Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:42

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:57

Het is gewoon jammer dat een aantal personen het topic verpesten door vijandig te reageren, mensen schuldig te noemen en vooral te kleineren enkel omdat zij wel vlees eten, wel symphatie voor boeren tonen en gewoon nuchter denken!

Daar komt bij ze zelf niet met mooie, eerlijke oplossingen komen anders dan enkel vegetarisch..veganistisch en dierloos te worden of mogen zijn.
Dat gaat deze wereld overigens allerminst redden plus je zeer ongezonde nieuwe generaties krijgt maar dat maakt ze ook niet uit want hoe minder mensen hoe beter.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:58

1 citaat uit het bovengenoemde artikel aangezien citeren volgens de auteurswet is toegestaan neem ik aan dat dit op bokt ook mag. Als het niet zo is dan merk ik wel of het verwijderd wordr.

Citaat:
Op een bijeenkomst in september van jonge voedselexperts in Wageningen gaf een woordvoerder van Wakker Dier toe wel wat te zien in genetische modificatie van vee als dat bijvoorbeeld de noodzaak tot pijnlijk onthoornen van koeien vermindert, terwijl een jonge boer verklaarde het niet erg te vinden als 30 procent van zijn collega’s zou moeten stoppen om land terug te geven aan de natuur. Maar, stelden beiden, ‘dat krijgen we nooit verkocht aan de achterban’.

Bron: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... -landbouw/

Dit geeft wel aan waar wij het in deze discussie over hebben. Hoe enorm de maatschappij verdeelt is over dit onderwerp. Persoonlijk vind ik het vrij kwalijk dat men niet het eerlijke verhaal aan hun eigen achterban durft te verkondigen. Maar ik begrijp het ook wel. Wanneer bekend zou zijn dat een belangrijk persoon van Wakker dier onder bepaalde omstandigheden niet tegen genetisch modificeren is dan zouden de donaties opdrogen en komt er geen geld meer binnen. Dit geldt ook voor de politiek. Radicalere partijen scoren nu eenmaal beter bij de verkiezingen dan gematigde en gewogen partijen. Oneliners verkopen nu eenmaal beter dan complexe verhalen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:18

ruitje schreef:
Mensen zijn geen dieren. Dat betekent dat dieren andere rechten hebben. Zullen we gewoon even vanuit daar blijven discussiëren i.p.v. de gedachte dat het mensen zijn, word echt een onmogelijke discussie anders.

Mensen zijn wel dieren. Alleen onderscheiden wij ons omdat we onszelf beter vinden dan de rest. Puur omdat we rationeel kunnen nadenken :o
Hoe zouden mensen geen dieren zijn, terwijl we qua lichaam, hormonen en embryologisch gezien allemaal bijna exact hetzelfde zijn?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:52

Het zou jammer zijn als deze (voor mij zeer interessante) discussie verstilde doordat her en der iemand vooral wil preken in plaats van discussiëren. Daar komt je nergens mee. Godwin's wet er nog even bij en tada, de boel is weer stil. :')

De wereld veganistisch laten leven gaat niet gebeuren. Doorgaan op de huidige voet gaat ook niet gebeuren. Iets daar tussen in zal zijn waar we op uitkomen, en dat gaat echt beter lukken als we met z'n allen praten in plaats van preken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:01

ik vind het ook een interessant topic, maar ik pas er voor om voor Nazi uitgemaakt te worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:10

Ik vind het altijd zo jammer dat er zo allergisch gereageerd moet worden op bepaalde vergelijkingen. Niemand vergelijkt je met een Nazi.... Iemand heeft op zich toch best een punt, als die zegt dat het gevoelsmatig tot een ding terugbrengen van een dier waardoor er zo mee gesold wordt, doet denken aan wat de Nazi's deden -> het behandelen als dingen zonder gevoel, zonder rechten.

Als je ziet hoe dieren in kratten gesmeten worden enzo dan is dat toch gewoon zo dat zoiets soortgelijks speelt. Dan zeg je nog niet "Juval is een Nazi" ....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:31

pmarena schreef:
Ik vind het altijd zo jammer dat er zo allergisch gereageerd moet worden op bepaalde vergelijkingen. Niemand vergelijkt je met een Nazi.... Iemand heeft op zich toch best een punt, als die zegt dat het gevoelsmatig tot een ding terugbrengen van een dier waardoor er zo mee gesold wordt, doet denken aan wat de Nazi's deden -> het behandelen als dingen zonder gevoel, zonder rechten.

Als je ziet hoe dieren in kratten gesmeten worden enzo dan is dat toch gewoon zo dat zoiets soortgelijks speelt. Dan zeg je nog niet "Juval is een Nazi" ....

Jammer? Misschien wordt het voor degenen die dit soort vergelijkingen gepast vinden tijd voor een bezoekje aan Auschwitz. Echt, ongelooflijk stupide dat je dit probeert goed te praten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:35

pmarena schreef:

Ik snap het ook maar, het is niet handig, het is zo naar mijn idee alle boeren over 1 kam scheren. Maar dat krijg je als je heel fel bent tegen het eten van vlees.
Een Duister uit het nazileger kan ook zeggen, niet alle nazi's over 1 kam scheren, ik vond het vreselijk wat er gebeurde, die waren er ook.
Je werd verplicht in dienst te gaan. Zo ken ik een verhaal dat een paar Duitse soldaten een boerderij moesten onderzoeken. Een van hen vond onderduikers maar vertelde de andere dat hij niks gezien had.

Er worden door boeren zulke mooie stappen gezet. Neem het kipsterei. Ik ben dol op ei en vervang dit graag voor vlees. Bij de kipsterboeren worden de kippen 1 voor 1 rechtop gevangen. Anders is het zoveel mogelijk kippen tegelijk vangen en in kratten proppen, dan komt er zo'n 20% gewond aan bij het slachthuis.

Je betaald hiervoor zo'n 5 of misschien 10 cent per ei meer geloof ik.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:37

Achterom schreef:
pmarena schreef:

Jammer? Misschien wordt het voor degenen die dit soort vergelijkingen gepast vinden tijd voor een bezoekje aan Auschwitz. Echt, ongelooflijk stupide dat je dit probeert goed te praten.

Ja, precies. Als je beelden bekijkt van Auschwitz dat is precies hoe dieren vandaag de dag worden be(mis)handeld in de vee-industrie. Walgelijk dus.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:39

_Mir schreef:
Achterom schreef:

Ja, precies. Als je beelden bekijkt van Auschwitz dat is precies hoe dieren vandaag de dag worden be(mis)handeld in de vee-industrie. Walgelijk dus.

Ben je er al eens geweest? Zo te horen niet, omdat je het over beelden hebt. Nee, het is precies hetzelfde. Onze dieren hebben het vele malen beter.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:42

pmarena schreef:

ik had je hoger ingeschat.. jammer.

ik zal inderdaad wel overdreven allergisch reageren als de veehouderij met strafkampen of slavernij vergeleken word. Wij veehouders moeten alles maar goed vinden wat er over ons gezegd wordt want wij zijn de kampbeulen. als ik daarop reageer ben ik allergisch. het zal wel.
Mijn opa is in de oorlog gestorven door de Duitsers. Mijn vader is in een jappenkamp geboren... het raakt mij wel degelijk persoonlijk als ik met nazi's wordt vergeleken.

Ik ben veehouder, boerin, en ik zorg er voor dat er gezond en veilig (en goedkoop) voedsel in de supermarkt komt te liggen. Daarbij houd ik mij aan alle regels en sta ik dag en nacht klaar voor onze dieren. Onze koeien hebben het goed! tuurlijk valt er altijd wat te verbeteren, dat zal in elke sector zijn.
Wij werken energieneutraal en werken toe naar een kringloop.

ik ben trots op ons bedrijf en onze dieren. }:0

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:45

Zo zwaar ervaren mensen het nu eenmaal, dat ze zo'n zware vergelijking erbij halen. Niet leuk om te horen, snap ik. Maar je kan jezelf afvragen wie dan een discussie de nek omdraait: degene die een zware vergelijking maakt of degene die zegt: jouw mening mag niet geplaatst worden / wil ik niet horen.

Het is wel handig om ook het verschil te blijven zien tussen een opmerking over een deel van de vee-industrie en dat niet meteen op ieder vezel ervan te betrekken, waar het geen betrekking op heeft, want het wordt niet over de 1 of andere bokker persoonlijk gezegd toch....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:54

pmarena schreef:
... een opmerking over een deel van de vee-industrie en dat niet meteen op ieder vezel ervan te betrekken, waar het geen betrekking op heeft, want het wordt niet over de 1 of andere bokker persoonlijk gezegd toch....

En dan staat er:
Citaat:
Als je beelden bekijkt van Auschwitz dat is precies hoe dieren vandaag de dag worden be(mis)handeld in de vee-industrie

Dus deze gaat imo echt niet op PMarena :n

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:57

Dit krijg je met felle tegenstanders inderdaad, ik wil het ook vanuit hun perspectief bekijken, want er zijn nog wanpraktijken aan de gang, maar zou zelf nooit zo reageren omdat ik het een stoot onder de gordel vind naar boeren die wel graag en goed op dierenwelzijn letten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:03

Diegene heeft het toch ook niet over ieder keuterboertje?

Je kan moeilijk zeggen dat het niet waar is dat er (ook) dieren zijn die dermate slecht worden behandelt dat dit van toepassing is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 11:06

Ne vergelijk met de nazi's kan gewoon nooit, helemaal nooit.

Hoeerg je ook tegen de bio-industrie bent, als je dat doet ben je bewust aan het provoceren ipv discussiëren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:11

pmarena schreef:

Je kan moeilijk zeggen dat het niet waar is dat er (ook) dieren zijn die dermate slecht worden behandelt dat dit van toepassing is.

Ik lees geen enkele uitsluiting in het statement

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:15

Ja het is wel provocerend natuurlijk :j

Maarja als je aan wilt geven hoe erg je het vindt dat dieren als een ding gezien worden, en anderen wil laten beseffen hoe erg dat exact is, dan heb je ook weinig andere opties dan een situatie erbij halen waarin mensen op een soortgelijke manier behandeld werden.

Ik kan het ook niet helpen dat er zich toch steeds een bepaalde associatie opdrong als ik hier langs die rijtjes met barakken reed, op een afgesloten terrein, waar die nertsen in hun gevangenschap hun klöte-leventje moesten lijden om uiteindelijk door vergassing om het leven te komen.... Leuk is het niet, maar er is nu eenmaal maar 1 situatie waar ik hele sterke raakvlakken mee zie :(:)

Cer: er staan ook niet "alle zonder uitzondering" dus tja als het daar om gaat.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:18

Cer schreef:
pmarena schreef:

Ik lees geen enkele uitsluiting in het statement

Zo komt het bij mij ook over ja.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:19

Ik hoop echt dat de mods hier snel ingrijpen. Dit kan echt niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:20

pmarena schreef:
Ik kan het ook niet helpen dat er zich toch steeds een bepaalde associatie opdrong als ik hier langs die rijtjes met barakken reed, op een afgesloten terrein, waar die nertsen in hun gevangenschap hun klöte-leventje moesten lijden om uiteindelijk door vergassing om het leven te komen.... Leuk is het niet, maar er is nu eenmaal maar 1 situatie waar ik hele sterke raakvlakken mee zie :(:)

Die zijn er toch niet meer, nertsenfokkerijen?

Citaat:

Ik vind dat echt wel van belang.. en dat is niet raar want dat is op meerdere vlakken ook normaal... je scheert alle marokkanen / buitenlanders / vrachtwagenchauffeurs / wielrenners ook niet over 1 kam

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 11:22

@pemarena,
maar niet iedereen vind dat soort gelijk, ik in ieder geval niet eens misschien.

Dieren krijgen eten, krijgen medische hulp. Klimaat is precies goed.
Ze hoeven geen dwangarbeid te doen, worden niet geslagen.
En ja dat mag ik dan niet zeggen maar ze redeneren in het hier en nu, ze denken dus ook niet hoe is het met mijn familie, ojee ik word dadelijk opgegeten. Dat weten ze niet. Mensen weten dat wel dus door menselijk denken is alles van bovenstaande toch in een ander level te plaatsen.

Ja dieren zitten opgesloten, dat is zo. En uiteindelijk gaan ze dood. Dat is dan ook de enige vergelijking die er is.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:25

pmarena schreef:
Ja het is wel provocerend natuurlijk :j

Maarja als je aan wilt geven hoe erg je het vindt dat dieren als een ding gezien worden, en anderen wil laten beseffen hoe erg dat exact is, dan heb je ook weinig andere opties dan een situatie erbij halen waarin mensen op een soortgelijke manier behandeld werden.

Ik vond/vind (want buiten Nederland gaat het gewoon verder) die Nertsenboerderijen afschuwelijk. Maar maakte die vergelijking eigenlijk nooit. Wat activisten deden door ze los te gooien stond ik echt niet achter. Verandering heeft tijd nodig, soms helaas. Maar ook begrijpelijk als je aan iemands brood komt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:35

Ja dat loslaten veroorzaakte ook veel leed natuurlijk :(:)

Ik ben blij dat we als land nu eindelijk het statement gemaakt hebben dat we de nertsenhouderijen niet meer willen. Ook al hadden die mensen vast geen slechte intenties en verzorgden ze die dieren op hun manier best goed, ik vond het intens treurig.

Iemand die gewoon goed is voor zijn koetjes, die dieren staan eens wat binnen, ze staan eens wat buiten, enz. dat is van een hele andere strekking dan de nare dingen die er óók met dieren gebeuren en waarvan mensen soms niet beseffen dat het niet humaan is...tot ze zichzelf voorstellen dat ze zelf zo zouden moeten leven want als het om mensen gaat is het ineens een ander verhaal.

Ik vind dat je de discussie ook wel een beetje dichtslaat als je een ander niet laat benoemen welke stukjes van omgang met dieren, wel een beetje lijken op welke stukjes van omgang met mensen. Dan hoeft het geheel niet perfect overheen te komen toch, om dat ene stukje te benoemen?

Als het zonder zulke sterke bewoordingen kan is het fijner natuurlijk :j