Electra63 schreef:journee schreef:
Dankje Juval, deze tabel laat helaas ook zien dat criminaliteit onder mensen zonder migratie achtergrond (=75% Nederlanders? ) circa 20 duizend personen betreft, terwijl criminaliteit onder mensen met migratie achtergrond (=25% Nederlanders? ) circa 60 duizend personen betreft, in het recentste jaar. Dit soort cijfers kom ik dus overal tegen. Eerder werd beweerd dat dit verschil er niet was, dus ik vroeg me af waar die conclusie op gebaseerd was.
De cijfers die eerder zijn gemeld, daarvan was de sociale/economische achtergrond gelijk getrokken en dan is er bijna geen verschil tussen mensen met een migratie achtergrond en autochtonen.
Criminaliteit komt nu eenmaal meer voor onder mensen aan de onderkant van de maatschappij.
Ze hebben er dus fictieve cijfers op los gelaten? Dat lijkt me lastige bewijs last...
Wat ik wel interessant vond was een stukje dat vooral mensen in de criminaliteit terecht kwamen wier beide ouders uit het buitenland kwamen maar die zelf hier in Nederland geboren zijn. Daaruit blijkt naar mijn idee dat het wel vooral een cultuur ding is.
Onder Nederlanders zonder migratie achtergrond, migranten die zelf uit het buitenland komen en kinderen van wie maar één ouder een migratie achtergrond heeft bleek de mate van criminaliteit vrijwel gelijk. Dus het is zeker niet zo dat een migranten achtergrond standaard hogere kans op criminaliteit geeft, maar voornamelijk de groep wier ouders beide uit het buitenland komen en hier geboren wordt lijken om een of andere reden vaker in de problemen te komen.
Ik zal eens kijken of ik het stuk terug kan vinden...