[POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 6 juni 2024?

GroenLinks/PvdA
153 (26%)
VVD
27 (4%)
CDA - Europese Volkspartij
14 (2%)
Forum voor democratie
14 (2%)
D66
52 (8%)
Partij voor de Dieren
45 (7%)
50Plus
4 (0%)
PVV
69 (11%)
Ja21
1 (0%)
NL Plan EU
1 (0%)
ChristenUnie
8 (1%)
SGP
10 (1%)
BBB
74 (12%)
Meer Directe Democratie
1 (0%)
SP
14 (2%)
VandeRegio
1 (0%)
Volt Nederland
32 (5%)
BVNL
1 (0%)
NSC
8 (1%)
Piratenpartij/de groenen
2 (0%)
Ik stem Blanco
3 (0%)
Ik ga niet stemmen
45 (7%)
Ik mag nog niet stemmen
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 581

pmarena

Re: [POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:36

Juist, en dan is het cirkeltje weer rond: hervormingen zijn dus nodig :)*

Met moeilijk doen en zeggen dat het allemaal (nog) niet kan en we dùs maar beter kunnen vechten om het bij het oude te houden.... lossen we de problemen echt niet op hoor....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:41

Ik denk dat iedereen wel achter hervormingen staat? Alleen de manier waarop daar zullen de meningen over verdeeld zijn.

Als Nederland een voorbeeldrol heeft dan lijkt het mij ook wel belangrijk dat zij gif als glysfosfaat gaan verbieden maar ook innovatieve studies doen naar gezondere alternatieven.

Voor de Nederlander lijkt het mij belangrijk dat de gezonde en veilig geproduceerde voeding in NL blijft en er dan strengere eisen komen aan import voedsel. Op die manier stimuleer je andere landen denk ik ook meer om op een goede manier voeding te produceren wat dan uiteindelijk ook weer beter is voor de dieren daar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 08:45

dat staat volgens mij ook in het hoofdlijnenakkoord, niets importeren/consumeren wat hier in NL niet geproduceerd mag worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:49

Elisa2 schreef:
Ik denk dat iedereen wel achter hervormingen staat? Alleen de manier waarop daar zullen de meningen over verdeeld zijn.

Als Nederland een voorbeeldrol heeft dan lijkt het mij ook wel belangrijk dat zij gif als glysfosfaat gaan verbieden maar ook innovatieve studies doen naar gezondere alternatieven.

Voor de Nederlander lijkt het mij belangrijk dat de gezonde en veilig geproduceerde voeding in NL blijft en er dan strengere eisen komen aan import voedsel. Op die manier stimuleer je andere landen denk ik ook meer om op een goede manier voeding te produceren wat dan uiteindelijk ook weer beter is voor de dieren daar.

Precies :j

En nee dat gaat niet vanzelf, want de meeste mensen en bedrijven kiezen toch vaak het liefst voor wat het meest makkelijk het meeste geld oplevert. En zo lang rotzooi toegestaan wordt, wordt er niet de noodzaak gevoeld om iets beters te ontwikkelen. Dat moet helaas echt vanuit de markt en/of de overheid komen.

De markt dat zijn gewoon weer de mensen en bedrijven die veelal weer kiezen voor wat het makkelijkst het meeste geld oplevert. Ook zij moeten dus vanuit de overheid de juiste kant op bewogen worden. Door goede voorlichting, en het goed beschikbaar / aantrekkelijker maken van "de juiste keuze".

Van mij mogen ze daar best een beetje hard in zijn, want uiteindelijk MOET het toch gebeuren.
En we hebben al veel en veel te lang gewacht met door de zure appel heen bijten.

Ik denk echt dat we toe moeten naar een systeem waarin de boer liefst een lokale afzetmarkt heeft met zo min mogelijk tussenhandel. Dan kan het voor zowel boer als consument financieel een stuk aantrekkelijker zijn. Verser, gezonder, minder gesleep over de wereld, minder uitlaatgassen....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 08:51

Ja daar ben ik het helemaal mee eens, dat lijkt me ook op alle vlakken beter.

Fijn dat er al het ea in het hoofdlijnen akkoord staat. Zolang geld de drijfveer is en blijft zal het inderdaad niet vanzelf gaan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:22

Elisa2 schreef:

Nou, mee eens. Wel jammer dat er op die innovatieve studies gaat worden gekort, de WUR doet hier veel onderzoek naar. Toevallig zat ik van de week te zoeken naar hun mening over land sharing vs. Land sparing. Leuk om te lezen in ieder geval. En op kleine schaal zijn ze ook al bezig hoe het commercieel aantrekkelijk kan worden voor boeren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:00

Ik denk dat er best wel wat lokale initiatieven zijn al, van boeren die samen hun producten inbrengen bij een verkooppunt dat de regio bedient.

Je kan denken aan lokaal een winkel die verse streekproducten verkoopt.

Of zoals bekenden hier hebben gedaan een paar dorpen verderop, een soort groenten abonnement waarbij je een soort lidmaatschap hebt voor een (half) jaar en zij de groenten en fruit telen en je wekelijks je zak of kratje op kan komen halen.

Of met een automaat met achter luikjes dingen zoals appels, aardappels, aardbeien.
En koeien en geitenboeren met een melktap en dan voor de leuk ook nog ijsjes en kaas enzo.

De koeienboer hier vlakbij die hebben al jaren een winkeltje aan huis, begon als kaaswinkeltje.
Ze hebben inmiddels vanalles. Andere zuivelproducten. Vlees. Regionale chips, honing, wenskaarten, gebreide sokken, cakes en boterkoek. Sappen, eieren....

Stukje verderop een teler / kweker met een groentenwinkeltje aan huis met ook allerlei plantenspul, potgrond, zelfs paardenvoer lag er nu. Leuk toch +:)+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:50

Lokaal is prima.. ik denk dat het wel nog een beetje naar de grote stad moet opschuiven ook…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:35

Ja hier is er lokaal ook veel te halen, enige nadeel is vind ik wel dat ik dan niet altijd weet hoe iets geproduceerd wordt zeg maar. Maar goed, daar is wel naar te vragen natuurlijk. :-)

Ik denk wel dat het goed is als er gekeken wordt naar welke innovatieve studies echt belangrijk en nodig zijn en welke niet zeg maar. Inderdaad niet overal op bezuinigen maar kritisch kijken is niet verkeerd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 17:42

pmarena, lokale afzetmarkt klinkt heel mooi, maar er kunnen maar een bepaald aantal boerderijwinkels in een straat zitten, en rendabel is het niet snel. Kost veel geld en tijd wat een boer doorgaans niet heeft. Nog meer subsidie dan maar? lijkt me niet de bedoeling.

Wij hebben een melkveebedrijf en onze melk gaat naar Friesland Campina. Die maakt van onze melk heel veel verschillende zuivelproducten, die zou ik zelf niet kunnen maken. Een groot gedeelte wordt ook melkpoeder wat in heel veel producten als grondstof wordt gebruikt.

Het is geen onwil, het lijkt me best leuk hoor, winkeltje. Maar het is niet realistisch of uitvoerbaar hier in de buurt, we zitten niet aan een doorgaande weg oid. En er zijn hier in de buurt al verschillende van dit soort winkeltjes.

Misschien als de boeren samen een cooperatie aangaan en de producten samen in een winkel gaan verkopen.... maar dan gaan we dus gewoon weer 150 jaar terug in de tijd.

dus nee, ik zie daarin geen oplossing.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:14

Hier staan veel automaten bij de boerderijen met het spul wat ze te koop hebben en andere zaken gaan online met beperkte openingstijden/ afhaal tijden.

Maar ik snap ook wel dat zoiets leuk kan zijn voor er bij maar dat boeren hier geen hoofd inkomen uit kunnen halen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:32

juval schreef:
Misschien als de boeren samen een cooperatie aangaan en de producten samen in een winkel gaan verkopen.... maar dan gaan we dus gewoon weer 150 jaar terug in de tijd.

dus nee, ik zie daarin geen oplossing.

Juist wel dat dus, het idee van een cooperatie :j Al is het maar voor een deel van je productie.

Terug in de tijd, toen boeren nog rond konden komen van (veel) minder dan 100 koeien. Lijkt me prima.

En afzetmarkt binnen de regio, onafhankelijk van de grote supermarkten e.d. die de boeren uitknijpen.
Daarmee kan je ook het 1 en ander aan zelfbeschikking terugwinnen ipv. bij de strot dichtgeknepen te worden door je enige afnemer zeg maar :(:)

Spreiden van je inkomsten is altijd goed. Dat je meerdere afnemers hebt.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 10:40

Toen kwamen boeren ook rond dankzij spotgoedkope arbeid, dat is er nu niet meer. Die zijn vervangen door trekkers en diesel, en die zijn niet bepaald spotgoedkoop. Zeker met de 'stop de migratie' wens van het huidige kabinet gaat dat ook niet goedkoop worden. Gelukkig trouwens, terug naar de tijd van mijn moeder waar de boerenarbeiders geluk moesten hebben als de kinderen dichte schoenen hadden in de winter willen we niet, en het uitzuigen van arbeidsmigranten evenmin.

Een systeem waar inderdaad niet het gros van de winst ergens anders blijft hangen dan bij de producent is wel nodig. Een verbod op import van dingen die hier niet verbouwd/gebruikt mogen worden (waar nu sprake van is dacht ik) is een start en zou heel mooi zijn.
Een afzetmarkt dichtbij, waar vervoer, tussenhandel en supermarkt niet de macht in handen hebben, zou nog veel mooier zijn, maar vraagt wel een enorme omslag in gedrag van de klanten. Ik betwijfel of dat op grote schaal van de grond zou komen. Iedereen is druk, druk, druk, even de supermarkt in schieten is makkelijk en kan zes of zeven dagen in de week, 12 uur of meer per dag.

Kleine initiatieven werken (dingen als herenboeren en lokale wekelijkse voedselpakketten enzo) en dat is heel mooi, maar of mensen daar op grote schaal aan te binden zijn? Ik vraag het me af.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 11:56

Ik denk dat de voordelen dermate groot zijn dat het in ieder geval een must is om als maatschappij onze stinkende best te doen om zoiets zo goed mogelijk van de grond te krijgen. En niet bij voorbaat al te zeggen van "dat wordt toch niks" en het daarmee te ondermijnen :)

Op zich moet het best te organiseren zijn, het thuisbezorgen van boodschappen wordt wel steeds populairder volgens mij. Daar moet lokaal best iets voor te regelen zijn, dat mensen niet eens thuis hoeven te zijn maar hun spullen gewoon ergens neergezet kunnen worden.

Kan je dan wellicht ook nog laten doen door mensen die anders thuis maar hun hand op zitten te houden en er voldoening uit kunnen halen om een rondje door het dorp te doen. Beweging, frisse lucht, contact met andere mensen, en zinvol bezig zijn en iets terug doen voor hun inkomen +:)+

En nee dit heb je niet morgen opgezet. Maar dergelijke dingen zijn wel een mooi streven toch, om na te denken hoe je met hervormingen meerdere maatschappelijke problemen in 1 keer kan aanvliegen :)

Uiteraard hoeft niet iedereen aan zoiets mee te doen. Maar als je het laagdrempelig maakt en goed inricht en promoot, dan krijg je wel een groeiende animo. Nu is het allemaal wat te versnipperd.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 13:56

Pfoei, daar haal je een hele hoop dingen omhoog die echt niet zo makkelijk zijn als dat je dat nu doet lijken.

Boodschappen bezorgen is iets voor de iets hogere klasse. De klasse die de boodschappen haalt bij de luxere supermarkten. Het zou leuk zijn als die mensen inderdaad over gingen op duurzamer en lokaler, maar dat is maar een relatief klein deel van de bevolking. Jan banketstaaf die driehoog achter woont, of zoals ik in een gat in oost-Groningen kan de boodschappen daar helemaal niet doen. Die is blij wanneer de prijsvechters groente een keer echt flink in de aanbieding hebben, zodat er verse spinazie gegeten kan worden in plaats van een pot boontjes.

'De mensen die hun hand ophouden en daar dan wat voor kunnen doen'. Ik ga er ten eerste maar van uit dat je dat niet zo lomp, veroordelend, en hard bedoeld als het overkomt.
Ten tweede zal daar een hele hoop regelgeving voor veranderd moeten worden. Mensen die van een uitkering leven kunnen niet ongestraft zulk werk gaan doen, zelfs als ze dat fysiek/mentaal wel kunnen. (en het gros zal dat niet kunnen, anders zaten ze niet in een uitkering) Dan komt het UWV wel even om de hoek, want als jij laat zien dat je wel kan werken, kan je dat ook wel voor een baas doen. Dus weg uitkering... En dan?

Dingen vrijblijven en laagdrempelig houden is heel mooi, tot je moet investeren. Dan moet je ofwel een smak geld hebben wat je je kan veroorloven om kwijt te raken, ofwel iemand anders vinden die dat kan en wil. En die gaan dat dan niet doen als er geen zekerheid is.

Al met al bewonder ik het idealisme, maar mis het realisme.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 14:17

julius_juut schreef:
Al met al bewonder ik het idealisme, maar mis het realisme.

Idealisme is altijd op onderbuikgevoel, nooit op ratio.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 18:46

Onderbuikgevoel is niet echt het aangewezen woord in deze context.

Het heeft een erg negatieve lading. Idealisme mag dan niet altijd even rationeel zijn, het is ook niet per se negatief, vind ik.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:30

mysa schreef:
Onderbuikgevoel is niet echt het aangewezen woord in deze context.

Het heeft een erg negatieve lading. Idealisme mag dan niet altijd even rationeel zijn, het is ook niet per se negatief, vind ik.

Idealisme kan hartstikke positief zijn zelfs. Je moet alleen wel de realiteit voor ogen houden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:34

Realisme is dat Nl het smerigste landje van de klas is. En daar hebben we zelf letterlijk schijt aan. Andere landen kijken naar ons met een blik van: Hoe dan?
We zullen moeten veranderen er is gewoon geen andere keuze. Tenzij je leeft als: wie dan leeft, dan zorgt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 23:03

Benzz schreef:
Realisme is dat Nl het smerigste landje van de klas is. En daar hebben we zelf letterlijk schijt aan. Andere landen kijken naar ons met een blik van: Hoe dan?
We zullen moeten veranderen er is gewoon geen andere keuze. Tenzij je leeft als: wie dan leeft, dan zorgt.

Realiteit is ook onder ogen zien waarom iets is zoals het is. Nederland is na Malta het dichtstbevolkte land van Europa met 511 inwoners per km2. Het Europees gemiddelde is 109 inwoners per km2. Als je bedenkt dat Duitsland de meeste inwoners heeft maar toch maar een bevolkingsdichtheid heeft van 237 inwoners per km2. Daardoor is de stikstofdepositie in een natuurgebied een minder groot probleem: de 'verdunning' is er groter. In Duitsland is een stikstofvergunning pas nodig als door een nieuwe activiteit meer dan 7 mol stikstof (=100 gram) per hectare per jaar neerslaat in een natuurgebied. Veel meer dus dan de 0,05 mol die in Nederland gold totdat de Raad van State de Nederlandse aanpak verbood. Die is daardoor NUL.

Dus ideaal gezien willen we allemaal in een heel schoon Nederland leven maar rationeel gezien is het gewoon niet bereikbaar omdat we veel te dicht bevolkt zijn en die hele nulnorm is daardoor nooit haalbaar. Hoe graag we dat ook willen.

Idealisme gaat vaak ook hand in hand met onvoldoende feitenkennis.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 06:02

janderegelaa schreef:
Benzz schreef:

Realiteit is ook onder ogen zien waarom iets is zoals het is. Nederland is na Malta het dichtstbevolkte land van Europa met 511 inwoners per km2. Het Europees gemiddelde is 109 inwoners per km2. Als je bedenkt dat Duitsland de meeste inwoners heeft maar toch maar een bevolkingsdichtheid heeft van 237 inwoners per km2. Daardoor is de stikstofdepositie in een natuurgebied een minder groot probleem: de 'verdunning' is er groter. In Duitsland is een stikstofvergunning pas nodig als door een nieuwe activiteit meer dan 7 mol stikstof (=100 gram) per hectare per jaar neerslaat in een natuurgebied. Veel meer dus dan de 0,05 mol die in Nederland gold totdat de Raad van State de Nederlandse aanpak verbood. Die is daardoor NUL.

Dus ideaal gezien willen we allemaal in een heel schoon Nederland leven maar rationeel gezien is het gewoon niet bereikbaar omdat we veel te dicht bevolkt zijn en die hele nulnorm is daardoor nooit haalbaar. Hoe graag we dat ook willen.

Idealisme gaat vaak ook hand in hand met onvoldoende feitenkennis.

Even oud bericht van mezelf gequote. Het is vrij logisch dat Duitsland een andere kdw heeft namelijk, dit is de feitenkennis maar soms wordt deze retoriek inderdaad wel eens genoemd als oorzaak van de kdw. De bevolkingsdichtheid is wel een druk op deze waarde. Maar Nederland wilt met haar milieubeleid als sinds de jaren 80 niet meer voorop lopen. Hiervoor hadden wij toonaangevend beleid. We zijn op alle vlakken een hele matige middenmoter.

Raineri schreef:
Ik denk dat het eerst goed is te duiden wat de kritische depositiewaarde van stikstof is. Je kunt namelijk niet 1 waarde toerekenen aan meerdere gebieden. De kritische depositiewaarde is de waarde van stikstof bijvoorbeeld waarbij het habitat significante schade ondervindt door de depositie van stikstof. Deze waarde is totstand gekomen na vele jaren empirisch onderzoek. Dat betekent dat ze jarenlang getest hebben bij welke hoeveelheid stikstof er schade ontstaat. Duitsland (bijvoorbeeld) kan dus onmogelijke dezelfde kritische depositiewaarde hebben als Nederland, het is een ander habitat met andere kenmerken.

In het hoofdlijnenakkoord wordt hier het eea over geschreven, maar dat is enkel uitstel van executie natuurlijk. Regering kan beter tijd en geld investeren in de basis op orde brengen. Dat is vele malen goedkoper dan het gekonkel nu.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 07:46

Het grote probleem is dat in Nederland rücksichtlos gebieden tot Natura 2000 gemaakt zijn. Zoals je op het kaartje kunt zien zijn dat ook heel veel hele kleine gebiedjes. Het probleem is dat je daartussen niets meer kunt omdat je altijd wel zo'n gebiedje raakt. En dit is echt veroorzaakt door linkse ambtenarij en het kabinet heeft dat niet in de gaten gehad. Tot het te laat was. Andere landen zoals Duitsland hebben dat veel beter gedaan door grotere ruimte's ertussen te laten.
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 08:47

Ja, laten we vooral nog meer van dat kleine beetje natuur dat we nog hebben opofferen voor industrie 8)7
Alles wat nu niet beschermd is zal vroeg of laat tegen de grond gaan en volgebouwd worden.

We hebben veel te veel industrie en veeteelt in Nederland, dát is het probleem. Niet dat we te veel beschermde natuur hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 08:58

Dat is toch ook in lijn met Europa als 1 zien? Dan is nl gewoon een groter industrie gebied en kan je meer natuur beschermen in de landen waar dat mooier is (en waar die industrie sowieso niet mogelijk is)
Dat een land (gebied) gewoon doet waar het goed in is …

Op de wereldschaal is nl niet supergroot en is de natuurlijk hier een beetje vergelijkbaar met een achtertuintje… qua schaal ..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:22

Ja dat is leuk gedacht, maar er wonen hier ook nog mensen en dieren hè..... en het is wel enigszins fatsoenlijk om die in een toch nog redelijk gezonde omgeving te laten leven.

Het is ook wel lekker gedacht van wij doen de industrie wel (en vullen onze zakken daarmee) en de rest zorgt maar voor natuurbehoud :=