verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:03

prompter schreef:
Ik heb waar ik nu zit niet al te best internet, maar klopt het dat Bvnl (Haga) geen zetel heeft gekregen?

Daar lijkt t op. Net als 50+ en Bij1.....
https://app.nos.nl/nieuws/tk2023/

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:07

fransje23 schreef:
Denk je dat niet-PVV stemmers zich wel gehoord voelen?

Ik denk dat elke niet VVD-stemmer zich niet gehoord heeft gevoeld.

Tegelijkertijd, ik zei gisteravond al tegen collega's 'terugkijkend naar hoe lang ik nu mag stemmen (dat is 17 jaar) heb ik eigenlijk nooit veel 'last' gehad van welke overheid dan ook. Dus wat het kabinet ook gaat worden, het komt vast wel goed.'

Hoop alleen dat de schade aan klimaat niet te groot gaat worden en de rekening straks een verdriedubbeling is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:16

fransje23 schreef:

Ik denk dat een hele grote groep Nederlanders uit allerlei richtingen zich al jaren niet gehoord voelt, waarom denk je dat deze uitslag er is.

8nnemiek

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:21

Nederland heeft zich gewoon aan Europese regels te houden en klimaatdoelen te halen.
Als ze daar nu vanaf wijken (wat ze sowieso al deden natuurlijk) dan krijgen we alleen maar meer problemen in de toekomst.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:24

Dank Germie en Cowboy55!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:28

Het valt me vooral op dat veel PVV stemmers er niet voor uit (durven?) komen dat ze op de PVV hebben gestemd. En het zijn er toch best heel wat als we alleen al de poll hier op Bokt mogen geloven.
Niet dat dit moet uiteraard, maar ik vraag me gewoon af waarom niet. Is dat omdat men bang is voor vooroordelen of bedreigingen?
Dat zou ik wel heel treurig vinden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:38

Wintu schreef:
fransje23 schreef:

Ik denk dat een hele grote groep Nederlanders uit allerlei richtingen zich al jaren niet gehoord voelt, waarom denk je dat deze uitslag er is.

Dat is het ook. Ik was al geen fan van de VVD. Absoluut niet. En zelf ben ik ook heel erg ontevreden over het beleid en ook hoe er over mensen die praktisch opgeleid gepraat wordt met het woord "laag opgeleid" Ook heeft de pokitiek al jaren niet geluisterd. Dit zat er een keer aan te komen. Alleen ben ik er absoluut niet gelukkig mee. Ik geloof namelijk totaal niet dat Wilders ook maar iets op gaat lossen. Ik vrees zelfs dat de problemen alleen nog maar groter gaan worden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:41

Als je de reacties terug leest hier in dit topic begrijp ik dat wel.
Terwijl de stem op de PVV een goed afgewogen besluit kan zijn.
Ik vind ze op gebied van zorg bv ook echt heel sterk. Ook wonen en defensie kan ik achter staan.
Economie niet, wij zitten ver boven modaal, dus dat gaat voor ons een flinke klap zijn, maar als de rest verbeterd voor het landsgemiddelde, is dat misschien wel een investering die je moet doen voor een beter economisch klimaat voor het gehele land.
Immigratiebeleid heeft goede punten, maar ook veel extremen.

De laatste week laat hij echter op dit punt een gematigd geluid horen, waardoor ik meer kans zie op een gedegen samenwerking met andere partijen.
De reacties van de linkse partijen na de exit poll en dan vooral dhr. Timmermans zijn mij erg tegen gevallen. Zwart wit, en angst en verdeeldheid oproepend. Net of alle mensen met immigratie achtergrond direct buiten worden gezet. Ik ben daar eigenlijk meer van "geschrokken" dan van de uitslag.

In mijn omgeving zie ik trouwens best veel mensen met een immigratie achtergrond die PVV hebben gestemd, juist door de andere goede punten en de meer gematigde uitspraken en die over het aanhouden van de grondwet. Ik was oprecht nieuwsgierig en als ik vroeg waarom was vaak het antwoord; Ik ben goed geïntrigeerd, ik ben Nederlander, ik werk en draag mijn steentje bij, ik heb niks te vrezen en de andere punten zijn zo sterk dat ik niet anders kan kiezen. Ook kwam het bij veel vaak uit de stemwijzers en hebben daarom ook zo gestemd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:43

Cayenne schreef:
Het valt me vooral op dat veel PVV stemmers er niet voor uit (durven?) komen dat ze op de PVV hebben gestemd. En het zijn er toch best heel wat als we alleen al de poll hier op Bokt mogen geloven.
Niet dat dit moet uiteraard, maar ik vraag me gewoon af waarom niet. Is dat omdat men bang is voor vooroordelen of bedreigingen?

Je snapt dat jouw opmerking een paar posts ook niet bijdraagt aan het ervoor uit willen komen?
Ik snap het namelijk wel, er wordt niet mals op gereageerd. Ook de afgelopen weken en maanden niet. Ze worden ter verantwoording geroepen, meteen voor racist uitgemaakt en staan blijkbaar 100 procent achter alle standpunten. Terwijl bij andere partijen (behalve fvd) dat niet gebeurt en men ook snapt dat je het niet 100 eens bent of kan zijn.

Zijn zat mensen die op hem gestemd hebben, omdat ze geloven dat hij gematigder zal zijn in een regering. Omdat je nu eenmaal compromissen moet sluiten. En ze vinden bepaalde andere standpunten wel veel beter als wat er de afgelopen jaren gebeurd is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:48

8nnemiek schreef:
Nederland heeft zich gewoon aan Europese regels te houden en klimaatdoelen te halen.
Als ze daar nu vanaf wijken (wat ze sowieso al deden natuurlijk) dan krijgen we alleen maar meer problemen in de toekomst.

Ja en dat niet alleen, als we het kaartje weer even naar boven halen uit het algemene politiek topic dan is het hard nodig want juist Nederland staat er allerbelabberdst voor!!

Die regelingen zijn er omdat wij Nederland een waardeloze CO2 uitstoot hebben. "Waarom is het in Frankrijk zoveel anders en zijn wij 'het braafste jongetje van de klas'?" Omdat wíj de waardelooste luchtkwaliteit hebben. Wij moeten er wat aan doen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 13:51

Ik denk ook dat Wilders zijn standpunten door veel mensen op een verkeerde wijze worden vertaald. Wilders en VVD overlappen met elkaar maar de een is wat extremer dan de ander in het uitdragen. Daarbij worden standpunten nooit 100% gerealiseerd. We gaan het zien wat het ons gaat brengen. Ik vind een PVVer niet perse een racist maar de racisten denken volgens mij wel dat wilders een racist is.

Edit: veel van wat hij zegt kan hij niet waarmaken dat is denk ik dadelijk het hele punt.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 23-11-23 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:03

Er wordt vaak rechts verweten dat ze polarisatie in de hand werken door de uitspraken die gedaan worden idd ook door Wilders. Maar links doet hier net zo hard, zo niet harder aan mee. Ik ben echt geschrokken van de reactie van Klaver, Timmermans en Jetten. Harde woorden, en Timmermans vond ik overkomen als een dreinende kleuter die een spelletje heeft verloren. Kijk eens naar jezelf, en waarom je die grote groep ontevreden Nederlanders niet hebt kunnen trekken om op jouw partij te stemmen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:05

Iris82 schreef:
8nnemiek schreef:

Ja en dat niet alleen, als we het kaartje weer even naar boven halen uit het algemene politiek topic dan is het hard nodig want juist Nederland staat er allerbelabberdst voor!!

Die regelingen zijn er omdat wij Nederland een waardeloze CO2 uitstoot hebben. "Waarom is het in Frankrijk zoveel anders en zijn wij 'het braafste jongetje van de klas'?" Omdat wíj de waardelooste luchtkwaliteit hebben. Wij moeten er wat aan doen.

Omdat Nederland op een bepaalde plek in Europa ligt. Het is gewoon geografisch bepaald dat er een slechte luchtkwaliteit is. Dat komt door de haven van Rotterdam, door Tata Steel en dat soort bedrijven. Het komt niet door de inwoners, we zijn gewoon ook dichtbevolkt. Negeer je even de bedrijven en ga je alleen kijken naar inwoners, dan is het niet zo dat de Nederlander meer vervuilt dan een Fransoos.
In Frankrijk wonen veel minder mensen per vierkante km, dus is het gewoon logisch dat als alle inwoners 30.000km per jaar autorijden en 10.000 vliegkilometers maken dat het in Frankrijk minder vervuilend lijkt te zijn. Je kunt dus geen inwoners beperken omdat ze toevallig dichtbevolkt wonen.

Waar ik bij Wilders wel een probleem mee heb is dat hij voor lockdowns was. En ook hij heeft nooit excuses aangeboden voor het bewezen niet werken er van. Net als andere politici dus. Alleen FVD en Wybren van Haga waren tegen coronamaatregelen. Ik hoop niet dat er ooit weer beperkingen komen op deze manier, want het heeft echt heel veel mensen voor het leven getekend. De grondwet is hier gewoon echt geschonden. En vergeet niet dat er nog steeds een permanente coronawet is. Ze kunnen je dus weer opsluiten bij het eerste kuchje.
Ik hoop dat Wilders dan voor vrijheid staat. Maar hij was in het verleden wel erg voor het ophokken van mensen helaas.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:08

Net het hele programma van Geert gelezen, aantal uitstekende punten maar het meeste toch echt populisme. Dat gaat hem nooit lukken en zo ja dan is de hele Nederlandse bevolking toch echt de pineut.
Hij beloofd nog meer dan Sinterklaas .

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:09

Cayenne schreef:

Als ik het hier lees, durven PVV stemmers wel degelijk ervoor uit te komen dat ze op de PVV hebben gestemd.

En wordt racist genoemd worden erger gevonden dan dat er ongrondwettelijk mensenrechten zouden worden afgenomen, mocht het gehele programma uitgevoerd worden zoals het geschreven staat.

Maar goed, die klimaatdoelstellingen zullen we vast wel halen, als Geertje ons land de EU uitwerkt. Weet niet hoe de boeren en industrie anders die 60% landbouwexport onder gaan brengen, zonder extra kosten op uitvoer. Om maar niet te zwijgen over hoe het arbeidstekort in die sector opgelost gaat worden. Ben benieuwd hoeveel bedrijven overeind blijven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:10

nou ja dat vroegen sommigen zich voor het MKB onder GL/PvdA zich ook af..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:10

Gewoon een gedachtenspinsel van mij; maar zouden veel PVV stemmers het misschien niet hardop durven te zeggen omdat ze zich eigenlijk een beetje schamen voor hun keuze? Ik kan me nl best voorstellen dat het erg dubbel voelt om te stemmen op een partij die openlijk racisme steunt..
Er zullen toch zat mensen zijn die denken dat alles beter wordt als we alle asielzoekers het land uit zetten, maar tegelijkertijd niet zo trots zijn op hun mening dat ze het met iedereen willen delen..?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:14

Wanneer het Geert lukt om uit de eu te gaan is het stikstofprobleem ook opgelost .
Zonder EU inkomenssteun zit meer dan 50 % van de boeren onder het bestaansminimum. Dus één hausse stoppende boeren is te verwachten. Komt er wel veel grond vrij om te bouwen .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:18

wordt er serieus gedacht dat hij dat kan bepalen in zn eentje, dat we uit de EU gaan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:18

8nnemiek schreef:
Gewoon een gedachtenspinsel van mij; maar zouden veel PVV stemmers het misschien niet hardop durven te zeggen omdat ze zich eigenlijk een beetje schamen voor hun keuze? Ik kan me nl best voorstellen dat het erg dubbel voelt om te stemmen op een partij die openlijk racisme steunt..
Er zullen toch zat mensen zijn die denken dat alles beter wordt als we alle asielzoekers het land uit zetten, maar tegelijkertijd niet zo trots zijn op hun mening dat ze het met iedereen willen delen..?

Ik denk dat heel veel mensen niet met zoveel woorden zeggen wat ze stemmen omdat men geen zin heeft in de zoveelste discussie. Dat is voor mij iig de reden. En ik heb niet eens PVV gestemd.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:23

Ik denk dat mensen prima achter hun keuze staan, maar geen zin hebben in die veroordelingen. Dat hoor ik in ieder geval om mij heen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:30

BigOne schreef:
Wanneer het Geert lukt om uit de eu te gaan is het stikstofprobleem ook opgelost .
Zonder EU inkomenssteun zit meer dan 50 % van de boeren onder het bestaansminimum. Dus één hausse stoppende boeren is te verwachten. Komt er wel veel grond vrij om te bouwen .

Niet bij stilgestaan, maar dit ook inderdaad.

Cer schreef:
wordt er serieus gedacht dat hij dat kan bepalen in zn eentje, dat we uit de EU gaan?

Daarom schreef ik ook "mocht het programma uitgevoerd worden zoals het geschreven staat", dat gelde ook voor dat laatste stuk. Daarnaast is dat ook waar je op stemt als je PVV hebt gestemd, lijkt mij.

Nessie schreef:
Ik denk dat mensen prima achter hun keuze staan, maar geen zin hebben in die veroordelingen. Dat hoor ik in ieder geval om mij heen.

Dit geldt ook voor mensen die links stemmen en opgegroeid zijn in een "rechts milieu". Ik zie nu ook overal dat we nu eindelijk een rechtse kamer hebben, alsof VVD zo links was :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:36

_San87_ schreef:
Ik denk dat heel veel mensen niet met zoveel woorden zeggen wat ze stemmen omdat men geen zin heeft in de zoveelste discussie. Dat is voor mij iig de reden. En ik heb niet eens PVV gestemd.

Maar als mensen volledig achter hun keuze staat dan kunnen ze die ook onderbouwen.. en dan hoef je ook geen discussie erover aan te gaan zou ik zeggen.
Ik heb toch het idee dat er over het stemmen op extreemrechtse partijen heel wat geheimzinniger wordt gedaan dan andere partijen. Terwijl er bij andere partijen net zo goed discussies ontstaan (bv waarom je VVD zou stemmen terwijl ze het al jaren zo slecht doen.. en PvdD en de oostvaardersplassen komt keer op keer weer voorbij.. en hoe slecht Timmermans wel niet is, als iemand zegt PvdA te stemmen..)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:38

ja ik weet het niet hoor.. .misschien zaten er mensen bij die vooral de bejaartehuizenproblematiek belangrijk vonden, en daarom daarop gestemd hebben, geen idee.

Overigens, als iedereen die gezegd heeft 'als de PVV aan de macht komt dan vertrek ik' ook echt gaat, komen er ook weer wat huizen vrij :+

Bij de PvdD wordt dan als weerwoord gezegd 'ja maar ze doen meer dan de oostvaardersplassen".
En als iemand zegt "nou ik vind het heel poedersuiker dat de ouderen maar zo voor zichzelf moeten zorgen,en de PVV wil daar wat aan doen" dan zegt men ook "maar je bent toch een racist"..

uiteindelijk komt het erop neer dat er tegenwoordig maar lastig een beleefd gesprek te voeren valt, waar het dan ook over gaat.. :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:40

8nnemiek schreef:

Of zou het zo kunnen zijn dat je in ons tolerante landje zo'n beetje voor nazaat van Adolf H. of Benito M. wordt uitgemaakt als je zo stom bent openlijk toe te geven dat je PVV gestemd hebt?

En nee, ik heb geen PVV gestemd....maar het was tot gisteren wel een optie in mijn achterhoofd.