Met moeilijk doen en zeggen dat het allemaal (nog) niet kan en we dùs maar beter kunnen vechten om het bij het oude te houden.... lossen we de problemen echt niet op hoor....
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Ik denk dat iedereen wel achter hervormingen staat? Alleen de manier waarop daar zullen de meningen over verdeeld zijn.
Als Nederland een voorbeeldrol heeft dan lijkt het mij ook wel belangrijk dat zij gif als glysfosfaat gaan verbieden maar ook innovatieve studies doen naar gezondere alternatieven.
Voor de Nederlander lijkt het mij belangrijk dat de gezonde en veilig geproduceerde voeding in NL blijft en er dan strengere eisen komen aan import voedsel. Op die manier stimuleer je andere landen denk ik ook meer om op een goede manier voeding te produceren wat dan uiteindelijk ook weer beter is voor de dieren daar.
Elisa2 schreef:Ik denk dat iedereen wel achter hervormingen staat? Alleen de manier waarop daar zullen de meningen over verdeeld zijn.
Als Nederland een voorbeeldrol heeft dan lijkt het mij ook wel belangrijk dat zij gif als glysfosfaat gaan verbieden maar ook innovatieve studies doen naar gezondere alternatieven.
Voor de Nederlander lijkt het mij belangrijk dat de gezonde en veilig geproduceerde voeding in NL blijft en er dan strengere eisen komen aan import voedsel. Op die manier stimuleer je andere landen denk ik ook meer om op een goede manier voeding te produceren wat dan uiteindelijk ook weer beter is voor de dieren daar.
juval schreef:Misschien als de boeren samen een cooperatie aangaan en de producten samen in een winkel gaan verkopen.... maar dan gaan we dus gewoon weer 150 jaar terug in de tijd.
dus nee, ik zie daarin geen oplossing.
mysa schreef:Onderbuikgevoel is niet echt het aangewezen woord in deze context.
Het heeft een erg negatieve lading. Idealisme mag dan niet altijd even rationeel zijn, het is ook niet per se negatief, vind ik.
Benzz schreef:Realisme is dat Nl het smerigste landje van de klas is. En daar hebben we zelf letterlijk schijt aan. Andere landen kijken naar ons met een blik van: Hoe dan?
We zullen moeten veranderen er is gewoon geen andere keuze. Tenzij je leeft als: wie dan leeft, dan zorgt.
janderegelaa schreef:Benzz schreef:Realisme is dat Nl het smerigste landje van de klas is. En daar hebben we zelf letterlijk schijt aan. Andere landen kijken naar ons met een blik van: Hoe dan?
We zullen moeten veranderen er is gewoon geen andere keuze. Tenzij je leeft als: wie dan leeft, dan zorgt.
Realiteit is ook onder ogen zien waarom iets is zoals het is. Nederland is na Malta het dichtstbevolkte land van Europa met 511 inwoners per km2. Het Europees gemiddelde is 109 inwoners per km2. Als je bedenkt dat Duitsland de meeste inwoners heeft maar toch maar een bevolkingsdichtheid heeft van 237 inwoners per km2. Daardoor is de stikstofdepositie in een natuurgebied een minder groot probleem: de 'verdunning' is er groter. In Duitsland is een stikstofvergunning pas nodig als door een nieuwe activiteit meer dan 7 mol stikstof (=100 gram) per hectare per jaar neerslaat in een natuurgebied. Veel meer dus dan de 0,05 mol die in Nederland gold totdat de Raad van State de Nederlandse aanpak verbood. Die is daardoor NUL.
Dus ideaal gezien willen we allemaal in een heel schoon Nederland leven maar rationeel gezien is het gewoon niet bereikbaar omdat we veel te dicht bevolkt zijn en die hele nulnorm is daardoor nooit haalbaar. Hoe graag we dat ook willen.
Idealisme gaat vaak ook hand in hand met onvoldoende feitenkennis.
Raineri schreef:Ik denk dat het eerst goed is te duiden wat de kritische depositiewaarde van stikstof is. Je kunt namelijk niet 1 waarde toerekenen aan meerdere gebieden. De kritische depositiewaarde is de waarde van stikstof bijvoorbeeld waarbij het habitat significante schade ondervindt door de depositie van stikstof. Deze waarde is totstand gekomen na vele jaren empirisch onderzoek. Dat betekent dat ze jarenlang getest hebben bij welke hoeveelheid stikstof er schade ontstaat. Duitsland (bijvoorbeeld) kan dus onmogelijke dezelfde kritische depositiewaarde hebben als Nederland, het is een ander habitat met andere kenmerken.
In het hoofdlijnenakkoord wordt hier het eea over geschreven, maar dat is enkel uitstel van executie natuurlijk. Regering kan beter tijd en geld investeren in de basis op orde brengen. Dat is vele malen goedkoper dan het gekonkel nu.