Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
WithinYuuri schreef:Na alle 'gelieve niet speculeren' reacties, hierbij ook even 'gelieve niet speculeren over degene die bekend heeft over de zaak van Romy'. Ik praat heel zeker niet goed wat hij gedaan heeft, maar ik weet wie het is (woon in hetzelfde dorp) en al die speculaties over hem en zijn handelen raken kant noch wal.
WithinYuuri schreef:Na alle 'gelieve niet speculeren' reacties, hierbij ook even 'gelieve niet speculeren over degene die bekend heeft over de zaak van Romy'. Ik praat heel zeker niet goed wat hij gedaan heeft, maar ik weet wie het is (woon in hetzelfde dorp) en al die speculaties over hem en zijn handelen raken kant noch wal.
Edit: heb niet alles gelezen hoor, maar zoveel begrip er is voor de slachtoffers en hun families, zo weinig is dat er voor vooral de familie van de dader (van die andere weet ik niets).
Edit: heb niet alles gelezen hoor, maar zoveel begrip er is voor de slachtoffers en hun families, zo weinig is dat er voor vooral de familie van de dader (van die andere weet ik niets).
Lente schreef:Waarom schrok je daarvan?
sanso schreef:Empathie voor de jongen kan ik niet opbrengen.
idylle schreef:WithinYuuri schreef:Na alle 'gelieve niet speculeren' reacties, hierbij ook even 'gelieve niet speculeren over degene die bekend heeft over de zaak van Romy'. Ik praat heel zeker niet goed wat hij gedaan heeft, maar ik weet wie het is (woon in hetzelfde dorp) en al die speculaties over hem en zijn handelen raken kant noch wal.
Ik ken de verdachte ook en ben het helemaal met je eens
hanny_jelke schreef:Toch wel weer een wending die me de rillingen geven. Verdacht van moord. Ergens hoopte en ging ik er eigenlijk ook wel van uit dat het doodslag was. Ergens hoop je diep dat hij haar perongeluk gedood heeft tijdens de misbruik. maar dat het nooit zijn bedoeling is geweest haar te doden.
Mensen jullie spreken alle over verkrachting op dit moment wordt er echter gesproken over misbruikt.
Verkrachting wordt het pas als hij haar daadwerkelijk heeft gepenentreerd. En voor misbruik staan aanzienlijk lagere straffen dan verkrachting. We zullen af moeten wachgen of we ooit de werkelijke toedracht kennen.
Dat de ouders van de dadders net zulke harde verliezers zijn moge duidelijk zijn. Geen enkele ouder verwacht dat zijn kind tot zo iets in staat is. Ook hun leven op dit moment in 1 grote nachtmerrie.
safina schreef:Maar wat wel verwacht mag worden is dat mensen pas oordelen als ze alle feiten kennen.
Citaat:Moord is het op onwettige wijze opzettelijk beëindigen van het leven van een ander, waarbij een strafverzwarend element aanwezig is.
In onder meer het Belgische, Nederlandse en Surinaamse recht is dat strafverzwarende element de zogeheten voorbedachten rade. In deze rechtssystemen wordt een moord per definitie met voorbedachten rade gepleegd en is de vaak gebruikte term "moord met voorbedachte(n) rade" dus een pleonasme.[1] Indien iemand in een opwelling wordt gedood, wordt dit doodslag genoemd.
Janine1990 schreef:Nu is het wel zo dat het OM verdenkt van moord, terwijl de rechter uiteindelijk best kan besluiten dat gezien de verklaringen en het onderzoek geen sprake is van voorbedachte rade en dus straffen voor doodslag.
Je ziet vaak dat het OM zwaarder verdenkt dan de uiteindelijke daad wordt toegerekend. Advocaat van verdachten proberen niet altijd een verdachte vrij te pleiten, maar pleiten wel voor een zo laag mogelijke straf. Dus ja, daar zal een rechter in heel veel gevallen (onduidelijke toedracht etc.) ergens tussenin komen te zitten.
idylle schreef:Janine1990 schreef:Nu is het wel zo dat het OM verdenkt van moord, terwijl de rechter uiteindelijk best kan besluiten dat gezien de verklaringen en het onderzoek geen sprake is van voorbedachte rade en dus straffen voor doodslag.
Je ziet vaak dat het OM zwaarder verdenkt dan de uiteindelijke daad wordt toegerekend. Advocaat van verdachten proberen niet altijd een verdachte vrij te pleiten, maar pleiten wel voor een zo laag mogelijke straf. Dus ja, daar zal een rechter in heel veel gevallen (onduidelijke toedracht etc.) ergens tussenin komen te zitten.
Ik 'hoop' dat we aan mogen nemen dat deze jongen echt wel de hoogst mogelijke straf krijgt en dus toch wel dat jaar wat hij kan krijgen in de gevangenis komt.... Zo veel straf is dat namelijk nou ook weer niet voor een moord.....
Verder uiteraard PIJ, want zon jongen kan niet 'zomaar' terug in de samenleving, die moet eerst echt uitgebreid behandeld worden.
Verder las ik ergens dat zijn advocaat kan pleiten voor strafvermindering omdat het OM het seksueel misbruik kenbaar heeft gemaakt, klopt dat?
Janine1990 schreef:Chiave schreef:
Nouja, de kantonrechter... En het 'vergrijp' is spijbelen.
Natuurlijk heel triest, maar ik kan me voorstellen dat het niet echt reden is om iemand achter slot en grendel te gooien.
Chiave schreef:Janine1990 schreef:Nouja, de kantonrechter... En het 'vergrijp' is spijbelen.
Natuurlijk heel triest, maar ik kan me voorstellen dat het niet echt reden is om iemand achter slot en grendel te gooien.
Nee, dat snap ik, maar waar ik meer op doel, is dat het kind nu helemaal gevild wordt op sociale media. Wat er onder die Facebookberichten staat, is verre van mals. 'Kop eraf hakken', 'Doodsteken', 'Ophangen'... En nu heeft de politie niet voldoende gedaan en hebben de ouders een monster gecreëerd, zoals geroepen wordt. Dat vind ik triest. Voor het kind, voor de ouders, voor de nabestaanden...
vevina schreef:Ik zit echt vol ongeloof te lezen. Verwachten sommige echt dat we empathie moeten hebben voor de dader?? Ondanks zijn geestelijke toestand of wat dan ook, hij heeft waarschijnlijk een moord gepleegd. Een meisje van 14 van het leven beroofd!! Een meisje dat niet op kan groeien. Geen afscheid heeft kunnen nemen van dierbaren. Een meisje dat veelste vroeg op een afschuwelijke manier aan haar eind is gekomen. En dan moeten we onze mening over de dader inhouden? Voor alle families is dit vreselijk, ik denk de hele dag aan zemaar mijn gedachte en medeleven gaan absoluut niet naar de dader.
Chiave schreef:vevina schreef:Ik zit echt vol ongeloof te lezen. Verwachten sommige echt dat we empathie moeten hebben voor de dader?? Ondanks zijn geestelijke toestand of wat dan ook, hij heeft waarschijnlijk een moord gepleegd. Een meisje van 14 van het leven beroofd!! Een meisje dat niet op kan groeien. Geen afscheid heeft kunnen nemen van dierbaren. Een meisje dat veelste vroeg op een afschuwelijke manier aan haar eind is gekomen. En dan moeten we onze mening over de dader inhouden? Voor alle families is dit vreselijk, ik denk de hele dag aan zemaar mijn gedachte en medeleven gaan absoluut niet naar de dader.
Ja, want we hebben het over een kind en we kennen geen toedracht. En ik heb nog een verrassing voor je: deze jongen keert als hij schuldig bevonden wordt over enkele jaren weer terug in de maatschappij. En waarom? Omdat het een kind van 16 is, uit een gezin, met ouders, broertjes en zusjes, teamgenootjes, vriendjes en vriendinnetjes. Je mag absoluut te doen hebben met zo'n kind. Wat moet er misgegaan zijn in dat jonge leven om tot deze daden te komen? En ik kan louter schande spreken van zijn daden, maar ik houd wél in mijn achterhoofd dat het een kind is. Natuurlijk verdient hij een fikse straf en een jaar of wat TBS, maar als het jouw zoon was geweest had je ook gehoopt dat hij weer eens terug mocht keren in de samenleving, met een nieuwe kans.
En ja, ik denk ook dagelijks aan de familie, aan Savannah en aan de nabestaanden. Ik vind het ongelofelijk moeilijk wat er gebeurd is.