MyWishMax schreef:Esaqar
Je zegt dat je het verkeerd verwoord en de mensen bedoeld die niet willen maar wel kunnen werken, maar:
1. Dat schrijf je niet in de 1e berichten. Daar heb je het over uitkeringen niet mee laten stijgen want die mensen hebben toch geen hoge autokosten.
Ik zeg hiermee dat deze mensen andere uitgaven hebben.
Geen brandstofkosten omdat werk een stuk rijden is.
Geen kosten van nieuwe kleding omdat je er representatief bij dient te lopen.
Citaat:
2. De groep die wel kan maar niet wil is echt vele malen kleiner en daar zijn al allerlei wetten en regels voor. je kan bijvoorbeeld niet zomaar in de bijstand zitten en niet solliciteren of alles saboteren zonder consequenties zoals korten van uitkering of zelfs helemaal niks meer krijgen.
Fijn dat de groep die niet wil kleiner is, maar dat betekend dus niet dat ze er niet zijn.
Meer controle dus.
Citaat:
En 3. Hoe wil je het onderscheid gaan maken dan? Welke uitkeringen wel en welke niet? En hoe zorg je ervoor dat de goede niet onder de kwade lijden? Wat ze toch al doen want de laatste jaren heeft de overheid al meerdere regels aangepast bij uitkeringen vanwege een kleine groep die misbruik maakt. En daar zijn echt tien keer zoveel goede de dupe van.
Maar door allerlei leuke veranderingen en strengere regels en slecht functionerende instanties heb je geen duidelijk onderscheid meer. Bijstand is niet alleen voor werklozen, verschillende ziektewetten zitten mensen die nog heel fit zijn en mensen die niks meer kunnen, maar die 1e kan een hoger afkeuringspercentage hebben als die 2e. En je hebt mensen die helemaal niet meer kunnen werken en alsnog geen uitkering krijgen. Er zitten mensen in de wajong die wel kunnen werken maar niets kunnen vinden, er zijn mensen die in de wia zitten gedeeltelijk afgekeurd, maar niks passends kunnen vinden qua werk met de beperkingen.
En iedere werkende die pech heeft en niet meer kan werken kan dan ook te maken krijgen met een uitkering waar je niet meer van kan leven. Want je weet van te voren niet of je uit gaat vallen of niet en waar je terecht gaat komen.
Ik snap dat er veel verschil is. Ik weet alleen niet wat je verwacht dat ik hierop reageer.
Dus nogmaals: ik vind het vervelend voor de mensen die terecht een uitkering krijgen. Deze mensen gun ik ook al het geluk.
Maar de mensen die daar onterecht zitten moet gewoon aan het werk gaan.