Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:13

rapido schreef:
Sylvana vraagt er om!

Waar vraagt ze om? Doodsbedreigingen? Serieus? :roll:

rapido schreef:
Heel Nederland is dat mens meer dan zat met haar domme geblaat!!

Ik ben ook Nederland en ik ben haar niet zat (al is het maar om 'schreeuwers' dwars te zitten). Your logic fails.

rapido schreef:
Nu vind ik doods bedreiging wel ver gaan maar ik snap wel dat er mensen zijn die haar verschrikkelijk graag een keer een flinke poeier voor haar smoel willen geven! Dat mens blijft maar zuigen

Fysiek geweld, de discussiemethodiek van hen die het intellectueel niet redden......

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:27

Sinds wanneer is slaaf een ras? Er waren ook blanke slaven, en lang niet alle negers hebben voorouderen die slaaf waren. De meeste negers in Nederland zijn voor zover ik weet vluchtelingen uit Afrikaanse landen en hun voorouders hebben dus helemaal nooit als slaaf gewerkt voor Nederlanders. Waar maken ze zich dus druk om?
Ook meen ik te hebben gelezen dat sinterklaas juist slaven opkocht en vrijheid gaf, en hen betaalde om voor hem te werken. Het sinterklaasfeest is dus juist een feest ter ere van de bevrijding van de slaven, positieve discriminatie zou je het kunnen noemen.
Maar voor de kinderen is het niks anders dan een mooi sprookje, en ik hoop dat dat zo blijft.

Marjo

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:33

Doodsbedreigingen, of überhaupt bedreigingen naar mensen die een andere mening hebben dan dat jij hebt, is ontzettend kansloos en getuigd enkel van zwakte. Dat is een verdedigingsactie terwijl je eigenlijk gewoon keihard terug moet vechten met een juiste onderbouwing en argumenten.

Misschien dat als in den beginne de discussie op een normale manier was verlopen, het allemaal niet zo hoog op had hoeven lopen. Als wij "blanken" degene die zwarte piet zien als racisme hadden kunnen duidelijk maken dat wij zwarte piet niet gebruiken om mensen te discrimineren, dat het allemaal al heel anders was gegaan.

Helaas steken een heleboel mensen gelijk de hakken in het zand en schieten ze gelijk in de verdediging en gaan ze tegenstanders bedreigen... Dat doet de discussie nooit ten goede helaas

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:25

Janneke2 schreef:
snuffie123 schreef:
Die bronnen bedoelde ik niet. Dit onderbouwd niet echt je argument. Waar zijn precies die bevindingen van de wetenschap?

....in termen van Transactionele Analyse en 'niet in de slachtofferrol gaan zitten ': neem dan verantwoordelijkheid voor wat jij precies wil.

Ik noem een gerenommeerd wetenschapper 'nee, dat bedoel ik niet'.
(....wil je iets op you tube? Wil je de samenvatting van zijn boeken uitgespeld hebben?
Ik tast in het duister.)

Welk argument wil je precies nader onderbouwd zien...?

"Een goed boek over transactionele Analyse of een goed boek over feminisme." Dat noem ik dus geen bron. Als ik volgende keer aan iemand vraag joh hoe kom je erbij dat mensen eiwitten nodig hebben (bij wijze van spreke). En dan als antwoord: Ja dat staat in een goed boek over diëtiek.
Ik verwacht dan een goede site (link hier eventueel) bijvoorbeeld van het voedingscentrum waarin ik kan lezen dat wij dit inderdaad nodig hebben. Ik ga nu natuurlijk niet even dat goede boek over de transactionele Analyse kopen. Ik wil het zo kunnen zien, anders kan ik ook vanalles verzinnen en zeggen dat het in een 'goed boek staat'.

Janneke2 schreef:
snuffie123 schreef:
Racisme Betekent dat je het ene ras beter vind dan het ander. Discriminatie op basis van ras of huidskleur. Ik stel nergens dat ik ga bepalen wat wie pijn doet. Wel wat je racisme mag noemen en dat die pijn die mensen voelen te snel afdoen als racisme.

Nou, die vriendin van jou dan.
Zij heeft buikpijn. Het kan natuurlijk zo zijn dat een arts niets geks etc kan vinden en haar dus niet kan helpen.
Maar een arts hoort iemand te geloven - of de arts nu snapt waar de pijn vandaan komt of niet.
Accoord, ook blanke vrouwen overkomt dit - dat wat we uiteraard aan sexisme kunnen wijten.
Jij veroordeelt haar: "Ze roept dat het racisme is en dat is niet waar! "

Of idd: 'de pijn die mensen voelen te snel "afdoen" als racisme'.
Nou vind ik het woord afdoen wat ingewikkeld, vandaar de aanhalingstekens.
...maar in mijn ogen doe je hetzelfde als die dokter "Neeee, de pijn die jij voelt is geen racisme, hoor!"

Je leest echt dingen die ik níet schrijf. Ik zeg niet dat het pertinent geen racisme is, ik schrijf wel dat ze niet kan zeggen dát het racisme is. Als ik het goed begrijp zeg jij hierboven dat als een blanke vrouw niet wordt geloofd door de dokter als ze pijn heeft, dit dus sexisme is? Dat als een donker iemand niet wordt gelooft, dit racisme is? Ik zeg Dat kán! maar dat hoeft zeker niet zo te zijn! en ik denk dat dit in veel gevallen ook helemaal niet zo is! Dat mensen het dus veel te snel afdoen als racisme.

Je laatste stukje... Ik had hiervoor al aangegeven wat racisme betekent en vraag me werkelijk af of je wel weet wat racisme inhoudt. Niet elke pijn die iemand voelt is racisme. Ik zal het nog even quoten:
snuffie123 schreef:
Racisme Betekent dat je het ene ras beter vind dan het ander. Discriminatie op basis van ras of huidskleur.

Hoezo zou jij beter dan iemand zelf weten hoe de pijn in elkaar steekt en waar het van weg komt?
Citaat:
En tuurlijk zit die dokter gruwelijk fout. Dat ontken ik ook niet. MAAR dat betekent niet dat dit persé discriminatie/racisme is. Dát is mijn punt, punt.
[/quote]
Accoord.
Nu nog jouw opstelling tov haar.[/quote]
Nee nu moet jij nog beter lezen wat ik bedoel. Ik zie dat liedje 89 precies weet wat ik bedoel. En toch zeg jij vervolgens dat ik dat niet zeg... :') :?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:46

even een zijstapje... het verkiezingsprogramma van Denk:
- 'koloniale' straatnamen moeten afgeschaft worden
- Kindermisbruik voortaan bestraffen met chemische castratie
- Idee loslaten dat 'wij in het Westen bepalen wat beschaving en vooruitgang is'

Dat laatste punt is een discutabel punt... dat snap ik wel..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:50

Volgens mij bedoelt ze dit ook niet.

De geschiedenis proberen te wissen en te vergeten is juist niet wat men wil, lijkt me. Beter kun je de verwijzingen ernaar gewoon houden en de verhalen erbij levend houden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:51

Cer schreef:
- Idee loslaten dat 'wij in het Westen bepalen wat beschaving en vooruitgang is'

Dat laatste punt is een raar punt. Stel ik zeg: "OK, bij deze losgelaten." En dan?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:53

Nou ik vraag me af hoe ze dat zien?
Hoe bepalen 'wij' dat dan? Ze doen in het oosten toch nog steeds wat ze zelf goeddunkt?

Dus het is al losgelaten.. toch?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:55

Cer schreef:

Ziet er voor mij uit alsof Denk overal discriminatie in zoekt, dat vind ik erg jammer. Wij worden steeds vaker als racisten weggezet, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn...

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:58

Ik denk dat ze meer bedoelen dat we ons niet zo bemoeien daar. En aan de ene kant begrijp ik het, want wie zegt dat wij weten wat goed en slecht is. En aan de andere kant is dat heel moeilijk en ondenkbaar voor ons (of nouja veel van Westerse mensen), want je gaat toch niet goedkeuren, of in ieder geval toelaten dat mensen daar worden mishandeld, gestenigd, onthoofd of wat dan ook?

Juist de eerste twee punten vind ik nogal.. uhm ja... bizar of vreemd. Die straatnamen bijvoorbeeld. Je moet toch niet alles van de slavernij wegstoppen alsof het niet heeft bestaan. Waarom mogen in hemelsnaam die naambordjes daar niet blijven hangen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:59

Marjoow schreef:
Cer schreef:

Ziet er voor mij uit alsof Denk overal discriminatie in zoekt, dat vind ik erg jammer. Wij worden steeds vaker als racisten weggezet, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn...

PVV is het extreme aan de ene kant, maar DENK toch echt even extreem aan de andere kant vind ik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:02

Nou ja, het heeft an sich niet heel veel met de zwarte pieten discussie te maken, maar alles bij elkaar maakt het gewoon zo ongeloofwaardig en zeurderig... -O-

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:08

Cer schreef:
Nou ik vraag me af hoe ze dat zien?

Dat bedoel ik. Het is niet echt meetbaar. Het is ook praktisch niet uitvoerbaar. Ik redeneer vanuit mijn beschaving. Ik kan niet anders, want ik heb zo-goed-als-geen ander referentiekader. Dus ik vergelijk ook vanuit dat kader. Dat is dan per definitie mis.

Cer schreef:
Hoe bepalen 'wij' dat dan? Ze doen in het oosten toch nog steeds wat ze zelf goeddunkt?

Dus het is al losgelaten.. toch?

Niet helemaal. Voorbeeld: In Korea eet men honden. Wij vinden dat niet kunnen en hebben daar een negatieve mening over. Omdat ons referentiekader is dat je geen honden moet/mag eten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:10

Maar wij gaan (hopelijk) niet aggressief met ons allen eisen en demonstreren dat Koreanen dat dan niet moeten doen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:11

Cowboy55 schreef:
Niet helemaal. Voorbeeld: In Korea eet men honden. Wij vinden dat niet kunnen en hebben daar een negatieve mening over. Omdat ons referentiekader is dat je geen honden moet/mag eten.

Een mening hebben staat vrij.. hier gelukkig wel in tegenstelling tot een Korea...
Maar ze eten ze nog steeds volgens mij, dus kunnen we vinden wat we willen maar dat helpt niks.. hebben ze geen last van ook.

Als ze hier honden zouden eten daarintegen.. ja, dan wordt t lastig... en terecht.

Aan de andere kant Cowboy; kindbruiden, eerwraak, stenigen, lijfstraffen, uithuwelijken bijvoorbeeld. Mogen we daar een mening over hebben, cq wat aan willen veranderen of dat ook niet?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:12

Persoonlijk denk ik: vinden wel, en ook zeker kenbaar maken, maar dingen opleggen werkt averechts.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:35

Cer schreef:
Cowboy55 schreef:

Een mening hebben staat vrij.. hier gelukkig wel in tegenstelling tot een Korea...
Maar ze eten ze nog steeds volgens mij, dus kunnen we vinden wat we willen maar dat helpt niks.. hebben ze geen last van ook.

Als ze hier honden zouden eten daarintegen.. ja, dan wordt t lastig... en terecht.

Aan de andere kant Cowboy; kindbruiden, eerwraak, stenigen, lijfstraffen, uithuwelijken bijvoorbeeld. Mogen we daar een mening over hebben, cq wat aan willen veranderen of dat ook niet?

Nou ja, volgens DENK (dus niet volgens mij, don't shoot the messenger) mag je niet uitgaan van ons normen en waardenstelsel bij het bepalen wat goed of slecht, wenselijk of onwenselijk is, beschaafd of onbeschaafd is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:37

Sheran schreef:
Maar wij gaan (hopelijk) niet aggressief met ons allen eisen en demonstreren dat Koreanen dat dan niet moeten doen?

Ik niet en definieer agressief :D
Het was slechts een voorbeeld van wat DENK bedoelt......denk ik.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:38

Hmhm ik vind dat op zich een goede stelling maar aan de andere kant hebben wij ook normen en waarden die wetenschappelijk onderbouwd zijn en gebaseerd zijn op kennis. Meer kennis dan ze bv in derdewereld landen hebben. Als ik bv het offerfeest neem, of überhaupt het slachten van dieren, hier is dat onderzocht en er zijn richtlijnen waar we ons aan moeten houden. Het ligt in onze normen en waarden om dieren niet onbedwelmd te slachten maar dit is ook nog eens onderbouwd.

Volgens denk mogen wij dus gebaseerd op deze normen en waarden het halal slachten niet afkeuren?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:40

Cowboy55 schreef:
Nou ja, volgens DENK (dus niet volgens mij, don't shoot the messenger) mag je niet uitgaan van ons normen en waardenstelsel bij het bepalen wat goed of slecht, wenselijk of onwenselijk is, beschaafd of onbeschaafd is.

Maar dat wordt dan wel een heel lastig meetbaar iets...
Of de universele rechten van de mens, daar kan je dan wel wat mee denk ik? Staat daar wat in over lijfstraffen en dat soort dingen?

Maar goed, dit was meer in het verlengde van een partij die zulke dingen roept kan ik niet zo heel goed serieus nemen...

Citaat:
Ik niet en definieer agressief
Nou ja als iemand die in Den Haag gewerkt heeft... hoeveel zaken daar niet sneuvelden tijdens een demonstratie voor t een of t ander .. :n
Volgens mij was het laatst ook tijdens die machtsovername in Turkije.. dan gaan ze hier protesteren en dingen slopen...
Demonstreren mag, maar ja, over de boel heel laten staat niks beschreven... las ik zojuist hier in dit topic ergens...
T zullen je spullen zijn, word je niet vrolijk van..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:41

Marjoow schreef:
Hmhm ik vind dat op zich een goede stelling maar aan de andere kant hebben wij ook normen en waarden die wetenschappelijk onderbouwd zijn en gebaseerd zijn op kennis. Meer kennis dan ze bv in derdewereld landen hebben. Als ik bv het offerfeest neem, of überhaupt het slachten van dieren, hier is dat onderzocht en er zijn richtlijnen waar we ons aan moeten houden. Het ligt in onze normen en waarden om dieren niet onbedwelmd te slachten maar dit is ook nog eens onderbouwd.

Volgens denk mogen wij dus gebaseerd op deze normen en waarden het halal slachten niet afkeuren?

Ik vind halal slachten echt peanuts vergeleken bij eerwraak hoor, het spijt me zeer.. -O-

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:41

Het was slechts een voorbeeld...
Volgens mij zeg ik nergens dat ik dit erger vind dan eerwraak ofzo ;) vraag me ook af hoe je dat uit mijn post haalt :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:45

Marjoow schreef:
Het was slechts een voorbeeld...
Volgens mij zeg ik nergens dat ik dit erger vind dan eerwraak ofzo ;) vraag me ook af hoe je dat uit mijn post haalt :')

Dat staat er ook niet... dat je dit erger vind.. Ik zeg alleen dat ík het omgekeerd erger vind.. (zo lezen we allemaal dingen die er niet staan ;-) )

Maar voor mij is dat een beetje bagataliseren... zo van ach die arme koetjes, en dan kan je je weer afvragen of je je mag bemoeien met een godsdienst (recht van vrijheid van godsdienst enzo).

Maar er zijn ernstiger zaken die daaronder vallen .. vandaar dat ik voor het argument dan de ernstiger zaken (althans, imo dan he) aanhaal..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:46

Marjoow schreef:
Hmhm ik vind dat op zich een goede stelling maar aan de andere kant hebben wij ook normen en waarden die wetenschappelijk onderbouwd zijn en gebaseerd zijn op kennis.

En daar ga je al......WESTERSE kennis

Marjoow schreef:
Meer kennis dan ze bv in derdewereld landen hebben.

En daar ga je weer.....

Marjoow schreef:
Als ik bv het offerfeest neem, of überhaupt het slachten van dieren, hier is dat onderzocht en er zijn richtlijnen waar we ons aan moeten houden. Het ligt in onze normen en waarden om dieren niet onbedwelmd te slachten maar dit is ook nog eens onderbouwd.

Ik zit je maar wat te stangen, puur om aan te geven dat wat DENK zegt in de praktijk niet/nauwelijks kan. Je kunt niet waardevrij vanuit de ene beschaving naar de andere kijken. Je eigen beschaving maakt het onmogelijk. Daarnaast is het natuurlijk zo dat die andere beschaving vanuit zijn beschaving naar ons kijkt. Het werkt twee kanten op.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:48

Ja maar.. kennis is toch kennis :')
Feiten die ze in Afrika ontdekken zijn hier toch net zo goed feiten.

Iknietsnap