Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:42

Geldt dat niet ook voor de bijstand en de WW? Dat je gekort wordt als je gaat samenwonen? Ik snap eerlijk gezegd wel dat sommige werkgevers huiverig zijn om een wajonger in dienst te nemen :o. De voorlichting hierin zou ook gewoon veel beter moeten.

Electra63

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:15

Werkgevers zijn sowieso bang voor medewerkers die langdurig ziek zijn en uiteindelijk in de WGA of Ziektewet terecht komen. Omdat dit allemaal (behalve IVA) betaald/verhaald wordt op de WG. Tot 10 jaar toe, dat kan de doodsteek voor je bedrijf zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:22

Daarom begrijp ik het ook wel. De continuïteit van een bedrijf kan hieronder leiden.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:10

Er zijn hier genoeg bedrijven die Wajongers aannemen hoor. Althans, een paar jaar geleden toen ik werk zocht werd je ermee dood gegooid. Ook baantjes waar ik zelf best voor had willen solliciteren. :P

Maar dat verschilt misschien per woonplaats, als je in een klein gehucht woont wordt het denk ik al een stuk lastiger.

Volgens mij krijgen ze daar op het moment ook een subsidie of iets dergelijks voor toch? Iig is iemand in de Wajong voor zover ik nu weet goedkoper.

Ik denk eigenlijk niet dat het werkt als je elk bedrijf verplicht mensen in de Wajong aan te nemen. Als ik kijk naar het bedrijf waar ik nu werk dan is het eerder zo dat mensen erdoor stuk gaan. Het is mentaal en fysiek erg zwaar werk, tenzij je dus een Wajonger voor minder geld kan aannemen (met een subsidie o.i.d.) die dan als extra kracht wat dingen doet. Maar uiteindelijk komt het er toch meestal op neer dat iedereen zich het vuur uit de sloffen loopt om ervoor te zorgen dat het geen complete chaos wordt. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:22

Wajong-vacatures zijn er hier ook meer dan genoeg. Krijgen ze hier immers subsidie voor, en dan is het interessant.

Val je nergens in (dus geen wajong, afkeuring oid) maar ben je 'gewoon chronisch ziek' dan neemt geen hond je aan.
Snap ik ook wel, want ik snap echt dat het risico te groot is voor sommige bedrijven, maar leuk is anders.

Ik weet van mezelf dat ik uiteindelijk misschien (!) zelfs hele dagen zou kunnen werken (mits rustdagen tussenin) maar voor nu is de beste manier om het met 2 uur per keer op te bouwen en dan steeds meer op te bouwen. Ik zit overigens dus níet in de wajong oid.

Maar ja, vindt maar eens een werkgever die dát doet; kost teveel tijd en dus geld..

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:32

Rachelle en beginnen met 3 dagen werken? Ma-woe-vrij bijvoorbeeld?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:49

Anoniem schreef:
Wajong-vacatures zijn er hier ook meer dan genoeg. Krijgen ze hier immers subsidie voor, en dan is het interessant.

Val je nergens in (dus geen wajong, afkeuring oid) maar ben je 'gewoon chronisch ziek' dan neemt geen hond je aan.
Snap ik ook wel, want ik snap echt dat het risico te groot is voor sommige bedrijven, maar leuk is anders.

Ik weet van mezelf dat ik uiteindelijk misschien (!) zelfs hele dagen zou kunnen werken (mits rustdagen tussenin) maar voor nu is de beste manier om het met 2 uur per keer op te bouwen en dan steeds meer op te bouwen. Ik zit overigens dus níet in de wajong oid.

Maar ja, vindt maar eens een werkgever die dát doet; kost teveel tijd en dus geld..

Heftig! Puur interesse; in welk vakgebied zoek je? Of waar ben je voor opgeleid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:06

Sees schreef:
Geldt dat niet ook voor de bijstand en de WW? Dat je gekort wordt als je gaat samenwonen? Ik snap eerlijk gezegd wel dat sommige werkgevers huiverig zijn om een wajonger in dienst te nemen :o. De voorlichting hierin zou ook gewoon veel beter moeten.

Alleen Bijstand wordt gekort WW niet. Bijstand is een vangnet, WW is gebaseerd op arbeidsverleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:46

Sees schreef:
Rachelle en beginnen met 3 dagen werken? Ma-woe-vrij bijvoorbeeld?

Kan, maar nog steeds dus telkens maar 2 uur per keer... heb het geprobeerd (maandag/woensdag/vrijdag) maar dat resulteerde in zo'n klap terug dat ik dat geen 2e keer meer ga doen.

Verder ook dus nul opleiding, voorkeur (als ik dat überhaupt mag uitspreken) gaat uit naar winkelmedewerker, dat heb ik jaren gedaan en daar wil ik ook het liefst weer naar terug. Maar vind maar een werkgever die je dat stapsgewijs op laat bouwen :+

Ik geef het niet op overigene, ik solliciteer stug door :')
Ben in ieder geval van de pijnstilling af en 't blijft fysiek geen pretje qua pijn maar goed, er moet toch brood op de plank komen. Moet alleen goed m'n eigen grenzen bewaken :j

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:09

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe mensen wajongers zien binnen het bedrijf waar voor ik werk

Een groot detacheringsbureau voor apothekersassistente en apothekers over heel nederland
Ik wordt ingezet op plekken waar de nood voor geschoold en goed personeel erg hoog is (meestal vervang ik 3 eigen personeelsleden). Op kantoor ligt de werkdruk ook inmens hoog (planning + contact klanten + financiele plaatje) maar ook het dagelijks op en neer rijden naar klanten over heel nederland door mensen van kantoor.

Het ziekteverzuim onder het gedetacheerde personeel is al heel hoog. Dit komt omdat je voor volle 150% moet gaan. Je komt ergens waar de nood heel hoog is. Als jij je 70% voelt is het lastig om daar met je opdracht een oplossing voor te vinden. Een voorbeeld: Ik ben eind vorig jaar door mijn enkel gegaan (heel dik + amper op kunnen lopen) dan heb ik 2 problemen:
1. ik kan niet auto rijden
2. ik doe staand + lopend werk
Dus heb ik ziekteverlof op moeten nemen omdat het op mijn opdracht niet mogelijk was om zittend werk te doen

En dit gaat om gezond personeel.

Stel mijn werkgever neemt een wajonger aan, die een apothekersassistente diploma heeft. Hoe gaat hij de aanpassingen die nodig zijn uitleggen aan een opdracht. Die vanwege ziek + ondertallig personeel al een assistente nodig heeft die 2,5x het normale salaris van zijn assistentes kost.

Of te wel onmogelijk.

Op kantoor moet je snel kunnen schakelen en je aan kunnen passen aan de situaties van de dag (assistentes die ziek zijn, een autoongeluk krijgen etc. waarna jij iedereen die op dienst staat wakker moet bellen om door heel nederland ingezet te worden) vanaf 6 uur smorgens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:25

Hm, als echtgenote van een chemicus, met enige apothekers in de vriendenkring, snap ik jouw vragen niet goed.

Staan tijdens bereidingen is gebruikelijk, maar wel te ondervangen - daar moet dus iemand beleid op maken. "Jantje is een uitstekend apotheker, maar die 'kappersfiets' is wel noodzakelijk". Is niet moeilijk.
...uiteraard hangt het wel af van de specifieke beperkingen van persoon X.
Voor de assistenten is het lastiger, staan wordt in een winkel als normaal gezien.

Verder heb ik enige principiële vragen bij detacheringsbureaus: ik vind het ingewikkeld om (ik zeg maar wat) in Amersfoort je 'standplaats' te hebben en 'van Den Helder tot Den Briel en van Groningen tot Mestreech. (Werkt een bedrijf localer, dan kan de franje 'je moet auto kunnen rijden' gewoon weg, dat is niet nodig in Nederland en dat mag vooral zo blijven. Hoeft dat salaris ook niet zo gigantisch veel hoger te zijn.)

En ik mag hopen dat ik geen medicijnen krijg die slechts gezien zijn door 2 paar ogen, waarbij er 1 een invalkracht betreft.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:35

Janneke2 schreef:
Hm, als echtgenote van een chemicus, met enige apothekers in de vriendenkring, snap ik jouw vragen niet goed.

Staan tijdens bereidingen is gebruikelijk, maar wel te ondervangen - daar moet dus iemand beleid op maken. "Jantje is een uitstekend apotheker, maar die 'kappersfiets' is wel noodzakelijk". Is niet moeilijk.
Voor de assistenten is het lastiger, staan wordt in een winkel als normaal gezien.

Verder heb ik enige principiële vragen bij detacheringsbureaus: ik vind het ingewikkeld om (ik zeg maar wat) in Amersfoort je 'standplaats' te hebben en 'van Den Helder tot Den Briel en van Groningen tot Mestreech. (Werkt een bedrijf localer, dan kan de franje 'je moet auto kunnen rijden' gewoon weg, dat is niet nodig in Nederland en dat mag vooral zo blijven. Hoeft dat salaris ook niet zo gigantisch veel hoger te zijn.)

En ik mag hopen dat ik geen medicijnen krijg die slechts gezien zijn door 2 paar ogen, waarbij er 1 een invalkracht betreft.

Als jij in de apotheek medicatie ophaalt dan zijn ze op het moment dat je ze over de balie krijgt zowiezo gezien door de assistente (inval of vaste kracht) en een 2e assistente (controle) + een scan controle). binnen 24 uur na afleveren moet de 3e controle plaats hebben gevonden door de apotheker.

Mijn salaris is niet gigantisch veel hoger. echter de kosten die gedeclareerd worden voor mij wel.

Bij de apothekers is het fysieke gedeelte minder een eis, maar je moet wel 9-10 uur per dag kunnen werken. Alle recepten moeten nagekeken zijn aan het einde van de dag (na sluitingstijd vaak nog een stapel). Daarnaast moet je ook de stress van overleggen, onderhandelingen etc. met zorgverzekeraars, artsen en patienten aan kunnen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:48

Dat het niet voor iedere functie kan lijkt me logisch pandour.. Maar dan nog, er is neem ik aan ook een kantoor waar de telefoon opgenomen moet worden, mensen ontvangen etc? Wordt er vanuit het bureau ook iets gedaan om de kennis van personeel op peil te houden? Zo ja, wie regelt dat, verzamelt relevante vakliteratuur etc?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 01:43

Janneke2 schreef:
...schuld is weer een nieuwe dimensie.
Verder is het zo dat iemand een wajong uitkering krijgt 'omdat er een moeizame start op de arbeidsmarkt is'. Tja, nogal wat schoolverlaters zijn een tijd bezig met solliciteren, "dat zou dan ook de schuld van de werkgevers zijn"...? (Daar zou iets voor te zeggen zijn...)

Maar een wajong is bedoeld voor mensen die wel degelijk 'arbeidspotentieel' hebben.

Mensen die dit niet hebben komen in de bijstand of de wia iva.

Ik ken juist mensen die Wajong kregen omdat ze iets mankeerden wat al voor hun 18e aanwezig was en waardoor ze niet geschikt zijn voor de (reguliere) arbeidsmarkt.
Een persoon is zelfs, na jaren in de bijstand te hebben gezeten, als 40-50 plusser voorzien van een Wajong-uitkering, na heel veel gedoe met keuringsartsen en ik meen dat de rechter er ook aan te pas is gekomen. En die persoon heeft nog nooit langer dan 3 weken achter elkaar kunnen werken. Dus misschien is er iets gewijzigd, maar ik had tot dusverre niet de indruk dat er in de Wajong uitgegaan werd van arbeidspotentieel...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:59

Zoals het nu op de site van het UWV staat, is het idd anders dan hoe het in plm 1990 bij een goede vriend van mij ging.
Hij kreeg juist wajong omdat werken in de bijstand (tegenwoordig een soort van verplicht) niet mocht en menbhoopte dat zijn ziekte zou beteren. Dan kon hij met wajong werken, waarbij de werkgever een serie garanties/ subsidies zou krijgen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 10:16

Dan is de reden waarom Wajong gegeven wordt inderdaad veranderd met de jaren, het is nu om jonge mensen die geen of nauwelijks kans op de arbeidsmarkt hebben een bestaan te geven en werken/proberen te werken wordt juist vaak afgestraft in plaats van aangemoedigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:20

pandour4evuh schreef:
Janneke2 schreef:

Als jij in de apotheek medicatie ophaalt dan zijn ze op het moment dat je ze over de balie krijgt zowiezo gezien door de assistente (inval of vaste kracht) en een 2e assistente (controle) + een scan controle). binnen 24 uur na afleveren moet de 3e controle plaats hebben gevonden door de apotheker.

Mijn salaris is niet gigantisch veel hoger. echter de kosten die gedeclareerd worden voor mij wel.

Bij de apothekers is het fysieke gedeelte minder een eis, maar je moet wel 9-10 uur per dag kunnen werken. Alle recepten moeten nagekeken zijn aan het einde van de dag (na sluitingstijd vaak nog een stapel). Daarnaast moet je ook de stress van overleggen, onderhandelingen etc. met zorgverzekeraars, artsen en patiënten aan kunnen.

En nu komen we langzamerhand bij de feitelijke discussie. WERKDRUK
Zolang de politiek zijn ogen sluit voor wat er aan de hand is blijven we allemaal randzaken benoemen.
Werkdruk, het wegbezuinigen van diverse functies en deze vervangen door onbetaalde krachten, tijdelijke contracten of ZZP ers, blijft de werkdruk hoog.
Als de financiële lasten op een steeds kleinere groep mensen terecht komt en moeten zij ook het levensonderhoud van een steeds grotere groep dragen, blijft men bezuinigen op die grotere groep niet of gedeeltelijk werkenden.
Het grote geld komt nu bij een kleine groep mensen terecht.
En als ik mij niet vergis zijn het de grote verzekeraars die op verschillende vlakken een flinke dikke vinger in de pap hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:25

Janneke2 schreef:
Zoals het nu op de site van het UWV staat, is het idd anders dan hoe het in plm 1990 bij een goede vriend van mij ging.
Hij kreeg juist wajong omdat werken in de bijstand (tegenwoordig een soort van verplicht) niet mocht en menbhoopte dat zijn ziekte zou beteren. Dan kon hij met wajong werken, waarbij de werkgever een serie garanties/ subsidies zou krijgen.

Dus eigenlijk is jouw sterke mening, gebaseerd op een foute interpretatie van de Wajong?
De mensen die ik ken met Wajong hebben een ziekte/beperking vanaf hun geboorte en wordt gedacht dat zij niet (op korte termijn) kunnen werken. Een soort WIA-uitkering, alleen zonder arbeidsverleden.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:24

Electra63 schreef:
Werkgevers zijn sowieso bang voor medewerkers die langdurig ziek zijn en uiteindelijk in de WGA of Ziektewet terecht komen. Omdat dit allemaal (behalve IVA) betaald/verhaald wordt op de WG. Tot 10 jaar toe, dat kan de doodsteek voor je bedrijf zijn.

Dit is alleen voor werkgevers die eigen risico drager zijn. Dit zijn over de linie grote werkgevers die dit risico bij een andere verzekering dan het uwv hebben belegd.

Een groot deel van de mensen met een wia/wga uitkering hebben een no risk polis waardoor het uwv het loon betaald bij toegenomen klachten. Neemt natuurlijk niet weg dat er vervanging gezocht moet worden voor de zieke werknemer... En stel iemand ontvangt de uitkering vanwege restverschijnselen van een hartaandoening krijgt de werkgever geen vergoeding als die werknemer er ook nog een kanker oid bij krijgt.

Het quotum is trouwens een wassen neus gebleken. Dit is namelijk al lang behaald en daarom gaan werkgevers niet gecontroleerd worden... Betekent dus vooral dat ze het quotum veel te laag hebben vastgesteld want er zijn zat mensen die wel iets willen ondanks hun beperkingen. Jammer want het gaf wel een boost aan werkgevers om out of the box te kijken in hun aanname beleid.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:35

Ook als WG geen eigen-risico-drager is, kost een nieuwe zieke werknemer de werkgever geld. Sowieso de 1e 104 weken (gedeeltelijke) doorbetaling. Alleen een IVA wordt volledig door UWV betaald, daarom worden zo weinig mensen volledig, duurzaam 100% afgekeurd. Iets van wij van WC-eend

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:07

Oh ik dacht dat je doelde op iemand die al een uitkering had, niet op nieuwe ziekte dat is idd anders. Ook op het gebied van premie differentiatie (Maar dat is misschien wat off topic) ;) )

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:08

Terwijl je ook als volledig duurzaam arbeidsongeschikt in de Wajong kan zitten.
Die overlap met IVA is heel raar, daar IVA andere voor/nadelen geeft dan Wajong.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 14:18

Morganlefay schreef:
En nu komen we langzamerhand bij de feitelijke discussie. WERKDRUK
Zolang de politiek zijn ogen sluit voor wat er aan de hand is blijven we allemaal randzaken benoemen.
Werkdruk, het wegbezuinigen van diverse functies en deze vervangen door onbetaalde krachten, tijdelijke contracten of ZZP ers, blijft de werkdruk hoog.
Als de financiële lasten op een steeds kleinere groep mensen terecht komt en moeten zij ook het levensonderhoud van een steeds grotere groep dragen, blijft men bezuinigen op die grotere groep niet of gedeeltelijk werkenden.
Het grote geld komt nu bij een kleine groep mensen terecht.
En als ik mij niet vergis zijn het de grote verzekeraars die op verschillende vlakken een flinke dikke vinger in de pap hebben.

Ja, idd.
Er eas een tijd dat Nederland per hoofd van de werkende bevolking de hoogste output van Europa had - en tegelijkertijd ook een vrij hoge 'uitval' naar wao/wia.

En zaken als schijnzelfstandigheid (= zzp'ers inhuren), vrijwilligers vragen om de gaten op te vullen (bijvoorbeeld in de zorg) flexwerkers/tijdelijke contracten hakken er fors in.

En de 'oude wajong' was bedoeld om tegenwicht aan dit gedoe te geven, om juist 'mensen met een vlekje' toch de werkvloer op te krijgen.
Maar de WSW bedrijven zijn 'afgeschaft' en de commerciële bedrijven staan niet te springen en de overheid geeft ook het goede voorbeeld niet...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 15:31

Hannanas schreef:

Klopt.
Ik ben er zo een die volledig afgekeurd is en bij de recente herkeuringen te horen kreeg dat ik blijvend afgekeurd ben.
Ze adviseren wel om vrijwilligerswerk te doen opdat je wat ritme hebt, er even uit bent en onder de mensen komt maar kun je dat niet aan dan is dat ook goed.
En omdat ik nog onder de oude regeling val word ik ook in de toekomst niet opgeroepen voor herkeuring, mensen die na 2010(?) WAjong kregen en bij de recente herkeuring zijn afgekeurd kunnen in de toekomst wel opgeroepen worden voor herkeuring.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:42

Hannanas schreef:
Die overlap met IVA is heel raar, daar IVA andere voor/nadelen geeft dan Wajong.

Er is geen overlap tussen Wajong en IVA. IVA is een andere wettelijke regeling.