Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 21:42

Electra63 schreef:
Shaggy09 schreef:
Te weinig echte problemen in het leven gehad waarschijnlijk

En dat baseer je op????

Als je echt van iemand houd keur je diegene niet af op een politieke mening.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 21:43

Askja schreef:
Shaggy09 schreef:
Ja als mijn familie zich als een ontevreden tokkie continu op Facebook loopt te uiten zou ik me ook schamen en er liever niet mee gezien worden.

Maar het zou niet in mij opkomen om mensen waar ik van hou te boycotten omdat de PVV of FvD of Denk stemmen.

Boycotten vind ik ook veel te ver gaan. Ik zou wel met ze in discussie willen gaan, omdat ik benieuwd ben naar hun drijfveren. Maar als ze er dan niet over zouden willen praten, zou ik het daarbij laten.

Maar over het algemeen lopen mensen in privé-situaties niet zo snel met hun politieke voorkeur te koop, althans dat is mijn ervaring.

Mee eens! Tuurlijk is er ruimte voor discussie, maar elkaar in de waarde laten vind ik veel belangrijker.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 21:51

Shaggy09 schreef:

Als een politieke mening zwaar rascistisch is, waarom niet?
Familie krijg je maar, die kies je niet zelf uit.
Als jouw oom bijv. zegt: alle Joden de gaskamer in.... ? Of we hangen Sylvana op aan de hoogste boom of Kenneth Vermeer? Familie of niet, met dat soort familieleden of kennissen wil ik niet geassocieerd worden.

WO2 begon ook met de Joden, maar al snel volgden de zigeuners en de mensen met een geestelijke beperking.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 21:58

Avalanche81 schreef:
Nou, dat ligt er maar net aan wat die denkwijze is. Als een familielid van mij lid is van Martijn, verwatert het contact wel, hoor. En heel rap ook. En daar hoef ik geen kinderen voor te hebben.
Als de persoon stemt op de VVD, dan weer niet, zeg maar.

Precies ;)
Eh Germie ik geef duidelijk aan dat ik het heb over denkwijzen, niet één keertje stemmen. Gelijkwaardigheid en solidariteit zijn voor mij fundamentele principes waar geen discussie en zeker geen "leven en laten leven" in mogelijk is.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 14-03-19 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 22:00

Electra63 schreef:
Shaggy09 schreef:

Als jouw oom bijv. zegt: alle Joden de gaskamer in.... ? Of we hangen Sylvana op aan de hoogste boom of Kenneth Vermeer? Familie of niet, met dat soort familieleden of kennissen wil ik niet geassocieerd worden.

WO2 begon ook met de Joden, maar al snel volgden de zigeuners en de mensen met een geestelijke beperking.

Die uitspraken die jij doet staan niet in politieke programma's ;) Wat Facebook tokkies schreeuwen is geen politiek.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:05

Electra63 schreef:
Shaggy09 schreef:
Te weinig echte problemen in het leven gehad waarschijnlijk

En dat baseer je op????

Misschien teveel Shaggy?

Meer of minder Marokkanen is ook zo'n uitspraak.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:09

Shaggy09 schreef:
Als je echt van iemand houd keur je diegene niet af op een politieke mening

Of juist wel, omdat die mening voor jou traumatische gevolgen heeft gehad.

Ik kom uit een familie, waarvan een groot deel SGP stemt. Waarbij mensen, waar hun kind net overleden is, hebben gehoord dat hun kind naar de hel is gegaan. Waarbij een meisje dat verkracht is, te horen kreeg dat haar rok te kort was...... de rok viel op de knie ipv de enkel......
waarbij, als er een stel sex gehad had voor het huwelijk, ze verplicht moesten trouwen. Ook al wilde het meisje de sex eigenlijk niet.....
waarbij ik een "huisbezoek" (bezoek van ouderlingen om te checken hoe het met je geloof is, en of je niet te ver uit de band bent gesprongen) werd verplicht om te blijven, terwijl ik er geen woord tussen kreeg, want vrouwen moeten stil zijn, omdat de heren later misschien nog koffie wilden, want daar was ik wel goed genoeg voor.......
En zo zijn er meer dingen gebeurd. Dingen die geen uitzondering zijn, die voor de dames in kwestie traumatisch waren, zeker dat verplichte huwelijk vergeet ik nooit, zij is jonger dan ik, maar ze ziet eruit of ze 20 jaar ouder is, en zo afgeleefd....... en ze ziet er vreselijk ongelukkig uit. Maar ze mag niet scheiden van de kerk.

SGP stemmen is voor mij een absolute deal breaker. Omdat daar een denkwijze achter zit, die ik ongelooflijk problematisch vind. En dat is het hele verhaal met het abortus issue: het gaat niet om abortus, het gaat om de zeggenschap van vrouwen over hun eigen leven en lichaam. En op het moment dat iemand SGP stemt vindt die persoon blijkbaar dat ik geen zeggenschap mag hebben over mijn leven of mijn lichaam, of heeft er geen probleem mee dat een ander me die wil afnemen.....

En dat is hetzelfde met de PVV. Of je vindt dat er geen immigranten uit Noord-Afrikaanse landen mogen komen, of je hebt blijkbaar geen problemen met zulke uitspraken. Yep, dat is een deal breaker voor mij.
En dat wil helemaal niet zeggen dat ik de problemen niet zie, want die zijn er, en daar moeten we wat mee. Maar er zijn manieren om dat te doen, waardoor je niet discrimineert op afkomst en mensen een eerlijke kans geeft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:19

Ik krijg normaal al de koude rillingen van de SGP maar jij hebt er veel meer tussen in gezeten Avalanche. Sodeju daar wordt je op zijn zachtst gezegd niet blij van -O-
Voor mij ook zeker een no go, dat soort opvattingen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:22

Shaggy09 schreef:
Die uitspraken die jij doet staan niet in politieke programma's ;) Wat Facebook tokkies schreeuwen is geen politiek.

GW met name heeft daar wel het klimaat voor geschapen.

Ik zeg ook niet, dat ik iemand uit mijn leven schrap alleen omdat hij PVV stemt. Maar wel als dat gecombineerd wordt met allerlei verwerpelijke uitspraken, naar mijn mening.
Met dat soort mensen wil ik niet omgaan...... en dat is mijn goed recht.

Je vrienden met name, kies je toch zelf uit :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:30

Electra63 schreef:
Shaggy09 schreef:

Met het dikgedrukte ben ik het dan wel weer eens :+

Man wat een onzin om iemand af te rekenen omdat ze op een andere partij stemmen.

De eerste keer dat ik mocht stemmen vroeg ik mijn ouders om raad. Mijn moeder vertelde dat ze al jaren op het CDA stemden.
Ik kon me niet vinden in die partij en omdat Pim net was neergeschoten heb ik gewoon op de eerst volgende van LF gestemd.

De keren erna heb ik steeds op andere partijen gestemd omdat het me op die momenten aansprak.

Ik heb geen kinderen, pensioen staat me nog iets te ver van mijn bed dus zulke punten sla ik al over.

Geen idee wat mn ouders of verdere familie/ vrienden stemmen.
Dat moeten zij weten, iedereen heeft zo zijn eigen motivatie.
Dat maakt ze geen slecht mens omdat ze op een andere partij dan mij stemmen.

Electra63

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:39

Dat mag jij vinden Onali, maar gelukkig bepaal ik dat zelf :D

Je leest niet goed.

Ik vind de SGP ook niets, maar dat doet er niet toe.

Ik wijs sommige mensen af, waaronder familieleden, niet omdat ze PVV stemmen, maar om een bepaalde mening of uitspraak. En toevallig zijn dit PVV-stemmers. Als zij SGP of D66 zouden stemmen en dezelfde uitspraken zouden doen, zou ik ze ook afwijzen :D Maar het zijn altijd PVV-stemmers die zulke uitspraken doen ;) , misschien toeval? :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 23:14

Ik denk het _O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 23:27

Nikass schreef:
Ik denk het _O-

;) :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 23:47

Electra63 schreef:
Dat mag jij vinden Onali, maar gelukkig bepaal ik dat zelf :D

Je leest niet goed.

Ik vind de SGP ook niets, maar dat doet er niet toe.

Ik wijs sommige mensen af, waaronder familieleden, niet omdat ze PVV stemmen, maar om een bepaalde mening of uitspraak. En toevallig zijn dit PVV-stemmers. Als zij SGP of D66 zouden stemmen en dezelfde uitspraken zouden doen, zou ik ze ook afwijzen :D Maar het zijn altijd PVV-stemmers die zulke uitspraken doen ;) , misschien toeval? :+

Oftewel het staat compleet los van de politiek? Jij keurt die familieleden gewoon af omdat ze lompe uitspraken doen?

Electra63 schreef:
Ik vind het erg vervelend dat ik PVV en FvD-stemmers in mijn familie/kennissenkring heb.
Met andere partijen heb ik dat niet, ook al heb ik daar niets mee.

Hier schrijf je toch wat anders..
Ik kan niet bevatten dat je mensen afrekent op hun keuze van stemmen. Thank god dat we in een democratie leven zeg...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 23:58

Tja Shaggy09, ik vermoed zomaar, dat ik met jou ook niet bevriend wil zijn :D

Vrienden ben je toch vaak, omdat je dezelfde interesses of opvattingen hebt.

Wat betreft PVV-stemmers, het gaat toch vooral om de anti-islam-riedel?
Immers het hele verkiezingsprogramma staat op 1 A4. Daar kan je weinig van maken :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 00:08

Nou... mijn beste vriendin stemt anders op een totaal andere partij dan dat ik dat doe. En ondanks we soms wat meningsverschillen hebben vanwege de visie zit het tussen ons wel goed qua vriendschap hoor. Misschien juist omdat we elkaars visie aanhoren en hier respect voor hebben.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 00:11

Electra63 schreef:
Tja Shaggy09, ik vermoed zomaar, dat ik met jou ook niet bevriend wil zijn :D

Vrienden ben je toch vaak, omdat je dezelfde interesses of opvattingen hebt.

Wat betreft PVV-stemmers, het gaat toch vooral om de anti-islam-riedel?
Immers het hele verkiezingsprogramma staat op 1 A4. Daar kan je weinig van maken :D

Wauw.. Meen je dit? :+
Ik kies niet vrienden uit op politieke mening of voorkeur, ik kies vrienden uit op een leuk karakter, vertrouwen en gezelligheid.

Ik zou inderdaad niet met jou bevriend kunnen zijn..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 00:19

Ik lees het dus wel goed :+

Wat een leeg bestaan heb je dan als je alleen maar mensen hebt die dezelfde mening als jou hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 00:22

Marjoow schreef:
Nou... mijn beste vriendin stemt anders op een totaal andere partij dan dat ik dat doe. En ondanks we soms wat meningsverschillen hebben vanwege de visie zit het tussen ons wel goed qua vriendschap hoor. Misschien juist omdat we elkaars visie aanhoren en hier respect voor hebben.

Hebben jullie moeite met begrijpend lezen?
Het gaat om bepaalde opvattingen en uitspraken die tegenwoordig schaamteloos geuit worden. En vaak (dus niet altijd of alleen) door PVV-aanhangers.

Als mijn vriendin rascistische of discriminerende uitspraken zou doen, zou ik daarover met haar in discussie gaan. Mocht zij dit blijven herhalen, dan kap ik met onze vriendschap. Ik wil met zulke mensen niet bevriend zijn. Ik zou mij ook schamen tegenover mijn schoonfamilie en/of (allochtone) vrienden. Ik wil ook geen dierenbeulen of pedofielen in mijn vriendenkring ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 00:24

Onali schreef:
Ik lees het dus wel goed :+

Wat een leeg bestaan heb je dan als je alleen maar mensen hebt die dezelfde mening als jou hebben.

Ik heb een heel leeg bestaan ! :D
Thanks +:)+

Ik ga slapen, morgen gewoon een drukke werkdag met gelijkgestemde mensen :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 00:28

Electra63 schreef:
Marjoow schreef:

Het gaat om bepaalde opvattingen en uitspraken die tegenwoordig schaamteloos geuit worden. En vaak (dus niet altijd of alleen) door PVV-aanhangers.

Als mijn vriendin rascistische of discriminerende uitspraken zou doen, zou ik daarover met haar in discussie gaan. Mocht zij dit blijven herhalen, dan kap ik met onze vriendschap. Ik wil met zulke mensen niet bevriend zijn. Ik zou mij ook schamen tegenover mijn schoonfamilie en/of (allochtone) vrienden. Ik wil ook geen dierenbeulen of pedofielen in mijn vriendenkring ;)

Precies dit.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 00:38

Electra63 schreef:
Marjoow schreef:

Of zelf beter lezen? In een quote die ik eerder aanhaalde zeg je toch iets heel anders..
Dat heeft toch helemaal niet meer met politiek te maken? Dierenbeulen en pedofielen? Niemand wilt dat in zijn vriendenkring.

Maar jij zei dat je het erg vervelend vond dat familie/kennissen van je FvD of PVV stemden. Dat is heel wat anders. En dan haal je one liners erbij die GW heeft uitgekraamt maar wat alsnog niks met de FvD te maken heeft. En daarnaast is het ook nog eens zo dat je alle FvD/PVV stemmers over 1 kam scheert. Chapeau.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 00:49

Electra63 schreef:
Marjoow schreef:

Jij zegt letterlijk dat je vrienden uitkiest vanwege dezelfde opvattingen en interesses en ik spreek dat tegen. Ook met verschillende opvattingen en interesses kun je namelijk prima bevriend zijn.

Want, iemand die het niet met mij eens is of een andere opvatting ergens voor heeft is niet direct racist.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 01:37

Marjoow schreef:
Want, iemand die het niet met mij eens is of een andere opvatting ergens voor heeft is niet direct racist

Wat een bijzondere conclusie weer :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 07:30

Marjoow schreef:
Jij zegt letterlijk dat je vrienden uitkiest vanwege dezelfde opvattingen en interesses en ik spreek dat tegen. Ook met verschillende opvattingen en interesses kun je namelijk prima bevriend zijn.

Want, iemand die het niet met mij eens is of een andere opvatting ergens voor heeft is niet direct racist.

Ik zeg niet dat ik vrienden uitkies op dezelfde interesses of opvattingen. Maar niet alle vrienden of kennissen heb je voor je hele leven. Dat zijn er maar een enkele (als je geluk hebt).
En natuurlijk gaat dat niet om kleine of onbelangrijke zaken als van welke muziek houdt je of ga je graag shoppen of liever de natuur in. ;)
Het gaat om (voor mij) essentiële zaken. Stemt iemand PVV omdat hij ontevreden is over de huidige politiek, dan vind ik dat geen goede reden, maar moet hij dat natuurlijk zelf weten. We leven inderdaad in een democratie. Maar als hij zegt, dat hij PVV stemt, omdat alle migranten/moslims/vluchtelingen op moeten rotten, dan klinkt dat heel anders. En nu klinkt dit redelijk, maar zeker rond de tijd van ZP hoor je belachelijke uitspraken. Ongeacht hoe ik zelf over ZW denk. Eerder zei iemand nog dat ze de uitspraken over Sylvana wel begreep. Ik niet. Ik vind Sylvana geen sympathieke, aardige vrouw. Maar vrijheid van meningsuiting geldt zeker net zoveel voor haar als voor een ander. Dat aan de boom hangen roept bij mij associaties op met de KKK in de VS.
Dat is voor mij een no-go.
Ik wil gewoon niet met mensen omgaan, die zulke uitspraken doen over anderen.
helaas waren dat eerder met name uitspraken van PVV-stemmers en tegenwoordig komt daar FvD bij.
Zijn uitspraken over vrouwen, daar griezel ik van.
Dit zijn voor mij belangrijke normen en waarden.

Ik vind het wel bijzonder, dat bepaalde mensen zich hier zo druk over maken. Voelen jullie je aangesproken?