Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:07

DuoPenotti schreef:
[
Nee, waarom?
We hebben een oorlog nu met gevolgen.
Dus waarom alles doen zoals we verwend zijn te doen?
1 dagje in de week hebben we het over.

Als dit kan helpen om minder brandstof en gas te verbruiken, dus minder afhankelijk daarvan te zijn zou ik dat prima vinden.

We moeten ons zo min mogelijk mee laten slepen door die oorlog zolang het kan.
Als mensen 5 dagen per week moeten werken dan is 't weekend er voor ontspanning, dus of dat nu een ritje te paard is of een dagje naar zee of naar de familie. En wat te denken van die oudjes die dan wéér geen bezoek van hun (klein)kinderen krijgen. Alsof die covidlockdowns nog niet erg genoeg waren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:09

Alsof iedereen ook op 50 kilometer van hun ouders paard enz af woont....

En ja wij gebruiken ook elke zondag de auto.... mocht je de conclusie trekken van niet

elnienjo

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:03

En voor de horeca is het wellicht de genadeklap als een weekenddag wegvalt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:04

Je ziet het nogal zwart hoor vind ik.
Als ik zie hoeveel mensen juist altijd al met de fiets naar de horeca gaan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:08

Het lijkt hier wel het centrum van...
Hoe vind ik een probleem voor een oplossing

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:10

(Terras)horeca moet 't juist van dagjesmensen hebben lijkt me. Wellicht ook mensen die de fiets op de auto laden en elders in 't land gaan fietsen. Je gaat waarschijnlijk niet wekelijks in eigen dorp naar de horeca. Denk dus dat ze met zo'n maatregel veel inkomsten gaan mislopen, terwijl ze nog niet financieel bijgetrokken zijn na de covidlockdowns. En er zullen vast meer bedrijven zijn die het van de zondagen moeten hebben natuurlijk zoals sportwedstrijden, dierentuinen, pretparken etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:20

Autoloze zondagen.. Leuk voor mindervaliden die dan aan huis gebonden zijn. Ik kan genoeg redenen bedenken waarom ik dat geen uitkomst vind.

Wat ik wel vind is dat er bewuster gekeken kan worden wanneer de auto wordt gebruikt of toch de fiets of lopen. Het ov zou wat mij betreft ook aantrekkelijker gemaakt moeten worden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:33

Autoloze zondagen zou ik nooit voor stemmen. Ik werk onregelmatige diensten, vaak is als ik een vrij weekend heb (2 werken 1 vrij) de zondag de dag dat ik mijn grote boodschappen ga doen, bij ouders langs (45 km afstand enkele reis) etc. Is zo makkelijk praten voor mensen die niet te maken hebben met slopende en onregelmatige diensttijden… niet iedereen heeft 9 tot 5 diensten op doordeweekse dagen.

Elektrisch zou ik ook niet voor gaan, ik rij lange afstanden en waar ik woon zijn precies 4 laadpalen in de wijk. Genoeg bezoek wat ook elektrisch rijd en aan de paal zet etc… nee dank je , daarbij wil ik ook als ik naar Duitsland ofzo ga gewoon door kunnen rijden. Elektrisch hoeft voor mij niet, heb voor mijn diesel een hybride gereden, zoop erg en de accu moest vervangen worden wat een kostenplaatje van minimaal 3000 euro met zich mee bracht, deze auto’s zijn niet gemaakt voor 30k a 50k km per jaar. Diesels wel. Mijn woon werk verkeer is al ca 30.000 km per jaar :+

Als je korte afstanden rijd, weinig rijd etc, prima, dan lekker voor elektrisch gaan. Maar voor mensen die veel op de weg zijn is het niet rendabel.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 12-03-22 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:35

Maar zelfs in 19 nogwat waren er voor bepaalde mensen ontheffing, gaat nu niet anders worden zou zoiets doorgevoerd worden.
Is nu ook al 10 keer aangehaald.
Dat is voor mensen die naar het werk moeten, ja en wellicht ook wel als je een invalide kaart hebt. ( en ja heb zelf 24/7 diensten gehad dus nee ben die daarbij echt niet vergeten)
Maar ja je kan alles ook meteen afschieten want we kunnen onze verwende luxe niet missen...ook dat is een optie, dat klopt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:39

Ben wel serieus aan het nadenken of een EV een betere optie gaat zijn voor mij. Keuze stress

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:40

Maar aan huis gebonden en invalide, waarom moet je dan juist op zondag weg.
Meestal heb je een scoot mobiel of wat dan ook

Echt he.....het is niet voor de.komende 10 jaar hoor

DP ben het dus helemaal met je eens

En anders een autoloze zaterdag :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:44

DuoPenotti schreef:
Maar zelfs in 19 nogwat waren er voor bepaalde mensen ontheffing, gaat nu niet anders worden zou zoiets doorgevoerd worden.
Dat is voor mensen die naar het werk moeten, ja en wellicht ook wel als je een invalide kaart hebt. ( en ja heb zelf 24/7 diensten gehad dus nee ben die daarbij echt niet vergeten)
Maar ja je kan alles ook meteen afschieten want we kunnen onze verwende luxe niet missen...ook dat is een optie, dat klopt.

Mee eens, de gemiddelde nederlander wil vanalles zolang het maar bij een ander is en je er zelf geen last van hebt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:44

Rennie89 schreef:
Mijn woon werk verkeer is al ca 30.000 km per jaar :+

Als je korte afstanden rijd, weinig rijd etc, prima, dan lekker voor elektrisch gaan. Maar voor mensen die veel op de weg zijn is het niet rendabel.

Wij hebben vorig jaar 25.000km gereden, en nu mijn vriend weer naar het werk moet doordeweeks verwachten we zo’n 30.000 te rijden dit jaar. Prima te doen elektrisch :j
Alleen bij heel lange afstanden moet je wat meer plannen inderdaad.
Een hybride is niet te vergelijken met een ev.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:52

Ik rijd aan zakelijke kilometers zo'n 30.000 km per jaar en mijn werkgever heeft mij een EV onder mijn kont geschoven voor die zakelijke km.
Heb werkdagen van >300 km op een dag (ook van rond de 100, het is niet dagelijks zo ver).

De bezwaren dat het niet zou kunnen, ik had ze ook allemaal. Ben er echt niet vrijwillig in gestapt, in tegendeel.
En nu ik de EV eenmaal heb, blijkt het best te kunnen.

Met privé erbij rijd ik zo'n 43.000 km per jaar.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 12-03-22 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:56

8nnemiek schreef:
Rennie89 schreef:
Mijn woon werk verkeer is al ca 30.000 km per jaar :+

Wij hebben vorig jaar 25.000km gereden, en nu mijn vriend weer naar het werk moet doordeweeks verwachten we zo’n 30.000 te rijden dit jaar. Prima te doen elektrisch :j
Alleen bij heel lange afstanden moet je wat meer plannen inderdaad.
Een hybride is niet te vergelijken met een ev.

Ik rijd in mijn eentje 30.000 km enkel woon werk, rijd daarnaast natuurlijk ook nog privé, dit varieert van 10.000 km tot 20.000 km per jaar ;) ofwel kom rond de 45.000 km minimaal per jaar uit.

Ik rijd ook geregeld lange ritten of heel veel km op een dag. Vandaag rijd mijn auto ongeveer 350 km in totaal. Ik ben niet graag afhankelijk van een laadpaal. Woon in de randstad, dit is verre van ideaal, veel auto’s, weinig palen. Verder is er op mijn werk ook weinig mogelijkheid om de auto op te laden, deze zijn altijd vol. Dus nee dankje. Daarbij zijn elektrische auto’s zo veel duurder in aanschaf, je kan niet in iemand zijn portemonnee kijken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:57

Spenk schreef:
DuoPenotti schreef:

Mee eens, de gemiddelde nederlander wil vanalles zolang het maar bij een ander is en je er zelf geen last van hebt.

Dit dus idd.
Vooral zelf niks inleveren, laat een ander dat maar doen.

Ja maar ik heb recht op ontspanning dit of ontspanning zo.
Je kunt niet hebben en te goed houden.
En ik weet dat er hier een aantal zitten die het werkelijk waar worst zal zijn hoe het voor de generaties zal zijn die hun billen moeten wassen als ze oud en versleten zijn en dat zelf niet meer kunnen (en die er dan tevens voor zorgen met hun belasting dat zij die oud en versleten zijn nog een inkomen hebben).

Maar er is nu eenmaal geen Planet B, dus we zullen er met ons allen wat voor moeten doen (en vooral laten misschien wel), maar in de welvaart en luxe waarin we nu leven willen we vooral alles hebben waar we recht op menen te hebben.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 16:05

Echwel schreef:
Het lijkt hier wel het centrum van...
Hoe vind ik een probleem voor een oplossing

...en laat ik de wereld om mezelf draaien!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 16:53

Hier wordt het vanzelf autoloos.

Vandaag op snelweg vrijwel níemand. Zelfs haast geen vrachtwagen.

Hoe weinig?

Met het zijspan de snelweg op gegaan. Voor het eerst. Hoewel het mág wil ik niemand in de weg rijden. Wilde vandaag op de terugweg even langs het locale vliegveldje en het parallleweggetje is echt een cakewalk.
Dus ....comfie over de snelweg!!!

Was zó rustig dat ik rond de 70 aangehouden heb.
7 kilometers.
Door 14 autos ingehaald, waarvan 8 bestelbusjes en 1 zzoéffffflimousine; 5 modale autos.
Er bleef nota bene een auto op keurige afstand achter ons.

Op heen en terugweg langs 8 verschillende benzinestations gekomen en daar stonden bij elkaar minder autos te tanken dan normaal bij 1 >;)

Schokkend.

Heb nu twee M6 x .75 nodig. Liever vier want dan borg ik ze tegen elkaar. Fíjn draad. Grrrrr. Die heb ik niet. Heeft niemand. Alleen de mega-ijzerwinkel in Antequera. Is 25 km. Hoe dan ook een handvol liters brandstof omrjden want hoef voorlopig niet naar Antequera.
Amazon?
Wil ik eigenlijk niet want betaal liever in een winkel van steen maar :roll:
Met Amazon is het ploep bij de benzinepomp hier 1500 verderop. Ook dát is rúk nu want tank nu bij de net wat goedkopere coöp. Pffffff...
Neem wel een stukje taart mee.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 17:06

Huertecilla schreef:

Hier was het gewoon druk vandaag op de snelweg.
Lekker weer, veel mensen op pad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 17:10

Goof schreef:
Huertecilla schreef:

Dan zal het met de druk door de kosten wel meevallen toch?!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 17:12

Randstad was inderdaad gewoon druk, denk dat het verschilt waar je woont. Hier gaat het leven altijd door, ook in de nacht. tijdens de eerste lockdown kwam ik letterlijk maar 5 auto’s ofzo in de nacht tegen op de snelweg, nu zie je ze non stop. Nooit alleen op de weg. Maar mensen moeten naar werk hè… ( ik rijd het traject Den Haag / Amsterdam)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 17:14

Huertecilla schreef:
Goof schreef:

Dan zal het met de druk door de kosten wel meevallen toch?!

Dat is iets dat ieder voor zich bepaalt.
Ik vind de prijzen absurd en verdrietig, maar heb een auto die > 1 op 22 rijdt en wil mezelf niet beperken door in huis te blijven zitten. Ik ben vast niet de enige met die gedachte.
Doet het pijn als ik tank? Ja, maar ik kan het gelukkig betalen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 17:18

Rennie89 schreef:
Randstad was inderdaad gewoon druk, denk dat het verschilt waar je woont. Hier gaat het leven altijd door, ook in de nacht. tijdens de eerste lockdown kwam ik letterlijk maar 5 auto’s ofzo in de nacht tegen op de snelweg, nu zie je ze non stop. Nooit alleen op de weg. Maar mensen moeten naar werk hè… ( ik rijd het traject Den Haag / Amsterdam)

Ik vind het door de week stuk rustiger op snelweg. Ook rijdt het merendeel 100 ipv 130 voor 6 uur. Wel busjes en vrachtverkeer, maar stuk minder personen auto's. Hoor ook van collega's dat ze vanwege hoge prijzen thuis werken of met ov gaan

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 17:29

Vergeet ook qua laadpalen niet dat je die bij de gemeente kan aanvragen indien er te weinig zijn, of dat je er zelf ook een bij je huis kan laten plaatsen. Nu hebben wij er al rekening mee gehouden qua loze leiding, maar op zich vallen de kosten voor een lader dan wel mee met €1500.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 17:42

Goof schreef:
Dat is iets dat ieder voor zich bepaalt.

Blijkbaar kúnnen de meesten dat dan daar bij jou +:)+

Idem dat 1500 euros kosten wel meevallen.

Alles is relatief. Ook de last door brandstofprijzen of investeringskosten van EV. En dáármee kunnen we deze draad sluiten *\%/*