Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 13:26

ruitje schreef:
Veronica2 schreef:
Je maakt me nu wel nieuwsgierig naar het boek, omdat ik ook vind dat je eigenlijk altijd alles van zoveel mogelijk kanten moet bekijken om goed geïnformeerd te zijn. Zelf vind ik het zonde van mijn geld en wil ik eigenlijk geen kwartje aan hem besteden omdat ik niks zie in zijn politieke activiteiten.
De scheiding van machten is volgens mij niet per se links of rechts en ik denk ook dat er in de tijd van Montesquieu al sprake was van die verdeling. Hij was zelf gelovig en van adel, maar het was een dusdanig ander tijdsgewricht dat je daar niet de hedendaagse visie zomaar overheen kan leggen.
Wij moeten Montesquieu en Locke dankbaar zijn dat ze dit voor ons in gang hebben gezet en ook Baudet heeft er profijt van, hij is immers nog niet zomaar gevierendeeld om zijn uitspraken.

Het boek heeft enkele boeiende zaken i.m.o., zoals inderdaad de visie dat in de Trias Politica, maar ook in scholen en in organisaties zoals Staatsbosbeheer etc heel veel linkse invloeden zijn en wat dat dus voor gevolgen heeft.

Het zette mij wel aan het denken, dat zelfs als er dus op het sociale domein een 'rechte minister' zit, maar er zitten linkse ambetaneren?

Ik vind zijn oplossingen en conclusies echter ridicuul.

Had het boek geleend, dus kan hem niet doorgeven, sorry :o

Hierop voortbordurend ben ik toch wel heel benieuwd hoe dat nu gaat op de ministeries.. Ik neem aan dat niet bij elke kabinetswisseling het volledige ambtenarenapparaat op de ministeries wordt vervangen. Dus de ene keer moeten ze dealen met linkse ministers en de volgende keer weer met rechtse. Met alle plannen en wijzigingen van dien. Het lijkt mij heel lastig werken als elke 4 jaar (of eerder) het hele beleid weer wordt omgegooid. Hoe kun je de ambtenaren nog gemotiveerd houden op deze manier??

Zitten ze nu bijvoorbeeld erg in spanning over wat er komen gaat met een volledig nieuwe bezetting in het kabinet?
gewoon benieuwd eigenlijk. Waar ligt de eigenlijke macht, op het ministerie of bij de minister? En zet de minister (of diens partij) 'eigen' poppetjes neer op de belangrijke posities in een ministerie?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 13:32

Nee, ik denk niet dat de ambtenaren op de ministeries meer in spanning zitten dan de gemiddelde burger.

Als gezegd: een ambtenaar hoort zich neutraal op te stellen. En dat weet je als je daar werkt.
En je weet ook dat het beleid om de zoveel tijd wordt omgegooid/ bijgesteld.

Één van de goede "bijverschijnselen" is: ambtenaren blijven zitten.
Ministers zetten niet tot nauwelijks eigen mensen neer.
(De hoogste ambtelijke top wil nog wel eens wisselen - maar dat gaat dan over de secretaris generaal, de 'ambtelijke rechterhand van de minister'. Dat moet zogezegd klikken.)

Stel je voor dat er bij iedere kabinetswisseling een volledig nieuw ambtenarenapparaat moest worden ontslagen en weer ingehuurd....

En ja, het is ingewikkeld als je een minister krijgt zoals Henk Kamp - iemand die aantoonbaar feiten keihard negeert.
(Dat was een onderdeel van de parlementaire enquête.)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 13:38

ruitje schreef:
Ik hoop, dat wanneer ik ooit in de ongelukkige omstandigheden kom waarin ik naar de voedselbank moet, ik nog genoeg besef heb over dat dat beter is dan in een oorlogsgebied leven :o

Ik ben het helemaal met je eens! We boffen zo gigantisch dat we in het huidige tijdperk leven in een land waar weliswaar dingen beter kunnen, maar het kan zo vreselijk veel erger!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 13:49

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:06

nps schreef:
Denk ik ook. VVD is weer politiek handig en tactisch bezig. Stiekem hebben ze met die gedoogsteun toch wel weer een dikke onderhandelingstroef in handen. Plus dat het een wisseling van de rollen is, in een eerder kabinet gaf PVV de gedoogsteun. Plus dat de kans erin zit dat het alweer een lastige formatie gaat worden waarvan er een kans is dat het niet gaat lukken, waarna er nieuwe verkiezingen komen. Hoe dan ook is VVD niet beter af in de coalitie nu, dus snap goed dat ze niet mee willen regeren.

@Elisa2 - DDS is een rechtse, klimaatsceptische blog (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/De_Dagelijkse_Standaard). Het artikel is nogal gekleurd en op de man (of in dit geval vrouw) gespeeld.

Het tweede artikel, over de monsterwinsten van het grootkapitaal, kan ik goed inkomen. Maar een nóg rechtser beleid gaat daar dus niet oplossen. Woekerwinsten bij het grootkapitaal kan omdat we de markt hun werk hebben laten doen. Net als Groningen - kon ook alleen gebeuren omdat economisch belang boven het welzijn van burgers wordt geplaatst. Wederom een kenmerk van rechts, neoliberaal beleid en weinig regulatie.

Ik denk dat de winst op rechts(populisme) te danken is aan dat rechts een stuk handiger is in het inspelen op de onderbuik en angsten. Bijvoorbeeld door te beweren dat de rekening van linkse hobbies direct bij de burger komt te liggen, wat eng klinkt maar simpelweg niet waar is (en daarbij, als we eerder hadden gekozen voor meer duurzame energie waren we nu een stuk minder afhankelijk van gas en hadden we dus ook een stuk minder last van de torenhoge gasprijzen). Of dat we per direct verhongeren als we een beetje minder vee gaan hebben.

Een tweede is de behoefte van mensen om een schuldige aan te wijzen. VVD en de afgelopen coalitie is een makkelijke zondebok om naar te vingerwijzen. Veel makkelijker dan beseffen dat een aantal problemen (inflatie, corona) naast niet exclusief voor Nederland nederland zijn én dus ook niet de schuld van de coalitie.

@ruitje - dank en amen, helemaal eens.

Maar artikelen zijn toch altijd sterk gekleurd omdat ze uit een rechtse of linkse hoek komen? Dat is met die colum over Wilders niet anders. Ook dat wordt op de man gespeeld, dus ik vind het een beetje meten met twee maten. :o

VVD staat inderdaad voor economisch belang, daar heeft die partij altijd al voor gestaan. Dus wbt die winsten bij de grote bedrijven, helemaal mee eens dat dit daar ligt.

Wat jij zegt daarna zou ook goed kunnen, ik zeg al jaren dat ik bij Rutte en zijn kabinetten steeds de lange termijn plannen mistte. Het was meer een "op korte termijn doen we dit" plan en hoe dat dan op langere termijn zou uitpakken werd niet over nagedacht.

Natuurlijk is het altijd makkelijk om alle schuld bij het kabinet te leggen, maar er zijn ook genoeg dingen die ze goed hebben gedaan.

Echter het met miljarden smijten naar het buitenland terwijl mensen hier de verwarming niet meer aan kunnen zetten zet kwaad bloed. En terecht denk ik.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:09

Ik vind 't ookeen goede column. We weten natuurlijk dat veel zaken uit het programma van PVV realistisch niet mogelijk zijn. Maar toch voelde ik me ook wat ongemakkelijk. Zo op een rijtje: waarschijnlijk hoeven we ons niet zo zorgen te maken.

Ben wel heel benieuwd wat ze aan arbeidsmigratie willen gaan doen

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:12

Benzz schreef:
BigOne schreef:
Nuchtere analyse en zo denk ik er ook over, Wilders kan wel willen maar
https://chrisklomp.nl/wilders-een-medai ... e-pestkop/

Wow! Goede column!

Er zijn hier de afgelopen weken handenvol Bokkers geweest die precies hetzelfde aangegeven hebben. Misschien dat Chris Klomp overtuigender is……maar ik denk t niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:37

AppleSter schreef:
Dat is niet bepaald democratisch. Dit is een vrij forum, waar ook mensen met een andere mening wat mogen plaatsen. Helaas deden niet veel mensen die anders denken dat hier in de politieke topics, maar er lijkt wat te veranderen de laatste week. Waarschijnlijk heeft de enorme winst van de PVV ermee te maken.

Niet jouw mening, maar de manier waarop je die brengt wekt die frustratie in het topic op. Jouw manier van discussiëren, als je het zo al zou noemen, is erg vervelend. En nogmaals: dat heeft niks te maken met een andere mening of dat je tegen de ander in gaat, maar de manier waarop je dat doet.

nps schreef:
Ik denk dat de winst op rechts(populisme) te danken is aan dat rechts een stuk handiger is in het inspelen op de onderbuik en angsten. Bijvoorbeeld door te beweren dat de rekening van linkse hobbies direct bij de burger komt te liggen, wat eng klinkt maar simpelweg niet waar is (en daarbij, als we eerder hadden gekozen voor meer duurzame energie waren we nu een stuk minder afhankelijk van gas en hadden we dus ook een stuk minder last van de torenhoge gasprijzen). Of dat we per direct verhongeren als we een beetje minder vee gaan hebben.

Een tweede is de behoefte van mensen om een schuldige aan te wijzen. VVD en de afgelopen coalitie is een makkelijke zondebok om naar te vingerwijzen. Veel makkelijker dan beseffen dat een aantal problemen (inflatie, corona) naast niet exclusief voor Nederland nederland zijn én dus ook niet de schuld van de coalitie.

Dat denk ik ook. Dat maakt het ook lastig, want volgens mij is die manier van communiceren niet gelijk iets wat links of gematigd rechts snel gaan doen. Het is inherent aan dat populistische.

Avalanche schreef:
Ik denk dat de hele constructie zoals wij die hebben - een coalitie vormen, water bij de wijn moeten doen - zorgt voor ingebouwde checks and balances. En de VVD is nog altijd progressiever dan de Democraten in Amerika.

Ik weet niet of de Trias Politica uit linkse mensen bestaat, volgens mij is het meer een constructie, waarbij diverse machten zich nooit met elkaar mogen mengen en dus onafhankelijk zijn. Ik vind dat niet perse links.

En daarom zal ik niet zo snel roepen om dan maar uit Nederland te vertrekken. Vooralsnog hebben wij inderdaad voldoende checks and balances om het extreme gedachtegoed te kunnen matigen.

@Janneke bedankt voor het delen dan de tekst uit de link! Erg interessant.

@Elise2: even afgezien of dit artikel dat is, denk je echt dat alle artikelen ofwel sterk links of sterk rechts gekleurd zijn?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:44

IMANDRA schreef:
En daarom zal ik niet zo snel roepen om dan maar uit Nederland te vertrekken. Vooralsnog hebben wij inderdaad voldoende checks and balances om het extreme gedachtegoed te kunnen matigen.

Ik vind het vrij schunnig dat sommige volwassen mensen kinderen zo bang hebben gemaakt dat die kinderen nu bang zijn dat ze het land uit moeten. Dan wordt dat vervolgens als hartverscheurend gebracht. Die mensen die dat doen zouden zich dood moeten schamen wat mij betreft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:45

Ik zie het vaker dan me lief is ja.

Er wordt vaak veel gemanipuleerd, en op zo'n manier dat niet iedereen dat door heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:46

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:

Ik vind het vrij schunnig dat sommige volwassen mensen kinderen zo bang hebben gemaakt dat die kinderen nu bang zijn dat ze het land uit moeten. Dan wordt dat vervolgens als hartverscheurend gebracht. Die mensen die dat doen zouden zich dood moeten schamen wat mij betreft.

De vraag is..wie zijn dat dan die dat doen?

Is dat Wilders? Is dat de media? Is dat het "tegengeluid"?

Loretta

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:50

Dat is een goeie vraag.
Ik weet het niet helemaal 100% zeker maar volgens mij is het vooral het tegengeluid.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:51

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:

Oh zo bedoelde ik hem niet -bedoelde al die mensen die roepen dat als Wilders groot wordt ze dan uit Nederland vertrekken. Gewoon blanke Nederlanders zegmaar.

Maar sowieso eens met wat je zegt hoor.

@Elise2: ik denk dat Wilders daar wel een groot aandeel in heeft hoor. Denk ook dat niet iedereen beseft dat het niet met zo’n vaart zal lopen wat betreft z’n stokpaardjes (de mensen die op hem gestemd hebben net zo goed, die zien vaneigens dat hij vooral een grote mond had maar vrijwel niks daarvan waar kan maken). Media die die stokpaardjes uitvergroten ook. Helaas is het toch minder interessant om een genuanceerd artikel te printen tov eentje die zoveel teweeg kan brengen. Echt zonde.

Speaking of, ben wel benieuwd hoe hij het dan gaat framen. De grote boze EU houdt ons tegen?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:56

Daar ben ik ook benieuwd naar Imandra. Want ik geloof echt dat er stemmers van de PVV zijn die denken dat wat hij roept (Nexit, grenzen dicht, geen vluchtelingen, geen arbeidsmigranten) mogelijk is

En hoe wordt in de toekomst door Wilders verklaard dat hij dat niet voor elkaar krijgt? Wie krijgt daar de schuld van? En komt er een nieuwe partij op "die het dan allemaal wel eens zal gaan regelen"

Je kan veel zeggen, maar saai is het niet

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:59

Laatst bijgewerkt door Loretta op 25-11-23 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 15:00

Je zou bijna met popcorn gaan zitten kijken als het ook niet impact had op het Nederland waar we wonen hè :))

Loretta schreef:
Deze vader kan zijn kinderen natuurlijk gewoon geruststellen en op een kinderlijke manier vertellen dat "die stomme meneer" dat niet voor elkaar gaat krijgen.

Eens, maar niet alle vaders hebben dat door

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 15:01

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 15:06

Weet je Imandra: ik heb er allemaal niet zo'n last van. Economisch gezien past rechts beleid mij prima, ik ben er alleen principeel tegen. Ik heb een geïsoleerd appartement, ben gezond, goede baan, zeer zeker baanzekerheid.

Maar ik ben zo bang voor de onderkant. Waarvan een deel zijn hoop gevestigd heeft op imo de verkeerde partij.

Maar wie weet vergis ik me. Wat minder arbeidsmigratie gaat mij persoonlijk niet treffen. Slachterijen NL uit, vlees duurder, op zich geen probleem voor mij persoonlijk. Idem mbt bouw en agrarische sector. Ik red het wel.

Maar ik vrees wel voor de armoede en de bestaanszekerheid aan de onderkant.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 15:14

Tango1979 schreef:
Maar ik vrees wel voor de armoede en de bestaanszekerheid aan de onderkant.

Maar dat was met een rechts kabinet met VVD als leidende partij ook gebeurd. Met 1 verschil, dan waren er geen demonstraties geweest waar geroepen werd "your are not alone".

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 16:31

Afbeelding
Opleidingsniveau van de kiezers.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 17:25

juval schreef:
Hierop voortbordurend ben ik toch wel heel benieuwd hoe dat nu gaat op de ministeries.. Ik neem aan dat niet bij elke kabinetswisseling het volledige ambtenarenapparaat op de ministeries wordt vervangen. Dus de ene keer moeten ze dealen met linkse ministers en de volgende keer weer met rechtse. Met alle plannen en wijzigingen van dien. Het lijkt mij heel lastig werken als elke 4 jaar (of eerder) het hele beleid weer wordt omgegooid. Hoe kun je de ambtenaren nog gemotiveerd houden op deze manier??

Zitten ze nu bijvoorbeeld erg in spanning over wat er komen gaat met een volledig nieuwe bezetting in het kabinet?
gewoon benieuwd eigenlijk. Waar ligt de eigenlijke macht, op het ministerie of bij de minister? En zet de minister (of diens partij) 'eigen' poppetjes neer op de belangrijke posities in een ministerie?

Nee, de ambtenaren wisselen niet en moeten beleid uitvoeren van wat er voortvloeit uit besluiten uit de Tweede Kamer.

En ja, je kunt als ambtenaar soms duidelijk merken dat ergens meer of minder aandacht voor is, na het wisselen van een kabinet en Tweede Kamer.

Mijn werk bestaat uit het uitvoeren van grotendeels Europese wetgeving die rechtstreeks van toepassing is in alle lidstaten.
Dus die is wat minder onder invloed van de Tweede Kamer. Maar ik kan binnen onze organisatie bijvoorbeeld wel merken dat er voor sommige zaken meer of minder geld beschikbaar komt.

Ik werk dan niet op het ministerie, maar voor een uitvoeringsorganisatie.

En soms moet je daar dus beleid uitvoeren waar je als ambtenaar niet achter staat, denk aan de Toeslagenaffaire, waar het de ambtenaren zijn geweest die aan de bel probeerden te trekken, maar een Minister die daar horende doof en ziende blind voor was.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:26

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:
Eens, maar niet alle vaders hebben dat door

Ik was de link vergeten. Lijkt me toch wel een inteligente man toe.

https://www.rtlnieuws.nl/entertainment/ ... t-gewonnen

Ohhh thanks!
Ja zo te lezen hebben de kinderen dat wel opgevat, maar lees tussen de regels wel door dat hij het wel probeerde te nuanceren?

@Tango: ja echt persoonlijk last zal ik er niet aan hebben, maar je merkt het mogelijk wel goed denk ik, met / van de mensen en de maatschappij om je heen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:43

Citaat:

Eh, heb ik het als hartverscheurend gebracht - wat het Nederlandse meisje met hoofddoek aan haar juf (mijn buuf) vroeg...?

Dat een kind zo bang is, dat dat schunnig is, daar kan ik in mee.

Maar dit meisje zal niet de enige zijn.
Ik vind het idee,
dat we misschien een premier zouden krijgen die haar vol haat aanduidt als 'een kopvod' en verder niet in haar als mens geïnteresseerd is,
beslist on-Nederlands.

Ik wil mijn landje terug, waar we een premier hebben voor ALLE Nederlanders.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:52

Janneke2 schreef:
Ik wil mijn landje terug, waar we een premier hebben voor ALLE Nederlanders.

Dat gevoel heb ik ook wel. Het is een en al treurnis.
En dan al die mensen die zo blij zijn dat de PVV gewonnen heeft, ik kan er gewoon niet bij.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:02

Een premier voor iedereen. Wanneer hadden we die voor het laatst? Rutte was het in ieder geval niet. Die liet de Groningers en de ouders van de toeslagen affaire gewoon in de kou staan.

Tata is nog steeds volop in bedrijf, Schiphol ook. Shell heeft een koninklijk stempel, maar doet shady business.

Er is gewoon nog nooit een premier of kabinet gehad wat óf alle programma punten waar heeft kunnen maken, óf er echt voor iedereen stond.

En mensen, vergeet niet dat we hier in Nederland ook de grondwet hebben. Daar zal Wilders zich ook aan moeten houden. En dat is iets wat wél voor iedereen geldt. :)