katiavl schreef:
Ja maar zoals kawa zegt soms die niet rokers gedeeltes. Alsof een glaasjes van een halve meter rook tegenhoud haha, bij ons zie je nu veel verwarme terassen voor rokers dat vind ik wel ok Lachen Heb ook geen problemen met rokers, maar dat ik niet naar een kroeg kan gaan omdat mensen roken vind ik wel triest Lachen

Ik ben net terug van een geweldige vakantie in Ierland. Daar is roken in alle horecagelegenheden verboden. Een hele opluchting! Voor de rokers zijn verwarmde terassen of speciale rookkamers ( Haha! ). Ik vind het echt een superoplossing. Ik teken de petitie dan ook niet. Bloos

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 21:59

dees_daan schreef:
hij heeft nooit gerookt , vreselijk irritant figuur, die het elke keer weer aanhaalde, roken is idd ongezond, en ook ik heb er geen bijwerkingen van! maar goed, er zijn wel meerder dingen ongezond..

Jij zit in een apart hok en ik neem niet aan dat zijn werkplek grenst aan dat rookhok waardoor hij elke keer rook op zijn werkplek krijgt als iemand even de deur opendoet.
Dit is dus gewoon een voorbeeld van een asociale niet-roker, waaruit maar blijkt dat het allemaal gewoon mensen zijn: rokers- en niet-rokers Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:00

Maar waarom zou in godsnaam bewezen moeten worden dat je van meeroken kanker krijgt, als best een gedeelte van de bevolking lijdt aan CARA achtige aandoeningen, bronchitis, astma enzovoort?
Waarbij door sigarettenrook letterlijk de lucht ontnomen wordt?

Voor die mensen is het een letterlijke verademing zijn als ze gewoon naar een cafe kunnen, of zonder medicijnen, wat ook echt niet gezond is.

Zelf krijg ik steevast branderige ogen en een zere keel na een avondje rookgordijn happen, maar dat is peanuts in vergelijking met wat sigarettenrook bij een echte CARA patient aanricht.

Aangezien mijn zoontje erfelijk belast is: Nee!!! tegen roken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:04

ThePast03 schreef:
dees_daan schreef:

Jij zit in een apart hok en ik neem niet aan dat zijn werkplek grenst aan dat rookhok waardoor hij elke keer rook op zijn werkplek krijgt als iemand even de deur opendoet.
Dit is dus gewoon een voorbeeld van een asociale niet-roker, waaruit maar blijkt dat het allemaal gewoon mensen zijn: rokers- en niet-rokers Haha!

nee, het rookhok zat in de kantine, je mocht ook alleen in de pauze roken, en ik vond het idd ook asociaal en irritant.

@ randalinpony, ik geloof best dat er mensen zijn die er niet tegenkunnen, maar longkanker wil niet zeggen dat het altijd komt door roken of meeroken, en dan moet er niet meteen naar de rokers gekeken worden vind ik, want er zijn veel andere oorzaken voor longkanker.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:05

randalinpony schreef:
Maar waarom zou in godsnaam bewezen moeten worden dat je van meeroken kanker krijgt, als best een gedeelte van de bevolking lijdt aan CARA achtige aandoeningen, bronchitis, astma enzovoort?
Waarbij door sigarettenrook letterlijk de lucht ontnomen wordt?

Voor die mensen is het een letterlijke verademing zijn als ze gewoon naar een cafe kunnen, of zonder medicijnen, wat ook echt niet gezond is.

Zelf krijg ik steevast branderige ogen en een zere keel na een avondje rookgordijn happen, maar dat is peanuts in vergelijking met wat sigarettenrook bij een echte CARA patient aanricht.

Aangezien mijn zoontje erfelijk belast is: Nee!!! tegen roken.

Voor mij hoeft het niet bewezen te worden, ik heb er geen enkel probleem mee als er in de horeca niet meer gerookt mag worden en heb dus ook niet getekend.
Verder val ik geen andere mensen ongevraagd lastig met mijn rookgewoonte.

Zoals Peruaanse Pas verteld lijkt me fantastisch: Een apart verwarmd terras of een speciale rookkamer. Zou bijna weer naar een horecagelegenheid gaan als ik dat lees. Haha!
Niets is zo gezellig als een stel rokers bij elkaar in een aparte rokersruimte Knipoog

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:08

Je kunt inderdaad nooit aantonen dat iemand die nooit gerookt heeft en toch longkanker krijgt dat heeft gekregen door passief meeroken. Natuurlijk zijn kan het ontstaan van longkanker ook andere oorzaken hebben. Of kan het zijn veroorzaakt door een combinatie van factoren. Je kunt echter evenmin aantonen dat de longkanker níet is veroorzaakt door passief meeroken of dat passief meeroken niet heeft bijgedragen aan het ontstaan ervan.
Er blijft toch altijd een stevige verdenking rusten op het effect van passief meeroken en dat maakt dat het verzoek van niet-rokers om niet meer ongevraagd in de rook van een ander te hoeven zitten volkomen gerechtvaardigd is.
En ja, verhalen over een deur van het rookhok die open en dicht gaat lijken mij ook overdreven tenzij de betreffende collega met z'n bureau net naast die deur zat en die deur continue open en dicht ging o.i.d. Zeurpieten kun je altijd tegen komen en die hebben als er niet gerookt wordt waarschijnlijk wel iets anders om over te zaniken.
Overigens was ik tijdens mijn vorige baan ook weer niet onverdeeld gelukkig toen mijn rokende collega's niet meer op de afdeling mochten roken. De lucht klaarde er wel aanzienlijk door op, maar in plaats van onder het roken gewoon door te werken, brachten verscheidene collega's dagelijks bij elkaar opgeteld zomaar een half uur tot een uur door in het rookhok, terwijl ik in die tijd gewoon doorwerkte en hun telefoon kon oppakken. Dat is dan wel weer een ander probleem, maar het geeft wel irritaties die kunnen meespelen in discussies over de overlast van roken.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:11

dees_daan schreef:
ThePast03 schreef:
nee, het rookhok zat in de kantine, je mocht ook alleen in de pauze roken, en ik vond het idd ook asociaal en irritant.

Gewoon een zeurpiet dus Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:13

Oprtalj schreef:
Je kunt inderdaad nooit aantonen dat iemand die nooit gerookt heeft en toch longkanker krijgt dat heeft gekregen door passief meeroken. Natuurlijk zijn kan het ontstaan van longkanker ook andere oorzaken hebben. Of kan het zijn veroorzaakt door een combinatie van factoren. Je kunt echter evenmin aantonen dat de longkanker níet is veroorzaakt door passief meeroken of dat passief meeroken niet heeft bijgedragen aan het ontstaan ervan.
Er blijft toch altijd een stevige verdenking rusten op het effect van passief meeroken en dat maakt dat het verzoek van niet-rokers om niet meer ongevraagd in de rook van een ander te hoeven zitten volkomen gerechtvaardigd is.
En ja, verhalen over een deur van het rookhok die open en dicht gaat lijken mij ook overdreven tenzij de betreffende collega met z'n bureau net naast die deur zat en die deur continue open en dicht ging o.i.d. Zeurpieten kun je altijd tegen komen en die hebben als er niet gerookt wordt waarschijnlijk wel iets anders om over te zaniken.
Overigens was ik tijdens mijn vorige baan ook weer niet onverdeeld gelukkig toen mijn rokende collega's niet meer op de afdeling mochten roken. De lucht klaarde er wel aanzienlijk door op, maar in plaats van onder het roken gewoon door te werken, brachten verscheidene collega's dagelijks bij elkaar opgeteld zomaar een half uur tot een uur door in het rookhok, terwijl ik in die tijd gewoon doorwerkte en hun telefoon kon oppakken. Dat is dan wel weer een ander probleem, maar het geeft wel irritaties die kunnen meespelen in discussies over de overlast van roken.

wij mochten daar alleen in de pauze's roken, waar ik nu werk is dat ook zo, al was het bij de vorige bedrijfsleider wel eens zo, dat ik 1 keer per dag even snel tussendoor mocht roken als het wat stresserig op het werk was, maar niet langer dan 5 minuten, het rookhok zat op mijn vorige werk dus ook in de kantine (kippenslachterij dus alles moet goed schoon blijven).
het is idd ook niet aangetoond dat het niet door roken komt, maar wel zijn er meerder oorzaken, waarom word en dan meteen naar rokers gekeken? dat vraag ik me dan af, want er is helemaal geen bewijs..

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:33

dees_daan schreef:
Oprtalj schreef:

wij mochten daar alleen in de pauze's roken, waar ik nu werk is dat ook zo, al was het bij de vorige bedrijfsleider wel eens zo, dat ik 1 keer per dag even snel tussendoor mocht roken als het wat stresserig op het werk was, maar niet langer dan 5 minuten, het rookhok zat op mijn vorige werk dus ook in de kantine (kippenslachterij dus alles moet goed schoon blijven).
het is idd ook niet aangetoond dat het niet door roken komt, maar wel zijn er meerder oorzaken, waarom word en dan meteen naar rokers gekeken? dat vraag ik me dan af, want er is helemaal geen bewijs..

Misschien omdat passief meeroken iets is dat duidelijk aanwezig is? Veel mensen die passief hebben meegerookt hebben daar al die tijd ook in meer of mindere mate hinder van ondervonden, ook mensen die er niet direct lichamelijke klachten van hebben gehad zoals keelpijn, benauwdheid of branderige ogen hebben het wel vaak als stinkend ervaren en hebben het geroken aan de kleren die ze 's avonds uittrokken. Van een erfelijke factor merk je echter niks zolang je de kwaal niet hebt. Contact gehad met fijnstofdeeltjes? Asbest? Is allemaal minder merkbaar dan een blauwe sigarettenwalm. Bovendien is passief roken iets dat eigenlijk niet hoeft, iets dat gemakkelijk voorkomen had kunnen worden en dat vaak ervaren wordt als iets dat een ander jou onnodig aan heeft gedaan.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:37

Misser schreef:
Jij vindt dat niet vies??

getekent Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:38

het is dan wel minder merkbaar, en iemand kan er last van hebben (vraag dan vriendelijk of hij uit mag, dan doe ik hem persoonlijk uit, of ik ga ergens anders staan) maar dan nog is het niet zeker dat het door meeroken komt. dus dat vingertje naar de rokers vind ik onterecht.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:40

Bij mijn vorige werkgeven was overigens een rookplek ingericht bij de koffie-automaat. In eerste instantie leek het me niet zo'n fijn idee om door zo'n dikke walm heen te moeten om een bakkie te halen, maar al snel bleek dat ik me hier niet druk over had hoeven te maken. De rokers op de afdeling vochten elkaar bijna de tent uit over wie er koffie mocht gaan halen. Ik heb nog nooit zo vaak achter elkaar bakjes koffie of thee op mijn bureau gekregen als toen. Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:41

ik werk in een apotheek en de collega's die willen roken mogen dat doen in de pauze,buiten!dat is zelfs verplicht geloof ik,en ik vind het prima.
alleen stinken ze na een kwartiertje roken toch best erg,en dan daarna aan de balie werken.........tja!

maargoed sorry daar ging het niet over

en trouwens al zou ik er niks van oplopen,toch wil ik niet met iemand meeroken.
dat iemand rookt is prima en eigen keus,maar niet als een ander er last van heeft

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:45

dees_daan schreef:
het is dan wel minder merkbaar, en iemand kan er last van hebben (vraag dan vriendelijk of hij uit mag, dan doe ik hem persoonlijk uit, of ik ga ergens anders staan) maar dan nog is het niet zeker dat het door meeroken komt. dus dat vingertje naar de rokers vind ik onterecht.

Als je als roker geen vingertje wil zien moet je gewoon zorgen dat een ander nooit ongevraagd in jouw rook hoeft te zitten. Lijkt me dat niemand dan jou persoonlijk met de vinger na kan wijzen, toch?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:46

Snoevie schreef:
alleen stinken ze na een kwartiertje roken toch best erg,en dan daarna aan de balie werken.........tja!

Dit soort opmerkingen vind ik persoonlijk nu echt niet nodig.
Sommige mensen gaan in hun pauze een broodje Shoarma met knoflook eten en staan daarna ook achter een balie, vind ik ook niet lekker ruiken.

Andere mensen hebben last van een behoorlijke zweetlucht na een morgen hard werken (kunnen ze zelf heel weinig aan doen) en dat ruikt ook niet naar roosjes.

Wie weet vinden andere jou ook wel stinken, van sommige geurtjes die mensen ophebben krijg ik het ook Spaans benauwd en zorgen bij mij ook voor hoestbuien.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:49

Oprtalj schreef:
Als je als roker geen vingertje wil zien moet je gewoon zorgen dat een ander nooit ongevraagd in jouw rook hoeft te zitten. Lijkt me dat niemand dan jou persoonlijk met de vinger na kan wijzen, toch?

Ik denk dat ze bedoelt dat door sommige mensen de rokers nu als de moderne groep "lepralijders" wordt gezien en behandelt.

Zelf heb ik (behalve die 2 ex-rokers die mij vanaf klein kind in hun rook hebben laten zitten) nooit last van mensen die mij met de vinger nawijzen, simpelweg omdat ik ze er niet lastig meeval.
Maar ik word ook bijzonder moe van die ex-rokers die elke keer weer moeten vertellen hoe ongezond het is (doh, dat wist ik echt nog niet) en hoe goed zij zichzelf wel niet voelen nadat ze gestopt zijn en hoe makkelijk het is om te stoppen en hoe goed ze zichzelf vinden dat ze gestopt zijn.
Ik val hen niet lastig en zou dat graag andersom zien. Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 22:51

Overigens... mijn bezwaar gaat helemaal niet zo ver als misschien verhoogde kans op longkanker. Ik krijg er in het hier en nu koppijn van, en keelpijn, en mijn neus kriebelt enorm, en allergie (voor dieren en bepaalde bomen) wordt flink versterkt.

Over de risico's over 30 jaar valt best te twisten, maar met deze gevolgen heb ik NU te maken, en die zijn heel simpel te herleiden tot het roken. Dus ja, dat is overlast, flinke overlast zelfs waar ik niet om gevraagd heb. Bij familie en vrienden wil ik dat nog wel in goed overleg oplossen en delen we allebei wat van het ongemak. (Zij gaan soms buiten staan, ik hou soms mijn mond, een beetje geven en nemen...)
Maar om nou koppijn te krijgen voor de slechte gewoonte van vreemden? Nee, daar heb ik eigenlijk niet zoveel zin in.