Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:26

Altijd al gedoe met Syrië en Libanon, allemaal aartsvijanden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:41

BeFunny schreef:
Desty schreef:
Iran heeft gezegd Israël (en US) te gaan bevechten als Israël echt een ground invasion gaat doen.

Misschien is dat wel de werkelijke reden van het uitstel. Het zou mij niks verbazen dat Israël met de VS even e.a te bespreken heeft. VS heeft natuurlijk een geschiedenis met Iran en mede daardoor staan ze denk vierkant achter Israël hier.

Gaza die kunnen niks uitrichten. Maar reken maar dat Israël niet zit te wachten op Bonje met Iran.

Ze hebben Syrië ook al kwaad gemaakt begreep ik.

Eigenlijk begin ik bijna te hopen dat Iran al een goed kernwapenprogramma heeft. Mocht dit nog niet zo zijn, dan zou het wel eens kunnen zijn dat de VS daarop hun pijlen gaat richten. Kunnen ze dat land ook naar de verdoemenis helpen na Irak. Al weet ik niet of de publieke opinie in de VS nog zo naïef zal zijn als +20 jaar geleden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:48

Het gaat niet bepaald op rolletjes in Iran, op meerdere vlakken. Dus naar de verdoemenis is relatief. Maar hopelijk komt het allemaal zo ver niet.

Ik vind dat er bijzonder weinig nieuws is over de laatste 24u trouwens.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 18:15

Tieneke schreef:
Het gaat niet bepaald op rolletjes in Iran, op meerdere vlakken. Dus naar de verdoemenis is relatief. Maar hopelijk komt het allemaal zo ver niet.

Ik vind dat er bijzonder weinig nieuws is over de laatste 24u trouwens.

https://www.aljazeera.com/news/liveblog ... iterranean

Hier wordt nog steeds live volop nieuws uitgebracht.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 18:49

Bedankt voor de link!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 23:07

Iran heeft zijn invloed in Irak enorm kunnen uitbreiden en hun special forces zijn behoorlijk legendarisch…
Ik hoop inderdaad dat zo’n dreigement tot nadenken stemt…

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 23:26

Tieneke schreef:
Bedankt voor de link!

Het regent momenteel best wel hard in Israël, dus het verwachte grondoffensief blijft nog even uit.
Er gebeurt nog genoeg, maar Israël moet ook om haar bondgenoten denken. Nu die vragen om kalmte en om meer tijd voor de Palestijnen om te vluchten, zal Israël wachten met de verdere stappen.

De echte grote kanalen posten nog best veel. CNN post ook heel erg veel nieuws, ook op social media zoals Instagram.

Ik vond onderstaand berichtje heel heftig. Een vader van een achtjarig meisje beschrijft hoe hij zich voelde toen hij te horen kreeg dat ze was vermoord (een Instagram reel van CNN) :
https://www.instagram.com/reel/CySvzswo ... BiNWFlZA==

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 07:23

Luckystory schreef:
Iran heeft zijn invloed in Irak enorm kunnen uitbreiden en hun special forces zijn behoorlijk legendarisch…

Ach, de Iraakse Republikeinse Garde was ook legendarisch. Totdat iemand terug schoot.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:18

Cowboy55 schreef:
Luckystory schreef:

Ach, de Iraakse Republikeinse Garde was ook legendarisch. Totdat iemand terug schoot.

_O- := ik lig hier helemaal dubbel van het lachen. Want zo betrekkelijk zijn die uitspraken natuurlijk dan ook weer.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:36

Cowboy55 schreef:
Luckystory schreef:

Ze hebben Irak in handen. Ondanks dat er iemand terug schoot...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:27

Luckystory schreef:
Cowboy55 schreef:

Ze hebben Irak in handen. Ondanks dat er iemand terug schoot... Nadat iemand zich terug trok

Fixed that for you. :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:36

Een Palestijnse man, opgegroeid in ons land, is zijn laatste 14 familieleden in Gaza in één klap kwijt. Onderweg naar zuid Gaza gebombardeerd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:53

BigOne schreef:
Een Palestijnse man, opgegroeid in ons land, is zijn laatste 14 familieleden in Gaza in één klap kwijt. Onderweg naar zuid Gaza gebombardeerd.

|( |( |( |( |(

Het is verschrikkelijk.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:54

Cowboy55 schreef:
Luckystory schreef:

Ze hebben Irak in handen. Ondanks dat er iemand terug schoot... Nadat iemand zich terug trok

Fixed that for you. :D

Vraag is natuurlijk waarom die zich terugtrokken... Niet omdat ze de boel zo goed onder controle hadden.

De Taliban gingen ze ook uitschakelen he... Om 20 jaar later tot de conclusie te komen dat dat iets makkelijker gezegd dan gedaan was.

Kijktip in dit kader: Turning Point op Netflix

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:12

Wat je bij dit soort situaties ook steeds weer ziet gebeuren dat is dat mensen die niet helemaal goed in hun hoofd zijn nu door slaan. De lone wolves.

Nu is het in Amerika weer raak. Man ivermoord een Palestijns kind van 6 jaar.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/a ... che-oorlog

Vorige week in Frankrijk een leraar vermoord door een halve gekke. En de joden in Nederland zijn doodsbang voor aanslagen gericht op joodse instellingen.

Die haat die mensen tegenover elkaar kunnen voelen is tenenkrommend.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:18

Ja dat zei ik hier gister nog.
Mensen verspreid over de wereld gaan zich verzetten. Er hoeft maar net een gek te zijn die zich meent te moeten vergelden. En die dan in een winkelcentrum of in de trein begint te schieten. Of met een busje inrijd op een marktplein ofzo.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:46

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:24

Loretta schreef:
Volgens een oud commandant der strijdkrachten is het zeer onwaarschijnlijk dat het offensief uitgesteld is wegens het weer.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... lecht-weer

Ik heb begrepen dat ze druk aan het overleggen zijn over de mogelijke gevolgen van een grondoffensief nu er binnen de internationale gemeenschap druk op Israël wordt gelegd. Vanuit de EU had Israël sowieso geen steun verwacht, maar dat de VS zich nu zorgen gaan maken betekent dat Israël alle militaire beslissingen goed zal moeten wegen. Als Iran zich met de oorlog gaat bemoeien zal Israël de VS hard nodig hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:36

Er gaan geruchten over een wapenstilstand.
En een soort van opening van de grens met Egypte.

Nare foto's: mensen die een oorlog proberen te ontvluchten die tegen worden gehouden door een hek.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:46

Lau07 schreef:
Loretta schreef:
Volgens een oud commandant der strijdkrachten is het zeer onwaarschijnlijk dat het offensief uitgesteld is wegens het weer.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... lecht-weer

Ik heb begrepen dat ze druk aan het overleggen zijn over de mogelijke gevolgen van een grondoffensief nu er binnen de internationale gemeenschap druk op Israël wordt gelegd. Vanuit de EU had Israël sowieso geen steun verwacht, maar dat de VS zich nu zorgen gaan maken betekent dat Israël alle militaire beslissingen goed zal moeten wegen. Als Iran zich met de oorlog gaat bemoeien zal Israël de VS hard nodig hebben.

Ik denk dat Israël terug gefloten is. Tot zover en niet verder anders kun je verdere steun op je buik schrijven. Dat krijgen wij natuurlijk niet te horen. Maar Israël ging dit gewoon doen. En ik geloof er niks van dat het westen maar ook bondgenoot VS hier geheel in mee zou gaan.

We weten nu hoe ver Netanyahu bereid is te gaan. En hij kan alsnog besluiten door te pakken. Maar ik denk dat als Israël er alleen voor staat dat de praatjes een stuk minder zijn. Met Iran moet je gewoon niet spotten. Die hebben geen praatjes maar doen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:59

De VS wilt sowieso liever geen verdere escalatie denk ik omdat zij net samen met Saudi en Israël om tafel zaten. Saudi kan behoorlijk veel invloed uitoefenen als ze dat willen, en ik hoorde o.a. al dat ze een aantal eisen hadden gesteld mbt Israël. Kan na werk de bronnen opzoeken maar volgens mij was bijvoorbeeld één van de eisen zich terug te trekken uit Gaza en het bezette gedeelte van de West Bank terug te geven aan de Palestijnen en Palestina als staat te erkennen.

Iran zullen ze vast ook niet willen provoceren, ongeacht of ze nu legendarisch zijn of niet. Dit heeft allemaal natuurlijk ook economische gevolgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:06

Trouw opende vanmorgen met het opmerkelijke nieuws dat de oorlog niet de problemen van Netanyahu lijkt weg te vagen -
'want tijdens een oorlog sluiten de rijen zich en komt er een regering van nationale eenheid'.
(Er is nu een soort regering van nationale eenheid, dat wel.)

Maar de kritiek op de premier blijft.
Ik vind dat een goede zaak.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:09

Hier net op het journaal dat de VS op de rem staat en diplomatieke onderhandelingen probeert te voeren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:31

Het Brabant Dagblad volgt een aantal Nederlanders die in de Gaza strook zijn vanwege een bruiloft. Die hadden een aantal keer geprobeerd om bij de grens met Egypte te komen maar ze werden steeds beschoten. Nu zijn ze er alsnog en hopen ze dat Egypte hun erdoor laat. Het is nog onduidelijk of Egypte de grens open doet voor mensen met een Europees paspoort.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:52

Of met een Amerikaans. Er zijn er blijkbaar ook Amerikaanse Palestijnen die door de VS zijn opgeroepen om naar de grens te gaan.