Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:36

Cer schreef:
Ligt het aan mij of heb ik alleen het idee dat er een beetje .. gezocht wordt naar confrontatie? En hoe makkelijk daar blijkbaar op ingegaan wordt?

:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:39

elnienjo schreef:
Ik voel mij verbonden met de VOC Nederlanders, de ontdekkingsreizigers en kolonisten.
Ook al heb ik bij mijn weten geen voorouders die daar deel van uit maakten.
Maar dát is de collectieve geschiedenis waar ik voor wil kunnen staan. Dat was nog 'n trots Nederland.

Dat staat je vrij en daarmee pas je goed in het promotie filmpje van Baudet die daar voor zijn partij reclame mee maakt. :j

Slavernij kwam erg veel voor bij de VOC
https://historiek.net/de-slavernij-onde ... iek/50611/

Heb je daar dan geen moeite me Elnienjo?
Ik wel nl, ook als ik het plaats in die tijd van de geschiedenis .

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:40

elnienjo schreef:
Het gaat om het hier en het nu.
Wat moslims achter de voordeur doen boeit me niet, zolang de maatschappij maar westers blijft.
De Chinezen doen dat een stuk beter. Ze schijnen het slechtst geintegreerd te zijn, maar ze hebben geen grote mond over wat er hier allemaal anders moet volgens hun levensvisie. Ze hebben volgens mij zo'n beetje alle snackbars overgenomen en serveren de Nederlanders hun kroketjes en frikandellen zoals we ze graag hebben.

Hier ging het om het hier en nu en nu gaat het om ons koloniaal verleden.... Wat is het nou? :P

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:41

Cer schreef:
Cer schreef:
Ligt het aan mij of heb ik alleen het idee dat er een beetje .. gezocht wordt naar confrontatie? En hoe makkelijk daar blijkbaar op ingegaan wordt?

Veel mensen hier lijken het niet gewent te zijn dat er gefronst en gereageerd word op uitspraken die eigenlijk echt niet door de beugel kunnen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:41

Quebelle schreef:
Ik blijf het knap vinden op bokt, hoe keer op keer topics over racisme of zp worden aangemaakt, en waar eigenlijk keer op keer (zogoed als) alleen maar witte nl'se vrouwen even racisme gaan bespreken en bepalen wat wel en niet waar is en hoe niet-witte mensen zich wel aanstellen en 'iedereen wel eens gediscrimineerd wordt' :+ _O-

Je zou maar man en niet wit zijn....

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:42

Cer schreef:
Cer schreef:

Goed punt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:43

Het is helemaal niet gek om trots te zijn op bepaalde VOC elementen. Het enorm ontwikkelde bouwen van schepen, de kennis over scheepvaart en de handelsgeest zijn wel echte dingen die de Nederlandse cultuur bepaald hebben. Denk bijvoorbeeld alleen al aan het uiterlijk van vele (hanze)steden. En aan hoeveel vreemde talen wij gemiddeld wel niet spreken. Ook veel dingen in mijn studie komen bijvoorbeeld terug uit de VOC tijd. Denk aan veel kunst, literatuur etc. We gaan toch ook niet opeens alle kunstenaars uit die tijd verketteren. Die konden alleen maar floreren omdat die tijd zo "rijk" was. Waardoor mensen geld hadden voor kunst.

Dat betekent niet dat je dan ook per se alle slechte dingen ondersteunt. Zoals slavernij, uitbuiting van mensen en het uitmoorden van hele mensen. Net als dat Amerikanen trots zijn op het land dat ze "veroverd" hebben. Daar kleeft ook bloed aan. Maar de gehele cultuur is zowat op die "trots" gebouwd. Kijk maar naar de enorme denkwijze wat betreft eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 16-09-20 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:43

FiveSports schreef:
Quebelle schreef:
Ik blijf het knap vinden op bokt, hoe keer op keer topics over racisme of zp worden aangemaakt, en waar eigenlijk keer op keer (zogoed als) alleen maar witte nl'se vrouwen even racisme gaan bespreken en bepalen wat wel en niet waar is en hoe niet-witte mensen zich wel aanstellen en 'iedereen wel eens gediscrimineerd wordt' :+ _O-

Je zou maar even over de 'zo goed als' lezen. Het is geen geheim dat meer dan de helft van bokt witte nederlandse vrouwen zijn.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:45

pien_2010 schreef:
elnienjo schreef:
Ik voel mij verbonden met de VOC Nederlanders, de ontdekkingsreizigers en kolonisten.
Maar dát is de collectieve geschiedenis waar ik voor wil kunnen staan. Dat was nog 'n trots Nederland.

Dat staat je vrij en daarmee pas je goed in het promotie filmpje van Baudet die daar voor zijn partij reclame mee maakt. :j

Maar je mag toch trots zijn op je land/afkomst zonder dat je daarmee die dingen meteen goedkeurt? Ik ben ontzettend trots om Belg te zijn. Op ons wereldrecordje tijd zonder regering, het feit hoe we alles in het rond kunnen jongleren en toch erin slagen alles draaiende te houde. Ik ben trots op hoe ons systeem werkt, dat zijn best doet om de mindere op te vangen ook al vangen we daarmee de profiteurs op. Ik ben ontzettend trots op hoe we hier Carnaval vieren, of dat we terug gaan naar de Kelten :Y) Op de Congo ben ik dan als Belg niet trots, en dat is een ongelooflijk pijnlijk stukje geschiedenis, maar ik ken nog genoeg oudere die daar nog lang gewoond hebben en ook daar weer goeie dingen hebben meegemaakt. Geschiedenis kan je nu eenmaal niet veranderen, maar je moet het in zijn context bekijken. Als ik zeg dat ik trots ben om Belg te zien ga ik het koloniaal verleden niet goedkeuren. Maar ik wil wel graag trots zijn op mijn land

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:45

Jup, blijkbaar gaat het toch om het opzoeken van confrontatie en het daartegenin gaan :j

Citaat:
Veel mensen hier lijken het niet gewent te zijn dat er gefronst en gereageerd word op uitspraken die eigenlijk echt niet door de beugel kunnen.

Wil je misschien niet zo generaliseren?

En dan, het gaat hier best aardig, totdat 1 persoon iets schrijft waarvan je mijlenver ziet aankomen dat het reacties gaat opwekken.. en inderdaad, alleen op dat bericht wordt gereageerd.. :j
What if.. dat soort berichten die je niet zinnen, en door het hele topic staan, genegeerd worden? Maar dat lukt dan toch ook niet op de 1 of andere manier... En dan gaat het topic langzaamaan weer terug naar 'lichtelijk vijandig' en dan golft het weer terug naar 'redelijk gemiddeld' etc etc...

Waarbij tot dit punt 1 bericht 'kantje boord' was, en daartegenover nu dus alweer een aantal richting wat pittiger...

Citaat:
Goed punt.

Dat weet ik niet, maar op dit moment is het wel opvallend :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:48

Mindim schreef:
Electra63 schreef:
Ze heeft natuurlijk gelijk.

Er zijn allerlei cijfers en feiten bekend, dar bijv. mensen met een buitenlandse naam moeilijker aan een stageplaats of werk komen.

Direct reageren bokkers dan met opmerkingen dat ze wel buitenlanders kennen die een baan hebben of zelf ook weleens zijn afgewezen bij een sollicitatie. Het is het ontkennen van een probleem, door mensen die dit zelf zo niet ervaren.

Ja maar....... dat is zo'n dooddoener.

Een deel van de bokkers heeft weinig inlevingsvermogen in de problemen van anderen.

Weet je, als het niet in je straatje past is het al gauw weinig inlevensvermogen, racistisch, beledigend, haat zaaiend, discriminerend, iets om verschrikkelijk lacherig over te doen. De mensen in kwestie ken je echter alleen van bokt, dus eigenlijk weet je bar weinig over hoe die mensen in het dagelijks leven met andere mensen om gaan.
Het probleem is echter dat een groot deel van Nederland niet in jullie hoek staat, wil je die mee krijgen en anders laten kijken naar de situatie, dan kan je daar beter gewoon een open gesprek mee voeren. Dan werkt vinger wijzen, ze voor racist en van alles uitmaken alleen maar averechts. Lacherig doen over diezelfde mensen heeft hetzelfde averechtse effect. Vijandigheid helpt niet en maakt alles alleen maar erger. Totaal geen begrip tonen helpt ook niet. Dan heb je er zelf misschien lol om en denk je dat je de situatie helpt, maar dat doe je dus niet. Mensen gaan zo alleen maar hun kont tegen de krib gooien.

Jij zou zo eens moeten reageren op ronduit racistische of beledigende berichten op Bokt.

Jij bent nergens tegen of voor, maar afstand nemen van bepaalde opmerkingen doe je ook niet.
Je reageert alleen op de bokkers die tegengas geven op de beledigende berichten.

Juist als je er zo neutraal in staat, zou je ook daar eens op kunnen reageren. ;)
Maar dat zie ik nooit..... dat vind ik dan weer jammer.

Het heeft niets met in mijn straatje passen. Er zijn hier berichten die discriminerend zijn.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 16-09-20 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:49

Misschien dat we allemaal eens vooruit moeten kijken, ipv terug kijken op het verleden. Iedereen die nu rondloopt kan niets aan wat er toen is gebeurd, tevens heeft niemand die slavernij ondergaan momenteel. Dan kun je daar nog steeds over heen en weer bakkeleien, het maakt het niet ongedaan.

Ook was niet alleen Nederland hier aan schuldig, maar heel veel landen in Europa en ook de afrikanen zelf die maar al te graag mensen uit hun land ronselden om te verkopen aan de blanken.

Moet je het promoten, nee, moet je het verstoppen en weghalen, nee ook niet. We moeten er alleen samen mee omgaan en dat doen we niet al te best en daar zijn beide partijen schuldig aan. Ik denk ook dat het allemaal niet vrij vlot anders gaat worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:52

FiveSports schreef:
Quebelle schreef:

Sterkte ;)
Je moet maar zo denken, ze weten niet beter :D

Cer

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:52

"ze" weten niet beter? Wie bedoel je daarmee? :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:54

Cer schreef:
"ze" weten niet beter? Wie bedoel je daarmee? :)

Wie denk je?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 12:59

Electra63 schreef:
Wie denk je?

Ja, dan zou ik het niet vragen.. maar maakt niet uit.. :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:00

pien_2010 schreef:
elnienjo schreef:

Terechte opmerking.
Ik krijg soms de indruk dat mensen vinden dat hun geschiedenis afgepakt wordt zodra de keerzijde van (bijvoorbeeld) de Gouden Eeuw aan de orde wordt gesteld. Wat onzin is. Je kunt je de geschiedenis niet toe-eigenen. Je kunt de negatieve kanten niet wegrelativeren.
Ik vind ook dat men vaak nogal selectief trots is op 'zijn' (of haar) geschiedenis. Die trots heeft vaak vooral betrekking op macht en rijkdom, en veel minder op niet-materiele zaken als grondrechten, gelijkheidsbeginsel, kiesrecht etc. Tolerantie als typisch Nederlandse waarde, daar hoor je ook nooit meer over. Benieuwd hoe dat nou komt ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:01

Electra63 schreef:
Jij zou zo eens moeten reageren op ronduit racistische of beledigende berichten op Bokt.

Jij bent nergens tegen of voor, maar afstand nemen van bepaalde opmerkingen doe je ook niet.
Je reageert alleen op de bokkers die tegengas geven op de beledigende berichten.

Juist als je er zo neutraal in staat, zou je ook daar eens op kunnen reageren. ;)
Maar dat zie ik nooit..... dat vind ik dan weer jammer.

Het heeft niets met in mijn straatje passen. Er zijn hier berichten die discriminerend zijn.

Waarom moet ik toch in een hokje Electra63.

Als je mijn posts hier eens doorleest zie je dat ik van beide kampen wat vind en dat ook uitspreek.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:01

Je kan best trots zijn op je land, als Belg is dat altijd lastig - maar je kan niet trots zijn op je koliniaal verleden en alle verschrikkelijke dingen die daar gebeurd zijn en alleen eruit halen wat je wel goed vind. Die dingen zijn verbonden. Dat is als een grote fan zijn van Hitler's schilderkunst maar compleet negeren wat die man in gang heeft gezet. Of Leopold II aanprijzen voor Oostende terwijl hij zoveel verschrikkelijke dingen in de Congo heeft gedaan.

Er zit een verschil in trots zijn omwille van de Rode Duivels, of het Oranje Elftal, en trots zijn op een verleden waar de verschrikking niet van weggetrokken kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:05

Askja schreef:
Terechte opmerking.
Ik krijg soms de indruk dat mensen vinden dat hun geschiedenis afgepakt wordt zodra de keerzijde van (bijvoorbeeld) de Gouden Eeuw aan de orde wordt gesteld. Wat onzin is. Je kunt je de geschiedenis niet toe-eigenen. Je kunt de negatieve kanten niet wegrelativeren.
Ik vind ook dat men vaak nogal selectief trots is op 'zijn' (of haar) geschiedenis. Die trots heeft vaak vooral betrekking op macht en rijkdom, en veel minder op niet-materiele zaken als grondrechten, gelijkheidsbeginsel, kiesrecht etc. Tolerantie als typisch Nederlandse waarde, daar hoor je ook nooit meer over. Benieuwd hoe dat nou komt ...

Iedereen leert toch op school over de slavernij, het is niet geheel onbekend hoor. En nee, je moet de negatieve kanten niet weg relativeren, je hoeft ze ook niet constant uit te lichten. En voel ik me er verantwoordelijk voor, nee, absoluut niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:07

Slavernij kwam voor ja, bij de Vikingen had je ook slaven bijv. Zullen die Noren daar nu nog wakker van liggen? Was 700 voor Christus ofzo!?

Ik vind het knap dat elnienjo het uit houd tussen al die zeur zeikerds hier die je graag het stempel racist en rechts geven als jij gewoon jouw mening uit.
Vraag me af onder welk kopje die moraalridders hier zichzelf scharen. Lekker blijven door zagen mensen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:11

Maar alles is toch in ontwikkeling? Ik vind de vergelijking met Hitler niet helemaal opgaan overigens..

Ik vind zelf 'trots' op een verleden (hoe dan ook) lastig, want ik was er niet bij.. maar ik vind wel dat de wereld nu eenmaal op een bepaalde manier de geschiedenis is doorgegaan, wat uiteindelijk heeft geleid tot het nu.. en lering uit het verleden trekkende hoop ik dat de toekomst steeds weer een beetje beter wordt. (maar gezien hoe makkelijk sommige mensen ontvlammen heb ik er een hard hoofd in dat men bijvoorbeeld op het gebied van conflicten werkelijk geleerd heeft)

Maar wat nu soms gesuggereerd wordt is dat je het verleden kompleet moet negeren of uitwissen (of altijd afbranden).. Terwijl je er ook neutraal in kunt staan denk ik... Ja dat is gebeurd, nee dat is niet oke, dat willen we niet meer. Maar er zijn nu eenmaal veel ondekkingen gedaan, moeten we die dan ook ontkennen? Dat is niet wat er bedoeld wordt denk ik? Of wel?
Soms is het 1 inherent aan het ander....
Ik hoop een fictief voorbeeld (maar dat zal wel niet) stel dat er 100 jaar geleden een fantastisch medicijn is ontwikkeld wat echt levens redt maar het is op niet zo'n nette manier ontwikkeld.. Negeren we nú dan dat hele medicijn of zeggen we 'dit medicijn werkt, het is er nu eenmaal, maar in het vervolg gaan we dat nooit meer zo doen, want dat is niet nodig, we kunnen dat op een andere manier doen'..

Dus ja er zijn vreselijke dingen gebeurd (en die gebeuren nog steeds, wat doen 'we' daar collectief aan?) maar uiteindelijk moet men verder.. denk ik?

Oh, bericht gemist van Popstra.. Ook iets met toon en muziek..

Is dat trouwens een algemene manier van communiceren of is dat alleen online of alleen bij bepaalde onderwerpen? Ik vraag me dat dan weer af :)
Laatst bijgewerkt door Cer op 16-09-20 13:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:12

Quebelle schreef:
Je kan best trots zijn op je land, als Belg is dat altijd lastig - maar je kan niet trots zijn op je koliniaal verleden en alle verschrikkelijke dingen die daar gebeurd zijn en alleen eruit halen wat je wel goed vind. Die dingen zijn verbonden.

Onzin, als je zegt dat je trots bent op wat NL heeft bereikt in die tijd dan kan dat alleen over de positieve dingen gaan. Anders kan je nergens meer trots op zijn want alles heeft ook een negatieve kant.

Dat jij die dingen niet los kan zien wil nog niet zeggen dat andere mensen dat ook niet kunnen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:14

Mindim schreef:
Askja schreef:
Terechte opmerking.

Iedereen leert toch op school over de slavernij, het is niet geheel onbekend hoor. En nee, je moet de negatieve kanten niet weg relativeren, je hoeft ze ook niet constant uit te lichten. En voel ik me er verantwoordelijk voor, nee, absoluut niet.

Je zou verbazen hoe weinig daar soms over gepraat word, ik kreeg bvb nooit geen geschiedenisles over ons koloniaal verleden in Congo en ik ben een midden twintiger, dus erg lang is dat ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:20

Cer schreef:
Maar alles is toch in ontwikkeling? Ik vind de vergelijking met Hitler niet helemaal opgaan overigens..

Ik vind zelf 'trots' op een verleden (hoe dan ook) lastig, want ik was er niet bij.. maar ik vind wel dat de wereld nu eenmaal op een bepaalde manier de geschiedenis is doorgegaan, wat uiteindelijk heeft geleid tot het nu.. en lering uit het verleden trekkende hoop ik dat de toekomst steeds weer een beetje beter wordt. (maar gezien hoe makkelijk sommige mensen ontvlammen heb ik er een hard hoofd in dat men bijvoorbeeld op het gebied van conflicten werkelijk geleerd heeft)

Maar wat nu soms gesuggereerd wordt is dat je het verleden kompleet moet negeren of uitwissen (of altijd afbranden).. Terwijl je er ook neutraal in kunt staan denk ik... Ja dat is gebeurd, nee dat is niet oke, dat willen we niet meer. Maar er zijn nu eenmaal veel ondekkingen gedaan, moeten we die dan ook ontkennen? Dat is niet wat er bedoeld wordt denk ik? Of wel?
Soms is het 1 inherent aan het ander....
Ik hoop een fictief voorbeeld (maar dat zal wel niet) stel dat er 100 jaar geleden een fantastisch medicijn is ontwikkeld wat echt levens redt maar het is op niet zo'n nette manier ontwikkeld.. Negeren we nú dan dat hele medicijn of zeggen we 'dit medicijn werkt, het is er nu eenmaal, maar in het vervolg gaan we dat nooit meer zo doen, want dat is niet nodig, we kunnen dat op een andere manier doen'..

Dus ja er zijn vreselijke dingen gebeurd (en die gebeuren nog steeds, wat doen 'we' daar collectief aan?) maar uiteindelijk moet men verder.. denk ik?

Oh, bericht gemist van Popstra.. Ook iets met toon en muziek..

Is dat trouwens een algemene manier van communiceren of is dat alleen online of alleen bij bepaalde onderwerpen? Ik vraag me dat dan weer af :)

We gebruiken nog dagelijks dingen wat in den beginsel door de VOC werd ingevoerd.