Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:39

Spenk schreef:
Zebrastreep schreef:
Ik denk dat we nog niet zo moeten doemdenken dat de hele wereld letterlijk gaat ontploffen.

Ook iets mer blaffende honden bijten niet.

Het is eerder de angst dat we er geen controle over hebben en geen idee hebben hoe het gaat verlopen vooral dat maakt het erg spannend vindt ik.

Doemdenken is wat anders dan rekening houden met een niet zo geweldige afloop :)

Blaffende honden bijten niet is niet meer iets dat voor iemand in deze fase nog opgaat.

Ik denk inderdaad dat het ook wel uitmaakt waar je woont. Hier inderdaad de verhalen van opa en oma over WOII (drenthe aan de grens met duitsland)

Die moesten verplicht voor duitse soldaten zorgen die in hun huis kwamen wonen en het eten opaten -O-

Ik vindt het voor nu nog wel iets te zwaar om zo te denken. Als je er zo over nadenkt kon hij letterlijk elke dag beslissen om de knop in te drukken dus de dreiging is er eigenlijk altijd geweest.

Ik geloof het niet dat hij die kernwapens nu pas op scherp zet voor mijn idee staan die dat al echt een stukje langer.

Ik heb nog wel hoop dat het goed af gaat lopen

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:40

Roodvos schreef:
_San87_ schreef:
Je hoeft geen strategisch expert te zijn om hier rekening mee te houden.

Nee precies. Het lijstje is vrij simpel op te stellen:
R'dam haven
Schiphol
Amsterdam (hoofdstad)
Den Haag (regering)
Militaire vliegvelden
Overige vliegvelden
Energiecentrales

Hoofdverbindingen voor weg- en treinvervoer (o.a. betuwelijn)
Den Helder (marinehaven)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:43

Die hoop hebben we allemaal, Zebrastreep. Maar je moet je ogen niet sluiten voor het feit dat hier een zeer explosieve situatie is ontstaan. Die kernwapens zullen inderdaad al langer op scherp hebben gestaan, die van de NAVO trouwens ook, maar het feit dat hij er in deze fase al mee dreigt, maakt de situatie zeer angstwekkend. Zelfs Peking en Stolzenberger geven nu toe dat het allemaal veel ernstiger en dreigender is dan iedereen tot nu toe dacht.
Hij zal echt niet zomaar een kernkop afschieten, echt niet. Dat zal hij pas doen op het moment dat hij geen kant meer uitkan.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:44

Alsof het nog uitmaakt waar je woont als een kerncentrale wordt geraakt of een kernbom wordt gedropt. Dan zijn alle gewassen binnen een staal van vele kilometers niet meer eetbaar. Als je daarbuiten woont, krijg je alsnog te maken met voedselschaarste. In de WOII had je deze gevaren niet.

Ik heb hier jodiumtabletten standaard in huis omdat we binnen 100 km van Borsele wonen (verstrekt door Min VSW ooit voor de kinderen). Eigenlijk is dat al een eng idee. Dat het met een kerncentrale ook gewoon mis kan gaan.

Ik probeer een beetje gewoon mijn ding te doen en niet mezelf gek te laten maken, maar ik moet zeggen dat ik al een paar dagen helemaal van de leg ben door alle dreigingen. Over wat er mogelijk kan gebeuren. Poetin is gewoon onvoorspelbaar. Dus die blaffende honden, daar geloof ik niet in. Hij is er gek genoeg voor.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:44

DuoPenotti schreef:
AmyII schreef:
Het klinkt misschien een beetje gek maar mijn opa en oma woonden in Noord-Brabant tijdens de tweede wereldoorlog. Zij vertelden wel eens (met een schuldgevoel) dat zij het in vergelijking tot alles boven de rivieren een stuk beter hebben gehad tijdens en na de oorlog.

Zeker.
Maar toen waren er ook meer mensen (deels) zelfvoorzienend althans buiten de steden.
Hadden vaak een eigen moestuintje.
Waren niet zo aangewezen op het stroomnet zoals wij nu. Veel huizen hadden een kelder voor al wat etenswaar goed te houden.

Ik vraag me af hoe dat nu zou gaan

Dat mensen toen meer zelfvoorzienend waren zou zomaar kunnen, mijn oma ging in haar kindertijd (na de eerste wereldoorlog) ‘de boer op’ omdat ze in een stadscentrum woonde. Wel was haar familie behoorlijk vermogend (naar het schijnt) en zag zij er graatmager uit (was haar bouw, maar hielp wel mee in het gevoel van medelijden bij anderen). Op die manier heeft ze behoorlijk wat voedsel binnen kunnen harken.
Echter, haar familie zag ook hun volledige personeel en gezinnen van voldoende voedsel.

In en na de tweede wereldoorlog hebben ze in dat gebied geen echte honger gehad. Niet zoals het was in bijv. Noord-Holland, waar mijn vader dan weer herinneringen aan heeft.

Ik hoop dat we in NL inmiddels sociaal genoeg zijn qua ondersteuning en hulp. Maarja, oorlog doet rare dingen met een mens.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:45

sevke schreef:
Die hoop hebben we allemaal, Zebrastreep. Maar je moet je ogen niet sluiten voor het feit dat hier een zeer explosieve situatie is ontstaan. Die kernwapens zullen inderdaad al langer op scherp hebben gestaan, die van de NAVO trouwens ook, maar het feit dat hij er in deze fase al mee dreigt, maakt de situatie zeer angstwekkend. Zelfs Peking en Stolzenberger geven nu toe dat het allemaal veel ernstiger en dreigender is dan iedereen tot nu toe dacht.
Hij zal echt niet zomaar een kernkop afschieten, echt niet. Dat zal hij pas doen op het moment dat hij geen kant meer uitkan.

Idd hij denkt eerder, ik eraan iedereen eraan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:49

Natuurlijk kan hij dat elke dag beslissen. Maar de dreiging is nog nooit zo groot geweest als nu, ook in de koude oorlog niet. De situatie is een heel stuk heftiger dan dat. Er wordt steeds gezegd als het maar geen WO III wordt. Nee de oorlog aan het westen is niet verklaard dat klopt maar met alle bemoeienissen en sancties zitten we er al heel erg ver in.

En we hebben het niet alleen over kernwapens. Hij heeft ook ''normale'' intercontinentale bommen die 10.000 km ver kunnen. Van het kaliber voor dat je door kan hebben wat er gebeurt lig je al op de bodem van de oceaan.

Hij voelt zich steeds meer in het nauw gedreven ze hadden dit niet verwacht. Het westen is lang verdeeld geweest in alles, kijk maar naar alleen al corona. Het Kremlin had nooit verwacht dat het westen zo eensgezind zou verenigen. En ook niet dat de bevolking in Oekraïne liever sterft dan zich over geeft aan de Russen.

Daarnaast komt er steun alle hoeken en gaten, het altijd neutrale Zwitserland, Monaco. Landen als Japan, Australie en Singapore. En zelfs China die de invasie niet veroordelen maar er verder ook niks mee te maken willen hebben.

Mensen die dicht bij Poetin gewerkt hebben geven zelfs aan dat hij eerder nog wel iets rationeels had. Maar dat dat de laatste tijd compleet verdwenen is en dat dat hem zo eng en onvoorspelbaar maakt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:49

hier hetzelfde Duke. Ik heb politicologie gestudeerd, en helaas zijn er in het verleden wel meer gekken geweest die tot zulke dingen in staat waren. Toen hadden we nog geen kernwapens. Nu wel. Poetin is geen blaffende hond die niet bijt. We hebben hier te maken met een narcistisch despoot die totaal onvoorspelbaar handelt, en niet met een normaal weldenkend mens.
Ik hoop van harte dat ik mis ben, maar ik zie deze oorlog niet goed aflopen. En ik ben daarin niet alleen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220228_98215632

Trouwens, voedsel hamsteren en jodiumpillen en je zorgen maken over hoe ver je van Rotterdam woont heeft hier geen zin.

sevke

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:52

Zelfs Finland en Zwitserland hebben hun neutrale status opgeheven. Peking begint zich van het Kremlin af te keren. Poetin komt helemaal alleen te staan, en dat maakt de situatie zeer electrisch.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:53

Dus extra genieten dan maar!

Ik ga de topics over Oekraïne voor mijzelf maar even ontvolgen en het nieuws maar even uit vandaag.

Ik zie de noodmelding wel tegemoet als het zover is dan ga ik nu liever volop leven want merk dat dit mij erg bang maar zie echt veel doemberichten ook vanuit het nieuws wat een beetje dezelfde kant op gaat als corona in het begin.

Vergeet dat niet hé we zijn corona nu even vergeten maar als de geruchten waar zijn over poetin zijn gezondheid zou een flink gemuteerd coronavirusje poetin zijn grootste vijand kunnen zijn.

En klopt spullen hamsteren en ben de naam even kwijt maar van die mensen die allemaal speciale spullen kopen om te overleven heb je niks aan als je een bom op je kop krijgt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:53

sevke schreef:
Trouwens, voedsel hamsteren en jodiumpillen en je zorgen maken over hoe ver je van Rotterdam woont heeft hier geen zin.

Eens, als hij echt kwaad wil dan zie je een eventuele echt harde aanval als burger denk ik niet eens aankomen. Dan ben je gewoon weg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:57

Telpeva schreef:
sevke schreef:

Eens, als hij echt kwaad wil dan zie je een eventuele echt harde aanval als burger denk ik niet eens aankomen. Dan ben je gewoon weg :)

Klopt voor dat jij het kan beseffen lig je al met stad en al ergens in de kernen van de aarde :=

Die raketten komen door de dampkring en zijn sneller dan het gelijk dat merk je niet.

elnienjo

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:03

D66 wil ons schaarse fosiele brandstof aan Oekraine geven. Hebben ze nu nog niet geleerd van het mondkapjesschandaal waar in ons land doden door zijn gevallen omdat de sukkels in de politiek ze naar China hadden verscheept? Wij zitten hier al met energieschaarste, wat is dat toch met die politici die miljarden over hebben voor alles in 't buitenland maar onze eigen bevolking laat verrekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:06

elnienjo schreef:
D66 wil ons schaarse fosiele brandstof aan Oekraine geven. Hebben ze nu nog niet geleerd van het mondkapjesschandaal waar in ons land doden door zijn gevallen omdat de sukkels in de politiek ze naar China hadden verscheept? Wij zitten hier al met energieschaarste, wat is dat toch met die politici die miljarden over hebben voor alles in 't buitenland maar onze eigen bevolking laat verrekken?

Wat heerlijk egoistisch. Je beseft je dat als ze Oekraine laten zitten dat Poetin dan straks hier op de stoep staat met zijn raketten?

Dan ben je geen brandstof meer nodig hoor.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:06

sevke schreef:

Klopt. Je bent nergens echt veilig meer.

Ik geloof dat ik ook even al het nieuws ga muten, want ik word er steeds zorgelijker van. Leef met de dag en was het nog maar 2019...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:07

elnienjo schreef:

Wat dat is? Nou, simpel. De optie Eigen bevolking volgende maand dood.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:12

elnienjo schreef:

Dus jij zegt nu letterlijk, Oekraïne succes in de oorlog en je verrek maar.
Om terug te kunnen vechten tegen het leger van Poetin heeft Oekraïne een schreeuwende behoefte aan fossiele brandstoffen. Kiev heeft in Brussel een lijst met verzoeken neergelegd voor de levering van diesel, benzine, kerosine voor vliegtuigen en generatoren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:13

sevke schreef:
Zelfs Finland en Zwitserland hebben hun neutrale status opgeheven. Peking begint zich van het Kremlin af te keren. Poetin komt helemaal alleen te staan, en dat maakt de situatie zeer electrisch.

Doel je op de primaire sancties die zijn opgelegd? Dit was meer voor de show heb ik begrepen dan dat het echte implicaties heeft.

https://www.google.nl/amp/s/www.aljazee ... friendship

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:14

Wij hebben meer dan zat....
En enige aanpassing in gebruik moet ook kunnen..

Elnienjo het lijkt mij beter voor iederen en ook voor jou dit topic te ontstippen...

Je bent erg kwetsend aanwezig

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:19

Spenk schreef:
elnienjo schreef:

Wat heerlijk egoistisch. Je beseft je dat als ze Oekraine laten zitten dat Poetin dan straks hier op de stoep staat met zijn raketten?

Dan ben je geen brandstof meer nodig hoor.

Daar gaan we weer.

Edit: Spenk per ongeluk ook gequoot.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:20

Echwel schreef:

Elnienjo het lijkt mij beter voor iederen en ook voor jou dit topic te ontstippen...

Dit topic is voor de Nederlanders en onze gevolgen. Wil je pro Oekraine posten is daar een speciaal topic voor.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:21

elnienjo schreef:
Echwel schreef:

Dit topic is voor de Nederlanders en onze gevolgen. Wil je pro Oekraine posten is daar een speciaal topic voor.

Misschien kunnen we onze sociale voorzieningen opschorten, zodat de gasprijs daarmee gedrukt kan worden. Hebben de meeste Nederlanders daar geen last meer van.

Zo beter?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:23

Tiggs schreef:
Misschien kunnen we onze sociale voorzieningen opschorten, zodat de gasprijs daarmee gedrukt kan worden. Hebben de meeste Nederlanders daar geen last meer van.

Zo beter?

Andere EU landen bevriezen de energieprijzen om hun bevolking lucht te gunnen. Nederland haalt ons 't vel over de oren maar smijt onophoudelijk miljarden naar 't buitenland.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:24

elnienjo schreef:
Tiggs schreef:

Zo beter?

Andere EU landen bevriezen de energieprijzen om hun bevolking lucht te gunnen. Nederland haalt ons 't vel over de oren maar smijt onophoudelijk miljarden naar 't buitenland.

Misschien verhuizen dan maar. :)*

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:25

Het was nét weer zo fijn on topic, jammer weer dit