Proefdieren of gedetineerden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Proefdieren of gedetineerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:49

Nee dat helaas niet, maar misschien komt die nog wel ergens vandaan Haha!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:50

Maar waarom niet? Je bent toch blij dat hij is 'opgeruimd'? Je zou moeten staan juichen bij zo'n filmpje.

Ik ben zo'n eng persoon die vind dat hij nog zou moeten leven. Natuurlijk had hij een levenslange straf moeten hebben, dat staat buiten kijf. Maar niemand hoeft vermoord te worden omdat hij anderen vermoord heeft. Dat klopt imo echt niet.

Edit; jullie gaan veel te snel Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:52

Nee dat is niet mijn gedachte dat ik sta te juichen als iemand dood is.
Bij niemand hoe gruwlijk mens het ook is geweest sta ik te juichen.
Maar zal het bijv ook niet helemaal afkeuren, daar zit voor mij dus echt een groot verschil in.

Maar hoe denk jij dan over het mogelijk enge dingen doen om zulk persoon vrij te krijgen?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:52

Ik sta niet te juichen bij zo'n filmpje, ik beleef er geen genoegen aan als andere mensen iets aangedaan wordt.
Maar als ik er aan denk wat hij gedaan heeft en hoeveel pijn mensen daarvan gehad hebben en nu nog steeds voelen, vind ik het inderdaad helemaal niet erg dat hij niet meer is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:54

runningkawa schreef:
Maar hoe denk jij dan over het mogelijk enge dingen doen om zulk persoon vrij te krijgen?

Dat bedoelde ik dus ook. Dit persoon was gewoon veel te gevaarlijk, ik denk dat er nog heel gekke dingen hadden kunnen gebeuren als hij levenslang had gekregen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:54

lies schreef:
Maar waarom niet? Je bent toch blij dat hij is 'opgeruimd'? Je zou moeten staan juichen bij zo'n filmpje.

Ik ben zo'n eng persoon die vind dat hij nog zou moeten leven. Natuurlijk had hij een levenslange straf moeten hebben, dat staat buiten kijf. Maar niemand hoeft vermoord te worden omdat hij anderen vermoord heeft. Dat klopt imo echt niet.

Edit; jullie gaan veel te snel Scheve mond

waarom maakt jou dat eng? Dat mag toch? Dat is het heerlijke in dit land, je bent baas over je eigen gedachten en ideeen! Knipoog En ergens ben ik het daar ook weer mee eens, hoor, vind hem alleen een megamassa moordenaar, al zag hij er best kwetsbaar en menselijk uit toen ze hem vonden, zo grijs en vermoeid, maar dat terzijde. Vond het destijds goed om te zien dat hij zich weer had gewassen en gegeten had. Dubbel he? misschien ben ik dan wel eng. Knipoog

Wat gaat er te snel?..

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:01

Ik kan me het rechtvaardigheidsgevoel van zijn slachtoffers goed voorstellen, dus wat dat betreft is het misschien goed dat hij er niet meer is. Toch zou ik waarschijnlijk, als slachtoffer van een dergelijk iemand, willen dat zoeen levenslang in een hokje zit. Ik ben principieel tegen de doodstraf. Ik vind het iets walgelijks en onomkeerbaar bovendien. Wat nooit zou moeten kunnen.

Wat bedoel je met enge dingen? Aanslagen? Volgens mij zijn er nog nooit zoveel aanslagen gepleegd in Irak sinds Amerika zich ermee is gaan bemoeien. Er worden dagelijks mensen gegijzeld door Irakezen om krijgsgevangenen (die alleen al bij enige verdenking jaren worden vastgehouden en mishandeld) vrij te krijgen.
Toen Saddam gevangen zat, zijn die niet toegenomen volgens mij.

Detour; Diablo vond het eng dat er mensen zijn die zouden willen dat hij was blijven leven, vandaar 'eng persoon'. Wat betreft te snel; ik reageerde op iemand van 5 berichten eerder.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:04

lies schreef:
Detour; Diablo vond het eng dat er mensen zijn die zouden willen dat hij was blijven leven, vandaar 'eng persoon'. Wat betreft te snel; ik reageerde op iemand van 5 berichten eerder.

Nee Lies, dat zei ik niet. Ik zei dat ik 'zou kunnen zeggen' dat ik dat eng vind. De tegenstanders vinden nl. dat wij eng zijn omdat wij onze mening hebben, maar andersom zouden wij het dus net zo eng kunnen vinden.

Ik vind jou niet eng hoor Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:05

Toen is dat nog niet toegenomen.
Maar als er werd verkondigd dat hij levenslang zou zitten, kan me echt heel goed voorstellen dat er bedacht zou gaan worden hoe hij daar uit moest gaan komen.
En dat zal ook vast niet zijn zonder bloed vergieten.
Nu kan dat iig op dat vlak niet meer.

Overigens ben ik het totaal niet eens wat Amerika in Irak aan het doen is, maar ook niet rouwig om zijn dood

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:24

Erg he? Word van Bush vrijwel even misselijk als van Hoessein..

Hopelijk komt er iemand anders aan de macht in Amerika na de verkiezingen..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:52

detour schreef:
Erg he? Word van Bush vrijwel even misselijk als van Hoessein..

Hopelijk komt er iemand anders aan de macht in Amerika na de verkiezingen..

Weet je wat nog enger is, dat dit juist de mensen zijn die over de rechtspraak in ene land oordelen. Laten wij lekker met zijn allen experimenten invoeren, dan zullen dat soort mensen wel zorgen dat ze de juiste slechtoffers ervoor opofferen. Als het hun niet aanstaat dat wij hier lelijk over ze praten, is het maar heel eenvoudig hoor om je op te pakken voor terrorisme en aangezien terroristen tegenwoordig blijkbaar geen recht hebben op een eerlijk proces, zitten ze al medicijnen in je te stoppen voor dat je het door hebt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:58

Sorry, kan de lijn niet helemaal volgens Sizzle, wat bedoel je precies?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:11

Ik wel. We hebben in Nederland een aardig 'fair' systeem, maar mensen als Bush lijken boven de wet te staan. Als we proeven op gedetineerden zouden invoeren, zouden mensen als Bush daar zeker misbruik van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:22

Bush maakt misbruik met en zonder wet
Daarvoor wordt nu ook niet alles gelaten

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:29

Ben het niet helemaal eens dat het systeem fair in Nl is, maar goed, da's een meningsverschil.

Vind dat Bush al dermate gruwelijk bezig is dat het ook niet veel beroerder kan, eerlijk gezegd. En dan heb ik het niet alleen over mensen, maar bv ook op zijn visie over het milieu...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:31

pfff, lang topic.... ben bij pagina 11 ofzo met bijlezen, maar gaat het nog over de originele discussie?? Anders moet ik nog ff verder bijlezen Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:32

Thats up to you, in principe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:33

detour schreef:
Het enige logische wat ik uit jouw verhaal gehaald heb ik dat je zelf gestopt bent in je werk met het doen van dierproeven omdat er feitelijk gezien weinig werd bereikt qua resultaat en veel dieren daar dus onnodig het leven voor lieten...

Misschien moet je toch nog eens teruglezen? Maar voor het gemak hier nog eens samengevat, en dit is mijn persoonlijke mening, die ik niemand door zijn strot wil duwen.

Dierproeven voor medische redenen zijn nodig, en onvermijdelijk. Mensen daarvoor gaan gebruiken is NOT DONE, en ethisch onverantwoord.
Dierproeven voor cosmetica zijn onnodig. Mensen daarvoor gaan gebruiken is NOT DONE, en ethisch onverantwoord.
Dierproeven voor vage biologische onderzoeken zijn beperkt nodig. Mensen daarvoor gaan gebruiken is NOT DONE, en ethisch onverantwoord.

In de laatste finale fase van een medicijn mensen gebruiken voor testen moet op vrijwillige basis gebeuren, en de voorlichting over de gevaren en bijwerkingen moet goed en compleet zijn. Dat dit in sommige gevallen niet helemaal volgens de waarheid gebeurt is een zeer kwalijke zaak. Dat je mensen alleen maar meekrijgt vanwege het geld dat ze ervoor bieden (en dat in derde wereldlanden enkele jaarsalarissen kan zijn) is ten dele de beslissing van de persoon die zich voor geld mee laat slepen, ten dele te wijten aan de situatie waarin men zich in dat land bevind. En daar zou wat aan gedaan moeten worden. Gedetineerden dwingen om deel te nemen aan deze laatste fase is NOT DONE en ethisch onverantwoord.

detour schreef:
Cassidy, je komt met een definitie van wat een stelling inhoudt;
laat ik je dan bij deze zeggen (en heb dat ook vermeld) dat ik die niet als zodanig interpreteer dat ik dergelijke praktijken in het echt zou willen zien.

En waar gaat deze hele discussie dan over? In de beginpost van Chiqa komt het woord stelling naar voren, die ik even later in het topic door anderen nog eens herhaalt zie worden (dus nee Katia, integenstelling wat jij voelt: het is niet alleen mijn instelling tegenover jou). Als het woord stelling in het eerste bericht niet zo opgevat had hoeven worden zoals het er staat, waar hebben we het dan al die pagina's in hemelsnaam over?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:36

je laatste zin is een rake opmerking, voor de rest herhaal je jezelf.

Ik zie deze stelling als iets hypothetisch; ga er van uit dat dergelijke praktijken (en waarschijnlijk gedeeltelijk terecht) nooit zullen plaatsvinden.

Het is dus maar net hoe je het woord stelling interpreteert en volgens mij zit daar, als je de meningen doorleest, eern verschil in.

Maar kan me vergissen uiteraard.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:52

detour schreef:
Thats up to you, in principe.

Aangezien het opeens over bush gaat..... ben dus maar ff aan het bijlezen. Moet sowieso zeggen dat het erg interessant is om te zien wat voor argumenten er voorbij komen Wow!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:53

Wat is je eigen visie, manzano?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:02

Zolang het Nederlandse rechtssysteem niet 100% foutloos is vind ik dat je aan dergelijke straffen sowieso nooit moet beginnen.
Persoonlijk vind ik het niet eens ethisch verantwoord, maar dat staat er dan nog even los van.

Ik vind absoluut dat er strengere straffen mogen komen in gradaties van jaren (dat is overigens vorig jaar nog gebeurd....). Levenslang is een vrij ongewenste straf, dus ik zou liever straffen zien van langer dan 30 jaar, wat nu zo'n beetje het maximum is. Maar in geval van fouten van justitie zijn dergelijke straffen ongedaan te maken.
Wat is de reden dat veel mensen tegen de doodstraf zijn?? --> wat als je de verkeerde veroordeeld. Ik denk dat hiervoor hetzelfde geldt. En helaas gebeurd dat in NL ook Ja

Zoú je het al doen, dan heeft het alleen zin bij mensen met levenslang (want de rest keert terug in de maatschappij) en die groep is maar zo klein dat de testen nooit een goed resultaat zullen hebben.

*ga weer ff verder bijlezen en verder mening vormen*

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:33

Dat is dus een goed punt; de vraag is hoeveel onschudigen er zitten in de gevangenis, en dan is een gevangenisstraf altijd erg!
Of er een waterdicht systeem tegen gevonden wordt dat denk ik niet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:37

Nee, dat denk ik ook niet..... maar wanneer trek je dan een grens. Een gevangenisstraf kan, op het moment dat het rechtelijk dwalen wordt ontdekt, direct stopgezet worden..... medische proeven kunnen blijvende gevolgen hebben (wellicht dat je niet eens direct uit zo'n traject kan stappen).

Met de toename van de kennis en opsporingsmethoden (DNA etc) komen er steeds meer fouten aan het licht. Alleen daarom zou het al geen optie moeten of mogen zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:31

Tsja, waar ligt die grens?Moet wel ff kwijt dat slachtoffers ook psychische gvolgen kunnen overhouden aan de daad van hun aanvallers...Vind dat niet zwaar minder wegen, zeg maar.