Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:57

Daphara schreef:
Lusitana schreef:
@Nikass, als je neefje reageerde op je moeder en de verpleging was hij dus verre van hersendood, dus ik weet niet waarom je hem er steeds bij haalt.
Hij heeft artsen welicht versteld doen staan omdat men inderdaad niet weet wat er precies mogelijk is, en daar zijn best veel voorbeelden van, maar als je hersendood bent, is dat hetzelfde als dat je hoofd er af is. Er gaat geen bloed en dus ook zuurstof meer heen. Dan ga je dood, hoe je het wendt of keert. Dat is de dood. Dat je hersenen er mee stoppen.

Hoe kom je er bij dat er geen (zuurstofrijk) bloed meer naar de hersenen gaat? Hieruit blijkt maar weer dat je dus niet weet wat hersendood is!

één van de criteria waaraan iemand moet (!) voldoen is een iso-electrisch EEG onder meerdere omstandigheden (komt overeen met geen elektrische activiteit van de hersenen) of het ontbreken van de doorbloeding van de grote hersenen bij doppler danwel CT met contrast. De exacte voorwaarden waar deze onderzoeken aan moeten voldoen liggen exact vastgelegd in het besluit hersendoodprotocol en zijn openbaar terug te vinden. Lusitana weet dus wel degelijk waar ze het over heeft in dit geval.

daphara schreef:
Als hersendood hetzelfde was als onthoofd zou ik meteen weer donor worden. Denk er maar over na (je hebt het vast wel eens in een actiefilm gezien dat een huurmoordenaar iemands nek breekt in een vloeiende beweging) op het moment dat de nek breekt, zodat het ruggenmerg helemaal door midden is, stopt het hart acuut. Om donor te zijn van de belangrijke organen is het nodig dat het hart klopt tot het eruit gehaald wordt, dat er dus een zenuwimpuls is die het hart gaande houdt. Waar anders komt dat impuls vandaan dan uit de hersenen...

Als je een hoge dwarslaesie krijgt stopt je ademhaling (aangestuurd vanuit je hersenstam en dus geen verbinding meer naar je ademhalingsspieren), als gevolg daarvan zal door zuurstoftekort ook je hart stoppen. Het hart en de bloedvaten worden hierdoor ook wel beïnvloed, maar dit is meestal niet het eerst levensbedreigend.

Daphara

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 22:37

Gomir, je gaat hier toch niet serieus beweren dat Lusitana gelijk heeft en hersendood hetzelfde is als onthoofd?

Zolang het hart klopt gaat er zuurstofrijk bloed naar de hersenen! Dat er delen zo ernstig beschadigd zijn in de hersenen dat daar geen bloed stroomt is bekend. Maar hersendood is in geen enkel geval te vergelijken met onthoofd en de hersenen worden (daar waar mogelijk) gewoon van zuurstofrijk bloed voorzien.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 22:48

Dat beweer ik niet, onthoofd zijn betekend dat het hoofd fysiek gescheiden is van de romp en dat zou er heel raar uitzien op de IC...
Maar om aan de definitie van hersendood te voldoen moet er of sprake zijn van het ontbreken van elke (!) vorm van elektrische activiteit of afwezigheid van circulatie naar de grote hersenen. Voldoe je hier niet aan dan kan er nooit sprake zijn van hersendood. Wel van een infauste prognose en staken van de behandeling met evt mogelijkheid van donatie na circulatoir dood (non-heartbeating).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:53

Quote:Als je een hoge dwarslaesie krijgt stopt je ademhaling (aangestuurd vanuit je hersenstam en dus geen verbinding meer naar je ademhalingsspieren), als gevolg daarvan zal door zuurstoftekort ook je hart stoppen. Het hart en de bloedvaten worden hierdoor ook wel beïnvloed, maar dit is meestal niet het eerst levensbedreigend.

Dus m.a.w. als je een hoge dwarslaesie krijgt ga je dood?
Zo lees ik het.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:49

gohya schreef:
Quote:Als je een hoge dwarslaesie krijgt stopt je ademhaling (aangestuurd vanuit je hersenstam en dus geen verbinding meer naar je ademhalingsspieren), als gevolg daarvan zal door zuurstoftekort ook je hart stoppen. Het hart en de bloedvaten worden hierdoor ook wel beïnvloed, maar dit is meestal niet het eerst levensbedreigend.

Zo lees ik het.

Dat lees je goed. Een dwarslaesie op het gebied van C5 of hoger is dodelijk

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:29

verootjoo schreef:
gohya schreef:

Zo lees ik het.

Dat lees je goed. Een dwarslaesie op het gebied van C5 of hoger is dodelijk

Maar toch niet altijd?
Hier word ik wel bang van [heb stenose C5 tot C7] ik heb n.l. veel kans op en hoge dwarslaesie bij een verkeerde val.
Ik word wel geopereerd hieraan hoor,maar tot die tijd moet ik maar heel goed oppassen dan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 11:41

Wat ik me afvraag, je mag wel organen afstaan als je zelf nog leeft,zoals b.v. een nier.
Maar mag je ook een baarmoeder,eierstokken of eileiders afstaan? [mits dat mogelijk is].
Zo kan je n.l. een vrouw helpen die zelf geen baarmoeder enz. heeft en dolgraag een kind zou willen.
Als je zelf echt geen kinderen meer wil,of als je jezelf laat steriliseren,dan zou iemand anders dolblij zijn met jou 'organen' om een kind te kunnen krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:12

Ik denk dat men, omwille van de "houdbaarheid" en de bijkomende nadelen en risico's van donor-organen (medicatie tegen afstoting, risico van afstoting.) enkel organen transplanteert die effectief levensnoodzakelijk zijn. Geen kinderen kunnen krijgen is naar het schijnt vreselijk maar het is minder dodelijk dan longen, hart, nieren of lever die er mee stoppen.

edit; in Zweden is het wel gebeurt, in "ons" land (stuk uit Belgie) wil men het voorlopig niet doen ivm te veel risico voor de vrouw. Ook zouden dergelijke vrouwen áls ze al zwanger kunnen geraken, sowieso via keizersnede moeten bevallen gezien de verbinding met de baarmoederhals niet sterk genoeg zal zijn. Er is blijkbaar eerder nog al een baarmoeder getransplanteert, die is na 3 maanden afgestoten.

Edit; blijkbaar is een zwangerschap wel al gelukt:
http://www.vrouwblog.nl/baarmoedertrans ... lijk/1005/

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:24

Ik zou dus wél mijn baarmoeder enzo af willen staan aan een vrouw,zodat zij alsnog een kind kan krijgen.Ik heb er zelf 4,als ik dan een andere vrouw [en man] er ziels gelukkig mee kan maken,waarom niet?
Kijk er worden regelmatig baarmoeders verwijderd om allerlei redenen.Waarom weg gooien als je er iemand anders blij mee kan maken.

Heb de link gelezen,geweldig toch als het zo kan!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:27

Bij een baarmoedertransplantatie hoef je ook niet je hele leven medicatie te nemen, immers als de kinderwens vervuld is en er zijn afsttingsverschijnselen, kan men het zonder problemen terug verwijderen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:46

Allemaal logisch in theorie maar wèl VEEL extra kosten (we hebben het hier niet over een paar 1000 maar over een paar ton) voor de zorg terwijl het in wezen geen levensbedreigend iets is. Beïnvloed het je leven(s)kwaliteit... Vast wel. Maar het is niet dodelijk, het beperkt je niet fysiek in je doen en laten..
Ik krijg niet goed uit gedrukt wat ik wil zeggen en ik vermoed dat ik op veel tenen ga trappen/aan het trappen ben. :=

Men wil jonge mensen niet steriliseren omdat er veel vrouwen spijt krijgen en de herstel-operatie veel kost (en niet altijd lukt). Dan zou het onlogisch zijn om hier wel aan te beginnen IMO, in planten "omdat ie er toch wel uit kan eenmaal de wens vervuld."

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:57

Voor de één zal dat geen levensnoodzakelijk iets zijn, voor de ander wel. Als je kinderwens zo groot is, kan iemand daar wel degelijk zo depresief bijvoorbeeld van worden, en kan het wel dodelijk zijn.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:59

Wow, gaaf dat dat kan :-D

Maar inderdaad....wie gaat dat betalen?
Maar IVF is ook erg duur....
Ongelukkige mensen zijn ook duur.....

Op SPW hadden we erg interessante discussies tijdens het vak ethiek, hier kwam ook de vraag, moet alles wat kan? Heftige discussie, waarin een groot verschil was tussen wat mannen vonden en wat vrouwen vonden, waar emoties enorm hoog opliepen en mensen soms erg hard op tenen van anderen trapten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:00

En zo zijn er minstens even veel die depressief worden van hun baarmoeder die 'm er ook niet uit krijgen. Als we het zo ver gaan zoeken... :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:02

Inderdaad, als die vrouw haar kinderwens zo groot is en ze er depressief van wordt en zelfmoord pleegt en er toch nog uit komt maar ze een jaar in coma ligt of heel haar leven medische zorgen nodig heeft.
Wie gaat dat betalen? Kost dat dan ook geen fortuin?

Is niets van ver te gaan zoeken, is gewoon een realiteit dat kan voorkomen bij iemand met een grote kinderwens.
Voor mensen zonder kinderwens of niet zo'n grote zal dit misschien moeilijker te begrijpen zijn, maar is het toch een noodzaak om buiten je eigen gedacht te denken.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 19-09-16 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:04

chanel1985 schreef:
Bij een baarmoedertransplantatie hoef je ook niet je hele leven medicatie te nemen, immers als de kinderwens vervuld is en er zijn afsttingsverschijnselen, kan men het zonder problemen terug verwijderen.

Zonder problemen :oo weet je hoe ingrijpend zo'n operatie is...

Ik snap dat dit niet standaard gebeurd, een baarmoeder operatie is enorm zwaar

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:05

Dezelfde die betaald voor vrouwen die ziek worden van dat klere-ding in hun lijf waarschijnlijk. Ook een realiteit. Maar ergens moet je keuzes maken. (en nu praat ik tegen mijn eigen winkel in want ik zou geld toegeven om die baarmoeder kwijt te raken maar ik begrijp dat men ergens limieten moet stellen.)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:06

Ja, dat is ook realiteit, dat ontken ik niet? Wat jij wel deed over het omgekeerde.

Verootje: Zwaar maar niet onmogelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:09

chanel1985 schreef:
Ja, dat is ook realiteit, dat ontken ik niet? Wat jij wel deed over het omgekeerde.

Verootje: Zwaar maar niet onmogelijk.

Niet onmogelijk, maar er is een grote kans op ernstige complicaties bij een baarmoederoperatie. Dus om nou te stellen dat je die er zonder problemen weer uit haalt als haar taak vervult is :?
Erg makkelijk gedacht. Ik snap wel waarom artsen er niet om staan te springen zulke capriolen uit te halen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:11

Dat het realiteit is maakt het nog geen argument om het uit te voeren. Dat er vrouwen zijn die indirect dood gaan omdat hun baarmoeder in hun lijf zit maakt het nog niet een goed argument om maar massaal baarmoeders er uit te gaan halen.
En in deze heb je het niet om één risicovolle operatie met mogelijk blijvende gevolgen maar om twee risico-volle operaties met mogelijk blijvende gevolgen. Bovendien weet ik dat de medicatie die je krijgt om afstoot tegen te gaan niet bijzonder gezond is voor het groeiende kind. Dus of je het moet willen...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:13

Ik snap dat ook wel, toch is het in belgie al een keer succesvol gedaan. En zal het waarschijnlijk nog wel gedaan gaan worden.
Wie zijn wij om daarover te oordelen? Zo'n operatie kan ook niet zomaar gebeuren. Er gaat veel vooraf. Moet voor veel commissies gebeuren eer men zo'n operatie voor de ste keer mocht uitvoeren. Als zij hun fiat geven, mag men er over denken zoveel men wilt, is het verantwoord.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:16

Wat, een baarmoedertransplantatie incl succesvolle zwangerschap? Daar heb ik nog niks van terug gevonden?
Als zij hun fiat geven is de kans reëel dat de ontvanger gewoon een "eigen risico" formuliertje moet tekenen net zoals je bij vrijwel elke operatie doet.
En we zijn mensen, oordelen mag altijd, of het zinvol is, is een tweede, maar hoe je het ook draait of keert, oordelen is onvermijdelijk als mens.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:19

Excuseer was niet in Belgie maar in zweden. Uz gent was er ook bij betrokken. Zij zijn nu aan het onderzoeken of ze deze operatie ook in Belgie kunnen doen.

Baby is 4 weken te vroeg geboren maar is kerngezond.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:24

Laten we wel eerlijk zijn Chanel, het gaat hier om één baby. Je wil de talrijke verhalen van hersendoden die mogelijk toch wel wat mee krijgen van het oogsten niet geloven maar het verhaal van 1 gezonde baby via transplantatie orgaan vind je voldoende argument/voldoende zinvol om er vooral mee door te gaan?
Beetje krom ...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:27

gomir schreef:
Dan zouden artsen dus ook nooit meer bij een zeer slechte prognose bij een coma-patiënt de behandeling kunnen staken, los van het vraagstuk over wel of niet doneren...
Willen we naar die situatie toe, waarin je de behandeling niet mag stoppen en je dierbare nog jaren aan de beademing in een verpleeghuis ligt?

Een groot deel van de donatieprocedures is overigens 'donation after cardiac death', een niet-hersendode patiënt met een zeer slechte prognose (bijvoorbeeld na een ernstig trauma of hersenbloeding) waar besloten wordt de behandeling te staken met overlijden tot gevolg. Deze patiënten overlijden eerst en gaan dan na een wachtperiode van enkele minuten naar de OK voor de orgaanuitname. Niet alle organen kunnen dan gebruikt worden (hart o.a. niet), maar bij deze procedure kan de familie tot aan transport naar de OK wel bij de patiënt blijven.

Extra mortuariumkosten tgv donatie heb ik nog nooit eerder gehoord. In het geval van orgaandonatie is dit ook niet van toepassing, want donoren gaan pas na de donatieprocedure naar het mortuarium. Bij weefseldonatie kan ik me voorstellen dat het uitnameteam een keer de volgende dag komt, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat dit aan een familie werd gefactureerd.

Op het moment dat blijkt dat de patiënt inderdaad niet meer los kan van de beademing, kan er nog altijd besloten worden onnodig medisch handelen te beëindigen, na een (afgesproken) bepaalde termijn, of als men een wilsbeschikking heeft van de patiënt en/of in overleg met de familie.
Ik heb in mijn kennissenkring zo'n situatie meegemaakt, waarbij iemand die ongeneeslijk ziek was, op straat in elkaar zakte, gereanimeerd werd maar in coma bleef. De wens om niet gereanimeerd te worden bleek in het medisch dossier te staan, en men ging akkoord met het beëindigen van de beademing.
Deze beslissing (en uitvoering) was in 2 weken rond... al moet ik wel zeggen dat er een familielid arts was, die op deze beslissing (in overleg met zijn familie) heeft aangestuurd.