Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:12

Loretta schreef:
En kijk eens hoe gigantisch alle problemen in de VS zelf zijn de afgelopen jaren. De meeste Amerikanen werken zich een slag in de rondte. Maar kunnen amper rondkomen. Alleen de 1% bovenlaag heeft het goed. En dat verklaart dat de VS nog steeds het rijkste land van de wereld is. Maar voor de overige Amerikanen is de American dream ver te zoeken.

Ik vroeg mij af of de 1% een figure of speech was of waarheid en ging eens googelen.

Kwam best wat boeiende feiten tegen.

Bijvoorbeeld:

Citaat:
Een bijkomende troef in de VS is de hoge scholingsgraad bij de Amerikaanse beroepsbevolking, althans over het geheel genomen. Het land geeft per leerling 37% meer uit aan onderwijs dan het OESO-gemiddelde en zelfs twee keer zoveel als het gaat om postsecundair onderwijs. De resultaten liegen er niet om: 34% van de Amerikanen studeert af aan de middelbare school (alleen Singapore doet het beter), en 11 van de 15 beste universiteiten ter wereld bevinden zich in de Verenigde Staten (volgens de Times Higher Education ranking). Al dat talent stroomt vlot door naar de bedrijfswereld, onder andere naar de ruim gefinancierde R&D-afdelingen. De uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling liggen ver voor op de meeste andere landen, zowel in de privésector als bij de overheid. Dat vertaalt zich in het grote aandeel – 22%! – geregistreerde patenten wereldwijd in 2021.

Maar het gaat ook over de bereidwilligheid te verhuizen, het hoge percentage arbeidsproductiviteit of dit:

Citaat:
De Amerikaanse kapitaalmarkten behoren tot de meest efficiënte ter wereld. De marktkapitalisatie van beursgenoteerde bedrijven in het land vertegenwoordigt 170% van het bbp, vergeleken met minder dan 100% in de meeste andere ontwikkelde landen.

Citaat:
Volgens het IMF zijn de Verenigde Staten nu goed voor ruim 15% van de rijkdom in de wereld, tegenover bijna 19% voor China.

Dan wat ik zocht, over wie het goed heeft in de VS, alhoewel ik niet weet of dat wat zegt zonder de uitgaven te weten maar alsnog, niet onaardig.
Citaat:
Nemen we de parameter inkomen per capita (per inwoner), dan zijn de VS beter af. Het cijfer ligt er 30% hoger dan in Europa. De enige landen die het beter doen zijn de olierijke monarchie van Qatar en Luxemburg.

En dan nog even wat wij voornamelijk bespreken

Citaat:
Kreukjes in de Amerikaanse vlag
Is de Amerikaanse suprematie dan onoverwinnelijk? Natuurlijk niet. Momenteel zoeken zo’n 6 miljoen mensen een job in het land, terwijl bedrijven 9,5 miljoen vacatures hebben openstaan. Die spanningen op de arbeidsmarkt zijn toe te schrijven aan de snelle vergrijzing, de dalende immigratie en de corona-oversterfte in 2020-2021. Het feit dat veel Amerikanen, vooral de boomers die financieel beter af zijn, de lockdowns aangevat hebben om vervroegd met pensioen te gaan, zetten extra druk.

Er zit bovendien een akelige schaduwzijde aan de hyperflexibele, superefficiënte arbeidsmarkt. De inkomensongelijkheid in de Verenigde Staten is de hoogste van alle G7-landen. De American way of life – het geloof in het eigen kunnen, de winnaarsmentaliteit, het gebrek aan een deftig sociaal vangnet – eist een zware tol. De levensverwachting bedraagt slechts 77 jaar, dat is vijf jaar minder dan in andere ontwikkelde landen. Zij die uit de boot vallen, hebben weinig of geen toegang tot de gezondheidszorg (zelfs na de Obama-hervormingen) en te veel Amerikanen krijgen al te vaak te maken met geweld. Die kloof tussen arm en rijk zorgt voor een problematische polarisatie van de Amerikaanse samenleving.

https://www.delen.bank/nl-nl/blog/waaro ... e-so-great

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:31

https://www.volkskrant.nl/buitenland/fi ... ~b1a3f4ea/

Eigenlijk bizar hoe 1 idioot zoveel overhoop gooit...

Citaat:
Trump voerde de druk op China verder op met een ultimatum. Als dat land de maatregelen tegen de VS niet opheft, dreigt de president de importheffingen op alle producten afkomstig uit China met nog eens 50 procent te verhogen.

Ik denk niet dat China veel op heeft met ultimatums :=.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:49

Bij Jinek was net een discussie met economen. De neergang van de beurzen, heeft heel veel (negatieve) invloed.
Voor de rijken, met aandelenpaketten, maar ook voor onze pensioenen, omdat pensioenfondsen beleggen. Enige voordeel zou kunnen zijn, dat de inflatie wordt gestagneerd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:50

34% studeert af aan de middelbare school. Ik weet niet in welk perspectief ik dat moet zien maar het klinkt als heel weinig?

Ze hebben ook maar een paar goede universiteiten, de rest is niet super, heb ik uit de wandelgangen (maw: geen idee of dat waar is)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:51

Electra63 schreef:
Bij Jinek was net een discussie met economen. De neergang van de beurzen, heeft heel veel (negatieve) invloed.
Voor de rijken, met aandelenpaketten, maar ook voor onze pensioenen, omdat pensioenfondsen beleggen. Enige voordeel zou kunnen zijn, dat de inflatie wordt gestagneerd.

Er zijn in the USA nu best veel zakenmensen en beleggers die zich flink achter de oren krabben. Dit was niet de bedoeling. Dus ben erg benieuwd hoe het verloop gaat worden de komende maanden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:55

Electra63 schreef:

Heeft het ook. Wij hebben ook aandelen en die zijn sinds Trump heffingen aankondigde al 16%-punt gedaald over de afgelopen 3 maanden..

Onze S&P500 beleggingen gaan minder hard in t rood, maar dan nog...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:59

Electra63 schreef:

Een lagere inflatie kunnen heel veel mensen dan juist weer goed gebruiken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:06

Loretta schreef:
Electra63 schreef:

Tenzij je een lening/hypotheek hebt. Of een bedrijf. Een lagere inflatie is niet meteen erg, maar een deflatie kan dat zeker wel zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:09

Cer schreef:
34% studeert af aan de middelbare school. Ik weet niet in welk perspectief ik dat moet zien maar het klinkt als heel weinig?

Ze hebben ook maar een paar goede universiteiten, de rest is niet super, heb ik uit de wandelgangen (maw: geen idee of dat waar is)

Ik vind het niet zoveel, in Nederland heeft gemiddeld 40 % een middelbare school diploma.
En high school is gewoon vmbo tot vwo.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:11

ruitje schreef:
Loretta schreef:
En kijk eens hoe gigantisch alle problemen in de VS zelf zijn de afgelopen jaren. De meeste Amerikanen werken zich een slag in de rondte. Maar kunnen amper rondkomen. Alleen de 1% bovenlaag heeft het goed. En dat verklaart dat de VS nog steeds het rijkste land van de wereld is. Maar voor de overige Amerikanen is de American dream ver te zoeken.

Ik vroeg mij af of de 1% een figure of speech was of waarheid en ging eens googelen.

Kwam best wat boeiende feiten tegen.
*knip*
Toch is het wel waar dat de top 1% een onevenredig groot deel van het nationale inkomen en vermogen van de VS bezit.
Veel inwoners merken helemaal niks van die (papieren) rijkdom.
Die 1 procent is geen figure of speech of iets dat niet bestaat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:15

_San87_ schreef:
Loretta schreef:

Tenzij je een lening/hypotheek hebt. Of een bedrijf. Een lagere inflatie is niet meteen erg, maar een deflatie kan dat zeker wel zijn.

Een deflatie zelfs. Ik zal eens kijken of ik dat stuk van Jinek terug kan kijken. Ben wel benieuwd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:16

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:16

BigOne schreef:
Cer schreef:

Ik vind het niet zoveel, in Nederland heeft gemiddeld 40 % een middelbare school diploma.
En high school is gewoon vmbo tot vwo.
Dat vind ik wel extreem laag...
Dan zou dus elk jaar 60% niet slagen voor het examen.
Ik geloof het hoor, maar ik schrik er enorm van.
In mijn examenjaar was iedereen geslaagd.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:20

ruitje schreef:
Zijn daar dan cijfers/bronnen van,van hoe de rijkdom in de VS is verdeeld?

Ik vind dan zoiets en daar haal ik dat toch niet uit? :

https://www.nu.nl/economie/6350526/rijk ... jkdom.html

https://www.businessinsider.nl/rijkste- ... nt-434888/

Die 1% stelling klopt dan toch niet?
Hier een aantal artikelen over die 1% en hoe dit verdeeld is.

Citaat:
De rijkste 1% verdient 26,3 keer meer dan de onderste 99%

https://businessam.be/rijkste-1-procent ... ar-rijker/
https://www.oxfamnovib.nl/persberichten ... dbevolking
https://www.businessinsider.nl/rijkste- ... n-drempel/
https://www.belegger.nl/artikel/483111/ ... ste-1.aspx
Laatst bijgewerkt door Polar op 07-04-25 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:21

Ik zit het te googlen maar zo moet je die cijfers dus niet lezen.. het is geen slagingspercentage , het is opleidingsniveau :)

Dus de rest is of hoger of lager opgeleid..

Voor NL nemen ze daarvoor de bevolking tussen de 18 en 75. De mensen van 70+ betreft de generatie die voor een gedeelte stopte met school na de basisschool (zoals mijn ouders bijvoorbeeld) Die tellen ook mee met de percentages

Niet iedereen gaat door naar het hbo, ik denk dat het percentage van middelbaar (ik ben nog uit de tijd van de meao) dan niet zo heel gek is?
Laatst bijgewerkt door Cer op 07-04-25 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:21

Ooh, dat maakt het inderdaad wat duidelijker.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:22

ruitje schreef:
Zijn daar dan cijfers/bronnen van,van hoe de rijkdom in de VS is verdeeld?

Ik vind dan zoiets en daar haal ik dat toch niet uit? :

https://www.nu.nl/economie/6350526/rijk ... jkdom.html

https://www.businessinsider.nl/rijkste- ... nt-434888/

Die 1% stelling klopt dan toch niet?

Toch wel een extreem kromme verdeling.

De 1% gaat dan meer over de superrijken. Ik weet niet hoe groot dat aandeel is precies is. Maar deze term voor de superrijken is behoorlijk ingeburgerd. Ik weet niet zeker waar die term weg komt. Maar volgens mij heb ik het voor het eerst gehoord destijds met de schuldencrisis toen de mensen van occupy wallstreet over hun acties vertelden.

Maar het kan heel goed zijn dat die term al eerder bestond.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:24

Polar schreef:
Ooh, dat maakt het inderdaad wat duidelijker.

Nou ja ik moest het ook wel even goed lezen :D

Gevoelsmatig zeg ik dat er daar veel meer mensen zijn zonder of met een lage opleiding.. maar dat lijkt mee te vallen?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:28

Ik denk dat het er echt heel erg aan ligt waar in de VS je woont.
De VS is zo enorm groot dat het eigenlijk ook niet te vergelijken is met Nederland.
Ik denk dat o.a leefomgeving, economische omstandigheden en deels ook kansen heel erg meespelen.

Even in het algemeen, dus op niemand gericht; ik denk ook niet dat we nu alle Amerikanen als domme mensen moeten gaan zien.
Er zijn genoeg mensen die het gewoon beter willen hebben voor iedereen, maar van wie de stemmen niet luid genoeg zijn.
Een (groot?) deel van de VS is ook gewoon slachtoffer van bepaalde keuzes die gemaakt worden.
Laatst bijgewerkt door Polar op 07-04-25 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:28

Loretta schreef:
_San87_ schreef:

Een deflatie zelfs. Ik zal eens kijken of ik dat stuk van Jinek terug kan kijken. Ben wel benieuwd.

Er is geen sprake van deflatie nu, hoor.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:30

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:30

Polar schreef:
De VS is zo enorm groot dat het eigenlijk ook niet te vergelijken is met Nederland.
Ik denk dat o.a leefomgeving, economische omstandigheden en deels ook kansen heel erg meespelen.

Dat het niet te vergelijken is met nl, en dat “we” het niet door een nlse bril ‘moeten’ bekijken is inderdaad al regelmatig aan de orde gekomen :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:31

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:34

Cer schreef:
Polar schreef:

Dat het niet te vergelijken is met nl, en dat “we” het niet door een nlse bril ‘moeten’ bekijken is inderdaad al regelmatig aan de orde gekomen :j
We zijn hier inderdaad een bepaalde standaard en bepaalde normen en waarden gewend.
Maar toch was Amerika ook altijd een westers land en was het niet zo extreem anders dan hier.

Hoe dan ook denk ik dat men als men naar de VS kijkt, of dat nou door een Nederlandse bril of een Amerikaanse bril is, over het algemeen wel mag aannemen dat geen enkel persoon met enig empathisch vermogen achter die deportaties kan staan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:35