Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 20:39

Powerstations heb je al voor 400 euro oid. Dus dat is prima te doen als je graag een back-up wil.

Wij hebben bewust gekozen voor een aggregaat die loopt op alles wat brandt, we hebben hem vooral voor op de boot en dan is aansluiten op stroom niet altijd mogelijk/handig, maar dat de koelkast erop kan is ook niet verkeerd :D.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 23:10

Powerstation. Wat Tamary zegt, Ecoflow kun je ook gewone (en dus veel goedkopere) zonnepanelen op aansluiten. Eventueel met een verlengkabel.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 17:23

Ik vond vanmiddag een V-pit mini barbeque bij de kringloop (simpel opvouwbaar/draagbaar metalen ding in V-vorm met een rooster), ongebruikt, voor de enorme som van € 1,75.
Dus die heb ik meegenomen, als toch-wel-handige aanvulling op het noodpakket. Morgen haal ik er een zak kolen bij, dan kan ik in geval van nood toch iets opwarmen op het balkon :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:14

Ik weet dus amper wat over powerbanks. Maar misschien toch wel handig om er eentje in huis te hebben als bv elektriciteit uitvalt. Maar welke ?
Hebben jullie tips waarop ik moet letten ? Is bv eentje op zonne energie handig ( en werkt die dan ook op batterijen ) ?
Of bestaat er ook een radio die tegelijk een powerbank is ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:49

Zolala schreef:
Ik vond vanmiddag een V-pit mini barbeque bij de kringloop (simpel opvouwbaar/draagbaar metalen ding in V-vorm met een rooster), ongebruikt, voor de enorme som van € 1,75.
Dus die heb ik meegenomen, als toch-wel-handige aanvulling op het noodpakket. Morgen haal ik er een zak kolen bij, dan kan ik in geval van nood toch iets opwarmen op het balkon :D

Dat is een mooie prijs :D

Ik heb een paar weken geleden een mini kamado gekocht. Daar kun je op bbq’en, maar ook ovenschotels en taarten en brood enzo in bakken, dus dat vond ik ook een mooie aanvulling op het noodpakket :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:37

8nnemiek schreef:
Ik heb een paar weken geleden een mini kamado gekocht. Daar kun je op bbq’en, maar ook ovenschotels en taarten en brood enzo in bakken, dus dat vond ik ook een mooie aanvulling op het noodpakket :D

Wat een geweldig idee! Ik wist niet dat je er nog veel meer mee kan doen. Mijn vriend wil al tijden zo'n ding maar we BBQen bijna nooit dus het leek niet handig om zoiets te kopen. Maar met idee erachter toch wel!

Welke heb jij?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:43

Oeh, ik ga eens googlen of zo'n mini ongezien op het balkon past :D :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:46

Met barbecues (met klep!) kun je juist zo veel, ontzettend veelzijdig. Koken, bakken, braden, grillen, stomen, roken, het is echt niet alleen voor cremeren van vlees geschikt.

Wij leggen er regelmatig zoete aardappel op om te poffen, of een schaal met lasagne. Ook wel eens brood gebakken op de barbecue. Gaat prima in een gietijzeren pan. En natuurlijk slow cooken van stoofvlees of spareribs.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:00

Ik had eerst die van de AH besteld: https://voordeelshop.ah.nl/bbq/668/blue ... bq/307072/
Maar die kwam binnen met een scheur in de buitenwand -O-
Omdat de reviews van de AH shop nogal negatief waren en het niet lukte om hem via de AH winkel terug te sturen heb ik er daarna een besteld bij Toppy, ook voor €99: https://www.toppy.nl/product/17106/kama ... 20QAvD_BwE
Die werd snel en zonder beschadigingen geleverd *\o/*

En even later kreeg ik te horen dat ik het geld van de eerste kreeg teruggestort en de kapotte bbq mocht houden :Y)
Nu heb ik dus wat accessoires extra voor bij de goede kamado :D

Om hem als oven te gebruiken heb je nog een hitteschild/heat deflector nodig zodat de warmte goed wordt verdeeld en niet alleen van beneden komt.

Maar het is echt een geweldig ding <3
De kleine is groot genoeg voor twee personen, en ik maak er hele maaltijden mee met oa gepofte aardappeltjes, vlees(vervanger), groentesticks, gemarineerde paddenstoelen, gevulde paprika enz.
Ik wil binnenkort ook het brood bakken gaan testen.

Het ding is heel makkelijk aan te maken, de temperatuur regelen is een eitje, slecht weer is ook nauwelijks een probleem, en hij is heel zuinig in gebruik. Ik lees veel verhalen van de echte bbq fanaten die een grote kamado hebben, en toch juist die kleine als tweede bbq erbij hebben omdat ie zo makkelijk en zuinig is.

Voor mij was het vooral belangrijk dat hij een veer-scharnier aan de achterkant heeft, dat hebben die kleintjes niet allemaal. Verder lijken ze veel op elkaar.

De AH hier in Zeeland had ze nog op voorraad, dus andere filialen misschien ook.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 13-05-25 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:04

ik heb geen verstand van BBQ's, maar rookt dat erg?
Dat ligt er denk aan hoe je ermee omgaat?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:06

Cer schreef:

Klopt. En wat je ermee doet. Het klinkt stom, maar veel mensen kunnen niet barbecueen/fatsoenlijk een vuurtje maken.

Maar het rookt altijd wel uiteraard, want vuurtje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:13

Cer schreef:

Ik vind het heel erg meevallen. Je ruikt hem wel, maar er komen bij mij geen hele rookpluimen uit, en als ie eenmaal goed aan is dan rookt ie helemaal niet meer.
Mijn truc is om die houtrolletjes te gebruiken, drie halfjes, en die tussen de kolen te leggen zonder dat er kolen bovenop liggen. Kleppen en deksel open. Wachten tot het vuur uit is, en dan de deksel dicht met alle luchtkleppen vol open totdat ie op temperatuur is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:22

Maris schreef:
Ik weet dus amper wat over powerbanks. Maar misschien toch wel handig om er eentje in huis te hebben als bv elektriciteit uitvalt. Maar welke ?
Hebben jullie tips waarop ik moet letten ? Is bv eentje op zonne energie handig ( en werkt die dan ook op batterijen ) ?

Ik denk dat je eerst moet bedenken wat je er allemaal mee wil. Alleen je telefoon en laptop opladen of ook je koelkast/vriezer aan houden?

Ik heb een goedkope radio powerbank zonneding bij Amazon gekocht maar nog niet getest.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:48

8nnemiek schreef:
Ik had eerst die van de AH besteld: https://voordeelshop.ah.nl/bbq/668/blue ... bq/307072/ [...] De AH hier in Zeeland had ze nog op voorraad, dus andere filialen misschien ook.

Ik ben gelijk even naar AH gereden. Ze waren nog op voorraad dus eentje gekocht. Mijn vriend is volgende week jarig en hij krijgt m kado. Heeft ie eindelijk zijn echte BBQ. Iedereen blij. O:) :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 22:02

Wat een leuk kado! Veel plezier ermee alvast :D Het is echt een leuk ding!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:04

Prairy schreef:
Maris schreef:

Ik denk dat je eerst moet bedenken wat je er allemaal mee wil. Alleen je telefoon en laptop opladen of ook je koelkast/vriezer aan houden?

Ik heb een goedkope radio powerbank zonneding bij Amazon gekocht maar nog niet getest.

Eigenlijk vooral om telefoon op te laden. Ik zie er tig op bol bv staan. Maar wat is nou handig ? Met zonnepanelen ? etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:14

Als het alleen voor de mobiel is dan zou ik gewoon een simpele van de Action nemen, zoiets: https://www.action.com/nl-nl/p/3216220/ ... powerbank/
Een zonnepaneeltje op zo’n powerbank doet weinig, daar krijg je een goede powerbank niet mee opgeladen. Dan zou je al een los, uitklapbaar paneeltje erbij moeten nemen.
Maar om een paar dagen je mobiel te kunnen laden zijn die simpele powerbanks zoals in de link prima.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:18

Wij hebben een klein bbqtje waar je kleine houtjes/stokken in kunt branden. Er zit een ventilator in die aangaat om het hout te blazen. Er zit ook een USB aansluiting op waar je je telefoon mee kunt opladen (langzaam)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:38

Voor de smartphone zou je (voor wie daar nog onbekend mee is) ook nog kunnen kijken naar hoe de energiebespaarmodus werkt, hoe je die aan zet en hoe lang je telefoon dan mee gaat zonder opladen. Dan zijn alle niet-noodzakelijke apps en functies uitgeschakeld, en je kan wel bellen en gebeld worden, dat scheelt aanzienlijk in het verbruik van batterij.
Stel je hebt een kleine powerbank of je powerbank is net leeg of al gebruikt en nog maar halfvol wanneer er wat gebeurd, dan kan je het op zo'n manier ook nog rekken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:39

Dank jullie wel voor de tips !

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 15:07

Ik was net aan het struinen op de site van de Action en daar zag ik dat ze nu dus ook een noodradio hebben, kost 10 euro. Geen idee of het wat is hoor, maar misschien dat het interessant is voor mensen die er nog geen hebben of voor wie geld een ding is?
https://www.action.com/nl-nl/p/3213311/solar-noodradio/

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 15:16

Telpeva schreef:
Ik was net aan het struinen op de site van de Action en daar zag ik dat ze nu dus ook een noodradio hebben, kost 10 euro. Geen idee of het wat is hoor, maar misschien dat het interessant is voor mensen die er nog geen hebben of voor wie geld een ding is?
https://www.action.com/nl-nl/p/3213311/solar-noodradio/

Ik zou daar eerder beslist (en dankbaar) bovenop gesprongen zijn, maar las van de week dit artikel op Nu.nl - en hou het dus maar op mijn oude FM radio (netstroom + batterij) en een los powerbankje..
https://www.nu.nl/economie/6357041/cons ... adios.html

Het moet tenslotte wèl werken in geval van nood. Maar af en toe best lastig om deugdelijke spullen te verzamelen met een klein budget :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 15:18

Ik heb ook veel droge peulvruchten ingeslagen. Die eten we nu ook wel op maar gewoon extra.
Maar ze zijn makkelijk te bewaren en heel voedzaam om een tijdje op te leven.
We kunnen koken op een gasfles.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 16:11

Oh fijne tip, die noodradio! Ondanks dat die wellicht wat nadelen heeft denk ik dat ik hem toch ga halen binnenkort. Stuk goedkoper dan via Ali, toch fijn dat je hem zonder batterijen kan gebruiken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 20:36

verootjoo schreef:
Ik heb ook veel droge peulvruchten ingeslagen. Die eten we nu ook wel op maar gewoon extra.
Maar ze zijn makkelijk te bewaren en heel voedzaam om een tijdje op te leven.
We kunnen koken op een gasfles.

Tip, weck een paar potten 'klaar om te pakken', dan hoef je maar 1x in de zoveel tijd het proces van laten weken en koken te doen. Als je dan het op X na laatste potje pakt, maak je een nieuwe batch. Scheelt energiekosten omdat je het in bulk kunt koken ipv tig keer. En veel tijd.