Abortus, hoe denkt bokt er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:37

Willl65 schreef:
Nee nee mijn reactie is puur op de reacties van allill die maar niet lijkt te begrijpen waarom de vrouw geen toestemming hoeft te krijgen van verwekker als zij voor abortus kiest.
Misschien moet je mijn berichten nogmaals lezen. Volgens mij probeer ik de zaken juist vanuit ieders perspectief te bekijken.

Jij komt enkel met oneliners en speelt enorm op de man, op een negatieve manier. Ga je ook nog inhoudelijk iets toe voegen?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:38

lor1_1984 schreef:
Michelle77 schreef:
Is de grens voor abortus zonder medische reden niet 20/21 iweken?

Met medische reden ligt anders omdat met 20 weken pas het meeste goed te zien is. Dan volgen extra onderzoeken, en keuzetijd.

Volgens mij is het 22 weken voor een abortus zonder medische reden en 24 weken voor een abortus met medische reden.
En ik meen dat die grens zo ligt omdat een kindje na 24 weken in staat kan zijn om te overleven buiten de baarmoeder (met veel toeters en bellen).

Dat kan idd, die 20/21 weet ik niet zeker.
Die 24 weken zwangerschaps afbreking helaas zelf meegemaakt. Maar ik bedoelde dat die grens verder ligt dan een "abortus". Omdat je pas met 20/21 weken een groot deel van afwijkingen kunt zien met echo. Dan moet het bevestigd worden en moet je nog een keuze gaan maken. De procedure moet met 23 weken en 6 dagen ingezet worden ivm die wettelijke grens.

Ik was 20 weken en 6 dagen met de echo. 21/4et de bevestigings echo in het EMC.
22 weken met het gesprek met de genetisch arts, waarna wij dus nog 13 dagen hadden om deze informatie te verwerken en een besluit te nemen.

Hoewel ik begrijp dat die grens er is, is het wel maar krap. Maar inderdaad is die grens er omdat een kindje van 24 weken levensvatbaar geacht wordt.

Sterker nog, ervoor BESTAAT je kindje niet eens voor de wet.

Ik ben met 23 weken, 6 dagen en 12 uur :D bevallen. Officieel dus van een levenloos geboren vrucht. Hoefden geen aangifte te doen, nuet te begraven if cremeren. We hadden haar zelfs in het ziekenhuis achter mogen laten, dan was ze 'op de grote hoop' gekomen en gecremeerd, of zelfs in de tuin mogen begraven.

Was ik 12 u later bevallen, bestond ze. Moesten we aangifte doen, moesten we cremeren of begraven. Dan had ik recht op 16 weken zwangerschapsverlof.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:39

Maar de discussie gaat nu in cirkels volgens mij.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:43

Ik heb je berichten wel degelijk gelezen vind jouw gedachtengang alleen niet te begrijpen. Volgens mij worden er al pagina's vol door vrouwen aan jou aangegeven waarom het goed is dat zij hierin het alleenrecht in hebben.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:45

Willl65 schreef:
Ik heb je berichten wel degelijk gelezen vind jouw gedachtengang alleen niet te begrijpen. Volgens mij worden er al pagina's vol door vrouwen aan jou aangegeven waarom het goed is dat zij hierin het alleenrecht in hebben.
En volgens mij geef ik al een aantal pagina's aan wat daar de gevolgen van zijn en op wiens leven dat allemaal van invloed kan gaan zijn.

Is nog geen reden om iemand persoonlijk 'aan te vallen'. Wellicht dat jij hier anders over denkt.

Ben nog steeds benieuwd naar jouw bijdrage binnen dit topic.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:45

En nu echt offline :P

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:52

En stel dat je als man zou kunnen afdwingen dat een vrouw jouw kind ter wereld brengt. Dan dwing jij een vrouw dus niet alleen om 9 maanden zwanger te zijn, met alle complicaties van dien, maar ook nog eens te bevallen met misschien wel een totaalruptuur, borstontstekingen, weet ik het wat allemaal. Dat kan je niet aan een ander opleggen. Een vrouw kan een man ook niet dwingen tot iets als sterilisatie bijvoorbeeld, waarbij de man met zijn benen wijd bij de dokter moet liggen. Plus zou je dan ook kunnen afdwingen dat je bij de bevalling aanwezig wil zijn? Lig je daar als vrouw open en bloot :n

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:23

Ailill schreef:
Willl65 schreef:
En volgens mij geef ik al een aantal pagina's aan wat daar de gevolgen van zijn en op wiens leven dat allemaal van invloed kan gaan zijn.

Is nog geen reden om iemand persoonlijk 'aan te vallen'. Wellicht dat jij hier anders over denkt.

Ben nog steeds benieuwd naar jouw bijdrage binnen dit topic.

Ik val niemand aan ik geef aan dat ik jouw gedachtengang niet begrijp.
Bovendien ben ik al heel duidelijk geweest in mijn bijdrage . Er wordt gevraagd wat bokt van abortus vind. Ik geef aan dat ik blij ben dat het kan in Nederland om welke reden dan ook.

Daarnaast geef ik aan dat ik jouw bijdrage aan dit onderwerp totaal niet begrijp.
als de impact voor jou zo groot is als de vrouw voor abortus kiest dan moet je misschien vooraf goede afspraken met haar maken voor als ze eventueel zwanger raakt, voordat je met haar seks hebt
Zo simpel kan het namelijk zijn.
Ik heb mijn toenmalige vriend ( nu al jaren man) ook aangegeven dat ik kinderen wil en dat als dat anders ziet ik dat wil weten vanaf het begin.
Dus....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:26

Sunrise_ schreef:
En stel dat je als man zou kunnen afdwingen dat een vrouw jouw kind ter wereld brengt. Dan dwing jij een vrouw dus niet alleen om 9 maanden zwanger te zijn, met alle complicaties van dien, maar ook nog eens te bevallen met misschien wel een totaalruptuur, borstontstekingen, weet ik het wat allemaal. Dat kan je niet aan een ander opleggen. Een vrouw kan een man ook niet dwingen tot iets als sterilisatie bijvoorbeeld, waarbij de man met zijn benen wijd bij de dokter moet liggen. Plus zou je dan ook kunnen afdwingen dat je bij de bevalling aanwezig wil zijn? Lig je daar als vrouw open en bloot :n

Ik denk dat je dit vooral aan Ailill richt en ik wil niet voor hem antwoorden, maar voor zover ik dit topic heb gelezen (gelezen vanaf het begin, maar misschien dat we beide iets anders lezen in wat mensen precies schrijven) heeft niemand het idee geopperd dat een man een vrouw kan verplichten om de bevruchte cel te dragen voor 9 maanden.

Maar zoals hij al aangaf, met het besluit een abortus te plegen (of niet) neemt de vrouw een beslissing voor 3 personen. De derde persoon, de vrucht, kan zijn mening niet uitdragen maar enkele mensen die hun mening hier posten vinden ook dat de tweede persoon, de man, niet eens inbreng mag hebben.

Inbreng hebben betekend niet dat hij de beslissing mag nemen, of een 50% stem mag uitbrengen, maar zijn mening zou toch op zijn minst erkend mogen worden.

Hoe dat goed in de praktijk gebracht zou kunnen worden weet ik niet, maar het feit dat sommige mensen het absurd vinden dat de man hier een mening over kan hebben stoort mij. Het "toekomstige kind" is net zo goed van hem en het kan ook emotioneel erg veel met hem doen op het moment dat hij weet dat zijn "nageslacht" geaborteerd is zonder zijn inbreng.

Om met een brainstorm idee te komen hoe het theoretisch opgelost zou kunnen worden: geef de man die tegen de abortus is een bepaalde tijd om een draagmoeder te vinden om de vrucht tot geboorte te dragen. Dan heeft hij zijn nageslacht en loopt de vrouw die geen moeder wil worden niet de risico's van de zwangerschap die ze niet steunt.

Anoniem

Re: Abortus, hoe denkt bokt er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:28

Dan zou een vrucht geaborteerd moeten worden bij de ene vrouw en bij de ander weer ingebracht moeten worden? Dat is volgens mij gewoon fysiek onmogelijk..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:31

Emmaa_ schreef:
Dan zou een vrucht geaborteerd moeten worden bij de ene vrouw en bij de ander weer ingebracht moeten worden? Dat is volgens mij gewoon fysiek onmogelijk..

Om maar niet te spreken van hoe leuk die procedure weer is voor de zwangere vrouw. Wordt echt veel te licht over gedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:38

Mars schreef:
Emmaa_ schreef:

Om maar niet te spreken van hoe leuk die procedure weer is voor de zwangere vrouw. Wordt echt veel te licht over gedacht.

@Emmaa_ Volgens mij is het inderdaad nog niet mogelijk (of nog niet gedaan), vandaar dat ik het ook als "theoretische oplossing" geef.

@Mars En die procedure zal inderdaad niet leuk zijn. Net zo als dat een zwangerschap niet leuk is en dat een abortus ook niet leuk is. Het lijkt me echter wel een lichtere procedure dan een zwangerschap of abortus (gebaseerd op toen er eitjes geoogst moesten worden bij mijn vrouw voor een IVF procedure).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:43

Euhm... Eitjes oogsten is natuurlijk wel anders dan een vrucht verplaatsen. Overigens fijn voor je vrouw dat het meeviel met die eicelpunctie maar ook dát kan echt fout aflopen voor de vrouw.

En waarom een abortus zwaarder zou zijn...? Wellicht emotioneel gezien maar fysiek gezien hoeft er bij een abortus slechts rekening te worden gehouden met de gezondheid van één persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:45

Ik zou er in dit geval ook persoonlijk behoorlijk wat moeite mee hebben dat er alsnog een kind rondloopt dat biologisch gezien 'van mij' is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:49

enzino schreef:
@Mars En die procedure zal inderdaad niet leuk zijn. Net zo als dat een zwangerschap niet leuk is en dat een abortus ook niet leuk is. Het lijkt me echter wel een lichtere procedure dan een zwangerschap of abortus (gebaseerd op toen er eitjes geoogst moesten worden bij mijn vrouw voor een IVF procedure).

Ik heb het niet over 'leuk' in de zin van 'goh wat leuk dat ik weer met benen wijd voor een gyn mag gaan liggen die eens fijn in mijn baarmoeder gaat poeren'. Ik heb het over de lichamelijke en geestelijke gevolgen van zo een ingreep.

En dat vergelijken met een eicelpunctie vind ik al helemaal misplaatst. Daar kies je immers voor, je wilt zwanger worden. terwijl in je voorbeeld de vrouw de hele zwangerschap en kind niet eens wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:59

Emmaa_ schreef:
Ik zou er in dit geval ook persoonlijk behoorlijk wat moeite mee hebben dat er alsnog een kind rondloopt dat biologisch gezien 'van mij' is.

Juist, dat is dus precies waar je als man tegenaan loopt.
De vrouw beslist of er een kind rond loopt dat biologisch van jou is of niet.

Dus zou de procedure morgen uitgevonden worden zonder nare biologische bijwerking, zouden de vrouwen hier er problemen mee hebben om in plaats van een abortus de bevruchte eicel over te laten plaatsen naar een andere vrouw zodat het kind geboren kan worden?

En als je dat geen probleem vind, mag de man dan ook een financiële vergoeding van jou vragen indien jij meer verdient dan hij in de toekomst?

Mars schreef:
En dat vergelijken met een eicelpunctie vind ik al helemaal misplaatst. Daar kies je immers voor, je wilt zwanger worden. terwijl in je voorbeeld de vrouw de hele zwangerschap en kind niet eens wil.

Die vergelijking maakte ik om tot bovenstaande vraag te komen. Het was dan ook niet gebaseerd op een serieuze afweging wat ingrijpender zou zijn, welke keuzes er zijn gemaakt, wat de lange termijn gevolgen zijn, etc.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-03-17 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:59

enzino schreef:
Emmaa_ schreef:

Dus zou de procedure morgen uitgevonden worden zonder nare biologische bijwerking, zouden de vrouwen hier er problemen mee hebben om in plaats van een abortus de bevruchte eicel over te laten plaatsen naar een andere vrouw zodat het kind geboren kan worden?

En als je dat geen probleem vind, mag de man dan ook een financiële vergoeding van jou vragen indien jij meer verdient dan hij in de toekomst?

Maar als de bevruchte eicel overgeplaatst wordt naar een draagmoeder zou ik alsnog de biologische moeder van het kind zijn. Daar zou ik problemen mee hebben.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:01

Ik ook, kies niet voor niets voor een abortus. Dus nee, er gaat niet aan mijn lijf gerotzooid worden om een kind waar ik van af wil alsnog op de wereld te kunnen droppen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:03

enzino schreef:
Emmaa_ schreef:

Nou nee. Als hij graag het kind wil, mag hij er ook financieel voor zorgen. Vind ik trouwens ook als de vrouw besluit het kind te houden bij een ongeplande zwangerschap tegen de wil van de vader in.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:11

enzino schreef:

Enzino, als ik nou door bv een gescheurd condoom zwanger raak van jou tijdens onze kortdurende gymnastiek-oefeningen, en jij wilt persé dat kind:
Vindt jij dat jij mij mag verplichten die vrucht te laten verplaatsen naar een andere vrouw en vervolgens, omdat ik zo goed verdien, mij nog om geld te vragen ook?

En ik weet wat je gaat zeggen, andersom werkt het wel zo als IK dat kind zou willen houden. Maar weet je, jij hoeft het kind dan niet te erkennen. En natuurlijk hoef ik dat ook niet.

Het enige verschil tussen jou als man en mij als vrouw is dat (zelfs bij transplantatie van de vrucht naar een andere vrouw) het kind tóch bij mij in mijn buik heeft gezeten. De basis van dat klompje cellen ligt in mijn buik. Dát geeft mij recht.

Edit: mbt tot allimentatie kan ik kort zijn: als een vrouw tegen de wens van de man een kind wil houden vind ik dat ze daar dan best zelf voor mag zorgen.
Een kind is geen manier om een relatie te lijmen, een man bij je te houden of een man ergens toe te dwingen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:16

Palmera schreef:
Het enige verschil tussen jou als man en mij als vrouw is dat (zelfs bij transplantatie van de vrucht naar een andere vrouw) het kind tóch bij mij in mijn buik heeft gezeten. De basis van dat klompje cellen ligt in mijn buik. Dát geeft mij recht.

Juist. En ja dat is heel oneerlijk, maar biologisch zit het nu eenmaal zo in elkaar en zijn we niet gelijk als man en vrouw. En godzijdank is er zoiets als ontastbaarheid van het lichaam waar we allemaal recht op hebben.

Overigens: zou ik zwanger raken en de man in kwestie zou er niks mee te maken willen hebben en ik zou het kind willen houden dan zou ik financieel geen beroep op die man doen. Dan is het toch exit en hoef ik zijn geld ook niet.

Interessant vind ik wel dat vanuit de mannen zo gehamerd wordt op dat financiele aspect, dat vind ik nog wel het minst interessant. Ben er wel echt van geschrokken hoe licht er gedacht wordt over zwangerschap/bevalling en gevolgen daarvan voor een vrouw, geestelijk én lichamelijk.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:27

Mars jij verwoord het zoals ik het voel. Top dat je dat geduld kan opbrengen om uit te leggen. Bij mij wekt het alleen maar ongeloof en woede op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:30

Mars schreef:
Interessant vind ik wel dat vanuit de mannen zo gehamerd wordt op dat financiële aspect, dat vind ik nog wel het minst interessant.

Niet zo generaliseren.

Volgens mij discussiëren hier maar 2 mannen mee, Ailill en ik.
En ik ben de enige die het financiële aspect erbij haalt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:32

Ik heb het niet alleen over bokt, chill.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:35

Nee, ik ben niet van plan iets bij te dragen in dit topic. Maar ik sta echt met m'n oren te klapperen over hoe makkelijk sommige mannen denken over wat voor inspraak zij hebben. Het is verdomme niet jouw lijf. Een vrouw is geen wezen wat in het geval van zwangerschap gezien kan worden als een fabriek, waar vruchten uit kunnen worden gehaald en in kunnen worden gestopt. Dat is namelijk precies waar de gedachtengang van Enzino op neer komt. De enige toevoeging aan de zwangerschap was in theorie, heel hard maar wel waar, jouw zaadcel. Hate to break it to you, maar jouw zaadcel weegt niet op tegen wat een vrouw allemaal moet ondergaan.