Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:50

Ik doe inderdaad ook aan profileren door niet na lunchtijd door Frankrijk te willen fietsen ivm hoog percentage automobilisten met alcohol.
Vraag is of dat verstandig is of discriminatie. Sommige dingen zijn best lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:00

Karl66 schreef:
Joman schreef:

Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik vraag me namelijk af of daar een gegronde reden voor bestaat.

Organisaties profileren en daar is niet zoveel mis mee. Soms is etniciteit een criterium, waar ze op profileren. Als daar een goede reden voor is, dan mag dat en is het geen verboden vorm van discriminatie. Stel je krijgt als politieagent de melding dat de lokale juwelier is overvallen en dat de daders, twee donkere jongens, weggerend zijn. Op het moment dat jij dan als agent twee donkere, rennende jongens aanhoudt in de buurt van die juwelier, is dan niet gek, is niet gebaseerd op racisme en is toch echt etnisch profileren. En het kan prima zijn dat die jongens er niks mee te maken hadden.

Maar als diezelfde agent de volgende dag bij een grootscheepse alcoholcontrole alleen maar gekleurde mensen controleert, dan is het ook etnisch profileren, maar dan onterecht. Er is namelijk geen enkele grond om te veronderstellen dat gekleurde mensen vaker dronken achter het stuur zitten. In dat geval moet die agent aangesproken worden en een passende berisping krijgen.

Het gaat in zo'n geval altijd om context. Maar we weten dat de laatste situatie regelmatig voorkomt en dat er allerlei redenen niks mee gedaan wordt. En dat is heel slecht en daar moeten wij als samenleving wat aan doen.

Dat zijn we eens. Ik berichtte al een keer met voorbeelden waarbij het dus inderdaad gaat om de context. Ik snap, dat het bijvoorbeeld bij een signalement nodig is. Dan is er wat mij betreft ook niets mis mee :) Het gaat me inderdaad om je laatst genoemde voorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:04

_Penotti schreef:
Karl66
Even op jou voorbeeld verder.
Hier in de omgeving werken veel Polen.
Nu hoor ik er zelden meer over, maar jaartje of 15-20 terug zaten die regelmatig dronken achter het stuur. En dat was ook echt zo.
Gezien de ongevallen en bij adem/bloedtest dat ook regelmatig naar voren kwam.
Ik denk dan toch dat de witte kentekenplaten dan eerder gecontroleerd werden dan de gele.
Ja het is etnisch profileren. Nu zullen er vast ook mensen zeggen dat dit oneerlijk is.
Maar is het dan ook weer niet logisch dat het gedaan word? Is er dan altijd een slechte bedoeling? Ik denk van niet.

Volgens mij koppel je dit dan aan een locatie.
Wanneer je net voor kerst bij een bedrijventerrein een alcoholcontrole doet, zul je er ook verschillenden uitpikken die teveel gedronken hebben. Dat heeft volgens mij allemaal niets met afkomst te maken maar meer met pakkans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:05

Sizzle schreef:
Ik doe inderdaad ook aan profileren door niet na lunchtijd door Frankrijk te willen fietsen ivm hoog percentage automobilisten met alcohol.
Vraag is of dat verstandig is of discriminatie. Sommige dingen zijn best lastig.

Ook dit heeft toch niets met afkomst te maken (of kleur of wat dan ook)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-20 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:09

Sizzle schreef:

is niet lastig, het is verstandig kiezen voor uw eigen veiligheid

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:13

Ik dacht juist altijd dat mensen als Turken en Marokkanen juist mínder snel aangehouden zouden moeten worden tijdens alcoholcontroles, omdat veel wegens hun geloof niet drinken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:16

Sheran schreef:
Ik dacht juist altijd dat mensen als Turken en Marokkanen juist mínder snel aangehouden zouden moeten worden tijdens alcoholcontroles, omdat veel wegens hun geloof niet drinken :P

Hahhaa moeten ze wel (streng) praktiserend zijn ;)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:20

Joman schreef:
Sizzle schreef:

Wel met het profileren van een cultuur. Ik vind het logisch dat dat gebeurt, het werkt net als marketing.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:21

Joman schreef:
_Penotti schreef:
Karl66
Even op jou voorbeeld verder.
Hier in de omgeving werken veel Polen.
Nu hoor ik er zelden meer over, maar jaartje of 15-20 terug zaten die regelmatig dronken achter het stuur. En dat was ook echt zo.
Gezien de ongevallen en bij adem/bloedtest dat ook regelmatig naar voren kwam.
Ik denk dan toch dat de witte kentekenplaten dan eerder gecontroleerd werden dan de gele.
Ja het is etnisch profileren. Nu zullen er vast ook mensen zeggen dat dit oneerlijk is.
Maar is het dan ook weer niet logisch dat het gedaan word? Is er dan altijd een slechte bedoeling? Ik denk van niet.

Volgens mij koppel je dit dan aan een locatie.
Wanneer je net voor kerst bij een bedrijventerrein een alcoholcontrole doet, zul je er ook verschillenden uitpikken die teveel gedronken hebben. Dat heeft volgens mij allemaal niets met afkomst te maken maar meer met pakkans.

Hoe bedoel je met locatie?
Hier in de buurt is een best groot begrip :)
Dus ze stonden niet voor een tuinbouwkas te controleren zeg maar.

In die tijd was het zo als je las over een ongeluk en je zag witte platen, dan voordat je het artikel gelezen had wist je dat er stond, er was alcohol in het spel.
Natuurlijk is die gedachte die ik dan al had bij de kop heel fout. Maar is dat dan raar?

En is het raar dat als een politieagent nog 1 plekje vrij heeft op zijn controle post en hij kan kiezen uit 2 auto's die aan komen rijden, 1 witte en 1 gele plaat dat hij dan de witte pakt?

Maar nu lees ik dat echt nog zelden.
Ik denk echt dat er bij deze groep mensen een cultuuromslag is geweest betreft alcohol en verkeer.
Misschien wel door het etnisch profileren van de politie en de pakkans te groot was en daardoor meer bewustwording gecreëerd werd?
Geen idee hoor, is mijn invulling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:23

elnienjo schreef:
Joman schreef:

Wel met het profileren van een cultuur. Ik vind het logisch dat dat gebeurt, het werkt net als marketing.

Je doet er toch niemand kwaad mee als je zelf besluit niet de weg op te gaan in Frankrijk na lunchtijd omdat je bang bent dat lui te diep in het glaasje kijken?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:26

Ik vraag me of hoe ooit het woord discriminatie is onstaan. Een kind wat geboren word en speelt met andere merkt dat de ene een bril draagt of wat anders. Maar zou nooit gaan discrimineren. De mens is gewoon een ras met toevallig verschillende kleuren. Zou in een gemeenschap waar dat woord discriminatie nooit benoemd zou worden het eigenlijk wel bestaan?

De Antifa in Amerika verstoren daar de vredige demonstraties. Er lopen blanken antifa gewoon winkels in te slaan met stenen die toevallig daar neer zijn gelegd op een pellet. Een onderdeel van de antifa is o.a. de BLM. Zoals bij ons degene die tegen zwarte piet zijn. Die staan gewoon op de loonlijst bij de gemeente Amsterdam. De bedoeling van hun is onrust te zaaien. Dus haat tussen, wat absurd is wanneer je erover nadenkt, mensen met een andere huidskleur. Dat is ook werkelijk een reden om iemand niet te mogen, echt onzinnig. Ze worden door de heer Soros betaald. Die geeft het ook toe. De corona is opeens voor iedereen verdwenen. Er komen ook andere geluiden op en beelden dat die floyd misschien helemaal niet dood is. En dat die agent die niet in het officiële uniform liep. Had een ander embleem op. Dus ja dan vraag je je af waarom zouden ze zoiets doen voor heel toevallig een mobieltje.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:27

_Penotti schreef:
[

In die tijd was het zo als je las over een ongeluk en je zag witte platen, dan voordat je het artikel gelezen had wist je dat er stond, er was alcohol in het spel.
Natuurlijk is die gedachte die ik dan al had bij de kop heel fout. Maar is dat dan raar?

En is het raar dat als een politieagent nog 1 plekje vrij heeft op zijn controle post en hij kan kiezen uit 2 auto's die aan komen rijden, 1 witte en 1 gele plaat dat hij dan de witte pakt?

Maar nu lees ik dat echt nog zelden.
Ik denk echt dat er bij deze groep mensen een cultuuromslag is geweest betreft alcohol en verkeer.
Misschien wel door het etnisch profileren van de politie en de pakkans te groot was en daardoor meer bewustwording gecreëerd werd?
Geen idee hoor, is mijn invulling.

Dat zou best wel 'ns zo kunnen zijn. En daar doe je het voor lijkt me.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:29

elnienjo schreef:
Maar waarom voelt zo'n opmerking slecht? Ziet een kind een blanke kerel met 'n witte baard zal ze ook Sinterklaas of Kerstman zeggen. Door overal racisme in te blijven zien wat duidelijk niet zo bedoeld is, zal men ook niet snel nader tot elkaar kunnen komen.

Ken je het fenomeen pesten?

Stelselmatig iets benoemen (huidskleur, haarkleur, flaporen) is gewoon heel kwetsend. Met name als je ermee op moet groeien en dit regelmatig te horen krijgt, wat meestal geen positieve bijklank heeft, is niet heel bevorderlijk voor iemand.

Dan maar een greep aan opmerkingen van een moeder met een getint kind:

Citaat:
Begon het toen hij een baby was met opmerkingen als "Ligt het aan het licht of is hij zo donker" al snel gingen we naar de categorie "er drijft een drol in het zwembad, oh nee, het is een jongetje" en daarna gingen we over naar de categorie "He, een aap".

Mij is altijd geleerd dat schelden geen pijn doet maar dat doet het wel.

Het geeft iedere keer een kras. Een kras die niet uit te wissen is.

Natuurlijk leer ik hem dat het niet waar is wat ze zeggen, dat ze niet beter weten enz. maar ik zit na zo'n opmerking wel met een kind dat tot op het bot gekwetst is.

https://www.comeonletsdothis.com/white-privilege/

Je kunt mij veel vertellen, maar niet dat dit een unicum is en niet dat dit goed is voor een kind.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:30

Sizzle schreef:

Inderdaad en er zijn altijd vooroordelen over en weer.
Bij jouw post moest ik spontaan denken aan het spreekwoord 'zo zat als een Zwitser'.
ik denk dat je na luchtijd mischien beter binnen blijft :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:31

Sclimpre, die had ik nog niet gehoord _O-

Joman schreef:
Je doet er toch niemand kwaad mee als je zelf besluit niet de weg op te gaan in Frankrijk na lunchtijd omdat je bang bent dat lui te diep in het glaasje kijken?

En wat als je dat in een gezelschap hardop uitspreekt?
Dat vinden we waarschijnlijk acceptabel, maar dat veranderd ineens als je zegt dat je geen werknemers uit wit-rusland wilt ivm grote kans op alcohol misbruik.
Dan ben je alweer in de discriminatie hoek geschoven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:33

Sakura789 schreef:
elnienjo schreef:
Maar waarom voelt zo'n opmerking slecht? Ziet een kind een blanke kerel met 'n witte baard zal ze ook Sinterklaas of Kerstman zeggen. Door overal racisme in te blijven zien wat duidelijk niet zo bedoeld is, zal men ook niet snel nader tot elkaar kunnen komen.

Ken je het fenomeen pesten?

Stelselmatig iets benoemen (huidskleur, haarkleur, flaporen) is gewoon heel kwetsend. Met name als je ermee op moet groeien en dit regelmatig te horen krijgt, wat meestal geen positieve bijklank heeft, is niet heel bevorderlijk voor iemand.

Dan maar een greep aan opmerkingen van een moeder met een getint kind:

Citaat:
Begon het toen hij een baby was met opmerkingen als "Ligt het aan het licht of is hij zo donker" al snel gingen we naar de categorie "er drijft een drol in het zwembad, oh nee, het is een jongetje" en daarna gingen we over naar de categorie "He, een aap".

Mij is altijd geleerd dat schelden geen pijn doet maar dat doet het wel.

Het geeft iedere keer een kras. Een kras die niet uit te wissen is.

Natuurlijk leer ik hem dat het niet waar is wat ze zeggen, dat ze niet beter weten enz. maar ik zit na zo'n opmerking wel met een kind dat tot op het bot gekwetst is.

https://www.comeonletsdothis.com/white-privilege/

Je kunt mij veel vertellen, maar niet dat dit een unicum is en niet dat dit goed is voor een kind.

Maar dit is toch van alle tijden? Ook in mijn kindertijd op een voornamelijk blanke school was de ene een spillepoot, de ander een flapoor, weer 'n ander een rooie en ik de heks vanwege mijn neusomvang. Het is gewoon spijkers op laag water zoeken om daar een racisitisch motief in te willen zien.

Hoe zou dat zijn in een volledig donkergetinte omgeving? Of in een Aziatische omgeving? Benoemt men dan niet de kenmerken waarop iemand er uitspringt? Of een blank kindje in Afrika/Azie. Die zal vast ook een bijnaam krijgen met 'witte' of iets er in.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 05-06-20 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:41

Dinopino schreef:
Ik vraag me of hoe ooit het woord discriminatie is onstaan. Een kind wat geboren word en speelt met andere merkt dat de ene een bril draagt of wat anders. Maar zou nooit gaan discrimineren. De mens is gewoon een ras met toevallig verschillende kleuren. Zou in een gemeenschap waar dat woord discriminatie nooit benoemd zou worden het eigenlijk wel bestaan?

De Antifa in Amerika verstoren daar de vredige demonstraties. Er lopen blanken antifa gewoon winkels in te slaan met stenen die toevallig daar neer zijn gelegd op een pellet. Een onderdeel van de antifa is o.a. de BLM. Zoals bij ons degene die tegen zwarte piet zijn. Die staan gewoon op de loonlijst bij de gemeente Amsterdam. De bedoeling van hun is onrust te zaaien. Dus haat tussen, wat absurd is wanneer je erover nadenkt, mensen met een andere huidskleur. Dat is ook werkelijk een reden om iemand niet te mogen, echt onzinnig. Ze worden door de heer Soros betaald. Die geeft het ook toe. De corona is opeens voor iedereen verdwenen. Er komen ook andere geluiden op en beelden dat die floyd misschien helemaal niet dood is. En dat die agent die niet in het officiële uniform liep. Had een ander embleem op. Dus ja dan vraag je je af waarom zouden ze zoiets doen voor heel toevallig een mobieltje.

Dinopino, serieus? In het begin, weken geleden dacht ik nog dat je gewoon alles neerpende om te rellen. Maar ik begin me echt ernstige zorgen om je te maken, zorgen om je geestelijke gesteldheid. Want het is heel apart dat iemand altijd op een bepaalde manier zich manifesteert en dan als een blad aan de boom er zoveel wartaal uit begint te gooien dat het gewoon droevig is.
Ik lach je niet uit, ik ben bezorgt en dat meen ik. Misschien zit je midden in de overgang, heb je last van je schildklier , ik weet het niet, gaat me ook niet aan maar ik hoop dat je zelf ziet dat je gedrag behoorlijk afwijkt van hoe jij altijd was. Vanaf nu ga ik niet weer regeren op jouw posts in de hoop dat anderen dat ook niet meer doen zodat jij niet allerlei zaken in je hoofd gaat halen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:46

Dank je voor je bezorgdheid. En ik ben toevallig super gezond dus je hoeft je daar geen zorgen over te maken. Maar ja wanneer je alleen naar de msm kijkt dan weet je natuurlijk hoe het in elkaar zit. En dat weet je ook hoe het nu gaat met Hillary en obamagate, waarvan de betrokken ambtenaren zich moeten organiseren en Hillary haar eerste slacht heeft verloren.

Hier kan je o.a. lezen wie deze organisatie ondersteunt. https://www.influencewatch.org/non-prof ... oundation/

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:35

elnienjo schreef:
Maar dit is toch van alle tijden? Ook in mijn kindertijd op een voornamelijk blanke school was de ene een spillepoot, de ander een flapoor, weer 'n ander een rooie en ik de heks vanwege mijn neusomvang. Het is gewoon spijkers op laag water zoeken om daar een racisitisch motief in te willen zien.

Hoe zou dat zijn in een volledig donkergetinte omgeving? Of in een Aziatische omgeving? Benoemt men dan niet de kenmerken waarop iemand er uitspringt? Of een blank kindje in Afrika/Azie. Die zal vast ook een bijnaam krijgen met 'witte' of iets er in.

Wel als je ras daarmee te maken heeft en je daarmee een hele grote groep mensen wel degelijk mee kwetst.

In een donkergetinte omgeving vind je ook racisme, zelfs donker naar lichter gekleurd (zie documentaire van Bram Vermeulen, Cape Town, Gang Town, Lockdown). Ook is er nog moderne slavernij in bijvoorbeeld Mauritanië (zie eerste aflevering Dwars door de Sahara 'Het geheim van Mauritanië).

Ook interessant is het boek 'De bananengeneratie', of de podcasts van Mischa Blok over het leven van een Aziaat in Nederland. Het was nog niet zo heel lang geleden dat we met z'n allen mee aan het lachen waren met Gordon die ook terug kwam op zijn grap 'nummer 39 met rijst'.

Alleen dat een andere groep zou discrimineren, geeft dat dan geen ruimte om daar iets van te vinden?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:41

elnienjo schreef:

Dat is toch ook niet ok? En het wordt nog erger als er een groep is die zich tegen 1 individu keert of tegen een andere groep.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:42

Sakura789 schreef:
elnienjo schreef:

Wel als je ras daarmee te maken heeft en je daarmee een hele grote groep mensen wel degelijk mee kwetst.

In een donkergetinte omgeving vind je ook racisme, zelfs donker naar lichter gekleurd (zie documentaire van Bram Vermeulen, Cape Town, Gang Town, Lockdown). Ook is er nog moderne slavernij in bijvoorbeeld Mauritanië (zie eerste aflevering Dwars door de Sahara 'Het geheim van Mauritanië).

Ook interessant is het boek 'De bananengeneratie', of de podcasts van Mischa Blok over het leven van een Aziaat in Nederland. Het was nog niet zo heel lang geleden dat we met z'n allen mee aan het lachen waren met Gordon die ook terug kwam op zijn grap 'nummer 39 met rijst'.

Alleen dat een andere groep zou discrimineren, geeft dat dan geen ruimte om daar iets van te vinden?

Jammer dat men anno nu geen zelfspot meer kent en alles onder de noemer racisme schuift. De samenleving zou er 'n stuk vrolijker op worden als er weer ruimte was om grapjes over en weer te kunnen maken. Zoals de belgenmoppen en de gierige hollanders bijv. Toen ik in China rondreisde werden we door de locals soms ook gigantisch uitgelachen (geen idee waarom want er was nogal een taalbarriere) Lijkt me niet echt bevorderen voor de sfeer als je daar dan beledigd of kwaad op gaat reageren. Zie er vooral de lol in dat we allemaal zo onze eigenaardigheden hebben.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:44

Hebben jullie wel in de gaten wat er op het moment in afrika gebeurt. Daar worden de blanken op vreselijke manieren afgeslacht. Maar daar lees je niets over.

elnienjo

Sclimpre schreef:
elnienjo schreef:

Dat is toch ook niet ok? En het wordt nog erger als er een groep is die zich tegen 1 individu keert of tegen een andere groep.

In mijn tijd was dat wel okee want iedereen had wel een eigenaardigheid of kenmerk. Het wordt pas niet okee als je alleen maar blijft zeiken en zuigen op elkaar. Maar zo ervaar ik inmiddels wel de hetze van KOZP aanhangers tov blanken.

Loretta

Sclimpre schreef:
elnienjo schreef:

Pesten op school moet eens aangepakt worden. Het maakt voor het slachtoffer helemaal niets uit waarmee deze gepest wordt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:45

bigone schreef:
Dinopino schreef:

Dinopino, serieus? In het begin, weken geleden dacht ik nog dat je gewoon alles neerpende om te rellen. Maar ik begin me echt ernstige zorgen om je te maken, zorgen om je geestelijke gesteldheid. Want het is heel apart dat iemand altijd op een bepaalde manier zich manifesteert en dan als een blad aan de boom er zoveel wartaal uit begint te gooien dat het gewoon droevig is.
Ik lach je niet uit, ik ben bezorgt en dat meen ik. Misschien zit je midden in de overgang, heb je last van je schildklier , ik weet het niet, gaat me ook niet aan maar ik hoop dat je zelf ziet dat je gedrag behoorlijk afwijkt van hoe jij altijd was. Vanaf nu ga ik niet weer regeren op jouw posts in de hoop dat anderen dat ook niet meer doen zodat jij niet allerlei zaken in je hoofd gaat halen.

Er zijn meer mensen die zich zorgen om je maken Dinopino. Ook ik reageer niet meer. Ik wil niet het gevoel hebben dat ik je in een situatie manoeuvreer waar je je zou moeten verdedigen. Besteed zorg aan jezelf aub. Niet aan Bokt.