Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:20

Elisa2 schreef:
Vroeger mochten vrouwen niet meer werken als ze trouwden he..laten we ons even beseffen dat de emancipatie nog niet zo heel lang bestaat. Ze mochten ook niet stemmen nog..begin vorige eeuw. :o

KLopt, vrouwen zijn pas sinds 14 juni 1956 handelingsbekwaam volgens de wet. Zo lang geleden is dat nu ook weer niet.

In die tijd was het ook heel normaal dat verschillende generaties bij elkaar in huis bleven wonen, ook in de stad. Door gestage stijging van welvaart werd het voor de jongere generaties mogelijk om zelfstandig te gaan wonen in hun eigen gehuurde of gekochte woning. En zo heb je dus ineens 2 keer zoveel woningen nodig.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:00

Dorine92 schreef:
nps schreef:
Gek toch wel dat we weinig moeite hebben met Engels- of Pools sprekende mensen, maar wel met bijvoorbeeld Arabisch sprekende mensen. Waar zit dat verschil in?

Nou dat vind ik niet zo gek. Wij moeten van een groot deel de hoofddoeken tolereren, op het werk rekening houden met de ramadan, en een aanzienlijk deel van de mannen luistert niet naar vrouwen, en een deel tolereert bijvoorbeeld onze homo’s niet.. En het worden er zo ontzettend er zelfs mensen bang worden dat wij straks ook een hoofddoek op moeten als zij met meer zijn. En ik denk dat de aller grootste ergernis is, dat sommige mensen crimineel gedrag vertonen. Als nou gewoon degenen die het verpesten voor de rest, het land uitgetrapt worden, is er denk ik niet eens zo heel veel meer aan de hand
Polen worden ook trouwens wel vaak als vervelend ervaren hoor... omdat een deel teveel zuipt.

Omigod

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:07

Dorine92 schreef:
nps schreef:
Gek toch wel dat we weinig moeite hebben met Engels- of Pools sprekende mensen, maar wel met bijvoorbeeld Arabisch sprekende mensen. Waar zit dat verschil in?

Nou dat vind ik niet zo gek. Wij moeten van een groot deel de hoofddoeken tolereren, op het werk rekening houden met de ramadan, en een aanzienlijk deel van de mannen luistert niet naar vrouwen, en een deel tolereert bijvoorbeeld onze homo’s niet.. En het worden er zo ontzettend er zelfs mensen bang worden dat wij straks ook een hoofddoek op moeten als zij met meer zijn. En ik denk dat de aller grootste ergernis is, dat sommige mensen crimineel gedrag vertonen. Als nou gewoon degenen die het verpesten voor de rest, het land uitgetrapt worden, is er denk ik niet eens zo heel veel meer aan de hand
Polen worden ook trouwens wel vaak als vervelend ervaren hoor... omdat een deel teveel zuipt.

:')

En dat zijn allemaal vluchtelingen die crimineel gedrag vertonen?

Ik ken zat geboren NL’ers met blanke huid die geen homo’s tolereren.

En bang worden dat we allemaal een hoofddoek op moeten? Hoe dan? Omdat er mensen hier heen komen met een hoofddoek? Ze stichten toch geen kalifaat hier?

Hoe wil je mensen die het verpesten voor de rest het land uit zetten en welke criteria gebruik je daar dan voor?
Ik vind jouw denkbeelden bv heel erg raar, mag ik dan jou ook nomineren om het land uit te zetten of hoe zie je dat dan precies voor je?
Met name als ze een NL paspoort hebben lijkt het me lastig. En iets zegt me dat je ook op die mensen doelt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:14

Veronica2 schreef:
Dat is het punt niet, het punt dat ik maak gaat erover dat je dat net zelf regelt of bekostigt.

Als het niet gebeurt, dan wordt het dus niet voor je geregeld of bekostigd.

Citaat:
Citaat:

Ja, dit zou waar kunnen zijn. Jammer dat het beleid structureel op het tegendeel gericht is.

En wat is eigenlijk constructief aan je mening?

Ik ben niet zo enthousiast over ons woonbeleid. Wat zou daar constructief aan moeten zijn?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:14

Veronica2 schreef:
In die tijd was het ook heel normaal dat verschillende generaties bij elkaar in huis bleven wonen, ook in de stad. Door gestage stijging van welvaart werd het voor de jongere generaties mogelijk om zelfstandig te gaan wonen in hun eigen gehuurde of gekochte woning. En zo heb je dus ineens 2 keer zoveel woningen nodig.

Dat komt inderdaad ook vrijwel nooit echt ter sprake bij verhalen over de woningnood, in ieder geval niet tot werkelijke getallen. Dus ben ik eens gaan kijken:
Vergeleken met 1960 hebben we nu 2.5x zoveel woningen nodig, terwijl de bevolking maar met 1.5x is gegroeid. Dat komt neer op 3.3 miljoen huishoudens in 1960 en 8.1 miljoen huishoudens in 2022.
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... houdens-nu

Maar daar stopt het niet, want we hebben niet alleen meer woningen nodig. Ze moeten ook groter zijn.
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... ogelvlucht (2003)
Citaat:
Aan het eind van de 19e eeuw is de doorsnee arbeiderswoning in Nederland 25 vierkante meter groot.
Ze bestaat uit één, soms twee vertrekken. Grote arbeidersgezinnen zitten opgepropt bij elkaar, de ruimten zijn vochtig en donker. Urbanisatie werkt het toch al bestaande woningtekort in de steden in de hand.
...
Het woonoppervlak neemt tussen 1920 en 1950 nauwelijks toe. In die periode bedraagt dit gemiddeld 47 vierkante meter, pas in 1965 stijgt dit aanzienlijk. De woningnood bereikt in de jaren vijftig bovendien een hoogtepunt.
...
Eind jaren zeventig is een gemiddelde woning 82 vierkante meter groot.
...
Alleenstaanden hebben in 1990 ruim vijftig vierkante meter om te leven, in 1930 moet een heel gezin het daar mee doen.

In een ander artikel blijkt dat het oppervlakte nog verder groeit. Een gemiddelde woning voor een alleenstaande is nu 88m2 (in de randstad kleiner, buiten de randstad dus groter). Dat is evenveel als de gemiddelde woning voor iedereen, dus inclusief gezinnen eind jaren '70.
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/20 ... -nederland
Citaat:
Eenpersoonshuishoudens hebben gemiddeld genomen 88 m2 woonoppervlakte. In een aantal grotere steden, zoals Amsterdam, Utrecht en Groningen, hebben alleenstaanden minder dan 70 m2 aan woonoppervlakte.
...
Driekwart van de paren met kinderen woont in een woning met minimaal 100 m2. Maar doordat het woonoppervlak door meer personen wordt gedeeld, hebben ze gemiddeld genomen het minste woonoppervlak per persoon.

Kijk je naar het bijbehorende xls-bestand, dan blijkt er gemiddelde per persoon 53m2 nu aan woonoppervlakte te zijn. Met een beetje goochelen met getallen, komt er dan uit dat we nu bijna 5x zoveel woonoppervlakte nodig hebben als 60 jaar terug voor slechts 1.5x zoveel inwoners.

En dat hoor je trouwens ook vaak terug bij mensen die geen woning kunnen vinden ondanks dat ze veel jaar op de lijst staan. Ze willen niet gewoon een woning, ze willen een woning die in een bepaalde buurt staat (of niet in bepaalde buurten) met een groter oppervlakte dan veel van die jaren '70 woningen hadden en met een tuin of indien een appartement acceptabel is, in ieder geval met lift. Bij deze mensen is het probleem dus niet dat ze geen woning kunnen krijgen, maar dat ze nog niet de gewenste woning kunnen krijgen. Dat is een compleet ander probleem. En ik snap best dat ze die keuze zo maken, ze moeten waarschijnlijk weer zoveel jaar op de wachtlijst voordat ze anders wel die gewenste woning kunnen krijgen, maar dat is nog altijd wel een keuze.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:34

Citaat:

:')

En dat zijn allemaal vluchtelingen die crimineel gedrag vertonen?

Ik ken zat geboren NL’ers met blanke huid die geen homo’s tolereren.

En bang worden dat we allemaal een hoofddoek op moeten? Hoe dan? Omdat er mensen hier heen komen met een hoofddoek? Ze stichten toch geen kalifaat hier?

Hoe wil je mensen die het verpesten voor de rest het land uit zetten en welke criteria gebruik je daar dan voor?
Ik vind jouw denkbeelden bv heel erg raar, mag ik dan jou ook nomineren om het land uit te zetten of hoe zie je dat dan precies voor je?
Met name als ze een NL paspoort hebben lijkt het me lastig. En iets zegt me dat je ook op die mensen doelt.

Eens! Dit zei ik ook al tegen haar

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:37

Veronica2 schreef:
Vroeger mochten vrouwen niet meer werken als ze trouwden he..laten we ons even beseffen dat de emancipatie nog niet zo heel lang bestaat. Ze mochten ook niet stemmen nog..begin vorige eeuw. :o

Elisa2 schreef:
KLopt, vrouwen zijn pas sinds 14 juni 1956 handelingsbekwaam volgens de wet. Zo lang geleden is dat nu ook weer niet.

Dat is toch wel weer even geleden. Mijn ouders zijn van de na oorlogse generatie die nog een paar jaar bij hun ouders hebben gewoond maar toch al vrij snel een flatje kregen. Als je goed kijkt zie je dat wel in het staatje (van het CBS) dat dat allemaal nog wel ging. Ik ben in 1962 geboren en vanaf 1960 zo ongeveer (mijn moeder was zwanger van mijn broer). Migratiecijfer 40.000 migranten per jaar. Er werd in die tijd in Den Haag enorm veel gebouwd. Hele wijken werden er uit de grond gestampt.
Mijn man en ik hebben ook zonder moeite een huis kunnen krijgen; Dat was ca 1985. In het staatje zie je toen ook wel een dipje in het migratiecijfer. Kopen was ook snel binnen bereik met een tophypotheek zodat je eigenlijk geen eigen geld mee hoefde te brengen. Kopen werd gestimuleerd; het kon allemaal niet op.

De woningmarkt nu zit om verschillende redenen op slot. De bankencrisis in 2012 waardoor er een aantal jaren niet of nauwelijk meer werd gebouwd en een migratiecijfer dat maar bleef stijgen. En verschillende foute bezuinigingen zoals het sluiten van bejaardenhuizen waardoor mensen langer thuis moesten blijven wonen in combinatie met de vergrijzing. Vorig jaar kwamen in totaal 401.351 immigranten naar ons land en 173.469 personen emigreerden uit Nederland. Er was dus een positief migratiesaldo van 227.882 personen. Slechts 11,5% van de immigranten was asielzoeker, zo blijkt als we de jaarcijfers van de IND er naast leggen. Per jaar worden er maar zo'n 70.000 woningen bij gebouwd waarvan 30% in de sociale sector. Je hoeft niet te kunnen rekenen hoeveel woningen we per jaar tekort komen.

Ik snap dat het kabinet is gevallen. Het kan zo gewoon ook niet langer. En dat dan het mes in gezinshereniging wordt gezet snap ik ook. Alhoewel dat heel erg is, maar NL kan - denk ik - niet anders dan dat. Er zou meer samenwerking moeten komen in de EU op dat vlak.

Je hoeft maar naar dit kaartje te kijken om je te realiseren dat het al jaren niet meer past. Al jaren niet meer.
Voor 2023 is er een nieuwbouwopgave van 100.000 woningen waarvan we nu al weten dat die niet worden gebouwd. Om allerlei redenen, waaronder de stikstofcrisis. En nu is het kabinet gevallen, dus weer een verloren jaar.
En het erge is; het gaat maar door met de migratie. Ik denk er erg aan om te emigreren. Gewoon ergens naartoe waar nog ruimte is om te wonen. Als het zo doorgaat is een dak boven je hoofd in Nederland alleen nog maar betaalbaar voor mensen met heel veel geld.

Afbeelding

BigOne

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:52

Misschien moet het demissionaire kabinet hier even induiken en gewoon verbieden dat iets langer dan drie maanden leeg staat , desnoods antikraak aanbieden:

Volgens het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) staan er in Nederland begin 2023 zo'n 219.000 panden leeg, waaronder woningen, kantoren, en winkelpanden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:11

Weet je wat ook zo zuur is. Er staan best wat kantoor ruimtes leeg. En ik ken een aantal eigenaren die dat wel om willen bouwen tot woning maar dat mag niet. Wij hebben zelf ook zo'n ruimte en wilde toen ook voor ukrainers die ruimte beschikbaar stellen maar daar moest een tijdelijk woonvergunning op komen maar dat mocht niet. Er zouden ook prima meerdere kamers voor studenten gemaakt kunnen worden. Er zou dus ook ecfecienter gekeken kunnen worden naar andere bestaande leegstaande gebouwen om te kijken of daar iets mee kan. Als het rechtsom niet gaat kijk dan eens linksom.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:13

BigOne schreef:
Misschien moet het demissionaire kabinet hier even induiken en gewoon verbieden dat iets langer dan drie maanden leeg staat , desnoods antikraak aanbieden:

Volgens het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) staan er in Nederland begin 2023 zo'n 219.000 panden leeg, waaronder woningen, kantoren, en winkelpanden.

Woningen valt mee; veel in sloopcomplexen worden al anti kraak aangeboden. Het is nog niet eenvoudig. Op het moment dat er woningen op de nominatie staan te worden gesloopt dan moeten de mensen die daar wonen verhuizen. Als de plannen definitief zijn kan er een actiegebiedaanwijzing plaatsvinden en dan kunnen mensen gaan verhuizen (die krijgen dan een verhuiskostenvergoeding). Dit proces duurt een jaar. Gedurende een jaar kunnen er dan woningen in zo'n complex leegkomen. Die worden dan vaak anti kraak aangeboden. Soms is er - om wat voor reden dan ook bv stikstof - vertraging in de plannen en dan duurt het langer.
Dat is eigenlijk niet te vermijden.
Leegstaande kantoren en winkelpanden zijn niet altijd snel om te bouwen; bestemmingsplannen moeten worden gewijzigd. En de locaties moeten ook geschikt zijn om er mensen te laten wonen.
Het lijkt makkelijk, maar dat is toch wat weerbarstiger.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:16

Kennis van me had arbeidsmigranten in dienst. Wilde op eigen terrein mooie tiny houses bouwen voor deze mensen. Zodat ze een allemaal een net huisje hadden.
Is al jaren terug toen stikstof nog niet werd genoemd. Mocht niet.
Nadat een medewerker "grote vakantie' ging houden terwijl hij nog gewoon werk had was voor mijn kennis de maat vol met de de kromme regels en het door de vingers zien waar zelfs bewijs werd aangeleverd.
Hij zit met zijn bedrijf in het buitenland. Weg werkgelegenheid, weg belastingbetaler.
Denk dat vele hem nog wel gaan volgen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:35

Dorine92 schreef:
_San87_ schreef:

Ik zie het profiteren deel er niet van?

Profiteren
1) Gebruik maken van 2) Gebruiken 3) Gebruikmaken 4) Goed gebruik maken van 5) Het ervan nemen 6) Klaplopen 7) Nuttigen 8) Parasiteren 9) Peezuigen 10) Uitbuiten 11) Voordeel trekken 12) Winst afwerpen 13) Zich verlustigen
Gevonden op https://www.mijnwoordenboek.nl/

Ah yes verplicht thuis moeten zitten en het huis onderhouden en de kinderen opvoeden. Niet weg kunnen uit een slechte relatie want geen eigen geld en zelfstandigheid, niet aan zelfontplooiing kunnen doen, 'van de trap vallen' als het bier niet koud genoeg is als de man thuis komt. Stelletje profiteurs +:)+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:51

Die huizen en die kantoorpanden... die zijn ook gewoon van mensen of coorporaties..
daarvan kunnen wij wel vinden dat dat een andere bestemming moet krijgen, maar eigenlijk onteigen je dan iemand anders zn eigendom..

"Oh, jij hebt een kantoorpand? Maak er maar woningen van, met al het bijbehorende gedoe, en anders pakken we het af" .. dat kan niet de bedoeling zijn toch?
Dan moet de overheid het allemaal opkopen misschien?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:51

Mizora schreef:
goed verhaal over woningen

Zoiezo, bedankt voor de fijne met data onderbouwde posts steeds! Wat ook speelt is dat mensen steeds vaker alleen wonen, vroeger gingen mensen veel sneller samenwonen en bleven ze ook samen.

Panden die leegstaan bewoonbaar maken klinkt slim. Maar ik denk dat de verhuurders liever bedrijven in hun panden hebben dan bewoners (+verbouwingskosten). En check - dat lijkt te kloppen: https://www.npo3.nl/leegstaande-panden- ... -kamernood . Er zijn al maatregelen genomen om leegstand tegen te gaan (https://www.nhnieuws.nl/nieuws/299325/e ... en-bewonen, https://www.omroepzeeland.nl/amp/nieuws ... -bijdragen - in Zeeland keert de provincie tot twee ton uit om panden bewoonbaar te maken)
Vroegah toen ik studeerde in Rotterdam woonden studiegenoten van mij ook antikraak in bedrijfspanden. Het lijken vooral de eigenaren van de panden te zijn die moeilijk doen…

Cer schreef:
"Oh, jij hebt een kantoorpand? Maak er maar woningen van, met al het bijbehorende gedoe, en anders pakken we het af" .. dat kan niet de bedoeling zijn toch?

Dat dus. Eigenaren zouden gedwongen moeten worden om om te bouwen, wat niet ideaal is of de overheid moet alles opkopen en huisjesmelker worden. Óf er moet echt hard beleid op leegstand worden gemaakt. Een amsterdam doet dat al: https://www.nul20.nl/amsterdam-scherpt- ... gstand-aan maar de maatregelen lijken per provincie te worden bepaald.

Leegstand oplossen is lang niet zo simpel als t klinkt…

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:25

Cer schreef:
Die huizen en die kantoorpanden... die zijn ook gewoon van mensen of coorporaties..
daarvan kunnen wij wel vinden dat dat een andere bestemming moet krijgen, maar eigenlijk onteigen je dan iemand anders zn eigendom..

Nee. Want het gaat om de kantoorpanden die leeg staan en de eigenaren die "willen verhuren" win win. Want die eigenaren die gaan huur krijgen en mensen die anders niet aan een starters woning kunnen komen kunnen op die manier toch huren.

In ons geval kon het tijdelijk voor ukrainers met wat kleine aanpassingen en de ukrainers zouden gratis kunnen wonen m.u.v van hun eigen levens behoefte (we hadden al wat mensen die wilde helpen een badkamer plaatsen wat mensen die spullen over hadden om het in te richten etc . Of een volledige woonvergunning dat wij het zouden kunnen verhuren (na totale aanpassing) Maar het mag niet.

Er wordt op die manier niemand onteigend.

Er zijn ook camping eigenaren die het hele winterseizoen huisjes sowieso beschikbaar wilden stellen en dat mocht ook niet. Sommigen wel maar een hoop niet. Het is gewoon krom denken.

Jullie lezen wel heel raar hoor :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:37

Dorine92 schreef:

Als jouw mening waarheid wordt, wordt iedereen het land uitgetrapt die een mening heeft. Ik zou je post snel wissen.
Uiteindelijk zal de selectie die je hierboven zo graag wilt, zich ook gaan toepassen op jou.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:38

_San87_ schreef:
Sjaco schreef:

Mijn vriend ziet haar wel als MP...

Schijnt dat de VVD de nieuwe lijsttrekker al gekozen heeft.

Al gekozen?
Voor zover ik weet is alleen bekend gemaakt dat het VVD-bestuur deze week met hun voorkeurskandidaat komt. En dat, op dit moment, één andere kandidaat zichzelf verkiesbaar heeft gesteld.
De leden van de VVD zullen uiteindelijk de keuze maken en dat is op dit moment nog niet aan de orde.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/v ... jsttrekker

Dit las ik. Maar ik heb niet heel veel verder gezocht.

En helaas niet goed gelezen (sorry). Er staat dat ze een kandidaat lijsttrekker willen presenteren. Precies dus wat ik hierboven aanhaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 19:51

Sjaco schreef:
_San87_ schreef:

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/v ... jsttrekker

Dit las ik. Maar ik heb niet heel veel verder gezocht.

En helaas niet goed gelezen (sorry). Er staat dat ze een kandidaat lijsttrekker willen presenteren. Precies dus wat ik hierboven aanhaal.

Dit staat er in de tekst:

De opvolger van Mark Rutte als VVD-leider staat al klaar in de coulissen. Het landelijk bestuursoverleg van de partij zal nog deze week met een naam komen, schrijft voorzitter Eric Wetzels op de site van de VVD.

Vandaar dat ik dacht dat er al iemand gekozen was.

Maar soit. Alsnog ben ik benieuwd wie het gaat worden.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 11-07-23 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 20:00

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:06

Maar van omzigt moeten we maar gaan zien wat hij gaat doen.

Caroline vind ik een top vrouw. Voor Nederland. Eerlijke berichten. Onderbouwd. Altijd netjes zonder wollige politiek gewauwel om om de pot geen te draaien. En die rol moet ze blijven houden.
Maar nee zie haar ook niet in het buitenland spreken.

Rutte vond ik slecht voor Nederland.
Maar had een prima uitstraling voor in het buitenland. Waar hij zijn poot niet stijfhield voor de inwoners van Nederland.

Ik denk dat Caroline ook iemand anders voor gaat dragen. Maar de vraag is wel wie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 20:08

De vraag is eerst of de BBB überhaupt de grootste wordt :). Het zou kunnen, maar ook zo maar van niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:10

Dat sowieso.
Ik denk (helaas) weer VVD.

Ik hoop dat Omzigt zich aansluit bij BBB.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 11-07-23 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:11

Het is soms zo afhankelijk van de lijsttrekker, dus het kan nog alle kanten op :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:11

... en de grootste partij hoeft niet per se de premier te leveren.

Sterker nog: het kan gebeuren dat de grootste partij niet in de regering zit.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:12

Dijkhoff vind ik wel interessant eigenlijk :j