Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:43

Na alle 'gelieve niet speculeren' reacties, hierbij ook even 'gelieve niet speculeren over degene die bekend heeft over de zaak van Romy'. Ik praat heel zeker niet goed wat hij gedaan heeft, maar ik weet wie het is (woon in hetzelfde dorp) en al die speculaties over hem en zijn handelen raken kant noch wal.

Edit: heb niet alles gelezen hoor, maar zoveel begrip er is voor de slachtoffers en hun families, zo weinig is dat er voor vooral de familie van de dader (van die andere weet ik niets).
Laatst bijgewerkt door WithinYuuri op 09-06-17 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:44

WithinYuuri schreef:
Na alle 'gelieve niet speculeren' reacties, hierbij ook even 'gelieve niet speculeren over degene die bekend heeft over de zaak van Romy'. Ik praat heel zeker niet goed wat hij gedaan heeft, maar ik weet wie het is (woon in hetzelfde dorp) en al die speculaties over hem en zijn handelen raken kant noch wal.

Sterkte!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:55

WithinYuuri schreef:

Edit: heb niet alles gelezen hoor, maar zoveel begrip er is voor de slachtoffers en hun families, zo weinig is dat er voor vooral de familie van de dader (van die andere weet ik niets).

Sterkte, al is het niet helemaal waar wat je zegt, want heel veel in dit topic
uiten ook hun medeleven naar de familie van de dader. Het is natuurlijk ook wel een
soort van logisch dat er voor zijn kant niet heel veel "empathie" op te brengen is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:58

WithinYuuri schreef:

Dan heb je inderdaad niet alles gelezen, want er is hier meerdere keren aandacht besteed aan de familie van de verdachte en ook met respect over de verdachte gepraat.
Vandaar ook de schok dat hij toch van moord verdacht wordt ipv doodslag. Maar toen ik dat hoorde voelde ik enkel verdriet. Deze gebeurtenis kent alleen maar verliezers.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:01

WithinYuuri schreef:

Ik ken de verdachte ook en ben het helemaal met je eens

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:01

Lente schreef:
Waarom schrok je daarvan?

Ja ik denk omdat ik dat niet zo gewend was of dat ik dat hiervoor niet zo kende dat echt een dorp zo is omgedoopt (ik studeer Maatschappelijk werk en dienstverlening vandaar, dat dat mij zo bij bleef) en ik dat vanuit mijn omgeving dat niet zo kende. Bedoelde er verder niet iets naars of vooroordelends over hoor, vond t juist interessant om te lezen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:03

WithinYuuri schreef:

_/-\o_
Het is vreselijk wat gebeurde en natuurlijk is het vreselijk voor de familie van het meisje.
Maar ik kan maar niet stoppen met denken aan de ouders van de jongen.
Wat moeten zij heen en weer geslingerd worden tussen allerlei emoties.
Hun leven staat ook op zijn kop en momenteel zullen zij wellicht even geen toekomst zien. Zij zullen door sommige altijd aangekeken worden als de ouders van, hebben ze zorgen om de toekomst van hen en van hun zoon en krijgen ze momenteel geen hap door hun keel.
Vreselijk dus voor alle partijen!

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:04

Ja, ik las dat een aantal ook empathie hadden voor de familie, maar een aantal ook niet, was meer even een algemene mededeling en totaal niet persoonlijk bedoeld :)

sanso

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:14

Enpathie voor de FAMILIE van de jongen heb ik zeker, het is niet hun keuze geweest om dit te doen maar wellicht zijn ze wel ergens een schakel geweest. Vind het erg sneu voor de ouders en overige familie, kan me niet voorstellen hoe zoiets zou moeten voelen..
Empathie voor de jongen kan ik niet opbrengen.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:25

Toch wel weer een wending die me de rillingen geven. Verdacht van moord. Ergens hoopte en ging ik er eigenlijk ook wel van uit dat het doodslag was. Ergens hoop je diep dat hij haar perongeluk gedood heeft tijdens de misbruik. maar dat het nooit zijn bedoeling is geweest haar te doden.

Mensen jullie spreken alle over verkrachting op dit moment wordt er echter gesproken over misbruikt.
Verkrachting wordt het pas als hij haar daadwerkelijk heeft gepenentreerd. En voor misbruik staan aanzienlijk lagere straffen dan verkrachting. We zullen af moeten wachgen of we ooit de werkelijke toedracht kennen.

Dat de ouders van de dadders net zulke harde verliezers zijn moge duidelijk zijn. Geen enkele ouder verwacht dat zijn kind tot zo iets in staat is. Ook hun leven op dit moment in 1 grote nachtmerrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:54

sanso schreef:
Empathie voor de jongen kan ik niet opbrengen.

Ik denk dat niemand dat ook verwacht. Maar wat wel verwacht mag worden is dat mensen pas oordelen als ze alle feiten kennen.

We weten dat er iets vreselijks gebeurd is, maar we weten niet veel over hoe dat zover heeft kunnen komen, de mentale toestand waarin die knul zich op dat moment bevond, de omstandigheden waarin alles gebeurde etc. Het zou mensen sieren als ze hun snoeiharde online veroordelingen voor zich houden zolang ze niet precies weten hoe het zit. Al is het maar uit empathie naar de familie van de verdachte, die dat soort reacties ook kan lezen.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:56

idylle schreef:
WithinYuuri schreef:

Ik ken de verdachte ook en ben het helemaal met je eens

Er is idd wel degelijk ook begrip voor de familie van de dader geuit in dit topic, en wat betreft de speculaties, dat krijg je als er maar zo weinig bekend wordt gemaakt. Mensen willen toch graag begrijpen wat er gebeurd is dus gaan van alles bedenken.
Ik merk dat vooral in de omgeving, het is natuurlijk heel dichtbij en iedereen kent hier wel iemand die ergens een band heeft met dader en/of slachtoffer (In ons geval met betrekking tot beide meisjes).
Als je weet wat er gebeurd is hoef je ook niet "bang" te zijn voor je eigen kinderen want dat is veelal de reden dat het iedereen bezig blijft houden. Veel ouders hebben maatregelen genomen, kinderen mogen of durven niet meer zomaar de straat op en noem maar op. Dit werd al minder na de aanhouding maar nog...

Maar ik geloof echt dat de familie van de dader door een hel gaat deze tijd, zo triest, kan me voorstellen dat je je huis niet meer uit komt, anoniem zijn is hier niet mogelijk......

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:54

hanny_jelke schreef:
Toch wel weer een wending die me de rillingen geven. Verdacht van moord. Ergens hoopte en ging ik er eigenlijk ook wel van uit dat het doodslag was. Ergens hoop je diep dat hij haar perongeluk gedood heeft tijdens de misbruik. maar dat het nooit zijn bedoeling is geweest haar te doden.

Mensen jullie spreken alle over verkrachting op dit moment wordt er echter gesproken over misbruikt.
Verkrachting wordt het pas als hij haar daadwerkelijk heeft gepenentreerd. En voor misbruik staan aanzienlijk lagere straffen dan verkrachting. We zullen af moeten wachgen of we ooit de werkelijke toedracht kennen.

Dat de ouders van de dadders net zulke harde verliezers zijn moge duidelijk zijn. Geen enkele ouder verwacht dat zijn kind tot zo iets in staat is. Ook hun leven op dit moment in 1 grote nachtmerrie.

Het OM zei idd moord, maar houdt dat dan ook meteen in 'met voorbedachte rade'? Nog steeds heb ik een heeeel klein beetje 'hoop' dat het doodslag was ipv moord (met voorbedachte rade)
Dit hele verhaal is zo ontzettend heftig. Steeds als je denkt alles gehad te hebben wordt het toch weer heftiger....

*edit* Laat ik er wel bij zeggen dat ik voor de ouders van Romy echt hoop dat hij de zwaarst mogelijke straf krijgt!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:18

safina schreef:
Maar wat wel verwacht mag worden is dat mensen pas oordelen als ze alle feiten kennen.

Liever ook dan niet oordelen.
De feiten kennen is niet in iemands schoenen staan.
En de rechter oordeelt wel over de feiten.

Idylle: zonder voorbedachte rade is het geen moord.
Maar hij is nog niet veroordeeld.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 09-06-17 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:19

Wikipedia:
Citaat:
Moord is het op onwettige wijze opzettelijk beëindigen van het leven van een ander, waarbij een strafverzwarend element aanwezig is.
In onder meer het Belgische, Nederlandse en Surinaamse recht is dat strafverzwarende element de zogeheten voorbedachten rade. In deze rechtssystemen wordt een moord per definitie met voorbedachten rade gepleegd en is de vaak gebruikte term "moord met voorbedachte(n) rade" dus een pleonasme.[1] Indien iemand in een opwelling wordt gedood, wordt dit doodslag genoemd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:44

Nu is het wel zo dat het OM verdenkt van moord, terwijl de rechter uiteindelijk best kan besluiten dat gezien de verklaringen en het onderzoek geen sprake is van voorbedachte rade en dus straffen voor doodslag.

Je ziet vaak dat het OM zwaarder verdenkt dan de uiteindelijke daad wordt toegerekend. Advocaat van verdachten proberen niet altijd een verdachte vrij te pleiten, maar pleiten wel voor een zo laag mogelijke straf. Dus ja, daar zal een rechter in heel veel gevallen (onduidelijke toedracht etc.) ergens tussenin komen te zitten.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 20:58

Janine1990 schreef:
Nu is het wel zo dat het OM verdenkt van moord, terwijl de rechter uiteindelijk best kan besluiten dat gezien de verklaringen en het onderzoek geen sprake is van voorbedachte rade en dus straffen voor doodslag.

Je ziet vaak dat het OM zwaarder verdenkt dan de uiteindelijke daad wordt toegerekend. Advocaat van verdachten proberen niet altijd een verdachte vrij te pleiten, maar pleiten wel voor een zo laag mogelijke straf. Dus ja, daar zal een rechter in heel veel gevallen (onduidelijke toedracht etc.) ergens tussenin komen te zitten.

Ik 'hoop' dat we aan mogen nemen dat deze jongen echt wel de hoogst mogelijke straf krijgt en dus toch wel dat jaar wat hij kan krijgen in de gevangenis komt.... Zo veel straf is dat namelijk nou ook weer niet voor een moord.....
Verder uiteraard PIJ, want zon jongen kan niet 'zomaar' terug in de samenleving, die moet eerst echt uitgebreid behandeld worden.

Verder las ik ergens dat zijn advocaat kan pleiten voor strafvermindering omdat het OM het seksueel misbruik kenbaar heeft gemaakt, klopt dat?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:01

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:02

idylle schreef:
Janine1990 schreef:

Ik 'hoop' dat we aan mogen nemen dat deze jongen echt wel de hoogst mogelijke straf krijgt en dus toch wel dat jaar wat hij kan krijgen in de gevangenis komt.... Zo veel straf is dat namelijk nou ook weer niet voor een moord.....
Verder uiteraard PIJ, want zon jongen kan niet 'zomaar' terug in de samenleving, die moet eerst echt uitgebreid behandeld worden.

Verder las ik ergens dat zijn advocaat kan pleiten voor strafvermindering omdat het OM het seksueel misbruik kenbaar heeft gemaakt, klopt dat?

Ik weet niet wat je wilt aannemen zonder op de hoogte te zijn van alle feiten, zoals ze gepresenteerd worden aan de rechter... Die zul je ook niet gaan krijgen, aangezien de zaak achter gesloten deuren gaat plaatsvinden wegens minderjarige dader.

Je mag een hele hoop hopen van mij, maar aannames zou ik niet gaan maken. Daarbij zou er toch wel enige kennis van strafrecht bij minderjarigen nodig zijn wil je er überhaupt iets zinnigs over bedenken. Je wilt toch ook niet achteraf alsnog teleurgesteld worden.

Wat betreft dat laatste heb ik geen idee. Heb je daar een verklaring/redenering bij?
Ik weet niet of dat mogelijk is wanneer seksueel misbruik bewezen zou zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:05

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:07

Janine1990 schreef:
Chiave schreef:

Nouja, de kantonrechter... En het 'vergrijp' is spijbelen.
Natuurlijk heel triest, maar ik kan me voorstellen dat het niet echt reden is om iemand achter slot en grendel te gooien.

Nee, dat snap ik, maar waar ik meer op doel, is dat het kind nu helemaal gevild wordt op sociale media. Wat er onder die Facebookberichten staat, is verre van mals. 'Kop eraf hakken', 'Doodsteken', 'Ophangen'... En nu heeft de politie niet voldoende gedaan en hebben de ouders een monster gecreëerd, zoals geroepen wordt. Dat vind ik triest. Voor het kind, voor de ouders, voor de nabestaanden...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:09

Chiave schreef:
Janine1990 schreef:
Nouja, de kantonrechter... En het 'vergrijp' is spijbelen.
Natuurlijk heel triest, maar ik kan me voorstellen dat het niet echt reden is om iemand achter slot en grendel te gooien.

Nee, dat snap ik, maar waar ik meer op doel, is dat het kind nu helemaal gevild wordt op sociale media. Wat er onder die Facebookberichten staat, is verre van mals. 'Kop eraf hakken', 'Doodsteken', 'Ophangen'... En nu heeft de politie niet voldoende gedaan en hebben de ouders een monster gecreëerd, zoals geroepen wordt. Dat vind ik triest. Voor het kind, voor de ouders, voor de nabestaanden...

Helemaal mee eens...
Maarja, met zo'n lekkere titel snap ik ook wel dat mensen niet verder lezen.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:14

Ik zit echt vol ongeloof te lezen. Verwachten sommige echt dat we empathie moeten hebben voor de dader?? Ondanks zijn geestelijke toestand of wat dan ook, hij heeft waarschijnlijk een moord gepleegd. Een meisje van 14 van het leven beroofd!! Een meisje dat niet op kan groeien. Geen afscheid heeft kunnen nemen van dierbaren. Een meisje dat veelste vroeg op een afschuwelijke manier aan haar eind is gekomen. En dan moeten we onze mening over de dader inhouden? Voor alle families is dit vreselijk, ik denk de hele dag aan ze Y;( maar mijn gedachte en medeleven gaan absoluut niet naar de dader.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:19

vevina schreef:
Ik zit echt vol ongeloof te lezen. Verwachten sommige echt dat we empathie moeten hebben voor de dader?? Ondanks zijn geestelijke toestand of wat dan ook, hij heeft waarschijnlijk een moord gepleegd. Een meisje van 14 van het leven beroofd!! Een meisje dat niet op kan groeien. Geen afscheid heeft kunnen nemen van dierbaren. Een meisje dat veelste vroeg op een afschuwelijke manier aan haar eind is gekomen. En dan moeten we onze mening over de dader inhouden? Voor alle families is dit vreselijk, ik denk de hele dag aan ze Y;( maar mijn gedachte en medeleven gaan absoluut niet naar de dader.

Ja, want we hebben het over een kind en we kennen geen toedracht. En ik heb nog een verrassing voor je: deze jongen keert als hij schuldig bevonden wordt over enkele jaren weer terug in de maatschappij. En waarom? Omdat het een kind van 16 is, uit een gezin, met ouders, broertjes en zusjes, teamgenootjes, vriendjes en vriendinnetjes. Je mag absoluut te doen hebben met zo'n kind. Wat moet er misgegaan zijn in dat jonge leven om tot deze daden te komen? En ik kan louter schande spreken van zijn daden, maar ik houd wél in mijn achterhoofd dat het een kind is. Natuurlijk verdient hij een fikse straf en een jaar of wat TBS, maar als het jouw zoon was geweest had je ook gehoopt dat hij weer eens terug mocht keren in de samenleving, met een nieuwe kans.

En ja, ik denk ook dagelijks aan de familie, aan Savannah en aan de nabestaanden. Ik vind het ongelofelijk moeilijk wat er gebeurd is.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:22

Chiave schreef:
vevina schreef:

Ja, want we hebben het over een kind en we kennen geen toedracht. En ik heb nog een verrassing voor je: deze jongen keert als hij schuldig bevonden wordt over enkele jaren weer terug in de maatschappij. En waarom? Omdat het een kind van 16 is, uit een gezin, met ouders, broertjes en zusjes, teamgenootjes, vriendjes en vriendinnetjes. Je mag absoluut te doen hebben met zo'n kind. Wat moet er misgegaan zijn in dat jonge leven om tot deze daden te komen? En ik kan louter schande spreken van zijn daden, maar ik houd wél in mijn achterhoofd dat het een kind is. Natuurlijk verdient hij een fikse straf en een jaar of wat TBS, maar als het jouw zoon was geweest had je ook gehoopt dat hij weer eens terug mocht keren in de samenleving, met een nieuwe kans.

En ja, ik denk ook dagelijks aan de familie, aan Savannah en aan de nabestaanden. Ik vind het ongelofelijk moeilijk wat er gebeurd is.

Hij mag na een flinke straf van mij absoluut terug in de maatschappij. Maar dat het een kind is en in welke toestand hij zich ook bevond. Moord is nooit te accepteren, en ik ben van mening dat mensen hun oordelen dus ook zeker niet in hoeven te houden.