Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:50

Electra63 schreef:
Kuggur schreef:
Grappig dat Nederlanders kankeren op hun OV. Hoe goed wil je het hebben?

Als je onregelmatig in de zorg, beveiliging of hier rondom Rotterdam in het havengebied werkt, dan is het vaak onmogelijk om op je werk te komen op bepaalde tijden.

Klopt. Ik heb onregelmatige diensten en het is onhaalbaar.
Maar zelfs in de dagdienst waar ik met de auto er een half uur over doe. Reis ik volgens de ov planner 2 uur en 40 minuten enkele reis.
Dus ov is buiten de randstad gewoon ruk.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:58

bruintje123 schreef:
Klopt. Ik heb onregelmatige diensten en het is onhaalbaar.
Maar zelfs in de dagdienst waar ik met de auto er een half uur over doe. Reis ik volgens de ov planner 2 uur en 40 minuten enkele reis.
Dus ov is buiten de randstad gewoon ruk.

Hangt er vanaf waar, hier niet hoor. Heb stage gelopen in een provinciestadje verder, was met het OV op de tijden dat ik reisde bijna net zo snel als met de auto.

bruintje123

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:00

Ja natuurlijk hangt dat af waar.
Maar zeggen dat het ov goed is in Nederland. Nee.
Ov is goed in bepaalde delen van Nederland.
En op meer niet dan wel.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:02

Hoe willen ze die KM heffing gaan registreren? Zorgt dat er niet voor dat mensen heel veel meer binnendoor gaan rijden?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:04

BloemBloem schreef:
Magrathea schreef:
Dit was naar aanleiding van de post waarin gezegd werd "niemand staat voor zijn lol in de file, mensen kunnen niet anders"
Bij sommige groepen merk ik dat ze best anders zouden kunnen maar gewoon weinig zin hebben

Dat begreep ik wel, je geeft alleen geen antwoord op mijn
vraag.

Ik val precies onder die doelgroep, dus nogmaals, wat is daar mis mee?

Juist als je een kind heb zou je je toch flinke zorgen moeten maken over de wereld waarin je kind opgroeit. Met de klimaatverandering, fossiele brandstoffen de opraken etc etc vind ik 'geen zin' echt een k*treden om de auto te pakken. Ik vraag me dan ernstig af of deze ouders over 30 jaar hun kinderen in de ogen kunnen kijken en zeggen 'Ja, weet je, sorry van de oorlogen en verpeste natuur en gesmolten polen en overstromingen en en en ... maar ik had gewoon geen zin om op een andere manier dan met de auto naar mijn werk te gaan'

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:22

Kuggur schreef:
Waar ik woon is geen openbaar vervoer. De dichtstbijzijnde bushalte bevindt zich op meer dan 60 km van ons huis. Ik geloof dat de bus die twee keer per week aandoet....
Nu jij weer ;)

Ik wist niet dat we een wedstrijdje speelden?

Ik vind het OV duur en niet goed genoeg voor een hoop werknemers. Behalve als je woont en werkt in de stad.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:24

Zolang je met het ov langer onderweg bent dan met de auto, geen grote spullen mee kunt nemen en je niet exact voor de deur wordt afgezet is het geen optie. De taxi is te duur, dus ook geen optie.
Ik heb mijn auto nodig voor diverse doeleinden, naar mijn paard gaat geen bus, naar de duikstekken ook niet. Bovendien is het onmogelijk om zadels of duikspullen mee te nemen in het OV.

Ik kies voor een partij die autogebruik niet wil beperken en niet zeurt over dat oude auto's maar weg moeten. Een oude auto afrijden is juist supergoed voor het milieu. Ik wil best een jongere diesel rijden, maar die kan ik niet betalen. Ik doe niet aan kapitaalvernietiging door juist een auto gewoon af te rijden.
CO2 is ook sterk overdreven. CFK's worden niet meer gebruikt en het belangrijkste broeikasgas, waterdamp is 100 keer sterker dan CO2. Dat wordt vergeten.

Verder vind ik geen verdere mindering hypotheekrente aftrek erg belangrijk. Er was 30 jaar maximale aftrek beloofd, dat minderen ze al. Nog verder verminderen betekent meer kosten en minder geld. Mijn hypotheekberekening is in 2008 gemaakt met rekeninghoudend wat ik terug zou krijgen, het bruto-netto verhaal. Daar kocht je toen een huis op. Dat kun je niet veranderen bij mensen die op deze manier een woning gekocht hebben.

Forum voor Democratie kan ook best een keuze van mij worden.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:25

Hmm, met kids in de trein? Met zelfstandig lopende kleuters/kinderen/pubers: prima, maar ik ga straks niet met mijn kinderwagen met baby in een trein zitten die heen en weer gaat, waar mensen tegenaan kunnen vallen (ik reis voornamelijk in de spits en zie behoorlijk wat mensen op elkaar tuimelen) en last but not least: die kinderwagen overal in en uittrekken. Ik kán wel met de trein, maar ik zou bijvoorbaat al een paniekaanval krijgen. Dus ja, ik pak mijn Volvo 240 en rijd zonder sh*t naar mijn bestemming. Sorry not sorry, maar dan moet er maar wat met die overvolle treinen gebeuren.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:30

FvD kan nog best voor een verrassing zorgen qua zetels. En van mij mag het! Tijd voor een ander geluid!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:32

Ik vroeg me af hoe dat hier zit: kiezen jullie bewust voor een bepaalde persoon op de kieslijst? En zo ja, waar baseer je dit op?

Het is goed om te weten dat als een partij in de peilingen bijv op 10 zetels staat het zinvol kan zijn om te kijken naar iemand die op nr 11 of 12 staat. Die kan met voorkeursstemmen toch de kamer in komen. De eerste 10 die komen 'toch wel' de kamer in, er vanuit gaande dat de peilingen uitkomen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:36

Ik kies morgen voor Renske omdat ze veel goede dingen voor elkaar heeft gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:54

Magrathea schreef:
Ik vroeg me af hoe dat hier zit: kiezen jullie bewust voor een bepaalde persoon op de kieslijst? En zo ja, waar baseer je dit op?

Het is goed om te weten dat als een partij in de peilingen bijv op 10 zetels staat het zinvol kan zijn om te kijken naar iemand die op nr 11 of 12 staat. Die kan met voorkeursstemmen toch de kamer in komen. De eerste 10 die komen 'toch wel' de kamer in, er vanuit gaande dat de peilingen uitkomen.

Zeker :) ik stem op nummer 30 van GL, niet de meest tactische keuze maar ik vind haar een enorm prettig mens en haar ideologie spreekt me erg aan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:57

bigone schreef:
SP!!

Ik heb altijd SP gestemd maar dat gaat niet gebeuren dit jaar. De plannen zijn gewoon niet werkbaar, hoe graag ik ook zou willen dat ze dat wel zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:08

phormicola schreef:
bigone schreef:
SP!!

Ik heb altijd SP gestemd maar dat gaat niet gebeuren dit jaar. De plannen zijn gewoon niet werkbaar, hoe graag ik ook zou willen dat ze dat wel zijn.

Leg uit, niet werkbaar is imo iets anders dan niet haalbaar nm.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:19

phormicola schreef:

Kleine observatie: interessant hoe je ervoor kiest om het voor te stellen als iets buiten jezelf om.

Niet 'ik ga niet op de SP kiezen' maar 'het' gaat niet gebeuren. En niet 'ik ben het oneens met x' maar 'het is gewoon niet werkbaar' alsof dat een objectieve realiteit is.

Nou is het niet mijn bedoeling om dat specifiek bij jou neer te leggen - maar het is iets wat me opvalt in hoe veel dingen aan bod komen (of eigenlijk dus juist niet.) Hoe dingen helemaal buiten de discussie geplaatst worden door te stellen dat het 'gewoon' zo is en 'gewoon' niet anders kan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:53

Ja ik ben wel vaker te heftig in mijn meningen, ben niet zo goed in nuance. Vandaar dat ik dat graag aan D66 over ga laten :+

Maar voor zo ver ik kan beredeneren kunnen we vanaf waar we nu staan niet het ziekenfonds opnieuw opzetten, de huren omlaag gooien, het leenstelsel terug draaien, lief zijn voor het milieu, etc.

Dat kan op de lange termijn zeker wel. We hebben het immers jarenlang ook gehad. Maar voordat dat kan moeten er heel veel andere stappen genomen worden. En ik denk niet dat de SP dat kan waarmaken.

Persoonlijk denk ik dat een partij als d66 beter is voor de tussen periode. En het is ook heel goed mogelijk dat als we weer wat vrijheden terug krijgen dat ik daarna weer SP ga stemmen. Want het is en blijft wel mijn ideaal.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:58

Ik heb even gesjekt wat het voor mijn moeder zou gaan geven om met het openbaar vervoer te gaan. De buurt bus hier rijdt pas vanaf half 9 dus dan is ze veel te laat op het werk (lees: drie kwartier)

Maar dat even ter zijde, 3 keer overstappen en een prijs van een enkeltje is €16.24.

En nee, wij gaan niet verhuizen, we wonen nu hartstikke lekker en dat krijgen we nooit meer terug. Daarbij ga ik echt niet van Brabant naar maastricht verhuizen.

GL zegt dat ze voor deze categorie andere heffingen zullen doen, maar ik zie nergens een precieze berekening van de heffing en de eisen waaraan je moet voldoen voor minder heffing. Verder vraag ik me ook af waar ze de grens gaan leggen.

Welkom in het sprookjesbos :+ Leuk dat in de stad alles bereikbaar is, maar hier niet.

En de belasting op je loon verlagen gaat echt niet opwegen tegen 300€ tax per maand. Gevolg is wat ik al eerder las is dat werkgevers mensen in de buurt aannemen. Hier zijn zo veel minder bedrijven/werkgelegenheid dan in de stad, waar moeten alle mensen heen?

En het argument die tax komt er toch nier doorheen dus daarom stem ik vind ik erg gek.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:05

Maar Sureido, wat denk ik belangrijk is om te bedenken is dat jullie keuze om buitenaf te wonen en dus veel gebruik te maken van de auto om te reisen, wel een keuze is die invloed heeft op anderen. Dat is dus niet een neutrale keuze zonder nadelen: voor jullie is het gunstig en ik snap heel goed dat je daar niet weg wilt - maar het is tegelijkertijd wel een keuze die meer impact heeft op brandstofverbruik en CO2-uitstoot (en herrie, en wegen en fijnstof) dan andere keuzes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:06

phormicola schreef:
Ja ik ben wel vaker te heftig in mijn meningen, ben niet zo goed in nuance. Vandaar dat ik dat graag aan D66 over ga laten :+

Maar voor zo ver ik kan beredeneren kunnen we vanaf waar we nu staan niet het ziekenfonds opnieuw opzetten, de huren omlaag gooien, het leenstelsel terug draaien, lief zijn voor het milieu, etc.

Dat kan op de lange termijn zeker wel. We hebben het immers jarenlang ook gehad. Maar voordat dat kan moeten er heel veel andere stappen genomen worden. En ik denk niet dat de SP dat kan waarmaken.

Persoonlijk denk ik dat een partij als d66 beter is voor de tussen periode. En het is ook heel goed mogelijk dat als we weer wat vrijheden terug krijgen dat ik daarna weer SP ga stemmen. Want het is en blijft wel mijn ideaal.

Als je iets wil veranderen is stemmen op de partij die dat wil een eerste vereiste. Anders krijg je dus nooit dat terug wat je graag wilt want denkt iedereen zo dan dan krijgt de SP in dit geval geen kans. Ze zullen ook niet alles krijgen wat ze graag willen maar gaan er heel veel mensen op de SP stemmen dan is dat wel een signaal naar andere politieke partijen wat het land wil. Maar voorlopig denk ik dat er geen bal verandert, ik denk zelfs dat de VVD nog groter word dan ze al is en de reden, veel mensen stemmen er toch maar op om te zorgen dat de PVV niet wint. Fout vind ik maar ja, we zullen het zien morgen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:07

Shadow0 schreef:
Maar Sureido, wat denk ik belangrijk is om te bedenken is dat jullie keuze om buitenaf te wonen en dus veel gebruik te maken van de auto om te reisen, wel een keuze is die invloed heeft op anderen. Dat is dus niet een neutrale keuze zonder nadelen: voor jullie is het gunstig en ik snap heel goed dat je daar niet weg wilt - maar het is tegelijkertijd wel een keuze die meer impact heeft op brandstofverbruik en CO2-uitstoot (en herrie, en wegen en fijnstof) dan andere keuzes.

Maar hoe zie jij het voor je dan? Iedereen weg uit het buitengebied? Zal lekker knus worden, 18 miljoen mensen in een stad. :D

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:14

sureido schreef:
Ik heb even gesjekt wat het voor mijn moeder zou gaan geven om met het openbaar vervoer te gaan. De buurt bus hier rijdt pas vanaf half 9 dus dan is ze veel te laat op het werk (lees: drie kwartier)

Maar dat even ter zijde, 3 keer overstappen en een prijs van een enkeltje is €16.24.

En nee, wij gaan niet verhuizen, we wonen nu hartstikke lekker en dat krijgen we nooit meer terug. Daarbij ga ik echt niet van Brabant naar maastricht verhuizen.

GL zegt dat ze voor deze categorie andere heffingen zullen doen, maar ik zie nergens een precieze berekening van de heffing en de eisen waaraan je moet voldoen voor minder heffing. Verder vraag ik me ook af waar ze de grens gaan leggen.

Welkom in het sprookjesbos :+ Leuk dat in de stad alles bereikbaar is, maar hier niet.

En de belasting op je loon verlagen gaat echt niet opwegen tegen 300€ tax per maand. Gevolg is wat ik al eerder las is dat werkgevers mensen in de buurt aannemen. Hier zijn zo veel minder bedrijven/werkgelegenheid dan in de stad, waar moeten alle mensen heen?

En het argument die tax komt er toch nier doorheen dus daarom stem ik vind ik erg gek.

daarom moet het OV echt beter ook voor de buitengebieden

En goedkoper :')

Nederland is heel klein dus beter ov in de " buitengebieden" lijkt mij goed realiseerbaar.

Het OV is in de randstad trouwens ook geregeld bagger, mag flink wat aan gebeuren. Maar daar aanwerken llijkt mij een beter alternatief dan het klimaat probleem negeren en overal in colonne in de files te gaan staan

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:23

Ja dat vind ik ook! Ik krijg nu 100€ ov geld per maand vanwege geen fatsoenlijk OV in m'n dorp. En de bouwvakkers? Mijn vader is schilder en moet een bus hebben om mee te gaan werken aangezien hij niet zijn verf en kwasten in de trein mee kan nemen :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:41

bigone schreef:
Als je iets wil veranderen is stemmen op de partij die dat wil een eerste vereiste. Anders krijg je dus nooit dat terug wat je graag wilt want denkt iedereen zo dan dan krijgt de SP in dit geval geen kans. Ze zullen ook niet alles krijgen wat ze graag willen maar gaan er heel veel mensen op de SP stemmen dan is dat wel een signaal naar andere politieke partijen wat het land wil. Maar voorlopig denk ik dat er geen bal verandert, ik denk zelfs dat de VVD nog groter word dan ze al is en de reden, veel mensen stemmen er toch maar op om te zorgen dat de PVV niet wint. Fout vind ik maar ja, we zullen het zien morgen.

Dat is een heel goed punt en ik geef je ook gelijk.
Als ik D66 stem zou dat ook een strategische stem zijn. Voor toch wat linkse geluiden in een coalitie. En de kans om Pechtold MP te laten worden, want dat zie ik toch echt wel zitten. Hij is de enige politicus waarvan ik het idee heb dat hij ze allemaal op een rijtje heeft en ook nog een goed hart heeft.

Maar ik weet het nog steeds niet :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:42

Maar als de SP is veranderd en phormicola is het daar niet mee eens, dan moet je toch juist niet meer op hen stemmen? Als meer mensen zo denken dan gaan ze zich misschien achter de oren krabben van wat er mis is gegaan

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:44

Shadow. Ik werkte eerst op fiets afstand. 4km. Wat ik dus ook deed.
Maar dat bedrijf stopte.
Dan heb je niet altijd de keuze waar je volgende werk is.

Voor mijn man idem. 8km.
Ging ook op de fiets behalve als het weer echt te gek was.
Ook dat bedrijf bestaat niet meer en werkt nu ook op 50 km van huis. Maar kreeg wel weer een vast contract. Dat zegt niet alles maar toch een fijn gevoel.