Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:27

Ik vind jullie reactie op mvdende nu ook wel wat hard.
Als je alleen naar die voor en na foto kijkt zie ik eerste instantie ook geen huizen die weg zijn.
Het zal vast wel zo zijn hoor als jullie dat zeggen, maar zo op mijn mobieltje krijg ik ze ook niet ontdekt.

En dan heb ik het echt alleen even over die voor en na foto.
Niet over de rest van de nieuwsberichten zodat je weet dat het daar meer dan verschrikkelijk is.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:28

Als ik alle filmpjes op social media voorbij ziet komen breekt je hart gewoon. Zoveel ellende en verdriet voor zoveel mensen.
Laten we hopen dat deze nachtmerrie snel voorbij is.

En mvdende,jou reactie slaat nergens op. Ik zie letterlijk foto's/filmpjes van huizen die weg gevaagd zijn of zelfs wegdrijven en jij vind het meevallen??
Zeg dan gewoon niets

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:28

DuoPenotti schreef:
Als je alleen naar die voor en na foto kijkt zie ik eerste instantie ook geen huizen die weg zijn.

De foto van "na" is nog tijdens de overstroming, daar stroomt het water nog.
Na die foto is er veel meer schade ontstaan.

Anoniem

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:29

Ik ga zo richting Baarlo en Kessel rijden. 2 auto's met 1.5 paards trailers beschikbaar. 0616487846

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:29

Roodvos schreef:
@mvdende: kijk even dit filmpje, ook op de NOS site:
https://nos.nl/collectie/13869/video/23 ... -erftstadt

En probeer het dan nog een keer....

Ok. Schade groter dan vanaf die éne foto te zien is.

Maar gelukkig stonden op het grootste gedeelte van waar de grond is weggespoeld geen huizen.

Het had véél erger kunnen zijn al de grond een aantal 10tallen meters stroomopwaarts al weggespoeld was, dan was het complete dorp weggevaagd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:32

Brainless schreef:
DuoPenotti schreef:

De foto van "na" is nog tijdens de overstroming, daar stroomt het water nog.
Na die foto is er veel meer schade ontstaan.

oke dat zou kunnen.
Zoals ik zeg, als je puur kijkt na die voor en na foto.

En zoals ik begreep is dat waar mvdende op reageerde, niet op dat het allemaal wel mee valt met rest van de ramp.
Maar dat ze had gedacht dat het daar vlak was van te voren zonder gat, en nu door de overstroming het gat was ontstaan.
En dat ze het daarom op die foto mee vond vallen.
Ze heeft in dat bericht niet over andere dingen.
En ja ik weet dat ze vaak wat bijzonder reageert, maar daarom als een stel wespen op haar vliegen nu in dat specifieke bericht vind ik ook onterecht.

mvdende

DuoPenotti schreef:
Het zal vast wel zo zijn hoor als jullie dat zeggen, maar zo op mijn mobieltje krijg ik ze ook niet ontdekt.

En dan heb ik het echt alleen even over die voor en na foto.
Niet over de rest van de nieuwsberichten zodat je weet dat het daar meer dan verschrikkelijk is.

Dit.

Ik had nog geen andere beelden gezien van dat specifieke dorp...

Natuurlijk vind ik het erg! Maar héél véél mensen hebben een engeltje op hun schouders gehad!

Dit dorp is grotendeels gespaard gebleven, de muur bij Maaseik heeft het gelukkig gehouden....

Femke_Tweety

De hele hoofdstraat is weg daar, tot een meter of anderhalf a twee diep, riolen en leidingen hangen nog net aan elkaar.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:33

mvdende schreef:
magda_90 schreef:
Ooh wauw... in dat "alleen maar groter geworden gat" liggen in elk geval vier huizen...

Ik zie geen ontbrekende huizen? Alle huizen die ik op de "voor" foto zie, zie ik óók op de "na" foto?

Iig dacht ik bij het eerst zien van de foto dat dat gat "uit het niets" was ontstaan.

Nu blijkt daar al een gat te hebben gezeten. De schade is natuurlijk groot, maar véél minder groot dan ik in eerste instantie had verwacht aan de hand van de foto.

Ik ken de plek en bovenstaande luchtfoto is geen recente. De breuk gaat rondom de stal naar boven en deels naar links. Daar links zijn er huizen weg in elk geval. Boven waarschijnlijk ook wel meer. Veel is onbewoonbaar geworden. Diversen gewonden en vermist. Complete radiostilte daar.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:38

Is dat nou echt nodig om iedere keer zo af te geven op iemand die er net wat anders tegenaan kijkt dan jij of het misschien een beetje ongelukkig verwoord? Lees er alsjeblief overheen, want van al dat gekibbel wordt het ook niet beter. Als dat gediscussieer over wat iemand wel of niet mag zeggen of vinden gaat helemaal nergens over.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:40

Dorus schreef:
Is dat nou echt nodig om iedere keer zo af te geven op iemand die er net wat anders tegenaan kijkt dan jij of het misschien een beetje ongelukkig verwoord? Lees er alsjeblief overheen, want van al dat gekibbel wordt het ook niet beter. Als dat gediscussieer over wat iemand wel of niet mag zeggen of vinden gaat helemaal nergens over.

precies!
En vooral dat ongelukkig verwoord is meestal het probleem waar andere giga over vallen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:45

En al dat water moet heel Nederland nog door.....

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:47

Arabesk schreef:

Ik ben ook wel benieuwd of dat nog voor problemen gaat zorgen. Nu zijn er natuurlijk wel veel vertakkingen van de Maas nog waar het water ook heen kan en het dus wellicht nog mee gaat vallen...

Ik blijf het zeggen. Het is zó onwerkelijk wat er gebeurd -O-

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:47

Ze verwachten hier bij de Lek dat de dijken het gaan houden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:50

In 't Groentje van Wijk bij Duurstede wordt dit gemeld:

https://www.wijksnieuws.nl/lokaal/natuu ... -duurstede

Ook een soort liveblog die steeds wordt bijgewerkt met de nieuwste schattingen en verwachtingen.

In het algemeen wordt dit gemeld:

Citaat:
De waterstand van de Nederrijn en Lek stijgt de komende dagen. Donderdagochtend werd een waterstand van 11,84m+ NAP bij Lobith bereikt. De piek van het hoog water wordt in de nacht van zondag op maandag verwacht met een verwachte hoogte van 14,73m+ NAP bij Lobith. Deze piek passeert dinsdag het gebied van het hoogwaterschap HDSR. Met één tot twee dagen is het verhoogde water in de Lek bij Amerongen en verder westwaarts richting Schoonhoven. De verhoogde waterstanden leveren geen gevaar op voor de dijken, wel is het waterschap alert.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:51

Ik las in de liveblog dat ze bij de Waal en rijn geen problemen verwachten. Het water zal naar verwachting hetzelfde niveau bereiken als van de winter en dat kunnen de dijken aan. Alleen blijft het wel spannend wat de Maas gaat doen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:53

capopjekop schreef:
Ik las in de liveblog dat ze bij de Waal en rijn geen problemen verwachten. Het water zal naar verwachting hetzelfde niveau bereiken als van de winter en dat kunnen de dijken aan. Alleen blijft het wel spannend wat de Maas gaat doen

Het zal misschien ook schelen dat in het midden en westen van het land veel minder regen is gevallen en vandaag ook flink de zon schijnt?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:54

nee dat niet direct, maar er is veel meer plek om het water op te vangen naarmate ze verder Nederland instroomt. Daarnaast zijn er geen heuvels en bergen waar het zich doorheen moet 'persen'.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:56

Arabesk schreef:

We zijn hier in gemeente Altena bezig met de uiterwaarden ontruimen en we moeten de boten uit de havens gaan halen. De uiterwaarden lopen inmiddels al een beetje onder, terwijl ze zeggen dat het water uit Limburg pas over een week hier is..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:58

Robijntjah schreef:
Ik ga zo richting Baarlo en Kessel rijden. 2 auto's met 1.5 paards trailers beschikbaar. 0616487846

Misschien even bij 144 of dierenambu Zuid Limburg melden? Dan hebben ze mogelijk nog wel adressen waar ze per direct je hulp kunnen gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 16-07-21 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 16:58

Het gaat sneller dan verwacht. Het Maaswater was ook sneller bij Roermond en Venlo dan verwacht.

Wijk bij Duurstede meldt nu dit:

Citaat:
Het hoogheemraadschap heeft de verwachtingen over de komst van hoog water weer bijgesteld. De piek wordt inmiddels in de avond van zaterdag 17 juli bij Lobith verwacht. Deze piek passeert dan op zondagavond Amerongen, Wijk bij Duurstede en Schalkwijk. In Amerongen staat het water nu 505 boven NAP.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:07

Ik had een ander filmpje gezien van die aardverschuiving in Duitsland, maar die kan ik niet terugvinden.

Deze geeft ook aardig beeld.
Eerst hoe de boel afkalft richting mijn, vanaf ongeveer 20 seconden iets verder omhoog, in het dorp zelf.

Probeer te kijken waar de weg lag, en wat je nu ziet.
Daar is ook ongeveer anderhalve meter weg, je ziet eigenlijk alleen nog de betonnen rioolbuis die normaal gesproken dus ín de grond ligt, ónder de weg...

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/v ... e-berg-weg

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:07

Vind het zo naar voor alle mensen en dieren..... onwerkelijk. Hier is het na 40 mm gisteren gewoon weer 'droog'

Ik wil wat doen maar weet niet wat. Heb geen trailer oid. Ik ga in ieder geval geld doneren, dat is het minste wat ik kan doen....

Sterkte iedereen en top hoe iedereen met trailers, stallen en andere opvang klaarstaat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:08

Water loopt hier straat in, verwachting is goed voor ons. We hebben alles dicht, verhoogd en de paarden staan elders.

Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 17:10

Femke_Tweety schreef:
Ik had een ander filmpje gezien van die aardverschuiving in Duitsland, maar die kan ik niet terugvinden.

Deze geeft ook aardig beeld.
Eerst hoe de boel afkalft richting mijn, vanaf ongeveer 20 seconden iets verder omhoog, in het dorp zelf.

Probeer te kijken waar de weg lag, en wat je nu ziet.
Daar is ook ongeveer anderhalve meter weg, je ziet eigenlijk alleen nog de betonnen rioolbuis die normaal gesproken dus ín de grond ligt, ónder de weg...

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/v ... e-berg-weg

Echt vreselijk die beelden...