17 jarige Lisa vermoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:23

Elisa2 schreef:
Als daders de hand boven het hoofd wordt gehouden vanwege "trauma's" dan heeft dat wel degelijk met de slachtofferrol te maken. Zoeken naar de oplossing zou niet zo moeilijk moeten zijn, een dader moet een straf krijgen en psychische hulp en gedragstoornissen niet meer los moeten komen in de maatschappij. Als de dader hier illegaal is, dan mag die best berecht worden in het land van herkomst en daar naar terug gestuurd worden. Dat is de consequentie van zulke daden.

Want er is geen 1 patroon waarom mensen doen wat ze doen, er is een deel wat zit in de samenleving en cultuur (gebrek aan respect voor vrouwen), er zijn gedragstoornissen (de anti sociale persoonlijkheid), en zo zullen er nog meer dingen zijn.

In dit geval was de asielzoeker de dader, betekent niet dat alle daders altijd asielzoekers zijn. Wel dat er eens goed naar het asielbeleid gekeken moet worden.

Wie houdt de dader de hand boven het hoofd? Ik lees dat nergens, maar misschien heb ik eroverheen gelezen?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:23

MarlindeRooz schreef:
Als je zelf onderzoek had gedaan naar dit bericht dan had je dit denk ik niet zo op zichzelf staande gedeeld. Daarom is bronvermelding belangrijk.

Maar halve waarheid delen en zo sensatie zoeken is een zeer veel voorkomende strategie van populistisch rechtse partijen.

Mijn excuses, al eerder gedeeld maar deze heb je waarschijnlijk gemist. Geen probleem.

https://m.youtube.com/watch?v=P0waTYwAqBA

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:24

Sunnda schreef:
MarlindeRooz schreef:
Nou als GroenLinks veroordeelde terroristen in de partij heeft dan moet dat super makkelijk te vinden zijn.

Ik heb het al gevonden hoor, maar ik wist niet dat Maarten van Rossum een youtube account heeft en ben niet zo'n fan van de man :+

Maar enfin, het filmpje heet 'pvv beschuldigt Klaver van iets ernstigs.'
(die titels! Sorry :P )

Je snapt zelf toch wel dat ik dit niet bedoel. Ik geloof prima dat iemand van de PVV dit soort dingen zegt.

Ik bedoel de bronnen die bevestigen dat dit waar is. Net zoals de ENORME lijst met criminele en verdachte PVV mensen. Die ik je zo kon geven.

Elisa2

San:
Was bedoeld als reactie op Marlinde, het ging hier voor er over dat alle asielzoekers trauma's zouden hebben.

MarlindeRooz

Kaja schreef:
MarlindeRooz schreef:
Als je zelf onderzoek had gedaan naar dit bericht dan had je dit denk ik niet zo op zichzelf staande gedeeld. Daarom is bronvermelding belangrijk.

Maar halve waarheid delen en zo sensatie zoeken is een zeer veel voorkomende strategie van populistisch rechtse partijen.

Mijn excuses, al eerder gedeeld maar deze heb je waarschijnlijk gemist. Geen probleem.

https://m.youtube.com/watch?v=P0waTYwAqBA

Ja ik heb het artikel gelezen en gevonden. Dit is een OPINIEmaker. Heb je ook het statement van de gemeente gelezen? De feiten zeg maar en niet de opinie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:27

Elisa2 schreef:
San:
Was bedoeld als reactie op Marlinde, het ging hier voor er over dat alle asielzoekers trauma's zouden hebben.

Dat maak jij er van. Dat zegt niemand. Het is alleen wel van belang om het trauma onderdeel te erkennen. Bij ALLE daders. Die bijna allemaal man zijn en niet allemaal asielzoekers. Om zo te voorkomen dat dit een groter probleem wordt dan het nu al is.

Hoe zie jij het voorkomen van dit probleem dan voor je?

@Sunnda
Zoals ik zei vind ik religies sowieso niks. Vaak een verzinsel van mannen om anderen te onderdrukken. Ik vind de islam ook erg mooie punten hebben. Net als elke religie. Mensen mogen prima gelovig zijn alleen ik wil er geen last van hebben.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:32

MarlindeRooz schreef:
Ja ik heb het artikel gelezen en gevonden. Dit is een OPINIEmaker. Heb je ook het statement van de gemeente gelezen? De feiten zeg maar en niet de opinie.

Wow! Echt waar? Jij negeert het relaas van deze wanhopige man, deze emotionele vader? Waarin hij vertelt wat de gemeente in de doofpot stopt? En je gaat verder waar de gemeente is gebleven? Wauw! Ik snap dat dit land verdeelt is tot op het bot, omdat de overheid er een potje van maakt. Nergens heb ik lelijk gesproken over politieke partijen, maar ze weten het altijd zo te spelen dat rechts hier een draai om de oren krijgt. En prima, als dat je mening is prima. Maar deze had ik niet aan zien komen. Dit is een OPINIEmaker. Het statement van de gemeente. De feiten. Wauw!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:34

MarlindeRooz schreef:
Sunnda schreef:

Ik heb het al gevonden hoor, maar ik wist niet dat Maarten van Rossum een youtube account heeft en ben niet zo'n fan van de man :+

Maar enfin, het filmpje heet 'pvv beschuldigt Klaver van iets ernstigs.'
(die titels! Sorry :P )

Je snapt zelf toch wel dat ik dit niet bedoel. Ik geloof prima dat iemand van de PVV dit soort dingen zegt.

Ik bedoel de bronnen die bevestigen dat dit waar is. Net zoals de ENORME lijst met criminele en verdachte PVV mensen. Die ik je zo kon geven.

Ik gok dat je relatief jong bent en niet erg bezig bent met politiek als deze namen je niets zeggen.

Sorry, als je echt wat wil opzoeken daarvan zou ik zeggen, toch even twee namen door google halen. Ik heb geen zin om het helemaal uit te werken op mijn vrije dag. :)

'Je komt trouwens enorm passief agressief over, echt een beetje zoals als een extreem linkse'

Bovenstaande is niet mijn mening, maar wel hoe jij discusseert in dit topic. ;) Hou het gewoon op de inhoud, waar je best fel op mag zijn. Die passief agressieve sneren tegen mensen zijn niet nodig.

Overigens deel ik je mening over dat geloven niets voor mij zijn en bedoeld lijken om vrouwen te overheersen. Maar vind het dan fascinerend dat mensen de Islam een kleinere bedreiging vinden dan het christendom. Ik zie de Islam met hun beeld van vrouwen, minderheden, etc een enorme bedreiging. Maar ik ben dan ook in landen geweest die niet als vakantieland staan aangeprezen voor mijn werk en heb mij daarvoor in geschiedenis etc moeten verdiepen, Afghanistan vind ik een beangstigend idee, die een mooi voorbeeld is van 'binnen twee generaties' geholpen door *extreem*links in dat land..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:37

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:
San:

Dat maak jij er van. Dat zegt niemand. Het is alleen wel van belang om het trauma onderdeel te erkennen. Bij ALLE daders. Die bijna allemaal man zijn en niet allemaal asielzoekers. Om zo te voorkomen dat dit een groter probleem wordt dan het nu al is.

Hoe zie jij het voorkomen van dit probleem dan voor je?

@Sunnda
Zoals ik zei vind ik religies sowieso niks. Vaak een verzinsel van mannen om anderen te onderdrukken. Ik vind de islam ook erg mooie punten hebben. Net als elke religie. Mensen mogen prima gelovig zijn alleen ik wil er geen last van hebben.

Nou het wordt zelfs in dat artikel weer gebruikt, wat Kaja deelde..van het slachtoffer wordt een dader gemaakt en vica versa.
Het trauma onderdeel is denk ik echt maar een heel klein gedeelte..de meeste hebben gewoon stoornissen. Ben het er wel mee eens om te kijken hoe het voorkomen kan worden, dus zulke eerder oppakken en niet meer vrij rond laten lopen lijkt me een goede. Deze dader ook, heeft al twee vrouwen verkracht..en nu dus een vermoord. Waarom liep hij nog vrij rond?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:43

Sunnda schreef:
Ik gok dat je relatief jong bent en niet erg bezig bent met politiek als deze namen je niets zeggen.

Sorry, als je echt wat wil opzoeken daarvan zou ik zeggen, toch even twee namen door google halen. Ik heb geen zin om het helemaal uit te werken op mijn vrije dag. :)

'Je komt trouwens enorm passief agressief over, echt een beetje zoals als een extreem linkse'

Bovenstaande is niet mijn mening, maar wel hoe jij discusseert in dit topic. ;) Hou het gewoon op de inhoud, waar je best fel op mag zijn. Die passief agressieve sneren tegen mensen zijn niet nodig.

Overigens deel ik je mening over dat geloven niets voor mij zijn en bedoeld lijken om vrouwen te overheersen. Maar vind het dan fascinerend dat mensen de Islam een kleinere bedreiging vinden dan het christendom. Ik zie de Islam met hun beeld van vrouwen, minderheden, etc een enorme bedreiging. Maar ik ben dan ook in landen geweest die niet als vakantieland staan aangeprezen voor mijn werk en heb mij daarvoor in geschiedenis etc moeten verdiepen, Afghanistan vind ik een beangstigend idee, die een mooi voorbeeld is van 'binnen twee generaties' geholpen door *extreem*links in dat land..

Ik moet ook altijd denken aan Iran waar de vrouwenrechten weer terug gedraaid en ingeperkt zijn. En andere moslimlanden waar vrouwen die opkomen voor vrouwenrechten bedreigd en vermoord worden.

Dit dan:

"De doodstraf als spiegel van ongelijkheid

Iran behoort tot de weinige landen waar vrouwen op grote schaal worden geëxecuteerd. In 2024 alleen al werden minstens 34 vrouwen geëxecuteerd, het hoogste aantal in 17 jaar. Hoewel het totale aantal vrouwelijke executies lager ligt dan bij mannen, is het aandeel vrouwen stijgend. In veel gevallen gaat het om slachtoffers van langdurig misbruik. Een merendeel van deze vrouwen werd veroordeeld voor de moord op hun echtgenoot of familielid, vaak na jarenlange mishandeling of seksueel geweld.

Hoewel in sommige zaken sprake was van zelfverdediging of bescherming van kinderen, weegt de context van huiselijk geweld zelden mee in de uiteindelijke veroordeling. De rechtspositie van vrouwen is ernstig ongelijk: hun getuigenis weegt minder dan die van een man, hun leven wordt wettelijk minder waard geacht bij schadevergoeding (diyya), en verzachtende omstandigheden worden zelden erkend. Vooral vrouwen uit etnische minderheden, zoals Koerden en Baluchi’s, lopen extra risico.

Ook vrouwelijke politieke activisten lopen gevaar. In 2024 kregen meerdere vrouwen de doodstraf opgelegd wegens ‘vijandschap tegen God’, een vage aanklacht die vaak wordt ingezet tegen dissidenten. Het toont hoe het Iraanse regime repressie, religieus fundamentalisme en seksisme combineert om afwijkende stemmen te onderdrukken."

Bron:
https://reportersonline.nl/iran-waar-vr ... n-de-galg/

Echt verschrikkelijk gewoon!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: 17 jarige Lisa vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:44

Ja, en dan wil men hier de grenzen dichtgooien voor die vrouwen ;(.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:45

Niet voor die vrouwen he? Dat maak jij er van..

Wel voor mannen met zulke ideeen die zo opgevoed zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:45

Heb jij ook goed het hele stuk gelezen? Je zegt “op de verkeerde plek” terwijl de gemeente aangeeft dat de dader en slachtoffer bekende van elkaar zijn. Dus niet “toevallig op de verkeerde plek”. Totaal niet zoals het verhaal van Lisa. En ik vind het een erg naar en zielig verhaal voor die dochter. Alleen de man is minderjarig en nog niet veroordeeld. Moeten we hem dan alsnog openlijk aan de schandpaal nagelen?

En extreem links waar baseer jij dat op? Ik ben realistisch en zie in dat de asielcrisis een verzinsel is van rechts. En de problemen die er zijn komen grotendeels door slechte politieke keuzes. Ik wil gelijke rechten voor vrouwen en andere minderheden.

Oh en mijn familie (rechts van het midden), collega’s (veelal PVV) en vrienden (midden vooral) zijn trouwens helemaal niet heel links. En ook ik zit meer in het midden of net links ervan op heel veel vlakken.

Mijn leeftijd erbij halen is trouwens flauw. Ik ben van 1995 mocht je het je afvragen. Oud en wijs genoeg.

“Maar vind het dan fascinerend dat mensen de Islam een kleinere bedreiging vinden dan het christendom.”
Dat zeg ik helemaal niet. Een (Nederlandse) vriendin van mij is recent bekeerd tot de Islam. Dit is al heel wat jaren een goede vriendin van mij.

Ik zie haar strijd tussen haar westerse normen en waarden en de regels vanuit de Koran van heel dichtbij. Dit levert ook problemen op in onze vriendschap. En zij is echt een hele progressieve moslima.

Maar als Christenen zich netjes zouden houden aan de Bijbel zou het minstens net zo ongezellig worden als in sommige islamitische landen.

Dat de christelijke cultuur een andere ontwikkeling heeft doorgemaakt dan de islamitische cultuur vind ik opvallend en problematisch.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 27-08-25 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:47

Elisa2 schreef:

Dit

en marlinde, ik wilde je het artikel van nu.nl nog gaan geven waar de factcheck stond, maar nu zeg ik, zoek hem zelf maar op... ik heb die bron overigens al vaker gedeeld, dus ook bij mijn berichten moet hij staan. Maar dat dit feit stelselmatig vergeten word, denk ik dat het nog een keer herhalen van die link weinig nut meer heeft -O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:54

Over de uitkering? Ik hebt toch al toegelicht dat niet al die uitkeringen naar asielzoekers gaan. Met als bron het CBS. Kan me niet een betrouwbaardere bron bedenken als het gaat over statistiek.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:55

Elisa2 schreef:

Oh er staat regelmatig grenzen dicht, anders.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:57

oh nu jokt nu.nl voortaan dat is nieuw :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:02

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:03

nope...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:06

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:11

Sunnda schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik vind het juist zo fijn om te leven in een land waar de meeste mensen niet religieus zijn. En ik zit niet te wachten op welke religie dan ook.

Echter wil ik gewoon vrij kunnen zijn als vrouw. Ik wil abortus doen en als ik zou willen dan wil ik met een vrouw kunnen trouwen. Ik wil dat queer mensen openlijk queer kunnen zijn.

Als de conservatief christelijke tak enorm zou groeien zou ik dat ook heel naar vinden. Die mensen mogen er zijn. Ik woon nota bene in de Bible Belt. Ik hou rekening met ze. Ik doe niks buiten qua klusjes op zondag. Oh en in mijn complex (14 woningen) zijn er drie bewoond door “Nederlanders”. Een staat leeg. Die was te uitgewoond dus die wordt opgeknapt.

Jij mag raden door wat voor mensen die woning uitgewoond was en wie voor de meeste overlast gezorgd hebben… juist: een wit stel “volkse” mensen met beiden een uitkering. Wiet, shag en drank.

Oprechte vraag van iemand die is grootgebracht met het christendom en zeker de negatieve kanten ervan; hoe denk je over Islam? En dan bedoel ik, in de landen waar ik geweest ben voor werk was het christendom een verademing vergeleken bij de (overheersende) Islamcultuur daar.

Als je tussen twee onderdrukkende systemen moet kiezen, is het minst onderdrukkende systeem “het beste”.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:11

Ja ik woon ook liever in Rusland dan in Noord-Korea. *D

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:23

MarlindeRooz, even uit pure interesse…
Je vindt dat migranten en asielzoekers hier nodig zijn. Hoe zie je dat voor je dan in een land dat al overvol is? Huizen zijn er niet genoeg, simpelweg omdat er echt veelste veel mensen zijn in Nederland. En dus moet er maar gebouwd worden tot al het laatste stukje groen hier weg is. Wat vind je daar van dan? Vind je dat er genoeg plek is?

Daarnaast lijkt het of je zo’n moordenaar een soort van ‘verdedigd’ omdat trauma volgens jou de oorzaak is. Misschien bedoel je het niet zo, maar zo komt dat wel een beetje over. Wat vind je daar van?
Geen aanval hoor, maar puur interesse :o

Naar mijn mening heeft zo eentje gewoon een ongelooflijke kronkel in z'n kop en heeft die nooit meer wat te zoeken in de samenleving, en is een gevangenis nog te goed voor zo een. Ongeacht of hij ‘ontoerekeningsvatbaar’ zou zijn, aangezien die kaart tegenwoordig behoorlijk veel getrokken wordt en daardoor de straffen geen reet voorstellen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:45

MarlindeRooz schreef:
DuoPenotti schreef:
Marlinde 57% van de bijstand gaat naar niet Nederlanders.

Terwijl ze nog altijd een kleiner deel van de hele bevolking zijn.

En dat is ooit gefactcheckt

Handig als je dan een bron gebruikt. Het CBS zegt:
“ In het tweede kwartaal van 2024 hadden 180 duizend mensen geboren in Nederland een algemene bijstandsuitkering, dat is 44 procent van het totaal. Verhoudingsgewijs zijn er meer bijstandsgerechtigden geboren buiten Nederland (migranten). In totaal ontvingen 17 duizend migranten geboren in Europa en 208 duizend migranten geboren Buiten-Europa bijstand, dat is respectievelijk 4 en 51 procent van het totaal aantal bijstandsontvangers. In de groep geboren Buiten-Europa vormen migranten uit Syrië met 50 duizend de grootste groep, gevolgd door Marokko (27 duizend) en Turkije (22 duizend).”

Marokkanen en Turken hebben we hier grotendeels zelf heen gehaald. Dus dat zijn niet per direct asielzoekers.

Daarbij krijgen mensen weinig kansen om te gaan werken. Door discriminatie, taal en opleiding is dat lastig.

Als ze de taal willen leren scheelt dat al een hoop.

Er zijn heel veel Polen die naar ons land komen als seizoensarbeiders. Spreken geen woord NL en werken zich helemaal het schompus. Om het vervolgens uit te gaan geven in Polen. Werken kan je ook als allochtoon.

Kijk eens naar alle taxichauffeurs die staan bij Schiphol station of Amsterdam Centraal allemaal allochtoon. Die willen werken en hebben werk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:50

Eretria schreef:
MarlindeRooz, even uit pure interesse…
Je vindt dat migranten en asielzoekers hier nodig zijn. Hoe zie je dat voor je dan in een land dat al overvol is? Huizen zijn er niet genoeg, simpelweg omdat er echt veelste veel mensen zijn in Nederland. En dus moet er maar gebouwd worden tot al het laatste stukje groen hier weg is. Wat vind je daar van dan? Vind je dat er genoeg plek is?

Daarnaast lijkt het of je zo’n moordenaar een soort van ‘verdedigd’ omdat trauma volgens jou de oorzaak is. Misschien bedoel je het niet zo, maar zo komt dat wel een beetje over. Wat vind je daar van?
Geen aanval hoor, maar puur interesse :o

Naar mijn mening heeft zo eentje gewoon een ongelooflijke kronkel in z'n kop en heeft die nooit meer wat te zoeken in de samenleving, en is een gevangenis nog te goed voor zo een. Ongeacht of hij ‘ontoerekeningsvatbaar’ zou zijn, aangezien die kaart tegenwoordig behoorlijk veel getrokken wordt en daardoor de straffen geen reet voorstellen.

We hebben flinke personeelstekorten. Zonder arbeidsmigranten krijgen wij voedseltekorten en mislukte oogsten, blijven de winkels leeg, wordt ons wegennet niet meer onderhouden en valt de transportsector stil.
Er zijn letterlijk grote uitzendbureau's in Polen en Lithouwen enz waar het wordt gepromoot om een zomer in Nederland te komen werken. Dus ja, migranten zijn hard nodig, en als de politiek het eens echt goed zou aanpakken dan zouden we veel asielzoekers ook prima kunnen inzetten.