Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 00:23

bigone schreef:
Poetin kijkt wel uit om een navo land binnen te vallen.

Hmmmm…..nou stel je dat ie daar niet maf genoeg voor is. Voormalig Commandant der Strijdkrachten in NL, Dick Berlijn, is het met je eens. Ik heb geen idee hoe maf meneer Poetin echt is. Ik heb ook geen idee wat de mensen om hem heen vinden en of die mensen iets te vinden hebben. Poetin is wel een (KGB) product uit de voormalige Sovjet Unie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 00:29

Jinek heeft vanavond interessante gasten.
Hier werd aangegeven, dat het Westen niet genoeg eensgezind is, met name wat betreft sancties.
En vooral omdat er iedere keer wordt gezegd, wij sturen geen troepen.

De president van Oekraïne heeft net opgeroepen dat het volk zich moet gaan mobiliseren.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 00:49

Als Poetin het grote rijk der tsaren wil herstellen dan horen Polen en Finland daar toch ook echt bij.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 00:52

Electra63 schreef:
Jinek heeft vanavond interessante gasten.
Hier werd aangegeven, dat het Westen niet genoeg eensgezind is, met name wat betreft sancties.
En vooral omdat er iedere keer wordt gezegd, wij sturen geen troepen.

De president van Oekraïne heeft net opgeroepen dat het volk zich moet gaan mobiliseren.

Eens vwb het geneuzel over sancties. Politiek gezien nationaal egoïsme.

NATO troepen sturen naar een niet NATO partner is een ander verhaal. Het fundamentele uitgangspunt van NATO (aanval op een NATO partner = een aanval op allen) gaat dan niet op. Dat kun je niet loslaten. Voorbeeld: Taiwan is geen NATO partner. Gaat NATO daar dan ook ingrijpen dit jaar als China binnen valt? En ja, ik schreef: dit jaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 00:56

De stelling was: juist omdat er iedere keer door VS en EU wordt geroepen, we gaan geen troepen sturen, voelt Poetin zich sterk genoeg om dit te doen.

Ze hadden het niet moeten roepen, ook al sturen we geen troepen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 01:21

Pareltjes schreef:
Als Poetin het grote rijk der tsaren wil herstellen dan horen Polen en Finland daar toch ook echt bij.

Een eerste kleine stap zou wellicht Moldavie zijn.

Er zijn ook al wat geruchten dat China dit nu ook graag wil kopieeren en Taiwan wil binnenlopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 01:39

Dat ze Swift in Europa nog niet willen blokkeren is puur om de centen. Er staat nog 30 miljard aan onbetaalde rekeningen uit. Daar kan het westen naar fluiten wanneer ze Swift blokkeren.
Ik denk er misschien te gemakkelijk over maar hoppa, kort maar krachtig en direct alles aan banden leggen .

Exitium

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 01:54

Gasleveranties zal daarin ook wel meespelen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 01:57

De troepen zijn al in kiev , zodra ze zelensky en familie hebben wil Poetin wel praten waarschijnlijk.
Maar het westen had gewoon direct in moeten grijpen met alle middelen die er zijn om de economie van Poetin te raken.
Een flink getroffen Russische bevolking, hoe triest ook, werkt gigantisch in zijn nadeel .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 06:56

Ik heb even grof bijgelezen op de liveblog van de nos. Een eilandje is volledig ingenomen door de russen. En de grenswachten zijn zonder enige remming afgemaakt |( . En Kiev ligt aardig klem -O-

Wat ik me daarna afvroeg. De president van oekraine. Wat zou er door hem heengaan nu? :(:) Wetende dat als de russen erdoor komen hij zeer waarschijnlijk niet gaat overleven. Of ze doden hem meteen of "per ongeluk" daarna. Of zou dat niet door je heengaan als je pogingen doet je land te redden van een gestoorde gevaarlijke gek.

Er zijn al best wat burgerdoelen geraakt, een ziekenhuis gister al. Gewoon een allesvernietigende meute aan mensen die een land binnenstromen waar ze niks te zoeken hebben. -:(- |(

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 07:18

Ik zag net beelden van de afdeling neonatologie in een zh waarbij de baby's in een schuilkelder met de hand beademd worden..
Het is toch godsgeklaagd dat dit in deze tijd nog kan gebeuren!

Het bedrijf van mijn vriend doet oa zaken met een Russisch bedrijf. Ze hadden gisteren contact over een grote order die naar daar zou gaan. Ze zei: ik vind het verschrikkelijk maar durf en kan niet meer zeggen.. ze was bang dat ze afgeluisterd werd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 07:20

Waar ik ook niet zo veel van snap, sportevenementen in en met Rusland gaan gewoon door. Ik las net een artikel over de Nederlandse basketballers en daar leek de consensus, als wij veilig zijn gaan we gewoon spelen.

Wellicht ben ik weer te simpel, maar, waarom? Waarom zou je op wedstrijdje gaan in een land dat in oorlog is?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 07:21

De beelden die overal opduiken zijn echt vreselijk ;(.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 07:27

Ik snap het doorsporten ook niet hoor. Vrolijk doen alsof er niks aan de hand is. Ondertussen rammelt china bij taiwan aan de poort en staan de paralympische spelen voor de deur en was er een aanvalsstop over de hele wereld afgesproken tot na die spelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 07:29

Onderstaande tweet wordt een hoop gedeeld de laatste dagen; een lezing van 6 jaar geleden over hoe de NAVO/USA de Oekraine een kant op duwen die maar op een manier kan eindigen (oorlog met Rusland):

Afbeelding

Link naar Twitter

De focus had een sterke en onafhankelijke Oekraïne moeten zijn, niet toekomstige toetreding tot de NAVO en beloftes dat ze wel bescherming zouden genieten als het nodig was. Want nu is het nodig en komt er niemand opdagen, ze staan er alleen voor. Hard-line policies werken niet als je een klein land bent. Zelensky had zelfs aangegeven van de Oekraïne weer een nucleaire macht te willen maken, wat de laatste druppel voor Rusland moet zijn geweest want als ze eenmaal weer kernwapens hebben dan is een inval niet meer mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:06

996981 schreef:
Russische propoganda lijkt echt zn werk te doen

Het westen kan er ook wat van. Zo zal je een focus krijgen op hoe erg een slachtoffer de Oekraine wel niet is terwijl niemand meer spreekt over de corruptie daar, of andere schandalige zaken.

Facebook staat bijvoorbeeld tijdelijk toe om op haar platform je positief uit te laten over het Oekrainense Azov Bataljon. Deze groep werd eerder aangemerkt als een "tier 1" gevaarlijke organisatie (net zoals ISIS of de KKK), maar uit propaganda overwegingen mag je nu al je lof uitspreken.

Even voor de duidelijkheid waar dit bataljon voor staat, zie de vlaggen in onderstaande foto:

Afbeelding

En een beschrijving:

Afbeelding

Dat lijkt me geen gezellige club.

Meer info van The Intercept.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:25

_San87_ schreef:
Waar ik ook niet zo veel van snap, sportevenementen in en met Rusland gaan gewoon door. Ik las net een artikel over de Nederlandse basketballers en daar leek de consensus, als wij veilig zijn gaan we gewoon spelen.

Wellicht ben ik weer te simpel, maar, waarom? Waarom zou je op wedstrijdje gaan in een land dat in oorlog is?

Gisteren op de Zweedse tv legde ze uit waarom ze voor nu waarschijnlijk doorgaan en daar kan ik ergens dan wel weer bij in komen. Ze spelen niet zo direct door om de wedstrijd te spelen, maar als ze het niet doen worden ze gezien als anti/protest. De vraag is of ze dan nog veilig Rusland uit kunnen komen, terwijl als ze nu "gewoon" door spelen ze waarschijnlijk zonder problemen het land veilig uit kunnen komen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:26

Ik denk dat de weerstand tegen windmolens e.d snel zal moeten afnemen, als je gas van rusland blijft afnemen, blijf je ook de russische wapenindustrie sponseren
Laatst bijgewerkt door nikkel op 25-02-22 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:31

nikkel schreef:
Zolang er gas van Rusland wordt afgenomen, zolang ben je ook direct de wapen industrie aan het sponseren.

Dus wat is je voorstel aan de burger? In de kou gaan zitten? Verwarming niet meer aan?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:38

Ik heb op dit moment geen alternatieven die geen acties op gaan roepen van bepaalde delen van de nederlandse bevolking. Eigen gaswinning bijv.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:40

enzino schreef:
996981 schreef:

Het westen kan er ook wat van. Zo zal je een focus krijgen op hoe erg een slachtoffer de Oekraine wel niet is terwijl niemand meer spreekt over de corruptie daar, of andere schandalige zaken.

Facebook staat bijvoorbeeld tijdelijk toe om op haar platform je positief uit te laten over het Oekrainense Azov Bataljon. Deze groep werd eerder aangemerkt als een "tier 1" gevaarlijke organisatie (net zoals ISIS of de KKK), maar uit propaganda overwegingen mag je nu al je lof uitspreken.

Even voor de duidelijkheid waar dit bataljon voor staat, zie de vlaggen in onderstaande foto:

[ [url=m/9fz8Lc.jpg]Afbeelding[/url] ]

En een beschrijving:

[ [url=m/AXwh4S.png]Afbeelding[/url] ]

Heeft Facebook daar een verklaring over doen uitgaan?
Voor zover ik weet zijn er in Oekraïne vier extreem rechtse partijen waarvan er drie marginaal zijn, en er eentje 1 zetel heeft. (Op de 450 zetels van het parlement).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:41

enzino schreef:
996981 schreef:

[ [url=m/9fz8Lc.jpg]Afbeelding[/url] ]

En een beschrijving:

[ [url=m/AXwh4S.png]Afbeelding[/url] ]

Dat doet er allemaal niet toe.
Rusland is een soeverein land binnengevallen met geweld en er zijn doden en gewonden gevallen.

Zou wat zijn, als Duitsland met geweld Nederland inneemt omdat FvD banden heeft met rechts-extremisten,;) met als excuus dat enkele Friezen liever bij Duitsland zouden willen horen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:42

Mijn maag draait om, als ik naar het nieuws kijk. Ik kan er met mijn verstand gewoonweg niet bij. Mijn hart doet er pijn van. Arme mensheid.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:45

Belachelijk om Oekraïne te framen als neo-nazi staat. De president is notabene joods.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:47

Sizzle schreef:
Pareltjes schreef:

Een eerste kleine stap zou wellicht Moldavie zijn.

Er zijn ook al wat geruchten dat China dit nu ook graag wil kopieeren en Taiwan wil binnenlopen.

Ja zou goed kunnen. Taiwan is vooropgezet. Poetin verscheen tijdens de olympische spelen groots in beeld naast Ping. Terwijl politieke uitingen niet mogen. Dit was aan het westen al een duidelijk teken. De wereld heeft het druk met Rusland. Mooie afleiding voor China. Nu hopen dat Noord Korea zich koest houdt. Het is allemaal zeer goed uitgewerkt.

We mogen ook niet vergeten dat grote havens van Griekenland in Chinese handen zijn. Rusland en China zijn sterke bondgenoten. Er zouden best eens gekke dingen kunnen gebeuren. Het westen heeft zitten slapen en gedacht dat iedereen braaf regeltjes zou volgen. Polen is inmiddels ook onbetrouwbaar geworden.
Turkije heeft inmiddels ook een machtige positie in dit hele verhaal, wel of geen schepen doorlaten.

Het gaan onrustige tijden worden. En het westen maar denken dat geo-politieke oorlogen verleden tijd en ouderwets waren...
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 25-02-22 08:58, in het totaal 2 keer bewerkt