ruitje schreef:Veronica2 schreef:Je maakt me nu wel nieuwsgierig naar het boek, omdat ik ook vind dat je eigenlijk altijd alles van zoveel mogelijk kanten moet bekijken om goed geïnformeerd te zijn. Zelf vind ik het zonde van mijn geld en wil ik eigenlijk geen kwartje aan hem besteden omdat ik niks zie in zijn politieke activiteiten.
De scheiding van machten is volgens mij niet per se links of rechts en ik denk ook dat er in de tijd van Montesquieu al sprake was van die verdeling. Hij was zelf gelovig en van adel, maar het was een dusdanig ander tijdsgewricht dat je daar niet de hedendaagse visie zomaar overheen kan leggen.
Wij moeten Montesquieu en Locke dankbaar zijn dat ze dit voor ons in gang hebben gezet en ook Baudet heeft er profijt van, hij is immers nog niet zomaar gevierendeeld om zijn uitspraken.
Het boek heeft enkele boeiende zaken i.m.o., zoals inderdaad de visie dat in de Trias Politica, maar ook in scholen en in organisaties zoals Staatsbosbeheer etc heel veel linkse invloeden zijn en wat dat dus voor gevolgen heeft.
Het zette mij wel aan het denken, dat zelfs als er dus op het sociale domein een 'rechte minister' zit, maar er zitten linkse ambetaneren?
Ik vind zijn oplossingen en conclusies echter ridicuul.
Had het boek geleend, dus kan hem niet doorgeven, sorry
Hierop voortbordurend ben ik toch wel heel benieuwd hoe dat nu gaat op de ministeries.. Ik neem aan dat niet bij elke kabinetswisseling het volledige ambtenarenapparaat op de ministeries wordt vervangen. Dus de ene keer moeten ze dealen met linkse ministers en de volgende keer weer met rechtse. Met alle plannen en wijzigingen van dien. Het lijkt mij heel lastig werken als elke 4 jaar (of eerder) het hele beleid weer wordt omgegooid. Hoe kun je de ambtenaren nog gemotiveerd houden op deze manier??
Zitten ze nu bijvoorbeeld erg in spanning over wat er komen gaat met een volledig nieuwe bezetting in het kabinet?
gewoon benieuwd eigenlijk. Waar ligt de eigenlijke macht, op het ministerie of bij de minister? En zet de minister (of diens partij) 'eigen' poppetjes neer op de belangrijke posities in een ministerie?