Cer schreef:Ligt het aan mij of heb ik alleen het idee dat er een beetje .. gezocht wordt naar confrontatie? En hoe makkelijk daar blijkbaar op ingegaan wordt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elnienjo schreef:Ik voel mij verbonden met de VOC Nederlanders, de ontdekkingsreizigers en kolonisten.
Ook al heb ik bij mijn weten geen voorouders die daar deel van uit maakten.
Maar dát is de collectieve geschiedenis waar ik voor wil kunnen staan. Dat was nog 'n trots Nederland.
elnienjo schreef:Het gaat om het hier en het nu.
Wat moslims achter de voordeur doen boeit me niet, zolang de maatschappij maar westers blijft.
De Chinezen doen dat een stuk beter. Ze schijnen het slechtst geintegreerd te zijn, maar ze hebben geen grote mond over wat er hier allemaal anders moet volgens hun levensvisie. Ze hebben volgens mij zo'n beetje alle snackbars overgenomen en serveren de Nederlanders hun kroketjes en frikandellen zoals we ze graag hebben.
Cer schreef:Cer schreef:Ligt het aan mij of heb ik alleen het idee dat er een beetje .. gezocht wordt naar confrontatie? En hoe makkelijk daar blijkbaar op ingegaan wordt?
Quebelle schreef:Ik blijf het knap vinden op bokt, hoe keer op keer topics over racisme of zp worden aangemaakt, en waar eigenlijk keer op keer (zogoed als) alleen maar witte nl'se vrouwen even racisme gaan bespreken en bepalen wat wel en niet waar is en hoe niet-witte mensen zich wel aanstellen en 'iedereen wel eens gediscrimineerd wordt'![]()
FiveSports schreef:Quebelle schreef:Ik blijf het knap vinden op bokt, hoe keer op keer topics over racisme of zp worden aangemaakt, en waar eigenlijk keer op keer (zogoed als) alleen maar witte nl'se vrouwen even racisme gaan bespreken en bepalen wat wel en niet waar is en hoe niet-witte mensen zich wel aanstellen en 'iedereen wel eens gediscrimineerd wordt'![]()
Je zou maar man en niet wit zijn....
pien_2010 schreef:elnienjo schreef:Ik voel mij verbonden met de VOC Nederlanders, de ontdekkingsreizigers en kolonisten.
Maar dát is de collectieve geschiedenis waar ik voor wil kunnen staan. Dat was nog 'n trots Nederland.
Dat staat je vrij en daarmee pas je goed in het promotie filmpje van Baudet die daar voor zijn partij reclame mee maakt.![]()
Slavernij kwam erg veel voor bij de VOC
https://historiek.net/de-slavernij-onde ... iek/50611/
Heb je daar dan geen moeite me Elnienjo?
Ik wel nl, ook als ik het plaats in die tijd van de geschiedenis .
Citaat:Veel mensen hier lijken het niet gewent te zijn dat er gefronst en gereageerd word op uitspraken die eigenlijk echt niet door de beugel kunnen.
Citaat:Goed punt.
Mindim schreef:Electra63 schreef:Ze heeft natuurlijk gelijk.
Er zijn allerlei cijfers en feiten bekend, dar bijv. mensen met een buitenlandse naam moeilijker aan een stageplaats of werk komen.
Direct reageren bokkers dan met opmerkingen dat ze wel buitenlanders kennen die een baan hebben of zelf ook weleens zijn afgewezen bij een sollicitatie. Het is het ontkennen van een probleem, door mensen die dit zelf zo niet ervaren.
Ja maar....... dat is zo'n dooddoener.
Een deel van de bokkers heeft weinig inlevingsvermogen in de problemen van anderen.
Weet je, als het niet in je straatje past is het al gauw weinig inlevensvermogen, racistisch, beledigend, haat zaaiend, discriminerend, iets om verschrikkelijk lacherig over te doen. De mensen in kwestie ken je echter alleen van bokt, dus eigenlijk weet je bar weinig over hoe die mensen in het dagelijks leven met andere mensen om gaan.
Het probleem is echter dat een groot deel van Nederland niet in jullie hoek staat, wil je die mee krijgen en anders laten kijken naar de situatie, dan kan je daar beter gewoon een open gesprek mee voeren. Dan werkt vinger wijzen, ze voor racist en van alles uitmaken alleen maar averechts. Lacherig doen over diezelfde mensen heeft hetzelfde averechtse effect. Vijandigheid helpt niet en maakt alles alleen maar erger. Totaal geen begrip tonen helpt ook niet. Dan heb je er zelf misschien lol om en denk je dat je de situatie helpt, maar dat doe je dus niet. Mensen gaan zo alleen maar hun kont tegen de krib gooien.
FiveSports schreef:Quebelle schreef:Ik blijf het knap vinden op bokt, hoe keer op keer topics over racisme of zp worden aangemaakt, en waar eigenlijk keer op keer (zogoed als) alleen maar witte nl'se vrouwen even racisme gaan bespreken en bepalen wat wel en niet waar is en hoe niet-witte mensen zich wel aanstellen en 'iedereen wel eens gediscrimineerd wordt'![]()
Je zou maar man en niet wit zijn....
pien_2010 schreef:elnienjo schreef:Ik voel mij verbonden met de VOC Nederlanders, de ontdekkingsreizigers en kolonisten.
Dat staat je vrij en daarmee pas je goed in het promotie filmpje van Baudet die daar voor zijn partij reclame mee maakt.![]()
Slavernij kwam erg veel voor bij de VOC
https://historiek.net/de-slavernij-onde ... iek/50611/
Heb je daar dan geen moeite me Elnienjo?
Ik wel nl, ook als ik het plaats in die tijd van de geschiedenis .
Electra63 schreef:Jij zou zo eens moeten reageren op ronduit racistische of beledigende berichten op Bokt.
Jij bent nergens tegen of voor, maar afstand nemen van bepaalde opmerkingen doe je ook niet.
Je reageert alleen op de bokkers die tegengas geven op de beledigende berichten.
Juist als je er zo neutraal in staat, zou je ook daar eens op kunnen reageren.![]()
Maar dat zie ik nooit..... dat vind ik dan weer jammer.
Het heeft niets met in mijn straatje passen. Er zijn hier berichten die discriminerend zijn.
Askja schreef:Terechte opmerking.
Ik krijg soms de indruk dat mensen vinden dat hun geschiedenis afgepakt wordt zodra de keerzijde van (bijvoorbeeld) de Gouden Eeuw aan de orde wordt gesteld. Wat onzin is. Je kunt je de geschiedenis niet toe-eigenen. Je kunt de negatieve kanten niet wegrelativeren.
Ik vind ook dat men vaak nogal selectief trots is op 'zijn' (of haar) geschiedenis. Die trots heeft vaak vooral betrekking op macht en rijkdom, en veel minder op niet-materiele zaken als grondrechten, gelijkheidsbeginsel, kiesrecht etc. Tolerantie als typisch Nederlandse waarde, daar hoor je ook nooit meer over. Benieuwd hoe dat nou komt ...
Quebelle schreef:Je kan best trots zijn op je land, als Belg is dat altijd lastig - maar je kan niet trots zijn op je koliniaal verleden en alle verschrikkelijke dingen die daar gebeurd zijn en alleen eruit halen wat je wel goed vind. Die dingen zijn verbonden.
Mindim schreef:Askja schreef:Terechte opmerking.
Ik krijg soms de indruk dat mensen vinden dat hun geschiedenis afgepakt wordt zodra de keerzijde van (bijvoorbeeld) de Gouden Eeuw aan de orde wordt gesteld. Wat onzin is. Je kunt je de geschiedenis niet toe-eigenen. Je kunt de negatieve kanten niet wegrelativeren.
Ik vind ook dat men vaak nogal selectief trots is op 'zijn' (of haar) geschiedenis. Die trots heeft vaak vooral betrekking op macht en rijkdom, en veel minder op niet-materiele zaken als grondrechten, gelijkheidsbeginsel, kiesrecht etc. Tolerantie als typisch Nederlandse waarde, daar hoor je ook nooit meer over. Benieuwd hoe dat nou komt ...
Iedereen leert toch op school over de slavernij, het is niet geheel onbekend hoor. En nee, je moet de negatieve kanten niet weg relativeren, je hoeft ze ook niet constant uit te lichten. En voel ik me er verantwoordelijk voor, nee, absoluut niet.
Cer schreef:Maar alles is toch in ontwikkeling? Ik vind de vergelijking met Hitler niet helemaal opgaan overigens..
Ik vind zelf 'trots' op een verleden (hoe dan ook) lastig, want ik was er niet bij.. maar ik vind wel dat de wereld nu eenmaal op een bepaalde manier de geschiedenis is doorgegaan, wat uiteindelijk heeft geleid tot het nu.. en lering uit het verleden trekkende hoop ik dat de toekomst steeds weer een beetje beter wordt. (maar gezien hoe makkelijk sommige mensen ontvlammen heb ik er een hard hoofd in dat men bijvoorbeeld op het gebied van conflicten werkelijk geleerd heeft)
Maar wat nu soms gesuggereerd wordt is dat je het verleden kompleet moet negeren of uitwissen (of altijd afbranden).. Terwijl je er ook neutraal in kunt staan denk ik... Ja dat is gebeurd, nee dat is niet oke, dat willen we niet meer. Maar er zijn nu eenmaal veel ondekkingen gedaan, moeten we die dan ook ontkennen? Dat is niet wat er bedoeld wordt denk ik? Of wel?
Soms is het 1 inherent aan het ander....
Ik hoop een fictief voorbeeld (maar dat zal wel niet) stel dat er 100 jaar geleden een fantastisch medicijn is ontwikkeld wat echt levens redt maar het is op niet zo'n nette manier ontwikkeld.. Negeren we nú dan dat hele medicijn of zeggen we 'dit medicijn werkt, het is er nu eenmaal, maar in het vervolg gaan we dat nooit meer zo doen, want dat is niet nodig, we kunnen dat op een andere manier doen'..
Dus ja er zijn vreselijke dingen gebeurd (en die gebeuren nog steeds, wat doen 'we' daar collectief aan?) maar uiteindelijk moet men verder.. denk ik?
Oh, bericht gemist van Popstra.. Ook iets met toon en muziek..
Is dat trouwens een algemene manier van communiceren of is dat alleen online of alleen bij bepaalde onderwerpen? Ik vraag me dat dan weer af