Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 16:06

Electra63 schreef:
journee schreef:

Dankje Juval, deze tabel laat helaas ook zien dat criminaliteit onder mensen zonder migratie achtergrond (=75% Nederlanders? ) circa 20 duizend personen betreft, terwijl criminaliteit onder mensen met migratie achtergrond (=25% Nederlanders? ) circa 60 duizend personen betreft, in het recentste jaar. Dit soort cijfers kom ik dus overal tegen. Eerder werd beweerd dat dit verschil er niet was, dus ik vroeg me af waar die conclusie op gebaseerd was.

De cijfers die eerder zijn gemeld, daarvan was de sociale/economische achtergrond gelijk getrokken en dan is er bijna geen verschil tussen mensen met een migratie achtergrond en autochtonen.
Criminaliteit komt nu eenmaal meer voor onder mensen aan de onderkant van de maatschappij.

Ze hebben er dus fictieve cijfers op los gelaten? Dat lijkt me lastige bewijs last...

Wat ik wel interessant vond was een stukje dat vooral mensen in de criminaliteit terecht kwamen wier beide ouders uit het buitenland kwamen maar die zelf hier in Nederland geboren zijn. Daaruit blijkt naar mijn idee dat het wel vooral een cultuur ding is.

Onder Nederlanders zonder migratie achtergrond, migranten die zelf uit het buitenland komen en kinderen van wie maar één ouder een migratie achtergrond heeft bleek de mate van criminaliteit vrijwel gelijk. Dus het is zeker niet zo dat een migranten achtergrond standaard hogere kans op criminaliteit geeft, maar voornamelijk de groep wier ouders beide uit het buitenland komen en hier geboren wordt lijken om een of andere reden vaker in de problemen te komen.

Ik zal eens kijken of ik het stuk terug kan vinden...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 16:21

journee schreef:
Electra63 schreef:

De cijfers die eerder zijn gemeld, daarvan was de sociale/economische achtergrond gelijk getrokken en dan is er bijna geen verschil tussen mensen met een migratie achtergrond en autochtonen.
Criminaliteit komt nu eenmaal meer voor onder mensen aan de onderkant van de maatschappij.

Ze hebben er dus fictieve cijfers op los gelaten? Dat lijkt me lastige bewijs last...

Wat ik wel interessant vond was een stukje dat vooral mensen in de criminaliteit terecht kwamen wier beide ouders uit het buitenland kwamen maar die zelf hier in Nederland geboren zijn. Daaruit blijkt naar mijn idee dat het wel vooral een cultuur ding is.

Onder Nederlanders zonder migratie achtergrond, migranten die zelf uit het buitenland komen en kinderen van wie maar één ouder een migratie achtergrond heeft bleek de mate van criminaliteit vrijwel gelijk. Dus het is zeker niet zo dat een migranten achtergrond standaard hogere kans op criminaliteit geeft, maar voornamelijk de groep wier ouders beide uit het buitenland komen en hier geboren wordt lijken om een of andere reden vaker in de problemen te komen.

Geen fictieve cijfers, maar een extra filter, inkomen/sociale achtergrond, zoals ik mij herinner.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/m ... -omspringt

Hier kan je er wat over lezen.

Er zijn trouwens genoeg onderzoeken te vinden, waarom en hoe het minder gaat met een deel van de 3e of 4e generatie.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 16:45

Electra63 schreef:
julius_juut schreef:
Wat een trieste vertoning is die persconferentie zeg. Hemeltjelief zeg, wat een verschrikking is dit. Dit moeten we serieus nemen?

Ik vond het een jaar geleden niet voor te stellen dat ik Rute als premier zou gaan missen, maar wat is dit een aanfluiting. Beschamend om dit als leiding van ons land te hebben.

Zeker, Schoof zegt helemaal niets !

Maar gelukkig is er geen sprake van racisme binnen dit kabinet:

https://x.com/mmeeuw/status/18574950477 ... LXLEw&s=09

Is maar een kleine samenvatting ;)

Geloven jullie dat de fractievoorzitters niet weten wat er besproken wordt in de ministervergaderingen ?

Mooi excuus: ministervergaderingen zijn geheim.

Kan het niet onderbouwen, maar ik geloof nooit dat de fractievoorzitters niet bijgepraat worden door hun partij genoten in het kabinet.
Wilders en cs regeren via hun kabinets slaafjes.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 17:35

Afbeelding

Ff een grapje tussendoor :D

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 17:49

Electra63 schreef:
journee schreef:

Geen fictieve cijfers, maar een extra filter, inkomen/sociale achtergrond, zoals ik mij herinner.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/m ... -omspringt

Hier kan je er wat over lezen.

Er zijn trouwens genoeg onderzoeken te vinden, waarom en hoe het minder gaat met een deel van de 3e of 4e generatie.

Ik heb je stukje gelezen, dat gaat vooral over asiel migranten (mensen die nog geen verblijfsvergunning hebben? ) Dat is toch wat anders dan een Nederlander met migratie achtergrond. Dat verklaart dan ook het verschil in de cijfers.

Ik kwam deze net tegen, welke groepen migranten vooral in de bijstand terecht komen. (Als je bijstand /kansarm opgroeien wilt linken aan criminaliteit?) En dan blijken hier mensen van Marokkaanse afkomst bovenaan te staan. Ook blijken vanaf de 2e generatie vooral mannen met Marokkaanse afkomst bovenaan te staan bij ontvangen van bijstand en op de 2e plaats staan vrouwen van Surinaamse afkomst. Veel hiervan zijn waarschijnlijk 1 ouder gezinnen. Bij mensen met Turkse, Indonesische of andere afkomst is dit aantal vaak gelijk of lager dan de gemiddelde Nederlander.

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistische-trends/2023/verschillen-in-bijstandsafhankelijkheid-tussen-herkomstgroepen/3-gebruik-van-bijstand-per-achtergrondkenmerk#:~:text=Relatief%20veel%20bijstandsgerechtigden%20onder%20migranten,het%20eerste%20kwartaal%20van%202022.

Dan vraag ik me wel af waarom mannen met vooral Marokkaanse afkomst zo veel meer moeite hebben met integreren dan veel andere groepen?

Ook uit de andere groepen beginnen ouders vaak in de bijstand, maar klimmen hun kinderen dus makkelijker hoger op de maatschappelijke ladder. Als iemand hier een verklaring voor heeft?

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 18:00

Ik weet niet meer, wie dat onderzoek had geplaatst en in welk topic.
Ik denk Irmaz ?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 18:30

journee schreef:
Electra63 schreef:

Dat ging over opleiding, niet over criminaliteit en ook die getallen moet je heel voorzichtig lezen. Meisjes met een achtergrond van immigratie doen het bijvoorbeeld beter dan jongens met 2 Hollandse ouders.
De getallen heb ik ook ergens in dit topic gezet volgens mij.

Criminaliteit is afhankelijk van armoede, hoe meer armoede hoe meer criminaliteit. 20 jaar geleden was het wel zo dat er een relatie was te vinden in criminaliteit en achtergrond, inmiddels is die relatie volledig verdwenen.

Het zou fijn zijn wanneer iedereen eens stopte met oude gegevens te herkauwen :o

Immigranten, zeker de zoveelste generatie van die immigranten, zijn echt volledig vergelijkbaar met Europeanen.
Ook Islamitische landen zijn, mits niet in oorlog, kwa levensstandaard gewoon vergelijkbaar met Europese landen, er zijn moderne mensen en er zijn traditionele mensen, net als in Nederland, er zijn rijke mensen en arme mensen. Vrijwel iedereen heeft overal internet en smartfoons dus iedereen kan de hele wereld bekijken. De mensen die hier nu heen vluchten zijn meestal de bovenlaag van die landen (is namelijk duur om op zover weg te trekken) en niet degenen die in de jaren 70 van de vorige eeuw werden geronseld door arbeidsmakelaars.

Hier in Nederland hangt er een tamelijk achterlijk Nederlands geloof dat de wereld stil staat en alleen wij ons ontwikkelen, terwij ongeveer de hele wereld ons voorbij streeft. Wij dreigen inmiddels de achterlijke cultuur te worden en niet de rest van de wereld :)*

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 19:04

Hoe dreigen wij een achterlijke cultuur te worden? Dat vind ik dan wel weer interessant.. er zijn echt landen/culturen waar ik echt never nooit naartoe zou gaan, ik zit dan vele malen liever hier.. maar misschien ben ik gewoon slecht geïnformeerd…

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 19:48

Achterlijk land is iets anders dan achterlijke cultuur!
Met de uitholling van onderwijs, slechte leesvaardigheid die er nu al is worden we vanzelf een achterlijk land. Mensen worden zo steeds makkelijker te beïnvloeden wat bepaalde stromingen weer in de hand werkt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:12

Als je naar wittenboorden criminaliteit gaat kijken, dan scoren autochtone Nederlanders opeens veel hoger, alleen die cijfers kom je dan opeens niet in die statistieken tegen. En als je die cijfers voor wittenboorden criminaliteit gaat corrigeren voor sociaal economische status, dan zie je dat opeens dat die cijfers voor autochtone en allochtone Nederlanders gelijk zijn.

Wat dit laat zien is dat crimineel gedrag vooral veroorzaakt wordt door sociaal economische achtergrond en dat de vorm van crimineel gedrag per sociaal economische groep verschilt. En dat crimineel gedrag helemaal niet gevormd wordt etnische achtergrond.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:16

Er gaat al jaren een sloot geld naar het onderwijs maar verbeteren doet het niet. Heb er zelf in gewerkt en de regelgeving is vreselijk, laat de docent gewoon weer docent zijn joh. Volgens dit onderzoek zouden er grote verbeteringen mogelijk zijn zonder extra geld.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... uYgXtgYxfj

Kwam dit ook nog tegen.

Citaat:
. De
Nederlandse samenleving is nog steeds een high trust society. Een meerderheid van 76% ervaart binding
met de Nederlandse samenleving, 83% voelt zich er thuis en het sociaal vertrouwen is al jaren stabiel en
stijgt zelfs licht, ondanks eerdere grote crises.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... KKiKmRR_Ih

Bovenstaande link moet ik nog eens goed doorlezen, ik lees daar bijvoorbeeld dat er wel een gevoel is van polarisatie, maar dat dat feitelijk gezien niet zo is? Er staan wat aanbevelingen in voor de politiek ook. Ik heb het gescand en denk dat dit onderzoek veel raakt van wat wij hier bespreken :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:25

Dat van die sloten geld klopt Ruitje, net als in de zorg. Mensen verdien AAN onderwijs en zorg.
Knetterdure lesmethodes worden aangekocht en blijken niet zo goed.
Laten ze in het basisonderwijs maar eens beginnen met een uur lezen per dag.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:37

irmaz schreef:
journee schreef:

Dat ging over opleiding, niet over criminaliteit en ook die getallen moet je heel voorzichtig lezen. Meisjes met een achtergrond van immigratie doen het bijvoorbeeld beter dan jongens met 2 Hollandse ouders.
De getallen heb ik ook ergens in dit topic gezet volgens mij.

Criminaliteit is afhankelijk van armoede, hoe meer armoede hoe meer criminaliteit. 20 jaar geleden was het wel zo dat er een relatie was te vinden in criminaliteit en achtergrond, inmiddels is die relatie volledig verdwenen.

Het zou fijn zijn wanneer iedereen eens stopte met oude gegevens te herkauwen :o

Immigranten, zeker de zoveelste generatie van die immigranten, zijn echt volledig vergelijkbaar met Europeanen.
Ook Islamitische landen zijn, mits niet in oorlog, kwa levensstandaard gewoon vergelijkbaar met Europese landen, er zijn moderne mensen en er zijn traditionele mensen, net als in Nederland, er zijn rijke mensen en arme mensen. Vrijwel iedereen heeft overal internet en smartfoons dus iedereen kan de hele wereld bekijken. De mensen die hier nu heen vluchten zijn meestal de bovenlaag van die landen (is namelijk duur om op zover weg te trekken) en niet degenen die in de jaren 70 van de vorige eeuw werden geronseld door arbeidsmakelaars.

Hier in Nederland hangt er een tamelijk achterlijk Nederlands geloof dat de wereld stil staat en alleen wij ons ontwikkelen, terwij ongeveer de hele wereld ons voorbij streeft. Wij dreigen inmiddels de achterlijke cultuur te worden en niet de rest van de wereld :)*

Het stukje dat Electra63 plaatste gaat toch over criminaliteit? Op blz 23 van dit topic gaat het toch ook om jongeren die problemen veroorzaken en dan wordt er een percentage van 2,7% genoemd?
Het stukje waar ik het over had ging ook over criminaliteit? :

https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-asiel-migratie-en-integratie/hoe-verschillen-veiligheid-en-criminaliteit-naar-herkomst-

Waar ging het over opleidingsniveau?

Het linkje wat Juval deelde waar ik op reageerde ging over de meest recente cijfers (laatste rij), volgens mij van 2022. Wel is het zo dat criminaliteit sinds 2005 flink is gedaald, maar volgens de cijfers heeft nog steeds een meerderheid van de mensen die een delict plegen een migratie achtergrond. En het CBS is over het algemeen redelijk accuraat.

Misschien wil jij zelf wat cijfers plaatsen die dit weerspreken? Dat was namelijk mijn vraag. Als het klopt wat jij zegt dan wil ik dat ook graag weten! Ik heb er zelf ook naar gezocht maar kan daar dus niets over vinden.

Dat meisjes met migratie achtergrond erg gemotiveerd zijn om te leren geloof ik meteen. (Maar genoeg jongens met 2 Nederlandse ouders zijn dat ook hoor!) Dat armoede en criminaliteit aan elkaar gelinkt worden klopt ook. Maar armoede is in mijn optiek geen excuus voor criminaliteit. Er zijn ook genoeg mensen die van de bijstand moeten leven en niet beslissen om de criminaliteit in te duiken.

De gemiddelde Nederlander denkt echt niet dat Nederland zalig makend is. Als dat zo zou zijn, dan zou de gemiddelde Nederlander niet zoveel klagen. De reden dat mensen hier asiel zoeken heeft wel degelijk te maken met het feit dat Nederland relatief tolerant en veilig is vergeleken met landen waar asielzoekers vaak vandaan komen.
Dat wij in Nederland de 'achterlijke cultuur' dreigen te worden vind ik dan toch wel een beetje overdreven.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:55

BigOne schreef:
Dat van die sloten geld klopt Ruitje, net als in de zorg. Mensen verdien AAN onderwijs en zorg.

Kinderen moeten op de basisschool al zoveel extra's leren en doen (vrijwel elke week is het wel project week), dat het überhaupt een wonder is als docenten nog toe komen aan de basisstof. Overigens hebben sommige scholen wel geld tekort, maar dat geldt lang niet voor allemaal. Misschien proberen om de 8 miljard wat eerlijker te verdelen?

https://nos.nl/l/2494818

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 21:11

journee schreef:
Dan vraag ik me wel af waarom mannen met vooral Marokkaanse afkomst zo veel meer moeite hebben met integreren dan veel andere groepen?

Ik zou denken omdat zij de grootste afstand te overbruggen hebben en de minste beschermende factoren in hun omgeving hebben. Want dat is een groep waar veel oudere migranten ongeletterd waren, met heel weinig sociaal netwerk.

Maar de andere kant lijkt me: omdat het ook makkelijk is om die groep te benoemen. We hebben verder weinig verbinding met Marokko. Niet zoveel handelsbetrekkingen, geen uitgebreide diplomatieke banden. Dit in tegenstelling met bijvoorbeeld Suriname. Het land zelf is niet zo belangrijk in de internationale gemeenschap, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Turkije. (En de balans in het Midden-Oosten is explosief dat ik denk dat Israel en Turkije allebei heel zorgvuldig nadenken over hoe ze daarmee omgaan - de Palestijnen en 'de moslims' tot vijand maken vindt Israel bijvoorbeeld prima, maar de confrontatie met Turkije zoeken ze op dit moment voor zover ik weet juist niet.)

En dat komt dus terug in wat men ongestraft kan zeggen. Grote kans dat als Wilders de aandacht zou willen richten op Turkse jongeren, die ongetwijfeld ook stomme dingen doen, dat hij dan via zijn netwerk wat tegenreactie krijgt om dat niet te doen. Dat heeft dus niets met die jongeren te maken, en alles met de rest van de wereld.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 21:14

BigOne schreef:

En dat helpt ook gelijk bij het begrijpen van taal en de regels die erbij horen, spelling, werkwoorden vervoegen enzovoort. Bijkomend voordeel is dat je de kinders ook wat gedragsregels kan bijbrengen in dat uur. Of is dat te efficiënt gedacht?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 21:44

Ik begrijp ook niet waarom die kinderen tegenwoordig nog maar tot kwart voor drie op school zitten op de basisschool. Vroeger was dat gewoon tot vier uur. Ze hebben op deze manier sowieso al veel minder schooluren dan destijds. Weet iemand waarom die uren zo ver zijn ingekrompen?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 21:47

prompter schreef:
Ik begrijp ook niet waarom die kinderen tegenwoordig nog maar tot kwart voor drie op school zitten op de basisschool. Vroeger was dat gewoon tot vier uur. Ze hebben op deze manier sowieso al veel minder schooluren dan destijds. Weet iemand waarom die uren zo ver zijn ingekrompen?

Leraren tekort misschien?

https://nos.nl/l/2480681

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 21:48

Dat artikel gaat over een dag in de week minder, maar dat tot kwart voor drie is al minstens 10-15 jaar inmiddels.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 21:50

Ik had vroeger 2 uur lunchpauze in de onderbouw en 1,5 uur lunchpauze in de bovenbouw. En dan van 8.30 tot half 4 naar school (jaren '80)
En op woensdagmiddag vrij.

Tegenwoordig vaak een continu rooster van 5 dagen in de week hetzelfde en een half uurtje lunchpauze op school.
Volgens mij zijn dat effectief niet minder uren dan ik vroeger naar de basisschool ging?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 22:03

Ik had vroeger 1,5 uur lunchpauze en was om 15:30 klaar. En ik ging in 1989 van de basisschool af. De school waar mijn kinderen op hebben gezeten heeft continurooster en de dagen duren tot 14:45, dus dat scheelt echt niet zo veel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 22:14

prompter schreef:

Hoe oud ben jij? Ik zat 30 jaar geleden op de (zelfde) basisschool met precies dezelfde lestijden als mijn kinderen nu hebben…
Van half 9 tot kwart over drie en woensdagmiddag tot 12 uur. Onderbouw op vrijdag ook tot 12 uur.
Alleen wat minder studiedagen maar ik me herinner.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 22:18

journee schreef:
prompter schreef:

Leraren tekort misschien?

https://nos.nl/l/2480681

Lerarentekort is met name in het westen van het land omdat je daar met leraren salaris geen huis kan betalen :=

Hier in het midden van het land gaat het prima met het vinden van leraren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 22:26

Veronica2 schreef:
En dat helpt ook gelijk bij het begrijpen van taal en de regels die erbij horen, spelling, werkwoorden vervoegen enzovoort. Bijkomend voordeel is dat je de kinders ook wat gedragsregels kan bijbrengen in dat uur. Of is dat te efficiënt gedacht?

Het ligt wel iets gecompliceerder, maar ja. Als we het onderwijs verbeteren en er meer bekwame mensen in aanstellen die de mogelijkheden krijgen om hun werk goed te doen dan verbetert dat heel snel. Het kan zelfs met iets minder bekwame mensen, maar dan heb je wat meer visie en mensen nodig.

Maar ja. Er is best wel structureel besloten om het onderwijs niet te versterken, ondanks alle pogingen daartoe door bv Lisa Westerveld en Peter Kwint. In plaats daarvan kwamen er tigduizend nietszeggende onderzoeken en een heleboel stuurgroepen en taakgroepen.

Op individueel schoolniveau wordt er nu wel wat gedaan, en ook gemeentes proberen dingen, maar het lukt niet echt om er eenheid in te brengen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 22:35

Ik zit Even tot Hier terug te kijken, is wel weer scherp.
Vooral over de hypocrisie van Van der Plas, vervang Marokkanen door boeren en vice versa. ;)