Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pien_2010 schreef:En die gast die dit gedaan heeft blijkt eigenaar te zijn (geweest) en hangt ook conspiracy theorieën aan?
Sorry, maar dit onderwerp weet ik gewoon heel weinig van af. Dat eigenaar zijn lees ik terug in jouw link.
Ik heb ooit op TV een uitzending gezien over mensen die zich "autonome" noemen en ik heb daar met open mond naar zitten kijken. Praten we daar over als het om deze zelf benoemde vrijstaat gaat?
Bedankt voor je antwoord.
IMANDRA schreef:Maar even, dan heb je het over bijwerkingen die minder dan 1:20.000 voorkomen (in het geval van Pfizer). Zeer zelden dus. Waarvan lang niet allemaal even ernstig. Gaan we de eerste lichting dan serieus proefpersonen noemen? Of de vaccins “niet goed onderzocht”? Die proefpersoon benaming impliceert imo dat je een redelijke kans op bijwerkingen hebt —dat was niet het geval. En zet iemand, vind ik, op een verkeerd spoor als het gaat om het inschatten van de risico’s / voors en tegens.
Dat valt me trouwens ook erg op bij mensen die complottheorieën aanhangen. Of heel erg op misinformatie zitten. Een bepaalde woordkeuze die per definitie wellicht niet letterlijk fout is maar wel echt iets heel anders impliceert dan de werkelijkheid. (En nee ik zeg hiermee niet dat jullie complot denkers zijn)
996981 schreef:Graag gedaan hoor. Hij kwam toevallig langs als gast in een podcast over bijzondere verhalen die ik luister. Ik heb niks met de ideeën die hij heeft, maar het intrigeert me mateloos dat een intelligent iemand op zo’n onconventioneel spoor
kan raken.
BigOne schreef:Zullen we nu weer kijken naar complottheorieën, de dame die veroordeeld is heeft haar Facebook leeg geveegd en op insta op privé gezet. Op Telegram gaat ze nog wel door met allerlei aantijgingen maar ze vermijdt het woord Bodegraven wel. Vraag me af of ze er in slaagt alle verwijzingen naar haar beweringen weg te halen, op Google en alle andere zoekmachines .
IMANDRA schreef:Elisa2 schreef:Moet je dat serieus vragen Imandra? Niet banketstaaf bedoeld maar die ontkenning is er steeds in dit topic.
De vaccinaties zijn inderdaad onderzocht, tijdens Covid op de grote groep mensen die zich hebben laten vaccineren. De techniek van Phizer is een nieuwe en niet geheel onomstreden. Er stond niet voor niets bij de oproep voor de prikken dat niemand aansprakelijk was voor eventuele bijwerkingen en schade.
Ik snap echt prima hoor dat er geen andere keuze was en het soms kiezen is tussen twee kwaden. Achteraf is alles altijd makkelijker. Maar om nu te zeggen dat deze al goed getest waren van te voren? Nee, daar ben ik het niet mee eens..
Ze waren net zo goed getest als alle andere nieuwe medicatie en vaccins. Beter zelfs (ik meen met grotere groepen en natuurlijk veel meer kritische ogen). Dus ja, ik kon destijds ook zeggen dat ze goed waren getest. Niet perfect, maar dat is het nooit. Niet 100% alles bekend, maar dat zal nooit zo zijn. Zeker niet op moment van introductie.
Het is gewoon feitelijk en wetenschappelijk te onderbouwen dat ze goed onderzocht waren. Dat er bij de grotere introductie nog eea de kop opsteekt is niet gek. Maakt het vaccin nog niet niet goed onderzocht.
Het kan prima jouw mening zijn dat een vaccin niet goed genoeg getest is als ze geen langdurige studie hebben ondergaan met een steekproef van 16mio mensen. Maar dat is jouw mening, geen feit.
Ga je jouw mening als feit stellen, het tegengestelde van experts, dan kom je al snel in de (in dit geval wel verre) randjes van de start van een complottheorie, om het maar even ontopic te trekken
De techniek van Pfizer bestond overigens al een tijdje en was al een tijdje onderdeel van onderzoek. Zoals BigOne zegt.Shadow0 schreef:Achteraf valt de conclusie precies hetzelfde uit. Er zijn een boel dingen die anders hadden gekund en ook gemoeten, maar de vaccins waren eigenlijk vooral een resultaat van een deel dat juist wel heel behoorlijk werkte.
Precies.
Shadow0 schreef:journee schreef:. En soms is het risico op besmetting of complicaties zo klein, dan is het antwoord dus: nee.
Dat gold bij covid in elk geval niet. Risico op besmetting kan wel een factor zijn bij bv hepatitis, maar bij covid (maar ook bv mazelen) is de kans op besmetting ongeveer 100% als het rondgaat, en zijn de sommetjes vrij eenvoudig en vallen ze in het voordeel uit van vaccins. Helaas is het bij covid nog niet gelukt om ook de besmettingen te stoppen, bij mazelen was dat wel ongeveer gelukt, totdat nare idioten vonden dat het leuk zou zijn als we weer af en toe wat mazelen lieten rondgaan.
BigOne schreef:Elisa, je zou het stuk zelf eens goed door moeten lezen, niet alleen de kop. Dan blijkt dat er voor enkele mensen zeer zeker het vaccin de dood heeft veroorzaakt en voor enkelen kunnen ze het niet uitsluiten maar ook niet bewijzen, de andere 690 geen dood door vaccinatie . Ik heb zeker geaarzeld en me zo goed mogelijk ingelezen want kreeg Astra Zenica en toen was er al die zeer zeldzame bijwerking bekend, dit afgezet tegenover voordeel en besloten gewoon te vaccineren. Inmiddels AZ, Moderna en Pfizer gehad, ook influenza standaard en tegen hersenvliesontsteking. Meest ernstige bijwerkingen, een dag koorts van AZ en een gruwelijke zere arm omdat die idioot niet kon prikken. En in oktober haal ik hem gewoon weer. Iedereen moet dat echt zelf weten maar graag wel de juiste zaken aanhalen en niet : oh 700 doden door prik.
Elisa2 schreef:Ja daar gaan we weer..als het door Covid komt is dat altijd 100% de oorzaak ookal heeft men geen bewijs en zijn er zo een heleboel Covid doden geregistreerd. Als het door het vaccin komt of deze er een rol in heeft gespeeld is er zogenaamd niet genoeg bewijs.
Elisa2 schreef:IMANDRA schreef:Maar even, dan heb je het over bijwerkingen die minder dan 1:20.000 voorkomen (in het geval van Pfizer). Zeer zelden dus. Waarvan lang niet allemaal even ernstig. Gaan we de eerste lichting dan serieus proefpersonen noemen? Of de vaccins “niet goed onderzocht”? Die proefpersoon benaming impliceert imo dat je een redelijke kans op bijwerkingen hebt —dat was niet het geval. En zet iemand, vind ik, op een verkeerd spoor als het gaat om het inschatten van de risico’s / voors en tegens.
Dat valt me trouwens ook erg op bij mensen die complottheorieën aanhangen. Of heel erg op misinformatie zitten. Een bepaalde woordkeuze die per definitie wellicht niet letterlijk fout is maar wel echt iets heel anders impliceert dan de werkelijkheid. (En nee ik zeg hiermee niet dat jullie complot denkers zijn)
700 mensen overleden door de vaccinatie is niet ernstig? (2e link)
Als de vaccins goed getest waren dan waren ze al op de hoogte geweest van deze bijwerkingen die deze mensen het leven heeft gekost. Dat waren ze niet op het moment dat deze mensen gevaccineerd werden andere hadden ze nog wel geleefd.
Het valt mij altijd op dat mensen selectief lezen en zelf aan cherry picking en alles wat hun theorie niet onderbouwd weg zetten als misinformatie.![]()
Precies Journey, en dat is ook allemaal prima te onderbouwen nu achteraf met linkjes en wat er steeds meer naar buiten is gekomen. Alleen de mensen die er toen kritisch op waren en hetzelfde zeiden werden voor wappie uitgemaakt.
Electra63 schreef:En het gaat weer alleen maar over Corona
journee schreef:Het woord proefpersoon impliceert gewoon de werkelijkheid. Namelijk dat nog veel informatie over vaccins bij start van vaccinatie niet bekend waren. Ik zeg ook niet dat er een andere keus is, want ja, je zal eens moeten beginnen en pas bij grootschalig gebruik verkrijg je alle relevante informatie. Dit is ook de reden waarom ook tijdens gebruik nog bijwerkingen worden geregistreerd.
In bepaalde gevallen is het alleen wel prettig als men hier van op de hoogte is, dat heet eerlijkheid in informatie verstrekken.
journee schreef:Dat is hetzelfde als iemand op een zebrapad wijzen om over te steken. Als je mensen wijs maakt dat het oversteken op een zebrapad de juiste keuze is, omdat dit altijd veiliger is dan oversteken zonder zebrapad, dan spreek je maar gedeeltelijk de waarheid. Op een drukke weg is dit namelijk meestal het geval, maar men moet altijd uitkijken, er is geen 100% garantie op veilig oversteken. En met die wetenschap geef je mensen dan een keus. Misschien wel de keus om zowiezo te wachten met oversteken tot de weg leeg is, dan is de kans op ongelukken nog vele malen kleiner.
journee schreef:In het geval van Jansen en astrazenica besloot de gezondheidsraad niet voor niets deze niet meer standaard aan jongere mensen te verstrekken. Bij mijn weten zijn beide vaccins ook door de fabrikant uit de handel gehaald. Puur omdat er andere vaccins zijn die beter werken met minder risico op bijwerkingen. En dat is tenslotte wat je wilt, zeker in geval van vaccins die worden ingezet om ziekte te voorkomen!
journee schreef:Bij medicijnen die ingezet worden bij mensen die al ziek zijn is de drempel voor acceptabele bijwerkingen wat lager, maar het middel mag nooit erger zijn dan de kwaal.
journee schreef:En een vaccinatie haal je vaak niet maar 1x. Als de kans op bijwerkingen 1 op 1000 is, wordt de kans bijwerkingen ook bij elk vaccinatie in verhouding een beetje groter, Nu is niet iedereen is hier gevoelig voor, maar bij mensen met onderliggende gezondheidsklachten en extra risico's kan dit wel van belang zijn. Net als meedoen aan de loterij, sommige vinden een kans van op 1 op 100.000 om te winnen een goede kans, anderen vinden die kans verwaarloosbaar. Maar wees eerlijk, dan geef je mensen ook een eerlijk keuze.
Citaat:Realistisch gezien komen dan pas zeker weten de èchte reacties naar buiten zeg maar. En dan nog besef ik me dat je dan ook weer het probleem hebt van stel er zit iets in het vaccin dat wat tijd nodig heeft om iets te verpieteren in je lijf, waardoor dat effect pas weken of jaren later zichtbaar wordt....
OleJon schreef:BigOne schreef:Zullen we nu weer kijken naar complottheorieën, de dame die veroordeeld is heeft haar Facebook leeg geveegd en op insta op privé gezet. Op Telegram gaat ze nog wel door met allerlei aantijgingen maar ze vermijdt het woord Bodegraven wel. Vraag me af of ze er in slaagt alle verwijzingen naar haar beweringen weg te halen, op Google en alle andere zoekmachines .
Je moet niks van complotdenkers hebben, maar je hebt het er maar druk mee.
Laat deze persoon.
Zoek een hobby.
IMANDRA schreef:Citaat:Realistisch gezien komen dan pas zeker weten de èchte reacties naar buiten zeg maar. En dan nog besef ik me dat je dan ook weer het probleem hebt van stel er zit iets in het vaccin dat wat tijd nodig heeft om iets te verpieteren in je lijf, waardoor dat effect pas weken of jaren later zichtbaar wordt....
Je eerste zin klopt, maar de kans op dit soort bijwerkingen is zó ontzettend klein. Dat weegt niet op tegen de bijwerkingen van het virus. Of het nu gaat om covid of een andere ziekte.
IMANDRA schreef:Het vaccin duurt maximaal een paar weken, daarna is het uit je lichaam en kan het daarna dus geen schade aanbrengen. Het vaccin traint je lichaam om de ziekte te bestrijden, maar blijft zelf niet jaren zitten. Vaccinatieschade die pas na jaren op komt duiken qua symptomen etc is echt heel heel onwaarschijnlijk.
OleJon schreef:BigOne schreef:Zullen we nu weer kijken naar complottheorieën, de dame die veroordeeld is heeft haar Facebook leeg geveegd en op insta op privé gezet. Op Telegram gaat ze nog wel door met allerlei aantijgingen maar ze vermijdt het woord Bodegraven wel. Vraag me af of ze er in slaagt alle verwijzingen naar haar beweringen weg te halen, op Google en alle andere zoekmachines .
Je moet niks van complotdenkers hebben, maar je hebt het er maar druk mee.
Laat deze persoon.
Zoek een hobby.
Elisa2 schreef:Moet je dat serieus vragen Imandra? Niet banketstaaf bedoeld maar die ontkenning is er steeds in dit topic.
De vaccinaties zijn inderdaad onderzocht, tijdens Covid op de grote groep mensen die zich hebben laten vaccineren. De techniek van Phizer is een nieuwe en niet geheel onomstreden. Er stond niet voor niets bij de oproep voor de prikken dat niemand aansprakelijk was voor eventuele bijwerkingen en schade.
Ik snap echt prima hoor dat er geen andere keuze was en het soms kiezen is tussen twee kwaden. Achteraf is alles altijd makkelijker. Maar om nu te zeggen dat deze al goed getest waren van te voren? Nee, daar ben ik het niet mee eens..
journee schreef:En een vaccinatie haal je vaak niet maar 1x. Als de kans op bijwerkingen 1 op 1000 is, wordt de kans bijwerkingen ook bij elk vaccinatie in verhouding een beetje groter, Nu is niet iedereen is hier gevoelig voor, maar bij mensen met onderliggende gezondheidsklachten en extra risico's kan dit wel van belang zijn. Net als meedoen aan de loterij, sommige vinden een kans van op 1 op 100.000 om te winnen een goede kans, anderen vinden die kans verwaarloosbaar. Maar wees eerlijk, dan geef je mensen ook een eerlijk keuze.
Tiggs schreef:journee schreef:En een vaccinatie haal je vaak niet maar 1x. Als de kans op bijwerkingen 1 op 1000 is, wordt de kans bijwerkingen ook bij elk vaccinatie in verhouding een beetje groter, Nu is niet iedereen is hier gevoelig voor, maar bij mensen met onderliggende gezondheidsklachten en extra risico's kan dit wel van belang zijn. Net als meedoen aan de loterij, sommige vinden een kans van op 1 op 100.000 om te winnen een goede kans, anderen vinden die kans verwaarloosbaar. Maar wees eerlijk, dan geef je mensen ook een eerlijk keuze.
Nee, zo werkt kansberekening niet.
Maar ik ben wiskundig te slecht om dat uit te leggenDus misschien kan iemand anders dat doen?
Tiggs schreef:journee schreef:En een vaccinatie haal je vaak niet maar 1x. Als de kans op bijwerkingen 1 op 1000 is, wordt de kans bijwerkingen ook bij elk vaccinatie in verhouding een beetje groter, Nu is niet iedereen is hier gevoelig voor, maar bij mensen met onderliggende gezondheidsklachten en extra risico's kan dit wel van belang zijn. Net als meedoen aan de loterij, sommige vinden een kans van op 1 op 100.000 om te winnen een goede kans, anderen vinden die kans verwaarloosbaar. Maar wees eerlijk, dan geef je mensen ook een eerlijk keuze.
Nee, zo werkt kansberekening niet.
Maar ik ben wiskundig te slecht om dat uit te leggenDus misschien kan iemand anders dat doen?
journee schreef:Wat betreft vaccinatie risico's, waren het juist de jonge gezonde mensen die het meeste risico liepen op vaccinatieschade, terwijl zij juist het minste risico lopen om problemen na besmetting.