Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 23:37

Ik vraag me altijd af van mezelf of ik dat zou doen, een broer of zus ter mijner faveure laten barsten, heb het andersom meegemaakt, en daarom zal ik dat dus ook nooit echt weten van mezelf. Doordat ik zelf mishandeld ben omdat ik ongewenst was met dus een gewenst broertje ernaast die daar heel gewoon in mee is gegaan heb ik (denk ik) een groot gevoel voor onrecht en denk ik dat ik daar niet in mee zou gaan. Maar wie weet... Heb altijd gedacht dat hij wanneer hij volwassen zou zijn de zaken helderder zou zien maar dat bleek niet zo te zijn. Ben op het moment 't Hooge nest aan het lezen, over de oorlog en ik vraag me dan de hele tijd af aan welke kant ik zou staan, of ik voor mezelf zou kiezen of dat ik mensen zou zijn gaan helpen, door wat ik zelf heb meegemaakt denk ik het laatste, maar dat zal je nooit weten tenzij je in de situatie terecht komt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 07:48

luxx schreef:
Ik vraag me altijd af van mezelf of ik dat zou doen, een broer of zus ter mijner faveure laten barsten, heb het andersom meegemaakt, en daarom zal ik dat dus ook nooit echt weten van mezelf. Doordat ik zelf mishandeld ben omdat ik ongewenst was met dus een gewenst broertje ernaast die daar heel gewoon in mee is gegaan heb ik (denk ik) een groot gevoel voor onrecht en denk ik dat ik daar niet in mee zou gaan. Maar wie weet... Heb altijd gedacht dat hij wanneer hij volwassen zou zijn de zaken helderder zou zien maar dat bleek niet zo te zijn. Ben op het moment 't Hooge nest aan het lezen, over de oorlog en ik vraag me dan de hele tijd af aan welke kant ik zou staan, of ik voor mezelf zou kiezen of dat ik mensen zou zijn gaan helpen, door wat ik zelf heb meegemaakt denk ik het laatste, maar dat zal je nooit weten tenzij je in de situatie terecht komt

Van iemand met een gelijkende ervaring zou ik meer empathie hebben verwacht eerlijk gezegd.
Familie dynamieken zijn ontzettend lastig te onderbreken en ieder kind zoekt goedkeuring van ouders. Deze jongen werd gefilmd een paar minuten nadat hij die erkenning voor zijn gevoel ein-de-lijk kreeg. Op dat moment was hij daar logischerwijs meer mee bezig dan met zijn broer en zus. Grote kans dat hij het 10 minuten later gerelativeerd had en zich wel rot voelde voor hen.

De vragen waar jij mee worstelt zullen zij ongetwijfeld ook mee worstelen.

Al met al een onwijs heftige documentaire. Te bizar voor woorden wat deze kinderen mee hebben gemaakt en wat andere kinderen, waaronder jij luxx, mee gemaakt hebben en nog steeds doormaken Y;(

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:51

Jeetje ik vond deze aflevering het heftigste tot nu toe. Met dat meisje op die stoel.. ;( Het is nog erger allemaal dan ik dacht toen het in het nieuws was.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:52

Jildau schreef:
Jeetje ik vond deze aflevering het heftigste tot nu toe. Met dat meisje op die stoel.. ;( Het is nog erger allemaal dan ik dacht toen het in het nieuws was.

Ik ook, werd er misselijk van.. Het arme kind |(
Die angst ook in de ogen van die kinderen..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:53

Nou dat kleine meidje. Wat zijn er toch zieke geesten.

xLoki

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 23:11

Ik ben oprecht zo verbijsterd over hoe ontzettend wijs, dapper en mooi de kinderen in de documentaire zijn. Hun hele leven zo beschadigd door hun vader (en moeder, want in mijn ogen gedroeg zij zich niet als moeder) en dan zoveel respect, empathie en liefde naar je broers en zussen in je hebben. Dat filmpje van dat kleine hummeltje op de stoel brak mijn hart... echt vreselijk. Die man is een monster. Maar wauw wat heb ik een respect voor die kinderen zeg, ongelooflijk.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:05

Ik werd oprecht misselijk toen dat meisje van die stoel werd gegooid.
Wat een walgelijke vent :r

En idd, wat een bijzonder mooie mensen zijn die oudste 4 geworden, met z'n bizarre achtergrond.

Ik vraag me af hoe de oudste 3 destijds de maatschappij ingegaan zijn, toen zij zijn vertrokken...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:35

Wat een schokkende beelden gisteren :r Wat ik
me afvraag, naast alle andere vragen zoals; wat bezielt die man? Hoe afschuwelijk moeten zulke momenten voor het betreffende kind zijn geweest? En voor de broers en zussen die toe moesten kijken?

Wáárom werd zoiets gefilmd? Was hij er ook nog trots op?

Heel bizar om de situatie waarin die kinderen zijn opgegroeid te zien en dan te zien dat de vier die in beeld komen onwijs lieve, fijne volwassenen lijken te zijn geworden

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:53

ik zal de afleveringen terug kijken. klinkt heftig.

de eerste aflevering wel gekeken. ze praten nog steeds zonder afschuw over hun vader.
dat vind ik wel echt knap. en ik denk dat dat ook de reden is dat ze er niets aan gedaan hebben. misschien dat ze dachten dat de jongere broers en zussen en goed genoeg hadden daar. zij werden immers vaak verbannen maar op de jongsten werd beter gepast. of ze konden het niet aan.
ik kan me niet voorstellen dat ze gewoon gedacht hebben, laat ze lekker stikken. maar ja ik kan me ook niet voorstellen dat iemand zo ver gaat. dus je weet t niet.

die man is gewoon echt ziek in zijn hoofd en heeft geen realiteitszin denk ik dan. anders kun je dit nooit uitleggen

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:45

My goodness. Hier ook enorm geschokt door de scène met dat kleine meisje. Het maakt het dubbel zo triest dat je ziet dat ze weet dat ze geen enkele troost kan verwachten. Echt bizar. Ik heb er gewoon geen woorden voor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:14

Inderdaad, dat die engerd haar door de kamer smijt, even negeert en daarna weer vastpakt, dan weet je ook niet wat hij eventueel nog meer gaat doen.... en die moeder die op de achtergrond gewoon zit te lachen....alsof er voor haar ogen iets goeds gebeurd....wat een zieke geesten zeg die ouwelui van die kinders :n

Die vertwijfeling bij die grote jongens ook, als hij zegt dat ze op dat stoeltje moeten gaan zitten....

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 14:30

Men, wat een aflevering, ik ben er stuk van. De angst van het meisje dat van haar stoel werd gegooit, haar enorme angst om te huilen, om zelfs maar te bewegen, de andere kinderen waarvan je ziet dat ze niet weten wat voor houding ze aan moeten nemen. Het ging door merg en been en ik ben er gewoon kapot van ;(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:33

Ik vind het ook bijzonder dat al aangetroffen privé beelden gebruikt mochten worden voor de docu.
Of is dit materiaal wat hij zelf online had gezet?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:35

tienus63 schreef:
Ik vind het ook bijzonder dat al aangetroffen privé beelden gebruikt mochten worden voor de docu.
Of is dit materiaal wat hij zelf online had gezet?

Waarom zou dat niet mogen? De rechtszaak is toch reeds geweest op het moment van uitzenden van de docu? Kan me voorstellen dat het voor die tijd als bewijslast kan worden gezien, maar nu is het toch gewoon privébezit?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:41

Privébezit van wie?
Van de oudste kinderen of is het van de vader?
Hij heeft immers meeste beelden gemaakt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:49

tienus63 schreef:
Privébezit van wie?
Van de oudste kinderen of is het van de vader?
Hij heeft immers meeste beelden gemaakt.

Dat is een goede vraag :) theoretisch gezien zal het van de bezitter van de camera zijn? Tenzij de vader het aan de kinderen geschonken heeft?

Hoe het ook zij, ik ga er van uit dat het materiaal rechtmatig verkregen/verwerkt is en vind het eerlijk gezegd een beetje respectloos om daarover te discussiëren :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:55

Ik kreeg van deze laatste aflevering de indruk dat ze dat beeldmateriaal daar in die oude woning gevonden hadden. Er werd iets gezegd over dat ze niet beseft hadden dat er nog zoveel spullen lagen en dat er nog zoveel filmmateriaal gemaakt / bewaard gebleven was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:02

Ik moet die van gisteren nog zien, maar ik vraag mij af of die jongere kinderen toestemming hebben gegeven om beelden van hen van vroeger uit te zenden?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:11

Zonnebloem92 schreef:
Ik moet die van gisteren nog zien, maar ik vraag mij af of die jongere kinderen toestemming hebben gegeven om beelden van hen van vroeger uit te zenden?

Ik ga er vanuit dat een documentaire die zo “goed” in elkaar zit, dat ook wel is geregeld.
Tenslotte hebben de vader en de jongste kinderen er zelf voor gekozen om het niet van te voren te bekijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:26

Dat vroeg / vraag ik me inderdaad ook af, want op zich vind ik het niet zo netjes wanneer iemand ander aan te wereld laat zien hoe je als kind mishandeld werd door je vader.... dat meisje op die stoel zal 1 van de kleintjes zijn geweest....

Ben wel benieuwd wat het verhaal daar achter is waarom ze degenen die niet mee wilden werken, toch (als klein kind) in beeld brengen want gevoelsmatig is dat niet fair.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:35

pmarena schreef:
Dat vroeg / vraag ik me inderdaad ook af, want op zich vind ik het niet zo netjes wanneer iemand ander aan te wereld laat zien hoe je als kind mishandeld werd door je vader.... dat meisje op die stoel zal 1 van de kleintjes zijn geweest....

Ben wel benieuwd wat het verhaal daar achter is waarom ze degenen die niet mee wilden werken, toch (als klein kind) in beeld brengen want gevoelsmatig is dat niet fair.

Ik heb het even opgezocht. De documentaire maakster verklaard dat de vader deze beelden opnam en deelde met zijn volgers, om te dienen als voorbeeld.

De beelden waren naar alle waarschijnlijkheid dus al openbaar, voor deze documentaire gemaakt werd...

De jongste kinderen zouden inderdaad verklaard hebben dat ze liever niet wilden dat de beelden gebruikt werden. De jongste kinderen en de vader wonen weer samen.

De jongste kinderen verklaren zelf hun opvoeding als liefdevol te hebben ervaren. Ze zullen de fragmenten dus wellicht niet eens er/herkennen als mishandeling...

Bron: https://www.dvhn.nl/extra/Advocaten-ove ... 52884.html

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:42

Het is ook wel lastig voor te stellen natuurlijk voor ons. Die jongste kinderen hebben nooit anders meegemaakt. Maar ook nooit anders kunnen zien. Ze kunnen het nergens mee vergelijken. Hun referentiekader verschilt zoooooveel van de oudere kinderen. Die hebben op school gezien en gehoord dat het heel anders kan en hoort. Dat hoor je Edino ook zeggen, ze hebben 0 seksuele ervaring of opvoeding, dus voor hun is seksueel misbruik ook iets heel ontastbaars waarschijnlijk.

Als je dan als jongste kinderen niet ongelukkig bent met je leven, dan snap ik heel goed dat hun er zo instaan.

Wij vinden het (gelukkig) allemaal abnormaal wat zij hebben meegemaakt. Maar voor hun is dat normaal door gebrek aan andere ervaringen en indrukken van buitenaf.

Wel benieuwd hoe zich dat over tijd kan gaan ontwikkelen. Maar hoop voor de kinderen zelf dat ze dat in rust kunnen doen zonder bemoeienis van allerlei media of ramptoeristen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:48

linoleum schreef:
Het is ook wel lastig voor te stellen natuurlijk voor ons. Die jongste kinderen hebben nooit anders meegemaakt. Maar ook nooit anders kunnen zien. Ze kunnen het nergens mee vergelijken. Hun referentiekader verschilt zoooooveel van de oudere kinderen. Die hebben op school gezien en gehoord dat het heel anders kan en hoort. Dat hoor je Edino ook zeggen, ze hebben 0 seksuele ervaring of opvoeding, dus voor hun is seksueel misbruik ook iets heel ontastbaars waarschijnlijk.

Als je dan als jongste kinderen niet ongelukkig bent met je leven, dan snap ik heel goed dat hun er zo instaan.

Ik ook. Ik denk ook dat geen van ons kan oordelen over het “recht” dat de oudste kinderen wel of niet hebben op het tonen van de beelden. Deze kinderen zijn allemaal opgegroeid in een situatie waar gelukkig maar heel weinig anderen een voorstelling van kunnen maken. Daarbij is er inderdaad ook nog een verschil tussen de oudsten en jongensten in referentiekader, wat het nog onbegrijpelijker maakt voor de mensen die de situatie niet hebben meegemaakt.

Persoonlijk denk ik dat het gezond is dat het referentiekader van de jongsten wordt uitgebreid, al zullen ze dat nu nog niet zo voelen. Ze zullen nu waarschijnlijk ook nog in ontkenning zijn. Hoe moeilijk moet het zijn om te ondervinden dat het leven dat je kent, niet normaal blijkt te zijn?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:39

Pfoe wat vond ik die scene met die stoel heftig. Heb 'm teruggespoeld ook om te kijken hoe die moeder reageerde.

Ik merk dat ik voor haar ook steeds minder begrip heb, als je man dat voor je ogen doet zeg :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:23

Dat van die stoel is echt erg.
Maar ook regelmatig van die jongens die bange oogjes in de camera.
En dan moeder die niets doet, maar die is net zo bang van die kerel als de kinderen.
Wie weet hoe vaak die half gestikt is als ze iets had gedaan wat niet mocht.