Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 09:58

tienus63 schreef:
Aanval Hoogersmilde Dr, twee ponies gedood in de afgelopen dagen.
Citaat:
18 en 19 augustus 2025/Hoogersmilde
2 pony's gedood op verschillende dagen
Eigenaren veel sterkte

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1CwXd2 ... tid=wwXIfr

Nou ik weet al waar en bij wie, geen goed woord voor over, voor sommigen zijn ponies enkel handel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 10:40

Aanval Oudsbergen (B), 1 paard gedood, 1 paard gewond
Citaat:
21 augustus 2025/Oudsbergen/België
Aanval op paarden
1 paard gedood
1 paard gewond
Wolfwerend raster in een weide met betonplaten in de grond en 1m80 draad!
Eigenaar veel sterkte

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1BN4nx ... tid=wwXIfr

Wintu

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 10:58

Oh ik zou willen dat ik de fotos niet had aangeklikt, arm arm paard. En we laten het allemaal maar gebeuren, mijn hart huilt.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 10:59

Wintu schreef:
Oh ik zou willen dat ik de fotos niet had aangeklikt, arm arm paard. En we laten het allemaal maar gebeuren, mijn hart huilt.

Ik ben een mietje en durf niet te kijken. Wat vreselijk.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:00

|( |(
Echt heel naar; verschrikkelijk.

Zijn dit grote paarden?
Ik ben benieuwd wat er nu van het hek gezegd gaat worden.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:02

Wat verschrikkelijk! En dan draad op 180, dan heb je er echt alles aan gedaan en worden je paarden alsnog gepakt!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:05

Nee WE laten het niet gebeuren.
Onze overheid luistert naar zelfbenoemde experts en laten het gebeuren.
terwijl er niets, maar dan ook niets van wat ze ook maar hebben gezegd heeft geklopt.
En nog worden die lui niet de laan uitgestuurd. Dat snap ik niet.
Moet je zelf eens op je werk doen, zo slecht je werk doen, dan ben geen jaren meer actief hoor...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:06

onpaard schreef:
Wintu schreef:

Ik ben een mietje en durf niet te kijken. Wat vreselijk.

Kijk maar niet hoor, doe ik normaliter ook niet. Het is afschuwelijk...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:09

DuoPenotti schreef:
Nee WE laten het niet gebeuren.
Onze overheid luistert naar zelfbenoemde experts en laten het gebeuren.
terwijl er niets, maar dan ook niets van wat ze ook maar hebben gezegd heeft geklopt.
En nog worden die lui niet de laan uitgestuurd. Dat snap ik niet.
Moet je zelf eens op je werk doen, zo slecht je werk doen, dan ben geen jaren meer actief hoor...

Je hebt gelijk, maar je wordt er inmiddels zo wanhopig, gefrustreerd, boos en verdrietig van. In wat voor bananenrepubliek leven we inmiddels, dat men zo omgaat met dierenwelzijn, dat men de wolf zo zijn gang laat gaan en alles maar plaats moet maken voor de wolf. Het is verrot.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:15

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:17

Wintu
Helemaal met je eens.... voor elk wel denkend mens is dit gewoon niet te begrijpen.
Ik snap het ook echt niet.... gewoon niet.
Als je niet in complottheorieën geloofd ga je het zo wel doen...want welke verborgen agenda moet er toch achter zitten dat zelfs gebeten kinderen en volwassenen niet meer voldoende zijn om heel streng te gaan reguleren.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:23

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:36

Bloodymary schreef:
jammes schreef:
Zojuist op t ad.

Veel meer aanvallen door wolven op vee.
Meeste aanvallen allemaal “eigen schuld”. Waanzin.

https://www.ad.nl/binnenland/dit-jaar-a ... a125c936f/

Dat zijn er dit jaar toch al veel meer dan 500?

Aantal slachtoffers veel hoger dan 500,
Aantal aanvallen kan wel grofweg kloppen.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:40

jammes schreef:
Zojuist op t ad.

Uit dat bericht:
Citaat:
Ook interessant: wolven in Nederland eten veel vaker wild dan vee. Dat blijkt uit onderzoek naar uitwerpselen. Op de Veluwe gaat het vaak om zwijnen, herten en reeën.

Ik vraag me af in welke periode dat drollen onderzoek heeft plaatsgevonden.
Als dat zo’n periode was waarin de wolven dicht bij hun nest blijven, vanwege pasgeboren welpjes, dan zou die uitslag kunnen kloppen.
En in welk gebied.
(De ene roedel pakt meer wild en de andere roedel voornamelijk vee)
Zonder die informatie vind ik dit onderzoek niet representatief voor alle wolven in Nederland.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:43

Ik ken deze ponys. Zijn overigens echt Pony's en geen paarden. A-ponys. Ze stonden 2 weken terug nog in de straat aansluitend aan onze stal. Erna zijn ze verhuisd naar de weide waar ze stonden toen ze aangevallen werden. Onze stal is op nog geen 5 min van de plek waar ze aangevallen waren. Doodeng is het. We hebben 2 shetties maar ga die binnenhalen. De rest van de grote paarden staan in kuddes bij elkaar met trekpaarden erbij. En de hengsten erlangs. Denk dat ze een trekpaard of een hengst niet zo snel zullen pakken. En er staat een camera op de weides gericht. Maar slaap niet meer gerust.

Ik reed gisteren avond met mijn vriendin met onze paarden in het bos. Aan die kant waar de aanval gebeurt is. De paarden waren op een gegeven moment heel onrustig, willen vluchten enz. We zagen geen reden waarom. Maar nu snap ik het wel. Wss zaten ze al in dat gebied. Krijg er rillingen van

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:46

Ze grijpen ook elanden, dus een trekpaard/hengst is niet per se onmogelijk. Ik zou het niet riskeren als je ook de mogelijkheid hebt om ze binnen te zetten 's nachts. :o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:48

Captain schreef:
Ze grijpen ook elanden, dus een trekpaard/hengst is niet per se onmogelijk. Ik zou het niet riskeren als je ook de mogelijkheid hebt om ze binnen te zetten 's nachts. :o

:j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:02

Ik ben zo blij dat wij geen paard meer 24/7 buiten hebben. Al is ook dat geen garantie uiteindelijk. Maar geeft wel rust.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:03

Het is idd niet onmogelijk dat ze een groot paard pakken. Maar er lopen ong 20 paarden buiten met een camera erop gericht. Als die in paniek raken heb je het sowieso gezien. Buiten het feit dat we uiteraard 5 draden + gaas hebben en een sterke klok. Goed ze springen er overheen en houd ze niet tegen, die illusie heb ik ook niet dat ze er niet door gaan. Maar als ze in de weide geraken en er gaan 20 paarden lopen heb je het gezien op de camera. De shetties staan in de buitenste weide dus dat vertrouw ik niet meer. Daar zie je het minst snachts ook op de camera in die hoek. In echte nood kunnen ze naar binnen, dan wordt er plek gemaakt. Maar dan zouden ze meer binnen staan als buiten. Voor paarden die gewend zijn 24/7 buiten te staan is dat al haast geen doen. Zeker niet de trekpaarden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:05

Maar wat heb je er aan dat je het gezien hebt?
Paarden door de draad met wat pech.
Paarden gedood of gewond door bijten.
Ja dan heb je het gezien, heb je bewijs dat het een wolf is.
Maar als je gedoe hoort in je wei ben je al te laat

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:12

hoefnageltje schreef:
jammes schreef:
Zojuist op t ad.

Uit dat bericht:
Citaat:
Ook interessant: wolven in Nederland eten veel vaker wild dan vee. Dat blijkt uit onderzoek naar uitwerpselen. Op de Veluwe gaat het vaak om zwijnen, herten en reeën.

Ik vraag me af in welke periode dat drollen onderzoek heeft plaatsgevonden.
Als dat zo’n periode was waarin de wolven dicht bij hun nest blijven, vanwege pasgeboren welpjes, dan zou die uitslag kunnen kloppen.
En in welk gebied.
(De ene roedel pakt meer wild en de andere roedel voornamelijk vee)
Zonder die informatie vind ik dit onderzoek niet representatief voor alle wolven in Nederland.

Kijkende naar de foto's van gedood vee, is het eten ervan niet gebruikelijk. Jagen om te eten is een uitzondering bij de aanvallen op vee. Eerder zou je moeten denken aan jacht voor de sociale cohesie van het roedel (immers wolf is sociale diersoort en die doen dus dingen samen), en het beschikbare wild is te klein om samen achter aan te rennen...
Meer aangevroten vee zou een indicatie kunnen zijn van ernstig(er) tekort aan geschikt wild en dus uberhaupt voedsel. Maakt het goed voor de biodiversiteit verhaal (nog) ernstig(er) twijfelachtig.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:30

nieky1993 schreef:
Het is idd niet onmogelijk dat ze een groot paard pakken. Maar er lopen ong 20 paarden buiten met een camera erop gericht. Als die in paniek raken heb je het sowieso gezien. Buiten het feit dat we uiteraard 5 draden + gaas hebben en een sterke klok. Goed ze springen er overheen en houd ze niet tegen, die illusie heb ik ook niet dat ze er niet door gaan. Maar als ze in de weide geraken en er gaan 20 paarden lopen heb je het gezien op de camera. De shetties staan in de buitenste weide dus dat vertrouw ik niet meer. Daar zie je het minst snachts ook op de camera in die hoek. In echte nood kunnen ze naar binnen, dan wordt er plek gemaakt. Maar dan zouden ze meer binnen staan als buiten. Voor paarden die gewend zijn 24/7 buiten te staan is dat al haast geen doen. Zeker niet de trekpaarden.

Ik snap je frustratie... Ik woon in Oudsbergen met 2 paarden aan huis die 24/7 buiten lopen. We hebben ze een paar nachten opgesloten op stal, dat was een drama. Rondom onze weides staan er allemaal kuddes, als die in groep gaan lopen dan breekt er paniek uit bij de paarden die op stal staan, we hoorden ze tot beneden in onze woning trappen om uit de stal te geraken. Mensen die echt een stalgebouw hebben, die kunnen hun paarden inderdaad opsluiten, als je een stal in de weide hebt met rondom andere paarden, vergeet het maar. Die van mij wou over de deur springen, zo'n paniek was er op een gegeven moment.

Wij hebben ook camera's op de weide en schuilstal maar uiteindelijk ben je daar niks mee als het echt gebeurd. Het is natuurlijk wel fijn om regelmatig te checken als alles rustig is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:35

tamary schreef:
hoefnageltje schreef:

Kijkende naar de foto's van gedood vee, is het eten ervan niet gebruikelijk. Jagen om te eten is een uitzondering bij de aanvallen op vee. Eerder zou je moeten denken aan jacht voor de sociale cohesie van het roedel (immers wolf is sociale diersoort en die doen dus dingen samen), en het beschikbare wild is te klein om samen achter aan te rennen...
Meer aangevroten vee zou een indicatie kunnen zijn van ernstig(er) tekort aan geschikt wild en dus uberhaupt voedsel. Maakt het goed voor de biodiversiteit verhaal (nog) ernstig(er) twijfelachtig.

De ponies en vee hier wordt werkelijk uitgevreten, maar ook enkel wat reewild hier.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:04

nieky1993 schreef:

Maar kijkt iemand dan 24 uur per dag op die camera?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:20

Toffeltje schreef:
Wat verschrikkelijk! En dan draad op 180, dan heb je er echt alles aan gedaan en worden je paarden alsnog gepakt!

ik durf het niet aan te klikken, wat staat er over het draad?