Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JewEmm

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:46

StuBru is veel minder commercieel dan 3FM. Tenminste, dat is wat ik ervaar. Ook wordt er een stuk minder geouwehoerd op StuBru. Ik ben echt gestopt met 3FM luisteren, omdat er zo bizar veel gepraat wordt.
Dat de Editors op bezoek zijn heeft niet zo zeer met de inhoud van de zenders te maken, als wel met de promo tour van de band en dan gaan ze bij de meest geluisterde zenders op bezoek... En laat Brussel nu (relatief) lekker dicht bij Hilversum zijn! Kunnen ze 2 landen pakken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:14

Ik vind ze ook echt compleet niet hetzelfde of enigszins vergelijkbaar.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:19

Ik heb altijd StuBru aan (ben NL). Als ik naar klanten moet boven de rivieren, dan valt die daar helaas weg. Tegenwoordig kan ik dan via de app nog doorluisteren op de boxen van mijn auto. Eerst niet, dan zette ik 3FM op. Dat hield ik gemiddeld 10 minuten vol. Wat een poedersuiker zender. Inderdaad qua muziek anders, maar dat domme geklets. Als het dan nog over muziek ging....

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:26

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:57

3fm is flink veranderd, vroeger was het wat 'experimenteler', bredere muziek en ook nieuwe muziek kreeg meer kans. Ik vond het toen zeker wel de tegenhanger van stubru. Uiteraard is er nog verschil, maar als ik moet koppelen snap ik de vergelijking.
Overigens denk ik dat de muziek op de radio in B sowieso gevarieerder is. :) En ik vind de dj's wat minder over het paard getild maar da's persoonlijke smaak. :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:18

Oh grappig dat het omhoog gehaald is, wij vroegen ons toevallig dit weekend nog iets af :-) .

Hebben jullie in Nederland ook bekende stripfiguren? Ik ben opgegroeid met massa's Belgische stripboeken zoals Suske en Wiske, Jommeke, Kiekeboe, Nero...maar we konden niet direct zo'n Nederlandse reeks bedenken of vinden.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:21

Jan, Jans en de kinderen!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:48

België en voornamelijk Brussel is gekent om zijn stripfiguren en tekenaars. Mede door de connectie met Frankrijk.

Grootste verschil tussen NL en België blijft het Zwarte Pieten debat :') Daar gaat het in België veel rustiger over.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:49

Ik denk dat Sinterklaas in NL ook een groter ding is dan in B?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:56

Die indruk heb ik ook :j

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:57

Nee hoor, wij vinden het gewoon gezever en ten koste van de kinderen

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:16

In België vieren ze het toch ook heel anders?

Mijn vriend vertelde tenminste dat bij hun vroeger de cadeautjes sochtends op tafel stonden op 6 december. En de rest was niet zo groot gemaakt ofzo?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:32

Sinterklaas is hier op 6 december, Nederland op 5 december toch? En een NL collega vertelde ook dat daar de traditie is om een tijdje daarvoor de schoen al te zetten en dat de Sint dan vaak al iets kleins in de schoen achterlaat.

Oh en het paard heet hier Slechtweervandaag, in Nederland is dat Amerigo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:35

Slechtweervandaag?? :')

Hier doen wij vanaf de aankomst elke zaterdag de schoen zetten, in totaal is dat zo’n 3x. Maar sommige kids doen het wel 3x per week ofzo. Maar dat vind ik persoonlijk veel te veel. En we doen dan met de familie een avondje pakjesavond met zakken vol cadeaus voor de kinderen, waar elk kind 7-8-9 cadeautjes krijgt :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:00

Hoe je Sinterklaas viert is imo wel persoonlijk, daar hangt geen vaste manier aan vast. Zoals wij bvb oo kerstavond cadeautjes geven terwijl heel veel Belgische gezinnen enkel iets geven op nieuwjaarsdag.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:15

Nieuwjaarsbrieven, dat is iets typisch B denk ik. :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:17

Ja, wij krijgen ook altijd een heel opstel bij de kerstkaart van een Belgische familie :+ Is dat typisch belgisch ja? Ik vroeg me echt af waarom ze dat deden :=

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:18

Ja, of dat echt B is weet ik niet, maar ieg iets wat B wel doet en NL niet (op deze manier).
Ik vind het mooi! :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:15

verootjoo schreef:
Slechtweervandaag?? :')

Hier doen wij vanaf de aankomst elke zaterdag de schoen zetten, in totaal is dat zo’n 3x. Maar sommige kids doen het wel 3x per week ofzo. Maar dat vind ik persoonlijk veel te veel. En we doen dan met de familie een avondje pakjesavond met zakken vol cadeaus voor de kinderen, waar elk kind 7-8-9 cadeautjes krijgt :)

Heel in het kort:
:j toen de sint een naam moest kiezen voor het paard en hij aan de afgeleide Piet vroeg ‘hoe zullen we hem noemen’ zei de Piet ‘Sint, tis slecht weer vandaag’
Sint vond dat een beetje een vreemde naam maar hij vond het prima. :j
Tenminste: dat is het verhaal wat ik mee gekregen heb bij dag sinterklaasje. _O-

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:22

Dag Sinterklaas <3 fantastisch programma, ik kijk nog steeds als het op tv is. Maar dat is inderdaad het verhaal achter de naam :D

Nieuwjaarsbrieven is idd typisch Belgisch denk ik. Vond het altijd verschrikkelijk als introvert kind :')

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:39

Ik heb een Nederlandse vriend gehad dus ik heb ervaring met beide feesttypes.

Het grootste verschil is idd hoe het eigenlijke feest gevierd wordt. In Nederland op de avond van 5 december en een zak cadeautjes die aan de voordeur wordt achtergelaten (soms met behulp van buren die op deuren komen kloppen en zakken klaarzetten heb ik begrepen :P), in België op de ochtend van 6 december. De cadeautjes zitten bij ons doorgaans niet in een zak en zijn niet ingepakt maar worden uitgestald op tafel of een anders plaatsje in huis dat daarvoor kan dienen. Er worden meestal ook mandarijntjes, chocolade, speculaas en ander snoepgoed zoals nick-nackjes achtergelaten.
Een groot verschil hierbij is dat in België Sinterklaas uitsluitend een kinderfeest is, terwijl dit in NL een feest is waar ook volwassenen cadeautjes krijgen. Het is in België vaak ook geen echte familie-aangelegenheid maar eerder iets dat binnen het gezin 'gevierd' wordt. Ik vind het in België ook helemaal geen feest. Het is gewoon een soort cadeautjeskrijgmoment voor kinderen met een leuk verhaal errond. Veel kinderen zullen ook heus wat krijgen bij de grootouders waar dan misschien wel een klein feestje is met de andere familieleden, maar dat is meestal niet het 'hoofdfeest' thuis. In NL vond ik Sinterklaas bij mijn vriend (misschien dat dat niet overal zo gaat) meer een beetje lijken op wat ik als Kerstfeest ken in België. Je gaat op bezoek bij bv. de grootouders en alle andere familieleden komen daar ook heen en je viert samen en pakt samen cadeaus uit.

Dat is wat ik gezien heb in de verschillen tussen de 2. Schoentjes tussendoor zetten bestaat in België inderdaad niet, maar het idee van een schoentje zetten en dan krijg je wat is wel hoe ons feest werkt. Wij zetten onze schoen op 5 december 's avonds, 's nachts komen Piet en Sint dan ongezien binnen en laten speelgoed en snoepgoed achter dat de kinderen de volgende ochtend op 6 december vinden.
Het feest is inderdaad net iets groter in NL volgens mij maar dat komt denk ik omdat het bij ons dus geen algemeen feest is maar enkel bedoeld voor de kinderen. Veel Belgen stoppen dan ook met Sinterklaas vieren zodra de kinderen niet meer geloven of richting middelbare school gaan. Dan is het enkel nog Kerst dat gevierd wordt. Mensen zonder kinderen zullen bv. nooit Sinterklaas vieren.

Algemeen genomen uiteraard, er zijn vast uitzonderingen.
Laatst bijgewerkt door xHaithi op 03-12-18 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:44

Wanneer je je schoen zet verschilt in België volgens mij gewoon van gezin tot gezin..xd

Groot cultuurverschil is de uitspraak van 'yoghurt', 'tram', 'plannen', 'campus',... Zeker de drie laatste spreken Nederlanders op zijn 'Engels' uit. :') (Nog niet eens fatsoenlijk maar swat, je moet wat hé.xd) En yoghurt well... Dat is gewoon een geval apart. _O- Het killed me echt hoe Nederlanders yoghurt uitspreken, maar mijn Nederlandse vriendin vindt dat dan ook weer van Vlamingen. :')

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:53

Ik ben Belg en heb als kind wel meerdere keren op voorhand mijn schoen gezet hoor! Dan zat er wat snoepgoed in.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:05

Ik ook, maar dat kwam eigenlijk omdat ik een Nederlands vriendinnetje had die dat mocht dus ik wou ook :')

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:09

Ik ken best veel Belgische kindjes die al hun cadeautjes hebben gekregen :j