Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnepinny

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:08

Ik krijg op deze pagina een advertentie voor D66. Ze hebben het door :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 22:15

Je ziet het ook nu hè. Denk dat veel van de stemmen die bij D66 vandaan kwamen (in peilingen) naar rechts zijn gegaan. Niet naar links in elk geval.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:17

Karl66 schreef:
Dat je als partij in de loop van de decennia andere keuzes maakt en op een gegeven moment anders tegen bijvoorbeeld een referendum aankijkt, dat kan ik juist wel waarderen. Ergens voor zijn omdat je dat nou eenmaal ooit hebt besloten en er dus niet meer over wilt nadenken, vind ik niet zo'n goede eigenschap voor een politieke partij.

Maar op dit moment proberen ze zichzelf te afficheren als de onderwijspartij. En als onderwijspartij slopen ze het speciaal onderwijs en verslechteren ze bijvoorbeeld de toegang tot het hoger onderwijs. En dat laatste is dan bijvoorbeeld niet zo erg voor hun eigen achterban, die kunnen de studie van hun kinderen wel betalen. Het gaat erom dat er een hele grote groep Nederlanders is, die dat niet kunnen. En de kinderen van die groep wordt zo de toegang tot het hoger onderwijs op z'n minst zwaar bemoeilijkt. Dat is neoliberaal beleid wat ze wel voorstaan en waar je ze op moet aanspreken. Ze zijn geen onderwijspartij. Ze zijn een partij die goed onderwijs voor de eigen groep wil en dat is wat anders.

Ik zag Kaag vanavond en zij is toch echt voor onderwijs voor iedereen, al beginnend met gratis kinderopvang, zodat bij de start kinderen al gelijke kansen hebben. Dat het niet moet uitmaken in welke wijk je woont of wat je achternaam is.
Ik vind Kaag een goed verhaal hebben en ik vind haar een fantastische sterke vrouw, waar ik misschien juist wel op wil stemmen.
Ik ben geen voorstander van referenda, dus ik ben blij dat ze dit juist hebben losgelaten.
Veel te gevaarlijk, met al die populisten tegenwoordig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 23:46

Referenda lenen zich niet voor genuanceerde beslissingen. Iets wat wel moet in de politiek.

Inderdaad veel te gevaarlijk met al die populisten. Ook geen raadgevende referenda.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 00:22

Dat is ook wel weer zo dat referenda volledig misbruikt kunnen worden. Vooral in het huidige politieke klimaat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 00:45

@Electra, maar D66 zat verdorie in de regering afgelopen 4 jaar. Wat heeft het onderwijs daar nu van gemerkt? Wat maakt dat je denkt dat het nu écht anders wordt als D66 veel zetels krijgt?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 01:47

Magrathea schreef:
@Electra, maar D66 zat verdorie in de regering afgelopen 4 jaar. Wat heeft het onderwijs daar nu van gemerkt? Wat maakt dat je denkt dat het nu écht anders wordt als D66 veel zetels krijgt?

Zij zijn natuurlijk maar een kleine partij.

Ik heb geen schoolgaande kinderen, dus ik heb het onderwijs niet heel erg in het vizier. Maar haar verhaal vond ik goed.
Zij had het ook over kamp Mora; dat D66 daar echt wat aan wil doen, maar niet voldoende medestanders voor zijn in de Kamer.
Er is echter wel hoop voor de volgende termijn. Het schijnt dat de VVD-stemmer ook vindt dat Nederland daar meer kinderen weg moet halen.

Maar we zullen het zien, als straks de debatten komen en de verschillende standpunten beter in zicht komen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 08:50

Electra, ze hebben 19 zetels en zitten in de regering. Als je dan beweert dat je een kleine partij bent, die niks gedaan kan krijgen, dan kan ik dat niet echt serieus nemen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:17

Ze hadden überhaupt nooit in deze regering moeten gaan zitten met twee christelijke partijen en de VVD, daar viel niets te winnen. Met GL erbij wat in eerste instantie de opzet was misschien nog wel, maar in deze coalitie valt nauwelijks iets te winnen voor ze

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 09:32

Alleen maar in de regering gaan zitten om het slaafje van de VVD te zijn is nou ook geen recept voor (electoraal) succes :o

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:00

We zien dat al jaren toch? Iedere partij die regeert met de VVD betaalt de prijs.

Je kan ook niet regeren en altijd vanaf de zijlijn roepen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:07

Electra63 schreef:
We zien dat al jaren toch? Iedere partij die regeert met de VVD betaalt de prijs.

Oejjj, wat een perspectief!

Ik heb respect voor GroenLinks : ze zaten vier jaar geleden aan de onderhandelingstafel, en hebben 'de poot stijf' gehouden.
Meeregeren : graag - maar niet ten koste van 'alles'.
Formeel viel het definitieve 'hier scheiden onze wegen' bij het dossier vluchtelingen
(... wie wil er politieke verantwoordelijkheid voor dingen als kamp Moria?)
maar mbt de energietransitie kwam de vvd niet over de brug, terwijl GroenLinks "gewoon" de doelstellingen van het accoord van Parijs wil halen.
(Waar de vvd ook gewoon toe verplicht is, die handtekening staat er namelijk.)

Dat vind ik niet 'blijven roepen vanaf de zijlijn', dat is je principes trouw blijven.

En er mag best 'koehandel worden bedreven', maar er zijn grenzen. (Het accoord van Parijs niet serieus nemen, bijvoorbeeld.)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 12:24

Electra63 schreef:

Dat vind ik een nogal denigerende manier van oppositie voeren :)

Regeren zou niet een doel op zich moeten zijn. Je zit daar om je idealen te verwezenlijken namens je kiezers. Niet om goede sier te maken op het bordes.

Een van de grootste problemen wat ik met dit kabinet heb is dat ze er met zo'n enorm dichtgetimmerd regeerakkoord in zijn gegaan dat er 0,0 ruimte was voor eigen inbreng van de coalitie-kamerleden. Ze kregen op vrijdag vanuit het coalitieoverleg te horen welke moties voor en tegen gestemd diende te worden en dat was dat :o Dit alles op basis van het regeerakkoord en niet vanuit de eigen idealen van de partijen. En dat terwijl D66 een paar ministersposities invulde waar ze echt hadden kunnen shinen! OCW en Binnenlandse zaken hadden echt D66 powerhouses kunnen worden. Nu heb ik gehoord van een plan voor democratische vernieuwing vanuit Kasja Ollongren, wat mooi klonk, ik weet niet of dat in een lade is verdwenen of dat dat nog gaat komen want het is alweer even geleden... Maar ik kan als persoon die heeft gestudeerd en in het hoger onderwijs heeft gewerkt in deze kabinetsperiode kan ik echt niks noemen wat dit kabinet voor de studenten en docenten heeft gedaan -O- Als iemand mij kan verlichten, graag. (En dan heb ik het trouwens over substantiële verbeteringen, niet het magere bedragje dat afstudeerders toegestopt hebben gekregen n.a.v. covid)

Nogmaals de vraag: wat heeft de D66-kiezer nou echt overgehouden aan kabinetsdeelname van D66?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:57

Ik ben geen D66-stemmer.
Ik denk ook dat de D66-stemmer niet tevreden is over het gevoerde beleid. Immers D66 is flink gezakt in de peilingen.

Klaver vind ik een goede partijleider. Ik vind GL juist een hele goede oppositiepartij met best veel invloed, maar zal niet snel in een regering komen, omdat sommige standpunten te ver afstaan van andere partijen.

En je zal toch water bij de wijn moeten doen om een regering te kunnen vormen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 13:28

Water bij de wijn - uiteraard, maar niet op je kernwaarden, zou je denken. Dan maar niet regeren.

Janneke verwoordt het goed, wel klopt het statement over Parijs niet. GL heeft met veel bombarie de klimaatwet aangekondigd, terwijl is berekend dat deze niet de Parijsdoelen gaat halen. Gewoon niet. Dan kun je het mooi hebben over compromissen, polderen, water bij de wijn etc. maar dat we de Parijsdoelen moeten halen is niet een punt van discussie. Ook voor de VVD niet als we hun partijprogramma moeten geloven. En zelfs al heeft de VVD er wat op tegen: Nederland heeft zich hier gewoon aan gecommitteerd, het Urgendavonnis liet er geen twijfel over bestaan, dit moet gewoon gebeuren. En zelfs Groenlinks gaat nu akkoord met minder :(

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 16:01

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 16:33

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:10

Ik betwijfel het eigenlijk. Volgens mij zijn de meeste mensen relatief keuzevast en de meeste nieuwe partijen zijn best onbekend voor de meeste Nederlanders, toch? Je zal toch minimaal zo'n 70k stemmen moeten bemachtigen wil je in de tweede kamer komen (althans, dat was het aantal stemmen benodigd voor 1 zetel bij de vorige verkiezingen). Maar verbeter me gerust als ik het verkeerd zie :j

Edit: al klinkt die schenking van 10.000 van de feestpartij wel leuk :')
maar vast niet realistisch

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 18:53

Vorige verkiezingen waren het er 28, die hebben ook niet allemaal een zetel gekregen :))
En een partij als Jezus Leeft doet het vooral om het woord van Jezus te verspreiden middels een plekje op politieke reclameborden (wat op zich een creatief idee is) maar die hebben absoluut geen ambitie om de Kamer in te gaan.
Ik ben wel benieuwd naar of en welke nieuwelingen erbij gaan komen na maart.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:50

Ik vind NLBeter wel interessant, maar dat is ook beroepsdeformatie vanuit m'n werk in de zorg. Moet me nog in de andere punten van de partij verdiepen.

Edit: oh, daar valt niet zoveel te bestuderen. :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:01

juval schreef:
Loretta schreef:

:=
oef, dat is veel. ben heeel benieuwd. Zal een lekkere chaos in de kamer worden, stel dat ze allemaal een (paar) zetel(s) bemachtigen.

Dan nog zullen er maar 4 partijen gaan regeren. Of een coalitie vormen van 76 zetels

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:57

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 00:01

... dat wordt een lang stembiljet.

Nu ja, wie op de 'gebruikelijke' partijen wil stemmen kan vooraan/ links terecht.
(Links :) is hier geen politieke uitspraak :o maar 'slechts' de aanduiding van 'we lezen van links naar rechts'.)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 10:55

Kreeg dit vandaag toegestuurd, voor de liefhebber! Interessant hoeveel twintigers de pvda hoog op de lijst zet.

Afbeelding

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:00

Ik heb even snel door de lijst gescrold en ga er maar vanuit dan van die 37 partijen er 22 niet in de kamer gaan komen. Dus het aantal partijen in de kamer zal redelijk vergelijkbaar met nu zijn, nu hebben we 13 partijen in de kamer.