Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
26 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
93 (17%)
CDA
36 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
86 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 544

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:20

prompter schreef:
Als je in een regio woont waar veel gebouwd is kan ik me voorstellen dat het voelt alsof alles vol stroomt en aan elkaar groeit. Als ik die enorme nieuwbouwwijken bij Ede zie.... Maar echt, er blijft nog zat grond over als we alle huizen bouwen die er nog moeten komen.

Daar doelde ik inderdaad op. In Ede is het echt extreem.
Ik woon 30 km vanaf Ede richting Utrecht en daar is het voornamelijk veel bos.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:22

Elisa2 schreef:
Ja misschien ligt het inderdaad heel erg aan waar je woont en ik snap dat mensen ergens moeten wonen maar het leven wordt er niet prettiger op zeg maar.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe de stikstofuitstoot verlaagd kan worden los van de boeren. Aangezien zij niet de enige vervuilers zijn.

Hogere belasting op vliegen, grote vervuilende bedrijven dwingen om duurzamer te worden, Schiphol flink laten krimpen. Meer investeren in isolatie en verduurzaming van woningen.

En op persoonlijk vlak (ik geloof hier niet heel erg in op het grotere plaatje): lokaal, bewust en minder vlees eten. Minder zuivel. Lokaal je boodschappen doen. Minder met de auto. Niet tot weinig vliegen. Met de trein op vakantie. Minder consumeren. Meer tweedehands en duurzaam consumeren.

Ik ik doe niks van hierboven heel bewust. Ik eet geen vlees maar dat besloot ik toen ik 11 was (2006). Toen kende ik duurzaamheid nog niet. En van veel melk word ik ziek. Dus dat is lekker makkelijk.

Maar ik ben ook egoïstisch en vind het leven al moeilijk genoeg zonder de beste versie voor de wereld te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:26

Ja daarover denken we wel hetzelfde :j , vind het alleen zo jammer dat niet iedereen daar in mee te krijgen is zeg maar.

Ede is inderdaad echt 5 keer zo groot inmiddels dan 20 jaar geleden. Maar ik zie het ook in Barneveld, Kootwijkerbroek, Bennekom, Wageningen..alle kleine dorpen en gehuchten in de buurt zeg maar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:30

Elisa2 schreef:
Ja daarover denken we wel hetzelfde :j , vind het alleen zo jammer dat niet iedereen daar in mee te krijgen is zeg maar.

Ede is inderdaad echt 5 keer zo groot inmiddels dan 20 jaar geleden. Maar ik zie het ook in Barneveld, Kootwijkerbroek, Bennekom, Wageningen..alle kleine dorpen en gehuchten in de buurt zeg maar.

Ik woon ook in deze contreien.
Ben dat wel eens.
Maar ja, mensen moeten toch ergens wonen… je kunt nooit af met nooit huizen bouwen. De bevolking groeit hoe dan ook. Dit is al vanaf de oorlog een probleem.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:30

Benzz schreef:
Mbt hypotheekrente aftrek:
Huurders die een inkomen hebben boven de sociale huurgrens zijn aangewezen op de vrije sector. Waarbij huren van 1200 tot 1800 euro geen uitzondering zijn. Zij krijgen geen belastingvoordeel terwijl hun woonlasten vaak hoger zijn dan die van kopers. Ook bouwen ze geen vermogen op uit steen. Dit is structurele ongelijkheid.

Dit is exact de reden dat ik indertijd een huis heb gekocht. In mijn woonplaats waren er gewoon geen geschikte betaalbare huurwoningen voor mijn inkomensgroep (1x modaal) -O- Indertijd was ik reuze blij met hypotheekrenteaftrek, maar inmiddels is mijn huis in waarde verdubbeld en heb ik die teruggave niet meer nodig.

Wat mij betreft mag de overheid doorgaan met het afbouwen van de HRA en het geld in betaalbare huur- en koopwoningen (premie A?) voor starters en pensionado's steken :j

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:01

Ik koop dan liever een huis zodat ik het investeer in iets wat van mijzelf wordt. Bij huren gooi je het eigenlijk weg, dus mijn voorkeur gaat naar betaalbare koopwoningen.

Verder bedankt mensen voor het beter verwoorden van mijn woorden. :) ik kan soms wat lomp, hard en niet tactisch zijn, maar bedoel het goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:09

Elisa2 schreef:
Kan niet overal op reageren, maar wil wel zeggen dat bij ons bedrijf de lonen ook echt niet zoveel kunnen stijgen. Daar wordt heel makkelijk vanuit gegaan maar is niet realistisch..en inderdaad, vroeg of laat komt die rekening weer bij de burger terecht.

Daarnaast hoor ik uit wat Esaqar zegt vooral: werk moet lonend zijn om gemotiveerd te blijven. En voor mij en andere jonge mensen moeten er voldoende kansen zijn/ komen om een leven op te kunnen bouwen. Een huis kopen, vooruit kunnen etc. En dat stagneert nu allemaal.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie dat dan denken op te lossen? Want de enige mogelijkheid die ik zie is NL helemaal volbouwen en persoonlijk wordt ik van dat idee erg verdrietig. Ik vind het al zo druk geworden overal.

Om werkend lonen te houden zijn er partijen die de hypotheekrente af willen schaffen van plan om dat vrijgekomen geld in een lager belastingtarief te stoppen! Dus iets meer hypotheek betalen om aan de andere kant meer te verdienen en dat hogere salaris werkt in veel meer door dan mensen in de gaten hebben, hoger pensioen, hogere uitkering bij arbeidsongeschiktheid , meer te besteden dus eventueel sneller aflossen en hogere uitkering bij ontslag enzenz.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:09

Esaqar schreef:
Ik koop dan liever een huis zodat ik het investeer in iets wat van mijzelf wordt. Bij huren gooi je het eigenlijk weg, dus mijn voorkeur gaat naar betaalbare koopwoningen.

Verder bedankt mensen voor het beter verwoorden van mijn woorden. :) ik kan soms wat lomp, hard en niet tactisch zijn, maar bedoel het goed.

Maar je gooit niet weg bij huren want het geeft je een dak boven je hoofd? Zelfstandig wonen is mij elke cent waard…

Ja dure particuliere huur is wel onzinnig. Maar in je eentje een kunnen huis kopen gaat echt heel lang niet gebeuren.

Daarbij vind ik een dure zuipende auto echt veel meer geld weggooien. Je rijdt een keer tegen een boom aan en je geld is weg. :=

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:22

MarlindeRooz schreef:
Esaqar schreef:

Maar je gooit niet weg bij huren want het geeft je een dak boven je hoofd? Zelfstandig wonen is mij elke cent waard…

Ja dure particuliere huur is wel onzinnig. Maar in je eentje een kunnen huis kopen gaat echt heel lang niet gebeuren.

Daarbij vind ik een dure zuipende auto echt veel meer geld weggooien. Je rijdt een keer tegen een boom aan en je geld is weg. :=

Zelfstandig wonen is mij ook veel waard. Maar ik kan geen 1200 exclusief particuliere huur betalen in mijn eentje, net zoals heel veel mensen. Dus zit vast bij mijn ouders.

Dure, zuipende auto valt mee hoor.
En ik was opzich niet van plan tegen een boom te rijden maar ben All-Risk verzekerd en werk in de autoschade dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:27

Tja dat kon ik ook niet… dus heb ik jaren op kamers gewoond tot ik genoeg inschrijfduur had voor een goedkope kleine woning. In een voor mij onbekend boerendorp op de Bible Belt. Waar “niemand” wil wonen. :P

Ik kan niet bij mijn ouders wonen dus ik moet wel. Dakloos zijn leek me ook niet fijn. Je moet keuzes maken en consessies doen.

Maar als je goedkoop wil wonen heeft rechts stemmen bijzonder weinig zin. Dus dat lijkt me heel bijzonder dat je daar toch op uitkomt.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:33

MarlindeRooz schreef:
Tja dat kon ik ook niet… dus heb ik jaren op kamers gewoond tot ik genoeg inschrijfduur had voor een goedkope kleine woning. In een voor mij onbekend boerendorp op de Bible Belt. Waar “niemand” wil wonen. :P

Ik kan niet bij mijn ouders wonen dus ik moet wel. Dakloos zijn leek me ook niet fijn. Je moet keuzes maken en consessies doen.

Maar als je goedkoop wil wonen heeft rechts stemmen bijzonder weinig zin. Dus dat lijkt me heel bijzonder dat je daar toch op uitkomt.

Naja sta 8 jaar ingeschreven. Het is niet dat ik er niks voor doe.

Ik kan gelukkig wel bij mijn ouders wonen. Die betaal ik liever. Ben toch of aan het werk of met vrienden op pad.

Links stemmen heeft dan ook geen zin naar mijn mening.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:34

https://www.kiesopinhoud.nl/

Kieswijzer van Maurice de Hond. Je in hier maximaal 6 partijen met elkaar vergelijken.

Het blijft toch bijzonder dat ik bij elke stemwijzer, kieskompas of andere vergelijker een andere partij naar boven krijg.

Lastig kiezen, ik ben niet van plan alle partij programma’s door te lezen…

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:36

Esaqar schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik kan gelukkig wel bij mijn ouders wonen. Die betaal ik liever. Ben toch of aan het werk of met vrienden op pad.

Jawel want dan houdt je meer over , wordt de woningmarkt eindelijk beter. Dus al twee redenen om wel voor midden/links te stemmen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:37

Esaqar schreef:
MarlindeRooz schreef:

Hoe kom je dan eigenlijk op rechts uit om te stemmen :?

Je hebt een laag inkomen, geen koophuis en geen huurwoning.
Wat gaat rechts voor jou doen?

Die doen alleen wat voor mensen met veel oud geld, hoog inkomen en koophuis dat veel waard is en grote erfenis. Als mensen er dan op stemmen, snap ik dat.

Maar in dit geval is het zo duidelijk dat iemand met jouw profiel meer koopkracht zal ervaren in een links beleid. Dan kan je meer sparen en kom je dichter bij een koophuis.
Het enige wat er afgelopen jaar met rechts bereikt is, is dat de laagste inkomens nog verder achteruit zijn gegaan.

Maar ik begrijp dit oprecht niet, dus ik ben benieuwd naar de motieven :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:45

De haat naar vluchtelingen is groter dan haar portemonnee en hoe graag ze een woning wil. Dat is de enige conclusie die ik eruit kan halen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:47

verootjoo schreef:
Esaqar schreef:

Die doen alleen wat voor mensen met veel oud geld, hoog inkomen en koophuis dat veel waard is en grote erfenis. Als mensen er dan op stemmen, snap ik dat.

Maar in dit geval is het zo duidelijk dat iemand met jouw profiel meer koopkracht zal ervaren in een links beleid. Dan kan je meer sparen en kom je dichter bij een koophuis.
Het enige wat er afgelopen jaar met rechts bereikt is, is dat de laagste inkomens nog verder achteruit zijn gegaan.

Hoe kom je erbij dat ik een laag inkomen heb?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:48

Esaqar

Je zegt dat je het verkeerd verwoord en de mensen bedoeld die niet willen maar wel kunnen werken, maar:

1. Dat schrijf je niet in de 1e berichten. Daar heb je het over uitkeringen niet mee laten stijgen want die mensen hebben toch geen hoge autokosten.
2. De groep die wel kan maar niet wil is echt vele malen kleiner en daar zijn al allerlei wetten en regels voor. je kan bijvoorbeeld niet zomaar in de bijstand zitten en niet solliciteren of alles saboteren zonder consequenties zoals korten van uitkering of zelfs helemaal niks meer krijgen.
En 3. Hoe wil je het onderscheid gaan maken dan? Welke uitkeringen wel en welke niet? En hoe zorg je ervoor dat de goede niet onder de kwade lijden? Wat ze toch al doen want de laatste jaren heeft de overheid al meerdere regels aangepast bij uitkeringen vanwege een kleine groep die misbruik maakt. En daar zijn echt tien keer zoveel goede de dupe van.
Maar door allerlei leuke veranderingen en strengere regels en slecht functionerende instanties heb je geen duidelijk onderscheid meer. Bijstand is niet alleen voor werklozen, verschillende ziektewetten zitten mensen die nog heel fit zijn en mensen die niks meer kunnen, maar die 1e kan een hoger afkeuringspercentage hebben als die 2e. En je hebt mensen die helemaal niet meer kunnen werken en alsnog geen uitkering krijgen. Er zitten mensen in de wajong die wel kunnen werken maar niets kunnen vinden, er zijn mensen die in de wia zitten gedeeltelijk afgekeurd, maar niks passends kunnen vinden qua werk met de beperkingen.

En iedere werkende die pech heeft en niet meer kan werken kan dan ook te maken krijgen met een uitkering waar je niet meer van kan leven. Want je weet van te voren niet of je uit gaat vallen of niet en waar je terecht gaat komen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:48

Benzz schreef:
De haat naar vluchtelingen is groter dan haar portemonnee en hoe graag ze een woning wil. Dat is de enige conclusie die ik eruit kan halen.

Absoluut niet. Sterker nog, ik heb 24 oorlog-vluchtelingen naast me wonen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:52

Esaqar schreef:

Dat lage inkomen heb je zelf gezegd.

Esaqar schreef:
ik heb geen slechte baan maar zit niet aan €18 in het uur.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:52

Esaqar schreef:
verootjoo schreef:

Omdat je schreef dat je onder de 18€ per uur verdient. Dat is toch laag :o
En een sociale huurwoning zoekt, of iig daarvoor staat ingeschreven. Daarvoor kom je alleen in aanmerking met een bepaald inkomen :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:55

verootjoo schreef:

Ik heb wel eens gelezen dat (relatief) arme mensen rechts stemmen omdat ze geloven in de maakbaarheid van de maatschappij. Een uitvloeisel van het concept dat je alles kunt worden wat je wilt (als je maar ...). Ze hopen ooit rijk te worden (door hard werken, een meevaller, de erfenis van een onbekende weldoener of de hoofdprijs in de loterij). En ze willen nu al zeker stellen dat ze dán niet te veel belasting hoeven te betalen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 21:00

MyWishMax schreef:
Esaqar

Je zegt dat je het verkeerd verwoord en de mensen bedoeld die niet willen maar wel kunnen werken, maar:

1. Dat schrijf je niet in de 1e berichten. Daar heb je het over uitkeringen niet mee laten stijgen want die mensen hebben toch geen hoge autokosten.

Ik zeg hiermee dat deze mensen andere uitgaven hebben.
Geen brandstofkosten omdat werk een stuk rijden is.
Geen kosten van nieuwe kleding omdat je er representatief bij dient te lopen.

Citaat:
2. De groep die wel kan maar niet wil is echt vele malen kleiner en daar zijn al allerlei wetten en regels voor. je kan bijvoorbeeld niet zomaar in de bijstand zitten en niet solliciteren of alles saboteren zonder consequenties zoals korten van uitkering of zelfs helemaal niks meer krijgen.

Fijn dat de groep die niet wil kleiner is, maar dat betekend dus niet dat ze er niet zijn.
Meer controle dus.

Citaat:
En 3. Hoe wil je het onderscheid gaan maken dan? Welke uitkeringen wel en welke niet? En hoe zorg je ervoor dat de goede niet onder de kwade lijden? Wat ze toch al doen want de laatste jaren heeft de overheid al meerdere regels aangepast bij uitkeringen vanwege een kleine groep die misbruik maakt. En daar zijn echt tien keer zoveel goede de dupe van.
Maar door allerlei leuke veranderingen en strengere regels en slecht functionerende instanties heb je geen duidelijk onderscheid meer. Bijstand is niet alleen voor werklozen, verschillende ziektewetten zitten mensen die nog heel fit zijn en mensen die niks meer kunnen, maar die 1e kan een hoger afkeuringspercentage hebben als die 2e. En je hebt mensen die helemaal niet meer kunnen werken en alsnog geen uitkering krijgen. Er zitten mensen in de wajong die wel kunnen werken maar niets kunnen vinden, er zijn mensen die in de wia zitten gedeeltelijk afgekeurd, maar niks passends kunnen vinden qua werk met de beperkingen.

En iedere werkende die pech heeft en niet meer kan werken kan dan ook te maken krijgen met een uitkering waar je niet meer van kan leven. Want je weet van te voren niet of je uit gaat vallen of niet en waar je terecht gaat komen.

Ik snap dat er veel verschil is. Ik weet alleen niet wat je verwacht dat ik hierop reageer.

Dus nogmaals: ik vind het vervelend voor de mensen die terecht een uitkering krijgen. Deze mensen gun ik ook al het geluk.
Maar de mensen die daar onterecht zitten moet gewoon aan het werk gaan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 21:01

Lieser schreef:
verootjoo schreef:

Ik heb wel eens gelezen dat (relatief) arme mensen rechts stemmen omdat ze geloven in de maakbaarheid van de maatschappij. Een uitvloeisel van het concept dat je alles kunt worden wat je wilt (als je maar ...). Ze hopen ooit rijk te worden (door hard werken, een meevaller, de erfenis van een onbekende weldoener of de hoofdprijs in de loterij). En ze willen nu al zeker stellen dat ze dán niet te veel belasting hoeven te betalen.

Ik dan weer dat sociaal-culturele waarden (kringverjaardagen, blokjes kaas eten, zwarte piet houden en ons land beschermen tegen vluchtelingen) belangrijker zijn dan economische waarden. Want inderdaad, met een niet al te hoog inkomen is het economisch gezien eh, hoe moet ik dat lief zeggen, écht oliedom om rechts te stemmen. Minder belasting betekent niet meer geld in je portemonnee - want als je niet veel te besteden hebt betaal je zoiezo al niet al te veel belasting in vergelijking tot de hogere inkomst - maar méér geld in je portemonnee én meer investeringen in alles om je heen. Onderwijs, zorg, infrastructuur....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 21:02

Maar dat zijn helemaal niet zoveel mensen? Die onterecht een uitkering hebben. Daarbij wil niemand die ongemotiveerde mensen hebben. Ik hoef ze niet als collega’s namelijk.

En mensen met een uitkering hoeven er niet representatief bij te lopen? Ik had WW (bijstand niveau) en ik moest gewoon een auto hebben en nette kleding voor sollicitaties en afspraken. :+

Maar dat mag niet of?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 21:04

Elisa2 schreef:
Ja misschien ligt het inderdaad heel erg aan waar je woont en ik snap dat mensen ergens moeten wonen maar het leven wordt er niet prettiger op zeg maar.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe de stikstofuitstoot verlaagd kan worden los van de boeren. Aangezien zij niet de enige vervuilers zijn.

Dit is haast een hele filosofische vraag. Je schrijft los van boeren, daarmee lijkt het alsof de enige oplossing het mes ergens insteken. Wat soms interessant is aan de status quo, is hoe we er gekomen zijn. Tuurlijk zijn we er gekomen omdat we meer chique producten consumeren en luxe door het leven gaan, maar dat is 1 van de onderdelen van het probleem. Net als dat vervuilende industrieën bestaan: Schiphol, zware industrien, veeteelt, etc.

Maar we zijn hier ook gekomen doordat dit dossier al decennia niet is opgepakt. De overheid wist hier al lang en breed vanaf. En nog is intensivering gestimuleerd! Ik vind dat echt ontzettend kwalijk. Ik vind dat boeren (even op de grote hoop) echt in de maling zijn genomen. Grote schulden aangaan terwijl de overheid al lang en breed wist dat dit eraan kwam. Tuurlijk is een boer ook gewoon een ondernemer die onderzoek moet doen. Maar er is een ernstig gebrek aan leiderschap in de tweede kamer. En dat komt grotendeels omdat de kiezers mensen kiest zonder enige bestuurlijke capaciteiten. Laten we daar eens starten. Stop met vooruitschuiven. Het mes gaat er een keer in en hoe meer we uit stellen, des te pijnlijker het zal worden. Maar een kabinet met voldoende capaciteit moet dit toch wel enigszins kunnen begeleiden op een manier dat zoveel mogelijk belangen behartigd moeten worden. En dat we internationaal niet constant voor paal staan met onze ermbaarlijk geïnformeerde ministers.
Wat dat betreft mag het best qat technocratischer van mij.