Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:29

luxx schreef:
Waarom is het erg dat iemand in de bijstand wat voordeel heeft? De meeste mensen hebben het beter, en dan de happy few met zwembaden en vakantiehuizen. Je hebt er al zoveel gezeik van, mag iemand dan een voordeeltje hebben wanneer haar moeder dat wil doen? Vind trouwens ook nogal een verschil of iemand er bijvoorbeeld zwart bijwerkt en daar een volledig salaris uit heeft en het echt niet nodig heeft die bijstand, in het geval van deze dame was het dus ook niet zo dat zij de bijstand door deze hulp niet nodig had, door deze hulp zat ze wat minder in de oliebol, begrijp echt niet waarom dat erg is, buiten niet gunnen dan

Ok, iemand mag wel iedere week een tas boodschappen krijgen, maar je stelt dat zwart werken nog done is. Maar: stel nu dat de mevrouw in kwestie wekelijks € 25 aan boodschappen heeft gekregen. En we hebben een andere mevrouw die iedere week een adresje heeft om schoon te maken en daar krijgt ze € 25 voor. Wat dan? En als je dit dan wel ok vind, waar ligt dan volgens jou de grens van het zwart werken?

En in genoemde casus was het misschien niet zo dat mevrouw de bijstand niet nodig had, maar ze had wel minder bijstand nodig, want haar kosten van levensonderhoud werden immers betaald door haar moeder. Daarbij weten we nog steeds niet hoe de hoge vaste lasten van mevrouw ontstaan zijn. Of dit gaat om een dure woning, medische kosten, een dure hobby of gewoon omdat ze graag veel kleding koopt. Ik vind dat nog steeds een belangrijk gegeven om die heel erg van invloed kan zijn op het besluit

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:31

Morganlefay schreef:
Kijk dat ken ik weer :+ verwijzen naar
Voor mij een stukje logica maar er zijn hele volksstammen die hier niets van snappen.

Snap ik, maar ik probeer alleen aan te geven waarom je in een dergelijke situatie in een bezwaar de mist in zou kunnen gaan.

En verwijzen naar kan dan wel vervelend zijn, maar dat zijn de regels waar de uitkering op gebaseerd is. Dus ze zijn wel degelijk heel belangrijk.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:38

Nee hoor wat mij betreft is zwart werken prima, vaak gedaan zelf, en ook zelf mensen zwart voor mij laten werken omdat ik de sociale lasten onmogelijk kon ophoesten. Nee wat ik bedoel is dat ik wel begrijp dat wanneer iemand er zoveel naast heeft dat die gene redelijkerwijs die bijstand gewoon niet nodig heeft, dat dat aangepakt wordt, maar dat zo'n klein extraatje wat het leven van de betrokkene alleen iets prettiger maakt (wat mij betreft) door de vingers gezien wordt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:44

Devic schreef:
Morganlefay schreef:
Kijk dat ken ik weer :+ verwijzen naar
Voor mij een stukje logica maar er zijn hele volksstammen die hier niets van snappen.

Snap ik, maar ik probeer alleen aan te geven waarom je in een dergelijke situatie in een bezwaar de mist in zou kunnen gaan.

En verwijzen naar kan dan wel vervelend zijn, maar dat zijn de regels waar de uitkering op gebaseerd is. Dus ze zijn wel degelijk heel belangrijk.

Ik kan me serieus niet voorstellen hoe je het over je hart kunt verkrijgen om mensen om een klein foutje zo heel gemakkelijk het vel over de oren trekken. Dingen als een briefje niet invullen en inplaats van zo iemand te helpen met het invullen die persoon dan gewoon voor straf korten waardoor die amper nog te eten heeft. Je komt echt ontzettend kil over.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:44

geerke schreef:
De gemeente hoeft geen boete te geven,daar zijn ze vrij in.
Verder snap ik het verschil niet erg tussen naar de voedselbank gaan of het van je moeder krijgen.

Dat is niet helemaal waar, het is in de wet opgenomen (art 18a) en daarmee dus geen keuze van de gemeente, maar een plicht. Wel kan de gemeente de boete verlagen, afstemmen op de omstandigheden, of een éénmalige waarschuwing geven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:47

Devic schreef:
geerke schreef:
De gemeente hoeft geen boete te geven,daar zijn ze vrij in.
Verder snap ik het verschil niet erg tussen naar de voedselbank gaan of het van je moeder krijgen.

Dat is niet helemaal waar, het is in de wet opgenomen (art 18a) en daarmee dus geen keuze van de gemeente, maar een plicht. Wel kan de gemeente de boete verlagen, afstemmen op de omstandigheden, of een éénmalige waarschuwing geven.

Soms zou je ook gewoon eens een leer de andere kant op kunnen kijken en het gewoon niet gezien hebben.

Gini

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:49

Loretta, ik vind jou killer overkomen dan Devic. Jij staat zo gesloten tegenover eender welke andere inbreng.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:51

Loretta schreef:
Ik kan me serieus niet voorstellen hoe je het over je hart kunt verkrijgen om mensen om een klein foutje zo heel gemakkelijk het vel over de oren trekken. Dingen als een briefje niet invullen en inplaats van zo iemand te helpen met het invullen die persoon dan gewoon voor straf korten waardoor die amper nog te eten heeft. Je komt echt ontzettend kil over.

Ah, gelukkig, daar zijn de persoonlijke beschuldigingen weer. Ik begon ze al te missen. :D Ik verzin het niet, dat is letterlijk wat er in de wet staat. En ook die heb ik niet verzonnen. Maar dit zijn de feiten, als je een uitkering hebt zal je daar mee moeten dealen.

Het is niet het werk van de sociale recherche om zich daar mee bezig te houden, maar wel een hoop andere mensen die bij de sociale dienst werken. Want in tegenstelling tot wat jij denkt werken er meer mensen bij een sociale dienst dan enkel sociaal rechercheurs en wij zijn ook niet de enigen die met vervelende boodschappen of onderzoeken komen. Ik ben juist bij de sociale recherche gaan werken om me te kunnen richten op echte fraudes, grotere zaken, en niet dit soort kleine dingen. Ik heb ook geen zin om mij daar mee bezig te houden. Maar dat neemt niet weg dat het wel gedaan wordt. Het niet invullen van een briefje kan behoorlijke gevolgen hebben.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:54

Loretta schreef:
Soms zou je ook gewoon eens een leer de andere kant op kunnen kijken en het gewoon niet gezien hebben.

Nou niet dus. Want ook ons werk wordt nagekeken door controlers en boekhouders. Als een gemeente geen boetes oplegt, kan je een tik op de vingers vanuit de overheid verwachten. Dit kan ver gaan. Als de gemeente de wet niet volgens de regels uitvoert, kan dat betekenen dat je gemeente in het jaar erna minder budget toebedeeld krijgt, wat dan weer gevolgen kan hebben voor je gemeentelijk beleid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:55

Gini schreef:
Als je op voorhand afmeldt en kan aantonen dat je een sollicitatiegesprek hebt, dan zal de sociale dienst jou alleen maar succes wensen.

Dit soort dingen zijn zo vervelend. Het is niet waar. Er is dus genoeg documentatie over alle situatie waarin iemand zich keurig afmeldde met toelichting maar niet een 'succes' maar een 'als je er niet bent dan zetten we je uitkering stop' kreeg. Dat verzin ik niet, daar zijn al onderzoeken naar gedaan (ombudsman, FNV bv.)

Maar wat wel vaker gebeurt: mensen verzinnen wat volgens hun de logische gang van zaken zou moeten zijn, en concluderen dan op basis van hun eigen idee, soms misschien aangevuld met een voorbeeld uit de eigen omgeving dat het dus niet voorkomt dat er echt machtsmisbruik plaats vindt.

Maar het is er. En het is al zo vaak aangetoond en langsgekomen, voor de mensen die het volgen. Het is gewoon simpelweg NIET waar dat iedereen die in redelijkheid contact opneemt met het uwv/de sociale dienst/de gemeente ook een redelijke oplossing krijgt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:57

Devic schreef:
Ah, gelukkig, daar zijn de persoonlijke beschuldigingen weer. Ik begon ze al te missen. :D Ik verzin het niet, dat is letterlijk wat er in de wet staat. En ook die heb ik niet verzonnen.

Ik denk dat het goed is dat iedereen zich blijft afvragen of de wetten die ze uitvoeren ook goede wetten zijn. Alleen maar de regels volgen, zonder interesse in de uitwerking en of het wel rechtvaardig is of goed doet, vind ik niet voldoende eigenlijk.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:00

Loretta schreef:

Dat is niet helemaal waar, het is in de wet opgenomen (art 18a) en daarmee dus geen keuze van de gemeente, maar een plicht. Wel kan de gemeente de boete verlagen, afstemmen op de omstandigheden, of een éénmalige waarschuwing geven.[/quote]

Soms zou je ook gewoon eens een leer de andere kant op kunnen kijken en het gewoon niet gezien hebben.[/quote]

Ik heb een tem gestuurd. De bijdrages van devic zijn m.i leerzaam en objectief. Niet waar ik altijd mee eens ben, als mens of wat ik zou willen voor de maatschappij, maar toch duidelijk zoals het bij wet is.
Die van jou zijn gekleurd en op de man. Niet ok.

Gets, quote verkl**t.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:03

Shadow0 schreef:
Gini schreef:
Als je op voorhand afmeldt en kan aantonen dat je een sollicitatiegesprek hebt, dan zal de sociale dienst jou alleen maar succes wensen.

Dit soort dingen zijn zo vervelend. Het is niet waar. Er is dus genoeg documentatie over alle situatie waarin iemand zich keurig afmeldde met toelichting maar niet een 'succes' maar een 'als je er niet bent dan zetten we je uitkering stop' kreeg. Dat verzin ik niet, daar zijn al onderzoeken naar gedaan (ombudsman, FNV bv.)

Heb je percentages? Of liever zelfs de volledige onderzoeken?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:03

Shadow0 schreef:
Devic schreef:
Ah, gelukkig, daar zijn de persoonlijke beschuldigingen weer. Ik begon ze al te missen. :D Ik verzin het niet, dat is letterlijk wat er in de wet staat. En ook die heb ik niet verzonnen.

Ik denk dat het goed is dat iedereen zich blijft afvragen of de wetten die ze uitvoeren ook goede wetten zijn. Alleen maar de regels volgen, zonder interesse in de uitwerking en of het wel rechtvaardig is of goed doet, vind ik niet voldoende eigenlijk.

Dat is heel mooi verwoord. Alle regels maar volgen met de instelling regels zijn regels zonder daar nog kritische vragen over te stellen leidt ook tot weinig goeds.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:04

Maar waarom wordt er hier van uitgegaan dat mensen die in de bijstand zitten niet snappen of onthouden hoe de regels werken, ook psychisch niet in staat zijn om post te openen of formulieren in te vullen, depressief zijn, maar wel allemaal staan te springen om werk? Is dat niet net zo goed een vorm van stereotyperen als dat we denken dat alle mensen die bij de gemeente werken harteloze eikels zijn die niets liever doen dan mensen zo veel mogelijk korten en bestraffen voor nachtjes slapen bij een geliefde?

Is het echt zo raar om te denken dat de gemiddelde persoon in de bijstand zich prima voelt, voldoet aan de verplichtingen naar de gemeente, en echt wel eens "stiekem" een extraatje krijgen wat ze niet opgeven maar zich over het algemeen aan de regels houden?
Net als dat het raar lijkt te zijn de gemiddelde medewerker bij de gemeente iedereen helpt hopen dat ze snel een baan hebben, zich daarvoor in wil zetten, en gewoon z'n werk doen als ze controleren of mensen zich aan de regels houden? En dat ze ook echt wel weten dat mensen eens n extraatje krijgen, maar dat ze dat prima vinden omdat dat gewoon kan?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:04

Wat een onzin Rytir, hoop dat de moderator die de tem behandeld minder gekleurd leest als jij, heel flauw. Vind dat temmen überhaupt een zwaktebod, juuuuuf, hellup...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:06

Nope, ik vind hem terecht.

Vragen stellen over de wet.
Daar kritisch op zijn
Het er niet mee eens zijn: allemaal prima.

Maar wél op de bal en niet op de man .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:07

Shadow0 schreef:
Devic schreef:

Klopt, natuurlijk is het goed om je af te vragen of de wetten die je uitvoert goede wetten zijn. Echter: dat wil niet zeggen dat je ze dan maar niet meer uit hoeft te voeren, als je je dat afvraagt. Dit is wat er nu in de wet staat, en daar hebben we dmv onze volksvertegenwoordiging zelf voor gekozen. Wil je het anders hebben dan kun je daar een hoop aan doen (van stemmen op een partij die het anders wil tot petities tot flyers tot zelf een partij oprichten), maar dat wil niet zeggen dat nu, op dit moment, de wetten genegeerd kunnen worden.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:08

Wat is er op de man dan??

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:08

luxx schreef:

Ik denk dat als je de opmerkingen die gemaakt worden in dit topic (vooral richting Devic) terugleest dat het onmogelijk is om te ontkennen dat er ontzettend op de man gespeeld wordt.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:09

Shadow0 schreef:

Niet voldoende voor wat?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:09

Devic schreef:
luxx schreef:
Waarom is het erg dat iemand in de bijstand wat voordeel heeft? De meeste mensen hebben het beter, en dan de happy few met zwembaden en vakantiehuizen. Je hebt er al zoveel gezeik van, mag iemand dan een voordeeltje hebben wanneer haar moeder dat wil doen? Vind trouwens ook nogal een verschil of iemand er bijvoorbeeld zwart bijwerkt en daar een volledig salaris uit heeft en het echt niet nodig heeft die bijstand, in het geval van deze dame was het dus ook niet zo dat zij de bijstand door deze hulp niet nodig had, door deze hulp zat ze wat minder in de oliebol, begrijp echt niet waarom dat erg is, buiten niet gunnen dan

Ok, iemand mag wel iedere week een tas boodschappen krijgen, maar je stelt dat zwart werken nog done is. Maar: stel nu dat de mevrouw in kwestie wekelijks € 25 aan boodschappen heeft gekregen. En we hebben een andere mevrouw die iedere week een adresje heeft om schoon te maken en daar krijgt ze € 25 voor. Wat dan? En als je dit dan wel ok vind, waar ligt dan volgens jou de grens van het zwart werken?

En in genoemde casus was het misschien niet zo dat mevrouw de bijstand niet nodig had, maar ze had wel minder bijstand nodig, want haar kosten van levensonderhoud werden immers betaald door haar moeder. Daarbij weten we nog steeds niet hoe de hoge vaste lasten van mevrouw ontstaan zijn. Of dit gaat om een dure woning, medische kosten, een dure hobby of gewoon omdat ze graag veel kleding koopt. Ik vind dat nog steeds een belangrijk gegeven om die heel erg van invloed kan zijn op het besluit

Hier ben ik het helemaal mee eens. En daarom heb ik ook op de andere pagina gevraagd hoe anderen dat zien, waar trek je de grens. Waarom een tas boodschappen wel, een bijdrage niet. Ik ben namelijk echt letterlijk as we speak bezig met een opzet voor een beleidsvoorstel omtrent het giftenbeleid.
En nieuwsgierig naar de visie van anderen, want 'wij als ambtenaar' zijn er toch alleen maar op uit om zoveel mogelijk mensen te naaien :+

In het ideale plaatje heb je als gemeente beleid waarbij de klant die écht oprecht hulp nodig heeft, meer ruimte/middelen krijgt om op te krabbelen maar vormt dit zelfde beleid geen vrijbrief voor de niet-willers en fraudeurs. Maar ik vind de nuance nog lastig te vinden :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:11

Vjestagirl schreef:
luxx schreef:

Ik denk dat als je de opmerkingen die gemaakt worden in dit topic (vooral richting Devic) terugleest dat het onmogelijk is om te ontkennen dat er ontzettend op de man gespeeld wordt.

Ik ook. En dan kun je daar wel kinderachtig op reageren Luxx maar Devic komt het hier wel even vertellen en blijft netjes reageren ondanks de bak paardenshit die ze over zich heen krijgt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:15

MarcoBorsato schreef:
Ik ook. En dan kun je daar wel kinderachtig op reageren Luxx maar Devic komt het hier wel even vertellen en blijft netjes reageren ondanks de bak paardenshit die ze over zich heen krijgt.

Doet Luxx nu ook al wat verkeerd?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:15

Sirius_ schreef:
Devic schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. En daarom heb ik ook op de andere pagina gevraagd hoe anderen dat zien, waar trek je de grens. Waarom een tas boodschappen wel, een bijdrage niet. Ik ben namelijk echt letterlijk as we speak bezig met een opzet voor een beleidsvoorstel omtrent het giftenbeleid.
En nieuwsgierig naar de visie van anderen, want 'wij als ambtenaar' zijn er toch alleen maar op uit om zoveel mogelijk mensen te naaien :+

In het ideale plaatje heb je als gemeente beleid waarbij de klant die écht oprecht hulp nodig heeft, meer ruimte/middelen krijgt om op te krabbelen maar vormt dit zelfde beleid geen vrijbrief voor de niet-willers en fraudeurs. Maar ik vind de nuance nog lastig te vinden :)

Ga ik over denken.
Geen makkelijke vraag.
Kom er wél op terug!